ضرورت حمايت از توان فني بومي‌در پروژه‎ها
مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي بر ضرورت توجه و حمايت مديران از ساخت داخل در روند اجراي پروژه‌ها تاکيد کرد.
عباس کاظمي‌در جلسه هيئت مديره بر ضرورت بهره‌گيري از توان فني و مهندسي ساخت داخل در طرح‌ها و پروژه‌هاي در حال اجرا و واحدهاي عملياتي تاکيد کرد.
وي با اشاره به رشد روز افزون صنايع داخلي رويکرد به داخل را يکي از مهمترين عوامل توسعه فضاي کسب و کار برشمرد و گفت: امروز شاهد توليد بيش از 80 درصد قطعات مکانيکي پالايشگاه‌ها به دست متخصصان و مهندسان توانمند کشور هستيم و اين مايه افتخار است.

برنامه ملي توزيع بنزين يورو 4 گسترش مي‌يابد
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: برنامه ملي توزيع بنزين يورو 4 به همه نواحي و بخش‌ها به منظور کاهش آلودگي هوا به صورت تدريجي گسترش مي‌يابد.
به گزارش شانا، معصومه ابتکار در جلسه کارگروه تخصصي محيط زيست استان البرز، با بيان اين‌که توزيع بنزين يورو 4 در برنامه ملي اجرايي شده و همچنان دنبال مي‌شود، گفت: براي کاهش آلودگي هوا در خصوص حمل و نقل عمومي‌بايد اقدام‌هايي صورت گيرد که اين امر درگرو همکاري و تعامل شهرداري‌هاست. در مسئله آلودگي هوا، توسعه حمل و نقل عمومي‌را انتظار داريم و اميدواريم شهرداري اقدام‌هاي لازم در زمينه توسعه مترو و حمل و نقل عمومي‌انجام دهد.

۱۵ ميليارد دلار آماده ورود به وزارت نيرو
قائم‌مقام وزير نيرو در امور بين‌الملل گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته ۱۵ ميليارد دلار قرارداد با بخش خصوصي در دست انعقاد است. عليرضا دائمي‌در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه در دولت يازدهم تمايل کشورهاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در بخش آب و برق بسيار افزايش يافته اظهار کرد: بخشي از مذاکرات صورت گرفته با کشورهاي خارجي در حال انجام است و بايد گفت که از تمام کشورهاي دنيا براي سرمايه‌گذاري در اين دو بخش تمايل وجود دارد. وي ادامه داد: به طور مثال تاکنون از کشورهاي آلمان، اتريش، ژاپن، کره، چين، کشورهاي آسياي جنوب شرقي و ساير کشورها براي سرمايه‌گذاري در صنعت آب و برق ايران ملاقات صورت گرفته است.



با امضای تفاهمنامه همکاری در حوزه نفت؛
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران از برگزاري مناقصه ميدان نفتي آزادگان در دولت دوازدهم خبر داد و در مورد متن قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبي گفت: متن قرارداد آماده است و احتمالا تا دو هفته ديگر امضا مي‌شود.
به نقل از ايسنا، علي کاردر در مراسم امضاي تفاهم‌نامه بين شرکت ملي نفت ايران و شرکت اني ايتاليا براي انجام مطالعات توسعه ميدان گازي کيش و فاز سوم دارخوين در مورد زمان امضاي قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبي توضيح داد: براي امضاي اين قرارداد هماهنگ کردن برنامه زماني مديران مختلف نياز به زمان دارد. متن قرارداد نهايي شده و احتمالا تا دو هفته ديگر امضا مي‌شود.
وي در پاسخ به سوال ايسنا در مورد زمان برگزاري مناقصه ميدان نفتي آزدگان گفت: قسمت اول مناقصه برگزار شده است. ما دعوت‌نامه‌ها را به شرکت‌هاي مختلف ارسال کرديم و در حال دريافت پاسخ‌ها هستيم. برخي از شرکت‌ها اظهار علاقه کردند و برخي ديگر هم تمايلي براي شرکت در مناقصه اين ميدان نفتي نداشته‌اند. شرکت ملي نفت به جاي اينکه همه اسناد را براي همه شرکت‌ها بفرستد، اسناد را فقط براي شرکت در ليست بودند، ارسال کرد و از آنها دعوت کردند اگر علاقه‌مند هستند در مناقصه حضور داشته باشند.
