بسته شدن پرونده مسكن مهر ۴ استان
قائم مقام وزير راه و شهرسازي در طرح مسكن مهر ضمن تاكيد بر ضرورت همكاري دستگاه‌هاي خدمات‌رسان در تكميل طرح مسكن مهر كشور گفت: در حال حاضر بخشي از واحدهاي مسكن مهر داراي مشكلات خدمات زيربنايي هستند كه تلاش داريم تا پايان سال جاري با همكاري دستگاه‌هاي مرتبط اين مشكلات را رفع كنيم. احمد اصغري مهرآبادي در ادامه با تاكيد براينكه سعي مي‌كنیم تا پايان سال تمامي‌پروژه‌هاي بدون معارض را تكميل و به متقاضيان تحويل دهيم گفت: خوشبختانه سايت مسكن مهر استان زنجان تكميل شده و تيرماه پرونده آن نيز بسته خواهد شد. تلاش مي‌كنيم در شهريور امسال نيز مسكن مهر چهارمحال و بختياري، خراسان جنوبي، اردبيل و تعدادي ديگر از شهرها را نيز تكميل كنيم.

ارتقاء جايگاه ايران در صنعت هوانوردي جهان
مديرعامل يک شرکت هواپيمايي ايران از اجراي برنامه زيست محيطي انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي جهان «ياتا» موسوم به «کورسيا» براي همه شرکت‌هاي هواپيمايي در مسيرهاي بين المللي‌ از سال ۲۰۲۷ ميلادي خبر داد. به گزارش ايرنا محمود شکرآبي افزود: مساله محيط زيست در آخرين نشست ياتا در مکزيک بررسي و مقرر شد اين دستورالعمل براي شرکت‌هاي ايراني نيز در همه مسيرهاي بين المللي از سال ۲۰۲۷ لازم الاجرا ‌شود.وي گفت: انتخاب مديرعامل شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران به عنوان عضو شوراي حکام انجمن بين المللي حمل و نقل هوايي اهميت زيادي داشت و جايگاه جمهوري اسلامي‌ايران را در صنعت هوانوردي جهان بسيار ارتقا بخشيد.

تحولات مثبت در حوزه ريلي با جذب سرمايه گذاري
عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌تاكيد كرد: در صورتي كه بتوانيم سمت و سوي راه آهن را براي جذب سرمايه‌هاي بيشتر سوق دهيم، به مرور شاهد تحولات مثبت در بخش ترانزيت و بازارهاي جهاني خواهيم بود. عليم يارمحمدي افزود: اين شرکت با تدوين استراتژي‌هاي جديد و برنامه‌ريزي براي اقتصادي كردن كسب و كار ريلي در ايران، دورخيز خوبي براي جذب سرمايه‌گذاران بخش خصوصي آغاز كرده است؛ اگر چه مدت زمان زيادي از شروع اين تحرك جديد در راه‌آهن نمي‌گذرد، اما تقاضا براي سرمايه‌گذاري در سه بخش بار، مسافر و خط افزايش چشمگيري داشته
 است.


مشاور معاون رییس جمهور در گفت و گو با «تجارت» به مصوبه مجلس واکنش نشان داد؛
يک کارشناس ارشد شهرسازي در واکنش به اين اظهار نظر پيروز حناچي معاون وزير راه و شهرسازي که گفته است: « مصوبه مجلس مبني بر مجازات استفاده کنندگان غير مجاز از آب، برق، تلفن و... باعث بي انضباطي شهر و گسترش حاشيه نشيني مي‌شود» گفت: واقعيت آن است که دولت خواهي نخواهي همين حاشيه شهرها را به مرور به رسميت خواهد شناخت، پس اصلح آن است که از هم اکنون براي انشعاب آب و برق و گاز همين حاشيه نشين‌ها قانون تعريف و تصويب شود تا به اين وسيله حقوق شهروندي بيش از پيش نهادينه شود .
