انکار مکزيک از استفاده ابزار جاسوسي عليه منتقدان
 دولت مکزيک اخبار مربوط به استفاده از وسايل جاسوسي عليه روزنامه نگاران را تکذيب کرد. به گزارش نيويورک تايمز ، انريکه پنانيتو رئيس جمهور مکزيک وعده داده تا گام‌هاي بزرگي براي امنيت خبرنگاران بردارد.پيشتر اخبار حاکي از آن بود که دولت مکزيک با حمله به تلفن‌هاي همراه فعالان اجتماعي ، خبرنگاران و خانواده‌هايشان سعي در مبارزه با مخالفان دارد. دولت مکزيک در واکنش به اتهام جاسوسي اش از انجام تحقيقات درباره اين اتهام خبر داده است. گفته شده دولت مکزيک از ابزار جاسوسي براي زيرنظر گرفتن منتقدان خود استفاده کرده است.نرم افزار پگاسوس قادر به نفوذ در تلفن‌هاي هوشمند به جاسوسان اجازه مشاهده فعاليت‌هاي کاربران از جمله تماسهاي تلفني و پيامک و ايميل‌ها را مي‌دهند. 9 نفر با طرح شکايت ادعاي جاسوسي دولت را از خود کردند.اين افراد شامل وکلاي فعال در پرونده 43 دانشجوي ناپديد شده درسال 2014 هستند و همچنين خبرنگاري که رسوايي ارتباط خانواده رئيس جمهور با اين اتفاق را افشا کرد. اين دادخواست خواهان حضور ناظران بين المللي براي تحقيق است.دربيانيه منتشر شده سخنگوي رئيس جمهور اعلام کرده دولت به حريم خصوصي شهروندان و حفاظت از اطلاعات فردي احترام ميگذارد.

فرار مالياتي مورينو
 مقامات مالياتي اسپانيا اعلام کردند خوزه مورينو مربي تيم فوتبال منچستر يونايتد از اعلام 7 ميليون يور درآمد خود در زمان مربي گري تيم رئال مادريد خودداري کرده است. به گزارش فايننشال تايمز مورينو در بيانيه اي تاکييد کرده که تمامي‌وظايف مالياتي خود را انجام داده است. " ژوزه مورينيو هيچ نامه اي در مورد اخباري که‌امروز منتشر شد، دريافت نکرد. تا اين زمان، نه مقامات مالياتي اسپانيا و دادستاني تماسي با مورينيو يا مشاورانش نداشتند. مورينيو متهم به فرار از پرداخت 3.3 ميليون يوريي است.پيشتر کريستيانو رونالدو و مسي نيز متهم به فرار مالياتي شدند.


پايان گروگانگيري داعش در فيليپين
هوادار گروه تروريستي داعش در جريان حمله به روستايي در جنوب فيليپين، به مدرسه‌اي يورش برده و شماري دانش‌آموز را به گروگان گرفته بودند. پليس در اين ميان گفته است که اين حمله بدون خونريزي پايان يافته و کسي آسيبي نديده است.شبه‌نظاميان افراطي در جنوب فيليپين به چند روستا يورش بردند. به گزارش پليس فيليپين، بامداد ديروز حدود ۳۰۰ فرد مسلح با نيروهاي مسلح محلي درگير شدند.طبق اين گزارش، شورشيان به مدرسه‌‌اي در يک روستا در حومه "پيکاوايان" واقع در شمال استان "کوتاباتو" نيز حمله کرده و ۵ دانش‌آموز را گروگان گرفتند.اما در اين ميان پليس فيليپين اعلام کرده که گروگان‌گيري بدون خونريزي به پايان رسيده و افراطي گران از محل عقب‌نشيني کرده‌اند. با وجود اين، تحقيقات پليس ادامه دارد تا اطمينان حاصل شود که کسي در اسارت شورشيان نباشد.استان "کوتاباتو" در جزيره ماندانائو در حدود ۹۰۰ کيلومتري جنوب مانيل، پايتخت فيليپين، واقع شده است. به گفته پليس، کسي زخمي‌نشده و هدف شورشيان مسلح ايجاد رعب و وحشت به قصد ابراز وجود نزد افکار عمومي‌بوده است.شورشيان اعضاي گروه جهادگراي موسوم به "مبارزان رهايي‌بخش اسلامي‌بانسامورو (بنگسامورو)"، منشعب از "جبهه رهايي‌بخش اسلامي‌مورو" هستند. دولت فيليپين پس از ۱۷ سال مذاکره بالاخره در ماه مارس ۲۰۱۴ با "جبهه مورو" قرارداد صلح امضا کرد.از آن زمان تاکنون اسلام‌گرايان "بانسامورو" که با گروه تروريستي داعش "بيعت" کرده‌اند، متهم به انجام چندين حمله تروريستي شده‌اند. گمان مي‌رود که عمليات اخير افراطگرایان و تلاش آنان براي گروگان‌گيري، در ارتباط با حمله‌ي گسترده ارتش فيليپين به شورشيان در شهر "ماراوي" باشد.

