رئیس انجمن حمایت از مصرف‌کننده در گفت‌وگو با «تجارت» افشا کرد؛
ارائه تخفيف کالاها در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و درنهايت فروش به قيمت پايين تر از قيمت مصرف‌کننده اين شائبه را در ميان مردم ايجاد کرده است که اين فروشگاه‌ها براي عرضه محصولات خود از کيفيت و وزن کالا مي‌کاهند.
به گزارش تسنيم فروشگاه‌هاي‌هاي زنجيره‌اي در سال‌هاي‌هاي اخير رشد چشمگيري در بازار ايران داشته‌اند.تأسيس فروشگاه‌هاي‌هاي زنجيره‌اي اي که در گذشته در اختيار ارگان‌ها و مؤسسات دولتي و شبه دولتي بود امروز به ورود بخش خصوصي توسعه يافته است و شاهد افزايش تعداد اين فروشگاه‌ها به ويژه در شهر تهران هستيم. بخش قالب خرده‌فروشي در کشورهاي‌هاي توسعه‌يافته توسط اين فروشگاه‌ها‌ها صورت مي‌گيرد و باعث اصلاح نظام عرضه از طريق حذف واسطه‌هاي‌هاي شده و باعث شده درنهايت نهايت محصولات مورد نياز مردم با قيمت کمتري به دست مصرف‌کننده نهايي يعني مردم رساندند.
سهم فروشگاه‌هاي‌هاي در بازار خرده‌فروشي کشور به 10 درصد افزايش يافته و در برنامه ششم توسعه نيز بايد به 20 درصد برسد اما اين شرايط باعث بر هم خوردن تعادل بازار خرده‌فروشي‌هاي سنتي شده است و حتي درباره آينده کسب‌وکار و کار آنها نگراني‌هايي‌هايي وجود دارد.
در تقابل دو صنف فروشگاه اي زنجيره‌اي اي و فروشگاه‌هاي‌هاي کوچک با توجه به قيمت پايين‌تر فروش اين شائبه ايجادشده است که کيفيت محصولات عرضه‌شده در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي پايين‌تر است.
بررسي و نظارت بر تخفيف‌ها
در اين رابطه مديرعامل انجمن حمايت از مصرف کننده با تاکيد بر اينکه بايد قدردان تخفيفهايي باشيم که فروشگاههاي زنجيره اي به مردم مي‌دهند گفت: اين درحالي است که قيمتها واقعي باشد، اما بررسي‌هاي انجمن نشان مي‌دهد که قيمت نوشته شده روي کالاها واقعي نيست و همان جنس با قيمت پايين تري در سطح شهر توزيع مي‌شود.دکتر مسيح انصاري در گفتگو با تجارت در تشريح اين مساله افزود: تصور کنيد روي کالايي 10 هزار تومان قيمت فروش نوشته شده، اما يک باره همان کالا را در فروشگاه زنجيره اي با 50 درصد تخفيف مي‌فروشند. اکنون سوال ما اينجاست که مگر اين کالا چقدر سود داشته است؟
وي با تاکيد بر اينکه در بهترين حالت سود توليد کننده به 10 درصد هم نمي‌رسد گفت: اگر سود فروشنده را بنابر قانون نظام صنفي 15 تا 20 درصد بگيريم و 50 درصد تخفيف را نيز به اين عدد بيفزاييم، نتيجه آن مي‌شود که قيمت تمام شده اين کالا کمتر از 3 هزار تومان است که وقتي عرضه شده، توليد کننده و توزيع کننده سودشان را برده‌اند و 50 درصد هم تخفيف داده شده است. مديرعامل انجمن حمايت از مصرف کننده با تاکيد بر اينکه بررسي‌هاي انجمن نشان مي‌دهد که قيمت نوشته شده روي کالاها واقعي نيست گفت: بنا نداريم به توليد کننده يا توزيع کننده اتهام بزنيم اما واقعيتها نشان مي‌دهد که اتفاق خوبي در اين زمينه رخ نمي‌دهد.