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران ادامه داد: مناقصه بين شرکت‌هايي که اعلام آمادگي کرده‌اند، به صورت محدود برگزار مي‌شود. ما به اين شرکت‌ها تا پايان هفته فرصت داده بوديم تا علاقه و آمادگي خود را اعلام کنند اما برخي از آنها درخواست زمان بيشتري کردند تا شرکاي خود را پيدا
کنند.
کاردر با بيان اينکه اسناد برگزاري مناقصه ميدان نفتي آزادگان آماده است، در مورد زمان برگزاري مناقصه توضيح داد: برگزاري مناقصه ميدان نفتي آزادگان به آخر دولت يازدهم نمي‌رسد. زيرا ما با همه شرکت‌ها MOU امضا نکرديم و برخي از شرکت‌ها سه تا چهار ماه وقت براي مطالعه اين ميدان مي‌خواهند.
استقبال ايران از حضور هندي‌ها براي توسعه فرزاد بي در صورت ارائه مدل اقتصادي مناسب
وي در پاسخ به سوال ديگري در مورد اظهار تمايل هندي‌ها براي توسعه فرزاد بي و اينکه اين کشور توسعه فرزاد بي را حق خود مي‌داند، پاسخ داد: اگر قرار باشد ابتداي قرارداد تحميلي صورت بگيرد، خوب نيست و در طول ۲۰ سال کار ما حل نمي‌شود.
کاردر ادامه داد: اگر هندي‌ها پيشنهاد معيني در مورد ميدان گازي فرزاد بي ارائه دهند و مدل مالي آن اقتصادي باشد، ما استقبال مي‌کنيم اما خودمان نيز در زمينه توسعه اين ميدان دست به اقداماتي زده‌ايم و پکيج‌هاي EPC آماده کرده و به بازار عرضه خواهيم کرد اما اگر هندي‌ها در اين مدت توانستند به مدلي مناسب برسند، ما استقبال مي‌کنيم.
وي در مورد موضوعي مبني بر اينکه شريک چيني توتال براي امضاي فاز ۱۱ پارس جنوبي آماده نيست، توضيح داد: اين طور نيست و فقط کار زماني تنظيم حضور مديران عامل طول کشيده است. از سوي ديگر اول قرار بود قرارداد را امضا کنيم و بعد از ارگان‌هاي مختلف تاييديه اخذ کنيم اما اين سياست تغيير کرد و قرار است ابتدا هم ايران و هم اين شرکت‌هاي نفتي تاييديه‌هاي لازم را از ارگان‌هاي مختلف بگيرد.
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران تاکيد بر اينکه به تعويق افتادن امضاي قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبي ارتباطي به موضوعات سياسي ندارد، تصريح کرد: تيمي‌از شرکت توتال پنج‌شنبه هفته گذشته در ايران حضور داشت و مذاکرات به صورت حرفه‌اي تا صبح انجام شد. اگر توتال علاقه نداشت براي انجام مذاکرات به ايران نمي‌آمد. هنوز مجوزهاي کامل براي امضاي اين قرارداد اخذ نشده است.
انجام مذاکره با مرسک براي لايحه‌هاي نفتي پارس جنوبي
کاردر در ادامه با اشاره با انجام مذاکرات با شرکت مرسک براي توسعه لايحه‌هاي نفتي پارس جنوبي گفت: مذاکرات آغاز شده و مدل فني آنها توسط تيم فني ما مورد بررسي قرار گرفته است. ما تمايل داريم از آنجا که اين لايحه‌هاي نفتي مشترک هستند، سرعت کار بيشتر شود. به همين دليل آنها دوباره مطالعه کرده‌اند و اطلاعات جديد براي ما فرستادند. براي برداشت از لايحه‌هاي نفتي پارس جنوبي به جز مرسک هنوز کسي اظهار علاقه نکرده است.
وي با بيان اينکه شرکت شل هنوز نتيجه مطالعه شش ماهه خود را در مورد ميدان گازي کيش تحويل نداده است، اظهار کرد: تاکنون دو مطالعه دريافت شده است اما به طور کلي بايد ۷۵ مطالعه دريافت کنيم.
