آمادگي اپراتورهاي اينترنت براي ورود به فرابورس  
رييس کميسيون اينترنت سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران با اشاره به حل مانع سهامداري مشترک شرکت‌هاي FCP براي حضور در فرابورس توسط کميسيون تنظيم مقررات، از اجرايي شدن اين طرح مشروط به توافق سازمان بورس خبر داد. محمدرضا کريمي، با اشاره به حضور شرکت‌هاي FCP يا شرکت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت در بورس بيان کرد: سال گذشته در تفاهم سازمان نظام صنفي رايانه‌اي با بورس توافق شد بر اين که تابلوي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط (SME) و استارت‌آپ‌هاي فناوري اطلاعات در بورس شرکت داده شود. پيش از اين شرايط براي حضور اين شرکت‌ها بسيار دشوار بود. از جمله اين که شرکت‌ها بايد حداقل سه سال سودده بوده و مبلغ سرمايه آن‌ها از يک حد بالاتر باشد.

«بشهاب» به مجمع مي‌رود  
شرکت لامپ پارس شهاب سهامداران خود را براي حضور در مجمع عمومي‌عادي سالانه فراخواند. "بشهاب" در بازار دوم بورس و در گروه ماشين آلات و گروه برقي قرار دارد.
شرکت لامپ پارس شهاب آگهي دعوت به مجمع عمومي‌عادي ساليانه براي سال (دوره) مالي منتهي به پايان اسفند ماه 95 را منتشر کرد. بر اساس اين گزارش لامپ پارس شهاب از کليه سهامداران، وکيل يا قائم مقام قانوني صاحب سهم و همچنين نماينده يا نمايندگان اشخاص حقوقي دعوت کرد تا در جلسه مجمع عمومي‌اين شرکت که در ساعت 11:00 روز پنج شنبه مورخ 15 تيرماه سال جاري است در محل تهران ميدان فردوسي خيابان سپهبد قرني پ49 برگزار مي‌شود، حاضر شوند.

 فراخوان «همراه اول» براي افزايش سرمايه
شرکت ارتباطات سيار ايران آگهي دعوت به مجمع عمومي‌فوق العاده خود را منتشر کرد. به گزارش سنا، شرکت ارتباطات سيار ايران آگهي دعوت به مجمع عمومي‌فوق العاده خود را منتشر کرد.
اين شرکت از کليه سهامداران، وکيل يا قائم مقام قانوني صاحب سهم و همچنين نماينده يا نمايندگان اشخاص حقوقي دعوت کرد تا در جلسه مجمع عمومي‌اين شرکت که در ساعت 10:00 روز پنج شنبه مورخ هشتم تير ماه سال جاري در محل تهران- ميدان ونک- خيابان ونک- نرسيده به بزرگراه کردستان- برج همراه- سالن آمفي تئاتر شرکت برگزار مي‌شود، حضور يابند.
دولت براي شفافيت و جلوگيري از قاچاق محصولات پتروشيمي تدبير کرد؛
بر اساس مصوبات ستاد هدفمندي يارانه‌ها، شوراي رقابت و تاکيدات معاون محترم اجرايي رئيس جمهور و سخنگوي محترم دولت، کليه عرضه داخلي شرکت‌هاي پتروشيمي‌بايد از طريق بورس کالا صورت گيرد و در صورت فروش خارج از بورس، مراتب توسط دستگاه‌هاي مسئول پيگيري شود.
بورس کالا در سال ۹۵ حمايت‌هاي دولت از بورس کالا سبب شد تا رکورد تاريخ معاملات پتروشيمي‌در بورس کالا شکسته شود و ۳ميليون و۵۶۰هزار تن محصول به ارزش بيش از ۱۱ هزار ميليارد تومان مورد معامله قرار گيرد.