وي با تاکيد بر اينکه هدف توليد کننده وتوزيع کننده کسب سود است گفت: حتي اگر بپذيريم که توليدکننده و توزيع کننده به سود بسيار ناچيز 5 درصدي قايل هستند، باز هم با تخفيف 50 درصدي به اين نتيجه مي‌رسيم که اين کالاها درحالت عادي 60 درصد بالاتر از قيمت توليد به دست مردم مي‌رسد که اين اجحافي به مصرف کنندگان است.انصاري با اشاره به اينکه ميليونها مغازه خرده فروشي در سطح کشور وجود دارد که اين کالاها را با قيمت نوشته شده به مردم عرضه مي‌کنند گفت: وجه ديگر کار اين است که بپذيريم تخفيفهاي اعمال شده در فروشگاههاي زنجيره اي درست است. در اين صورت روزانه ميليونها مغازه آشکارا گران فروشي مي‌کنند که بايد پاسخ بدهيم چرا با اين مغازه‌ها برخورد نمي‌شود؟
وي باتاکيد بر اينکه در هر صورت مصرف کننده زيان ديده است گفت: برخي کالاها مانند دستمال کاغذي قيمت غير واقعي دارند. به نوعي که قيمت توليد کننده پايين است وبنابر خواست فروشنده قيمت بالا روي کالا مي‌نويسند. اما اين در مورد کالاهاي ديگر مصداق ندارد.مديرعامل انجمن حمايت از مصرف کننده با اشاره به بررسي‌هاي انجمن گفت: همين کالاهايي که با تخفيف اعمال مي‌شود را بررسي کنيد. به عنوان مثال يک شيشه خيار شور را که با تخفيف عرضه مي‌شد، تهيه کرديم و به بررسي آن پرداختيم. روي شيشه وزن خالص 800 گرم نوشته شده بود اما وقتي محتوي شيشه را خالي کرديم و خيارشورها را وزن کرديم، وزن خالص 500 گرم بود. بنابر اين 300 گرم کم فروشي صورت گرفته بود.وي در پاسخ به اينکه‌امکان ندارد تحت هيچ شرايطي تخفيف بالا اعمال شود گفت: در بسياري از کشورها که نظارت مستمر و جدي وجود دارد، به دليل وجود رقابت، سود بسيار ناچيز است. اما درهمين کشورها نيز حراج صورت مي‌گيرد و کالاها را با تخفيف عرضه مي‌کنند. اما شرايط دارد. اگر تاريخ مصرف کالايي سه روز به پايان مانده باشد، با 50 درصد تخفيف عرضه مي‌کنند واگر يک روز به پايان تاريخ مصرف مانده باشد،‌تا 70 درصد هم تخفيف مي‌دهند. اما فراموش نشود که اين تخفيف از سود نيست بلکه از قيمت تمام شده است و توليدکننده براي آنکه کالايش از بين نرود، حاضر مي‌شود با تخفيف بالا بدهد که مجبور نشود آنها را معدوم کند. اما در ايران که بارها شاهد بوده‌ايم کالاي تاريخ مصرف گذشته عرضه مي‌شود يا تاريخ مصرف را دستکاري مي‌کنند، تخفيف‌هاي سنگين حتما معنا دار است.انصاري با تاکيد بر اينکه بهترين روش، شفاف سازي است گفت: هرچقدر تحليل کنيم، به نتيجه نمي‌رسيم زيرا تخفيف‌هاي 40 و 50 درصدي هيچ توجيه منطقي ندارد. بنابر اين بهتر آن است که بازرسي‌هاي سرزده صورت گيرد و تيم کارشناسي با مراجعه سرزده، کالاهاي شامل تخفيف را از نظر کيفيت، وزن، احتمال دستکاري در قيمت، تباني با توليد کننده يا هر احتمال ديگري بررسي کنند تا براي همگان روشن شود که اصل ماجرا چيست.مديرعامل انجمن حمايت از مصرف کننده در خصوص اينکه مسوولان فروشگاه‌هاي زنجيره اي مدعي هستند به دليل خريد عمده، کالاها را با تخفيف بالا تهيه مي‌کنند گفت: در اين صورت بايد توليد کننده به صورت معمول 50 درصد سود ببرد که بتواند 30 درصد تخفيف بدهد و آن فروشگاه نيز 10 درصد سود خودش را محاسبه کند. اما سوال اينجاست که کدام توليدي را نه در ايران بلکه در جهان سراغ داريد که سود توليد کننده بالاي 50 درصد باشد.انصاري تاکيد کرد: آنچه تشريح کردم، بناي اتهام زدن به هيچ قشري را ندارم. اما وجود شک و شبهه را نمي‌توان ناديده گرفت و بهترين کار آن است که دستگاه‌هاي نظارتي به صورت سرزده به سراغ اين قبيل تخفيف‌ها بروند و همه چيز را براي مردم روشن کنند تا مشخص شود که آيا توليد کننده در ايران بالاي 50 درصد سود مي‌برد، فروشندگان خرد 50 درصد روي قيمت کالاها مي‌کشند يا اشکال در چيز ديگري است. يکي از خرده‌فروشان مواد غذايي تهران در اين ارتباط به تسنيم گفت: فروشگاه‌هاي‌هاي زنجيره‌اي با توجه به اينکه محصولات خود را به صورت عمده خريد مي‌کنند و در مواردي کل توليد يک کارخانه را مي‌خرند از توليدکننده مي‌خواهند که از کيفيت يا وزن کالا بزند تا اين محصول با قيمت کمتري عرضه شود در غير اين صورت دليل ديگري براي ارزن فروختن کالا در اين فروشگاه‌ها وجود ندارد.وي افزود: به طور مثال کيفيت پودر ماشين لباسشويي که در فروشگاه‌هاي زنحيره اي به فروشي مي‌رسد با آنچه در بازار مصرف مشاهده مي‌شود متفاوت و رقيق تراست.امير آزادي يکي از مسئولان فروشگاهاي زنجيره اي در گفتگو با تسنيم در اين ارتباط اظهار کرد: حجم خريد کالا در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي بالا است و همين امر موجب مي‌شود که فروشگاه‌ها از توليدکنندگان تخفيف‌هاي مناسب‌تري دريافت کنند؛ در مواردي برخي از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي حتي توليد يک کارخانه را پيش‌خريد مي‌کنند.