دکتر حامد قادر مرزي افزود: واقعيت اين است که ما در حال حاضر بيست ميليون جمعيت حاشيه نشين داريم و اگر قانون قبلي که مد نظر آقاي حناچي و دولت است خوب بود که ما الان نبايد اين همه حاشيه نشين و اين همه مشکلات و تبعات ناشي از حاشيه نشيني داشته باشيم. نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي‌افزود: در حال حاضر بسياري از ساخت و سازهايي که در حاشيه شهرها صورت گرفته يا مي‌گيرد اگر چه پروانه ساخت ندارند اما عملا از انشعاب آب و برق و گاز و تلفن استفاده مي‌کنند و اين موضوع را من در حاشيه شهرهاي شيراز و مشهد و کرمانشاه به عينه مشاهده کرده‌ام. نماينده سابق مردم قروه و دهگلان يادآور شد: ما در اجتماع زندگي مي‌کنيم و لازمه مدنيت و زيستن در اجتماع پذيرفتن هنجارها و تابعيت از قانون است، بنابراين وقتي که مجلس قانوني را تصويب کرد مي‌طلبد که مسئولان و شهروندان به مُرّ قانون التزام داشته باشند. وي بيان کرد: 50 درصد همين شهر سنندج که الان در قلمرو شهري قرار دارند يک زماني حاشيه نشين بودند ولي الان رسميت پيدا کرده و جزء شهر محسوب مي‌شود. قادرمرزي در پايان خاطرنشان ساخت: البته بايد ببينيم قانون مجازات استفاده غيرمجاز از آب و برق و گاز که در مجلس مصوب شده چه نارسايي‌هايي داردو آيا به‌اندازه کافي بازدارندهست ياخير، که همين نارسايي‌ها هم بايستي برطرف شود، اما به هر حال صلاح در داشتن قانون و تبعيت از آن است.
حناچي: مصوبه مجلس باعث افزايش شهرنشيني مي‌شودپيروز حناچي اخيرا در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، درباره مصوبه اخير مجلس درباره مجازات استفاده ‌کنندگان غيرمجاز از آب، برق، تلفن، گاز و فاضلاب اظهار داشته است: مصوبه اخير مجلس برخلاف قانون قبلي تحت عنوان منع فروش خدمات به اراضي غير مجاز (قانون منع فروش و واگذاري اراضي فاقد کاربري مسکوني براي امر مسکن به شرکت‌هاي تعاوني مسکن و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي) است.
وي افزود: در يکي از ماده‌هاي اين قانون قبلي امده است کليه سازمانها، مؤسسات و شرکتهاي تأمين‌کننده خدمات آب، برق، گاز، تلفن و نظاير آن مکلفند خطوط و انشعاب به ساختمانها را برحسب مراحل مختلف عمليات ساختماني فقط در قبال ارائه پروانه معتبر ساختماني، گواهي عدم خلاف يا گواهي پايان ساختمان معتبر صادرشده توسط مراجع مسؤول صدور پروانه و ذکر شماره و تاريخ مدارک مذکور در قراردادهاي واگذاري، تأمين و واگذار کنند.
معاون معماري و شهرسازي اظهار داشت: اين مصوبه مي‌تواند به بي انضباطي شهري و حاشيه نشيني کمک کند.حناچي از آغاز مذاکرات با مجلس براي تجديد نظر بر روي اين مصوبه خبر داد و گفت: مکاتبات با رييس مجلس را درباره اين مصوبه شروع کرده‌ايم. اين مصوبه در دستور کار بررسي شوراي نگهبان قرار گرفته است و هنوز شوراي نگهبان مصوبه را تاييد نکرده است بنابراين فرصت تجديد نظر وجود دارد.
معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال که با توجه به حساسيتي که نسبت به موضوع بي انضباطي شهري و حاشيه نشيني در کشورمان به وجود امده است، چرا اين اين دست از موضوعات در مجلس به تصويب مي‌رسد، اظهار داشت: چند دليل براي تصويب اين موضوعات در مجلس وجود دارد. اول اينکه از نگاه دستگاه اجرايي مانند وزارت نيرو که با مسائلي چون برق دزدي مواجه هستند بايد راه‌هايي براي جلوگيري از اين پديده‌ها پيش بيني شود.  