تحويل سلاح‌هاي چريک‌هاي فارک
اعضاي گروه چريکي فارک کلمبيا تحويل سلاح شخصي خود را بعنوان بخشي از توافق تاريخي با دولت اين کشور آغاز کرده‌اند.به گزارش خبرگزاري اسوشيتدپرس، نيروهاي مسلح انقلابي کلمبيا موسوم به فارک روز سه شنبه 40 درصد از 7000 سلاح ثبتي در هيات صلح‌بان سازمان ملل را تحويل دادند.چريک‌هاي کلمبيايي بايد تا پايان مه سال جاري ميلادي تمامي‌سلاح‌هاي خود را تحويل مي‌دادند اما اين روند با تاخير روبرو شد.نخستين سال تحقق توافق صلح ميان دولت بوگوتا با چريک‌هاي کلمبيايي شامل ايجاد مناطق غيرنظامي‌شده و اجراي قوانين براي تحقق روند توافق است.همچنين هم فارک و هم دولت بوگوتا به پيشرفت‌هايي با ثبات رسيده‌اند چون چريک‌هاي فارک روند انتقال از زندگي چريکي به زندگي غيرنظامي‌را آغاز کرده‌اند.چريک‌هاي فارک و دولت کلمبيا بيش از 50 سال با يکديگر درگير بودند و اين درگيري‌هاي مسلحانه باعث کشته شدن ده‌ها هزار تن و بي‌خانماني افراد بيشماري شده است.

حمايت ترامپ از اوکراين
پترو پروشنکو، رئيس جمهوري اوکراين مي‌گويد که از سوي همتاي آمريکايي‌اش اطميان يافته که کشورش از پشتيباني کاخ سفيد برخوردار خواهد بود.دونالد ترامپ پيش‌تر خواستار مستحکم ساختن رابطه با مسکو شده بود. اين امر نگراني دولت اوکراين را از تغيير رويکرد احتمالي ايالات متحده‌امريکا در قبال دخالت کرملين در شرق اين کشور برانگيخته بود. ترامپ گفت که خواهان دست يافتن به راه حلي براي بحران اوکراين است. با اين حال در بيانيه‌اي که کاخ سفيد پس از اين ديدار منتشر کرد نامي‌از توافق ۲۰۱۵ مينسک برده نشده است. اين توافق به منظور پايان حمايت روسيه از جدايي طلبان در شرق اوکراين به‌امضا رسيده است. رکس تيلرسون، وزير امورخارجه‌امريکا نيز هفته گذشته احتمال داده بود که ايالات متحده از اين توافق عقب نشيني کند. روساي جمهوري ايالات متحده‌امريکا و اوکراين در کاخ سفيد در حالي ديدار کردند که همزمان نام ۳۸ شخص حقيقي و حقوقي روس به اتهام ارتباط با فعاليت‌هاي دولت روسيه در اوکراين به فهرست تحريم‌هاي آمريکا افزوده شد.سرگئي لاوروف، وزير خارجه فدراسيون روسيه در يک نشست خبري مشترک با ژان ايو لو دريان، همتاي فرانسوي‌اش در مسکو درباره تحريم‌هاي تازه‌امريکا عليه اين کشور واکنش نشان داد و آن را «تاسف‌آور» خواند.

