تشديد جنگ بوئينگ و ايرباس
جنگ رقابتي ميان دو شرکت هواپيما سازي بوئينگ و ايرباس در ساخت جت‌هاي کوچک تشديد شده است. به گزارش فايننشال تايمز،شرکت آمريکاييي بوئينگ قراراست در نمايشگاه هوايي فرانسه از بزرگترين نسخه هواپيماي مسافربري 737 خود پرده برداري کند.اين حرکت دفاعي نسبت به رقيب اروپايي اش ايرباس است. شرکت ايرباس نيز قصد دارد بوئينگ را در اين نمايشگاه در سايه قرار دهد اين درحالي است که شرکت آمريکايي بوئينگ از زمان کم براي تحويل جت‌هاي کوچک خبر داده است. هواپيماهاي مسافربري مدل 737 بويينگ از 2020 وارد شبکه هوايي خواهند شد که شامل 230 صندلي خواهند بود و شباهت تقريبي به جت ايرباس دارد. دراين ميان برخي از خريداران بزرگ هواپيماها از جمله خطوط هواپيمايي امارات، اتحاد و قطر ايرويز با چالش‌هاي خود روبرو هستند که به دليل منع آمريکا و انگليس در حمل لپ تاپ در پروازها از خاورميانه با کاهش مسافر رويرو شدند. سود در سال 2016 و 2017 سود امارات 82 درصد کاهش داشته است. رزرو بليط هواپيماي قطرايرويز نيز پس از تحريم از سوي عربستان سعودي ، امارات و بحرين سقوط کرد. خطوط هوايي اتحاد نيز کاهش 49 درصدي داشته است.دراين ميان شرکت‌هاي بوئينگ و ايرباس قصد دارند تا با معرفي توليدات خود مشتري بيشتري را به سوي خود جلب کنند.

ترديد درباره رابطه چين و آمريکا
ترديد درباره همکاري پکن با دولت ترامپ درباره اعمال فشار عليه کره شمالي همچنان وجود دارد . به گزارش نيويورک تايمز، پکن هنوز فشار بر کره شمالي را افزايش نداده است. دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا روي هيچ رهبري به‌اندازه شي جين پينگ همتاي چيني اش شرط نبسته است و در اين قمار انتظار همکاري رئيس جمهور چين در اعمال فشار به برنامه هسته اي کره شمالي را دارد.براي اين امر ترامپ موضع سخت گذشته خود درباره تجارت با چين را نرمتر کرده است و درباره بحث درياي جنوب چين سخني نگفته است اما تعداد زيادي از نزديکان ترامپ معتقدند اين شرط بندي نتيجه اي نداشته است.

آتش‌سوزي وسيع جان ده‌ها نفر را در پرتغال گرفت
دست کم 60 نفر در جريان آتش‌سوزي گسترده جنگل‌ها در مرکز پرتغال جان خود را از دست داده‌اند.بسياري از اين افراد هنگامي‌که تلاش مي‌کردند با اتوموبيل از آتش‌سوزي منطقه کوهستاني پدروگائو گرانده بگريزند، در ميان شعله‌هاي آتش گرفتار شدند و سوختند.جسد سه نفر هم در نزديکي يک گورستان پيدا شده که به نظر مي‌رسد در اثر استنشاق دود و گازهاي سمي‌ناشي از آتش‌سوزي جان خود را از دست داده باشند. 59 نفر از جمله چندين مأمور آتش‌نشاني هم مصدوم شده‌اند. صدها آتش‌نشان در تلاش هستند تا آتش را مهار کنند.والدمار آلوز، شهردار پدروگائو گرانده گفته است براي مهار آتش که چندين روستا را محاصره کرده، به‌اندازه کافي مأمور آتش‌نشاني وجود ندارد.آتش به سرعت و از جهات مختلف در حال پيشروي است.