وي افزود: اما از نگاه مجلس که موکلان مردم و اين دستگاه‌ها هستند بايد براي اين پديده‌ها قوانين و مقررات بازدارنده به تصويب برسانند اما جنبه ديگر اين مصوبات اين است که عده اي با پرداخت جريمه انشعبات در اراضي غير مجاز به گسترش حاشيه نشيني و بي انضباطي شهري دامن مي‌زنند.  
حناچي تاکيد کرد: تا زماني که اين خدمات در اراضي غيرمجاز ارائه نشود نبود اين خدمات مانع از گسترش ساخت و ساز خواهد شد. اين مي‌تواند دور زدن ساير قوانين مصوب باشد که با پرداخت جريمه‌ها تحلفات در ساخت و ساز ادامه مي‌يابد.   معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: برخي از اين اراضي غير مجاز در مناطق مجاور گسل و بر روي منابع آب قرار دارند که ساخت و ساز در اين مناطق منع شده است و خدماتي مانند خطوط و انشعابات برق، آب، گاز و فاضلاب نبايد به اين مناطق ارائه شود.  
وي گفت: در حال رايزني براي تجديد نظر بر روي اين مصوبه هستيم اما وقتي که موضوعي به تصويب مي‌رسد، کار براي تجديد نظر سخت تر مي‌شود. 
سرويس اقتصادي عضو کميسيون عمران مجلس، با تاکيد ضرورت تفکيک وزارت راه و شهرسازي براي تخصصي تر شدن امور اين حوزه گفت: عدم تفکيک اين وزارتخانه بخش‌هاي زيرمجموعه آن را درگير درجا زدن مي‌کند.
يوناتن بت کليا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به تصويب يک فوريت لايحه اصلاح بخشي از ساختار دولت(تفکيک وزارتخانه‌ها) در صحن علني مجلس گفت: تفکيک وزارت راه و شهرسازي براي بهبود عملکرد اين وزارت خانه عريض و طويل لازم است.نماينده مردم مسيحيان آشوري و کلداني در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه در زمان ادغام وزارت راه و ترابري و با مسکن و شهرسازي از مخالفان آن بودم، افزود: با توجه به اينکه هر دو اين وزارتخانه‌ها بزرگ بوده و نيازمند حضور وزير توانمند و متخصص هستند بايد تفکيک آن‌ها هر چه سريع تر صورت بگيرد.وي با تاکيد بر اينکه در حال حاضر بسياري از حوزه‌ها در وزارت راه و شهرسازي متولي مشخصي ندارد، تصريح کرد: براي رفع ايرادات وارده به وزارت راه وشهرسازي فعلي بايد هر چه سريع تر مراحل تفکيک اين وزارتخانه پيگيري شود.اين نماينده مردم در مجلس دهم، با بيان اينکه در حال حاضر مسئوليت راه، مسکن، هواپيمايي، منظر شهري و غيره با وزارت راه وشهرسازي است، گفت: ادامه روند فعلي به صلاح کشور نيست و بايد با تعيين مسئولان مشخص براي هر يک از حوزه‌هاي زير مجموعه وزارت راه و شهرسازي کارمدتر شدن اين بخش را ممکن کنيم.

مقصود اسعدي‌ساماني، دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي در گفت‌وگو با خبرگزاري خبرآنلاين با اشاره به فرصتي که هم‌اکنون براي آسمان ايران ايجاد شده، اظهار داشت:« در حال حاضر تنها مسير دسترسي قطر به ساير نقاط جهان به لحاظ هوايي از طريق آسمان ايران است که اين فرصت براي دستگاه ارائه خدمات هوانوردي يا ناوبري در کشور ايجاد شده است.»
وي افزود:« دوستان ما در شرکت فرودگاه‌ها اين قابليت و توانمندي را دارند که خدمات مورد نياز هواپيماهاي قطر را براي پرواز در آسمان ايران ارائه دهند. بر اين اساس، در اين چند روز گذشته همان‌طور که شنيديد، تعدادي از هواپيماهاي قطر که مسيرشان را ناگريز بودند تغيير دهند، توانستند از آسمان ايران عبور کنند.»
دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي تصريح کرد:« به‌هرحال ما اين قابليت و توانمندي را در عرصه ارائه خدمات هوانوردي در آسمان کشور داريم و ميزان سودي که اين پروازها براي آسمان ايران دارد، قابل توجه خواهد بود.»