وي افزود: در چنين شرايطي، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي کالاي خود را با قيمت کمتري خريداري کرده‌اند و به اين ترتيب اين امکان براي آنها فراهم است که تخفيف‌هاي بيشتري نيز به مصرف‌کنندگان نهايي يعني مردم ارائه دهند. آزادي با بيان اينکه فروشگاه‌هاي زنجيره اي شفافيت مالي بيشتري در مقايسه با ساير فروشگاه‌ها دارند، گفت: اين فروشگاه‌ها ماليات خود را به طور معمول پرداخت مي‌کنند؛ کالاي قاچاق به فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي ورود نمي‌کند و مشکلات عدم پرداخت بيمه براي پرسنل وجود ندارد ضمن آنکه قوانين کار در فروشگاه‌هاي زنجيره اي بطور کامل رعايت مي‌شود.
معاون اجرايي يک شرکت فروشگاه زنجيره اي با تاکيد بر اينکه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در مقابل فروشگاه‌هاي خرده‌فروشي سنتي مزيت ديگري در کاهش بار ترافيکي شهر دارند تصريح کرد: بار مورد نياز فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي تنها توسط يک خودرو از شرکت مرکزي تأمين مي‌شود اما در خرده فروشي‌هاي سنتي اين بار با بيش از 10 خودرو در روز و توسط شرکت‌هاي پخش تأمين مي‌شود که اين امر بر بار ترافيکي شهر مي‌افزايد.وي با بيان اينکه 3 ميليون و 200 هزار فروشگاه خرده‌فروشي در اصناف مختلف در کشور پروانه فعاليت دارند گفت: سرانه تعداد خرده‌فروشي‌ها در ايران براي هر 25 نفر يک فروشگاه است که اين رقم در کشورهاي پيشرفته به ازاي هر 700 نفر يک فروشگاه است، که اين نشان از وجود تعداد بالاي واسط‌ها در زنجيره تامين در اصناف مختلف است. آزادي ادامه داد: با تاسيس و توسعه فروشگاههاي زنجيره‌ اي تمامي‌واسط‌ها از جمله شرکت‌هاي پخش حذف شده و کالا از توليدکننده بطور مستقيم خريداري شده و به مصرف کننده نهايي عرضه مي‌شود.وي اشاره داشت که در کشورهاي توسعه يافته فروشگاههاي زنجيره اي به طور ميانگين 85 درصد بازار خرده فروشي را شامل مي‌شوند که اين عدد در کشور ما کمتر از 15 درصد ميباشد.
آزادي گفت: متوسط تخفيف در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي حدود 20 درصد است که اين تخفيفات در کالاهاي داراي قيمت مصرف‌کننده نيز اعمال مي‌شود. اميرخسرو فخريان رئيس اتحاديه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در اين باره اظهار کرد: در کشور مانند ژاپن 90 درصد فروشگاه‌ها به صورت زنجيره‌اي اداره مي‌شود و اين روند در کشورهاي اروپايي 60 تا 80 درصد و در آمريکا 85 درصد و در ايران 10 درصد است.
وي با اشاره سرمايه گذاري 5 هزار ميليارد توماني در فروشگاه‌هاي زنجيره اي تصريح کرد: 70 شرکت يا افراد حقيقي در اتحاديه ما عضويت و اين اعضا درمجموع 2 هزار و 500 شعبه در سراسر کشور دارند. 25 هزار نفر در اين صنعت فعاليت مي‌کنند و حدود 15 هزار ميليارد تومان گردش مالي سال 95 آنها بوده است.
فخريان گفت: فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در بهبود وضعيت معيشت مردم تأثير گذار هستند و نحوه توزيع کالا در قيمت تمام‌شده کالا بسيار تأثير گذار و مصلح نظام توزيع است.