انفجار "تروريستي" در کلمبيا  
در جريان انفجاري قوي که يک مرکز خريد در بوگوتا، پايتخت کلمبيا را لرزاند سه زن کشته شدند؛ شهردار اين شهر نيز اين انفجار را "تروريستي" خواند.به گزارش شبکه خبري راشاتودي، اين انفجار "تروريستي" باعث کشته شدن سه زن شد که يکي از آنها يک داوطلب فرانسوي بود. هم‌چنين چندين تن ديگر نيز به شدت زخمي‌شدند. انريکه پنالوسا، شهردار بوگوتا در توئيتي نوشت که سه زن در انفجار بمبي در يک مرکز خريد در اين شهر کشته شدند. وي اين انفجار را يک حمله تروريستي بزدلانه خواند. اين انفجار در مرکز خريد "آندينو" در نزديکي زونا روسا رخ داد که يکي از مکان‌هاي گردشگري لوکس  در کلمبيا محسوب مي‌شود. اين انفجار در سرويس بهداشتي واقع در طبقه دوم اين مرکز خريد رخ داد. يکي از قربانيان زني فرانسوي 23 ساله است که شش ماه بود به صورت داوطلبانه در کلمبيا بود. اين زن که گفته مي‌شود در يکي از مناطق فقيرنشين اين کشور کار مي‌کرد چند روز بعد قرار بود به کشورش بازگردد.دو قرباني ديگر يکي 31 ساله و ديگري 27 ساله هستند و گمان مي‌رود اهل کلمبيا باشند. خوآن مانوئل سانتوس، رئيس جمهوري اين کشور آمريکاي لاتين نيز به شدت اين حمله تروريستي را محکوم کرد و به پايتخت بازگشت تا کنترل اوضاع را به دست بگيرد.در همين حال، ارتش آزادي بخش ملي کلمبيا موسوم به "ELN" دست داشتن در اين انفجار تروريستي را رد کرد گروه فارک نيز هرگونه دست داشتن در انفجار اخير را رد کرده است. رودريگو بوندونو اکوري، رهبر اين گروه در توييتي نوشت: با قربانيان امروز بوگوتا ابراز همدردي مي‌کنيم. اين اقدام تنها توسط کساني انجام شده که مي‌خواهند در مسير صلح سنگ اندازي کنند.

ورود دويچه بانک به اتهام رابطه ترامپ و روسيه
دونالد ترامپ بخشي از دارايي خود را علني کرد. بر مبناي اطلاعات موجود، رئيس جمهوري آمريکا در سال گذشته ميلادي (۲۰۱۶) ۵۶۵ شرکت داشته و صدها ميليون دلار مقروض بوده است. بخش بزرگي از قرض او به "دويچه بانک" بوده است.ترامپ چند روز پيش پرسشنامه‌اي را در باره دارايي خود به "کميسيون اتيک" دولت تحويل داد. البته دقت اين پرسشنامه بسيار کمتر از پرسشنامه‌هاي اداره ماليات است. ترامپ هنوز پرونده مالياتي خود را منتشر نکرده است. از اطلاعات موجود در همين پرسشنامه مي‌توان فهميد که قرض اين ميلياردر امور مستغلات نزد يکي از شرکت‌هاي وابسته به "دويچه بانک" دست‌کم ۱۳۰ ميليون دلار است. بيش از ۵۰ ميليون دلار از اين مبلغ در ارتباط با دفتر قديمي‌شرکت پست که در نزديکي کاخ سفيد آمريکا قرار داشته، بوده است. اين دفتر قديمي‌پست چندي‌ست به هتل تبديل شده و ترامپ از اين معامله ۲۰ ميليون دلار سود برده است. گفته مي‌شود که سود ترامپ چه در اين معامله و چه در معاملات ديگر در ارتباط با هتل‌ها و زمين‌هاي گلف افزايش يافته و اين افزايش مديون شهرت فراوان او به خاطر پست رياست جمهوري بوده است. بخصوص قروض ترامپ به يکي از شرکت‌هاي وابسته به "دويچه بانک" در ارتباط با پرونده نقش روسيه در انتخابات رياست جمهوري آمريکا توجه عمومي‌را به خود جلب کرده است. نمايندگان حزب دمکرات آمريکا از کميسيون اتيک دولت آمريکا خواسته‌اند اطلاعات دقيقي در باره مشتريان جمهوري‌خواه اين بانک آلماني را فاش کند. "دويچه بانک" اما حاضر به دادن هيچ اطلاعاتي در اين باره نيست و دليل مي‌آورد که اين بانک به خاطر حفظ حقوق شهروندان نمي‌تواند اين اطلاعات را منتشر کند.