به نقل از شبکه اخبار اقتصادي و دارايي (شادا)، مرکز روابط عمومي‌و اطلاع رساني وزارت امور اقتصادي و دارايي در خصوص مطلب مندرج در خبرگزاري تسنيم توضيحاتي ارائه کرد. تاريخچه معاملات محصولات پتروشيمي‌نشان از يک بازار غير شفاف، رانتي و غير کارا دارد که با ورود بورس به اين بازار بخشي از مشکلات مرتفع شد و در حال حاضر بازار با حرکت به سمت شفافيت،کارايي بيش تر و افزايش رقابت در مرحله رشد و بلوغ قرار گرفته است.
بر اساس مصوبات ستاد هدفمندي يارانه‌ها، شوراي رقابت و تاکيدات معاون محترم اجرايي رئيس جمهور و سخنگوي محترم دولت، کليه عرضه داخلي شرکت‌هاي پتروشيمي‌بايد از طريق بورس کالا صورت گيرد و در صورت فروش خارج از بورس، مراتب توسط دستگاههاي مسئول پيگيري شود.
اين گزارش حاکي است، اين امر در سال ۹۵ حمايت‌هاي دولت از بورس کالا سبب شد تا رکورد تاريخ معاملات پتروشيمي‌در بورس کالا شکسته شود و ۳ميليون و۵۶۰هزار تن محصول به ارزش بيش از ۱۱ هزار ميليارد تومان مورد معامله قرار گيرد.
اين امر سبب ايجاد شفافيت در بازار و کاهش فرار مالياتي شده است که شرکت‌ها و سودجويان با روش‌هاي مختلف سعي در خروج محصولات پتروشيمي‌از بورس کالا دارند که با حمايت‌هاي دولت تا کنون موفق نشده‌اند. اين گزارش مي‌افزايد: متاسفانه در حال حاضر صادرات محصولات پتروشيمي‌از بورس کالا صورت نمي‌گيرد به همين دليل مشکلاتي که قبلا در بازار داخل وجود داشت را در بازار صادراتي مشاهده مي‌کنيم.
همچنين در حوزه صادرات مشکلاتي نظير صادرات صوري، صادرات با قيمت کم تر از بازار داخل و ... وجود دارد که به منظور مرتفع شدن آن بايد عرضه صادراتي محصولات پتروشيمي‌در بورس کالا صورت گيرد و با اتصال سامانه‌هاي بورس کالا،گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز امکان بروز مفاسد کاهش يابد. بورس کالا از اجراي عرضه‌هاي صادراتي استقبال مي‌نمايد.
گفتني است بر اساس مصوبه ۲۸. ۱۲. ۱۳۹۰ ستاد هدفمندي يارانه‌ها شرکت‌هاي پتروشيمي‌موظف هستند حداقل ۳۰ درصد محصولات صادراتي خود را از طريق بورس کالا کشف نرخ نمايند که تاکنون اين مصوبه اجرايي نشده است ونيازمند همکاري دستگاههاي مختلف در تحقق اين امر هستيم.
بر اساس اين گزارش، در صورت تحقق اين امر زمينه قاچاق از بين خواهد رفت زيرا قاچاق در جايي که شفافيت و رقابت پذيري به جاي رانت و عدم شفافيت باشد، زمينه رشد نخواهد داشت. همچنين نياز است دستگاههاي نظارتي از شرکت‌هاي پتروشيمي‌تحقيق و تفحص لازم را انجام دهند.

قندي‌ها و خودرويي‌ها يکدست افت کردند
در دومين روز معاملاتي اين هفته شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس تهران خط مقاومت ۷۹ هزار واحدي را شکست و وارد کانال ۷۸ هزار واحدي شد.