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا اين اتفاق مي‌تواند آسمان ايران را نجات دهد؟ گفت:« نجات دادن آسمان ايران تعبير درستي نيست که ما بخواهيم از اين موضوع استفاده کنيم.»

هشتاد و ششمين نشست کميسيون ايمني راههاي کشور با مشارکت اعضاء به رياست عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي برگزار و پس از بحث و بررسي پيرامون دستورکار، جمع‌بندي‌هاي زير حاصل شد:خلاصه مصوبات کميسيون ايمني راه‌ها به تفکيک انجام‌شده در دست پيگيري و انجام‌نشده ارائه و مقرر گرديد با مشخص شدن تعداد هر يک از آن‌ها، گزارش دستگاه‌هاي مسئول در هريک از موارد اخذ گردد.موضوع واژه‌نامه مصاديق تصادفات ترافيکي و نتايج استعلام اخذشده از سازمان جهاني بهداشت توسط وزارت بهداشت ارائه و مقرر گرديد موارد مبهم و مورد اختلاف سازمان‌هاي مربوطه در جلسات کارگروه ويژه موردبررسي مجدد قرار گيرد.
موضوع مشکلات مربوط به فرايند تحويل موقت آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها ارائه شد و خيراله خادمي‌مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل در اين جلسه به ارائه توضيحاتي در خصوص بروکراسي موجود در روند تاييد ايمني آزادراهها پرداختند.با توجه به اينکه در حال حاضر هنگام تحويل موقت راه‌ها تيمي‌متشکل از نمايندگان سازمان راهداري و پليس نسبت به انجام اين کار مبادرت مي‌ورزند، ضمن تأکيد ويژه بر ضرورت اجراي اصول بازرسي ايمني در مراحل طراحي راهها، مقرر شد فرايند کار و همچنين چک‌ليست مواردي که بايد مورد بازديد قرار گيرند، توسط کارگروه کارشناسي مورد بررسي قرار گرفته و نتايج آن به کميسيون ارائه گردد. خلاصه گزارش برنامه دستگاهها در خصوص ايام تعطيلات عيد فطر و سفرهاي تابستاني ارائه و مقرر شد ضمن پيگيري اجراي مصوبات کارگروه اعمال مقررات و عمليات ترافيکي، تمهيدات لازم براي اعمال محدوديت‌ها بر مبناي روند افزايش تردد در شبکه راه‌ها به صورت بر خط توسط پليس صورت پذيرد.

شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران ( ايران اير-هما) براي خريد 100 فروند هواپيما از شرکت هواپيماسازي ايرباس و 80 فروند از شرکت بوئينگ بايد يک ميليارد دلار در مدت چهار سال و چهار قسط پرداخت کند و نخستين قسط آن هم 227 ميليون دلار است.
به گزارش ايرنا، هنوز بسياري تحمل دستاوردهاي دولت يازدهم را در پسابرجام و به ويژه در حوزه حمل ونقل هوايي ندارند و هر روز به شکل و شيوه جديد درصدد تخريب اين موفقيت‌ها هستند.يک کانال خبري به تازگي حساب و کتابي درباره خريد هواپيماها انجام داده و گفته است « براي دو قرارداد ايرباس و بوئينگ 27 ميليارد دلار هزينه شده که با دلار 4000 توماني ميشود 110 هزار ميليارد تومان. ميانگين ايجاد هر شغل را 50 ميليون بگيريم، ميتوان 2.2 شغل ايجاد کرد.»اين محاسبات اشکالات زيادي دارد؛ نه رقم قرارداد با بوئينگ و ايرباس 27 ميليارد دلار است و نه دلار در بازار ايران چهار هزارتومان است. نگراني از هزينه کرد خريد 180 فروند هواپيماي ايرباس و بوئينگ به جاي هزينه کردن براي اشتغال، چرا در هشت سال فعاليت دولت‌هاي نهم و دهم که کشور بالغ بر 700 ميليارد دلار درآمد ارزي داشت، بروز نکرد. گرچه دولت يازدهم اقدام‌هاي متنوعي را براي ايجاد اشتغال در کشور انجام داده است و ورود اين هواپيماها به ناوگان هوايي کشور اشتغالزايي به همراه دارد.دولت يازدهم عقد قراردادهاي خريد هواپيما را با هدف ايمن سازي سفرهاي هوايي مردم و نوسازي ناوگان هوايي و رونق فعاليت در بسياري از فرودگاه‌هاي کشور انجام داد زيرا هم اکنون تعدادي از فرودگاه‌هاي کشور بدون هيچ پروازي توجيه اقتصادي ندارند.