شهرک صنعتي مامونيه معطل برق
يک توليدکننده با اعلام اينکه با وجود انتقال ماشين آلات کارخانه به شهرک صنعتي مامونيه ساوه هنوز اين شهرک برق ندارد، گفت: ۵ماه است برق نداريم و هر روز فقط وعده مسئولين را مي‌شنويم. احمد کريمي‌در گفت‌وگو با تسنيم، گفت: با همکاري هلندي‌ها و آلماني‌ها يک کارخانه مجهز در توليد لوله و عايق آن را در شهرک صنعتي مامونيه ساوه تأسيس کرديم.وي با بيان اينکه اين واحد توليدي را با سرمايه خصوصي بيش از 200 ميليارد توماني و بدون استفاده از وام‌هاي بانکي تأسيس کرده‌ام، افزود: با تعاملاتي که با استانداري انجام شد، زميني را در شهرک صنعتي مامونيه ساوه با قيمت 8 ميليارد تومان خريداري کرديم. صاحبان اين شهرک صنعتي به ما قول دادند تمام امکانات را براي آغاز فعاليت اين واحد توليدي در اختيار ما قرار دهند اما زماني که ماشين آلات خود را به شهرک صنعتي آورديم متوجه شديم که آنجا هنوز برق نداشته و انتقال گاز هم به صورت کامل انجام شده است.

مردم از ترس تب کريمه گوشت نمي‌خرند
رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي از کاهش ۲ هزار توماني گوشت قرمز خبر داد و گفت: در حال حاضر نرخ هر کيلو شقه گوسفندي بدون دنبه با نرخ ۴۱ هزار تومان به مشتري عرضه مي‌شود. علي اصغر ملکي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به تأثير شيوع تب کريمه کنگو بر بازار افزود: بازار در رکود کامل به سر مي‌برد، چرا که تقاضا به شدت در بازار کاهش يافته است.ملکي در خصوص عرضه گوشت وارداتي و تأثير آن بر بازار گفت: شرکت پشتيباني امور دام اقدام به عرضه گوشت وارداتي با نرخ مصوب ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار کرد که انتظار مي‌رود در صورت استمرار مجدداً قيمت‌ها افت پيدا کند.رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي تصريح کرد: با توجه به شرايط بهداشتي ايجاد شده و نگهداري لاشه به مدت ۲۴ ساعت پس از کشتار در اتاق پيشسرد، مردم با خيال راحت از قصابي‌هاي مجاز اقدام به خريد نمايند.

صادرات ترکيه به قطر ۳ برابر شد
به دنبال تنش ديپلماتيک به وجود آمده ميان قطر و چند کشور عربي منطقه، صادرات ميوه و سبزيجات تازه از ترکيه به قطر شاهد رشد ۳ برابري بوده است.به گزارش تسنيم، اتحاديه صادر کنندگان کالاي غرب مديترانه با انتشار بيانيه اي اعلام کرد، به دنبال تنش ديپلماتيک به وجود آمده ميان قطر و چند کشور عربي منطقه، صادرات ميوه و سبزيجات تازه از ترکيه به قطر شاهد رشد 3 برابري بوده است.مصطفي ساتيچي، رئيس هيئت مديره اتحاديه صادر کنندگان کالاي غرب مديترانه گفت، صادرات ميوه و سبزيجات ترکيه به قطر به صورت ويژه افزايش قابل توجهي داشته است. وي خاطر نشان کرد، ارزش صادرات ترکيه به قطر در بازه زماني اول مي‌تا 15 ژوئن، به 379.8 ميليون دلار رسيده که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته رشدي 724 درصدي را نشان مي‌دهد.ارزش گوجه فرنگي صادر شده از ترکيه به قطر در اين مدت به 246 ميليون دلار رسيده است.
صفدري: براي پياده سازي IFRS
نياز به بازنگري در مديريت ريسک داريم

مدتي است که اعلام شده شرکت‌هاي بيمه بايد صورت‌هاي مالي خود را به روش گزارشگري مالي بين‌المللي (IFRS) تنظيم کنند، مديرعامل بيمه "ما" در اين مورد مي‌گويد IT، حسابداري و مديريت ريسک سه ساختار مورد نياز براي اجرايي شدن IFRS در صنعت بيمه هستند که بايد به آن‌ها توجه ويژه شود. او همچنين معتقد است مديران صنعت بيمه بايد اطلاعات علمي‌و اجرايي اين نوع گزارشگري مالي را فرا بگيرند.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل (ايستانيوز)،مجيد صفدري ، در پاسخ به اين که تنظيم صورت‌هاي مالي به روش استاندارد گزارشگري مالي بين‌المللي (IFRS) چه تاثيري مي‌تواند روي صورت‌هاي مالي شرکت‌هاي بيمه‌ بگذارد، گفت: در راستاي پيوستن به تجارت جهاني، برقراري ارتباط تجاري با کشورهاي دنيا و ورود سرمايه‌گذاران خارجي به داخل کشور بايد زبان تجارت يکسان باشد و بايد بدانيم که زبان تجارت "حسابداري" و قالب و فرم اين زبان اطلاعات مالي است. براي اين که کشورهاي دنيا بتوانند با يکديگر تجارت کنند و اقتصادهاي آنها به هم متصل باشد بايد با يک زبان مشترک تجاري با يکديگر گفت‌وگو کنند.
