سعيد قليچي
روزنامه‌نگار
Saeedg6@gmail.com
خصوصي‌سازي واقعي و واگذاري بخش‌هاي مختلف در صنعت به بخش خصوصي واقعي در شرايط امروز اقتصاد ايران همراه با الزاماتي است که يکي از آنها موضوع توانمندسازي بخش خصوصي است. در حقيقت تا بخش خصوصي به توانايي‌هاي لازم براي ورود به عرصه‌هاي مورد نظر در صنعت و بازارهاي جهاني دست پيدا نكند، صحبت از خصوصي‌سازي چندان نمي‌تواند به واقعيت نزديك باشد.با توجه به وضعيت موجود در اقتصاد كشور اگر انتظار داشته باشيم كه بتوانيم بدون توانمندسازي و ايجاد زمينه‌ها و بسترهاي لازم، بخش خصوصي به عرصه‌هاي مهم اقتصادي ورود کند و به ويژه در حوزه‌هايي که بسيار سرمايه‌بر يا بسيار پرريسک هستند يا فعاليت در آنها نيازمند تعاملات بين‌المللي گسترده است، بخش خصوصي بدون زمينه‌سازي‌هاي لازم موفق عمل کند، انتظاري غيرواقع‌بينانه داريم، انتظاراتي كه تجربه ثابت كرده هرگز محقق نخواهد شد.در اين ميان سازمان‌هاي توسعه‌اي بخشي از دولت و حاکميت هستند که يکي از ماموريت‌هاي اساسي آنها توانمندسازي بخش خصوصي است و با توجه به وظايف و مسئوليت‌هايي که طبق قانون اساسي درباره خصوصي‌سازي بر عهده دولت قرار داده شده، فعاليت مي‌کنند. اين حقيقت که بخش‌هايي از صنعت کشور نيازمند تحول و نوسازي است، امروز بر کسي پوشيده نيست و براي مثال در صنعت خودروسازي چنين ضرورتي به شدت احساس مي‌شود. به دليل همين ضرورت است که سازمان‌هاي توسعه‌اي بنابر ماموريت خود در عرصه‌هاي مختلف ورود کرده و فراهم کردن بستر لازم را براي نوسازي صنايع در کنار توانمندسازي بخش خصوصي در دستور کار قرار داده است.از طرف ديگر سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي براي ورود به عرصه‌هاي مختلف صنعت کشور ابتدا نيازمند شريکي توانمند و مجرب از نظر فني و تخصصي هستند که از اعتبار بين‌المللي و توان مالي لازم براي مشارکت نيز برخوردار باشد. چنين مشارکتي ابتدا از سوي سازمان‌هاي توسعه‌اي فعال در كشور شکل مي‌گيرد و بعد از پا گرفتن آن بخش صنعتي در کشور به‌تدريج سهم سازمان به بخش خصوصي واگذار مي‌شود. حقيقت اين است كه ايران در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي آماده جذب سرمايه‌گذاري‌هاي بين‌المللي است و تلاش مي‌کند تسهيل‌کننده اين سرمايه‌گذاري‌ها در بخش‌هاي مختلف صنعتي از حمل‌ونقل و خودروسازي گرفته تا نفت و گاز و پتروشيمي‌و... باشد.مي‌توان گفت كه اگر خصوصي‌سازي در چارچوب اصولي انجام پذيرد و از ابزارها و امكانات و منابع موجود درست استفاده شود شاهد دستاوردهاي مطلوب آن براي كشور خواهيم بود. هرچند اهداف خصوصي‌سازي در هر كشوري متناسب با اهداف ملي و بومي‌خاص آن کشور است، اما با توجه به تجربيات خوب ساير کشورها در زمينه خصوصي‌سازي، بايد گفت فرآيند خصوصي‌سازي به‌عنوان روشي جهت منطقي كردن ساختار اقتصادي و كاهش فشارهاي مالي واحد‌هاي دولتي، مي‌تواند منجر به اهدافي مانند افزايش كارآيي، بالابردن كارآيي تخصيص منابع، استفاده بهينه از منابع مالي شركت‌ها، كاهش حجم دخالت دولت در اقتصاد، سپردن تخصيص منابع به مكانيزم خود سامان بخش بازار، تخصيص بهتر منابع، ايجاد فضاي رقابتي و امن براي سرمايه‌گذاري‌هاي بلندمدت، دستيابي به فنون جديد مديريت، دسترسي به سرمايه و تكنولوژي خارجي و در نهايت حصول اهداف توزيع عادلانه ثروت و درآمد ‌شود.


ولفگانگ مونچو
فايننشال تايمز

متئو رنتسي، ديويد کامرون، ترزا مي‌فريب نظرسنجي‌ها را خوردند. مشکل اشتباه نظرسنجي‌ها نبود برخي از آنها کاملا خوب بود و بيشتر آنها در تصميم گيري رهبران سياسي تاثيرگذار بودند. نخست وزيران پيشين ايتاليا و انگليس در زمان اعلام رفراندوم حمايت اکثريت طرفداران را با خود داشتند و به پيروزي اطمينان داشتند زماني که ترزا مي‌از برگزاري انتخابات زودهنگام خبر داد حزب محافظه کار انگليس از حزب کارگر پيشي گرفته بود.اما سرعت تغيير عقيده راي دهندگان سريع تر از نظرسنجيها بود. راي دهندگان فرانسوي بيشتر از بقيه جدي بودند و توانستند تمام سيستم سياسي فرانسه را در انتخابات تغيير دهند. اين حرکت سريع هرنوع عملکرد در آمريکا و انگليس را تحت تاثير مي‌گذارد که هنوز دو حزب سنتي برسياست سلطه دارند. در تمام اين کشورها بحران اقتصاد جهاني نقطه اي تاريخي بوده که تحت تاثير راهکار بحران و توزيع درآمد و کيفيت بخش عمومي‌بوده است. اين امر باعث واکنش عليه جهاني سازي و توافقات مدرن تجاري شد. اين امر اعتقادات درباره قوانين مالي و سياست اقتصادي را به چالش کشيد. پيروزي کاپيتاليسم بر کمونيسم تنها رويدادي بود که منتقدان برآن تکيه داشتند. نسل ما پارادايم اقتصاد جهاني کاپيتاليسم را آورده بود حتي وقتي اين چشم انداز در دهه 90 خدشه دار شد.ما پيشرفت عملگرايي چپ ميانه و نسلي تازه از رهبران چپ ميانه را ستوديم. شکست ما ، اشتباه در تلقي مصلحت سياسي براي واقعيت جهاني بود. بحران مالي محيط ثابت سياسي مالي را برهم زد و شاخصه‌هاي اين سيستم‌ها بي ثباتي راديکال بود. اين سيستم‌ها به طور خاص بي نظم نبود اما بدون شک غيرقابل پيش بيني بود. بي ثباتي راديکال يک چالش عظيم است زيرا هرگز نمي‌توان از آن مطمئن بود. به خصوص ديگر نمي‌تواند درباره روند گذشته در آينده مطمئن بود.در جهان بي ثباتي راديکال ، قمارکردن‌ها سخت تر مي‌شوند زيرا اطلاعات نظرسنجي‌ها براساس راستگويي نيست. اين امري طبيعي براي سرمايه گذاران و سياستمداران درست است و اين شگفت آور نيست که قمارهاي عصر ما چون رفراندوم‌هاي اخير ايتاليا و انگليس شکست خوردند.موفق‌ترين سياستمداران افرادي هستند که به دانش عميق از راي دهندگان تکيه کنند.ترجمه : فاطمه مهتدي


رفتارها، گفتارها و کردارهاي غلط از يک رهنمود ادامه دارد؛
کورش شرفشاهي - همه چيز از آنجا شروع شد که عده معدودي از بانوان در مسابقات واليبال تيم ملي کشورمان در استاديوم 12 هزار نفري آزادي حضور يافتند و به تشويق تيم ملي کشورمان پرداختند.
حضور زنان در ورزشگاه که البته حقي براي جامعه 50 درصدي کشورمان است، به ذائقه برخي‌ها خوش نيامد و از گوشه وکنار اعتراض‌هايي صورت گرفت. تا آنکه مقام معظم رهبري خطاب به دانشجويان کلمه آتش به اختيار را به کار بردند که تا به‌امروز برداشت از جمله ايشان، مباحث فرهنگي بود. اما عده اي فرصت طلب از اين جمله سوء برداشت کرده و گمان کردند که مي‌توانند بدون در نظر گرفتن قانون، هر کاري که دلشان مي‌خواهد انجام دهند. يکي از اين موارد را در نماز جمعه هفته گذشته ديديم. به نوعي که در گوشه يکي از خيابان‌هاي اطراف نماز جمعه تهران، بنري خطاب به رئيس قوه قضائيه نصب شده بود که در آن نوشته بودند "جلوي ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را بگيريد والا ما (دانشجويان حزب‌الله نمازجمعه تهران) مطابق بند ميم وصيت‌نامه‌امام و امر آتش به اختيار امام خامنه‌اي از آن جلوگيري مي‌کنيم". اين اقدام به‌اندازه اي تعجب برانگيز بود که با واکنشهاي بسياري رو به رو شد.
 اشتباه در آتش به اختيار
در اين رابطه حميد رسايي که تندروي‌هاي وي در برخي موارد کمتر از انصار حزب الله نبوده است، اين بار تحمل نکرد و با انتشار مطلبي در اينستاگرام خود خطاب به الله‌کرم نوشت:با ديدن اين بنر که غلط‌ترين برداشت از سخنان صريح، واضح و روشن رهبر انقلاب درباره آتش به اختيار بودن نيروهاي انقلابي در فعاليت‌هاي فرهنگي و معطل‌نماندن براي دستور و بخش‌نامه از سوي نهادها و ارگان‌ها در فعاليت‌هاي فرهنگي است، به ياد سخنان رئيس‌جمهور مدعي اعتدال امروزمان افتادم!..جناب الله‌کرم! متأسفانه برداشت غلط و شاذ حضرت‌عالي از سخنان رهبر معظم انقلاب درخصوص آتش به اختيار بودن نيروهاي فرهنگي و نصب اين بنر که برخلاف فهم اکثر قريب به اتفاق نيروهاي انقلابي و اقدامات خودجوش فرهنگي آنها و پيشنهادهاي مؤثر ايجابي ايشان در اين خصوص بوده، خوراک قابل توجهي براي رسانه‌هاي معاند به‌ويژه در فضاي مجازي فراهم کرده است که‌اميدوارم توضيحات اصلاحي شما مانع سوءاستفاده‌هاي بيشتر معاندان شود.
اولين بار نيست که به انقلاب ضربه مي‌زنيد
از سوي ديگر بسيج دانشجويي دانشگاه صداوسيما در نامه‌اي سرگشاده به حسين الله کرم دبيرکل انصارحزب الله، از اقدام او در نصب بنر در نمازجمعه انتقاد کرد. به گزارش ايلنا، در بيانيه بسيج دانشجويي دانشگاه صدا و سيما خطاب به الله کرم آمده است: ماه رمضان فرصت خوبي براي توبه است و معروف است که شيطان در اين ماه غل و زنجير مي‌شود و درهاي رحمت الهي گشوده مي‌شود. مي‌دانيد که توبه يعني بازگشت از کارهاي غلط و اشتباه و ناصواب.در ادامه‌امده است: مطلع هستيد که در ماه‌هاي اخير برجام، IPC، سند 2030، توافق نامه پاريس و fatf به صورت ظالمانه به ملت ايران تحميل شده و آمريکا در هفته گذشته، سنگين‌ترين و پيچيده‌ترين تحريم‌ها را عليه مردم ايران تصويب کرده است. در همين وانفسا، دشمنان و پياده نظام داخلي شيطان بزرگ که طي سال‌هاي گذشته با بزک کردن چهره کريه‌امريکا، اکنون نمي‌توانستند تحريم‌هاي اخير عليه مردم ايران راتوجيه و ماله‌کشي کنند، شما و اطرافيانتان کاري کرديد کارستان! و کاري را که سرويس‌هاي عملياتي کاخ سفيد قرار بود با هزينه‌هاي بالا انجام دهند، با زدن يک بنر! به تمام اهداف شومشان رسانديد.هنوز چند روز از بيانات مهم رهبر معظم انقلاب خطاب به جريان دانشجويي مومن و انقلابي نگذشته بود که شما و اطرافيان‌تان با برداشتي سطحي، احساساتي و کوته‌بينانه از بيانات رهبري باعث شديد که حلاوت و شيريني اين پيام در کام جنبش دانشجويي تلخ گردد و با اصرار بر حرکت غلط خود، ما را از خود نااميد کرديد. درادامه‌امده است:متاسفانه اين اول بار نيست که در مقاطع حساس شما و اطرافيانتان با نام منتسب به حزب الله دست به اقداماتي زده‌ايد که ضربات سهمگيني را به جريان انقلابي وارد کرده و موجب خوشحالي و سوءاستفاده جريان‌هاي معاند انقلاب اسلامي‌قرار گرفته است. کسي حق قانوني شما را در نوشتن نامه و شکواييه از هرکسي، سلب نمي‌کند اما لطفا به نام جريان حزب‌الله اين قبيل فعاليت‌ها را انجام ندهيد و اين نام را مخدوش نفرماييد. همچنين آمده است: رشادت‌ها و زحمات شما طي سال‌هاي گذشته را فراموش نکرده و نمي‌کنيم.اما چند مدتي است که دل جريان انقلابي از دست اقدامات شما و اطرافيان تان خون است. اميدواريم توصيه بزرگان در اصلي و فرعي کردن امور را جدي گرفته و از انجام کارهاي دشمن شادکن بپرهيزيد. هرچند شب‌هاي قدر را از دست داديد اما همچنان درهاي رحمت الهي بر روي شما باز است. تابلوي خود را عوض کنيد، بنري در دست بگيريد و در سطح شهر بچرخيد و از امت حزب الله عذرخواهي کنيد و از خداوند طلب مغفرت نماييد. توبه کنيد پيش از آنکه‌امت حزب الله درباره شما و دوستانتان طبق بند ميم وصيت نامه‌امام عمل نمايند.