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران در ادامه در مورد بدهي ايران به شرکت اني توضيح داد: اين بدهي در مورد دارخوين بوده و ستلمنت امضا شده و آنها چند برداشت نفت انجام داده‌اند. فکر مي‌کنيم به طور کلي ۱۴ ماه طول بکشد.
کاردر در پاسخ به اين سوال که گفته مي‌شود ايران ۶۰۰ هزار بشکه از توليد نفت خود را کم کرده است، توضيح داد: ايران اخيرا چيزي از توليد خود کم نکرده است ظرفيت توليد نفت ايران چهار ميليون بشکه است و ميزان صادرات هم فرقي نکرده است.
افزايش صادرات نفت به غرب
کاردر با بيان اينکه صادرات نفت به غرب و کشورهاي اروپايي افزايش پيدا کرده است، گفت: براي صادرات به کشورهاي مختلف در حال تنظيم سبد صادراتي هستيم تا بر اساس آن بدانيم به چه کشوري و با چه مدلي نفت صادر کنيم تا تغييرات ناگهاني نداشته باشيم و به برخي کشورها وابسته نشويم.
وي ادامه داد: به طور کلي وظيفه شرکت ملي نفت ظرفيت‌سازي است و براي افزايش ميزان توليد و صادرات از وزارت نفت فرمان مي‌گيرد.
 مديرعامل شرکت ملي نفت ايران در مورد افزايش توليد نفت شيل آمريکا گفت: ما در اين زمينه نگراني نداريم و گمان مي‌کنيم در سال ۲۰۱۸ تغيير وضعيت داده مي‌شود. در حال حاضر مصرف دنيا به ۱۰۰ ميليون بشکه رسيده است و ما نگران وضعيت بازار نيستيم.
انجام مذاکره با قطر و عراق در مورد ميدان‌هاي مشترک
کاردر در ادامه در پاسخ به سوال ايسنا در مورد انجام مذاکره با کشورهاي همسايه در مورد ميدان‌هاي مشترک گفت: قطر براي برگزاري جلسه مشترک درخواست داده بود و يک جلسه هم برگزار شده و در آن بررسي شده است که برداشت از ميدان مشترک چگونه تنظيم شود. با عراق هم کميته‌اي تشکيل شده و يک جلسه از اين کميته برگزار شده است. برگزاري اين جلسات براي هر دو کشور نتايج مثبتي دارد. مخصوصا براي ايران که به ظرفيت معادل در برداشت از ميدان‌ها رسيده است. وي ادامه داد: قبل از اين طرف مقابل هم براي برگزاري اين جلسات با ايران استقبال نمي‌کرد و اعتقاد داشت ايران ضعيف است.
امضاي تفاهم‌نامه با اني براي دو ميدان کيش و دارخوين
همچنين غلامرضا منوچهري در مراسم امضاي تفاهم‌نامه بين شرکت ملي نفت ايران و شرکت اني ايتاليا در زمينه مطالعات توسعه ميدان گازي کيش و فاز سوم دارخوين با بيان اينکه شرکت اني ايتاليا از زمان گذشته در ايران فعال بود، اظهار کرد: اين شرکت از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي راهبر نفت در اروپا محسوب مي‌شود و سوابق بسيار موثري در ايران دارد. اين شرکت اخيرا در مصر رکورد خوبي از خود به جا گذاشته است.
وي با اشاره به‌امضاي تفاهم‌نامه بين شرکت ملي نفت ايران و شرکت اني ايتاليا براي مطالعه ميدان‌ گازي کيش و فاز سوم دارخوين گفت: براي توسعه ميدان گازي کيش قبلا با شرکت‌هاي شل، گازپروم و سرمايه‌گذاري غدير تفاهم‌نامه‌امضا شده و براي دارخوين نيز با يک شرکت فيليپيني با سرمايه‌گذاري غدير تفاهم‌نامه‌امضا کرده‌ايم. اميدواريم طرح مناسب و قابل قبولي از شرکت اني براي توسعه اين ميدان‌ها دريافت کنيم که مبناي کار بعدي ما باشد.
