اختصاص 1045 ريال سود هر سهم «شسپا»
شرکت نفت سپاهان در دوره 12 ماهه منتهي به 30 اسفند ماه 95 مبلغ يک هزار و 365 ميليارد و 782 ميليون ريال سود انباشته در حساب‌هاي خود منظور کرد.به گزارش سنا، شرکت نفت سپاهان صورت‌هاي مالي 12 ماهه منتهي به 30 اسفندماه 95 را حسابرسي نشده منتشر کرد.بر اساس اين گزارش، "شسپا" با سرمايه يک هزار و 50 ميليارد ريال معادل 12 هزار و 510 ميليارد و 935 ميليون ريال درآمد عملياتي کسب کرد.از درآمد اين شرکت بهاي تمام شده فروش کسر شد و سود ناخالص دوره به مبلغ سه هزار و 967 ميليارد و 788 ميليون ريال رسيد.

عرضه ۶۶ هزار تن سنگ‌آهن در بورس‌کالا
تالار صادراتي بورس کالاي ايران، روز چهارشنبه ۳۱ خردادماه، ميزبان عرضه ۶۶ هزار تن سنگ آهن دانه بندي مجتمع سنگان بود.شرکت ذوب آهن اصفهان در اين روز با عرضه ۴۱ هزار تن سبد تيرآهن مخلوط، ۴۱ هزار و ۵۰۰ تن سبد مخلوط، يک هزار تن سبد ميلگرد و تيرآهن در تالار محصولات صنعتي و معدني حضور يافت.۸۰۰ تن بيلت و ۲ هزار و ۴۰۰ تن شمش هزار پوندي آلومينيوم شرکت ايرالکو و ۱۰۰ تن شمش روي شرکت ذوب روي تال نيز در اين تالار عرضه شد.تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي‌نيز در اين روز شاهد عرضه ۱۰۳ هزار و ۶۱۰ تن انواع قير، وکيوم باتوم و مواد شيميايي بود.

آغاز طراحي درگاه الکترونيکي ناشران بازارسرمايه
مديرعامل سمات از آغاز طراحي و توليد درگاه الکترونيکي ناشران بازار سرمايه (دانا) در اين شرکت خبر داد.
به نقل از سمات، محمدرضا محسني گفت: تاکنون شرکت سپرده گذاري مرکزي در راستاي تحقق برنامه راهبردي مديريت فناوري اطلاعات خود و تحقق دولت الکترونيک اقدام به ارائه محصولات تخصصي و تفکيک شده براي ذينفعان بازار سرمايه از جمله سرمايه گذاران و کارگزاران در قالب درگاه‌هاي الکترونيکي دارا و کارا کرده است.وي راه‌اندازي درگاهي مشابه براي قريب به يک هزار ناشر فعال در بازار سرمايه را امري ضروري دانست و اظهار داشت: طراحي و عمليات اجرايي درگاه الکترونيکي ناشران در مديريت فناوري سمات آغاز شده است.
مدير اداره نظارت بر ناشران بورس در گفت‌وگو با «تجارت» تاکید کرد:
روح الله حسيني مقدم مدير اداره نظارت بر ناشران بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بورس روزنامه تجارت در خصوص اوضاع پرفراز و نشيب بورس در بهار 1396 و دلايل ان اظهار داشت: يکي از مهم‌ترين متغييرهايي که بر بورس اوراق بهادار و به طور کلي بازار سرمايه اثرگذار بود، نرخ‌هاي بهره بود که جزو متغييرهاي کلان اقتصادي است و با توجه به اينکه اين نرخ بالاست و سرمايه‌گذاري بدون ريسک با نرخ بالايي انجام مي‌شود، بنابراين در بازار سهام اقبال کمتر خواهد شد و اگر دقت کنيد شاهد اين امر هستيم که حجم معاملات در بازار سرمايه به نسبت مدت‌هاي مشابه سال‌هاي گذشته خيلي کمتر شده و خيلي جذاب و جالب نيست.
وي ادامه داد: اگر نرخ بهره روند کاهشي داشته باشد، مي‌توان انتظار جذاب شدن بازار سهام را داشت چرا که نرخ بهره متغييري است که همه بازارها از جمله بازار سهام را تحت تاثير قرار داده است. متغيير ديگري نيز که در بازار سرمايه خيلي تاثيرگذار بود، انتخابات رياست جمهوري بود که روي بورس و تحليل‌هاي سرمايه گذاران و سهامداران بازار سرمايه تاثيرگذار بود. آنها با ديدن برنامه‌هاي نامزدهاي رياست جمهوري و مناظره‌هاي تلويزيوني تحليل‌هاي مختلفي از شرايط مي‌کردند و اين امر در خريد و فروش سهام در بورس بسيار تاثيرگذار بود.
حسيني مقدم افزود: بدين معني که با ديدن برنامه‌هاي نامزدهاي رياست جمهوري، تحليل‌ها و اقداماتي بعدي آنها دائما تغيير مي‌کرد و به همين دليل وزن اين متغيير سياسي در بازار سرمايه خيلي پررنگ بود.