آتش به اختيار عليه بيگانگان
در همين رابطه عضو جامعه روحانيت مبارز گفت: بحث آتش به اختيار در رابطه با موضع‌گيري در برابر بيگانگان است و بايد توجه داشت در مقابل بيگانگان اگر جايي مسئولان موضع درست نگرفتند، آتش به اختيار است و جوانان مي‌توانند در اين زمينه واکنش و موضع‌گيري داشته باشند.حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي‌در گفت‌وگو با ايلنا ادامه داد: منظور از اين واژه اين نبوده که ناهنجاري در کشور به وجود آيد، بايد فرمايش رهبري را درست مطالعه کرد و بعد تفسير کنيم لذا اگر منقطع تفسير شود قطعا نادرست خواهد بود. بنابراين بايد صدر و ذيل سخن ايشان را سنجيد که چه مبحثي را عنوان کردند.عضو جامعه روحانيت مبارز بيان کرد:‌ مقوله آتش به اختيار مقوله‌اي در مقابل معارضان و دشمنان اسلام و به ويژه در مباحث فرهنگي است تا اگر مسئولان موضع درست نگرفتند در آن مقطع مردم آتش به اختيار باشند و اگر به اين صورت پيش برويم بحثي ندارد اما به اين معني نيست که جوانان خوداختياري و قانون‌شکني کنند لذا روش و منش رهبري اينگونه نيست.

دادستان بوشهر با انتقاد از عملکرد مرزباني عربستان:
دادستان عمومي‌و انقلاب بوشهر اقدام به تيراندازي عوامل مرزباني عربستان به سمت قايق صيادان ايراني را خلاف عرف،مقررات بين المللي و حسن همجواري دو کشور دانست و گفت:پيش از اين در مواردي متعدد شاهد حضور سهوي يا غير ارادي لنج‌هاي صيادي عربستاني به محدوده آبهاي ايران بوده‌ايم اما اينکه به سمت اين لنج‌ها و صيادان آنها تيراندازي کنيم،سابقه نداشته است.
به گزارش ايلنا، علي حسن پور دادستان بوشهر با اعلام ادامه پيگيري پرونده تيراندازي منجر به فوت گارد ساحلي عربستان به روي صيادان ايراني و با اشاره به اينکه ورود سهوي و يا غير ارادي صيادان به آب‌هاي کشورهاي همسايه اقدامي‌بي‌سابقه نيست و در جمهوري اسلامي‌ايران معمولا در چنين مواقعي با متخلفان که عموما در پي امرار معاش و کسب روزي هستند به عنوان ورود غير مجاز به محدوده آب‌هاي يک کشور برخورد مي‌شود افزود:اقدام به شليک توسط مرزباني عربستان به سمت قايق‌هاي صيادي ايراني که سهوا و يا به لحاظ عوامل خارج از اراده به آبهاي کشور همسايه وارد شده‌اند خلاف حسن همجواري و خلاف مقررات بين المللي است.حسن پور با اشاره به اينکه جمهوري اسلامي‌ايران نيز بارها با ورود غيرمجاز لنج‌هاي عربستاني مواجه بوده‌اما تنها به عنوان اتهامي‌ورود غير مجاز با صيادان برخورد قانوني کرده است تاکيد کرد:با توجه به اينکه احتمال دستگيري سرنشين قايق‌هاي ديگري متعلق به کشورمان توسط عربستان وجود دارد موضوع جهت پيگيري به نمايندگي وزارت امور خارجه در استان بوشهر اعلام شده است.او افزود:بر اساس تحقيقات اوليه و نوع کاليبر اسلحه به کار رفته،اقدام به تيراندازي توسط عوامل مرزباني عربستان سعودي قريب به يقين است.دادستان عمومي‌و انقلاب بوشهر در تشريح چگونگي وقوع حادثه گفت:حسب گزارش واصله و محتويات پرونده،دو صياد ايراني که پدر و پسر بوده‌اند ساعت ۱۵:۳۰ دقيقه تاريخ ۲۶ خرداد از حوالي اسکله جفره بوشهر به قصد انجام صيد خارج شده‌اند و در حوالي چاه‌هاي فروزان ( متعلق به ايران) موتور قايق آنان با مشکل مواجه مي‌شود.به گفته دادستان بوشهر پس از خاموش شدن قايق، جريان آب صيادان را به سمت آب‌هاي عربستان کشانده که پس از برطرف کردن مشکل و روشن شدن مجدد قايق به هنگام مراجعت به سمت سکوي فروزان حدود ساعا ۲۴ شب، متاسفانه با تيراندازي سرنشينان قايق متعلق به مرزباني عربستان که در تعقيب دو قايق ديگر بوده مواجه مي‌شوند که منجر به فوت يکي از صيادان شده است.بر اساس اين گزارش پرونده اي در اين ارتباط در شعبه سوم بازپرسي دادسراي عمومي‌و انقلاب بوشهر تشکيل و تحقيقات در حال انجام است.
مديرعامل بانک ملت، اعضاي هيات مديره و جمعي از مديران ارشد اين بانک در بازديد از مجتمع بزرگ فولاد مبارکه اصفهان با مديران اين شرکت نشست مشترکي برگزار کردند.
 به گزارش روابط عمومي‌بانک ملت، دکتر‌هادي اخلاقي فيض آثار در اين نشست با ابراز خرسندي از تعامل ارزشمند دومجموعه، اظهار داشت: همراهي با مجموعه‌هاي بزرگ توليدي، صنعتي و خدماتي کشور يک ارزش براي اين بانک است و در اين زمينه توسعۀ تعاملات با شرکت‌هاي معتبري نظير فولاد مبارکه و مشارکت موثر در طرح‌هاي توسعه اين شرکت در دست اقدام است.
وي اظهار داشت: با توجه به اثربخشي توليد هدفمند و همچنين نقش فولاد مبارکه در توليد ناخالص کشور، بايد اذعان داشت فولاد مبارکه از مفاخر ملي و تجلي عيني توليد داخلي و يکي از محورهاي شکل گيري اقتصاد مقاومتي در ايران است.
دکتر اخلاقي با اشاره به اهميت گسترش تعامل بانک ملت با مجتمع فولاد مبارکه، تاکيد کرد: اين شرکت يک برند بين المللي است و مي‌تواند نقش به سزايي در توسعۀ اقتصاد ملي داشته باشد.
وي ادامه داد: بانک ملت در سال ۹۴، به لحاظ همکاري با فولاد مبارکه در جايگاه بانک پنجم قرار داشته است به همين دليل، از سال ۹۵ با تغييراتي استراتژيک در تصميمات مديريت اين بانک، سطح تعاملات با اين شرکت گسترش يافت؛ به طوري که بانک ملت هم اکنون به لحاظ حجم اعتبارات، گشايش‌هاي اعتبارات اسنادي و حجم ضمانتنامه‌ها و تسهيلات پرداختي، همکاري با اين مجتمع را به طرز چشمگيري گسترش داده و خود را به عنوان حامي‌شماره يک اين شرکت معرفي کرده است.
مديرعامل بانک ملت از ايجاد تفاهمنامه اي که دربرگيرندۀ اهداف استراتژيک و توسعۀ تعاملات بانک ملت و فولاد مبارکه است خبر داد و گفت: اميدوايم با اجرايي شدن اين تفاهمنامه بتوانيم به تحقق اهداف فولاد مبارکه در توليد، توسعه و حضور گسترده تر در عرصه‌هاي بين المللي و همچنين تکميل مجتمع‌ها و مجموعه‌هايي که بتوانند در افزايش ارزش افزوده و تکميل زنجيرۀ فولاد مؤثر باشند، کمک کنيم.
وي با اشاره به اصلاحات انجام شده در ساختار مالي بانک ملت گفت: اقدامات زيادي در اين بانک به عنوان يک بنگاه اقتصادي در اين زمينه انجام شده است و هم اکنون نيز اين بانک در زمينۀ توسعۀ خدمات و تعاملات در داخل و خارج از کشور و همچنين خلق ارزش در سطح ملي و بين المللي در حال فعاليت
است.
مديرعامل بانک ملت تصريح کرد: هم اکنون ۱۳ هزار ميليارد ريال از تسهيلات بانک ملت در اختيار مجموعۀ فولاد مبارکه قرار دارد که اين حجم از گشايش اعتبارات، ضمانتنامه، حواله و تسهيلات خرد و کلاني که در اختيار فولاد مبارکه قرار مي‌گيرد، به لحاظ سهم از بازار، بانک ملت را در جايگاه نخست قرارداده است.
وي يادآور شد: بانک ملت براي کارکنان مجموعه‌هايي که با آنها در تعامل است، محصولاتي تدارک ديده است که از آن جمله مي‌توان به«شاپ کارت» اشاره کرد و اين آمادگي وجود دارد که اين محصول در اختيار عموم کارکنان شرکت فولاد مبارکه و مجموعه‌هاي وابستۀ آن نيز قرار بگيرد.
دکتر سبحاني، مديرعامل فولاد مبارکه نيز در اين ديدار با ارائه گزارشي از عملکرد فولاد مبارکه بر اهميت گسترش همکاري بانک‌ها با صنايع کشور تأکيد کرد و گفت: وقتي صنايع کوچک و بزرگ بتوانند از حمايت و تسهيلات مالي مناسب برخوردار شوند، بدون شک شاهد اشتغال زايي و رونق اقتصادي بيشتري در کشور خواهيم بود.
در اين جلسه‌اميرحسين نادري معاون اقتصادي و مالي شرکت فولاد مبارکه نيز با قدرداني از مجموعۀ بانک ملت و تعامل خوب اين بانک با شرکت فولاد مبارکه، اظهار اميدواري کرد، با گسترش اين تعاملات، بانک‌ها و صنايع بتوانند دست در دست يکديگر شرايط دستيابي به اهداف اقتصاد مقاومتي را تسهيل کنند.
در اين جلسه در زمينه ارائه انواع خدمات بانک در حوزه‌هاي ارزي و ريال به فولاد مبارکه و همچنين راه‌هاي گسترش همکاري بحث و تبادل نظر شد و پس از آن، قسمت‌هاي مختلف کارخانه فولاد مبارکه اصفهان مورد بازديد تيم ارشد مديريتي بانک ملت قرار گرفت.

«تجارت»ازبدهي‌هاي هنگفت شهرداري تهران گزارش مي‌دهد؛
تجارت- محمدخادمي: پايتخت به دليل وسعت وکلانشهربودنش ازيک شهرداري پولداروقدرتمند برخورداراست،آن طورکه کارشناسان معتقدند شهرداري تهران به‌اندازه 3 وزارتخانه از قدرت اجرايي برخوردار است و به‌انداز 5وزارتخانه قدرت مالي دارد،درآمد شهرداري تهران از حوزه‌هاي گوناگون تامين مي‌شود، اين درآمدها ازدريافت عوارض ساخت وساز،پسماند و نوسازي،تبليغات شهري،تراکم فروشي تجاري، اداري و مسکوني و....به دست مي‌آيد.