معاون شرکت ملي نفت ايران با بيان اينکه دريافت نتيجه مطالعات از شرکت‌هاي مختلف براي انجام مقايسه به ما کمک مي‌کند، تصريح کرد: چه مناقصه برگزار شود و چه برگزار نشود، دريافت اين مطالعات بسيار مفيد است و درک بهتري از ميزان برداشت، طول عمر، ذخيره قابل استحصال ارائه مي‌کند و از آنجا که قراردادها ۲۰ ساله است انتظار داريم اين شرکت‌ها ظرفيت‌هاي نهايي ميدان‌ها را اعلام کنند و طرح خود را در زمينه EOR و IOR در مورد افزايش ضريب بازيافت اعلام کنند.
منوچهري با تاکيد بر اينکه ميادين نفتي ثروت‌هاي انباشته کشور است، اظهار کرد: اگر اين ميادين افزايش ضريب بازيافت نداشته باشند، از دست خواهند رفت و شرکت ملي نفت خواهان اين است که جديدترين تکنولوژي در توسعه ميادين به کار گرفته شود. ضمن اينکه در اين قراردادها مشارکت شرکت‌هاي ايراني و انتقال تکنولوژي نيز ديده شده است.
وي ادامه داد: همانطور که در توسعه پارس جنوبي شرکت‌هاي ايراني همکاري داشتند با ايجاد EOR و IOR شرکت‌هاي ايراني مي‌توانند خودشان اين طرح‌ها را اجرا کنند.

مديرعامل توتال:
مديرعامل توتال با اعلام اين که اين شرکت فرانسوي تابستان امسال کار توسعه فاز 11 پارس جنوبي را آغاز خواهد کرد، گفت: ما يک سرمايه‎گذاري اوليه يک ميليارد دلاري در اين پروژه خواهيم داشت.
به گزارش خبرگزاري رويترز، پاتريک پويان گفت: شرکت توتال تابستان امسال طرح توسعه فاز 11 ميدان گازي پارس جنوبي را آغاز مي‎کند. رويترز در گزارش خود آورده است که‌امضاي قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي، نخستين سرمايه گذاري يک شرکت بزرگ غربي در بخش انرژي ايران از زمان لغو تحريم‌ها خواهد بود.
مديرعامل توتال اعلام کرد: توتال پس از تمديد لغو تحريم‎هاي آمريکا عليه ايران بر اساس توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، يک سرمايه گذاري اوليه يک ميليارد دلاري در ايران خواهد داشت.
پويان افزود: ارزش ريسک يک ميليارد دلار سرمايه‎گذاري اوليه در اين طرح وجود دارد زيرا بازار بسيار بزرگي را پيش روي ما باز مي‌کند؛ ما درباره برخي ريسک‎ها بسيار هشيار هستيم.
وي ادامه داد: ما ريسک بازگشت احتمالي تحريم‎ها هم در نظر گرفته‎ايم و بايد تغيير قوانين را در برنامه‎ريزي‎هاي خود لحاظ کنيم. توسعه ميدان گازي مشترک پارس جنوبي براي نخستين بار در دهه 90 ميلادي آغاز شد و توتال تا پيش از وضع تحريم‎هاي بين المللي در سال 2006 يکي از بزرگ‌ترين سرمايه‎گذاران خارجي در اين ميدان بود.
توتال تصميم گرفته است در طرح توسعه فاز 11 ميدان گازي پارس جنوبي مشارکت کند که ارزش اين پروژه پنج ميليارد دلار برآورد شده است. تاکنون بسياري از شرکت‎هاي بزرگ دنيا از جمله شرکت انگليسي-هلندي شل و بي پي انگليس براي مشارکت و سرمايه گذاري در پروژه‎هاي نفتي ابراز تمايل کرده‌اند. مديرعامل توتال گفت: طرح لغو تحريم‎هاي آمريکا عليه ايران به تازگي تمديد شده است و هر 6 تا هشت ماه يکبار تمديد خواهد شد، ما با برخي ترديدهاي موجود بايد کنار بياييم.
توتال در کنسرسيوم توسعه دهنده توسعه فاز 11 پارس جنوبي 50.1، شرکت ملي نفت چين (سي ان پي سي) 30 درصد و شرکت پتروپارس ايران 19.9 درصد سهم دارند.
گروه فرانسوي توتال در سال‌هاي اخير سرمايه‌گذاري‌هاي قابل توجهي در ابوظبي، قطر و برزيل انجام داده و پويان کاهش قيمت انرژي در سه سال گذشته را فرصتي براي امضاي قرارداد به منظور بهره مندي از منابع ارزان انرژي براي تضمين تقويت شرکت توتال مي‌‌داند.
