کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com

بار ديگر روز قدس فرا رسيد و مردم ايران بايد بار ديگر در آزمون ديگري شرکت کنند. اگرچه قرار است اين بار نيز همصدا با جهانيان، مظلوميت قدس را فرياد بزنيم و خواهان مقابله با صهيونيستهاي جنايتکاري بشويم که سالهاست به صورت آشکار دستانشان به خون کودکان، زنان و مردان فلسطيني آغشته است، اما اين آزمون با گذشته تفاوتهايي نيز دارد. اين بار تهاجم ناجوانمردانه داعشيان به مجلس شوراي اسلامي‌و مرقد امام خميني(ره) را شاهد بوده‌ايم که جان انسانهاي بيگناهي را گرفته‌اند. اين بار تهديدهاي عجيب و غريب عربستان عليه‌امنيت کشورمان را شنيده‌ايم. تهديدهايي که در اندازه آل سعود نيست. اين بار دولت جديد آمريکا به دنبال بازي‌هاي جديدي است تا توافق هسته اي را زير سوال ببرد و بار ديگر تحريمها را بازگرداند. اگرچه سابقه زشت بي اخلاقي دولتمردان آمريکايي سالهاست براي جهانيان تجربه شده است. اين بار جمهوري اسلامي‌ايران موشکهاي خود را با دقت تمام به اهداف از پيش تعيين شده شليک کرد که در نتيجه آن دهها تروريست داعشي نابود شدند. اين بار به تمام جهان ثابت کرديم که دقت موشک‌هاي توليد جمهوري اسلامي‌ايران تا چه‌اندازه با ادعاهاي ما همخواني داشته و دارد.نکته ديگر اينکه بايد در راهپيمايي روز جهاني قدس به همه جهان ثابت کنيم که همچنان به انقلاب و آرمانهاي آن پايبند هستيم. بايد ثابت کنيم که آنچه رهبر کبير انقلاب درحمايت از فلسطين تعيين کردند، همچنان براي ما ارزش محسوب مي‌شود. بايد جهانيان بدانند که اگر سالهاست رهبر کبير انقلاب در بين مردم ايران نيست، اما اين مردم مانند سال 57 بر روي ريلي حرکت مي‌کنند که رهبرشان بنا نهاده و روز جهاني قدس را گرامي‌مي‌دارند. نکته ديگر اينکه آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب همچنان بر ادامه راه حمايت از فلسطين تاکيد مي‌کنند و مردم بايد ثابت کنند که اعتقاد کامل به ولايت فقيه دارند و فرمايش ايشان براي مردم ايران لازم الاجراست.
از سوي ديگر مردم با حضور يک پارچه در سراسر کشور،‌ بايد ثابت کنند که همچنان به ريسمان الهي چنگ مي‌زنند و اهل تفرقه نيستند. مردم بايد نشان دهند که در جغرافياي ايران؛ سني و شيعه، فارس و ترک، لر و گيلک، سيستاني و بلوچستاني و خوزستاني و... تفاوتي با هم ندارند و همه ايراني هستند. همه تابع يک رهبر و يک سياست کلان هستند و اظهارات تفرقه افکنانه نمي‌تواند آسيبي يه اين اتحاد بزند.
با تمام اين اظهارات، لازم است نگران تبعات بي توجهي هم باشيم. مردم بايد بدانند اگر استقبال خوبي از راهپيمايي روز قدس به عمل نيايد، دشمنان گمان مي‌کنند که ترسيده‌ايم. از ترقه بازي چند مزدور داعشي درخانه ملت وحشت کرده‌ايم. از گرماي تابستان به خاطر روزه داري نگرانيم. از اينکه چپ و راست کنار هم باشيم، اضطراب داريم و خلاصه آنکه صدها امکان ديگر را مي‌توان احتمال داد. خداوند آن روزي را نياورد که دشمنان هر گمان باطلي را عليه کشورمان در ذهنشان
بپرورانند.








بن هوبارد
نيويورک تايمز

ملک سلمان پادشاه عربستان ، با خلع محد بن نايف پسر31 ساله خود محمد بن سلمان را به عنوان وليعهد انتخاب کرد. اين امر باعث قدرتمند شدن بيشتر فردي جوان در زماني که پادشاهي عربستان با قيمت کم نفت و تقابل درخاورميانه در چالش است و با رقيبي چون ايران روبروست. قدرت يافتن شاهزاده جوان باعث گسستگي در ميان اعضاي خاندان سلطنتي شد. محمد بن سلمان از گمنامي‌به جانشين سلطنت تبديل شد.محمدبن سلمان از سال 2015 قدرتهاي زيادي را در کشوري ثروتمند و متحد کليدي آمريکا پيدا کرد. محمد بن سلمان به عنوان وزير دفاع درباره موضع شرکت‌هاي نفتي و کارکرد اقتصاد عربستان نظر داد. حاميان وي او را به عنوان فردي با ديدي تازه و سختکوش مي‌ستايند که مي‌تواند اميدي خوبي براي آينده جمعيت جوان عربستان باشد اما منتقدان او را بي تجربه و تشنه قدرت مي‌دانند. اين تغيير دستور سلطنتي پاياني براي محمد بن نايف بود که به عنوان وزير کشور فعاليت مي‌کرد و به عده زيادي از سعودي‌ها به وي به دليل براندازي شبکه تروريستي القاعده در عربستان احترام مي‌گذاشتند. عربستان سياسي يکي از کشورهاي باقيمانده است که سلطنت به طور کامل برهمه چيز احاطه دارد. تمامي‌تصميمات توسط پادشاه گرفته مي‌شود ساختاري که ملک سلمان با استفاده از آن به فرزندش قدرت مي‌بخشد. خيزش نرم و سريع محمد بن سلمان باعث شد تا بسياري از ناظران درباره پادشاهي وي گمانه زني کنند.شاهزاده جوان به سرعت نقش‌هاي کليدي را به دست آورد. وي در زمان معاونت وليعهد برنامه اصلاحات اقتصادي 2030 را ارائه داد تا وابستگي کشور به نفت را کاهش دهد. وي در سمت وزير دفاع نيز مسئوليت‌هاي مهمي‌در دخالت نظامي‌عربستان در يمن داشته که ائتلاف عربي به رهبري عربستان بمباران مناطق يمن را آغاز کرد.اين کمپين محمد سلمان در دوسال گذشته پيشرفت ناچيزي داشته است و گروه‌هاي حقوق بشر عربستان را متهم به بمباران افراد عادي و تخريب اقتصاد فقيرترين کشور عرب دانستند.محمد بن سلمان نقطه نظر سختي را درباره ايران داشته و در يک مصاحبه تلويزيوني در ماه گذشته مدعي شده بود که «مذاکره با يک قدرت شيعه غيرممکن است زيرا به دنبال کنترل جهان اسلام است.» روز چهارشنبه به دنبال انتصاب محمد بن سلمان به وليعهدي قيمت نفت کاهش داشت و نگراني سعودي‌ها را بيشتر کرد.به نظر ميرسد در طولاني مدت افزايش قدرت محمد بن سلمان نتايج بدتري داشته باشد.خاندان سلطنتي به طور گسترده عمليات بخش انرژي را به عهده تکنوکرات‌ها گذاشته‌اما شاهزاده محمد نقش مستقيم تري را گرفته است.امري که باعث انتقاد شديد شد و اين سئوال را مطرح کرد که وي به مشاوره چه کسي گوش مي‌دهد.
ترجمه: فاطمه مهتدي


با دعوت از مردم براي حضور در راهپيمايي روزجهاني قدس صورت گرفت؛
در آستانه آخرين جمعه ماه رمضان تعداد زيادي از تشکلها، نهادها و شخصيتها و چهره‌هاي مطرح سياسي با صدور اطلاعيه و بيانيه و انجام مصاحبه، آحاد مردم را به حضور پر شور و گسترده و دشمن شکن در راهپيمايي روز قدس دعوت کردند.
رييس‌ جمهور با دعوت از همه مردم ايران براي حضور گسترده و باشکوه در راهپيمايي روز جهاني قدس و حمايت از مردم مظلوم فلسطين، اختلافات منطقه و جهان اسلام را به نفع صهيونيسم و تروريسم دانست و گفت: براي مهار صهيونيسم و تروريسم در منطقه، وحدت دنياي اسلام بايد تقويت شود. وي تاکيد کرد:جهان موضوع فلسطين را فراموش نمي‌کند. وي در بخش ديگري از صحبتهاي خود با بيان اينکه جمهوري اسلامي‌ايران در برابر تجاوز تروريست‌ها قاطعانه مي‌ايستد، اظهار داشت: ما از ابتدا اعلام کرديم که موشک‌هاي ما موشک‌هاي دفاعي است و از کسي براي قدرت دفاعي خود اجازه نمي‌گيريم.
مجلس خبرگان رهبري در بيانيه‌اي به مناسبت روز جهاني قدس با دعوت از آحاد مردم ايران، جهت شرکت در اين راهپيمايي تصريح کرد: شرکت در راهپيمايي روز قدس که ميراث ماندگار بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي‌است، وظيفه شرعي و ديني است. دربخشي از بيانيه مجلس خبرگان رهبري آمده است: شرکت در راهپيمايي روز قدس وظيفه شرعي و ديني است.
خانه احزاب ايران نيز با صدور بيانيه‌اي از مردم دعوت کرد در مراسم راهپيمايي روز قدس حاضر شوند.
همچنين ستادکل نيروهاي مسلح با صدور بيانيه‌اي، قدس شريف را پاره تن اسلام و مصداق وحدت و استکبارستيزي جهان اسلام و غفلت از آن را تحقق رواي شوم اسرائيل غاصب در يهودي سازي بيت‌المقدس دانست. در بيانيه ستادکل نيروهاي مسلح مطرح شد:روز قدس موهبتي براي رسوايي چهره استکبار است.
وزير دفاع نيز با تاکيد بر حضور در راهپيمايي روز قدس گفت: جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري يعني جهاني عاري از رژيم صهيونيستي و اين را جهان اسلام در روز قدس فرياد مي‌کشد؛ چراکه‌امروز منشاء و سرچشمه همه گرفتاري‌ها، خشونت‌ها و ناامني‌ها در جهان اسلام بلکه سراسر جهان، رژيم جعلي و جاني صهيونيستي و حامي‌اصلي آن آمريکاي جهانخوار است. سردار سرتيپ پاسدار حسين دهقان تاکيد کرد:مردم ايران پاسخي کوبنده به تهديدات تروريسم جهاني خواهند داد.داوود محمدي، نماينده اصلاح طلب مجلس،‌ گفت: با توجه به حرکت‌هاي تروريستي که اخيرا انجام شده ضرورت دارد تا مردم در روز راهپيمايي روز « قدس» مشارکت بيشتري داشته باشند و اين حرکت‌ها تا نابودي اسرائيل تداوم يابد. وي افزود:حملات تروريستي اخير ضرروت حضور در راهپيمايي روز «قدس» را بيشتر مي‌کند.يدالله موحد، رييس کل دادگستري استان کرمان با اعلام انزجار از رژيم منفور صهيونيستي و استکبار جهاني به سرکردگي آمريکاي جهان خوار، همدوش و همراه با ديگر اقشار ملت بزرگ ايران از مردم فهيم، آگاه و ولايت‌مدار استان کرمان جهت شرکت در راهپيمايي روز جهاني قدس دعوت کرد و گفت: مردم کرمان هرگز آرمان آزادي قدس شريف را فراموش نخواهند کرد.اردشير نوريان، يک عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تاکيد بر اينکه حضور پرشکوه مردم در راهپيمايي روز قدس تکميل‌کننده حلقه‌امنيت پايدار کشور است تصريح کرد: حضور پرشکوه مردم در راهپيمايي روز قدس تکميل کننده حلقه‌امنيت و اقتدار پايدار ايران و نشان دهنده پايبندي به ارزش‌ها و دفاع همه جانبه از مظلومان است.همچنين ابوالفضل سروش، عضو فراکسيون اميد روز قدس را بهترين فرصت براي بازنمايي وحدت امت اسلامي‌دانست و گفت که قطعا حضور گسترده مردم در راهپيمايي روز قدس مي‌تواند ظرفيت‌هاي امت اسلامي‌را بيش از پيش به جهانيان نشان دهد. وي خاطر نشان کرد: روز قدس بهترين فرصت براي بازنمايي وحدت امت اسلامي‌است.حميد گرمابي، نماينده مردم نيشابور و فيروزه در مجلس با تاکيد بر حضور در راهپيمايي روز قدس تاکيد کرد: دست از مبارزه با صهيونيسم برنمي‌داريم. جهاددانشگاهي نيز با صدور بيانيه‌اي ضمن دعوت مردم جهت حضور در راهپيمايي روز قدس بر اين موضوع که جمهوري اسلامي‌ايران هرگز دفاع از حق و عدالت را به خاطر ميل قدرت‌هاي استکباري کنار نمي‌گذارد، تأکيد کرد.