با وجود اينکه شهرداري تهران از درآمد مطلوبي برخوردار است،اما اين نهاد عمومي‌بدهکاري زيادي به پيمانکاران طرح‌هاي اجرايي خود دارد،اين درحالي است که نامزدهاي احتمالي براي شهردارآينده تهران از بدهي‌هاي شهرداري به پيمانکاران وحشت دارند ونگران اين هستند بعد ازاينکه انتخاب شدند بايد زيربار بدهي سنگين شهرداري به پيمانکاران بروند وبايد با دست خالي شهرداري ورشکسته را اداره کنند.درگزارش پيش روبه ميراث مالي مديريتي محمدباقرقاليباف براي شهردارآينده تهران مي‌پردازيم،که درادامه مي‌خوانيد:
به جاي پولمان ملک معاوضه مي‌کنند
خبرنگار تجارت دراين خصوص گفتگويي با تعدادي ازپيمانکاران شهرداري تهران انجام داده است،يکي ازآنها«محمد- ر» است، اودراين خصوص مي‌گويد:«چندسالي است که درکارآسفالت ريزي به عنوان پيمانکاربا شهرداري تهران فعاليت دارم،هميشه نزديک به يک صد ميليون تومان از شهرداري طلبکار هستم و تا کار طرح عمراني جديد را از شهرداري نگيرم طلب قبليم را نمي‌توانم وصول کنم، يعني اول بايد پروژه جديد را مشغول به کار شوم تا طلب قبليم را دريافت کنم، که نهايتا هميشه نزديک به يک صد ميليون سرمايه‌ام نزد شهرداري است.»يکي ديگر از پيمانکاران شهرداري تهران در اين خصوص به خبرنگارما مي‌گويد:« شهرداري تهران از مردم پول عوارض را به شکل نقد دريافت مي‌کند، در حالي که پول پيمانکاران نزديک به 6تايک سال طول مي‌کشد تا پرداخت کند و اصلا به اين موضوع توجه ندارد که پيمانکاران نيز تعداد قابل توجهي کارگردارند واين کارگران هرماه حقوق شان را مي‌خواهند.» او که نمي‌خواهد نامش در روزنامه درج شود، ادامه مي‌دهد:« هرازگاهي شهرداري درقبال پرداخت طلبمان ملک يا زمين مي‌دهد.»وي اضافه مي‌کند:« چند وقت پيش نزديک به500 ميليون تومان از شهرداري طلب داشتم که بعد ازکلي رفت وآمد بالاخره شهرداري تهران يک واحد مسکوني در محله مرزدان در منطقه2 تهران را به جاي طلبم دراختيارمن قرارداد.»از ديگر پيمانکاران شهرداري تهران «محمود_ف» است، او نيزدر اين باره به خبرنگار ما مي‌گويد:«بسياري ازپيمانکاران شهرداري سرمايه دهها ميلياردي دارند و با اين سرمايه شان مشغول به فعاليت و خدمات رساني شهر هستند و در اينجا نقش شهرداري تنها مديريت کردن پيمانکاران است و شهرداري سرمايه اي ندارد.»به گفته وي درست است که توسعه و نگهداري شهر نيازمند هزينه کردن است، اما شهرداري تهران منابع درآمدي زيادي دارد و جاي تعجب دارد که مجموعه شهرداري تهران باکمبود بودجه مواجه باشد، گاهي اوقات کارپردازان شهرداري براي تهيه وسايل و تجهيزات تصميم به خريد از بازاريان مي‌گيرند که در اين ميان بازاريان به دليل اينکه زمان زيادي طول مي‌کشد تا طلب شان را بگيرند حاضر نيستند تجهيزات را به شهرداري بفروشند.»آن طور که اين پيمانکارشهرداري تهران مي‌گويد:« سرمايه شهرها زمين است، اما در 12سال اخير شهرداري تهران زمين‌هاي بسياري را فروخته است و يا به جاي طلب پيمانکاران واگذار کرده است، به همين خاطر شهرداري تهران به عنوان يک نهاد ورشکسته به حساب مي‌آيد. »
بدهي هزاران ميلياردي
براي اينکه موضوع بدهکاري شهرداري تهران به پيمانکاران را بيشتر بررسي کنيم، به سراغ « کمالي» عضو شوراي عالي اصلاح طلبان رفته‌ايم تا ببينيم نظر اصلاح طلبان درباره ميزان بدهي‌هاي شهرداري چگونه است، اودراين باره مي‌گويد:«متاسفانه شهردارآينده تهران با بدهکاري سنگين مديريت 12 ساله قاليباف مواجه است،اين بدهکاري‌ها در حوزه‌هاي گوناگون شهرداري وجود دارد و يک مديريت قوي براي اين آشفتگي را مي‌طلبد و انتظارمي‌رود شوراي شهر جديد پايتخت تصميم درستي براي انتخاب شهردار بزند که بتواند اين نهادعمومي‌را به درستي هدايت کند.»«کمالي»درپاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اينکه بدهي شهرداري تهران چه ميزان است؟ پاسخ مي‌دهد:« شهرداري به دليل عدم تناسب دخل و خرج آن طي سال‌هاي گذشته با بدهي کلان۲۰ تا ۶۵ هزار ميليارد تومان مواجه شده که اين رقم فکر کردن راجع به تصدي گري پست شهرداري تهران را ترسناک کرده است و اين بدهي کلان باعث عقب نشيني بسياري از نامزدهاي پست شهرداري تهران شده است.»به گفته وي اين عدد دقيق اعلام نشده است و تنها يک ارزيابي محسوب مي‌شود و احتمال افزايش اين حجم بدهي وجود دارد.يکي از بخش‌هاي بدهي شهرداري تهران به مجموعه دولت و بانک‌ها است.»او درباره همکاري شهردار آينده تهران با نهادهاي دولتي مي‌گويد:«متاسفانه شهرداري قبلي تهران با2دولت (احمدي نژاد و روحاني) مدام ساز مخالف مي‌زد و نتوانست با هيچ کدام از اين دولت‌ها همکاري و همياري کند و دولت‌ها نيز براي مقام و شخصيت شهردار تهران احترامي‌قائل نمي‌شدند، به همين منظور شهردار آينده تهران بايد به موضوع همکاري با نهادهاي دولتي پيش قدم باشد و موضوعات را از نگاه سياسي و شخصي به آن نپردازد و همکاري با دولت را تقويت کند.» «کمالي» درپاسخ به سوال ديگرخبرنگار«تجارت»درباره اينکه فکرمي‌کنيد با اين حجم بدهي درشهرداري تهران چه فردي مي‌تواند بحران مالي شهرداري تهران رابرطرف کند؟مي‌گويد:« افراد گوناگوني به شوراي شهر جديد پشنهاد شده‌اند معصومه ابتکار، اسحاق جهانگيري، کرباسچي، مرعشي، بيطرف، محمد علي نجفي،‌هاشمي‌رفسنجاني، الويزي و ملکي همه اين افراد که نامشان مطرح شده است داراي تجربه مديريت در حد و اندازه شهرداري تهران را دارند و از تخصص و کارآمدي در اين سمت برخوردار هستند و انتظار مي‌رود شوراي شهر تهران فردي را انتخاب کند که از اين شايستگي برخوردار باشد و بتواند وضعيت مالي شهرداري تهران را سرو سامان دهد.»او درصحبت‌هاي پايان خود به ميثاق نامه اعضاي جديدشوراي شهر تهران اشاره مي‌کند، مي‌گويد:« تعدادي از اعضاي شوراي شهر جديد تهران اعلام کرده‌اند که يک ميثاق نامه اي بين آنها نوشته شده است به همين خاطر هيچ يک از اعضا نمي‌توانند از شورا خارج و مسئوليتي در شهرداري بگيرند، اما اين ميثاق نامه در شوراي عالي اصلاح طلبان به تاييد نرسيده است و بايد اعضاي محترم شوراي شهر جديد پايتخت نگاه عميق تري را در انتخاب شهردار آينده تهران داشته
 باشند.»
شهرداري به خواسته شورا توجه نمي‌کرد
«مجتبي شاکري» يکي از اعضاي دوره چهارم شوراي شهر در گفتگو با خبرنگار«تجارت» مي‌گويد:« در حسابرسي‌هايي که از شهرداري انجام داده‌ايم اعداد و ارقام با هم همخواني ندارند، البته ايراد کار اين است که اطلاعات که در اختيار اعضاي شوراي شهر قرار مي‌گيرد از سوي خود مسئولان شهرداري است و مرجع رسيدگي کننده اي وجود ندارد به همين دليل اعداد و ارقام اعلام شده از سوي شهرداري تهران کمي‌با گزارشات ما تفاوت دارد.»اين عضو شوراي چهارم شهر تهران مي‌گويد:« طبيعي است بدهي‌هايي وجود داشته باشد چرا که بعضي از طرح‌هاي عمراني در يک سال مورد بهره برداري قرار نمي‌گيرد و بايد منتظر ماند تا طرح کامل مورد بهربرداري قرار گيرد و آن وقت تسويه حساب با پيمانکار صورت بگيرد.»او درپاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اينکه با چه روشي شهردار آينده تهران مي‌تواند اين بدهي‌ها را پرداخت کند؟ پاسخ مي‌دهد:« پيمانکاران ريز و درشت در حوزه‌هاي گوناگون از شهرداري تهران طلبکار هستند، بخشي از اين بدهي‌ها چند ميليون تومان بخش ديگر چند ميليارد تومان است، شهرداري تهران فرمولي دارد که با افرادي که طلب کمتري دارند به شکل نقد تسويه حساب مي‌کند، به بخشي ديگر به شکل غير نقد مي‌پردازد، ما در شورا موضوع بدهي شهرداري تهران را به صورت اساسي بررسي کرده‌ايم و قرار شده است براي پيمانکاران ضعيف تر که سرمايه کمتري دارند طلب شان به شکل نقد پرداخت شود و اولويت را براي آنها قرار داده‌ايم و براي پيمانکاراني که طلب بيشتري دارند ملک به ارزش طلبشان داده شود، همان طور که مي‌دانيد بودجه شهرداري کامل نقدي نيست.»اين عضو شوراي شهر تهران درپاسخ به سوال ديگر خبرنگار ما درباره اينکه اعلام شده است 60هزار ميليارد تومان شهرداري تهران بدهکار است؟مي‌گويد:« اين عدد در صحن شوراي شهر مطرح شد، اما مسئولان شهرداري آن را قبول ندارند، درخصوص بدهي شهرداري به بانک‌ها اين موضوع برمي‌گردد به طرح‌هايي که شهرداري تهران با برخي از بانک‌ها به شکل مشارکتي فعاليت داشته است، در سال 95 نيز عدد قابل قبولي از بدهي‌هاي شهرداري پرداخت شده است.»«شاکري» ادامه مي‌دهد:« به هرحال بدهکاري در هر دوره اي از شهرداري وجود دارد و تاکنون نيز طلب‌ها پرداخت شده است و جاي نگراني وجود ندارد.همچنين شوراي شهر چهارم برنامه‌هايي را براي اين موضوع در بودجه سال جاري پيش بيني کرده است تا در زماني که شوراي پنجم وارد کار شوند اين برنامه‌ها را ادامه دهند تا با مشکل مواجه نشوند.»
شهرداري بزرگ‌ترين بدهکار بانکي
شهرداري تهران تنها بدهکار پيمانکار نيست، بلکه اين نهاد عمومي‌به سيستم بانکي نيز بدهکار است، چرا که پيش از اين «ولي‌اله سيف»، رئيس کل بانک مرکزي، اعلام کرده بود که «شهرداري تهران بدهي پنج تا شش هزار ميلياردي به بانک‌ها دارد».همچنين «محمدمهدي تندگويان» عضو چهارم شوراي شهر تهران در اين خصوص گفته بودکه شهرداري فقط 40هزار ميليارد تومان پروژه انجام نشده و ناقص دارد. حتي اگر خود آقاي قاليباف هم دوباره شهردار شود، اين بدهي‎ها قابل جبران نيست.
از سوي ديگر«علي تاجرنيا»، عضو شوراي مرکزي اتحاد ملت گفته که يک اتفاقي در شهرداري تهران افتاده است که مشابه اين اتفاق را در دولت نهم و دهم در کشور ديديم و آن بالا بردن هزينه‎هاي شهرداري و بدهي‎هاي شهرداري به پيمانکارها و همچنين تراکم‎فروشي است. در حال حاضر وضعيت مالي شهرداري تهران به ‎گونه اي است که اگر شهردار بعدي هيچ کاري هم نکند، تهران هيچ بودجه‎اي نخواهد داشت؛ چرا که تمام منابع پايدار مالي پيش فروش شده است و به نوعي در حالي حاضر تهران شهري ورشکسته است.به گفته وي اگرچه کار کردن در چنين وضعيتي براي شهردار و شوراي شهر آتي بسيار مشکل خواهد بود اما، ما به عنوان کساني که به سلامت شهروندان و تهران به مثابه پايتخت اهميت مي‎دهيم بايد در اين راستا تلاش کنيم که هر چه بيشتر جلوي تخريب‎ها و مصرف نامتعارف منابع گرفته شود؛ بايد با کم کردن هزينه‎ها و تلاش در جهت تعريف منابع جديد، جلوگيري از ريخت‎وپاش‎ها، شفاف‎سازي مالي، فرصت برابر براي همه مجموعه‎ها،اوضاع شهررا سامان دهيم.آن طور که اين عضو شوراي مرکزي اتحاد ملت مي‌گويد:« در دولت نهم و دهم ديديم که کشوربا سياست‎هاي اين چنيني اداره مي‎شد و اگر دولت روحاني نبود اتفاقي مشابه کشور ونزوئلا براي دولت ما هم مي‎افتاد، درمديريت شهري هم اگر تغييري در آن صورت نگيرد، اوضاع به همين ترتيب است. شوراي شهر آتي ضمن اصلاح سياست‎هاي قبلي و آمادگي شنيدن انتقادها بايد ببيند مصلحت شهر در چيست.آقاي قاليباف و اکثر کساني که سوداي مديريت دائمي‌کشور را در سر دارند، مردم را کم حافظه مي‎دانند. اين افراد به خاطر عدم وجود سيستم قضايي و نظارتي کارآمد و کافي، خود را در حصاري امن مي‎بينند و شعارهاي انتخاباتي‎شان فقط با رويکرد فريب افکارعمومي‌صورت مي‎گيرد. اين افراد به جاي سربلندي کشور به مسائل جناحي اهميت مي‎دهند و وظيفه خود در قبال آيندگان را انجام نمي‎دهند.
امادرمجموع شخصيت‌هاي گوناگوني از «اسحاق جهانگيري»معاون اول رئيس جمهور تا «محسن‌هاشمي»مدير سابق و توانمند مترو تهران براي تصدي شهردار تهران نام برد شده است و اين افراد از تجربه مديريتي و عمراني بالايي برخوردار هستند، اما به راستي اين افراد توانايي مديريت کردن وضعيت مالي اين نهاد پردرآمد که اين روزها به عنوان يک نهاد ورشکسته به حساب مي‌آيد را دارند تا اين مجموعه را از ورشکستگي خارج کنند و سپس به توسعه و آباداني شهر بپردازند، در اينجا همه نگاه‌ها به سوي تصميم اعضاي شوراي پنجم است تا با يک تصميم درست فردي انتخاب شود تا شهرداري تهران را به مسير خدمات رساني درست هدايت کند.

با تزريق ٣٠ هزار ميليارد تومان براي خروج از رکود ٢١ هزار واحد صنعتي رقم خورد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: طرح رونق توليد در سال جاري به منظور ارائه تسهيلات ٣٠ هزار ميليارد توماني به ٢١ هزار واحد صنعتي و معدني جهت تکميل طرح‌هاي نيمه تمام، بازسازي و به روزرساني و نيز رونق واحدهاي توليدي کليد خورد.
طرح رونق توليد براساس برنامه ابلاغي معاون اول رييس‌جمهوري در سال ۱۳۹۶ از دو روز قبل آغاز شده و در همين راستا بانک مرکزي به منظور طرح رونق توليد، نوسازي و بازسازي واحدهاي صنعتي و نيز تکميل طرح‌هاي نيمه تمام ابلاغيه‌اي را به کليه بانک‌هاي عامل صادر کرده است.
بر همين اساس کليه واحدهاي صنعتي و معدني همانند سال گذشته‌امکان ورود و ثبت نام جهت دريافت تسهيلات را دارند و مي‌توانند با مراجعه به کارگروه‌هاي تسهيلات استاني امور مربوط به دريافت تسهيلات را طي کند. طبق ابلاغيه بانک مرکزي ۳۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات جهت ارائه‌ به ۲۱ هزار واحد صنعتي و معدني پيش بيني شده که در اين راستا ۱۰ هزار ميليارد تومان جهت رونق ۱۰ هزار واحد صنعتي، ۱۰ هزار ميليارد تومان جهت تکميل طرح‌هاي نيمه تمام ۶۰۰۰ واحد صنعتي و نيز ۱۰ هزار ميليارد تومان ديگر جهت نوسازي، بازسازي و بروزرساني ۵۰۰۰ واحد صنعتي اختصاص يافته است.