توتال قصد دارد به بازدهي بالاي 15 درصد در هر پروژه جديدي که در هر نقطه از جهان بر عهده مي‌گيرد، دست يابد طرح توسعه فاز11 پارس جنوبي نيز از اين قاعده مستثني نيست.
به گفته مديرعامل اين شرکت فرانسوي، شرايط قرارداد مورد مذاکره با ايران بسيار بهتر از دوران پيش از تحريم‌هاست.
سرمايه گذاران همواره معتقد بودند که قراردادهاي پيشين ايران سود کمي‌را براي شرکت‌هاي خارجي در نظر مي‌گيرد. توتال در دهه 1990 ميلادي در فاز‌هاي 2 و 3 پارس جنوبي کار کرده است. پويان تصريح کرد: الگوي جديد قراردادهاي نفتي ايران با مدل پيشين قراردادهاي اين کشور متفاوت است و به جاي درصد مشخصي از هزينه‌هاي توسعه پروژه، بر اساس ميزان توليد براي مجري طرح پاداش در نظر گرفته است.
مديرعامل توتال گفت: به واقع الگوي جديد قراردادهاي نفتي، يک نسخه بهبود يافته است، اين قراردادها همچنين به جاي هفت يا هشت سال، بازه زماني 20 ساله دارد.
با توجه به پابرجا بودن تحريم‌هاي دلاري آمريکا، توتال اين پروژه را از منابع مالي خود به يورو تامين مالي خواهد کرد.
پويان تصريح کرد: گاز توليدي از پارس جنوبي براي پاسخ گويي به تقاضاي روز افزون بازار داخلي داخلي ايران مصرف مي‌شود و هيچ محموله‎اي از آن صادر نمي‎شود. سهم توتال در قالب ميعانات گازي پرداخت خواهد شد.
مديرعامل توتال گفت: اين شرکت همچنين در حال بررسي يک پروژه پتروشيمي‌در ايران است که مستلزم تامين مالي خارجي از بانک‎هاي آسيايي است، هرچند که مذاکرات اين پروژه هنوز در مراحل اوليه قرار دارد.

مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ساخت اين مخازن را براي تامين آب شرب و بهداشتي شهروندان در هنگام وقوع حوادث طبيعي همانند زلزله مهم ارزيابي کرد و گفت: ساخت اين مخازن يکي از مواد هشت‌گانه طرح جامع آب‌رساني اضطراري تهران است.
به نقل از ايلنا، محمد پرورش مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اين خبر را در آيين بهره‌برداري از نخستين مخزن و سامانه آب‌رساني اضطراري کشور در محله زرگنده تهران عنوان کرد و گفت: طرح بلندمدت ما ساخت اين مخازن در 352 نقطه تهران است تا در هر محله در زمان وقوع حوادث طبيعي، آب بهداشتي در روزهاي ابتدايي وقوع حادثه در اختيار شهروندان قرار گيرد.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ساخت اين مخازن را براي تامين آب شرب و بهداشتي شهروندان در هنگام وقوع حوادث طبيعي همانند زلزله مهم ارزيابي کرد و گفت: ساخت اين مخازن يکي از مواد هشت‌گانه طرح جامع آب‌رساني اضطراري تهران است.
او درباره مشخصات اين مخزن گفت: مخزن آب‌رساني اضطراري زرگنده براي 11 هزار نفر در سه روز ابتدايي به ازاي هر نفر سه ليتر در روز آب تامين مي‌کند.
مدير عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران هم‌چنين استفاده از ظرفيت‌هاي مردمي‌در زمان وقوع زلزله را مهم خواند و اظهار داشت: ما بحث فني و ساخت‌وساز اين مخازن را انجام مي‌دهيم، اما مديريت و بهره‌برداري از اين مخازن در زمان وقوع حوادث بر عهده شوراهاي محلي و ظرفيت‌هاي مردمي‌است و بايد در اين زمينه کار فرهنگي صورت گيرد.

نخستين مخزن 100 هزار ليتري و سامانه آب‌رساني اضطراري کشور با حضور مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور در تهران به بهره‌برداري رسيد.