بيانيه حماس به مناسبت روز جهاني قدس
جنبش مقاومت اسلامي‌"حماس" خواستار گراميداشت روز جهاني قدس شده و از شهروندان فلسطيني خواست که روز جمعه آينده به مناسبت روز جهاني قدس در مرزهاي باريکه غزه جمع شده و اعتراض خود را به رژيم صهيونيستي نشان دهند. جنبش حماس با صدور بيانيه‌اي مطبوعاتي که نسخه‌اي از آن در اختيار مرکز اطلاع‌رساني فلسطين قرار گرفت، تصريح کرد که «ما از ملت فلسطين مي‌خواهيم که روز جمعه آينده راهپيمايي باشکوهي به سمت موانع مرزي که از بين خواهند رفت، برگزار کنند تا خشم خود از تجاوزات رژيم صهيونيستي به مقدسات و ملت فلسطين را نشان دهند.»اين جنبش خاطرنشان کرد که "هدف از اين راهپيمايي رساندن اين پيام به دشمن است که ما ملتي هستيم که در مقابل يهودي‌سازي، تجاوز و محاصره تسليم نخواهيم شد."حماس در اين بيانيه از تمامي‌ملت‌هاي امت عربي و اسلامي‌خواسته است که در اين روز به نشانه همبستگي با قدس و مسجد الاقصي و نيز اعلام حمايت از ملت محاصره شده مبارز فلسطيني در فلسطين اشغالي، خشم خود را (از رژيم صهيونيستي) اعلام کنند.کميته‌اماده سازي برگزاري روز جهاني قدس در يمن نيز از مردم اين کشور براي شرکت در راهپيمايي آخرين جمعه ماه رمضان مصادف با ۲۳ ژوئن جاري دعوت کرد. شبکه خبري المسيره يمن، اين کميته با انتشار بيانيه‌اي تاکيد کرد، با وجود رنج‌ها، کشتارها و ويراني‌هايي که طي دو سال و نيم گذشته‌امريکا، عربستان و اسرائيل به يمن تحميل کردند، يمني‌ها در ميان ويراني‌ها و آوارهاي گسترده در اين کشور ايستادگي خود را در روز جهاني قدس به نمايش خواهند گذاشت و در اين روز با تجديد ميثاق تاکيد خواهند کرد که به عنوان ملتي يکپارچه حامي‌مساله فلسطين بوده و در کنار فلسطيني‌ها ايستاده‌اند.در ادامه اين بيانيه‌امده است، روز قدس نه فقط يک روز مختص به شهر قدس بلکه روزي جهاني است، در حقيقت روز قدس روز مقابله مستضعفان با مستکبران جهان و روز بيداري ملت‌ها است.
نخست وزير بلژيک بر آمادگي کامل نيروهاي امنيتي اين کشور براي مقابله با تهديدات تروريستي تاکيد کرده است.