به گزارش روزنامه تجارت، روز گذشته محسن صالحي‌نيا، معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اين خبر در نشست خبري خود با اصحاب رسانه تاکيد کرد که واحدهاي توليدي متقاضي مي‌توانند مراجعه به کارگروه‌هاي تسهيل استاني جهت دريافت تسهيلات بانکي اقدام کنند.
محسن صالحي نيا ديروز و در يک نشست خبري با اشاره به آغاز اجراي ابلاغيه بانک مرکزي براي پرداخت تسهيلات بانکي 30 هزار ميليارد توماني به واحدهاي توليدي از 2 روز پيش، اظهار داشت: 10 هزار ميليارد تومان از اين تسهيلات به 10 هزار واحد صنعتي کوچک و متوسط اختصاص يافته است. وي تصريح کرد:10 هزار ميليارد تومان نيز براي تکميل طرح‌هاي نيمه تمام در 6 هزار واحد صنعتي در نظر گرفته شده و علاوه بر اين، تسهيلاتي بابت به‌روز رساني و نوسازي 5 هزار واحد توليدي پيش‌بيني شده است. معاون وزير صنعت با بيان اينکه اين تسهيلات بر مبناي ابلاغيه معاون اول رئيس‌جمهور در چارچوب اقتصاد مقاومتي پرداخت خواهد شد، ادامه داد: تسهيلات مذکور به منظور اجراي طرح رونق توليد، نوسازي و بازسازي واحدهاي صنعتي و معدني و تکميل طرح‌هاي موجود به واحدهاي توليدي اختصاص يافته است.
به گفته صالحي‌نيا، توليدکنندگان متقاضي دريافت اين تسهيلات مي‌توانند در سامانه مربوطه ثبت‌نام کنند. وي در ادامه با اشاره به تسهيلات پرداخت شده در سال گذشته به توليدکنندگان، اظهار داشت: متوسط تسهيلات پرداختي به واحدهاي صنعتي و معدني يک ميليارد و 100 ميليون تومان و در واحدهاي کشاورزي 327 ميليون تومان بوده است. معاون وزير صنعت تصريح کرد: از بين 12 هزار واحد صنعتي که تسهيلات دريافت کرده‌اند بر 6600 واحد نظارت صورت گرفته که در اين 6600 واحد حدود 11 هزار فرصت شغلي ايجاد شده و البته 203 واحد نيز با کاهش اشتغال روبرو بوده‌اند که دلايل آن در حال بررسي است. وي در ادامه با اشاره به افزايش 20 درصدي توليد انواع تاير در سال گذشته، گفت:‌در اين مدت توليد انواع مس 9 درصد کاهش داشته و توليد سيمان نيز با افت 5.7 درصدي روبرو بوده که دليل اين کاهش، پايين آمدن ميزان صادرات سيمان بوده است.
درخواست خودروسازان براي افزايش قيمت
صالحي‌نيا درباره تقاضاي خودروسازان براي افزايش قيمت خودرو به شوراي رقابت، گفت: در مورد برخي خودروها درخواست افزايش قيمت به شوراي رقابت ارايه شده که در دست بررسي است. وي تأکيد کرد: اين درخواست طبق روال معمول بايد با توجه به آيتم‌هايي مانند کيفيت و نرخ تورم بخشي خودرو بررسي شود. معاون وزير صنعت درباره صحبت‌هاي ضد و نقيض در مورد توقف توليد پرايد، اظهار داشت: سياست‌هاي اجرايي در اين مورد در جلسات و با هماهنگي خودروسازان مشخص شده و طبق برنامه‌ريزي انجام شده خودروهاي توليدي بايد از دي 97 مطابق استانداردهاي 81 گانه عرضه شوند. وي تأکيد کرد: چگونگي به روزرساني توليد خودروها با خودروسازان است اما در مورد تغييرات ساختاري يا مرحله‌اي براي توقف توليد پرايد و پژو 405 هنوز برنامه‌ريزي نشده است. وي با بيان اينکه براساس استانداردهاي جديد در مورد توليد خودروهاي قديمي‌تصميم‌گيري خواهد شد، افزود: اگر پرايد و خودروهاي ديگر نتوانند به لحاظ اقتصادي يا فني اصلاح شوند، توليدشان متوقف خواهد شد.
داخلي‌سازي 30 درصدي پژو 2008
صالحي‌نيا در مورد ميزان داخلي‌سازي پژو ۲۰۰۸ نيز گفت: توليد اين خودرو با داخلي‌سازي ۳۰ درصدي آغاز شده و در اين مورد ۸۰ قرارداد با قطعه‌سازان امضا شده و به مرحله ابلاغ رسيده است. وي تصريح کرد: توليد پژو ۲۰۰۸ به توليد مستمر رسيده و ايران خودرو برنامه توليد ۱۵ هزار دستگاه از اين خودرو را طي يک سال در دستور کار خود دارد. وي در مورد پيش‌فروش پژو ۲۰۰۸ بدون اعلام قيمت قطعي اين خودرو و مغايرت اين اقدام با قانون نيز گفت: قيمت اين خودرو براساس زمان‌هاي تحويل در قراردادها خواهد آمد. وي در مورد تأخير در اجراي وعده‌هاي داده شده براي امضاي قراردادهاي جديد خودرويي نيز اظهار داشت: بايد همه شرايط را مد نظر داشته باشيم تا به توافق نهايي برسيم.
توليد هيوندايي در کرمان موتور
صالحي‌نيا توضيح داد: در مورد قرارداد رنو و ايدرو بعد از امضاي قرارداد اوليه، امضاي قراردادهاي الحاقي در دست امضا است و به زودي نهايي خواهد شد. قرارداد سايپا و سيتروئن نيز در مرحله نهايي قرار دارد. معاون وزير صنعت همچنين با اشاره به آغاز همکاري شرکت هيوندايي با کرمان موتور گفت: توليد مشترک اين دو شرکت با داخلي‌سازي ۳۰ درصدي شروع خواهد شد. صالحي‌نيا در مورد برنامه توليد خودروهاي هيبريدي و برقي نيز گفت: طبق آيين‌نامه‌اي که در دولت در دست بررسي است دستگاه‌هاي مختلف براي ايجاد زيرساخت‌هاي توليد و واردات خودروهاي هيبريدي و برقي ملزم مي‌شوند. وي همچنين از جايگزيني ۵۱ هزار دستگاه تاکسي فرسوده از خرداد سال گذشته تا امروز خبر داد. معاون وزير صنعت در مورد وضعيت شرکت ارج نيز خبر داد: مذاکره سهامداران اصلي ارج با خريداران ادامه دارد.
رشد مستمر بخش صنعت در سال گذشته
معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با اشاره به ثبت رشد بيش از 6 درصدي بخش صنعت در سال گذشته، گفت: اين رشد براساس آمارهاي بانک مرکزي 6.9 درصد و آمارهاي مرکز آمار ايران 6.5 درصد بوده که بيانگر موفقيت آميز بودن سياست‌هاي توليدي و ارزش افزوده وزارتخانه است. صالحي‌نيا ادامه داد: رشد بخش صنعت در سال‌هاي 1391 تا 1394 به ترتيب منفي 10.5 درصد، منفي 1.7 درصد، 7.6 درصد و منفي سه دهم درصد بوده است.

کارشناسان در گفت وگو با «تجارت»تشریح کردند؛
تجارت- اقتصاد کلان: کارشناسان اقتصادي و به ويژه بانکي حالا همه به يک عقيده مشترک رسيده‌اند و آن هم اينکه نظام بانکي کشور به بن بست رسيده است، آنها بيشترين مقصر را در اين باره به بانک مرکزي و سياستگذاري نامطلوب پولي نسبت داده‌اند. آنها معتقدند که هر چند بانکهاي ايراني دچار ورشکستگي نشده‌اند اما کوچه اشان بن بست شده است.
عده اي از کارشناسان بانکي بر اين باورند که علتهاي مختلفي در اين زمينه علاوه بر موارد فوق وجود دارد؛ از جمله بايد به حرکت جهشي اقتصاد غير مولد که ناشي از رکود تورمي‌سالهاي گذشته و ادامه تبعات آن بوده است.
تسلط چرخه مالي بر چرخه صنعتي
حسين راغفر در اين زمينه به حرکت معکوس اقتصاد از چرخه صنعتي به چرخه مالي عنوان کرده و بر اين باور است که بخش مالي اقتصاد نسبت به بخش واقعي و مولد در سالهاي اخير رشد به مراتب بيشتري داشته و همين امر موجب رشد فعاليتهاي نامولد شده و عدم تعادلهاي گسترده اي را در بخش‌هاي واقعي به وجود آورده است و اين رکود، باعث شده تا پول از چرخه صنعتي به چرخه مالي حرکت کند.
به همين دليل است که در اين سالها موسسات پولي و اعتباري به صورت موازي و بدون ضوابط قارچ گونه و خارج از ضوابط بانکي به رقابت با شبکه بانکي پرداخته و با اداعاي سودهاي کلان به سپرده گذاران در صصد جذب نقدينگي شدند. موضوعي که بسياري از بانکها را با مشکل مواجه ساخت.
از يک طرف مردم رکود زده براي سودآوري نقدنگي خود را به موسسسات رانتي پرداخت مي‌کردند و از طرفي ديگر نيز بانکها با فشار دولت براي اعتبار دهي در راستاي رونق خروج از رکود، عملا نظام بانکي را با چالش جدي مواجه کرده است.
حاتمي‌يزد در اين باره مي‌گويد: اگر امروز شاهد يک بي‌نظمي‌و آشفتگي در نظام پولي کشور هستيم، بايد مؤسسان مؤسسات مالي و اعتباري که به يقين، پوچ و پوشالي هستند را مقصر بدانيم، نه نظام بانکي را، اين مؤسسات نوعي بازار سياه در نظام پولي ايران به‌راه‌انداخته و رقابتي ناعادلانه با بانک‌ها ايجاد کرده‌اند. حالا چند وقتي است وضعيت بانک‌ها در کشور بحراني‌تر شده است و سپرده‌گذاران نگران وضعيت مالي بانک‌ها و دارايي‌هايي که در اين بخش‌ها انباشت کرده‌اند، هستند.
در واقع، بانک‌هاي دولتي و خصوصي کشور، مدتي است که در وضعيت خوبي به سر نمي‌برند و حال و روز آنها با بالاتر رفتن رقم مطالباتشان از مردم و دولت، روزبه‌روز بدتر مي‌شود.
نظارت ضعيف بانک مرکزي
حالا ديگر مردم مطمئن هستند که هيچ نظارتي از سوي بانک مرکزي ‌وجود نداشته است؛ چون اگر اين نظارت‌ها بود حالا شاهد خبرهايي درباره تجمع مردم در خيابان ميرداماد و خبرهايي از اين‌دست نبوديم.  درحال‌حاضر برخي بانک‌ها با مشکلاتي نظير کمبود سرمايه، انباشت دارايي‌هاي غير‌مولد و مطالبات غيرجاري بالاتر از استانداردهاي بين‌المللي مواجه هستند و در شرايطي قرار دارند که عملکرد آنها در دو سال اخير با اندکي سود همراه بوده است اما بانک مرکزي به‌عنوان نهاد ناظر بر عملکرد آنها نظارت داشته و ورشکستگي بانک‌ها به‌سادگي صورت نمي‌گيرد. بانک‌ها در چند سال گذشته با مشکلاتي مانند رکود، قفل‌شدن دارايي در بازارهايي مانند مسکن، سود بالاي تعهدشده، بدهي‌هاي معوق و... گرفتار بوده‌اند و بانک مرکزي بدون مهندسي مشکل، سعي کرده است با دستور، بانک‌ها را مديريت کند. نرخ سود بالاي برخي بانک‌ها جهت رقابت در پذيرش سپرده درواقع تلاش براي عقب‌انداختن ورشکستگي و عمل به تعهدات گذشته به بهاي زيان بيشتر در آينده است. هرگونه برخورد چکشي با اين مؤسسات و بانک‌ها منجر به ورشکستگي مي‌شود. خروج سرمايه از نظام بانکي و سرازير شدن آن به بازار سکه يا ارز، اثرات به‌مراتب مخربي بيش از پرداخت سود بانکي دارد و اين عمل در گذشته هم ديده شده، منتها بانک‌ها نبايد به‌عنوان يک بنگاه اقتصادي عمل کرده و سوار بر تورم شوند.
بانک بايد به‌عنوان عامل وام‌دهنده چرخ اقتصاد را حرکت بدهد ولي مي‌بينم اين‌طور نيست.
بيزن بيدآباد، کارشناس بانکي معتقد است که همه چالشهاي موجود در نظام‌هاي بانکي در شبکه بانکي کشور يکجا جمع شده‌اند.
نظام بانکي صوري است
اين کارشناس بانکي در گفت و گو با خبرنگار روزنامه تجارت مي‌گويد: غالب اشکالات عمده نظام‌هاي بانکي جهان به صورت جامع و کاملتر در نظام بانکي کشورمان وجود دارد.
بيدآباد رويه‌هاي موجود در شبکه بانکي کشور را تشريفاتي و صوري دانسته و بر اين عقيده است که نظام بانکي کشور گرفتار رويه‌هاي اغماضي شده است.
وي در اين باره مي‌گويد: تمام رويه‌هايي که نازمند مسائلي مثل نظارت، فرآيند ، شفافيت و استانداردهاي عملياتي است و همچنين ساير مواردي که بايد بر اساس قوانين بين المللي رعايت شوند در ايران صوري و به صورت اغماضي با اين گونه موضوع‌ها برخورد مي‌شود.