وي ادامه داد: به همين دليل از سال ۲۰۰۱ ميلادي کشورهاي پيشرفته دنيا به اين نتيجه رسيده‌اند که گزارشگري مالي استاندارد بين‌المللي ايجاد کنند. اين ماموريت به سازماني تحت عنوان IASB داده شد. اين سازمان داراي پرسنل متخصص مالي و تجاري است. علاوه بر اين IASB منابع مالي خوب و استقلال مناسبي دارد.
 مديرعامل بيمه "ما" اضافه کرد: در نتيجه فعاليت‌هاي اين سازمان براي تهيه گزارشگري مالي بين المللي دو خروجي به دست آمد. که يکي استاندارد آمريکايي و ديگري استاندارد اروپايي با نام IFRS است. از سال ۲۰۰۵ حدود ۱۰۷ کشور دنيا اين استاندارد را قبول کردند و به اين استاندارد پيوستند. آن کشورها کلمه به کلمه اين استاندارد را پذيرفتند و بعضي از کشورها بر اساس قوانين حقوقي، مدني و تجاري کشور خودشان برخي از موارد استانداردها را با قوائد حسابداري کشور خود تطبيق
دادند.
 صفدري افزود: در حال حاضر حتي کشورهاي همسايه ما همچون امارات متحده عربي و ترکيه هم از استاندارد اروپايي IFRS استفاده مي‌کنند. مالزي، کويت و عمان نيز از اين استاندارد بهره مي‌برند. در جمهوري اسلامي‌ايران از سال ۱۳۹۲ با استقرار دولت تدبير و اميد سازمان بورس و سازمان حسابرسي کشور به اين جمع بندي رسيدند که ما هم براي پيوستن به تجارت دنيا و جذبِ سرمايه‌گذار خارجي بايد اطلاعات مالي‌مان به زبان روز دنيا باشد.
 وي بيان کرد: استانداردهاي مالي هر کشور يا بر اساس قوانين آن کشور يا بر اساس مسائل حقوقي آن کشور است. نتيجه اين که IFRS بر اساس عرف تدوين شده است، يعني آن چيزي که در بازار و کار مهم است.
مدير عامل بيمه "ما" درباره‌ي منافع گزارش‌دهي به روش IFRS، گفت: اين روش باعث حرکت آزادانه‌تر سرمايه‌ها خواهد شد و براي سرمايه کارآيي ايجاد مي‌کند همچنين اين روش هزينه‌هاي سرمايه‌اي را کاهش مي‌دهد. اين استاندارد يک استاندارد جهاني است پس براي همه يکسان است. از همه مهم تر کيفيت بالايي دارد و قابل مقايسه است، يعني يک سرمايه‌گذار وقتي مي‌خواهد سرمايه‌اي را وارد کشور کند، مي‌تواند براساس صورت‌هاي مالي هر شرکتِ اقتصادي، آن را با ساير کشورها مقايسه کند و تصميم بگيرد که آيا در آن شرکت سرمايه‌گذاري کند يا سرمايه خود را به کشور ديگر ببرد.
 صفدري با تاکيد بر اينکه IFRS بر اصول متمرکز است و به جزئيات و قواعد اجرايي نمي‌پردازد، تصريح کرد: در حال حاضر صورت‌هاي مالي ما در صنعت بيمه بيشتر به قواعد جزيي و اجرايي مي‌پردازد اما IFRS تفاسير متعددي ندارد، اين در حالي است که صورت‌هاي مالي ما تفاسير متعددي دارد. اين استاندارد رويدادها و مبادلات را به نحو مطلوب نشان مي‌دهد و به مدل‌هاي مبتني بر ارزش‌هاي منصفانه يا ارزش‌هاي بازار تکيه مي‌کند.
 وي با بيان اين که پارامترهاي زيادي در IFRS تاثير دارند، اظهار کرد: IFRS به قوانين مالياتي کشور، چگونگي اخذ ماليات‌ها، ساختار صاحبان سهام و مالکان شرکت‌ها، سيستم سياسي کشور، ميزان توسعه يافتگي بازار سرمايه وابسته است.
 مدير عامل بيمه "ما" درباره‌ مزاياي گزارشگري بين المللي، تصريح کرد: يکي از مشکلات ما در اقتصاد عدم تقارن اطلاعاتي است، اما IFRS مي‌تواند عدم تقارن اطلاعاتي را کاهش دهد.
همچنين اين گزارشگري مي‌تواند ايجاد اطلاعاتي مالي دقيق و با کيفيتي را براي سهام‌ داران و قانون‌ گذاران ارائه دهد. همچنين اين گزارشگري باعث مي‌شود شرکت‌ها در سطح جهان قابليت مقايسه داشته باشند.