به نقل از ايرنا، اين مخزن داراي ظرفيت ١٠٠هزار ليتري براي شرايط خاص مانند وقوع حوادث طبيعي طراحي شده و در شرايط بحراني در سه روز ابتدايي براي ١١هزار نفر به ازاي هر نفر سه ليتر در روز آب مورد نياز را تامين مي‌کند.
براي ساخت اين مخزن از لوله جنس چدن داکتيل استفاده شده و اين براي نخستين بار در کشور است که توليدکنندگان داخلي موفق به توليد اين سازه مي‌شوند.
بر اساس اين گزارش، همه لوله و اتصالات استفاده ‌شده در ساخت مخزن در برابر زمين لرزه مقاوم است.
مراحل اجرايي و ساخت اين مخزن که تابستان ١٣٩٥ در محله زرگنده آغاز شده بود، اکنون پس از ٩ ماه به پايان رسيده است.
حميدرضا جانباز مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور در آيين بهره‌برداري از اين سامانه آب‌رساني گفت: ايران از نظر سوانح طبيعي به عنوان يک کشور حادثه‌ خيز محسوب مي‌شود و توسعه و گسترش سامانه‌هاي اضطراري از جمله در بحث تامين آب اهميت بسزايي دارد.
وي گفت: چنين طرح‌هايي بايد در قالب مباحث پدافند غيرعامل اجرايي شود و براساس تفاهم‌نامه‌اي که با آموزش و پرورش امضا شده، قرار است آموزش‌هاي لازم در زمينه چگونگي استفاده از سامانه‌هاي آب در مواقع اضطراري در مباحث درسي دانش‌آموزان گنجانده شود.
مشاور وزير نيرو اظهار داشت: قرار است تعداد بيشتري از اين سامانه‌ها در نقاط مختلف تهران ساخته شود.

100 ميليارد تومان اعتبار براي آبرساني
به روستاهاي سيستان و بلوچستان

وزير نيرو گفت: دولت در سال جاري 100 ميليارد تومان اعتبار براي آبرساني به روستاهاي سيستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است. به نقل از ايلنا، حميد چيت چيان در جلسه مشترک رئيس سازمان برنامه و بودجه و وزير نيرو با مديران استاني وزارت نيرو در سيستان و بلوچستان که در زاهدان برگزار شد، افزود: با توجه به ضرورت تقويت سدهاي استان مبلغ 150 ميليارد تومان براي تکميل سد "ماشکيد اوليا" در جنوب سيستان و بلوچستان نيز تخصيص يافته است. وزير نيرو در ادامه بيان کرد: به زودي بيش از ۴۰۰ روستاي جنوب سيستان و بلوچستان با اجراي شبکه آبرساني در پايين دست سد "پيشين" تا سد "شيرگواز" در منطقه بلوچستان از نعمت آب آشاميدني سالم و بهداشتي بهره‌مند مي‌شوند. وي با اشاره به مشکلات ناشي از افزايش دماي بي‌سابقه در سيستان و بلوچستان و ضرورت آبرساني به 1300 روستاي جنوب استان که به صورت سقايي آبرساني مي‌شود، اظهار داشت: 130 ميليارد تومان اعتبار براي حل مشکل اين روستاها تخصيص يافته است. وزير نيرو تصريح کرد: با اجراي شبکه آبرساني در پايين دست سد "پيشين" تا سد "شيرگواز" در منطقه بلوچستان به زودي بيش از 400 روستاي جنوب اين استان از نعمت آب آشاميدني سالم و بهداشتي بهره‌مند مي‌شوند. چيت چيان ادامه داد: با توجه به اقدامات متعددي که در حال حاضر در حوزه آبرساني در سطح استان سيستان و بلوچستان در حال انجام است، در سال‌هاي آينده شاهد شکوفايي صنعت آب در اين استان خواهيم بود. وزير نيرو کاهش تعرفه برق در شهرهاي سيستان و بلوچستان را گام مهمي‌از سوي دولت در راستاي خدمت به مردم اين استان دانست و گفت: در حال حاضر 2 سرمايه‌گذار خارجي آماده سرمايه‌گذاري در زمينه توليد برق در زاهدان هستند. همچنين ايجاد 20 مگاوات نيروگاه پراکنده در 25 نقطه اين استان ضروري است. وي با بيان اينکه به زودي يک نيروگاه برق با سرمايه‌گذاري دولت در منطقه سيستان احداث مي‌شود، افزود: تاکنون 21 سرمايه‌گذار بخش خصوصي مجوز احداث نيروگاه بادي در منطقه "ميل نادر" سيستان که منطقه‌اي بسيار مستعد جهت احداث نيروگاه بادي است را دريافت کرده‌اند. چيت‌چيان گفت: در صورت موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور با اختصاص 500 تا 600 ميليارد تومان از محل اسناد خزانه اسلامي، در يک تا 2 سال آينده شاهد چهره ديگري از صنعت آب و خدمات ارزشمند در اين بخش خواهيم بود.