در اين روز اکثريت سهم‌ها از جمله خودرويي‌ها، فلزات اساسي و حتي قندي‌ها روند رو به کاهش در قيمت را در پيش گرفتند. به نقل از ايسنا، ديروز يکشنبه شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران از ابتداي باز شدن معاملات روند رو به کاهش را در پيش گرفت و در نهايت با ۲۹۴ واحد افت به رقم ۷۸ هزار و ۹۹۰ واحدي رسيد و در نتيجه خط مقاومت ۷۹ هزار واحدي را شکست. علاوه بر اين شاخص کل هموزن نيز پس از ۱۴۳ واحد افت در طراز ۱۷ هزار و ۵ واحدي قرار گرفت و شاخص آزاد شناور نيز با کاهش ۴۶۲ واحدي به رقم ۸۵ هزار و ۸۵۱ واحدي رسيد. شاخص بازار اول و دوم هر کدام به ترتيب ۱۸۱ و ۷۸۵ واحد پايين رفتند. در داد و ستدهاي ديروز نماد پتروشيمي‌جم با ۳۰ واحد تاثير منفي بيشترين نقش کاهنده را روي دماسنج بازار داشت. در اين نماد کمتر از ۲ درصد از عرضه‌ها مربوط به افراد حقيقي با بيش از ۹۳ درصد از خريدها مربوط به سهامداران حقوقي بود. همچنين فولاد خوزستان، بانک تجارت و پالايش نفت اصفهان نيز هر يک به ترتيب ۲۱، ۱۷ و ۱۶ واحد تاثير کاهنده روي شاخص داشتند. در طرف مقابل نماد شرکت ارتباطات سيار ايران با ۲۴ واحد تاثير مثبت روي دماسنج بازار سعي کرد تا نگذارد شاخص بيش از اين افت کند. در اين نماد بيش از ۹۲ درصد از خريدها توسط سهامداران حقوقي صورت گرفت و نزديک به ۸۰ درصد از سهم‌ها نيز توسط حقوقي‌ها عرضه شد. ديروز سهام شرکت‌هاي خودرويي براي بار ديگر در قيمت پاييني و قيمت آخرين معامله روند کاهشي را تجربه کردند به طوري که پارس خودرو، زامياد، سايپا ديزل و خاور هر يک نزديک به ۲ درصد روند کاهشي در قيمت معاملات پاياني داشتند. در گروه فرآورده‌هاي نفتي، کک و سوخت هسته‌اي نيز شرايطي همچون خودروهايي روندي رو به کاهش داشت و در اين گروه به جز در يک سهم مابقي شاهد کاهش قيمت سهام خودرو بود. گروه فلزات اساسي نيز از جو منفي بازار بي‌نصيب نماند و به اکثريت غريب به اتفاق نمادها روند کاهشي ر ا تجربه کردند و معدود نمادهاي در اين گروه توانستند رشد در قيمت پاياني آخرين معامله را داشته باشند. همچنين قندي‌ها هم هم‌جهت جو کلي بازار روند رو به کاهش در قيمت پاياني را تجربه کردند، اما در بين اکثريت غريب به اتفاق سهام‌هاي در حال کاهش سهام شرکت‌هاي کارخانجات قند قزوين و شرکت شاهرود توانستند مقداري روند رشد را در پيش بگيرند. ارزش معاملات بورس تهران در دومين روز کاري اين هفته به رقم ۲۴۵ ميليارد و ۶۷۶ ميليون تومان که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۶۰۳ ميليون و ۵۸۹ هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي ۴۰ هزار و ۷۶۸ نوبت داد و ستد بود. از جمله معاملات درون‌گروهي روز گذشته مي‌توان به داد و ستدهايي در نماد فولاد خراسان، مخابرات ايران، ايران ترانسفو، بانک ملت و تراکتورسازي ايران اشاره کرد. به عنوان نمونه در نماد فولاد خراسان ۷۰ ميليون سهم به ارزش بيش از ۳۰ ميليارد تومان تنها در سه نوبت مورد داد و ستد قرار گرفت و اين نماد بيشترين حجم معاملات را به خود اختصاص داد. آيفکس نيز ۸.۹ واحد رشد و به رقم ۸۹۱.۷ رسيد.