کميته حمايت از انقلاب اسلامي‌مردم فلسطين نهاد رياست جمهوري به مناسبت فرا رسيدن روز جهاني قدس بيانيه‌اي صادر کرد. در بخشي از اين بيانيه‌امده است:روز قدس ميراث گران‌بهاي رهبر فقيد جمهوري اسلامي، امام خميني (ره) است. اين روز روز کنار گذاشتن همه سليقه‌هاست. روز بازتاب خشم خروشان همه آزادي خواهان و مظلومان جهان بر عليه رژيم صهيونيستي و هر چه فرهنگ اشغال و اشغال‌گري است.جامعه روحانيت مبارز به مناسبت فرارسيدن روز قدس بيانيه‌اي صادر کرد. در اين بيانيه‌امده است:امت اسلام در اين سال‌ها هم با استکبار رويارو بوده، هم از دروغ آشکار حقوق بشر جهاني رنج برده و هم از بي خبري نااهلاني افسوس خورده که فقط نام مسلماني بر خود دارند.حزب مردم سالاري نيز طي اطلاعيه‌اي از مسلمانان جهان به ويژه ملت ايران براي حضور در راهپيمايي روز قدس دعوت کرد.
همچنين شوراي نگهبان امت اسلامي‌را به حضور گسترده در راهپيمايي روز جهاني قدس فراخواند. شوراي نگهبان، طي بيانيه‌اي ضمن بزرگداشت روز جهاني قدس و تجديد اعلام حمايت از ملت مظلوم فلسطين و انزجار از جنايات فجيع رژيم صهيونيستي، امت اسلامي‌را به حضور پر شور در راهپيمايي روز قدس فراخواند.سازمان حج و زيارت با صدور بيانيه‌اي به مناسبت روز جهاني قدس، رژيم صهيونيستي را محکوم به زوال دانست. در بيانيه سازمان حج و زيارت با بيان اينکه رژيم صهيونيستي محکوم به زوال است آمده است: روز «قدس» روز حمايت از مردم ستم‌ديده فلسطين و روز فرياد آزادي قدس شريف از چنگال رژيم غاصب صهيونيستي است.حزب موتلفه اسلامي‌با صدور پيامي‌به مناسبت روز قدس تاکيد کرد: ما به پيروي از امام (ره) و مقام معظم رهبري در روز جهاني قدس به همراه ملت ايران و ملت‌هاي مظلوم جهان به خيابان‌ها خواهيم آمد و فرياد «مرگ بر آمريکا»، «مرگ بر انگليس» و «مرگ بر اسرائيل» سرخواهيم داد.
وزير اطلاعات نيز در پيامي‌از مردم براي شرکت در راهپيمايي روز قدس دعوت کرد. در بخشي از پيام حجت‌الاسلام و المسلمين سيد محمود علوي آمده است:روز قدس از روز‌هاي بسيار مهم و تعيين کننده است، سال‌هاي متمادي است که سعي مي‌شود مسئله قدس فراموش شود، روز قدس درست تيري است به قلب اين توطئه.سيدحسن خميني، يادگار امام با انتشار يادداشتي در صفحه اينستاگرامش، روز قدس را روز دفاع از مظلوم دانست و نوشت: روز قدس روز دفاع از مظلوم است و عدالت خواهان هرگز بر زخم فلسطين چشم نمي‌پوشند.امير عبدالهيان، دستيار ويژه رئيس مجلس در امور بين الملل در صفحه شخصي خود در توئيتر با بيان اينکه اسرائيل غاصب و تروريست‌پرور ماندني نيست، نوشت: قدس قبله اول مسلمين است. با قدرت در کنار مردم مقاوم فلسطين مي‌مانيم. اسرائيل غاصب و تروريست‌پرور، ماندني نيست.

مصوبه سنا با قانون اساسی آمریکا مغایرت دارد؛
مصوبه اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران و روسيه که هفته گذشته به صورت اجماعي به تصويب سناي آمريکا رسيد، با يک مشکل رويه اي مواجه شده که مي‌تواند از به راي گذاشتن فوري آن در مجلس نمايندگان آمريکا جلوگيري کند.
به گزارش تسنيم از رويترز، به گفته قانونگذاران آمريکايي، مصوبه اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران و روسيه که هفته گذشته تقريبا به صورت اجماعي به تصويب سناي آمريکا رسيد، با يک مشکل رويه اي مواجه شده که مي‌تواند از به راي گذاشتن فوري آن در مجلس نمايندگان آمريکا جلوگيري کند.
قانون مقابله با فعاليت‌هاي بي ثبات کننده ايران که تحريم‌هايي جديد عليه روسيه را نيز در بر مي‌گيرد، هفته گذشته با 98 راي موافق در برابر 2 راي مخالف به تصويب سنا رسيد. به نظر مي‌رسيد که اين راي قاطع ممکن است تمايل دولت ترامپ براي روابط گرم تر با روسيه را با پيچيدگي مواجه خواهد ساخت.اما اين مصوبه قبل از آنکه براي امضا يا وتو به دست ترامپ برسد، بايد ابتدا به تصويب مجلس نمايندگان آمريکا نيز برسد و اعضاي مجلس نمايندگان آمريکا اکنون دريافته‌اند که اين مصوبه ناقض يک مقرره قانون اساسي است که مي‌گويد هر طرحي که درآمدهاي دولت را افزايش بدهد، بايد توسط مجلس نمايندگان مطرح گردد.کوين بردلي، رئيس جمهوري خواه کميته راه‌ها و شيوه‌هاي مجلس نمايندگان آمريکا در اين باره گفت: «طرح نهايي و لحن نهايي آن يکي از مقررات قانون اساسي را نقض کرده است.»دموکرات‌ها گفته‌اند جمهوري خواهان براي نشان دادن وفاداري خود به ترامپ اين طرح را متوقف مي‌کنند. دولت ترامپ از بسته تحريمي‌جديد انتقاد کرده و گفته اين بسته احتمالا بيش از حد محدود کننده است. در گذشته، دموکرات‌ها گفته بودند، رهبران مجلس نمايندگان با راي گيري فوري در مورد نسخه‌هاي مشابهي از مصوبات سنا، بدون بحث بيشتر بر چنين مخالفت‌هايي فائق مي‌آمدند.بردي افزود، رهبران مجلس نمايندگان در حال کار با کميته‌هاي امور خارجي سنا و مجلس نمايندگان هستند تا ببينند چه بايد کرد، اما سنا مي‌تواند با به روز رساني فوري اين طرح و ارسال مجدد آن به مجلس نمايندگان اين مشکل را حل کند.

رئيس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباري خصوصي:
کورش پرويزيان درگفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به برخي شايعات در خصوص بانک پارسيان گفت: برخي ازاين شايعات درپي اقدام اخير بانک مرکزي در رابطه با ساماندهي بازار غيرمتشکل پولي تشديد شده است.
رئيس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباري خصوصي، با بيان اينکه تعدادي از افراد و اشخاص به هر دليل منافعي در بازار غيرمتشکل پولي دارند که به اين نوع شايعات دامن مي‌زنند، افزود: شايعاتي مبني بر ورشکستگي بانک پارسيان مربوط به کليپي در خصوص تجمع سپرده گذاران موسسه مالي ثامن الحجج بوده که در سال‌هاي 94 و 95 صورت گرفته است.
وي ادامه داد: ساماندهي موسسه مالي ثامن‌الحجج با حکم شوراي پول و اعتبار، دستور بانک مرکزي و با هماهنگي قوه قضائيه و دستگاه‌هاي امنيتي و مصوبه شوراي امنيت از سوي بانک پارسيان در حال انجام است که در اين ميان عده‌اي را عليه بانک مرکزي و بانک پارسيان تحريک کردند و تجمعاتي را سامان دادند؛ امروزه برخي از تجمعات سال پيش را در قالب کليپ‌ها منتشر کرده تا شايعه ورشکستگي را دامن مي‌زنند .
ساماندهي موسسات مالي و تعاوني‌هاي غيرمجاز منافع شخصي برخي را به خطر انداخته است
پرويزيان با بيان اينکه يکي از ابعاد مهم شايعاتي مبني بر ورشکستگي بانک‌ها و موسسات مالي به موضوع ساماندهي موسسات مالي و تعاوني‌هاي غيرمجاز مربوط مي‌شود، گفت:ساماندهي موسسات مالي و تعاوني‌هاي غيرمجاز منافع شخصي تعدادي از افراد را به خطر انداخته و از اين رو شاهد چنين شايعاتي هستيم، که البته با وحدتي که بين مقامات مسئول در مجلس شوراي اسلامي، دولت، قوه قضاييه رخ داده موضوع ساماندهي و مديريت بهتر بازار غيرمتشکل پولي تداوم پيدا خواهد کرد.
وي با اشاره به عامل ديگري که به شايعات ورشکستگي بانک‌ها و موسسات مالي در کشور دامن زده است، افزود: موضوع دوم به مسائل خارج از کشور، معاندين و کساني که به هر شکل ممکن به دنبال ضربه زدن به اقتصاد و نظام بانکي کشور هستند مربوط مي‌شود که اين افراد در شبکه‌هاي مجازي اخبار کذب را پخش مي‌کنند.
پرويزيان ادامه داد: بعد از حماسه شکوهمندي که مردم در انتخابات اخير آفريدند دشمنان ايران اسلامي‌مأيوس تر شده‌اند، کما اينکه تحريم‌ها را تشديد کردند و عوامل داخلي نيز چنين شايعاتي را بيش از گذشته ترويج مي‌کنند.
رئيس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباري خصوصي با تاکيد بر اينکه مردم و سپرده‌گذاران بانک‌هاي و موسسات مالي مجاز کشور نبايد هيچ نگراني از حيث سپرده‌هاي خود داشته باشند، تصريح کرد: بانک‌هاي خصوصي پشتوانه‌هاي قوي سهامداري دارند از اين رو هيچ نگراني از اين بابت وجود ندارد.
وي ادامه داد: منابع مردم و سپرده‌هاي آنان در بانک‌ها و موسسات مالي مجاز تحت نظارت بانک مرکزي بوده و همه سپرده‌هاي مردم در اين نوع بانک‌هاي و موسسات مالي پوشش سپرده قانوني و پوشش بيمه سپرده دارد از اين رو اين شايعات در حقيقت براي مقابله با آرامش در بازار غيرمتشکل پولي کشور و مقابله با موضوعات مرتبط با اقتصاد مقاومتي ابلاغي مقام معظم رهبري است.
شبکه بانکي تحت نظارت دستگاه‌هاي نظارتي است
پرويزيان تاکيد کرد: اين اطمينان را به مردم مي‌دهم که شبکه بانکي کشور تحت نظارت دستگاه‌هاي نظارتي به خوبي کار خود را انجام مي‌دهد و مردم در اين خصوص نگران سپرده‌هاي خود نباشند.
پرويزيان درادامه گفت وگو با خانه ملت با بيان اينکه نگراني‌هاي بوجود آمده در خصوص فعاليت موسسات غيرمجاز است، نه در مورد موسساتي که اجازه از بانک مرکزي دارند، افزود: برخي از موسسات در حال اخذ مجوزهاي خود هستند که به صورت طبيعي موسساتي که طي سال‌هاي اخير ايجاد مي‌شوند مجوزهاي خاص خود را به مرور دريافت مي‌کنند؛ از اين رو به طور مثال يک نهاد مالي در ابتداي شکل‌گيري نمي‌تواند فعاليت ارزي انجام دهد و نياز به يک دوره‌اي دارد تا بتواند شرايط خود را براي اخذ مجوز فراهم کند.
تعيين تکليف سپرده گذاران ثامن الحجج هنوز ادامه دارد
وي با بيان اينکه در خصوص سپرده گذاران ثامن الحجج به هيچ وجه نگراني وجود ندارد، افزود: اکنون بانک پارسيان پس از کار بزرگي که در مورد ساماندهي بالغ بر يک ميليون و 260 هزار سپرده انجام داده برگ تعهدي که براي مابقي وجه بالغ بر 35 ميليون تومان داشته‌اند را ايفا کرده است.رئيس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباري خصوصي در پايان يادآور شد: اميدواريم که افرادي که علاقمند به سرنوشت کشور هستند در اين زمينه حساسيت و توجه خاصي داشته و مشکلاتي که از بيرون و شبکه‌هاي خارجي در حال انتقال به نظام اقتصادي است را بيشتر نکنند.

ملک سلمان با شکستن قواعد بازي پسرش را وليعهد کرد
گروه بين الملل - پادشاه عربستان در پي راي‌گيري در هيئت بيعت، وليعهد قبلي اين کشور را برکنار و پسرش را وليعهد کرد؛ اقدامي‌که از چندي قبل قابل پيش‌بيني بود. تا کنون شاهزاده محمد بن نايف وليعهد عربستان بود.
محمد بن سلمان معاون نخست‌وزير و وزير دفاع عربستان نيز هست. شبکه العربيه به نقل از خبرگزاري رسمي‌عربستان "واس"، گزارش داد محمد بن نايف از سمت خود به عنوان وزير کشور برکنار و عبدالعزيز بن سعود بن نايف به اين مقام منصوب شده است. بنابر گزارش خبرگزاري عربستان در رأي‌گيري در نهادي که مسئول تعيين وليعهد بوده، محمد بن سلمان ۳۱ راي از ۳۴ رأي را به دست آورده است. محمد بن سلمان علاوه بر سمت وليعهدي، معاون نخست‌وزير و وزير دفاع عربستان نيز است. براساس گزارش خبرگزاري واس عربستان، دستور پادشاه بند "ب" ماده پنج اساسنامه حکومتي اين کشور را تعديل کرده است. اين اولين بار است که قدرت از پدر به پسر به ارث مي‌رسد. امير کويت پيام تبريکي را براي محمد بن سلمان به مناسبت انتخابش به عنوان وليعهد عربستان فرستاد.