۵۰۰۰ تن کمک غذايي ترکيه به قطر
وزير اقتصاد ترکيه اعلام کرد: ترکيه با ۷۱ هواپيما،۵۰۰۰ تن محصولات غذايي به قطر ارسال کرده است.به گزارش خبرگزاري سي‌ان‌ان ترک، در پي بروز بحران ديپلماتيک ميان قطر با برخي از کشورهاي عربي از جمله عربستان، نيهات زيبکچي، وزير اقتصاد ترکيه اعلام کرد: ترکيه با ۷۱ هواپيما،‌ پنج هزار تن محصولات غذايي به قطر ارسال کرده است.وي همچنين اعلام کرد در طول چند روز آينده حمل و نقل از طريق کشتي نيز ميان دو کشور آغاز مي‌شود.عربستان، مصر، بحرين، امارات و چند کشور متحد عربستان اخيرا روابط ديپلمايک خود را با قطر با ادعاي حمايت اين کشور از طرح‌هاي تروريستي قطع کردند. بر اساس بيانيه‌اي که توسط اتحاديه صادرکنندگان غرب مديترانه صادر شد، ميزان صادرات انواع ميوه و سبزيجات ترکيه به قطر طي چند مدت گذشته به شدت افزايش يافته است. طي دو هفته گذشته با افزايش تنش‌ها بين کشورهاي عربي و قطر آنها صادرات خود را به اين کشور متوقف کردند. در اين ميان قطر تقاضاي واردات مواد غذايي، ميوه و آب از ترکيه و ايران داشته است.

پيشروي نيروهاي سوريه در حمص
نيروهاي دولتي سوريه در راستاي عمليات خود در باديه، توانستند کنترل مناطق جديدي را در شرق شهر پالميرا (تدمر) در دست گرفته و به آخرين مقر داعش در حومه حمص نزديک شوند.به گزارش شبکه خبري الميادين، نيروهاي دولتي سوريه توانستند بعد از درگيري‌هاي شديد با داعش کنترل چاه نفت "حفنه" و سد "أرک" و رشته کوه‌هاي شمالي پالميرا را در دست گرفته و به سمت شهرک السخنه، آخرين مقر داعش در حومه حمص و مخفيگاه اصلي تروريست‌ها در باديه سوريه پيشروي کنند.عمليات ارتش سوريه در شرق پالميرا همزمان با عمليات ديگر ارتش در حومه شرقي سلميه و حومه جنوبي رقه صورت گرفت.به گفته يک فرمانده ميداني ارتش سوريه، درگيري‌هاي السخنه از نظر پيشروي به سمت شهر دير الزور و از اين نظر که آخرين شهرک از توابع استان حمص در مسير دير الزور است که داعش کنترل آن را برعهده دارد، اهميت بسيار زيادي دارد.نيروهاي دولتي سوريه روز سه‌شنبه گذشته کنترل ميدان نفتي أرک، از آخرين ميادين نفتي تحت کنترل داعش در حومه شرقي حمص را در دست گرفتند.

رسانه‌های عراق ديروز اعلام کردند، نيروهاي امنيتي حمله به بخش قديمي‌موصل را در غرب اين شهر آغاز کردند.