چارلز ميشل نخست وزير بلژيک ديروز در سخناني تاکيد کرد: نيروهاي امنيتي پس از حمله تروريستي نافرجام اخير در ايستگاه متروي بروکسل، همچنان هوشيار و آماده خواهند بود ولي نيازي به افزايش سطح آماده باش وجود ندارد.وي در ادامه تصريح کرد: در شرايط کنوني نيروهاي امنيتي کاملا آماده هستند و نيازي نيست تا سطح هشدارهاي امنيتي را به حداکثر ممکن افزايش دهيم.نخست وزير بلژيک پس از نشست شوراي امنيت ملي گفت: هيچ نشانه اي از قريب الوقوع بودن يک حمله تروريستي ديگر وجود ندارد و وضعيت هشدار امنيتي در سطح 3 باقي خواهد ماند که دومين سطح بالاي هشدار است. ما به زندگي عادي ادامه خواهيم داد و به خودمان اجازه مرعوب شدن نخواهيم داد. در حادثه سه شنبه شب فردي با انفجار چمدان خود در ايستگاه مرکزي قطار بروکسل قصد انجام حمله تروريستي داشت که ماموران امنيتي بلافاصله وارد عمل شدند و با کشتن عامل حمله، عمليات را خنثي کردند. به گفته يکي از شاهدان فرد مهاجم اندکي پيش از وقوع انفجار فرياد الله اکبر سر داده بود.پس از انجام اين حمله ايستگاه قطار بلافاصله تخليه شد و به محاصره نيروهاي امنيتي درآمد. اين مسئله موجي از بيم و هراس را در بين مسافران ايستگاه و نيز افرادي که از اين منطقه عبور مي‌کردند، برانگيخت.

فرانسوا بايرو وزير دادگستري و رئيس‌ حزب دموکراتيک فرانسه که در مبارزات انتخاباتي از متحدان امانوئل ماکرون رئيس‌جمهوري فرانسه به شمار مي‌رفت از سمت خود استعفاد داد.وي در اين خصوص تاکيد کرد بخشي از دولت جديد اين کشور نخواهد بود.
 ماربل دو سارنه وزير اروپاي دولت فرانسه نيز با استعفا از سمت خود، علت اين اقدام را کمک به دولت فرانسه براي دستيابي به اهداف مورد نظر اعلام کرد.روز گذشته سيلوي گولارد وزير دفاع فرانسه نيز از سمت خود استعفا داد. پيش از اين نيز سخنگوي دولت فرانسه از استعفاي قريب‌الوقوع کابينه ادوارد فيليپ نخست‌وزير فرانسه خبر داده بودکريستوف کاستانر، سخنگوي دولت فرانسه ديروز گفت، استعفاي همه وزراي حزب جنبش دموکراتيک (MoDem) از دولت امانوئل ماکرون، باعث "سهولت در امور" خواهد شد..کاستانر به شبکه راديويي اروپا 1 گفت: اين استعفاها امور را تسهيل مي‌کنند.وي ادامه داد: ما بعد از پيروزي بزرگ روز يکشنبه در انتخابات پارلماني اکنون يک اکثريت بزرگ داريم و به موجب آن کشور را اداره خواهيم کرد. پس اکنون زمان رفتن به سراغ کار است.حزب MoDem اخيرا به سبب اتهام مربوط به سوءاستفاده از اعتبارات دولتي توسط اعضاي اين حزب درگير يک رسوايي شده است.اين حزب در انتخابات پارلماني اخير فرانسه با حزب جمهوري به پيش امانوئل ماکرون دست به ائتلاف زد. پيروزي نمايندگان حزب ماکرون باعث يکدست بودن نمايندگان با اصلاحات آتي دولت شد.

نيروهاي مبارزه با تروريسم عراق در ادامه حضور در منطقه قديمي‌موصل به اطراف مسجد جامع در مرکز بخش قديمي‌موصل حمله کردند و وارد درگيري‌هاي شديد با داعش شدند.