برداشت سالانه7/1 ميليارد
 مترمکعب آب زيرزميني در لرستان

مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي لرستان از تخليه ساليانه يک ميليارد و 696 ميليون مترمکعب آب زيرزميني در استان خبر داد. به نقل از ايلنا، رضا ميرزايي در جلسه شوراي حفاظت منابع آب استان که در سالن جلسات استانداري و با رياست استاندار برگزار شد، اظهار داشت: بارش‌ها در استان طي سال آبي جاري 599 ميلي‌متر بوده و در مدت مشابه سال قبل که 827 ميلي‌متر بوده، 27 درصد کاهش داشته است. وي يادآور شد: حجم ريزش‌هاي جوي استان 15.5 ميليارد مترمکعب در سال است که پس از نفوذ و تبخير 8.1 ميليارد مترمکعب آن به صورت رواناب جاري مي‌شود.
ميرزايي با اشاره به وجود 30 رودخانه دائمي‌در لرستان، اضافه کرد: حجم کل منابع آب زيرزميني استان حدود پنج ميليارد مترمکعب است که حدود 1.5 ميليارد مترمکعب آن ذخيره و تجديدشونده و مابقي ثابت است.
وي با اشاره به منابع آب‌هاي سطحي لرستان، تصريح کرد: ميانگين حجم ساليانه کل رواناب خروجي استان در بلندمدت (60 ساله) 12.5 ميليارد مترمکعب بوده که 8.1 ميليارد آن در حوضه دز و مابقي در کرخه است. مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي لرستان ادامه داد: ميانگين حجم ساليانه رواناب داخل استان 8.1 ميليارد مترمکعب و ميانگين حجم آب‌هاي سطحي ورودي از استان‌هاي همجوار در بلندمدت 4.4 ميليارد مترمکعب است. وي درباره منابع آب زيرزميني استان اضافه کرد: 6817 حلقه چاه آب، 6444 چشمه و 1322 رشته قنات داريم که تخليه ساليانه اين‌ها يک ميليارد 696 ميليون مترمکعب است.

جذب سرمايه خارجي در صنعت نفت
 به افزايش اشتغال‌زايي مي‌انجامد

عضو اتاق بازرگاني تهران با اشاره به اين‌که افزايش سرمايه گذاري خارجي سبب بهبود روند اشتغال‌زايي در کشور مي‌شود، گفت: اکنون آنچه بيش از همه به آن نيازمنديم ايجاد اشتغال است و براي اين اشتغال‌زايي نيز بايد موتور اقتصاد کشور حرکت کند که يکي از لوازم اين حرکت توسعه صنعت نفت است.
به نقل از شانا، عباس آرگون، عضو اتاق بازرگاني تهران به لزوم جذب سرمايه خارجي در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: در شرايط کنوني منطقه، جذب سرمايه و ورود سرمايه گذار خارجي به کشور نشانگر امنيت بالاي سرمايه گذاري در ايران و ارمغان ثبات اقتصادي است. وي افزود: شکي نيست که سرمايه گذاري خارجي در صنعت کشور به‌ويژه صنعت نفت، سبب رشد و توسعه صنعتي و اقتصادي کشور خواهد شد، همچنين ‌سرمايه‌گذاري‌هاي جديد در صنعت نفت افزون بر توسعه اين صنعت و رشد اقتصادي کشور، بيانگر قدرت و ديپلماسي نرم جمهوري اسلامي‌ايران است. آرگون تصريح کرد: يکي از آثار مثبت جذب سرمايه و ورود سرمايه گذار خارجي به کشور رشد افزايش اشتغال است، از اين رو بدون ترديد سرمايه گذاري خارجي به افزايش اشتغال‌زايي و پويا و فعال‌تر شدن شرکت‌هاي داخلي مي‌انجامد.