«اصغر فخريه کاشان» قائم مقام وزير راه و شهرسازي درباره خريد هواپيماها به ايرنا گفته بود: پيش پرداخت ايران اير به شرکت‌هاي بوئينگ و ايرباس يک ميليارد دلار است که در چهار سال پرداخت مي‌شود.وي درباره خريد 200 فروند هواپيما از شرکت‌هاي ايرباس، بوئينگ و اي.تي.آر يادآورشده بود: با توجه به نوع سفارش ايران اير به شرکت‌هاي ايرباس ، بوئينگ و اي تي آر، مجموع ارزش اين سه قرارداد براي خريد 200 فروند هواپيما، کمتر از 18 ميليارد دلار است.قرار است منابع مالي پيش پرداخت يک ميليارد دلاري خريد هواپيماهاي بوئينگ و ايرباس، 500 ميليون دلار از منابع شرکت هما، 330 ميليون دلار از تسهيلات صندوق توسعه ملي و 120 ميليون دلار ديگر از محل انتشار اوراق صکوک تامين مي‌شود و آورده ايران اير در مدت 4 سال به اين دو شرکت پرداخت خواهد شد.از اواخر سال گذشته تاکنون يک فروند هواپيماي ايرباس 321 و دو فروند هواپيماي ايرباس 330 به ايران اير تحويل داده شده و علاوه بر اين چهار فروند هواپيماي اي.تي.آر (زيرمجموعه ايرباس) 72 نفره به ناوگان هوايي ايران افزوده شده است. هواپيماهاي اي تي ار هم اکنون در مسيرهاي کوتاه به فرودگاه‌هاي کم برخوردار پروازهاي خود را آغاز کرده‌اند و حتي برخي از فرودگاه‌ها که بيش از 20 سال هيچ پرواز نداشتند ايران اير پروازهاي برنامه اي را با استفاده از اين هواپيماها به مقصد اين فرودگاه‌ها برقرار کرده است.مسئولان و متوليان صنعت هوانوردي ايران همواره تاکيد دارند جايگاه کشورمان در منطقه با امضاي قرارداد خريد بيش از 200 فروند هواپيماي مسافري دور، متوسط و کوتاه برد و افزايش بيش از50 هزار صندلي جديد ارتقا مي‌يابد و فرصت‌هاي اشتغالزايي مستقيم را براي بيش از 20 هزار نفر در داخل فراهم مي‌کند.
در اين قراردادها افزون بر خريد هواپيما، موضوع‌هاي ديگري همچون آموزش خلبانان و تعمير و نگهداري، حمايت از توسعه خدمات ناوبري هوايي (اي.تي.ام-ATM)، عمليات فرودگاهي و هواپيمايي، انتقال فناوري و هماهنگي مقررات رگولاتوري براي ايران اير منظور شده است.خريد همه اين هواپيماها به صورت اجاره به شرط تمليک است و قرار است ايران اير 85 درصد منابع مالي آن را از فاينانس خارجي و 15 درصد آن را از منابع داخلي و تسهيلات صندوق توسعه ملي تامين کند و تاکنون چندين شرکت و موسسه مالي از کشورهاي مختلف جهان براي تامين فاينانس مالي خريد 200 فروند هواپيما از ايرباس ، بوئينگ و اي تي آر اعلام آمادگي کرده‌اند.قائم مقام وزير راه و شهرسازي با توجه به استقبال شرکت‌ها و کشورهاي خارجي براي تامين فاينانس قرارداد خريد هواپيماهاي ايران‌اير اظهارداشت: تنها در يک سفر کاري سه شرکت خارجي تقاضاي تامين فاينانس داده‌اند و هر روز به تعداد شرکت‌هاي متقاضي تامين فاينانس قرارداد ايران‌اير با ايرباس‌ بوئينگ و ATR افزايش مي‌يابد تا از طريق مناقصه بين المللي فاينانسر مناسبي انتخاب شود.فخريه کاشان با اشاره به احتمال استفاده از منابع موسسات ليزينگ بين‌المللي و تاکيد بر اين که 'تحريم‌هاي احتمالي شامل قراردادهاي خريد هواپيما نمي‌شود گفت: در شرايط احتمالي برگشت تحريم‌ها تمام قراردادها معتبر هستند و تحريم عطف به ماسبق نمي‌شود و اين کمپاني‌ها حق جريمه هم ندارند.وي درباره تامين مالي اين قرارداد افزود: بخشي از فاينانس قرارداد خريد هواپيما از ايرباس توسط شرکت ايرباس با بازپرداخت 10 ساله و بخشي ديگر از فاينانس از موسسات مالي و بازپرداخت 18 ساله تامين مي‌شود.