به گزارش سايت شبکه سومريه نيوز عراق، عبدالامير يارالله، فرمانده عمليات نينوا اعلام کرد، نيروهاي ارتش و پليس فدرال در ادامه پيشروي‌هاي خود در مناطق باقي مانده موصل بالاخره يورش به منطقه قديمي‌موصل را آغاز کردند.آزادسازي اين منطقه بسيار دشوار است چرا که داعش از عاملان انتحاري استفاده کرده و اجازه نزديک شدن به اين منطقه را نمي‌دهد.وزارت کشور عراق نيز در بيانيه‌اي اعلام کرد، حمله به منطقه قديمي‌موصل نبردي سرنوشت‌ساز براي نابودي آخرين باقي‌مانده‌هاي داعش در موصل است. اين منطقه داراي بافت قديمي‌و دربرگيرنده مسجد النوري است که ابوبکر البغدادي از آنجا خلافت خودخوانده داعش را اعلام کرد. نيروهاي عراقي روز گذشته بيمارستان الشفاء را در جريان عمليات خود آزاد کردند. اين نيروها داروهاي جديد التوليد را در داخل انبارهاي بيمارستان الشفاء يافتند.همچنين اين نيروها حمله گسترده داعش در باب الطوب در جنوب منطقه قديمي‌موصل را ناکام گذاشتند. سازمان ملل متحد، جمعه گذشته هشدار داد که گروه تروريستي داعش بيش از ۱۰۰ هزار شهروند عراقي را در منطقه قديمي‌موصل زنداني کرده است.نيروهاي عراقي در اکتبر گذشته عمليات آزادسازي موصل را آغاز کردند و تاکنون بخش اعظمي‌از اين شهر پرجمعيت و تحت اشغال داعش را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

برآورد‌ها نشان مي‌دهد که حزب تازه‌تاسيس «جمهوري به پيش» به رهبري «امانوئل ماکرون» رئيس‌جمهوري ميانه‌روي فرانسه، اکثريت قابل توجهي از کرسي‌ها را از آن خود کند.
امانوئل ماکرون، رئيس‌جمهوري فرانسه در صورت کسب اکثريت مي‌تواند دومين پيروزي انتخاباتي خود را پس از برنده شدن در انتخابات رياست جمهوري از آن خود کند و دست به اصلاحات عميق اجتماعي و اقتصادي بزند. راي دهندگان فرانسوي ديروز براي شرکت در دور دوم انتخابات پارلماني به پاي صندوق‌هاي راي رفتند و بسياري پيروزي حزب امانوئل ماکرون راپيش بيني کرده بودند. حزب تازه‌تاسيس «جمهوري به‌پيش!» از هواداران و هم‌فکران رئيس‌جمهوري فرانسه تشکيل شده‌است و در همان مرحله نخست پيش‌بيني شد که صاحب ۴۰۰ تا ۴۴۵ کرسي از مجموع ۵۷۷ کرسي خواهد شد.هم‌اکنون نظرسنجي‌ها از بخت «جمهوري به‌پيش!» براي کسب ۴۷۰ کرسي، يعني حدود ۸۰ درصد کل کرسي‌هاي مجمع ملي خبر مي‌دهند.برآوردهاي فعلي حاکي‌ است پس از هواداران رئيس‌جمهوري فرانسه، بيشترين شمار کرسي‌ها به حزب دست راستي جمهوري‌خواهان مي‌رسد و سوسياليست‌ها هم با سقوط، در نهايت بيشتر از ۳۵ کرسي را به‌دست نخواهند آورد. در اين ميان حزب راست افراطي جبهه ملي به رهبري مارين لوپن ، نتوانست راي دهندگان را به نفع خود در دور دوم انتخابات پارلماني به پاي صندوقها بکشد.
در حاليکه انتقاد به دولت ترزا مي‌با افزايش تعداد کشته شدگان آتش سوزي برج گرنفل به ۵۸ نفر بيشتر شده ، نخست وزير انگليس با مذاکرات برگزيت روبروست.