تغير در دولت آل سعود
اين دومين بار است که ملک سلمان وليعهد عربستان را تغيير مي‌دهد. در ماه آوريل سال ۲۰۱۵ و چند ماه پس از آغاز سلطنت خود، وي امير محمد بن نائف را به جاي مقرن بن عبدالعزيز، برادر ناتني خود به وليعهدي انتخاب کرد. تا پيش از آن، فرزندان عبدالعزيز آل سعود، بنيانگذار مملکت سعودي، به عنوان وليعهد انتخاب شده و پس از برادران خود به سلطنت رسيده بودند. محمد بن نائف نخستين فرد از نسل سوم خاندان سعودي بود که انتظار مي‌رفت به سلطنت سعودي برسد. در حال حاضر، محمد بن سلمان نه تنها نخستين فرد از نسل سوم خاندان سلطنتي سعودي بلکه اولين فرزند يک پادشاه اين کشور که هنگام سلطنت پدر خود مقام وليعهدي مي‌گيرد و قرار است جانشين پدر شود.همچنين، به عنوان نائب اول نخست وزير، او رياست عملي هيئت دولت را نيز در دست گرفته است.براساس دستور پادشاه، شاهزاده عبدالعزيز بن سعود بن نايف وزير کشور جديد شده است.در ادامه عزل و نصب‌هاي پادشاه احمد بن محمد السالم به عنوان معاون وزير کشور در سطح وزير (يعني در سطح ممتاز) تعيين شد و دکتر ناصر الداوود از پستش برکنار و به عنوان نماينده وزارت کشور در سطح وزير تعيين شد.اين دستور جديد پادشاه در حالي است که او اخيرا در ادامه جنگ قدرت در اين کشور اختيارات محمد بن نايف را کم کرده بود.طبق گزارش اخير خبرگزاري رسمي‌عربستان، سلمان بن عبدالعزيز دستور تغيير و تحول در وزارت دادگستري اين کشور را داده بود.طبق اين دستور، نام هيئت تحقيق و دادستاني کل به دادستاني کل تغيير کرد و در اين وضعيت از استقلال برخوردار شد.طبق اين دستور، دادستان کل که از اين پس به‌ طور مستقيم با پادشاه در ارتباط است، از استقلال تام برخوردار خواهد بود و هيچ‌ کس حق دخالت در کار وي را نخواهد داشت. اين در حالي است که پيشتر دادستان کل با وليعهد عربستان مستقيم در ارتباط بود و اين فرمان به معناي محدود شدن اختيارات محمد بن نايف بود.از قبل هم گفته مي‌شد،‌ محمد بن نايف با پسر شاه بر سر تخت پادشاهي رقابت داشت.
وليعهد تازه چه کسي است؟
محمد بن سلمان از سومين همسر سلمان بن عبدالعزيز در جده متولد شد. وليعهد جديد عربستان ۳۱ سال دارد او بزرگترين پسر ملک سلمان است و در چند سال اخير قدرتمندترين فرد در خاندان پادشاهي عربستان به شمار مي‌رود. او فارغ‌التحصيل رشته حقوق از دانشگاه ملک سعود رياض است. در سال ۲۰۰۹ به عنوان مشاور ويژه پدرش سلمان که در آن زمان فرماندار رياض بود، منصوب شد.در سال ۲۰۱۳ زماني که پدرش سلمان وليعهد عربستان شد، محمد بن سلمان رياست دفتر پدرش را بر عهده گرفت. او در آوريل ۲۰۱۴ عضوي از کابينه شد. پس از مرگ ملک عبدالله در ژانويه ۲۰۱۵ و رسيدن سلمان به پادشاهي، جايگاه محمد بن سلمان نيز در رهبري عربستان به سرعت ارتقا يافت.محمد بن سلمان نخستين وليعهد در ميان خاندان پادشاهي عربستان است که نوه ملک سعود بنيانگذار عربستان و از نسل سوم خاندان سعودي است. پس از مرگ ملک سعود، همه پادشاهان و وليعهدها از ميان فرزندان او بودند.از محمد بن سلمان به عنوان مبتکر سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ ياد مي‌شود؛ طرحي که در آن آينده عربستان از نظر توسعه اقتصادي و اجتماعي تا سال ۲۰۳۰ ترسيم شده است. او به عنوان رئيس شوراي امور اقتصادي و توسعه در حکومت عربستان اين برنامه را در خرداد ۱۳۹۵ معرفي کرد. پيشتر محمد بن سلمان جوانترين وزير دفاع جهان محسوب مي‌شود و در صورت اينکه وي در چند سال آينده به پادشاهي عربستان برسد جوان‌ترين پادشاه تاريخ اين کشور نيز خواهد بود. از محمد بن سلمان به عنوان يکي از افراد قدرتمند در تشکيلات سياسي سعودي نام برده مي‌شد و به خصوص در ماه‌هاي اخير، او در سفر به کشورهاي ديگر با مقامات عاليرتبه اين کشورها ديدار داشت. از جمله سفرهاي اخير او مي‌توان از ديدار از واشنگتن و مسکو و مذاکره با دونالد ترامپ و ولاديمير پوتين، رئيسان جمهوري دو کشور نام برد.اگرچه در نظام سياسي عربستان سعودي پادشاه به عنوان "ولي امر" از اختيارات و قدرت قابل توجهي برخوردار است، اما معمولا نظر بر اين بود که قدرت او محدود به تاييد و پذيرش از سوي اعضاي ارشد خاندان سلطنتي است. به خصوص گفته مي‌شد که ترتيبات وراثت سلطنت بايد مورد تاييد اعضاي خاندان سلطنتي باشد. مشخص نيست که آيا اقدام ملک سلمان در راستاي تمرکز و تثبيت قدرت در خانواده خود نيز مورد تاييد اميران سعودي قرار گرفته و آيا چالشي در برابر آن وجود داشته است يا خير.
آمريکا به اقدامات عربستان مشکوک است
درحاليکه دولت آل سعود با وليعهدي تازه روبرو شده اوضاع سياست خارجي عربستان با آمريکا درباره بحران قطر دچار پيچيدگي شده است.سخنگوي وزارت خارجه ايالات متحده‌امريکا انگيزه‌هاي عربستان سعودي و امارات عربي متحده را براي تحريم قطر زير سوال برد و گفت از اينکه اين دو کشور دلايل اين تحريم را اعلام نکرده‌اند، «سردرگم» شده است. به گزارش خبرگزاري رويترز، هدر نوئرت، سخنگوي وزارت خارجه‌امريکا در بيانيه اي گفت هر چه زمان مي‌گذرد، «ترديدها» درباره اقدامات عربستان سعودي و امارات عربي متحده بيشتر مي‌شود. خانم نوئرت گفت: «در اين مرحله، ما يک سوال ساده داريم: آيا اين اقدامات واقعا به اتهام مربوط به حمايت قطر از تروريسم مربوط مي‌شود يا به نارضايتي‌هاي ديرينه دوجانبه و چندجانبه در بين کشورهاي عضو شوراي همکاري ربط دارد.» اشاره سخنگوي وزارت خارجه‌امريکا در اين بيانيه شديداللحن، به اختلافات بين اعضاي شوراي همکاري خليج فارس بود. اين در حالي است که دونالد ترامپ، رييس جمهوري ايالات متحده‌امريکا قطر را به حمايت «سطح بالا» از تروريسم متهم کرده است. عربستان سعودي، امارات عربي متحده و قطر از هم پيمانان مهم آمريکا در منطقه هستند و زير سوال بردن آشکار اقدامات اخير عربستان و امارات براي تحريم و منزوي کردن قطر، مي‌تواند نشانه اي از آن باشد که واشنگتن مي‌خواهد که طرفهاي ذيربط، اين مناقشه را خاتمه دهند. خانم نوئرت گفت: «ما به طرفهاي ذيربط گفته‌ايم: اين کار را تمام کنيد. دست به کار شويد.»«عُديد»، پايگاه نظامي‌مهم آمريکا در قطر بيش از يازده هزار نيروي آمريکايي و نيروهاي کشورهاي هم پيمان را در خود جاي داده است. خانم نوئرت گفت اين صحيح نيست که فقط به قطر اشاره شود و اضافه کرد که سعودي‌ها، اماراتي‌ها و ساير کشورهاي حوزه خليج فارس نيز با چالشهاي مشابهي در زمينه تامين مالي تروريسم روبرو هستند.

سرنوشت ۹ ماه پنهان‌کاري محيط زيست گلستان درخصوص پلنگ معروف ایرانی؛
گروه اجتماعي: سازمان محيط زيست پس از سکوت و انتظاري طولاني، در موضعي رسمي‌زمان مرگ هيرکان، پلنگ ماده گلستان، را ۳۵ روز پس از رهاسازي اعلام کرد.
زماني که بارها توسط رسانه‌ها اعلام شده و چندين بار توسط مسئولان استاني سازمان حفاظت محيط زيست تکذيب شده بود. مرتضي فريد مديرکل دفتر ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات سازمان حفاظت محيط زيست گفته است: اگرچه اظهارات غير واقع معاون اداره کل و عدم اعلام مرگ پلنگ به گونه‌اي که عنوان شده به منظور پيشگيري از ورود افراد سودجو در زمينه خريد و فروش گونه‌هاي حيات وحش و نگراني وي از احتمال جلوگيري از رهاسازي پلنگ نر بوده، اما بي‌توجهي افراد ذي‌ربط به ضوابط اداري از جمله عدم اطلاع به هنگام تلف شدن پلنگ با هر توجيهي که باشد، مراتب مطابق قوانين و ضوابط دستگاه‌هاي دولتي و سازمان‌ها در کميته مربوطه مورد بررسي و مورد اقدام قرار مي‌گيرد.
فريد افزود: با بررسي سامانه‌اي که سينگال‌هاي ارسالي ردياب‌هاي ماهواره‌اي توسط آن تجزيه و تحليل مي‌شد، مشخص شد هيرکان که پس از هماهنگي‌هاي اوليه و نصب ردياب ماهواره‌اي در تاريخ ۲ شهريورماه ۱۳۹۵ در پارک ملي گلستان رهاسازي شده بود تا تاريخ ۶ مهرماه ۱۳۹۵ يعني ۳۵ روز پس از رهاسازي زنده بوده و اظهارات بعدي مبني بر زنده بودن هيرکان صحيح و مطابق با واقعيت نبوده
 است.
مديرکل دفتر ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات سازمان حفاظت محيط زيست درخصوص برخي ادعاهاي مطروحه در مورد جابجايي ردياب ماهواره‌اي، اظهار کرد: اينکه عنوان شده چندين ماه ردياب در پارک ملي گلستان چرخيده، صحت ندارد و بررسي سامانه مربوطه و اطلاعات موجود در آن حاکي از آن است که ردياب از تاريخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۶ برابر با ۶ مهر ۱۳۹۵ ثابت بوده و جابجايي در سامانه ثبت نشده است.
 فريد در ارتباط با برخي ادعاها مبني بر اخذ حمايت‌هاي مالي از IUCN و مراکز بين‌المللي، تصريح کرد: هيچگونه اعتباري از طرف اين مراکز به اداره کل و يا سازمان حفاظت محيط زيست اختصاص داده نشده و در بررسي‌هاي به عمل آمده نيز مستندي در اين زمينه مشاهده نشد.
 ضمن آنکه اصولاً بهره‌گيري از کمک‌هاي بين‌المللي، سازوکار و فرايند مشخص خود را داشته و اين ادعا نشان از بي‌اطلاعي از روندها است.
فريد با تأکيد بر اين موضوع که پلنگ رهاسازي شده به مدت ۳۵ روز که زمان قابل توجهي به شمار مي‌رود در طبيعت دوام آورده، موفق به شکار و تداوم زندگي خود شده و نهايتاً توسط گونه رقيب و قوي تر و احتمالاً به دليل اختلاف بر سر قلمرو از بين رفته است، تصريح کرد: اين در حالي است که با مقايسه‌اي ساده بين اين پروژه و پروژه احياء ببر که ميلياردها ريال هزينه از خريد تجهيزات تا ساخت محل نگهداري و غيره شد، نشان دهنده فاصله زياد اين دو پروژه است زيرا ببرها حتي به مرحله انتقال به سايت احداثي نيز نرسيدند. مديرکل دفتر ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينکه‌اماده‌سازي مکان ديگر و انتقال توله پلنگ‌ها که بر آن‌ها نام هيرکان و ورکان گذاشته شده بود، مشکلات و ملاحظات خود را داشت، گفت: اداره کل حفاظت محيط زيست گلستان از ابتدا بنا را بر عدم تحويل توليه پلنگ‌ها به باغ وحش‌ها گذاشت و گزينه رهاسازي آن‌ها را با نصب رد ياب در نظر گرفت و بنابراين با وجود مشکلات نگهداري، تلاش شد با نوع رژيم غذايي و عدم رويارويي با انسان، پلنگ‌ها را براي رهاسازي آماده كنند.