تفاهم‌نامه حمل محصولات صادراتي به مقصد بندر شهيد رجايي
مدير كل بازرگاني و بازاريابي داخلي راه آهن از امضاي تفاهم نامه حمل محصولات صادراتي ذوب آهن از مبدا اصفهان به مقصد بندر شهيد رجايي خبر داد. سيد مرتضي علي احمدي مدير كل بازرگاني و بازاريابي داخلي راه آهن با اشاره به تفاهم نامه حمل محصولات ذوب آهن گفت: به منظور فراهم سازي و ايجاد ظرفيت تخليه در بندر شهيد رجايي، تفاهم نامه فوق به‌امضا رسيد.وي افزود: در همين راستا هياتي مركب از مديران شركت ذوب آهن، مديرعامل شركت تركيب حمل و نقل، مدير كل بازرگاني و بازاريابي از منطقه كل راه آهن هرمزگان ( حد فاصل ايستگاه انشعاب – مانوري ) بازديد كردند.
مديركل بازرگاني و بازاريابي داخلي راه آهن عنوان كرد: اجراي سياست حمل بار در سال ۹۶ به صورت نقطه اي ( بدون توجه به مركز تخليه) و برنامه ريزي حمل و نقل بصورت شبكه اي و مبدا – مقصدي، ملاك برنامه ريزي بخش بازرگاني با همكاري ادارات كل مناطق در دستور كار قرار گرفته است.

پرواز شرکت هواپيمايي سيبريا ايرلاين از دوم تيرماه به تهران آغاز مي‌شود
معاون امور فرودگاهي شرکت شهر فرودگاهي امام خميني(ره) گفت: براي نخستين بار پروازهاي شرکت هواپيمايي سيبرياايرلاين از روز دوم تيرماه سال جاري به فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) برقرار مي‌شود. «کوروش فتاحي» افزود: اين شرکت هواپيمايي که متعلق به روسيه است، پروازهاي خود را دو نوبت در هفته، (روزهاي جمعه و سه ‌شنبه) با هواپيماي ايرباس ۳۱۹ به مقصد تهران انجام خواهد داد.به گفته اين مقام مسئول در فرودگاه‌امام خميني(ره) قرار است شرکت هواپيمايي سيبرياايرلاين پروازهاي خود را در اين مسير بين مسکو - فرودگاه‌امام خميني (ره) - مسکو به تهران انجام دهد.فتاحي اظهارداشت: در حال حاضر ۶۲ شرکت هواپيمايي در فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) فعاليت مي‌کنند که شامل ۵۲ ايرلاين خارجي و ۱۰ ايرلاين داخلي است.

افتتاح ۲ هزار و ۱۱۴ واحد مسکن مهر در فاز ۸ پرديس
تعداد ۲ هزار و ۱۱۴ واحد مسکن مهر واقع در فاز ۸ شهر جديد پرديس با حضور مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد و قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در طرح مسکن مهر افتتاح شد.
روز گذشته ۳۱ خردادماه تعداد ۲ هزار و ۱۱۴ واحد مسکن مهر با برخورداري از تمامي‌امکانات زيربنايي لازم در ۸ نقطه از فاز ۸ (دره بهشت) شهر جديد پرديس با حضور محسن نريمان معاون وزير و مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد و اصغر احمدي مهرآبادي قائم‌مقام وزير در طرح مسکن مهر افتتاح شد.