ربوي‌ترين نظام بانکي
اين تحليل گر بانکي نظام بانکي کشور را ربوي‌ترين نظام بانکي در سطح جهان دانسته و مي‌گويد: از طرفي صاحبان سرمايه عملا اعتقادي به حرمت ربا نداشته و نظام بانکي ايران را که نام اسلامي‌بر آن نهاده شده است به نوعي ربوي‌ترين نظام بانکي در جهان تبديل شده است. از طرفي نرخ بهره در نظام بانکي ايران در رده‌هاي بالا نرخ بهره در جهان قرار دارد.
 بيدآباد به موضوع موسسات مالي اعتباري اشاره کرده و در اين باره مي‌گويد: از سويي ديگر موسسات مختلف ملي که خود را فارغ از تمکين از بانک مرکزي دانسته‌اند با حسابهاي ويژه به افراد خاص نرخ‌هاي بهره اي چندين برابر دستورات بانک مرکزي اعمال مي‌کنند که خروجي آن پديده اي نو ظهور از صاحبان سرمايه اي است که طبق احکام دين يهود اخذ احکام ربا از غير يهود حلال مي‌دانند. اين در حالي است بانک مرکزي، نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباري را به‌صورت قاطع شروع کرده و در تصميم‌گيري‌ها و سياست‌هاي تنبيهي و تشويقي، ميزان تخلف در نرخ‌هاي سود را با نمره منفي لحاظ کرده و براي آنها تبعات سنگيني در نظر مي‌گيرد. کمره اي مديرکل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباري بانک مرکزي جندي پيش با تأکيد بر اينکه در سال‌هاي اخير، بانک مرکزي بحث ساماندهي تعاوني‌هاي اعتبار را با توجه برنامه پنجم توسعه در دستور کار خود قرار داد و تعاوني‌هاي غير‌مجاز را منحل کرد، گفته بود: طي بخشنامه‌هاي متعدد به شبکه بانکي کشور، از آنها خواسته شد با مؤسسات غيرمجاز وارد مبادلات مالي نشده و اقدام به ارائه خدمات به آنها نکنند. همچنين از افتتاح هرگونه حساب و سپرده جديد براي تمام مؤسسات مالي و اعتباري، ليزينگ‌ها و صندوق‌هاي قرض‌الحسنه (با بيش از يک شعبه) بدون دريافت مجوز از بانک مرکزي خوداري کنند.

ميزان و توزيع سود سپرده‌ها در سطح استانها
نسبت ميزان سود سپرده‌هاي بانکي بر اساس محاسبه متوسط سپرده‌هاي بانکي مدت دار هر استان در طول ۱۲ ماه سال ۱۳۹۵ و ميزان سود متعلقه به أن و تقسيم آن بر جمعيت آن استان محلسبه شده است. در اين باره بايد توجه کرد که رقم ۱۰۵ ميليون ريال سود سپرده به ازاي هر نفر جمعيت ساکن در استان تهران، به اين معني نيست که به هر نفر ساکن اين استان ۱۰۵ ميليون ريال پرداخت شده،‌ بلکه به صورت متوسط اين رقم محاسبه شده است. بخش مهمي‌از اين سود به سپرده‌هاي شرکت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي مستقر در تهران تعلق مي‌گيرد.... اما با توجه به اين که بنگاه‌هاي اقتصادي بيشتر به دنبال تسهيلات و جذب منابع مالي هستند تا سپرده گذاري در بانکها... سپرده گذاري در استان تهران بيشتر توسط اشخاص حقيقي صورت مي‌گيرد (به احتمال زياد) هر چند که ميزان سپرده‌هاي بانکي خرد و متوسط کم نيست، اما بخش مهم آن مربوط به ارقام نسبتا درشت است. قطعا بيش از ۹۰ درصد مردم استان تهران داراي سپرده سرمايه گذاري در بانکها نيستند. بنابراين رقم ۱۰۵ ميليون ريال به ازاي هر نفر. در سال ۱۳۹۵. مي‌تواند به صورت متوسط به ۱۰۰ ميليون تومان در سال براي هر سپرده گذار (با ميزان سپرده بالاي ۴۰۰-۵۰۰ ميليون تومان) تبديل شود...يعني ۸ ميليون تومان در ماه... پس از تهران به ترتيب استان‌هاي اصفهان با متوسط سود سپرده سرانه ۲۴ ميليون ريال در سال ۱۳۹۵، يزد ۲۲ ميليون ريال)، فارس (۲۰ ميليون ريال) و قم (۱۸ ميليون ريال قرار دارند. در سطح استانها بايد توجه داشت که بخش اعظم سپرده متعلق به اشخاص حقيقي است و نه بنگاهها رقم ۱۰۵ ميليون ريال سود سپرده سالانه متوسط جمعيت تهران براي استان سيستان و بلوچستان به ۵ ميليون ريال بالغ مي‌گردد. يعني بالاترين استان (تهران) ۲۰ برابر پايين‌ترين استان (سيستان و بلوچستان حتي اگر ۲۰ درصد بالايي (۶ استان) به ۲۰ درصد پاييني را هم محاسبه کنيم به نسبت ۵ برابر مي‌رسيم که اين نسبت براي درآمد اقتصادي سرانه ۲ برابر مي‌باشد. به عبارتي پرداخت سودهاي بالاي بانکي در استانهاي کشور، منجر به تشديد نابرابري‌هاي منطقه اي و استاني شده است. با توجه به توزيع به شدت نامتقارن.. سود سپرده‌هاي بانکي در سطح استان‌ها و همچنين بين جمعيت شهرها و استانها، پرداخت سودهاي بالا به سپرده‌هاي بانکي در چند سال اخير.... منجر به خلق ثروتهاي بادآورده (و حرام از نظر شرعي) از محل رانت سرمايه شده است که اين امر ضمن بالا بردن سطح بي عدالتي اجتماعي منجر به افزايش شدت نابرابري‌ها در سطح کشور (بين مردم و بين مناطق) شده است. متوسط سود متعلقه به سپرده‌هاي بانکي به ازاي هر نفر جمعيت کشور ۲۹ ميليون ريال در سال ۱۳۹۵ بود که برابر با بيش از ۲۰۰ هزار تومان است... اين رقم بيش از ۴ برابر يارانه پرداختي به نفر مي‌باشد. بخش اصلي (بيش از ۹۰ درصد) اين رقم عظيم قطعا بين کمتر از ۵ درصد مردم کشور توزيع شده است. يعني اين که ۵ درصد جمعيت کشور از سود سپرده متوسط ۴ ميليون تومان در ماه (۵۰۰ ميليون ريال در سال) برخوردار بوده‌اند و قطعا بيش از ۹۵ درصد ديگر يا بدهکار يه بانکاها بوده و سودها و جرايم تسهيلات کلان پرداخته‌اند يا خوش شانس بوده‌اند که به بانکها بدهکار نبوده‌اند. مطالعات انجام شده بر اساس داده‌هاي موجود حاکي از آن مي‌باشد که تا کنون به جرئت در تاريخ بشر چنين رانت عظيمي‌به سرمايه تعلق نگرفته است. در شرايطي که بهاي کالاها (بدون خدمات) در طي دوره شهريور ۱۳۹۲ تا اسفند ۱۳۹۵ (۳/۵ سال) ۳۹ درصد رشد داشته، در صورت سپرده گذاري در بانکها، سرمايه سپرده گذار بيش از ۲ برابر مي‌شد. به عبارتي سود سپرده گذاري داراي نرخ افزايش ۲/۵ برابر تورم بود.


ستایش رسانه‌های خارجی از حمله موشکی سپاه به تروریست‌ها؛
نيروي هوافضاي سپاه پاسداران با شليک 6 موشک بالستيک و نقطه زن ميان برد ذوالفقار و قيام، سيلي سختي به تروريست‌هاي داعش در استان ديرالزور سوريه زد. در اين حمله که در پاسخ به حملات تروريستي 17 خرداد تهران صورت گرفت، مقرّ فرماندهي و مراکز تجمع و پشتيباني و ساخت خودروهاي انتحاري تروريست‌هاي تکفيري در منطقه ديرالزور در شرق سوريه با هدف تنبيه تروريست‌هاي جنايتکار، مورد حمله موشکي سپاه قرار گرفت.
چرا ديرالزور انتخاب شد
استان ديرالزور در مرز سوريه و عراق و در کرانه رود فرات واقع شده است. پس از شکست سنگين تروريست‌ها در حلب که منجر به از دست رفتن پايگاه بسيار مهم آنها در شمال غرب سوريه شد، بسياري از تروريست‌ها به ديرالزور در شرق و برخي مناطق اطراف آن در سوريه نقل مکان کرده‌اند. همچنين بخش مهمي‌از تروريست‌هايي که در پي شکست سنگين در موصل عراق به سوريه گريخته بودند در اين منطقه حضور دارند. به گزارش تسنيم با توجه به اجتماع بخش مهمي‌از تروريست‌ها در منطقه ديرالزور، مقر فرماندهي و مراکز پشتيباني و عملياتي آنها نيز در اين استان قرار گرفته است، سپاه اين منطقه را براي حمله موشکي خود انتخاب کرد.
اصابت با موفقيت
در اين رابطه سخنگوي سپاه با اشاره به شليک 6 فروند موشک به مواضع داعش در ديرالزور سوريه، گفت: براساس اطلاعات موثق، عمليات موشکي ضد داعش موفقيت‌آميز بوده است. رمضان شريف ادامه داد: موشک‌هاي سپاه مقرهاي فرماندهي و مراکز تسليحاتي داعش در ديرالزور را درهم کوبيد.سخنگوي سپاه افزود: شليک از دو استان عمدتاً سني‌نشين کرمانشاه و کردستان به سمت مراکز تروريست‌هاي داعش، حاوي پيام وحدت همه ايرانيان در مقابل تروريست‌هاست. شريف گفت: در اين عمليات که "ليلة‌القدر" نام داشت، سپاه پاسداران 6 فروند موشک بالستيک ميان برد، به اهداف مختلفي در بُردهاي 650 تا 700 کيلومتر شليک کرد. وي افزود: اين موشک‌ها، موشک‌هايي قدرتمند و نقطه‌زن بودند و با دقت بالايي به اهداف اصابت کرده‌اند. اهدافي که ما در اين عمليات هدف قرار داديم، مقرهاي فرماندهي، دپوي تجهيزات انتحاري و لجستيکي در استان ديرالزور سوريه بوده است.تعدادي از اين موشک‌ها، موشک‌هاي دقيق و نقطه‌زن ذوالفقار بوده‌اند.
تهديد به ضربات مهلک تر
در همين رابطه فرمانده نيروي هوافضاي سپاه گفت:دشمنان بايد بدانند تهران، لندن و پاريس نيست و اين يک کار کوچکي بود که انجام شد و اگر دست از پا خطا کنند، ضربات مهلک‌تر بر سر آنها فرود خواهد آمد. اميرعلي حاجي‌زاده گفت: اين موشک‌ها از ايران شليک شد و بر فراز عراق عبور کرد و در سوريه فرود آمد و توسط هواپيماهاي بدون سرنشيني که از اطراف دمشق به پرواز درآمده بود بر فراز ديرالزور اصابت‌ها را به صورت همزمان براي ما در ايران مخابره مي‌کرد.وي افزود: شناسايي و احاطه اطلاعاتي اين تروريست‌ها به خودي خود يک دنيا مسئله است و شليک اين موشک‌ها از فاصله 700 کيلومتري و نشاندن روي يک ساختمان کوچک، خودش يک پيام است و آنها مي‌فهمند عيار ايراني‌ها کجاست.
انهدام ساختمان طراحي عمليات تروريستي تهران
از سوي ديگر حسين شيخ‌الاسلام مشاور وزير امور خارجه کشورمان با بيان اينکه تحقيقات و اطلاعات قطعي نيروهاي مسلح ايران مي‌گويد که عمليات تروريستي تهران در منطقه ديرالزور سوريه طراحي شده بود، گفت: سپاه، ساختماني که عمليات تروريستي تهران در آن طراحي شده بود را با موشک نقطه‌زن منهدم کرد.
پاسخ به بدخواهان ايران اسلامي
در همين رابطه رئيس فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي‌گفت: اقتدار نظامي‌جمهوري اسلامي‌ايران نشان از پشتوانه قوي مردمي‌است که جز با وحدت و همدلي خانواده انقلاب ميسر و قابل دوام نيست. به گزارش ايرنا،«محمدرضا عارف» در حساب اينستاگرامي‌خود نوشت: «حمله موشکي سپاه پاسداران به مقر داعش در پاسخ به عمليات کور تروريستي اين گروهک از رهگذر همين اتحاد و با هم بودن ميسر شد»نماينده تهران با اشاره به حمله موشکي سپاه پاسداران انقلاب اسلاي به مقر داعش در سوريه تصريح کرد: (اين حملات) پاسخي بود به بدخواهان ايران اسلامي‌که در آرزوي ايجاد تنش و درگيري در داخل کشور ما نباشند چرا که ملت بزرگ ايران با حمايت از نيروهاي نظامي‌و امنيتي خود اجازه تجاوز به متجاوزان را نخواهد داد.
پاسخ مستقل‌ترين کشور به بدخواهان
از سوي ديگر رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخصيص گفت: مستقل‌ترين کشور جهان با اقتدار، پاسخ قاطع به بدخواهان، تروريست‌ها و دشمنان خود را در هر جايي که باشند داده و خواهد داد. به گزارش ايرنا، علي اکبر ولايتي در اينستاگرام شخصي خود با تاکيد بر اين که‌امنيت ايران اسلامي‌خدشه ناپذير است، افزود: اقدام ارزشمند، با صلابت و نرم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌در انهدام مواضع تروريست‌هاي داعش نمونه و بخشي از توان بازدارندگي و بالاي دفاعي کشور، همه جانبه و پشيمان کننده است که براي دشمنان مي‌تواند بسيار کوبنده تر هم باشد.وي تاکيد کرد: امنيت، آرامش، توسعه و پيشرفت در سايه اقتدار نظام مقدس جمهوري اسلامي‌ايران با پشتيباني ملت شريف و بزرگ ايران اسلامي، رهبري داهيانه مقام معظم رهبري،عزم جزم و همت مسئولان دلسوز و وحدت محقق شده و مي‌شود.