 صفدري افزايش شفافيت در نتايج به دست آمده از سيستم حسابداري را از ديگر مزاياي گزارشگري بين المللي مالي عنوان کرد و گفت: اين استاندارد باعث مي‌شود مديران با توجه به نيازها و خواسته سهام داران رفتار کنند. همچنين با گزارشگري‌ بين المللي مي‌توانيم از طريق جذب سرمايه‌ گذاران خارجي به منابع مالي دست پيدا کنيم.
 وي ادامه داد: IFRS مديريت بهتر و مطلوب تري را فراهم مي‌کند و بهره‌وري را افزايش مي‌دهد. يکي از مشکلات ما اين است که پردازش اطلاعات مالي مان در صنعت بيمه کمي‌مشکل است، اما IFRS مي‌تواند اطلاعات مالي آساني را براي پردازش فراهم کند. IFRS اجازه نمي‌دهد که شرکت‌هاي بيمه سود خالص و جريان وجوه نقد شان را دست کاري کنند ولي همبستگي بالا بين اقلام تعهدي و جريان وجوه نقد به وجود مي‌آيد و مي‌تواند در اوراق بدهي شرکت‌ها اثربخشي بيشتري داشته باشد و در نتيجه سرمايه‌گذاران خارجي را مي‌تواند براي ورود در بازار سرمايه ما تشويق کند.
 مديرعامل بيمه "ما" با بيان اين که پياده کردن IFRS در صورت‌هاي مالي شرکت‌هاي ايراني با چالش‌هايي همراه است، گفت: بزرگ‌‌ترين چالش IFRS درصنعت بيمه کشور بحث ارزش منصفانه است.
 ارزش منصفانه نياز به دسترسي قيمت‌ها در بازارهاي قابل مشاهده دارد، يعني براي اين که ارزش منصفانه را ما اجرايي کنيم نياز به بازارهاي مستقل داريم و بازارهاي مستقل يعني بازارهايي که دولت و ذينفعان در آن اثرگذار نباشند، لذا شرکت‌هاي بيمه بايد بدهي‌هاي خود را براساس ارزش‌هاي منصفانه با شاخصه‌هاي وجوه دريافت شده در تاريخ روز و در شرايط تسويه تعهدات انجام دهند. يعني ما بايد بدهي‌هاي خود را به تاريخ روز بررسي کنيم.
 صفدري با يادآوري اين که براي پياده‌سازي IFRS در صورت‌هاي مالي شرکت‌هاي بيمه بايد نوع حسابداري‌ها تغيير کند، تصريح کرد: براي پياده کردن IFRS و تغيير سيستم حسابداري‌مان نياز به IT‌هاي توانمند و بازنگري در مديريت ريسک داريم، چرا که ما بايد بدهي‌هايمان را براساس ارزش منصفانه بررسي کنيم. بيمه‌هاي عمر و سرمايه‌گذاري، مسئوليت و بيمه‌هاي خودرو مربوط به تعهدات آينده است پس IFRS در اين سه نوع بيمه مديريت ريسک را تغيير خواهد داد.
 وي ادامه داد: براي پياده سازي IFRS شايد لازم باشد شرکت‌هاي بيمه محصولات خود را به روزرساني کنند و تنوع محصولات خود را افزايش دهند. همچنين شايد لازم باشد ما حق بيمه‌هايمان را در جاهايي تغيير دهيم.
 مدير عامل بيمه "ما" در پاسخ به اين که آيا نياز است که قبل از اين که صورت‌هاي مالي به روش IFRS تنظيم شود شرکت‌ها مورد تجديد ارزيابي قرار گيرند، اظهار کرد: مهم‌ترين چالش در IFRS يا مدل اروپايي بحث ارزش منصفانه است.
در نتيجه ما بايد هم بدهي‌هايمان را براساس ارزش منصفانه بازگو کنيم و هم بازاري وجود داشته باشد که اين بدهي‌ها را بدون غرض ورزي‌هاي شخصي و دستوري تجديد ارزيابي کند. مثلا اگر شخصي تعهدي را براي سه سال ديگر به عهده گرفته است آن تعهدات بايد در بازاري که عرضه و تقاضا، نرخ را مشخص مي‌کند قيمت گذاري شود.
 صفدري با اشاره به کاهش دستوري نرخ بهره در بانک‌هاي ايراني، اظهار کرد: در هيچ جاي دنيا نرخ در بهره دستوري مشخص نمي‌شود، بلکه اين عرضه و تقاضا است که نرخ بهره بانکي را مشخص مي‌کند.