وي گفت: در حال حاضر با توجه به اينکه رشد اقتصادي خيلي خوبي هم بدون نفت و هم با نفت در سال 95 به ثبت رسيده که رشد بالايي هم بوده و اين رشد روي برخي صنايع بورسي به خصوص پتروشيمي، سيمان و ... تاثيرگذار بوده و به همين دلايلي که عرض کردم به نظرم اتفاقات مثبت و خوبي در بازار سهام رخ خواهد داد و اين امر را مي‌توان در گزارش‌هاي شرکت‌هاي بورسي هم به خوبي مشاهده کرد و قابل پيش‌بيني هم بود و اين گزارش‌ها که به زودي منتشر مي‌شود در بازار هم منعکس خواهد شد و در تحليل سرمايه‌گذاران اثر معني‌دار مثبتي خواهد گذاشت.
حسيني مقدم ادامه داد: ساير متغييرها تاثير چنداني در بازار سرمايه نداشت مانند نرخ ارز، نرخ تورم و .... و به نظرم مي‌توان گفت بورس در سه ماهه گذشته تحت تاثير چند متغيير کلان اقتصادي که در بالا عرض کردم بوده و آينده بهتري خواهد داشت چراکه تکليف اين متغييرهاي تاثيرگذار تقريبا مشخص شده است.
وي در پايان در خصوص نرخ بهره و تاثير آن در بازار سرمايه نيز گفت: چيزي که در تامين مالي براي همه بخش‌هاي اقتصادي مهم است، نرخ بهره است، نرخ بهره بدون ريسک بالا مي‌تواند بازار سهام را تحت تاثير قرار دهد و در حال حاضر چشم‌انداز اقتصاد ما کاهش نرخ بهره است و همانطور که مشاهده مي‌کنيم موسسات غيرمجازي که نرخ بهره بالا را رواج داده بودند دارند به سمت بانک‌ها حرکت مي‌کنند و اين کاهش نرخ بهره مي‌تواند خيلي در بازار سرمايه به ويژه با انتشار اوراق بدهي موثر واقع شود.
معامله‌گران بورس تهران ديروز در حالي معاملات متعادل را در اغلب نمادهاي معاملاتي بازار سهام به نظاره نشستند که تحرک برخي حقوقي‌ها براي حمايت از سهام باعث شد، روند معاملات در محدوده «صفر تابلو» به کار خود پايان دهد.
به نقل از فارس، شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران در پايان معاملات ديروز چهار شنبه 31 خرداد ماه 96 با کاهش 131 واحدي روي رقم 78 هزار و 736 واحد ايستاد.
شاخص کل هم ‌وزن اما بدون تغيير چنداني عدد 16 هزار و 963 واحد را به نمايش گذاشت.شاخص سهام آزاد شناور نيز با کاهش 108 واحدي به رقم 85 هزار و 626 واحد دست يافت.شاخص بازار اول اما در حالي با کاهش 126 واحدي به رقم 54 هزار و 237 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با کاهش 85 واحدي عدد 176 هزار و 808 واحد را به نمايش گذاشت.ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) با افزايش 3 واحدي به 903 واحد رضايت داد.براساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي پالايش نفت اصفهان با 28 واحد، سرمايه گذاري غدير با 21 واحد و بانک ملت با 14 کاهش بيشترين تاثير منفي را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي سه شرکت نفت بهران با 9 واحد، بانک خاورميانه با 6 واحد و پتروشيمي‌جم با 4 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند.ارزش کل معاملات بورس تهران در حالي به بيش از 200 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از يک ميليارد سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 31 هزار و 799 نوبت داد و ستد بود.در اين ارزش حجم معاملات سهام در بازار نقدي از 961 ميليون سهم فراتر نرفته است.طي معاملات نماد معاملاتي شرکت‌هاي گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران، داده‌پردازي ايران،‌ مهندسي تکنوتار از سوي ناظر بازار سهام بازگشايي و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي کارخانجات نساجي بروجرد، ملي صنايع مس ايران، سيمان شمال، حق تقدم خريد سهام سايپا آذين، اوراق اجاره بوتان متوقف شدند.در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد بيش از 373 ميليون سهم بانک ملت به ارزش بيش از 37 ميليارد تومان با معاملات انتقالي ميان سهامداران عمده همراه بود.در مخابرات ايران اما 107 ميليون سهم به ارزش کمتر از 22 ميليارد تومان کد به کد شد. همچنين اختيار فروش بر روي سهام مخابرات ايران نيز با معامله 107 ميليون سهمي‌به ارزش بيش از 600 ميليون تومان مواجه شد.بيش از صد ميليون سهم پتروشيمي‌مبين نيز به ارزش بيش از 37 ميليارد تومان با معاملات انتقالي به کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده روبه‌رو شد و در عين حال 20 ميليون سهم پتروشيمي‌جم به ارزش بيش از 18 ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده انتقال يافت.بيش از 12 ميليون سهم ايران ترانسفو به ارزش بيش از 7 ميليارد تومان از سوي سهامدار عمده کد به کد شد و همچنين اندکي بيش از 10 ميليون سهم مديريت انرژي اميد تابان هور به ارزش 1.5 ميليارد تومان با معاملات انتقالي سهامدار عمده مواجه شد.بيش از 8 ميليون سهم سرمايه‌گذاري سپه به ارزش يک ميليارد تومان با معاملات انتقالي روبه‌رو شد. در عين حال بيش از 6 ميليون سهم شرکت اعتباري توسعه به ارزش بيش از 400 ميليون تومان کد به کد شد و در معدني و صنعتي چادرملو کمتر از 6 ميليون سهم به ارزش يک ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامدا عمده انتقال يافت.در نهايت 5.5 ميليون سهم نفت بهران به ارزش بيش از 5.5 ميليارد تومان کد به کد شد.