حمله موشکي با هماهنگي عراق
و اما رئيس کميسيون پارلماني روابط خارجي عراق ضمن حمايت از هر نوع فعاليت نظامي‌که هدف آن تضعيف تروريست‌ها است، گفت: حمله موشکي ايران به پايگاه‌هاي داعش در سوريه که از طريق مرزهاي هوايي عراق صورت گرفت با هماهنگي و اطلاع اتاق هماهنگي ميان ايران، عراق، روسيه و سوريه بود.به گزارش ايسنا، عبدالباري زيباري گفت: کميسيون پارلماني روابط خارجه عراق از هر تلاشي که هدف آن تضعيف گروهک تروريستي داعش است، حمايت مي‌کند و حملات موشکي ايران به پايگاه‌هاي داعش در خاک سوريه با هماهنگي و اطلاع اتاق هماهنگي مشترک ميان ايران، عراق، روسيه و سوريه بود.وي گفت: به دليل وجود خطوط پرواز نظامي‌و غيرنظامي، پرتاب موشک از طريق حريم هوايي عراق بدون وجود چنين هماهنگي‌هايي امکان‌پذير نيست و پرواز هوايي نظامي‌و غيرنظامي‌در اين منطقه زياد است و براي جلوگيري از به وجود آمدن حوادث و اتفاقات اين هماهنگي‌ها لازم است.
رسانه‌هاي جهان در توصيف حملات موشکي ايران
خبر حمله موشکي سپاه پاسداران به مواضع تروريستها در ديرالزور سوريه به سرعت در رسانه‌هاي جهان منعکس شد. سي‌ان‌ان نوشت: اين حملات اولين شليک‌ موشک‌هاي زمين به زمين ايران به اهدافي در خاک سوريه از ابتداي بحران در اين کشور است. اين شبکه به نقل از «ريک فرانکونا»، تحليلگر مسائل نظامي‌نوشت: «انتخاب اهداف بسيار جالب است. آن‌ها مي‌گويند که شليک‌هاي صورت گرفته به سوي همان افرادي بوده که حملات تهران را برنامه‌ريزي کرده‌اند، اما همچنين موجب تقويت تلاش‌هاي کنوني ارتش سوريه مي‌شود».آسوشيتدپرس نيز نوشت: سپاه پاسداران اعلام کرد که موشک‌هايي را به سوي شرق سوريه شليک کرده و اهداف شبه‌نظاميان داعش را در پاسخ به حملات صورت گرفته عليه پارلمان ايران و حرم (امام خميني) در تهران هدف قرار داده است و هشدار داده است که اگر هر طرف ديگري حملاتي را عليه ايران انجام دهد، (با آن) رفتار مشابهي خواهد کرد.
گاردين نيز نوشت: ايران به تلافي حملات هفته گذشته به پارلمان و آرامگاه آيت‌الله خميني که 18 قرباني برجاي گذاشت، با شليک موشک‌هايي تروريست‌ها را در شهر ديرالزور که تحت کنترل داعش است، هدف قرار داد.اسپوتنيک هم در يادداشتي نوشت: سيلي را داعش خورد تا صدايش را ديگران بشنوند. ايران با اين کار خواسته اين پيغام را بدهد کشوري نيست که با تهديد عقب نشيني کند واز اين پس تهديد را با تهديد پاسخ خواهد داد.روزنامه الاخبارلبنان نيز در گزارشي نوشت که همزمان با شدت تحولات سوريه و فضاي متشنج آن و پيام‌هاي موشکي که رد و بدل مي‌شود، نيروهاي ايراني در اقدامي‌بي سابقه مواضع داعش در ديرالزور را هدف قرار دادند. اين حمله به مثابه پيام‌هايي شديد اللحن به واشنگتن بوده و در چارچوب شدت گرفتن کشمکش آمريکا و ايران در ميدان سوريه جا دارد. در اين ميان رهبر ايران، دروغ‌هاي دونالد ترامپ را «تهديدات تو خالي» عليه ايران برشمرده و تاکيد کرد، کشورش به اين دروغ‌ها اهميتي نمي‌دهد.نيويورک‌تايمز هم نوشت: حملات موشکي ايران که از فاصله قابل توجهي انجام شده است، ممکن است به منظور ارسال پيامي‌براي دشمنان ايران در منطقه از جمله اسرائيل و عربستان سعودي و همچنين ايالات محده باشد - کشوري که داراي پايگاه‌هاي نظامي‌در خاورميانه است.راديو بين‌الملل فرانسه نيز با اشاره به شليک موشک‌هاي ايراني به سوي اهداف داعش در سوريه نوشت که اين اولين بار است که از موشک‌هاي ميان‌برد براي هدف قرار دادن افراطي‌ها در سوريه استفاده شده است.همچنين شبکه الجزيره قطر نوشت: اين اقدام ايران تلاشي براي ارسال اين پيام است که‌اماده است در صورت لزوم از تمامي‌خطوط قرمز عبور کند.شبکه الميادين نيز با پوشش لحظه‌ به لحظه از اين ماجرا نوشت: نيروهاي ايراني با استفاده از موشک‌هاي بالستيک مقرهاي گروه‌هاي تروريستي را در ديرالزور در شرق سوريه هدف قرار داد. اين رسانه عربي همچنين به نقل از مقامات ايراني نوشت که شليک موشک‌ها پيامي‌براي آمريکايي‌ها بوده است.از سوي ديگر الرأي اليومنيز نوشت: سپاه پاسداران اين حملات موشکي عليه ديرالزور را پيامي‌براي تکفيري‌ها و حاميان منطقه‌اي آن‌ها دانسته و اميرعبداللهيان نيز آن را تنها يک واکنش نرم توصيف کرده است.خبرگزاري سانا نيز در گزارشي نوشت که سازمان تروريستي داعش بر اثر ضربات موشکي که نيروهاي ايراني عليه مقرها و مراکز تجمع اين گروهک در ديرالزور سوريه وارده کرده‌اند، متحمل خسارات سنگيني از نظر نيروي انساني و امکانات شده است.خبرگزاري «نووستي» نيز اعلام کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌ايران با موشک‌هاي بالستيک ميان برد خود به پايگاه استقرار تروريستها در شرق خاک سوريه حمله کرد. به نوشته اين خبرگزاري، اين حمله در پاسخ به حمله تروريستي 7 ژوئن در تهران صورت گرفت که در نتيجه آن 18 نفر کشته و 43 نفر ديگر زخمي‌شدند.خبرگزاري «تاس» روسيه نيز در خبري با عنوان «6 موشک سپاه پاسداران با بالاترين دقت مواضع تروريستها در سوريه را نابود کرد»، بطور مفصل به اين خبر پرداخت و نوشت: نيروي هوايي-فضايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌ايران با استفاده از 6 موشک بالستيک داراي بالاترين دقت لازم مواضع تروريستها در منطقه ديرالزور در شرق خاک سوريه را منهدم کرد.اين خبرگزاري بيانيه منتشره از سوي سپاه پاسداران در مورد جزييات و چگونگي اين حمله را نيز در خبر خود آورده و اين حمله را پاسخ ايران به حمله تروريستي اخير تهران ناميده است.خبرگزاري «اينترفکس» روسيه نيز نوشت: ايران از حمله موشکي به تروريستها در سوريه خبر داده است. در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌ايران اعلام شده که روز يکشنبه حملات موشکي به مواضع تروريستها در شرق سوريه صورت گرفته. در اين حملات از موشک‌هاي ميان برد زمين به زمين استفاده شده است. سپاه پاسداران اين حمله را پاسخ به حملات تروريستي اخير توضيح داده که مسئوليت آن را گروه تروريستي داعش برعهده گرفته است.روزنامه ايزوستيا، چاپ مسکو نيز اسلامي‌ايران به حمله موشکي به پايگاه تروريستها در خاک سوريه اشاره کرده و نوشته است: مقامات ايران معتقدند که دقيقا اين تروريستها مسئول حملات تروريستي 7 ژوئن در تهران بودند. اين روزنامه مي‌افزايد، هنوز اطلاعاتي در مورد ميزان تلفات تروريستها در اين حمله موشکي منتشر نشده است.روزنامه «کامرسانت» نيز نوشت: اين حمله توسط سپاه ايران و به پايگاه تروريستها در منطقه ديرالزور سوريه صورت گرفته است. گفته مي‌شود که در اين حمله از موشک‌هاي بالستيک با برد متوسط استفاده شده است. اين روزنامه سپس به حملات تروريستي اخير در تهران اشاره مي‌کند که اين حمله موشکي، پاسخ ايران به اين اقدام تروريستي بوده است.روزنامه اينترنتي «گازيتا.رو» در مطلبي به تفصيل به خبر حمله موشکي ايران به تروريست‌ها در سوريه پرداخته و بيانيه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌ايران در اين رابطه با بيان کرده و پيش زمينه‌اي از دو حمله تروريستي اخير در پايتخت ايران را نيز بازگو مي‌کند.اين روزنامه مي‌افزايد: هنوز مشخص نيست که هدف ايران از اين حمله چه بوده است. "بوريس روژين" کارشناس نظامي‌در گفتگو با «گازيتا.رو» گفته است، مشکل بتوان گفت که هدف واقعي ايران از چنين اقدامي‌چيست. به عقيده وي، تهران تلاش مي‌کند تا پل ارتباطي زميني بين سوريه و عراق ايجاد کند تا نيروهاي طرفدار ايران به يکديگر بپيوندند. ضمن اينکه، به گفته روژين، ايران مي‌تواند براحتي نيروهاي نظامي‌حاضر در اين دو کشور (سوريه و عراق) را مانور داده و به مناطق مورد نظر خود هدايت کند.هفته نامه اشپيگل هم نوشت: ايران مواضع داعش در سوريه را بمباران کرد و اين انتقامي‌براي حملات تروريستي اخير اين گروه در تهران بود. اين هفته نامه آلماني به نقل از خبرگزاري تسنيم نوشت که سپاه پاسداران شب گذشته موشک‌هايي را به مواضع داعش درديرالزور شليک کرد که به گفته سخنگوي سپاه انتقامي‌براي حملات تروريستي هفتم ژوئن داعش در تهران بود.
دويچه وله آلمان نيز نوشت: ايران بعد از حمله تروريستي اخير داعش در تهران اين گروه تروريستي را تهديد به انتقام کرده بود. حالا سپاه پاسداران اين وعده انتقام خود را عملي کرد.اين رسانه آلماني نوشت: اين حمله همچنين هشداري به تروريست‌ها و حاميان آن‌ها است که ديگر مرتکب چنين اقداماتي نشوند؛ وگرنه جاده جهنم در انتظار آن‌ها خواهد بود. دويچه وله همچنين از پرتاب اين موشک‌هاي ميان برد از پايگاه هوايي در غرب ايران خبر داد.نشريه "فوکوس" آلمان نيز نوشت: ايران براي انتقام از حملات تروريستي داعش که در 7 ژوئن در تهران رخ داد مواضع اين گروه‌هاي تروريستي در سوريه را هدف حملات موشکي خود قرار داد.اين نشريه آلماني نوشت که ريختن هيچ خون پاکي بدون پاسخ باقي نمي‌ماند.اين رسانه آلماني نوشت: اين حمله مجازاتي براي تروريست‌هاي جنايتکار و همچنين هشداري به طرفداران آن‌ها بود که اين گونه حملات را تکرار نکنند.روزنامه "فرانکفورتر آلگماينه سايتونگ" آلمان نيز نوشت: ايران به عنوان انتقام از حملات تروريستي حدود دو هفته پيش داعش در تهران مواضع اين گروه تروريستي در شرق سوريه را بمباران کرد. بر اساس اطلاعات سپاه پاسداران بسياري از تروريست‌ها در اين حمله موشکي کشته شدند.اين روزنامه آلماني نوشت: اين اولين بار بود که ايران اقدام به حمله موشکي عليه مواضع تروريست‌ها در سوريه کرد.
روزنامه "پاساير نويه پرسه" آلمان هم به نقل از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌حملات موشکي سپاه به مواضع داعش را انتقام ايران از اين گروه تروريستي ارزيابي کرد.روزنامه "فرانکفورتر روند شاي" آلمان هم در خبري از انتقام ايران از حملات تروريستي اخير داعش در تهران با حملات موشکي به مواضع اين گروه تروريستي در ديرالزور سوريه خبر داده و نوشت: بخش‌هاي زيادي ازاين منطقه سوريه تحت کنترل تروريست‌هاي داعش قرار دارد.رويترز در گزارش خود نوشت: سپاه پاسداران ايران به تلافي حملات تروريستي تهران، اقدام به شليک موشک‌هاي زمين به زمين از غرب کشور به شرق سوريه کرد.شبکه خبري سي‌ان‌ان هم به بازتاب اين خبر پرداخت و گزارش داد که ايران حمله تروريستي به پارلمانش را با شليک موشک به مقر تروريست‌ها پاسخ داد. خبرگزاري شينهوا چين به پوشش اين خبر پرداخت و نوشت: ايران مقر تروريست‌ها در ديرالزور را با موشک‌هاي ميان‌برد هدف قرار داد.روزنامه صهيونيستي‌هاآرتص نيز اين خبر را منعکس کرده و نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌در اولين استفاده عملياتي از موشک‌هاي خود به ديرالزور حمله کرد.روزنامه صهيونيستي جروزالم‌پست هم سريعا اين خبر را منعکس کرد و نوشت: ايران گروه‌هاي شبه‌نظامي‌در شرق سوريه را موشک‌باران کرد.خبرگزاري فرانسه و بسياري از رسانه‌هاي غربي به پوشش سريع اين خبر پرداختند، اما نکته قابل توجه اين بود که برخي رسانه‌ها عربي به ويژه العربيه عربستان که معمولا اخبار ضدايراني را سريعا پوشش مي‌دهند، تا لحظه تنظيم اين گزارش هنوز حمله ايران به مواضع تروريست‌ها را حتي در شبکه‌هاي اجتماعي خود پوشش نداده‌اند.اين در حالي بود که العربيه در زمان حملات تروريستي در تهران، چندين ساعت قبل اينکه داعش رسما مسئوليت آن حملات را برعهده بگيرد، گزارش داد که داعش اين حملات را برعهده گرفته است.