از اين تعداد واحد مسكوني ۵۸۰ واحد مربوط به محله الوند، ۵۹۲ واحد متعلق به محله دماوند، ۲۰۰ واحد مربوط به محله دنا و ۷۴۲ واحد مربوط به محله سهند است.
همچنين در اين مراسم مجتمع تجاري يك محله دنا دره بهشت و خدمات زيربنايي شامل آب، برق، گاز و معابر احداث شده در اين فاز به بهره‌برداري رسيد.
«سعيد غفوري» مديرعامل شرکت شهر جديد پرديس در مراسم افتتاح اين واحدهاي مسکوني گفت: در اسفندماه سال گذشته يک هزار واحد و ارديبهشت ماه‌امسال ۲۹۰ واحد مسکن مهر در شهر جديد پرديس افتتاح شد و امروز با تلاش همکاران در اين شهر شاهد افتتاح ۲ هزار و ۱۱۴ واحد مسکن مهر هستيم.

ضرورت وجود ساکنين محلات در پروژه‌هاي بازآفريني شهري
عضو هيئت علمي‌دانشگاه شهيد بهشتي وجود ساکنين محلات در پروژه‌هاي بازآفريني شهري را امري ضروري داسنت و گفت: در باز آفريني‌شهري، شرکت عمران و بهسازي شهري ايران، دستگاه‌هاي مسئول را دور هم جمع کرده است و برنامه‌ها و پروژه‌هاي خود را به نقد و بررسي مي‌گذارد تا با هم‌انديشي صاحبنظران به نتيجه مطلوب‌تري دست پيدا کند.
صرافي ادامه داد: متاسفانه به مقوله توسعه، به ديد پروژه نگاه مي‌شود نه تحولي براي مردم و محلات هدف.
وي با اشاره به اين که هر چند توسعه و اجراي پروژه در بافت‌هاي ناکارآمد شهري يک موفقيت محسوب مي‌شود، افزود: ديده شدن اين محلات توسط دولت و ورود اين محلات به جغرافياي ذهني مسئولين دولتي، خود موفقيت بزرگي است.
صرافي با اشاره به اينکه پروژه‌هايي که در اين محلات اجرا مي‌شود، در مقياس کوچک است، گفت: براي اجراي اين پروژه‌ها بايد از سرمايه‌هاي خرد ساکنين محلات استفاده کرد که کوچک بودن اين پروژه‌ها امکان مشارکت ساکنين را افزايش مي‌دهد.
سپس وي افزود: با سه اقدام ظرفيت‌سازي، نهادسازي و ابزار سازي مي‌توان کيفيت زندگي را براي شهروندان ارتقا داد.

دولت در تعيين نرخ عوارض يک طرفه عمل نکند
دبير انجمن شرکت‌هاي راهسازي معتقد است در صورت باز گذاشتن دست سرمايه‌ گذاران و پيمانکاران در تعيين نرخ عوارض استفاده از جاده‌ها بهترين تناسب اقتصادي بين سرمايه‌ گذاران و مسافران به وجود خواهد آمد.
علي آزاد در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب، اظهار کرد: متاسفانه با وجود درخواست‌هاي مکرري که در طول سال‌هاي گذشته مطرح شده، همچنان دولت در زمينه‌ي تعيين نرخ عوارض آزاد راهي يک طرفه عمل مي‌کند و از اين رو نياز به آن وجود دارد که تغييراتي به منظور بهبود شرايط اقتصادي مديريت آزاد راه‌ها لحاظ شود.
وي با بيان اين که سرمايه‌ گذاران پروژه‌هاي زيرساختي توقع دارند سود خود را در مدت مقرر به دست بياورند، تاکيد کرد: اين که توقع داشته باشيم سرمايه‌ گذاري از طرف بخش غيردولتي انجام شود، اما نرخ عوارض را دولت تعيين کند قطعا با واقعيت‌هاي بعضي از جاده‌ها تضاد دارد، زيرا سرمايه‌ گذاران خود بهترين مرجع براي تصميم گيري در اين زمينه هستند.