اين سخنان فريد در حالي پس از سکوتي طولاني اعلام شده که هنوز مشخص نيست سازمان محيط زيست با مديران خاطي چه برخوردي خواهد کرد. از سوي ديگر آنچه بارها در رسانه‌ها مورد تأکيد قرار گرفته نه مرگ هيرکان، که مي‌تواند اتفاقي طبيعي در حيات وحش تلقي شود، بلکه ۹ ماه پنهانکاري، دروغ و اطلاعات نادرست در سازمان حفاظت محيط زيست است. تنها دو روز پيش از اعلام مرگ هيرکان در رسانه‌ها، يکي از مديران نامبرده به صراحت گفته بود هيرکان زنده است و اطلاعات دريافتي از سلامت وي حاکي است. همچنين پس از اعلام خبر مرگ هيرکان در رسانه‌ها نيز زمان مرگ او يک بار تنها «چند روز پيش» و بار ديگر «سه ماه بعد از رهاسازي» اعلام شد و برخي مديران ديگر نيز تلاش کردند از اعتبار استاداني استفاده کنند که مشخصا اين ادعا را تکذيب کردند. اکنون بايد سازمان حفاظت محيط زيست با اين حجم از دروغ و پنهانکاري در زماني دست کم ۹ ماهه برخورد شايسته خواهد کرد يا با حمايت بي‌دليل از مديران خطاکار به الگوبرداري از اين رفتار نادرست دامن خواهد زد.

سرنوشت بابک زنجانی به پرونده شریکش گره خورده است؛
جعبه سياه نفتي که اواخر ديماه سال گذشته در خارج از کشور بازداشت و استرداد شده است، باحضور در دادگاه تجديدنظر متهمان رديف دوم و سوم اين پرونده بزودي رمزگشايي مي‌شود.
به نقل از ايرنا، نامش براي نخستين بار در نوزدهمين جلسه دادگاه بابک زنجاني در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي‌و به رياست قاضي ابوالقاسم صلواتي توسط متهم رديف دوم پرونده نفتي مطرح شد و بعد از آن، اين نام سر از رسانه‌هاي متعدد داخلي و خارجي درآورد.
«ع.ز.م» همه کاره بابک زنجاني در امور نفتي بود
متهم رديف دوم پرونده نفتي در نوزدهمين جلسه دادگاه که 16 آذر 94 به صورت علني برگزارشده بود با دفاع از خود در برابر اتهامات وارده درباره دست داشتن در فروش نفت از وزارت نفت به بابک زنجاني اعلام کرده بود امور نفتي بابک زنجاني در اختيار فردي به نام «ع.ز.م» قرار داشت و اين فرد همه کارهاي نفتي از جمله محموله، تخليه کشتي‌ها، اجازه مخازن نفت را انجام مي‌داد و با توجه به اختيارات وسيع او، کسي حق دخالت نداشت.
حميد فلاح هروي با تاکيد براينکه هيچ سهم و شرکتي در شرکت‌هاي متهم اصلي نداشته و تنها يک کارگزار بوده است، ادامه داد: با «ع.ز.م» يک بار درگير شدم و در پاييز سال 91 درنامه اي به بابک زنجاني خواستم استعفا دهم که آقايان «ج»، «د»، «ا» و «ب» از من خواستند زنجاني را تنها نگذارم.
 15 بهمن 91 و ذکر نام بابک زنجاني براي نخستين بار در مجلس
هيچکس روز بازکردن پرده اي چون سينما در مجلس در 15 بهمن 91 از سوي محمود احمدي نژاد رئيس دولت وقت به هنگام استيضاح وزير کار را فراموش نمي‌کند؛ در اين فيلم يک نفر از سعيد مرتضوي ‌خواست تا او را با فرد ثروتمندي که متقاضي خريد چند شرکت سازمان تأمين اجتماعي است، آشنا کند و آن فرد هم کسي جز «بابک زنجاني» نبود.
با روي کار آمدن دولت يازدهم و در تاريخ ٢٨ مرداد ٩٢ مسعود ميرکاظمي، وزير نفت دولت احمدي‌نژاد و نماينده وقت مجلس (مجلس نهم)، به خبرنگاران گفت فردي به نام «ب- ز» ، پول 2.8 ميليارد دلار ميعانات و فرآورده ايران را که احتمالا با تباني از کشور خارج کرده است و برنگرداند. کميسيون اصل ٩٠ مجلس نهم هم با تاييد اين خبر همان زمان اعلام کرد، بابک زنجاني مبلغي به ميزان يک ‌ميليارد‌ و 600 ميليون دلار، به وزارت نفت بدهکار است و چنانچه اين مبلغ را به وزارت نفت پرداخت کند، پرونده او در کميسيون اصل 90 مختومه خواهد شد و بابک زنجاني هم سند واريز بدهي خود به وزارت نفت از طريق بانک مرکزي تاجيکستان را به اين کميسيون ارائه کرد، اما در هفتم دي ٩٢ روابط‌ عمومي‌بانک مرکزي اين سند را جعلي دانست.
به دنبال جعلي بودن سند، مراجع قضايي بابک زنجاني را بازداشت کرد و بعد از انجام حدودا 2 سال تحقيق و بازجويي درنهايت کيفرخواست 209 جلدي اين پرونده و هر جلد با بيش از 200 صفحه صادر و پرونده براي رسيدگي به دادگاه انقلاب ارسال شد که نخستين جلسه دادگاه بابک زنجاني و دو متهم ديگر پرونده نفتي به نام‌هاي حميد فلاح هروي و مهدي شمس زاده در تاريخ 11 مهر 1394 بصورت علني در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي‌به رياست قاضي صلواتي برگزار شد.
 اين دادگاه تا 25 جلسه ديگر هم ادامه داشت که يک جلسه آن غيرعلني بود تا اينکه درنهايت در آخرين جلسه هر سه متهم دفاعيات خود را ارائه دادند و نماينده دادستان، براي هر سه متهم پرونده تقاضاي اشد مجازات کرد.
١٦ اسفند ٩٤ سخنگوي قوه قضائيه اعلام کرد بابک زنجاني و دو متهم ديگر پرونده فساد نفتي در دادگاه بدوي به اعدام محکوم شده‌اند. همچنين اين سه متهم به رد مال مربوط به شرکت ملي نفت ايران و جزاي نقدي معادل يک ‌چهارم پول‌شويي نيز محکوم شده‌اند. ديوان عالي کشور در ١٣ آذر بدنبال اعتراض متهمان به حکم صادره، حکم اعدام بابک زنجاني را تأييد، ولي حکم اعدام حميد فلاح‌هروي و مهدي شمس ‌زاده، متهمان رديف دوم و سوم اين پرونده را نقض کرد و براي رسيدگي مجدد به شعبه هم‌ عرض ارجاع
داد.
يک ماه بعد از تاييد ديوان عالي و بازداشت شدن حلقه مفقوده پرونده نفتي
اما اين همه داستان نبود؛ خبرهاي نفتي کم کم در حال افول و کم رنگ شدن بود که خبر رئيس پليس بين الملل ناجا در تاريخ 26 ديماه 95 مبني بر دستگيري يکي از عوامل اصلي پرونده نفتي چون بمبي سرو صدا کرد. اداره کل امور بين‌الملل قوه ‌قضائيه هم در گزارشي نام اين متهم دستگير و استرداد شده را «ع. ز» اعلام کرد.
متهم مذکور که به دستور شعبه ششم بازپرسي دادسراي ناحيه 28 تهران تحت تعقيب بين المللي قرار گرفته بود، توسط پليس بين الملل ناجا با همکاري ساير نهادها به کشور مسترد
 شد.
جعفري دولت آبادي فرداي روز دستگيري «ع.ز.م» در بيست و پنجمين نشست شوراي معاونان دادستاني تهران از اين متهم به عنوان جعبه سياه فعاليت‌هاي مجرمانه بابک زنجاني در خصوص اخذ مجوز فعاليت و خريد بانک اف.آي.آي.بي توسط متهم اصلي پرونده ياد کرد و گفته بود، متهم در سال 1389 با بابک زنجاني آشنا شده و به لحاظ نفوذي که در کشور مالزي داشته، موفق مي‌شود مجوز فعاليت بانک اف.آي.آي.بي (First Islamic international bank) را براي اقدامات مجرمانه زنجاني اخذ کند و او پس از دستگيري زنجاني، از ورود به کشور امتناع کرد.
 غلامحسين اسماعيلي رئيس کل دادگستري استان تهران درباره آخرين وضعيت پرونده زيباحالت منفرد اعلام کرد تحقيقات از اين متهم همچنان ادامه دارد و البته متهم براي انجام تحقيقات بيشتر در اختيار وزارت اطلاعات قرار دارد و اين دقيقا عين عبارتي است که محسني اژه اي سخنگوي قوه قضائيه در صد و يازدهمين نشست خبري خود اعلام کرد.
تيرماه زمان رسيدگي به پرونده دو متهم نفتي نقض حکم شده در مرحله تجديدنظر
گرماي تابستان در راه است و آغاز اين فصل گرما جداي از برنامه‌هاي پرخبر هفته قوه قضائيه با خبرهاي گرم و داغ دادگاه تجديدنظر متهمان رديف دوم و سوم پرونده نفتي همراه است که با وجود دستگيري «ع.ز.م» اخبار داغ تر هم مي‌شود.
حضور متهم دستگير شده قطعا در دادگاه تجديدنظر موثر است
پرونده دو متهم رديف دوم و سوم پرونده نفتي يعني حميد فلاح هروي و مهدي شمس زاده که حکم اعدام شان در ديوان عالي کشور نقض و به شعبه هم عرض براي رسيدگي مجدد ارجاع شده بود، به گفته محمدرضا مهرشاد وکيل فلاح هروي براي رسيدگي در مرحله تجديدنظر به شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامي‌به رياست قاضي مقيسه ارجاع شده است که تا چند روز ديگر جلسه دادگاه تشکيل مي‌شود.
مهرشاد حضور متهم دستگير شده مرتبط با پرونده نفتي را در دادگاه تجديدنظر موثر دانسته و معتقد است اگر از او در جلسه دادگاه دعوت شود مي‌تواند قطعا در نتيجه تاثيرگذار باشد.
رسول کوهپايه زاده وکيل بابک زنجاني هم در اين باره گفته است: بازداشت اين فرد و استرداد او به کشور يکي از حلقه‌هاي مهم مفقوده اين پرونده را تکميل کرد؛ با توجه به تعبير دادستان از او بعنوان جعبه سياه، جعبه سياه يعني اطلاعات نابي که تعيين کننده است و کسي هم تا کنون به آن دسترسي نداشته است.
کوهپايه زاده ادامه داد: فکر مي‌کنم بازجويي از او، تکميل تحقيقات و سپري شدن مراحل قضايي و صدور راي قطعي درباره اين فرد مي‌تواند در پرونده موکل و وضعيت قضايي ايشان موثر باشد. حال با نزديک تر شدن به تاريخ دادگاه تجديدنظر، سوالات بيشتري در اذهان نسبت به اين موضوع شکل مي‌گيرد که آيا از حضور «ع.ز.م» در جلسه دادگاه استفاده مي‌شود؟
 آيا اين جعبه سياه پرونده نفتي تا چه حد مي‌تواند در سرنوشت قضايي بابک زنجاني، حميدفلاح هروي، مهدي شمس زاده و خودش موثر باشد؟ و آيا با يافتن حلقه مفقوده پرونده نفتي، اين دور کامل مي‌شود يا نه؟

بازار پول در سال ۹۷ قانوني مي‌شود
درحالي تازه‌ترين آمارازسهم۱۰ درصدي موسسات غيرمجازاز نقدينگي حکايت دارد که دراين شرايط به نظرمي‌رسد حدود ۱۲۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي در غيرمجازهاي بانکي بلوکه شده‌ است.