با حمله به مسلمانان لندن ضربه ديگری به دولت انگلیس وارد شد؛
گروه بين الملل – در حاليکه سايه انتقادات مردم و حزب محافظه کار انگليس نسبت به بي مسئوليت ترزا مي‌ادامه دارد. حمله به مسلمانان توسط يک خودرو بار ديگر باعث تنش در موقعيت متزلزل نخست وزير شد.
محبوبيت ترزا مي‌درميان هم حزبي‌هاي خود نيز خود را نشان داده است اين در زماني است که مذاکرات برگزيت ديروز رسما آغاز شد تا انگليس درباره خروج از اتحاديه اروپايي به توافق برسد.با اين حال به نظر مي‌رسد سايه رويدادهايي چون مرگ 79 تن در آتش سوزي برج گرنفل و حمله به مسلمانان نماز گذار که در ساعات اوليه سحر رخ داد بر دولت ترزا مي‌سنگيني ميکند. طبق اعلام پليس لندن در محله فينزبري پارک يک خودروي باري با زير گرفتن عابران يک نفر را کشته و هشت تن را زخمي‌کرده است. تحقيقات درباره علل اين رويداد و احتمال تروريستي بودن آن به جريان افتاده است.
حمله بامداد دوشنبه در محله مسلمان نشين لندن روي داد. پليس بريتانيا راننده خودرو را بازداشت کرده است. وي که يک مرد ۴۸ ساله است پس از دستگيري به بيمارستان منتقل شد. مقامات امنيتي بريتانيا مي‌گويند که درباره سلامت رواني اين فرد تحقيق خواهند کرد. شبکه خبري سي‌ان‌ان به نقل از چند شاهد عيني گوناگون گزارش داد که سه نفر پس از اين حادثه از خودروي مزبور پياده شدند که يک نفر از آنها در اين ميان دستگير شده است.
 پليس منطقه پيراموني و همچنين حواشي ايستگاه قطار فينزبري پارک را مسدود کرده است.نخست وزير انگليس در پي حمله ديروز لندن عليه مسلمانان خواستار نشست فوري کابينه اين کشور شد. نخست وزير بريتانيا با وحشتناک خواندن اين حمله گفت: همه فکر و روح و روان من با مصدومين و نيز عزيزان آنها و نيروهاي خدمات اورژانس در صحنه است.‌ همزمان «شوراي مسلمانان بريتانيا» اين حادثه را «عمدي» و نتيجه «اسلام هراسي» خواند و خواستار افزايش تدابير امنيتي در اطراف مساجد شد.
جرمي‌کوربين، رهبر حزب کارگر بريتانيا نيز گفت که از اين حمله «کاملا بهت زده» شده است. ماه ژوئن ماهي تلخ براي شهر لندن بود. در اوايل اين ماه در پي سوءقصدي مرگبار که تروريست‌هاي داعش مسئوليت آن را برعهده گرفتند، هفت تن کشته و ده‌ها نفر زخمي‌شده بودند. هفته‌‌ي گذشته نيز آتش‌سوزي در برج گرنفل در پايتخت انگليس ده‌ها تن را در کام مرگ فرو برد. در آخرين حمله‌ي تروريستي در لندن که ۳ ژوئن (۱۳ خرداد) روي داده بود، سه مرد با يک خودروي ون در مرکز لندن چند نفر را زير گرفتند و پس از پياده شدن از خودرو با چاقو به رهگذران و مهمانان رستوران‌ها و کافه‌ها حمله کردند.هر سه عامل اين سوءقصد در جريان عمليات پليس و مأموران امنيتي کشته شدند.در ماه مارس سال جاري ميلادي نيز يک تروریست روي پل وست مينيستر در لندن با يک خودرو دو نفر را به قتل رسانده و چندين تن ديگر را نيز زخمي‌کرده بود.
 او سپس در محوطه پارلمان به يک مأمور غيرمسلح پليس حمله کرده و سرانجام به ضرب گلوله مأموران امنيتي کشته شد.در روز ۲۲ ماه مه سال جاري نيز در جريان سوءقصدي انتحاري به يک کنسرت پاپ در منچستر ۲۲ تن جان خود را از دست دادند.
آغاز مذاکرات بريگزيت   
بريتانيا سرانجام از ديروز مذاکرات با همتاياني از اتحاديه اروپا را به منظور خروج از اين بلوک سياسي – اقتصادي آغاز مي‌کند.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس،‌ تيم مذاکره‌کننده اتحاديه اروپا به رهبري ميشل بارنيه از ماه‌ها پيش براي برگزاري مذاکرات خروج اعلام آمادگي کرده بودند اما دولت بريتانيا اين روند را به تاخير انداخته بود.دولت انگليس روند رسمي‌مذاکرات دو ساله را از ۲۹ مارس بايد آغاز مي‌کرد. علاوه بر اين، برگزاري انتخابات پارلماني زودهنگام در اوايل همين ماه به مشکلات افزود؛ چرا که حزب ترزا مي، نخست‌وزير انگليس اکثريت پارلماني را از دست داد. بوريس جانسون،‌ وزير امور خارجه انگليس گفته است هدف اين مذاکرات آماده‌سازي براي ايجاد "شراکت عميق و ويژه" با اتحاديه اروپاست. او پيش از نشست وزراي خارجه اتحاديه اروپا در لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت: اکنون مهمترين مساله حفظ چشم‌انداز به آينده است. ايجاد يک شراکت جديد، عميق و ويژه بر پايه دوستي ما مهم است.
از سوي ديگر، ديويد ديويس وزير بريگزيت انگليس با بيان اينکه مذاکرات از عصر ديروز آغاز شد،‌ تاکيد کرد شرايط خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا و نيز روابط با اروپا در آينده مشخص خواهد شد.
با توجه به نتيجه ضعيف حزب محافظه کار درانتخابات پارلماني احتمال تغيير رويه برگزيت سخت به برگزيت نرم وجود دارد اين درحالي است که دولت ترزا مي‌بايد با يکي از احزاب کوچک جنجالي يعني حزب دموکرات ايرلند شمالي تشکيل ائتلاف دهد امري که بر روند مذاکرات برگزيت نيز تاثيرگذار خواهد بود.
به گزارش اينديپندنت منابع ارشد حزب محافظه کار بريتانيا تاکيد کردند: اگر ترزا مي‌نخست وزير بريتانيا به دنبال تغيير برنامه‌ها و طرح‌هاي خود براي خروج از اتحاديه اروپا باشد، با چالش فوري و جدي براي ادامه رهبري حزب محافظه کار روبرو خواهد شد.
 در حالي که ترزا مي‌قصد داشت با برگزاري انتخابات پارلماني زودهنگام جايگاه و موقعيت حزب محافظه کار را در آستانه مذاکرات برگزيت تقويت کند، اين انتخابات به شکست بزرگي براي اين حزب تبديل شده است. بسياري از جوانان بريتانيايي اکنون به شدت نگران تبعات منفي خروج اين کشور از اتحاديه اروپا و از دست دادن فرصت‌هاي شغلي خود هستند.
برخي مقام‌هاي ارشد حزب محافظه کار خواستار بازنگري ترزا مي‌در طرح و برنامه‌هاي برگزيت شده‌اند. نرخ تورم در بريتانيا در ماه مه سال جاري در مقايسه با زمان مشابه در سال گذشته ۲.۹ درصد گزارش مي‌شود. بدين ترتيب نرخ تورم در اين کشور به بالاترين حد خود طي چهار سال گذشته رسيده است.
روند افزايش قيمتها در بخشهاي موادغذايي و نوشيدنيهاي بالا بوده است.کاهش ارزش پوند که پس از مشخص شدن نتيجه همه پرسي ماه ژوئن سال گذشته مبني بر خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا به خود سرعت گرفت، عامل اصلي افزايش نرخ تورم است.
تداوم روند صعودي نرخ تورم تاثير مخربي برروي مصرف داخلي و در نتيجه توليد ناخالص داخلي خواهد داشت.بانک مرکزي بريتانيا پيش بيني مي‌کند ميانگين نرخ تورم تا پايان سال ۲۰۱۷ به رقم ۳ درصد برسد. وال استريت ژورنال نيز از کاهش تمايل سرمايه گذاران در انگليس خبر داد.
 برخي اعضاي حزب محافظه کار که براي باقي نگه داشتن بريتانيا در اتحاديه اروپا تلاش مي‌کنند، نامزد مورد نظر خود را براي جانشيني ترزا مي‌انتخاب کرده‌اند، آمبر رود وزير کشور کنوني بريتانيا گزينه احتمالي خواهد بود.روزنامه فايننشال تايمز نيز از احتمال نخست وزيري ديويد ديويس خبر داده است.تمامي‌اين عوامل چالش‌هاي بسياري را براي آينده ترزا مي‌به وجود آوردند.
بسياري از نمايندگان حزب محافظه کار در انتظارعملکرد ترزا مي‌براي جبران فاجعه‌هاي روزهاي اخير هستند و بسياري از عملکرد وي ناراضي هستند. عملکرد نخست وزير انگليس در دو دهفته آينده و در مذاکرات برگزيت آينده وي را نشان خواهد داد.درابتدا خانم مي‌نيازمند ايجاد توافق با حزب دموکراتيک ايرلند شمالي است تا بتواند قانون را براي ادامه مذاکرات برگزيت به نفع خود کند
«تجارت» از نشست خبري معاون مسافری راه آهن گزارش می‌دهد؛
معاون مسافري راه‌آهن گفت: امسال براي سفرهاي ريلي در ايام تابستان ۱۰ ميليون و ۸۰۰ هزار صندلي در نظر گرفته‌شده است که نسبت به ۹ ميليون و ۶۰۰ هزار صندلي موجود در سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته‌ايم که شامل دو بخش قطارهاي بين‌شهري و حومه‌اي مي‌شود. به گزارش تجارت معاون مسافري شرکت راه‌آهن در نشست خبري با خبرنگاران رسانه‌هاي ارتباط جمعي برنامه‌هاي قطارهاي مسافربري را در فصل تابستان تشريح کرد.
ميرحسن موسوي در اين زمينه اظهار داشت: برنامه قطارهاي مسافري ايام پيک سفر در تابستان براي مدت ۱۰۳ روز از اول تيرماه تا ۱۰ مهر ماه سال جاري پيش بيني شده و نسبت به پيش‌فروش بليت‌ قطار در اين ايام از ۲۱ خرداد‌ماه اقدام شده است. موسوي يادآور شد: البته به غير از ايام عيد سعيد فطر مردم مي‌توانند براي تهيه بليت در باقي روزها برنامه‌ريزي کنند.معاون مسافري راه‌آهن در بخش ديگري از اظهارات خود اضافه کرد: روزانه ۲۳۶ رام قطار براي ايام تابستان در نظر گرفته‌شده که نسبت به ۲۱۰ رام قطار در تابستان سال گذشته ۱۲ درصد افزايش داشته‌ايم. وي گفت: با توجه به خروج واگن‌هاي بالاي ۴۵ سال از ناوگان مسافري راه‌‌آهن، نه‌تنها شاهد کاهش حمل مسافر در سال گذشته نبوديم بلکه رشد ۱۲ درصدي را تجربه کرديم.وي با اشاره به تعداد صندلي‌هاي در نظر گرفته‌شده براي قطارهاي مسافري ايام تابستان بيان نمود: امسال ۱۰ ميليون و ۸۰۰ هزار صندلي در نظر گرفته‌شده است که نسبت به ۹ ميليون و ۶۰۰ هزار صندلي موجود در سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته‌ايم که شامل دو بخش قطارهاي بين‌شهري و حومه‌اي مي‌شود.
موسوي بيان کرد: تعداد صندلي‌هاي قطارهاي بين‌شهري از ۷ ميليون و ۳۰۰ هزار صندلي در سال گذشته با رشد ۶ درصدي به ۷ ميليون و ۸۰۰ هزار صندلي در سال جاري رسيده است و همچنين تعداد صندلي موجود در قطارهاي حومه‌اي نيز با رشد ۳۱ درصدي از ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار به ۳ ميليون صندلي رسيده است.
موسوي در ادامه از پيش‌بيني روزانه ۱۰۴ هزار و ۸۰۰ صندلي براي سفرهاي ريلي در ايام تابستان و رشد ۱۲ درصدي در اين مورد خبر داد.
 معاون مسافري راه‌آهن همچنين گفت: ۷۹۰ هزار صندلي در بخش قطارهاي گردشي مسيرهاي منتهي به شهر مشهد در نظر گرفته‌شده که نسبت به سال گذشته ۵۸ درصد رشد داشته است.
وي افزود: علاوه بر ايجاد قطارهاي فوق‌العاده در مسير تهران-مشهد براي مسيرهاي نخجوان-مشهد، تبريز، مشهد و همدان-مشهد نيز قطار در نظر گرفته‌شده است. همچنين ۳ زوج در مسير هشتگرد و ۲ زوج در مسير تهران براي خطوط حومه‌اي فعال در ايام تابستان در نظر گرفته‌شده است.
موسوي همچنين از راه‌اندازي قطار گردشگري مسير تهران - سوادکوه خبر داد و افزود: امسال براي اولين بار در مسير تهران-سواد کوه قطار گردشگري به‌منظور بازديد از اماکن طبيعي و باستاني و ابنيه‌‌هاي قديمي‌ راه‌اندازي شده است.