مقام‌هاي ارشد حزب محافظه‌کار انگليس به ترزا مي‌هشدار دادند اگر به دنبال يک بريگزيت سهل‌گيرانه باشد، ممکن است با تلاش براي سرنگوني مواجه شود.به گزارش روزنامه ديلي تلگراف، قانونگذاران محافظه‌کار مخالف اتحاديه اروپا در پارلمان انگليس به روزنامه ديلي تلگراف گفتند آماده به چالش کشيدن رهبري ترزا مي‌در صورت انحراف او از طرح اوليه‌اش براي بريگزيت هستند.اين تهديد بعد از يک هفته دشوار براي نخست وزير انگليس مطرح شده که در جريان آن او از بابت حادثه آتش‌سوزي برج گرنفل مورد انتقاد شديد قرار گرفت.قانونگذاران حزب محافظه‌کاران انگليس از جمله وزراي کابينه دولت اخيرا بحث‌هايي را درباره اينکه ترزا مي‌نمي‌تواند آنها را تا انتخابات بعدي رهبري کند و زمان احتمالي کناره‌گيري او مطرح کردند.اين قانونگذاران هشدار دادند هرگونه تلاش براي حفظ بريتانيا در اتحاديه گمرکات و بازار واحد يا هرگونه دادن گريزگاه به دادگاه عدالت اروپا به منظور حفظ نظارت بر انگليس باعث "کودتاي يک شبه" عليه ترزا مي‌خواهد شد. يکي از وزراي سابق بانفوذ انگليس گفت: اگر ما بفهميم که او از طرح‌هايش عقب‌نشيني کرده دچار مشکل حاد خواهد شد.
فاز جدید تقابل طالبان با نظامیان خارجی در افغانستان
گروه بين الملل - درحاليکه وزيردفاع آمريکا از اجراي استراتژي تازه در افغانستان درکميته سنا خبر داد. به نظر مي‌رسد حضور نيروهاي آمريکا در افغانستان ضعيف است.
در يک حمله داخلي در پادگاني در مزار شريف يک سرباز افغان، هفت سرباز آمريکايي را به شدت زخمي‌کرد. در يک عمليات انتحاري ديگر نيز در ولايت پکتيا چندين پليس افغان کشته و زخمي‌شدند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، يک سرباز ارتش افغانستان در جريان يک تمرين نظامي‌در پادگان "شاهين" در مزار شريف در شمال افغانستان، ۷ نظامي‌آمريکايي را هدف قرار داده و زخمي‌کرده است. اين خبر را واحدهاي نظامي‌ناتو مستقر در شمال افغانستان در يک توئيت گزارش کرده‌اند.در اين پيام توئيتري گفته شده: «هفت سرباز زخمي‌شده و براي مداوا انتقال داده شده‌اند.» يک سرباز افغان نيز به ضرب گلوله کشته و يکي ديگر زخمي‌شده است. بنابر اين گزارش حادثه در حال بررسي است. يک سخنگوي وزارت دفاع افغانستان پيشتر از زخمي‌شدن سه سرباز آمريکايي خبر داده بود.گروه طالبان مدعی شد حمله به سربازان آمريکايي را اقدام "يک سرباز وطن‌پرست افغان" توصيف کرده‌اما نگفته‌ است که ارتباطي با اين عمليات دارد يا نه. "حملات داخلي" از طريق افراد نفوذي يکي از مشکلات جدي در ارتش افغانستان است. چند روز پيش نيز يک سرباز ارتش افغانستان در جريان يک تمرين نظامي‌سه سرباز آمريکايي را کشت و يک سرباز ديگر را زخمي‌کرد.در ماه فوريه سال جاري نيز يک سرباز ارتش افغانستان در ولايت ناآرام هلمند در جنوب افغانستان بر روي سربازان آمريکايي آتش گشود و سه تن از آنها را زخمي‌کرد. اندکي پس از آن و در ماه مارس، در ولايت جنوبي زابل ۸ پليس افغان توسط همکاران خود هدف قرار گرفته و کشته شدند. هم‌اکنون ۸۴۰۰ سرباز ارتش آمريکا در افغانستان حضور دارند. علاوه بر اين ۵ هزار سرباز از ديگر کشورهاي عضو ناتو آنها را همراهي مي‌کنند. بنابر گزارش رسانه‌ها وزارت دفاع ايالات متحده در نظر دارد ۳ تا ۵ هزار سرباز ديگر به افغانستان اعزام کند.