به گزارش شبکه خبري روسيا اليوم، نيروهاي مبارزه با تروريسم عراق بعد از محاصره کامل بخش قديمي‌شهر موصل به منطقه‌اي که مسجد جامع النوري و مناره تاريخي الحدباء در قلب بخش قديمي‌قرار دارد، حمله کردند،‌ الميادين نيز گزارش داد، نيروهاي عراقي اکنون در ۲۰۰ متري مناره الحدباء هستند. مسجد النوري به اين دليل مهم است که ابوبکر البغدادي در سال ۲۰۱۴ از آنجا خلافت خودخوانده داعش را اعلام کرد.به گزارش الميادين اکنون محور غربي منطقه قديمي‌موصل زير آتش جنگنده‌هاي عراقي است.لشگر نهم زرهي ارتش عراق کنترل محله الشفاء که شامل بيمارستان‌هاي اصلي شهر مشرف بر کرانه غربي رود دجله است، در دست گرفته است. کنترل محله الشفاء باعث شد که نيروهاي عراقي بخش قديمي‌شهر را محاصره کنند.جنگ تصرف بخش قديمي‌شهر از شديدترين درگيري‌ها از زمان تلاش نيروهاي عراقي براي آزادي شهر موصل است.اين بخش از شهر موصل آخرين منطقه‌اي است که همچنان تحت کنترل داعش در موصل است. براساس آمارهاي ارتش عراق تعداد تروريست‌هاي داعش بيشتر از ۳۰۰ تن نيست. در حالي که قبلا ۶۰۰۰ تروريست در اين شهر بودند.
ملک سلمان با شکستن قواعد بازي پسرش را وليعهد کرد
گروه بين الملل - پادشاه عربستان در پي راي‌گيري در هيئت بيعت، وليعهد قبلي اين کشور را برکنار و پسرش را وليعهد کرد؛ اقدامي‌که از چندي قبل قابل پيش‌بيني بود. تا کنون شاهزاده محمد بن نايف وليعهد عربستان بود.
محمد بن سلمان معاون نخست‌وزير و وزير دفاع عربستان نيز هست. شبکه العربيه به نقل از خبرگزاري رسمي‌عربستان "واس"، گزارش داد محمد بن نايف از سمت خود به عنوان وزير کشور برکنار و عبدالعزيز بن سعود بن نايف به اين مقام منصوب شده است. بنابر گزارش خبرگزاري عربستان در رأي‌گيري در نهادي که مسئول تعيين وليعهد بوده، محمد بن سلمان ۳۱ راي از ۳۴ رأي را به دست آورده است. محمد بن سلمان علاوه بر سمت وليعهدي، معاون نخست‌وزير و وزير دفاع عربستان نيز است. براساس گزارش خبرگزاري واس عربستان، دستور پادشاه بند "ب" ماده پنج اساسنامه حکومتي اين کشور را تعديل کرده است. اين اولين بار است که قدرت از پدر به پسر به ارث مي‌رسد. امير کويت پيام تبريکي را براي محمد بن سلمان به مناسبت انتخابش به عنوان وليعهد عربستان فرستاد.
تغير در دولت آل سعود
اين دومين بار است که ملک سلمان وليعهد عربستان را تغيير مي‌دهد. در ماه آوريل سال ۲۰۱۵ و چند ماه پس از آغاز سلطنت خود، وي امير محمد بن نائف را به جاي مقرن بن عبدالعزيز، برادر ناتني خود به وليعهدي انتخاب کرد. تا پيش از آن، فرزندان عبدالعزيز آل سعود، بنيانگذار مملکت سعودي، به عنوان وليعهد انتخاب شده و پس از برادران خود به سلطنت رسيده بودند. محمد بن نائف نخستين فرد از نسل سوم خاندان سعودي بود که انتظار مي‌رفت به سلطنت سعودي برسد. در حال حاضر، محمد بن سلمان نه تنها نخستين فرد از نسل سوم خاندان سلطنتي سعودي بلکه اولين فرزند يک پادشاه اين کشور که هنگام سلطنت پدر خود مقام وليعهدي مي‌گيرد و قرار است جانشين پدر شود.همچنين، به عنوان نائب اول نخست وزير، او رياست عملي هيئت دولت را نيز در دست گرفته است.