طي سال‌هاي گذشته ودرنتيجه فعاليت موسسات اعتباري غيرمجاز حجم قابل توجهي از نقدينگي به سمت بازار غيرمتشکل پولي روانه شد. اززماني هم که کاهش نرخ سود بانکي در دستور کار قرار گرفت اين موسسات توانستند با ارائه سودهاي بالا و جذاب براي سپرده‌گذاران، هزاران ميليارد از نقدينگي بانک‌ها و موسسات مجاز را به سمت خود جذب کند موضوعي که مورد اذعان مديران بانکي نيز قرار داشت.تازه‌ترين اعلام فرشاد حيدري-معاون نظارت بانک مرکزي- بر اين تاکيد داشت که اکنون با توجه به ساماندهي که در بازار غيرمتشکل پولي انجام شده، درصد نقدينگي که در غيرمجازها قرار دارد کاهش يافته است. آنطور که وي توضيح داده در سال ۱۳۹۰ که بر اساس مصوبه شوراي پول و اعتبار ساماندهي وضعيت موسسات مالي و اعتباري غيرمجاز به طور جدي‌تري در دستور کار قرار گرفت، حدود ۲۵ درصد نقدينگي کشور در اين موسسات قرار داشت و اکنون با اقدامات انجام شده و کشيده شدن بانک‌ها و موسسات در چتر نظارت بانک مرکزي، درصد نقدينگي غيرمجازها از ۲۵ به ۱۰ درصد کاهش يافته است.بررسي آمار نقدينگي نشان مي‌دهد که در سال ۱۳۹۰ حدود ۳۵۵ هزار ميليارد تومان نقدينگي در کشور وجود داشته که با توجه به ۲۵ درصدي که عنوان مي‌شود از اين مبلغ در اختيار غيرمجازها بود، حدود ۸۸ هزار ميليارد تومان را در برمي‌گيرد، رقمي‌قابل توجه که بيش از يک سوم مجموع نقدينگي بوده است. اما با روال کاهشي که در ادامه رخ داده و در نتيجه کاسته شدن غيرمجازها از بازار پول بوده، اکنون نرخ ۱۰ درصدي از مجموع ۱۲۰۰ هزار ميليارد توماني نقدينگي گواه آن است که تا ۱۲۰ هزار ميليارد تومان از نقدينگي کشور در غيرمجازها وجود دارد که اين نرخ حدود يک دهم کل را شامل مي‌شود.اين در شرايطي است که در مدت اخير و با توجه به وضعيت نابساماني که در موسسات غيرمجاز وجود داشته، گزارش‌هاي ميداني و اعلام مديران شعب بانک‌ها از اين حکايت داشت که در حال حاضر مردم در روالي متفاوت از حتي چند ماه قبل در حال آوردن سپرده‌هاي کلان خود از غيرمجازها به سمت بانک‌ها و موسسات اعتباري مجاز هستند.اين در حالي است که معاون نظارت بانک مرکزي تاکيد دارد با اقدامات انجام شده، سال ۱۳۹۷ پايان فعاليت غيرمجازها بوده و بازار پول کاملا قانوني خواهد شد. حيدري در اظهارات خود از تعيين تکليف بانک‌هاي نظامي‌که در دستور کار قرار دارد سخن گفته و اعلام کرده که چهار موسسه غيرمجاز ديگر تا پايان سال ساماندهي مي‌شوند از اين اظهارنظر وي اين گونه برمي‌آيد که به طور حتم موسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد که در روزهاي گذشته با حواشي همراه شدند، جزو غيرمجازهايي خواهند بود که فعاليت آنها به دريافت مجوز و يا ادغام منجر خواهد شد. با اين وجود وي به سپرده‌گذاران ثامن و مهراقتصاد اطمينان داده که جاي نگراني براي آنها وجود ندارد.
آخرين وضعيت ادغام "مهراقتصاد،ثامن وکوثر"
با وجود اخبار متفاوت و پراکنده‌اي که دررابطه با ادغام موسسه اعتباري کوثر، ثامن و بانک مهر اقتصاد مطرح مي‌شود، اعلام رسمي‌سياست گذار پولي حاکي ازآن است که اين پيشنهاد ازسوي مديران آنها مطرح شده و توافقات اوليه‌اي دراين باره وجود دارد، اما در نهايت اگر تشخيص بانک مرکزي برادغام باشد وخللي در حقوق سپرده‌گذاران ايجاد نکند، ادغام انجام خواهد شد.به گزارش ايسنا، در مدت اخير اخباري از سوي برخي منابع دررسانه‌ها منتشر شد که اعلام مي‌کرد قراراست با ادغام موسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد که داراي مجوز از بانک مرکزي نيستند و موسسه داراي مجوز کوثر، بانک کوثرتشکيل شده وازاول تيرماه‌امسال فعاليت خود را آغاز کند. حتي عنوان شده بود که اين بانک حداقل۱۲۰۰ شعبه درکشور داشته و جاي نگراني براي سپرده‌گذاران وجود ندارد.با انتشار اين اخبار به جاي اين که اطمينان بيشتري به سپرده‌گذاران بانک و موسسات مذکور داده شده و از شرايط پيش‌روي محل سپرده گذاري خود مطمئن باشند، اعلام ادغام آن هم در فضاي ملتهبي که اکنون بر شبکه بانکي حاکم شده بيش از ايجاد اعتماد، نگراني سپرده‌گذاران را به همراه داشت، به طوري که در مقابل موسسه ثامن تجمعاتي از سوي سپرده گذاران براي دريافت وجوه خود انجام شد و يا حتي در موارد ديگر نيز برخي گزارش‌هاي دريافتي حاکي از آن بود که مردم براي دريافت وجوه خود و يا پرس و جو در مورد وضعيت پيش‌رو مراجعه کردند.با وجود اطلاعيه‌هايي که اين موسسات منتشر و در رابطه با شرايط ادغام خود توضيحاتي ارائه کرده و به گونه‌اي اخبار منتشره در فضاي مجازي را تاييد نکردند، آرامشي براي سپرده گذاران به همراه نداشت تا اين که بانک مرکزي در اولين واکنش خود از شرايط موسسه ثامن سخن گفته و در مجموع به سپرده‌گذاران اطمينان داد نگراني در رابطه با منابع آنها وجود ندارد.
اگر ادغام منافع سپرده‌گذاران را به خطر بيندازد، انجام نمي‌شود
اما در تازه‌ترين اعلام وضعيتي که از سوي فرشاد حيدري - معاون نظارت بانک مرکزي - در رابطه با شرايط ادغام و يا دريافت مجوز بانک مهر اقتصاد، موسسه ثامن و کوثر انجام شده است، وي اين ادغام را در نهايت منوط به تشخيص بانک مرکزي و حفظ حقوق سپرده‌گذاران دانسته است.موسسه اعتباري ثامن از موسسات متقاضي دريافت مجوز از بانک مرکزي بوده و سپرده قانوني نزد بانک مرکزي قرار داده و در حال پيوستن به مجموعه مجازهاي بازار پول است. بنابراين فرآيند قانوني و رسيدگي به تقاضاي ثامن در حال انجام است و ممکن است منجر به صدور مجوز و يا ادغام با يکي از بانک‌ها و موسسات اعتباري شود.در رابطه با بانک مهر اقتصاد نيز بايد يادآور شد که در شرف دريافت مجوز از بانک مرکزي بوده و در حال حاضر اين موسسه اقداماتي را براي اخذ مجوز انجام داده است. البته در اين باره تصميم گيري بر عهده شوراي پول و اعتبار است و بانک مرکزي اجرا کننده اين تصميم خواهد بود.در مجموع با توجه به مذاکراتي که ميان موسسه اعتباري کوثر و صاحبان سهام ثامن و مهر اقتصاد انجام شده است، مواردي از سوي مديران اين موسسات مطرح شده که ممکن است با نظر سهامداران آن يکسان نباشد. با اين حال توافقات اوليه انجام شده و چنانچه در نهايت تشخيص بانک مرکزي باشد بانکي قوي‌تر و با ثبات مالي بالاتري شکل مي‌گيرد.با اين حال مقام نظارت بانک مرکزي تاکيد کرده که در مجموع ادغام با اولويت‌هايي که بانک مرکزي در نظر دارد انجام مي‌شود که حفظ حقوق سپرده‌گذاران و صيانت از منابع مردم در صدر آن قرار دارد، اما اگر احساس شود ادغام مي‌تواند کوچک‌ترين خللي به وضعيت منافع مردم وارد کند اتفاق نخواهد افتاد.
 مسئوليت سپرده‌گذاري درغيرمجازبه عهده بانک مرکزي نيست
مسئوليت سپرده‌گذاري در بانک‌ها و موسسات غيرمجاز به عهده بانک مرکزي نيست ضروري است سپرده‌گذاران، مجاز بودن بانک‌ها را مورد توجه قرار دهند.مطابق با اطلاعات درج شده در سايت بانک مرکزي ، بانک‌هاي غير دولتي تجاري (بانک‌هاي خصوصي) کشور شامل 20 بانک است و هر بانکي که در اين فهرست حضور نداشته باشد، بانک مجاز تلقي نمي‌شود.در اين خصوص در پايگاه اطلاع رساني بانک مرکزي تاکيد شده است:«در راستاي شفاف سازي و اطلاع‌رساني صحيح به هموطنان گرامي، فهرست بانکها و موسسات اعتباري و ساير نهادهايي که مجوز تاسيس و فعاليت آنها توسط بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران صادر و تحت نظارت قرار گرفته‌اند، به شرح ذيل اعلام مي‌گردد. توجه به اين مهم ضروري است که بانک‌ها و موسسات اعتباري يا ساير نهادهايي که نام آنها در فهرست قرار ندارد، داراي مجوز از اين بانک نبوده و مسئوليت ناشي از عملکرد ناصحيح آنها مستقيماً متوجه کساني مي‌شود که به اين موسسات مراجعه داشته‌اند.»
آغاز پرداخت سپرده‌هاي تعاوني فرشتگان
اما تعيين تکليف سپرده‌هاي تا مبلغ ۵۰۰ ميليون ريال تعاوني منحله فرشتگان پيش ازعيد سعيد فطرآغاز خواهد شد.به گزارش بانک مرکزي، معاون نظارتي اين بانک از صدور مجوز ۶۰ شعبه جديد براي موسسه اعتباري کاسپين خبر داد و گفت: تا روز چهارشنبه ۳۱ خردادماه ۶۰ شعبه به چرخه فعاليت موسسه کاسپين اضافه خواهند شد و با آغاز به کار اين شعب، تعداد شعب اين موسسه به ۸۰ شعبه مي‌رسد. بر اين اساس اين موسسه قادر خواهد بود با سرعت بيشتري سپرده گذاران تعاوني منحله فرشتگان را تعيين تکليف کند.فرشاد حيدري درخصوص تعيين تکليف سپرده سپرده گذاران تعاوني منحله غيرمجاز فرشتگان خاطرنشان کرد: در دو مرحله پيشين و از ۲۸ ارديبهشت ماه سال جاري پرداخت سپرده‌هاي تا مبالغ ۱۰۰ ميليون ريال و از ۹ خرداد پرداخت سپرده‌هاي تا ۲۰۰ ميليون ريال آغاز شده بود. در ادامه روند ساماندهي تعاوني منحله فرشتگان تا پيش از عيد سعيد فطر، تعيين تکليف مبالغ تا مبلغ ۵۰۰ ميليون ريال از طريق موسسه اعتباري کاسپين آغاز خواهد شد و با اجراي اين طرح، ۹۳ درصد سپرده گذاران فرشتگان تعيين تکليف مي‌شود. تعيين تکليف ۷ درصد باقي مانده نيز در آينده اعلام خواهد شد.
مدير اداره نظارت بر ناشران بورس در گفت‌وگو با «تجارت» تاکید کرد:
روح الله حسيني مقدم مدير اداره نظارت بر ناشران بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بورس روزنامه تجارت در خصوص اوضاع پرفراز و نشيب بورس در بهار 1396 و دلايل ان اظهار داشت: يکي از مهم‌ترين متغييرهايي که بر بورس اوراق بهادار و به طور کلي بازار سرمايه اثرگذار بود، نرخ‌هاي بهره بود که جزو متغييرهاي کلان اقتصادي است و با توجه به اينکه اين نرخ بالاست و سرمايه‌گذاري بدون ريسک با نرخ بالايي انجام مي‌شود، بنابراين در بازار سهام اقبال کمتر خواهد شد و اگر دقت کنيد شاهد اين امر هستيم که حجم معاملات در بازار سرمايه به نسبت مدت‌هاي مشابه سال‌هاي گذشته خيلي کمتر شده و خيلي جذاب و جالب نيست.
وي ادامه داد: اگر نرخ بهره روند کاهشي داشته باشد، مي‌توان انتظار جذاب شدن بازار سهام را داشت چرا که نرخ بهره متغييري است که همه بازارها از جمله بازار سهام را تحت تاثير قرار داده است. متغيير ديگري نيز که در بازار سرمايه خيلي تاثيرگذار بود، انتخابات رياست جمهوري بود که روي بورس و تحليل‌هاي سرمايه گذاران و سهامداران بازار سرمايه تاثيرگذار بود. آنها با ديدن برنامه‌هاي نامزدهاي رياست جمهوري و مناظره‌هاي تلويزيوني تحليل‌هاي مختلفي از شرايط مي‌کردند و اين امر در خريد و فروش سهام در بورس بسيار تاثيرگذار بود.
حسيني مقدم افزود: بدين معني که با ديدن برنامه‌هاي نامزدهاي رياست جمهوري، تحليل‌ها و اقداماتي بعدي آنها دائما تغيير مي‌کرد و به همين دليل وزن اين متغيير سياسي در بازار سرمايه خيلي پررنگ بود.
وي گفت: در حال حاضر با توجه به اينکه رشد اقتصادي خيلي خوبي هم بدون نفت و هم با نفت در سال 95 به ثبت رسيده که رشد بالايي هم بوده و اين رشد روي برخي صنايع بورسي به خصوص پتروشيمي، سيمان و ... تاثيرگذار بوده و به همين دلايلي که عرض کردم به نظرم اتفاقات مثبت و خوبي در بازار سهام رخ خواهد داد و اين امر را مي‌توان در گزارش‌هاي شرکت‌هاي بورسي هم به خوبي مشاهده کرد و قابل پيش‌بيني هم بود و اين گزارش‌ها که به زودي منتشر مي‌شود در بازار هم منعکس خواهد شد و در تحليل سرمايه‌گذاران اثر معني‌دار مثبتي خواهد گذاشت.