بمب‌گذاري انتحاري در ولايت پکتيا
در خبر ديگري از افغانستان خبرگزاري آلمان گزارش داد که بامداد ديروز در يک بمب‌گذاري انتحاري و تيراندازي متعاقب آن، ۵ پليس افغان کشته و ۸ نفر ديگر زخمي‌شدند. اين حادثه تروريستي در ولايت پکتيا واقع در جنوب‌شرق افغانستان رخ داد.عبدالله حسرت، سخنگوي فرماندار پکتيا درباره اين حادثه به خبرگزاري آلمان گفت، يک مهاجم انتحاري خودروي بمب‌گذاري شده خود را در مقابل قرارگاه اصلي پليس در شهر گرديز در ولايت پکتيا منفجر کرد. بلافاصله پس از انفجار تعدادي مهاجم مسلح قرارگاه پليس را زير رگبار گرفتند. در حالي که سخنگوي فرماندار پکتيا و نيز مقام‌هاي وزارت کشور افغانستان از يک خودروي انتحاري در حمله به پايگاه پليس گرديز خبر داده‌اند، سردار والي تبسم، سخنگوي پليس پکتيا گفته دو خودروي انتحاري در اين حمله شرکت داشتند. به گفته او، يکي از خودروها در اتوبان نزديکي قرارگاه پليس و خودروي ديگر در مقابل در ورودي قرارگاه منفجر شده‌اند.به گفته تبسم، مهاجمان ۵ نفر بودند که دو نفر آنها در خودروهاي انتحاري و سه نفر ديگر در تيراندازي‌هاي متقابل کشته شده‌اند. در اين حادثه به غيرنظاميان آسيبي نرسيده است. منابع بيمارستاني اين ولايت گفته‌اند که تاکنون ۲۰ زخمي‌به مراکز درماني منتقل شده است. طالبان مسئوليت اين حمله را پذيرفته و گفته که به نيروهاي پليس مستقر در اين محل تلفات سنگين وارد کرده است. روزنامه اينديپندنت به نقل از يک فرمانده نظامي‌آمريکا در انتقاد از شرايط موجود نيروهاي نظامي‌اين کشور نوشت که ارتش آمريکا ديگر درجهان سرآمد نيست چراکه مانند شرکاي بين المللي خود به خوبي آماده رزم نيست.
استراتژي تازه‌امريکا در افغانستان
سخنگوي وزارت دفاع افغانستان در واکنش به استراتژي آمريکا در افغانستان تاکيد کرد که افزايش فشار بر حاميان تروريسم و از بين بردن منابع مالي آنها در بيرون از مرزهاي اين کشور بويژه پاکستان تنها راه حل بحران افغانستان است. سخنگوي وزارت دفاع افغانستان تاکيد کرد که‌امريکا بايد نابودي منابع مالي تروريست‌ها و از بين مراکز امن تروريستي در خارج از خاک افغانستان را در استراتيژي جديد خود در نظر بگيرد زيرا اين اقدامات تنها راه حل بحران جاري در افغانستان است و دولت کابل از آن حمايت مي‌کند.دولت وزيري تاکيد کرد: حملات تروريستي عليه افغانستان در مراکز امن تروريست‌ها در خاک پاکستان طراحي مي‌شوند و حل بحران جاري تنها با فشار دولت پاکستان براي نابودي اين مراکز تروريستي است.مجله «واشنگتن اگزمينر» به نقل از يک مقام ارشد وزارت دفاع آمريکا نوشته بود که در استراتژي جديد آمريکا بر از بين بردن مراکز امن تروريستي در پاکستان تمرکز خواهد شد. اين مقام آمريکايي تصريح کرد که براي سرکوب شبکه حقاني قرار است پاکستان تحت فشار قرار گيرد.