رييس اداره بيمه‌هاي باربري بيمه ملت:
حرکت در مسير تقويت پرتفوي حمل و نقل

حرکت در مسير تقويت پرتفوي حمل و نقل اخبار پولي مالي- در شرکت بيمه ملت، بيمه‌هاي باربري وارداتي، صادراتي و داخلي روز به روز در حال رشد و گسترش است.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از اخبار پولي مالي- باتوجه به موقعيت ژئوپوليتيک کشور و ظرفيت‌هاي مهيا شده در پسابرجام، بي شک نقش بيمه‌هاي حمل و نقل در رونق چرخه اقتصاد ملي از اهميت بالايي برخوردار خواهد بود. اما براي افزايش نقش آفريني شرکت‌هاي بيمه و تقويت پرتفوي حمل و نقل اين موسسات مالي که مي‌تواند در نهايت به افزايش توليد ناخالص داخلي منجر شود چه فعاليت‌هايي صورت گرفته و چه مشکلاتي براي تحقق آن وجود دارد، براي يافتن پاسخ اين پرسش‌ها مصاحبه اي ترتيب داده‌ايم با مرتضي گودرزي، رييس اداره بيمه‌هاي باربري بيمه ملت که در ادامه بخشي از آن را ملاحظه مي‌کنيد.
1.  جايگاه بيمه‌هاي باربري را در رونق تجارت داخلي و خارجي چگونه ارزيابي مي‌کنيد ؟
بيمه‌هاي باربري در عصري که نقل و انتقال کالا بيش از هر زمان ديگري رونق گرفته، از اهميت بيشتري نسبت به گذشته برخوردار شده است. اهميت بيمه حمل و نقل کالا امروزه به حدي است که در اغلب نقاط دنيا به يک امر الزامي‌از سوي دولتها تبديل شده است و متصديان حمل و صاحبان کالا ملزم به داشتن بيمه نامه مي‌باشند. اين الزام، خود نشان دهنده نقش و جايگاه ويژه بيمه باربري در فرايندهاي نقل و انتقال کالا است و هرچه بر حجم نقل و انتقال کالا افزوده مي‌شود، بيمه باربري از اهميت بالاتري برخوردار مي‌گردد. بيمه باربري به عنوان يک حلقه از فرآيندهاي خريد و فروش خارجي و داخلي نقش تسهيل کننده و اطمينان بخش براي خريداران و فروشندگان ايفا مي‌نمايد.
2.  جايگاه بيمه‌هاي باربري در پرتفوي شرکت شما چگونه است؟
در شرکت بيمه ملت، بيمه‌هاي باربري وارداتي، صادراتي و داخلي روز به روز در حال رشد و گسترش است. طيف‌هاي گوناگوني از بيمه گذاران دولتي و خصوصي مشتري شرکت بيمه ملت هستند و کالاهاي خود را که انواع گوناگوني دارند (از محصولات پتروشيمي‌گرفته تا خشکبار و محصولات کشاورزي) نزد شرکت بيمه ملت بيمه مي‌نمايند. در سالهاي گذشته رشته بيمه باربري در قالب مديريت اموال، اداره مي‌شد اما در سال 1395، با توجه به ظرفيتي که از اين رشته انتظار مي‌رفت، جايگاه آن در يک اداره مستقل تعريف شده است. با اين تغيير، سهم بيمه‌هاي باربري از پرتفوي شرکت بيمه ملت روز به روز افزايش يافته است.
3.  چالش‌هاي فروش بيمه باربري در ايران از نظر شما چيست؟
رونق بيمه‌هاي باربري وابسته به رونق حمل و نقل بين المللي و داخلي است. هر عاملي که رونق حمل و نقل کالا را تهديد کند، بر رونق بيمه‌هاي باربري نيز تأثير نامطلوب خواهد گذاشت. بنابراين، در سالهاي گذشته عواملي مانند رکود و تحريم را مي‌توان به عنوان عوامل چالش آفرين براي بيمه باربري در ايران قلمداد نمود. هر چه قدرت اقتصادي کشور افزايش يابد و توليد ناخالص ملي رشد نمايد، مي‌توان نتيجه آن را در صنعت حمل و نقل و به تبع آن در افزايش فروش بيمه باربري ملاحظه نمود.

با حکم مديرعامل و تاييد بيمه مرکزي ج.ا.ا؛
موحد معاون فني بيمه سرمد شد

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه سرمد، محمدرضا صباغي موحد که چندي پيش از سوي دلفراز، مديرعامل بيمه سرمد به عنوان سرپرست معاونت فني اين شرکت منصوب شده بود، با تاييد بيمه مرکزي از تاريخ24 خردادماه 1396، فعاليت خود را در سمت معاون فني بيمه سرمد، رسما آغاز کرد. بنابر اين گزارش، موحد پيش از اين به عنوان دبير شوراي تحقيق و توسعه در بيمه ايران مشغول به فعاليت بود.