حسيني مقدم ادامه داد: ساير متغييرها تاثير چنداني در بازار سرمايه نداشت مانند نرخ ارز، نرخ تورم و .... و به نظرم مي‌توان گفت بورس در سه ماهه گذشته تحت تاثير چند متغيير کلان اقتصادي که در بالا عرض کردم بوده و آينده بهتري خواهد داشت چراکه تکليف اين متغييرهاي تاثيرگذار تقريبا مشخص شده است.
وي در پايان در خصوص نرخ بهره و تاثير آن در بازار سرمايه نيز گفت: چيزي که در تامين مالي براي همه بخش‌هاي اقتصادي مهم است، نرخ بهره است، نرخ بهره بدون ريسک بالا مي‌تواند بازار سهام را تحت تاثير قرار دهد و در حال حاضر چشم‌انداز اقتصاد ما کاهش نرخ بهره است و همانطور که مشاهده مي‌کنيم موسسات غيرمجازي که نرخ بهره بالا را رواج داده بودند دارند به سمت بانک‌ها حرکت مي‌کنند و اين کاهش نرخ بهره مي‌تواند خيلي در بازار سرمايه به ويژه با انتشار اوراق بدهي موثر واقع شود.
مشاور معاون رییس جمهور در گفت و گو با «تجارت» به مصوبه مجلس واکنش نشان داد؛
يک کارشناس ارشد شهرسازي در واکنش به اين اظهار نظر پيروز حناچي معاون وزير راه و شهرسازي که گفته است: « مصوبه مجلس مبني بر مجازات استفاده کنندگان غير مجاز از آب، برق، تلفن و... باعث بي انضباطي شهر و گسترش حاشيه نشيني مي‌شود» گفت: واقعيت آن است که دولت خواهي نخواهي همين حاشيه شهرها را به مرور به رسميت خواهد شناخت، پس اصلح آن است که از هم اکنون براي انشعاب آب و برق و گاز همين حاشيه نشين‌ها قانون تعريف و تصويب شود تا به اين وسيله حقوق شهروندي بيش از پيش نهادينه شود .
دکتر حامد قادر مرزي افزود: واقعيت اين است که ما در حال حاضر بيست ميليون جمعيت حاشيه نشين داريم و اگر قانون قبلي که مد نظر آقاي حناچي و دولت است خوب بود که ما الان نبايد اين همه حاشيه نشين و اين همه مشکلات و تبعات ناشي از حاشيه نشيني داشته باشيم. نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي‌افزود: در حال حاضر بسياري از ساخت و سازهايي که در حاشيه شهرها صورت گرفته يا مي‌گيرد اگر چه پروانه ساخت ندارند اما عملا از انشعاب آب و برق و گاز و تلفن استفاده مي‌کنند و اين موضوع را من در حاشيه شهرهاي شيراز و مشهد و کرمانشاه به عينه مشاهده کرده‌ام. نماينده سابق مردم قروه و دهگلان يادآور شد: ما در اجتماع زندگي مي‌کنيم و لازمه مدنيت و زيستن در اجتماع پذيرفتن هنجارها و تابعيت از قانون است، بنابراين وقتي که مجلس قانوني را تصويب کرد مي‌طلبد که مسئولان و شهروندان به مُرّ قانون التزام داشته باشند. وي بيان کرد: 50 درصد همين شهر سنندج که الان در قلمرو شهري قرار دارند يک زماني حاشيه نشين بودند ولي الان رسميت پيدا کرده و جزء شهر محسوب مي‌شود. قادرمرزي در پايان خاطرنشان ساخت: البته بايد ببينيم قانون مجازات استفاده غيرمجاز از آب و برق و گاز که در مجلس مصوب شده چه نارسايي‌هايي داردو آيا به‌اندازه کافي بازدارندهست ياخير، که همين نارسايي‌ها هم بايستي برطرف شود، اما به هر حال صلاح در داشتن قانون و تبعيت از آن است.
حناچي: مصوبه مجلس باعث افزايش شهرنشيني مي‌شودپيروز حناچي اخيرا در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، درباره مصوبه اخير مجلس درباره مجازات استفاده ‌کنندگان غيرمجاز از آب، برق، تلفن، گاز و فاضلاب اظهار داشته است: مصوبه اخير مجلس برخلاف قانون قبلي تحت عنوان منع فروش خدمات به اراضي غير مجاز (قانون منع فروش و واگذاري اراضي فاقد کاربري مسکوني براي امر مسکن به شرکت‌هاي تعاوني مسکن و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي) است.
وي افزود: در يکي از ماده‌هاي اين قانون قبلي امده است کليه سازمانها، مؤسسات و شرکتهاي تأمين‌کننده خدمات آب، برق، گاز، تلفن و نظاير آن مکلفند خطوط و انشعاب به ساختمانها را برحسب مراحل مختلف عمليات ساختماني فقط در قبال ارائه پروانه معتبر ساختماني، گواهي عدم خلاف يا گواهي پايان ساختمان معتبر صادرشده توسط مراجع مسؤول صدور پروانه و ذکر شماره و تاريخ مدارک مذکور در قراردادهاي واگذاري، تأمين و واگذار کنند.
معاون معماري و شهرسازي اظهار داشت: اين مصوبه مي‌تواند به بي انضباطي شهري و حاشيه نشيني کمک کند.حناچي از آغاز مذاکرات با مجلس براي تجديد نظر بر روي اين مصوبه خبر داد و گفت: مکاتبات با رييس مجلس را درباره اين مصوبه شروع کرده‌ايم. اين مصوبه در دستور کار بررسي شوراي نگهبان قرار گرفته است و هنوز شوراي نگهبان مصوبه را تاييد نکرده است بنابراين فرصت تجديد نظر وجود دارد.
معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال که با توجه به حساسيتي که نسبت به موضوع بي انضباطي شهري و حاشيه نشيني در کشورمان به وجود امده است، چرا اين اين دست از موضوعات در مجلس به تصويب مي‌رسد، اظهار داشت: چند دليل براي تصويب اين موضوعات در مجلس وجود دارد. اول اينکه از نگاه دستگاه اجرايي مانند وزارت نيرو که با مسائلي چون برق دزدي مواجه هستند بايد راه‌هايي براي جلوگيري از اين پديده‌ها پيش بيني شود.  
وي افزود: اما از نگاه مجلس که موکلان مردم و اين دستگاه‌ها هستند بايد براي اين پديده‌ها قوانين و مقررات بازدارنده به تصويب برسانند اما جنبه ديگر اين مصوبات اين است که عده اي با پرداخت جريمه انشعبات در اراضي غير مجاز به گسترش حاشيه نشيني و بي انضباطي شهري دامن مي‌زنند.  
حناچي تاکيد کرد: تا زماني که اين خدمات در اراضي غيرمجاز ارائه نشود نبود اين خدمات مانع از گسترش ساخت و ساز خواهد شد. اين مي‌تواند دور زدن ساير قوانين مصوب باشد که با پرداخت جريمه‌ها تحلفات در ساخت و ساز ادامه مي‌يابد.   معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: برخي از اين اراضي غير مجاز در مناطق مجاور گسل و بر روي منابع آب قرار دارند که ساخت و ساز در اين مناطق منع شده است و خدماتي مانند خطوط و انشعابات برق، آب، گاز و فاضلاب نبايد به اين مناطق ارائه شود.  
وي گفت: در حال رايزني براي تجديد نظر بر روي اين مصوبه هستيم اما وقتي که موضوعي به تصويب مي‌رسد، کار براي تجديد نظر سخت تر مي‌شود. 
«تجارت» از تاثير توقف ثبت‌سفارش واردکنندگان غيررسمي‌گزارش مي‌دهد
گروه صنعت، معدن و تجارت: زمزمه‌هاي افزايش قيمت خودروهاي وارداتي حالا مدتي است كه بلندتر از گذشته شنيده مي‌شود. طي روزهاي آينده و همزمان با اجراي ممنوعيت واردات و ثبت‌سفارش خودرو توسط واردکنندگان متفرقه، حالا بسياري از فعالان اين بازار مي‌گويند كه انتظار مي‌رود بازار نسبت به اجراي اين مصوبه واکنش منفي نشان داده و شاهد افزايش نرخ خودروهاي وارداتي در چند روز يا چند ماه آينده باشيم.
همه فعالان و مسئولان مرتبط با حوزه واردات خودرو در حرف‌هاي خود از الزامات حذف و شکستن انحصار در واردات صحبت مي‌كنند. با اين حال وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان معتقد است كه با دستورالعمل‌هاي جديد خود، انحصاري در اين بازار ايجاد نکرده و تنوع بازار همچنان وجود دارد. مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنين تاكيد دارند كه پس از اجراي دستورالعمل‌هاي جديد شاهد ارائه خدمات بهتر شرکت‌هاي واردکننده به مصرف‌کنندگان خواهيم بود.
تاکيد بر حفظ حقوق مصرف‌کننندگان در اين زمان در حالي مطرح مي‌شود كه از مدتي قبل پيش‌بيني‌ها نشان دهنده اين است كه اين مصوبه نرخ خودروهاي وارداتي را افزايش خواهد داد، چراكه ديگر شرايط مانند گذشته نيست كه واردات به ميزان بالايي صورت گيرد و با كاهش سهم واردات خودروها اين تنها نمايندگان رسمي‌هستند كه تامين‌كننده خودروهاي وارداتي خواهند بود. در چنين شرايطي طبيعي است در اين شرايط شاهد افزايش قيمت‌ها باشيم.
زمزمه‌هاي گران شدن خودروهاي وارداتي
در اين ميان برخي از نمايندگان رسمي‌شركت‌هاي واردكننده معتقدند به واسطه ايجاد بازار رقابتي، اين دسته از نماينده‌ها نيز قادر به افزايش ناگهاني قيمت‌ها نيستند اما با اين حال برخي فعالان اين بازار با اشاره به افزايش نرخ خودروهاي وارداتي در چند ماه آينده و همزمان با آغاز انحصار در واردات خودرو معتقدند كه درحال‌حاضر خودروهاي وارداتي در بازار به پايين‌ترين نرخ ممکن رسيده‌اما به‌طور قطع با آغاز ممنوعيت واردات از چندي ديگر، نرخ بسياري از اين خودروها به دو برابر افزايش خواهد يافت. از طرف ديگر مي‌توان گفت كه ممنوعيت واردات از سوي واردکنندگاني که موفق به اخذ نمايندگي از شرکت‌هاي مادر نشده‌اند، بازار خودروهاي وارداتي را با انحصار و درنهايت افزايش نرخ مواجه خواهد کرد.
در شرايطي که همچنان جريان ثبت سفارش خودروها ادامه دارد، نرخ برخي از خودروها در نمايندگي‌ها به مراتب بالاتر از قيمتي است که در بازار عرضه مي‌شود. مقايسه قيمتي خودروهاي وارداتي نشان مي‌دهد نرخ خودروهايي که در نمايندگي‌ها عرضه مي‌شود با وجود آپشن‌هاي يکسان به مراتب بالاتر از نرخ بازار است اين در حالي است که اين خودروها از طريق همان نمايندگي‌هاي رسمي‌وارد کشور شده‌اند. در شرايط فعلي بازار، خودروهايي که داراي مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند به شکل قانونمند وارد خواهد شد اما در صورتي که بازار واردات دچار انحصار شود و واردکنندگان متفرقه اجازه واردات نداشته باشند، نرخ برخي خودروها در بازار افزايش خواهد يافت.
فعالان اين بازار معتقدند كه به دليل وجود بازار رقابت، نرخ برخي از اين خودروهاي وارداتي هم‌اکنون نسبت به روزهاي پاياني سال گذشته افت کرده، اما در صورتي که واردات خودرو در انحصار چند شرکت خاص قرار گيرد، بي‌شک اختلاف نرخ زيادي را در خودروهاي وارداتي شاهد خواهيم بود. البته تلاش‌هايي با هدف جلوگيري از بازگشت به انحصار در بازار وارداتي‌ها انجام شده كه براساس آنها واردکنندگان داراي پروانه کسب بايد بتوانند به صورت قانونمند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند در اين شرايط لازم است جريان بازار وارداتي‌ها به گونه‌اي نباشد که به شکل تزريقي خودرو عرضه شود چرا که در غيراين صورت قيمت‌ها سير صعودي خواهد يافت.
مساله گارانتي رايگان خودروهاي وارداتي
در اين ميان يکي از نکاتي که همواره موردتاکيد قرار داشته اين است که شرکت‌هاي خارجي براي ارائه گارانتي هيچ هزينه‌اي دريافت نمي‌کنند، بنابراين نمايندگان داخلي اين شرکت‌ها نيز نبايد هزينه‌اي براي گارانتي دريافت کنند اما در عين حال لازم است واردات خودرو با خدمات پس از فروش مناسب انجام شود. تاکنون تعداد زياد واردکنندگان منجر به ابهام در فروش شده و لازم است تدابير مناسبي انديشيده شود تا خريدار از لحاظ دريافت خدمات پس از فروش آسيب نديده و شرايط رقابتي ايجاد شود. هرچند پيش از اين اميد وجود داشت که با رفع انحصاري ثبت سفارش، در نهايت طلسم افزايش نرخ در بازار وارداتي‌ها شکسته شود و حتي به گفته برخي فعالان بازار خودرو، افزايش عرضه خودرو در بازار منجر به شکستن انحصار در بازار وارداتي‌ها و در نهايت کاهش نرخ اين خودروها در بازار مي‌شود اما تاکنون روند معکوسي را شاهد بوده‌ايم به طوري که بازار نرخ خودروهاي وارداتي با افزايش همراه شده و بيم آن مي‌رود در آينده نيز اين روند پايدار باقي بماند.