بورس تهران با بازدهي9/2 درصدي
 چهارمين بورس پربازده شد

با انتشار آمار بازدهي 18 بورس برتر دنيا، بورس تهران در ميان رقبا توانست با بازدهي 2.9 درصدي و پس از بورس کوآلالامپور، در رتبه چهارم قرار بگيرد. به نقل از سنا، با انتشار آمار بازدهي 18 بورس برتر دنيا، بورس تهران در ميان رقبا توانست با بازدهي 2.9 درصدي و پس از بورس کوآلالامپور، در رتبه چهارم قرار بگيرد. با احتساب عملکرد بازارهاي جهاني در 6 ماه گذشته ، بورس استانبول با رشد 8.5 درصدي شاخص BIST100 در رتبه نخست نشست. رتبه دوم مشترکا به بورس هنگ کنگ و شاخص هنگ سنگ و بورس آلمان و شاخص داکس تعلق گرفت که توانستند از ابتداي سال با بازدهي 5.4 درصدي همراه شوند. رتبه سوم نيز به دو بورس بمبئي و شاخص BSE30 و بورس پاريس با شاخص کک تعلق گرفت که بازدهي 4.7 درصدي را در اين بازه زماني به ثبت رساندند. در رتبه چهارم نيز بورس تهران با شاخص TEDPIX قرار گرفت که با بازدهي 2.9 درصدي آن، از ابتداي سال، توانست 12 رقيب ديگر را پشت سر بگذارد. رتبه پنجم اين جدول مختص به بورس کوآلالامپور و شاخص KLCI بود که با بازدهي 2.6 درصدي توانست اين رتبه را به دست بياورد.

نگاهي به ارزش معاملات
بورس تهران از سال ۹۱ تا ۹۵

بررسي‌ها نشان مي‌دهد از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۵ ارزش اسمي‌بورس اوراق بهادار تهران ۱۷۲ درصد و ارزش بازاري آن ۸۸.۶ درصد رشد داشته است. به نقل از ايسنا، بررسي ارزش بازاري بورس اوراق بهادار تهران طي سال‌هاي ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ بيانگر رشد ۸۸.۶ درصدي ارزش جاري و رشد ۱۷۲ درصدي ارزش اسمي‌است. ارزش جاري بازار از حدود ۱۷۰ هزار ميليارد تومان در سال ۱۳۹۱ به ۳۳۲ هزار ميليارد تومان در پايان سال ۱۳۹۵ رسيده است. طي اين دوره ارزش اسمي‌بازار از ۵۰.۶ هزار ميليارد تومان در سال ۱۳۹۱ به ۱۳۷.۸ ميليارد تومان در پايان سال ۱۳۹۵ افزايش يافته است. طي اين دوره متوسط P/E بازار نيز با افزايش بيش از يک واحدي از ۵.۳۵ واحد در سال ۱۳۹۱ به ۶.۸۴ واحد در پايان سال ۱۳۹۵ رسيد. شاخص کل ارزش - وزني نيز همراستا با ساير نشانگرهاي بورس با رشد ۱۰۱.۱ درصدي از ۳۸ هزار و ۴۰۸ واحد در سال ۱۳۹۱ به ۷۷ هزار و ۲۳۰ واحد در پايان سال ۱۳۹۵ رسيد. نکته ديگر اين که ارزش جاري بازار در سال ۱۳۹۴ حدود ۳۳۴ هزار ميليارد بود که اين رقم يک سال بعد يعني در سال ۱۳۹۵ به ۳۲۲ هزار ميليارد تومان رسيده است. همچنين متوسط P/E بازار که در سال ۱۳۹۵، ۶.۸۴ بود يک سال قبل از آن به ۷.۴۵ مي‌رسيد. علاوه بر رشد ارزش معاملات بورس اوراق بهادار حجم کل معاملات بازار از ۸۰ ميليارد سهم در سال ۱۳۹۱ با رشد ۲۲۱ درصدي به ۲۷۵ ميليارد سهم در سال ۱۳۹۵ بالغ شد.