موسوي در ادامه گفت: ۴۵ درصد قطارهاي مسافري به مقصد مشهد برنامه‌ريزي شده است که شامل مبدا ۲۸ شهر مي‌شود.
مذاکره براي راه‌اندازي قطار گردشگري در دو مسير تبريز- جلفا و تبريز- رازي
وي با بيان اينکه مردم بليت قطارهاي مسافري را به صورت آنلاين و اينترنتي تهيه کنند گفت: براي افزايش قيمت بليت در ايام تابستان هيچگونه پيشنهادي از طرف شرکت‌هاي خصوصي دريافت نکرده‌ايم لذا برنامه‌اي براي افزايش قيمت بليت نداريم.
موسوي در پاسخ به سوالي مبني بر رعايت ايمني در قطار اظهار کرد: برنامه ريزي جامع و کاملي از سال گذشته به حفظ ايمني داخل قطار انجام شده و در اين راستا آموزش‌هاي لازم به پرسنل قطار داده شده است.
وي در پاسخ به سوالديگري مبني بر ميزان استقبال مردم از ايجاد قطارهاي گردشگري و برنامه‌هاي تابستاني به علاوه سامانه «سجم» گفت: پس از استقبال قابل قبول مردم از دو مسير گردشگري تهران-سوادکوه و انديمشک-تنگه پنج در حال مذاکره با آژانس‌ها براي برنامه ريزي ايجاد قطارهاي گردشگري در دو مسير تبريز-رازي و تبريز-جلفا هستيم.
معاون مسافري راه‌آهن در ادامه با اشاره به سامانه سجم بيان داشت: اين سامانه حاوي دو نرم‌افزار شامل نرم‌افزار اطلاعات مؤسسات مسافرتي (آژانس) که دربرگيرنده و تسهيل‌کننده ارتباطات شرکت راه‌آهن و مؤسسات مسافرتي است و نرم افزار دوم درواقع مربوط به خدمات مسافري راه‌آهن است و تمام اطلاعات خدمه قطار مانند مهمانداران و سرمهمانداران در اين سامانه ثبت مي‌شود تا راه‌آهن بتواند نظارت بهتري بر خدمه و خدمات ارائه‌شده به مسافران داشته باشد.
مشخصات مسافر و بليت قطار بررسي مي‌شود
موسوي با اشاره به ابلاغيه شرکت راه‌آهن به آژانس‌ها و موسسات فروش بليت خطاب به مردم شريف ايران ابراز داشت: مقرراتي در رابطه با فروش بليت به آژانس‌ها ارسال شده که آنها مکلف به رعايت هستند. لذا مردم بدانند که براي عبور از گيت‌هاي ايستگاه‌ها بايد مشخصات بليت و مسافر مطابقت داشته باشد و در غير اين صورت اجازه عبور داده نخواهد شد.وي در پايان تاکيد داشت: در خواست مي‌شود مردم بليت را از طريق آژانس‌ها و اينترنت خريداري کنند تا هنگام عبور از گيت‌ها با مشکل مواجه نشوند.
کارشناس حوزه انرژی در گفت وگو با «تجارت» تاکید کرد؛
مشارکتي که بين شرکت‌هاي داخلي با شرکت‌هاي قدرتمند خارجي به وجود مي‌آيد از مهم‌ترين مزاياي قراردادهاي جيد نفتي است، اين مشارکت موجب جذب و بومي‌سازي تکنولوژي‌هايي خواهد شد که نصيب ايران و بهبود اقتصاد ايران مي‌شود.
سيد مهدي حسيني رئيس کميته بازنگري قراردادهاي نفتي وزارت نفت در خصوص مضرات تاخير در اجراي قراددادهاي جديد نفتي و تبعات آن براي اقتصاد کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه انرژي روزنامه تجارت اظهار داشت: موضوع قراردادهاي جديد نفتي تجربه‌اي است که ما دست گرفته‌ايم و کاري رو که بايد ديگران ميرفتند و نرفتند، ادامه بدهيم. موضوع صنعت نفت بدون ارتباط با آثار توسعه‌اي صنعت نفت و گاز به ويژه گاز که آينده دنيا به آن گره خورده است و ما هم بالاترين ذخيره گاز دنيا را داريم که مي‌توانيم ايران را به‌هاب منطقه تبديل کنيم، همه اين موارد بدون ارتباط با شرکت‌هاي خارجي و سرمايه‌گذاران و استفاده از دانش فني و تکنولوژي انها امکان‌پذير نخواهد بود.
وي افزود: بايد بدانيم که با اين اقدام مي‌توانيم موتور محرکه اقتصاد کشورمان را به حرکت درآورده و گامي‌اساسي براي خروج از رکود، ايجاد شغل و کار و آوردن شادابي به بازار کار برداريم. به ويژه براي توليدکنندگان و فعالان در حوزه گاز و نيز صنايع پايين دستي که از اهميت ويژه اي برخوردارند. ما براي رسيدن به اقتصاد پويا نياز به صنعت نفت به عنوان مرکزي که مي‌تواند پايه صنايع ما باشد بايد به آن بپردازيم درست مانند همسايگان‌مان که کاملا سياست‌هاي سياست‌هاي درست و کاملي در منطقه در حوزه نفت دارند و اين پويايي در گرو توسعه صنعت نفت و گاز است و اينکه بتوانيم از تکنولوژي روز استفاده کرده و با خرج آنها بتوانيم هزينه‌هايمان را نيز تامين کنيم.حسيني گفت: در اقتصاد 400 تا 450 ميليارد دلاري که ما داريم، سرمايه‌هاي پيش بيني شده 200 ميليارد دلاري براي حوزه نفت و گاز داريم که متاسفانه صنعت نفت ما نمي‌تواند از اين توان به طور کامل استفاده کند. اگر توجه کنيم در رکودهايي که در چند دهه اخير در کشورهاي مختلف دنيا مانند آسياي جنوب شرقي و نيز آمريکاي لاتين و يونان و ... رخ داده، تنها راهکار خروج‌شان از بحران استفاده از سرمايه‌هاي خارجي بوده است. البته ما بايد به مسائل امنيتي ورود برخي سرمايه گذاران به کشورمان هم توجه داشته باشيم اما اين افکار منفي نبايد سد راه ما براي عقد قراردادهاي پرسود براي اقتصاد کشورمان باشد و در درجه اول بايد به اين فکر کنيم که بايد انقدر خود را به لحاظ اقتصادي بالا بکشيم که متناسب با توسعه اي که داشته باشيم در حوزه‌هاي ديگر هم کشوري نتواند نگاه چپ به ما داشته باشد و يکي از موارد اصلي اقتدار به اقتدار اقتصادي برمي‌گردد.وي در پايان گفت: در نهايت بايد گفت تاخير در قراردادهاي جديد نفتي و گازي از لحاظ اقتصادي ضرر و زيان فراوان و ميلياردي خواهيم داشت.
تاخيردر عقد قراردادهاي نفتي واگذاري سهم ميدان‌هاي مشترک به همسايگان است
همچنين «عباس شعري مقدم» در گفتگو با ايرنا درباره اجراي قراردادهاي جديد نفتي و جذب سرمايه گذاري، گفت: براي اجراي پروژه‌هاي بخش بالادستي و صنعت پتروشيمي‌به سرمايه گذاري بالايي نياز است؛ به عنوان نمونه، براي ايجاد يک مجتمع کوچک پتروشيمي‌بايد 500 ميليون دلار سرمايه گذاري شود.
مديرعامل سابق شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌افزود: با توجه به اين که درآمدهاي نفتي، پاسخ گوي نياز کشور به سرمايه گذاري نيست، بايد بخشي از اين منابع از محل سرمايه گذاري‌هاي خارجي جذب شود.
شعري مقدم افزود: همچنين براي خريد برخي تجهيزات نياز به منابع ارزي داريم که بهترين راه تامين آنها، جذب سرمايه گذاري خارجي است.
وي با بيان اينکه منابع صندوق توسعه ملي نيز براي اجراي طرح‌هاي نفتي کافي نيست، يادآور شد: اکنون، شماري از طرح‌هاي صنعت نفت و پتروشيمي‌به علت نياز به فاينانس و منابع مالي، متوقف مانده‌اند.وي درباره زيان‌هاي ناشي از تاخير در اجراي قراردادهاي جديد نفتي، گفت: تاخير در بهره برداري از ميدان‌هاي نفت و گاز مشترک باعث بهره گيري بيشتر کشورهاي همسايه از اين ميدان‌ها مي‌شود.
مديرعامل سابق شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌با تاکيد بر اين که تاخير در اجراي قراردادهاي جديد به ويژه در مخازن مشترک، جايز نيست، افزود: تاخير در اجراي اين طرح‌ها به معناي آن است که سهم خود را در ميدان‌هاي مشترک در اختيار آنها قرار داده‌ايم.شعري مقدم با اشاره به اينکه‌امضاي قراردادهاي جديد نفتي و اجراي اين طرح‌ها، باعث افزايش درآمدهاي کشور و ايجاد اشتغال مي‌شود، افزود: امضاي قرارداد با شرکت‌هاي معتبر بين المللي در بخش بالادست صنعت نفت سبب مي‌شود ساير شرکت‌ها براي همکاري با ايران، رغبت پيدا کرده و ترس و نگراني آنها برطرف شود.
معاون سابق وزير نفت دستاورد ديگر امضاي قراردادهاي جديد نفتي را رونق ساخت داخل عنوان کرد و افزود: اجراي اين طرح‌ها، فرصتي براي سازندگان داخلي است.
شعري مقدم با بيان اينکه اکنون ظرفيت‌هاي بسياري از ساخت داخل به علت نبود پول، خالي و بدون استفاده مانده است، گفت: پروژه‌هاي نفتي و عمراني بسياري در کشور، در انتظار تزريق منابع مالي هستند.
وي افزود: در صورت امضاي قراردادهاي جديد نفتي، سرمايه گذاران خارجي با هدف کسب درآمد بيشتر، تمايل دارند که از ظرفيت سازندگان و پيمانکاران ايراني استفاده کنند.
معاون سابق وزير نفت به توانمندي‌هاي سازندگان داخلي اشاره کرد و ادامه داد: امکان ساخت حدود 90 درصد از تجهيزات صنعت نفت در داخل کشور وجود دارد.در سال‌هاي تحريم، کشورهاي همسايه با استفاده از منابع مالي شرکت‌هاي چند مليتي، ميدان‌هاي نفت و گاز مشترک با ايران را به بهره برداري رسانده و سود سرشاري کسب کردند.همچنين به دليل کمبود منابع مالي و سوءمديريت در دولت‌هاي نهم و دهم، ايران نتوانست اين ميدان‌ها را توسعه دهد و در نتيجه همسايگان، بيشترين بهره را از غفلت مسئولان پيشين بردند.بر اين اساس، دولت يازدهم تلاش کرد توسعه ميدان‌هاي مشترک را دراولويت قرار داده و با ارايه مدل جديد قراردادهاي نفتي که مدل تکامل يافته قراردادهاي بيع متقابل است، کاستي‌هاي گذشته را جبران کرده و توسعه ميدان‌هاي مشترک را شتاب دهد.
هدف اصلي وزارت نفت از ارايه مدل جديد قراردادهاي نفتي، جذب سرمايه گذاري خارجي و انتقال فناوري‌هاي جديد به کشور اعلام شده است.
پس از اجرا شدن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و لغو تحريم‌ها، شرکت‌هاي نفتي بين المللي براي حضور در صنعت نفت ايران مذاکراتي را آغاز کردند که در برخي موارد به‌امضاي تفاهمنامه و يا توافقنامه اصولي منجر شده است.
بر اساس گزارش‌ها، طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي و فاز دوم ميدان آزادگان از نخستين پروژه‌هاي بخش بالادستي صنعت نفت خواهند بود که براي توسعه آنها با شرکت‌هاي معتبر بين المللي قرارداد نهايي امضا خواهد شد.
پيش از اين بيژن زنگنه وزير نفت در گفت وگو با ايرنا از احتمال امضاي نخستين قرارداد جديد نفتي تا پايان کار دولت يازدهم خبر داده و گفته بود: از شرکت‌هاي بين المللي و صاحب فناوري درخواست کرده‌ايم پيشنهادات خود را درباره توسعه ميدان‌هاي نفتي ارايه کنند.
وي درباره برگزاري نخستين مناقصه بين المللي صنعت نفت، يادآور شده بود: اکنون، مقدمات برگزاري مناقصه توسعه ميدان آزادگان در حال انجام است.
«علي کاردر» معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملي نفت در اين باره به خبرنگار ايرنا گفته است: شرايط براي امضاي قراردادهاي جديد نفتي در حال آماده سازي است که در اين راستا، توسعه فاز 11 پارس جنوبي، ميدان آزادگان و لايه نفتي پارس جنوبي در اولويت قرار دارند.
به گفته وي، برآورد مي‌شود تا پايان سال جاري بتوانيم بيش از 15 ميليارد دلار قرارداد جديد نفتي را با شرکت‌هاي بين المللي امضا کنيم.
فاز 11 پارس جنوبي، طرح اولويت دار ديگر صنعت نفت است که به زودي، قرارداد نهايي توسعه آن امضا خواهد شد.شرکت ملي نفت ايران هجدهم آبان ماه سال 1395 موافقتنامه اصولي طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي را در قالب الگوي جديد قراردادهاي نفتي با کنسرسيومي‌متشکل از توتال فرانسه، شرکت ملي نفت چين (سي.‌ان‎.پي.‎سي) و پتروپارس ايران امضا کرد.
ارزش موافقتنامه اصولي طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي چهار ميليارد و ٨٠٠ ميليون دلار است که با به ثمر رسيدن اين طرح توسعه‌اي، روزانه 56 ميليون مترمکعب به ظرفيت برداشت ايران از اين ميدان گازي مشترک با قطر افزوده مي‌شود.