يك پيامد مثبت چند پيامد منفي
هرچند مسئولان وزارت صنعت بارها اعلام كرده‌اند كه روند تعيين شده براي واردات خودرو انحصاري نيست. به اعتقاد وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه واردات به تعدادي از شرکت‌هاي واردکننده فضا را از انحصار خارج کرده بلکه شرايط را براي ارائه خودروهايي با خدمات پس از فروش مناسب فراهم مي‌کند و باعث مي‌شود تنوع بازار منجر به تضييع حقوق مصرف‌کننده نشود. با اين حال برخي فعالان اين حوزه و کارشناسان صنعت خودرو معتقدند اجراي اين روند طي روزهاي آينده در عمل بازار را انحصاري کرده و اثرات منفي بر مصرف‌کنندگان خواهد داشت.
بهروز مشهدي، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار «تجارت» خاطرنشان كرد: تصميم اتخاذ شده از سوي وزارت صنعت در حذف شرکت‌هاي متفرقه و نمايندگي‌هاي غيرمستقيم خودروسازان خارجي از فرآيند واردات خودرو که قرار است تا چند روز آينده اجرايي شود چند پيامد منفي و تنها يک پيامد مثبت به همراه دارد. اين عضو هيات علمي‌دانشگاه در تشريح پيامدهاي اين تصميم وزارت صنعت، ادامه داد: مهمترين پيامد منفي اين اقدام، انحصاري شدن واردات و بازار خودروهاي وارداتي است. وقتي واردات خودرو تنها به نمايندگي‌هاي رسمي‌و مستقيم خودروسازان خارجي محدود شود، واردات خودرو به انحصار چند شرکت خاص درمي‌آيد.
اين كارشناس خودرو خاطرنشان كرد: در چنين شرايطي واردکنندگان متفرقه‌اي که خودروها را با نرخ پايين‌تري عرضه مي‌کردند از اين بازار حذف و مصرف‌کنندگان ناگزير به خريد از چند شرکت خاص مي‌شوند. مشهدي در بخش پاياني صحبت‌هاي خود، تصريح کرد: منحصر شدن عرضه خودروهاي وارداتي به چند شرکت خاص زمينه سودجويي و افزايش نرخ اين محصولات از سوي اين شرکت‌ها را فراهم مي‌کند، البته تجربه‌هاي گذشته نشان داده که شرکت‌هاي اصلي و بزرگ واردکننده خودرو الزامي‌به رعايت حقوق مصرف‌کنندگان ندارند.

حسين کمالي تشريح کرد؛
حسين کمالي فعال سياسي اصلاح طلب ودبيرکل حزب اسلامي‌کار، درفاصله سال‌هاي ۶۸ تا ۸۰ درراس وزارت کارو امور اجتماعي قرارداشت؛ کمالي درسال ۶۸ جانشين ابوالقاسم سرحدي زاده شد و در سال ۸۰ جايش را به صفدرحسيني داد. اوهمچنين در کارنامه اش سه دوره نمايندگي مجلس شوراي اسلامي‌و يک دوره قائم مقام وزارت بازرگاني را دارد.وي مشاور عالي مرحوم آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني نيزبوده است.
کمالي درگفتگو با مهردرباره مسلک سياسي روحاني، ليست شوراي شهراصلاح طلبان وهمچنين آينده شهرداري تهران سخن گفت. وي معتقد است که روحاني امروزتغييرات زيادي داشته و مانند روحاني ۳۵ سال پيش نيست. دبيرکل حزب اسلامي‌کارهمچنين درباره سهم خواهي برخي احزاب اصلاح طلب در تهيه ليست شوراي شهر تهران گفت: «برخي احزاب بايد رعايت مي‌کردند تا سهم بيشتري برندارند.» کمالي درباره گزينه شهرداري تهران اظهار کرد: «اينکه برخي مي‌گويند شهردار تهران بايد «چهره ملي» باشد، صحيح است.» مشروح گفتگوی مهر با حسين کمالي به شرح ذيل است:
 آقاي روحاني بار ديگر به عنوان رئيس جمهور کشورمان انتخاب شد. اصلاح طلبان مانند ۴ سال پيش از روحاني حمايت کردند. جريان اصلاحات قاعدتا در دولت يازدهم انتظارات و خواسته‌هايي از روحاني داشت؛ حالا اينکه چه مقدار از آن‌ها برآورده شد و چه مقدار برآورده نشد، بحث ما نيست. فکر مي‌کنيد انتظارات و خواسته‌هاي اصلاح طلبان در دولت دوازدهم از روحاني چه باشد؟
اصلاح طلبان در دو مرحله نسبت به انتخاب آقاي روحاني اعلام موضع کردند؛ يکي در سال ۹۲ که در آن مرحله اجماعي بر اساس ضروت‌هاي وقت صورت گرفت و به عنوان حاميان آقاي روحاني در صحنه حضور پيدا کردند. البته چون اين اجماع در آخرين روزها و ساعات اتفاق افتاد، شايد نتوانستند نقشي را که در اين دور(انتخابات ۹۶) در حمايت از وي ايفا کردند، به عهده بگيرند.مجموعه اصلاح طلبان در دور دوم از مدت‌ها قبل بررسي و مطالعات وسيعي را درباره انتخابات رياست جمهوري انجام دادند. مطالعات و برنامه ريزي و سياست گذاري‌هاي خوبي صورت گرفت و همزماني آن با انتخابات شوراهاي شهر باعث شد تا کميته کارگروه ارزيابي و برنامه ريزي شوراي عالي اصلاح طلبان در دو بخش نسبت به توليد برنامه اقدام کند. يکي برنامه ريزي براي نحوه پيروزي در انتخابات شوراها، اداره شوراها و نحوه اداره شهر؛ الان شوراي شهر برنامه جامع و کاملي را در اختيار دارد.درباره رياست جمهوري هم همين کارگروه برنامه مورد نياز را تهيه کرد. البته در رياست جمهوري يک تفاوت وجود داشت که علاوه بر کارگروه برنامه ريزي و سياستگذاري شوراي عالي اصلاح طلبان، خود دوستان حاضر در ستاد انتخاباتي آقاي روحاني هم مشغول بودند؛ آن‌ها هم برنامه ريزي‌هاي جداگانه اي داشتند اما آنچه به صورت منسجم تدارک ديده شد، توسط همين کارگروه بود. اصلاح طلبان نظرات خود را در قالب همين برنامه‌ها که بعضا در برنامه‌هاي اعلامي‌رئيس جمهور هم حضور داشت، اعلام مي‌کردند. در واقع گفتمان تعاملي که بايد ميان اصلاح طلبان و اعتدال و دولت روحاني شکل بگيرد، در همين برنامه‌ها مستتر است.
 اجازه بدهيد من روي اين توقعات ريزتر بشوم؛ به هر حال آقاي روحاني در سال ۹۲ گزينه ابتدا مقبول اصلاح طلبان نبود و اين جريان بنابر شرايطي ترجيح داد که از وي حمايت کند. اصلاح طلبان انتظار داشتند که روحاني بتواند اين جريان را از گوشه نشيني سياسي خارج و فضا را براي اصلاح طلبان باز کند. چه قدر از آن انتظارات برآورده شد و حالا امروز اصلاح طلبان در دولت دوازدهم چه انتظاراتي از رئيس جمهور خواهند داشت؟
اصلاح طلبان در سال ۹۲ کانديداي خاصي را پيشنهاد نداده بودند و در هيچ يک از جلسات، تصميم گيري درباه نامزدي فرد خاصي صورت نگرفته بود و اينکه فردي کانديداي اصلي و فرد ديگر کانديداي فرعي باشد، نبود. حالا اينکه در ذهن افراد اين مساله به وجود آمده باشد که فردي در جريان اصلاحات نزديک‌تر يا دورتر است يا مقبول اصلاح طلبان قرار مي‌گيرد يا خير، بحثي است که به يک جمع بندي و اعلام نظر هم نرسيده بود؛ بعضي از يک کانديدا و بعضي ديگر از کانديداي ديگر حمايت مي‌کردند. اکثر قريب به اتفاق هم نظر داشتند که اگر‌هاشمي‌رفسنجاني کانديدا شد، از وي حمايت بشود.بعد از اينکه‌هاشمي‌کنار رفت، بايد روي بقيه افراد حاضر در صحنه گفتگو صورت مي‌گرفت. از آن‌هايي که باقي مانده بودند، ميان دو نفر بحث و گفتگو شد و در نهايت جمع به اين نتيجه رسيد که حمايت از روحاني صورت بگيرد. اين حمايت در آن زمان منوط به تعهدات روحاني نبود که مثلا آقاي روحاني بگويد من اين کارها را انجام مي‌دهم و در مقابل شما از من حمايت کنيد؛ در حقيقت شرط و شروطي از هيچ طرف چه آقاي روحاني و چه اصلاح طلبان وجود نداشت اما آقاي روحاني در مسير مبارزات انتخاباتي خود، در حوزه مسائل سياسي و اقتصادي و فرهنگي وعده‌هايي داد که نزديک به تفکر اصلاح طلبان بود. اينکه اصلاح‌طلبان در دور دوم(انتخابات ۹۶) همگي آستين‌ها را بالا زدند و همه جانبه به نفع آقاي روحاني به صحنه‌امدند، در دور نخست به اين صورت نبود و کمتر بود.آقاي روحاني رئيس ستادي را براي خود انتخاب کرد که روي حساب و کتاب بود و توانست تعامل خوبي با اصلاح طلبان، گروه‌هاي ميانه و حتي اصولگرايان ايجاد کند. اصلاح طلبان نيز توانستند تمامي‌احزاب اصلاح طلب را حول آقاي روحاني جمع کنند. ستاد ويژه اي که روحاني به وسيله محمد شريعتمداري ايجاد کرده بود و من مسئول آن ستاد بودم، توانست بخش عمده اي از آراي پراکنده در جامعه را تجميع کند و در سبد آراي وي بريزد.
آيا معتقديد که روحاني نسبت به ۴ سال پيش «اصلاح طلب تر» شده است؟
نمي‌توانم بگويم اصلاح طلب؛ مي‌توانم بگويم که تفکراتش تغييرکرده چون خود آقاي روحاني، مدعي اصلاح طلبي نيست. روحاني مي‌گويد من ميانه رو هستم اما خب تفکرات امروز روحاني با تفکرات ۲۰ سال پيش وي، کاملا متفاوت است؛ چون من ۳۵ سال با روحاني ارتباط کاري دارم و تفکرات وي به مروز زمان تغيير کرده است؛ روحاني امروز، روحاني ۳۵ سال پيش نيست و بسيار متفاوت شده است. به نظر من اين اتفاق صحيحي است؛ چون اين‌ها که چوب و سنگ نيستند! نظرات امروز روحاني نسبت به آنچه ۳۵ سال پيش داشته، اگر نگوييم اصلاح طلبانه‌اما مي‌توانيم بگوييم بسيار اجتماعي تر و قابل پذيرش تر در جامعه شده است.
 آقاي روحاني در ايام انتخابات، اظهاراتي را درباره سال‌هاي دهه ۶۰ به خصوص اتفاقات سال ۶۷ مطرح کرد؛ آيا چنين اظهاراتي را در جهت تغيير تفکرات روحاني مي‌دانيد يا اساسا طرح اين موضوعات را اشتباه تلقي مي‌کنيد؟
من فکر مي‌کنم اساس اشتباه به صدا و سيما باز مي‌گردد؛ صدا و سيما اين کاره نيست و بلد نيست! صدا و سيما در برگزاري مناظره‌ها و همچنين در زمان برگزاري انتخابات، اشتباهات اساسي داشت.
 بنابراين شما اظهارات آقاي روحاني پيرامون دهه ۶۰ را نوعي بداخلاقي مي‌دانيد؟
ببينيد! شما از خبرگزاري مهر بيرون بياييد! و در زمينه اي که من دارم صحبت مي‌کنم بياييد.
 شما مي‌فرماييد دو طرف يکديگر را تخطئه کردند؛ اما آيا واقعا جنس اظهاراتي که آقاي رئيسي مطرح مي‌کرد با جنس اظهارات آقاي روحاني يکي بود؟ آقاي روحاني موضوعي را زير سوال برد(اعدام اعضاي سازمان منافقين در سال ۶۷) که اساس نظام را زير سوال مي‌بُرد اما اظهارات آقاي رئيسي صرفا، نقد سيستم تحت مديريت دولت يازدهم بود.