بخشي از سود سهام عدالت
 تا پايان شهريور توزيع مي‌شود

سازمان خصوصي سازي با اشاره به اين که مشمولان سهام عدالت براي ورود شماره شباي بانکي خود کماکان فرصت دارند، اعلام کرد: توزيع سود سهام عدالت تا پايان شهريور ميان مشمولان صورت خواهد گرفت.
سازمان خصوصي‌سازي اعلام کرد: پيرو خبرهاي کذب منتشر شده تحت عناويني چون "پايان اعلام مهلت قانوني ثبت شماره شبا توسط دارندگان سهام عدالت براي دريافت سود و نيز عدم توزيع سود سهام عدالت تا پايان شهريور ميان مشمولين"، سازمان خصوصي سازي اعلام کرد: مشمولان سهام عدالت هنوز براي ثبت شماره شباي بانکي خود فرصت دارند، بر اين اساس به منظور دريافت سود سهام عدالت خود، شماره شباي بانکي خود را در سامانه اين سهام به نشاني www.samanese.ir وارد کنند.
همچنين بر اساس برنامه ريز‌ي صورت گرفته قرار است بخشي از سود سهام عدالت مشمولان تا پايان شهريور امسال ميان دهک‌هاي مختلف سهام عدالت توزيع شود که از اين جهت نيز مطلب منتشر شده توسط برخي رسانه‌ها مبني بر عدم واريز سود سهام عدالت به حساب مشمولان در نيمه نخست امسال بدون اساس بوده و رد مي‌شود.

تصويب ۵۰۰ ميليارد تومان سود سال ۹۵ براي مشمولان سهام عدالت
رئيس سازمان خصوصي کشور از تصويب ۵۰۰ ميليارد تومان سود براي دوره مالي سال ۹۵ (ويژه مشمولان سهام عدالت) به وسيله شرکت‌هاي سرمايه پذير در کشور خبر داد.به نقل از تسنيم، ميرعلي اشرف پوري حسيني در مصاحبه با راديو ضمن اشاره به اين جمله که سازمان خصوصي سازي هنوز مبلغي از شرکت‌هاي سرمايه پذير دريافت نکرده است، افزود: اين سازمان به محض دريافت سود سهام عدالت از شرکت‌هاي مزبور در بين مشمولان توزيع خواهد کرد.
وي همچنين با بيان اينکه بطور طبيعي مجامع عمومي‌شرکت‌هاي سرمايه پذير تا پايان تيرماه هر سال برگزار و سودهاي موجود شناسايي و تقسيم مي‌شود، اظهارداشت: شرکت‌هاي مزبور هشت ماه مهلت دارند تا اين سود را طبق قانون در اختيار سازمان خصوصي سازي قرار دهند.
رئيس سازمان خصوصي سازي با اشاره به اين جمله که تاکنون افزون بر 500 ميليارد تومان سود براي دوره مالي سال 95 ويژه مشمولان سهام عدالت به وسيله شرکت‌هاي سرمايه پذير با برگزاري مجامع عمومي‌تصويب شده است، گفت: اين ميزان سود در خوش بينانه‌ترين حالت تا پايان تيرماه به بيش از دو تا سه هزار ميليارد تومان خواهد رسيد.
وي در ادامه افزود: سازمان خصوصي سازي براي اينکه بتواند توزيع سود را در مقاطع مختلف با اولويت‌هاي خاص انجام دهد به نحوي که تمامي‌مشمولان به نوع بتوانند سود دريافت کنند مصوبه اي تقديم شوراي عالي اصل 44 قانون اساسي کرده است.
پوري حسيني اضافه کرد: سازمان خصوصي سازي در اين مصوبه دنبال تحقق دو شرط اساسي يعني سودي که از شرکت‌هاي سرمايه پذير وصول مي‌شود همزمان در بين مشمولان توزيع شود و ديگري دريافت سود سهام از شرکت‌هاي مزبور زودتر از موعد مقرر هشت ماهه است.
وي يادآورشد: بدون شک با موافقت شوراي عالي اصل 44 قانون اساسي از اين دو شرط، سازمان خصوصي سازي به محض وصول سود از شرکت‌هاي سرمايه پذير در بين مشمولان توزيع خواهد کرد.