بيمه آرمان اجرا مي‌کند: بخشودگي جرايم ديرکرد
 بيمه شخص ثالث موتورسيکلت‌ها

شرکت سهامي‌بيمه آرمان طرح ملي بخشودگي 100 درصد جرايم ديرکرد موتورسيکلت‌هاي فاقد بيمه نامه را از اول تيرماه 1396 در سراسر کشور اجرا مي‌کند.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه آرمان، در راستاي مصوبه شماره 5/ ه/ 96 مورخ 17/02/1396 بيمه مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران مبني بر بخشودگي معادل 100 درصد مبلغ جريمه موضوع بند (ب) ماده 24 قانون بيمه اجباري خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشي از وسايل نقليه مصوبه سال 1395 براي موتور سيکلت‌هاي فاقد بيمه نامه شخص ثالث، بيمه آرمان اين طرح را در سراسر کشور اجرا مي‌کند.
مالکان و دارندگان موتورسيکلت‌هاي فاقد بيمه نامه در سراسر کشور مي‌توانند با مراجعه به واحدهاي اجرايي و شبکه فروش بيمه آرمان از اين تسهيلات بهره مند شوند.
در اين طرح که از اول تير تا پايان شهريور سالجاري در سراسر کشور اجرا مي‌گردد، 100 درصد مبلغ جريمه موضوع بند(ب) ماده 24 قانون بيمه اجباري شخص ثالث مصوب 1395 بخشوده مي‌شود.

انتخاب هيئت رئيسه شوراي هماهنگي شرکت‌هاي بيمه در استان يزد

در ادامه تشکيل شوراي هماهنگي شرکت‌هاي بيمه در سطح استانها اين شورا مطابق با دستورالعمل جديد در استان يزد تشکيل شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌سنديکاي بيمه گران، پس از استانهاي بوشهر، فارس، کرمان، کرمانشاه و هرمزگان ، شوراي هماهنگي شرکت‌هاي بيمه با ساختار و دستورالعمل جديد در استان يزد تشکيل شد و هيئت رئيسه آن به مدت دو سال با نظر اعضا انتخاب شدند.
طي راي گيري بعمل آمده ميان مديران بيمه اي استان يزد ، هرمز نجفيان مدير شعبه بيمه پاسارگاد، سيدعلي محمدحسيني مدير شعبه بيمه دانا و سيدمهدي اسدي مدير شعبه رازي ، بترتيب به عنوان رئيس، نايب رئيس و دبير شوراي هماهنگي شرکتهاي بيمه در استان يزد انتخاب شدند.
گفتني است شوراي هماهنگي شرکت‌هاي بيمه با دستورالعمل جديد طي هفته‌هاي آينده در ساير استانهاي کشور نيز با نظارت سنديکاي بيمه گران تشکيل
 مي‌شود.

پاسخگويي مرکز ارتباط با مشتريان بيمه رازي
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه رازي، مرکز ارتباط با مشتريان شرکت بيمه رازي، در حال حاضر در ساعات اداري، پاسخگوي تمامي‌پرسش‌هاي مشتريان (بيمه گذاران و زيانديدگان) گرامي‌مي‌باشد. اين مرکز با به کار گيري کارشناسان زبده و با استفاده از ابزارهاي نوين و با ساختاري مشتري مدار و خدمت محور، ارتباطي دو سويه را با مشتريان محترم برقرار کرده است.
اين مرکز، همچنين مشتريان را در پيگيري کامل و رفع مشکلات احتمالي در استفاده از انواع خدمات بيمه اي اعم از صدور و پرداخت خسارت به ويژه زيانديدگان جرحي و خسارت‌هاي مالي، ياري مي‌نمايد. همچنين ضمن دريافت نظرات، پيشنهادها، انتقادها و شکايات، آنها را گزارش و به بخش‌هاي مرتبط ارسال و نتيجه را پس از پيگيري‌هاي لازم به تماس گيرنده اطلاع مي‌دهد.
خدمات تماس مشتريان: -پاسخگويي به تمامي‌سوالات مشتريان و خدمت رساني به آنها - ارائه اطلاعات شعب و نمايندگي‌ها - ارائه اطلاعات درباره انواع خدمات بيمه اي - اطلاع رساني خدمات جديد - رسيدگي به مسائل ومشکلات بيمه اي مشتريان و پيگيري به منظور ارائه پاسخ مطلوب - دريافت و پيگيري نظرات، انتقادها، شکايات و پيام‌ها و انعکاس آن به بخش‌هاي ذيربط - جمع آوري نقطه نظرات و درخواست‌هاي مشتريان - رفع مشکلات و آموزش مشتريان - اعلام تاريخ انقضاي بيمه نامه‌ها و يادآوري جهت تمديد.
مشتريان محترم مي‌توانند با شماره گيري 81942-021 با مرکز ارتباط با مشتريان بيمه رازي تماس حاصل فرمايند.