خير؛ اين برداشت شماست. من ديدم که تخطئه اصل وفرع نظام درمذاکرات طرفين وجود داشت. يکي مي‌گويد که اعدام‌هاي فلان سال چه جور بود و فرد ديگرهم مي‌گويد که تاکنون هيچ کاري در اين نظام انجام نشده است؛ چه تفاوتي به لحاظ آسيب رساندن به اعتماد و سرمايه اجتماعي، ميان اين دو وجود دارد؟
حرف نامزدهاي طرف مقابل اين بود که به جزدولت‌هاي نهم و دهم، عنان کاردولت همواره دراختيار يک جناح خاص بوده است. نقد آنها بيشترمعطوف به نوع خاصي از تفکرمديريتي بود نه کل ساختار نظام و انقلاب.
خير؛ همگي اين‌ها قصه است! آنچه بود، دامن زدن به نوعي بداخلاقي توسط صدا و سيما بود؛ در انتخابات ۸۴ و ۸۸ هم اين کار را مرتکب شدند؛ بخشي از آن وقايع ناشي از رفتار بدي بود که صدا و سيما مروجش بود. ما نبايد اصل کارآمدي نظام را تحت هيچ شرايطي زير سوال ببريم. شما وقتي درباره يک نظام صحبت مي‌کنيد، داريد از خون شهدا، جانبازان و همه کساني که زحمت کشيدند و امروز نيستند، صحبت مي‌کنيد.
 آقاي کمالي! در خصوص نوع ادبيات آقاي روحاني که شما فرموديد از سال ۹۲ به جريان اصلاحات نزديک تر شده و از طرفي هم فرموديد در دولت دوازدهم ادامه پيدا خواهد کرد، مي‌خواهم سوال بپرسم. به نظر شما اين ادبيات اصلاح طلبانه آقاي روحاني چه قدر مي‌تواند فضاي سياسي را به سمت راديکال شدن با نهادهاي حاکميتي بکشاند؟
آقاي روحاني بخشي از حاکميت است و در مقابل آن تعريف نمي‌شود. از طرف ديگر اگر آقاي روحاني بخواهد فعاليت مديريتي خوبي داشته باشد، به فضاي توام با آرامش نياز دارد؛ بنابراين روحاني طبيعتا نبايد به سمت راديکالي کردن فضا حرکت کند. هميشه کسي که براي اداره جامعه از آرامش استفاده مي‌کند، مدير است و در مقابل افراد ناراضي از اغتشاش بهره مي‌برند. بنابراين روحاني نبايد به سمت راديکال کردن فضا حرکت کند و نخواهد کرد. روحاني از هوشياري لازم براي حرکت نکردن در اين مسير برخوردار است.
 خب! اگر روحاني بخواهد مطالبات اصلاح طلبان را با صداي رسا عنوان کند، چه خواهد شد؟
مطالبات اصلاح طلبان اصلا عنوان نشده که بخواهد فضا را راديکالي کند. برنامه‌ها را خود ما اعلام کرديم و همه اين برنامه‌ها در جهت تامين منافع ملي و حفظ نظام اسلامي‌است.
 بخشي از مطالبات اصلاح طلبان از روحاني، رفع حصر بوده؛ مساله اي که بارها از سوي بزرگان پاسخ داده شده است.
طبيعتا هر اتفاقي که در جامعه رخ مي‌دهد، قابل گفتگو است. همه موضوعات و مسائل که موضوع اختلاف است بايد در چارچوب‌هاي قانوني پيگيري شود؛ اصلا ما به درست و غلط بودن آن هم کار نداريم. کساني که خواستار نظم اجتماعي هستند بايد همگان را به سمت قانونمداري و رفتارهاي قانوني هدايت کنند. اگر ما امکان گفتگو و اظهار نظر را برداريم، کار را پيچيده و سخت مي‌کنيم؛ اين به نفع دولت و نظام و مردم نيست. اصلاح طلبان مي‌گويند که درباره ۸۸ بايد پيگيري شده و پاسخ داده شود. رئيس جمهور هم مي‌گويد، من مشغول پيگيري اين مسائل در چارچوب‌هاي قانوني هستم؛ اين که چيز بدي نيست.  
 اين روزها، بحث درباره چيدمان کابينه دولت دوازدهم داغ شده؛ گمانه زني‌هاي زيادي هم درباره اين موضوع مطرح شده است. اگر ما قائل به سه جريان سياسي در کشور باشيم، يعني اصلاح طلب، اصولگرا و ميانه رو، فکر مي‌کنيد آقاي روحاني در آينده به کدام يک از اين سه جريان ميدان بيشتري بدهد؟
آن چيزي که واضح و مشخص است، بيشترين جمعيتي که از آقاي روحاني در امر انتخابات حمايت کرد، اصلاح طلبان بودند. البته خود آقاي روحاني در جامعه راي خوبي دارد. شايد درگذشته نظرات شخصي وي براي مردم شناخته شده نبود و مردم در قالب آن انديشه‌ها به روحاني نگاه نمي‌کردند اما امروز چنين نيست؛ امروز وضعيت فرق کرده است؛ روحاني،  امروز در حال تبديل شدن به يک سرمايه اجتماعي است و تفکرات وي براي بسياري از افراد مورد پذيرش واقع شده است. بنابراين جداي از اصلاح طلبان که نقش حمايتي خوبي از روحاني داشتند، خود وي هم در جامعه داراي راي است.روحاني تلاش کرده با نظرات و آرايي که از خود بروز مي‌دهد، از همه طيف‌هاي فکري استفاده کند؛ اين وضعيت در دولت آقاي‌هاشمي‌هم وجود داشت. در دولت‌هاشمي‌مي‌ديديم که هم از احزاب چپ حضور داشتند و هم از حزب موتلفه. مديريتي که وجود داشت، همه را دور يکديگر جمع مي‌کرد. تفکري که روحاني در حال نمايندگي آن است، وسط راه رفتن و ميانه راه رفتن نيست بلکه معتدل حرکت کردن است. معتدل حرکت کردن به معني ميانه جدول حرکت کردن نيست.
 با توجه به مثالي که از دولت مرحوم‌هاشمي‌زديد، دريافتم از تعريف شما ازاعتدال اين است که اگر۱ نفر اصلاح طلب در کابينه حضور دارد، در مقابل ۱ نفر هم اصولگرا باشد.
خير اين طور نيست. دردولت امروز روحاني از همه طيف‌ها حضور دارند؛ از اصولگرا تا اصلاح طلب و ميانه رو. اين مساله هم بر اساس عدد و رقم نيست. آقاي روحاني کابينه خود را بر اساس طيف بندي اصلاح طلب، اصولگرا و ميانه نمي‌بندد بلکه بر اساس توانايي‌هاي افراد و اينکه چه کسي مي‌تواند چه نقشي را ايفا کند، مي‌بندد. تفکرات مختلف توقع دارند که نمايندگاني در دولت داشته باشند تا بتوانند نظرات خود را از طريق آن‌ها اعمال کنند اما اين به معناي تقسيم بندي گروهي نيست.
 خود اصلاح طلبان آيا سهمي‌براي حضور در دولت مي‌خواهند؟
تا اين لحظه که من با شما صحبت مي‌کنم، گفتگويي دراين باره نشده است يا من لاقل از آن بي اطلاعم.
 به سراغ بخش دوم گفتگو برويم؛ يعني ليست شوراي شهر اصلاح طلبان. انتقادات بسيار زيادي از ليست شوراي شهر اصلاح طلبان در تهران مطرح شد که بسيار پُر دامنه بود. فکر مي‌کنيد ريشه اين انتقادات کجا بود؟
شايد فرهنگ کار جمعي و جبهه اي به‌اندازه کافي در ميان ما يعني کل آحاد جامعه به وجود نيامده باشد؛ اينکه ياد گرفته باشيم در کار جمعي، خودخواهد و تماميت خواه نباشيم؛ اين مساله اصلاح طلب و اصولگرا هم ندارد؛ بايد در اين زمينه کار بيشتري صورت بگيرد.
 يک کارگروه با عنوان «بررسي و ارزيابي» متشکل از ۱۴ نفر در شوراي عالي اصلاح طلبان تشکيل شد که وظيفه اش غربال نامزدهاي شوراي شهر بود. آقاي «جواد امام» از اعضاي اين کارگروه طي اعتراضي عنوان کرد که ضوابط مربوط به غربال نامزدها به هيچ وجه در اين کارگروه رعايت نشده است.
البته من معتقدم علاوه برايراداتي که آقاي امام مطرح کرده، ايرادات ديگري هم وجود داشته است اما اين‌ها با گفتگو و پرسش و پاسخي که در جمع صورت مي‌گيرد، قابل ارائه است. صحبت‌هايي که مطرح مي‌شود الزاما به معني صحيح بودن آن‌ها نيست. راجع به کل موضوع زماني مي‌توانيم صحبت کنيم که يک آسيب شناسي صورت گرفته باشد. خود من انتقاداتي به نحوه بستن ليست شوراي شهر دارم که بعدا مطرح مي‌کنم.
 سهميه احزاب در ليست شوراي شهر اصلاح طلبان چگونه بود؟ يعني مثلا اين طور بود که گفته شود حزب x يا حزب y هر کدام سهميه خاص و مشخصي در ليست نهايي خواهند داشت؟
سهميه اي براي هيچ حزب و گروهي وجود نداشت اما شايد برخي احزاب بايد رعايت مي‌کردند تا سهم بيشتري بر ندارند.
 بايد رعايت مي‌شد؟
بله.
 يعني رعايت نشد؟
حالا اين جزء همان موضوعاتي است که بايد بيشتر بررسي شود.
 گفته شد که مثلا حزب اتحاد ملت سهميه خواهي کرده است.
روي اين مسائل بايد گفتگو شود؛ اظهار نظر قبل از گفتگو، يک طرفه به قاضي رفتن است؛ بايد بحث و گفتگو شود؛ شايد آن‌ها پذيرفتند که اشتباهي انجام شده است.
 درباره گزينه شهرداري صحبتي در شوراي عالي يا شوراي شهر شده است؟
بله؛ هم کساني که درشهرداري سابقه کاردارند و هم کساني که سابقه ندارند، مطرح هستند. منتهي بايد دراين باره رفتارمنطقي تري صورت بگيرد؛به اين معني که به کارايي و نقش آفريني افراد توجه شود. امروزشهرداري در وضعيتي به شهردار جديد تحويل داده مي‌شود که بدهي اين مجموعه بنابر گزارش‌هاي رسيده – نمي‌دانم چقدر صحت دارد - به۳۰ تا۶۰ هزارميليارد تومان مي‌رسد. اگراين آماروارقام صحيح باشد، بايد فکري به حال اين حجم ازبدهي‌هاي سنگين بشود.شهردارآينده تهران بايد ازطرفي ارتباط خوبي با دولت داشته باشد چراکه شهرداري از دولت طلب دارد؛دراين زمينه،نوعي تعامل ميان دولت و شهرداري لازم استما در حدود۹۰ چالش اساسي را درشهرتهران شناسايي وبراي حل اين چالش‌ها،درشوراي عالي اصلاح طلبان برنامه ارائه کرده‌ايم. شهردار آينده بايد به همه اين مسائل پاسخ بدهد؛ بايد از طرفي ارتباط خوبي با دولت داشته باشد چراکه شهرداري از دولت طلب دارد؛ در اين زمينه، نوعي تعامل ميان دولت و شهرداري لازم است. از طرف ديگر شهردار آينده بايد رابطه خوبي با مجلس داشته باشد؛ چراکه شوراي شهر نمي‌تواند پاسخ گوي برخي از مشکلات حوزه شهري باشد و بايد اين قوانين در مجلس اصلاح شوند.شهردار آينده همچنين بايد با قوه قضاييه و بخش‌هاي ديگر هم رابطه خوبي داشته باشد. اينکه برخي دوستان مي‌گويند شهردار بايد يک «چهره ملي» باشد، صحيح است که توسط همه پذيرفته شده باشد. از طرف ديگر شهردار آينده نبايد نسبت به مسائل شهري، رويکرد سياسي داشته باشد.
 آقاي کمالي! اينکه هر۲۱ نفر شوراي شهر تهران از اصلاح طلبان انتخاب شده‌اند را آيا به صلاح اين جريان مي‌دانيد يا فکر مي‌کنيد مشکلاتي را مي‌تواند در آينده ايجاد کند؟
اين مساله در گذشته در بخش‌هاي مختلف اتفاق افتاده است؛ يعني گروهي، طوري رفتار کرده که گروه قبل از خود را - البته با راي مردم - به طور کلي کنار گذاشته است. در مجلس و شوراي شهر چندين مرتبه اين اتفاق رخ داده است.من به سيستم خودکنترلي و تضارب آرا معتقدم اما اين اتفاق يعني يک سويه شدن جريانات، بارها رخ داده است و از طرفي نشان داده شده، افرادي که پيروز مي‌شوند به اين نکته توجه نمي‌کنند که در صورت نداشتن عملکرد مناسب، موقعيت خود را در دوره بعد از دست خواهند داد.
 نظرات متفاوتي درباره آينده شوراي عالي سياست گذاري اصلاح طلبان مطرح مي‌شود؛ عده اي موافق ادامه فعاليت شورا هستند و برخي ديگر مخالف. به نظر شما چه آينده اي درانتظار اين شورا خواهد بود؟
اين مساله بايد در شوراي هماهنگي اصلاح طلبان بحث شود که هنوزگفتگويي دراين باره نداشته‌ايم. جلسه اين شورا دوهفته پيش رسميت پيدا نکرد.