ژنرال «جيمز ماتيس» وزير دفاع آمريکا در کنگره اين کشور اعلام کرده بود که تا اواسط ماه جولاي استراتژي جديد آمريکا در افغانستان اعلام خواهد شد. ژنرال «جيمزماتيس» وزير دفاع آمريکا در کنگره اين کشور بر شکست آمريکا در جنگ افغانستان اذعان و تاکيد کرد نيروهاي آمريکايي در جنگ افغانستان پيروز نيستند. وي در کنگره‌امريکا اعلام کرد که وضعيت جنگي در افغانستان قابل قبول نيست و بايد هر چه سريعتر تغيير داده شود. ماتيس در ادامه تاکيد کرد وضعيت جاري در افغانستان را به سرعت اصلاح خواهد کرد و براي تحقق اين امر استراتژي جديد جنگ افغانستان را قبل از پايان ماه جولاي به کنگره ارائه خواهد کرد. در حال حاضر بر اساس آمارهاي رسمي‌حدود 9 هزار سرباز آمريکايي در افغانستان حضور دارند اما با در نظر داشتن اعزام گروهي سربازان به افغانستان با بهانه چرخش نيرو مي‌توان گفت که تعداد سربازان آمريکايي ممکن است به 13 هزار نفر افزايش يافته باشد.از آغاز حمله‌امريکا به افغانستان در سال 2001 ميلادي تا کنون دستکم 2300 سرباز آمريکايي در افغانستان کشته و 17 هزار سرباز ديگر نيز زخمي‌شده‌اند.
دور جديد مذاکرات عبدالله و اشرف غني
ناآرامی ها در افغانستان همزمان با افزایش اختلافات سیاسی در داخل کشور رخ داده است نماينده پارلمان افغانستان اعلام کرد که دور جديدي از مذاکرات بين عبدالله و اشرف غني براي اجراي کامل توافق‌نامه حکومت وحدت ملي با حضور سفير آمريکا آغاز شده است. «عبدالحفيظ منصور» نماينده پارلمان افغانستان و از اعضاي حزب «جميعت اسلامي» اين کشور اظهار داشت: از هفته گذشته دور جديدي از مذاکرات به صورت فشرده بين رهبران حکومت وحدت ملي درباره اجراي کامل توافق‌نامه سياسي در کابل با حضور سفير آمريکا برگزار شده است.وي افزود: اصلاحات در امور امنيتي تنها با تغيير و جابجايي مقامات ممکن نيست، بلکه بايد سياست کادري در نهادهاي امنيتي افغان نيز مورد بازبيني قرار گيرد. وي درباره تنش‌هاي سياسي اخير حزب جميعت اسلامي‌با حکومت افغانستان نيز اظهار داشت :کسي به دنبال ايجاد مشکل براي حکومت نيست و اين چند دستگي‌ها در حد اختلاف نظر و ارائه راه حل به صورت دموکراتيک و در چارچوب قانون بوده است. پس از سفر رئيس‌جمهور افغانستان بدون همراه بردن وزير خارجه به رياض، افراد نزديک به رئيس اجرايي دولت افغانستان اشرف غني را به انحصاري کردن سياست داخلي و خارجي اين کشور متهم کرده‌اند. برخي از افراد نزديک به عبدالله با انتقاد از اشرف غني اعلام کردند رئيس جمهور افغانستان با حاشيه راندن صلاح‌الدين رباني در واقع سياست داخلي و خارجي را در انحصار خود قرار داده است.در اجلاس شانگهاي نيز که پس از حوادث اخير کابل بود بسياري معتقد بودند، عبدالله عبدالله رئيس اجرايي دولت افغانستان در نشست شانگهاي شرکت مي‌کند اما اشرف غني در راس هيئتي به قزاقستان رفت.