براساس دستور پادشاه، شاهزاده عبدالعزيز بن سعود بن نايف وزير کشور جديد شده است.در ادامه عزل و نصب‌هاي پادشاه احمد بن محمد السالم به عنوان معاون وزير کشور در سطح وزير (يعني در سطح ممتاز) تعيين شد و دکتر ناصر الداوود از پستش برکنار و به عنوان نماينده وزارت کشور در سطح وزير تعيين شد.اين دستور جديد پادشاه در حالي است که او اخيرا در ادامه جنگ قدرت در اين کشور اختيارات محمد بن نايف را کم کرده بود.طبق گزارش اخير خبرگزاري رسمي‌عربستان، سلمان بن عبدالعزيز دستور تغيير و تحول در وزارت دادگستري اين کشور را داده بود.طبق اين دستور، نام هيئت تحقيق و دادستاني کل به دادستاني کل تغيير کرد و در اين وضعيت از استقلال برخوردار شد.طبق اين دستور، دادستان کل که از اين پس به‌ طور مستقيم با پادشاه در ارتباط است، از استقلال تام برخوردار خواهد بود و هيچ‌ کس حق دخالت در کار وي را نخواهد داشت. اين در حالي است که پيشتر دادستان کل با وليعهد عربستان مستقيم در ارتباط بود و اين فرمان به معناي محدود شدن اختيارات محمد بن نايف بود.از قبل هم گفته مي‌شد،‌ محمد بن نايف با پسر شاه بر سر تخت پادشاهي رقابت داشت.
وليعهد تازه چه کسي است؟
محمد بن سلمان از سومين همسر سلمان بن عبدالعزيز در جده متولد شد. وليعهد جديد عربستان ۳۱ سال دارد او بزرگترين پسر ملک سلمان است و در چند سال اخير قدرتمندترين فرد در خاندان پادشاهي عربستان به شمار مي‌رود. او فارغ‌التحصيل رشته حقوق از دانشگاه ملک سعود رياض است. در سال ۲۰۰۹ به عنوان مشاور ويژه پدرش سلمان که در آن زمان فرماندار رياض بود، منصوب شد.در سال ۲۰۱۳ زماني که پدرش سلمان وليعهد عربستان شد، محمد بن سلمان رياست دفتر پدرش را بر عهده گرفت. او در آوريل ۲۰۱۴ عضوي از کابينه شد. پس از مرگ ملک عبدالله در ژانويه ۲۰۱۵ و رسيدن سلمان به پادشاهي، جايگاه محمد بن سلمان نيز در رهبري عربستان به سرعت ارتقا يافت.محمد بن سلمان نخستين وليعهد در ميان خاندان پادشاهي عربستان است که نوه ملک سعود بنيانگذار عربستان و از نسل سوم خاندان سعودي است. پس از مرگ ملک سعود، همه پادشاهان و وليعهدها از ميان فرزندان او بودند.از محمد بن سلمان به عنوان مبتکر سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ ياد مي‌شود؛ طرحي که در آن آينده عربستان از نظر توسعه اقتصادي و اجتماعي تا سال ۲۰۳۰ ترسيم شده است. او به عنوان رئيس شوراي امور اقتصادي و توسعه در حکومت عربستان اين برنامه را در خرداد ۱۳۹۵ معرفي کرد. پيشتر محمد بن سلمان جوانترين وزير دفاع جهان محسوب مي‌شود و در صورت اينکه وي در چند سال آينده به پادشاهي عربستان برسد جوان‌ترين پادشاه تاريخ اين کشور نيز خواهد بود. از محمد بن سلمان به عنوان يکي از افراد قدرتمند در تشکيلات سياسي سعودي نام برده مي‌شد و به خصوص در ماه‌هاي اخير، او در سفر به کشورهاي ديگر با مقامات عاليرتبه اين کشورها ديدار داشت. از جمله سفرهاي اخير او مي‌توان از ديدار از واشنگتن و مسکو و مذاکره با دونالد ترامپ و ولاديمير پوتين، رئيسان جمهوري دو کشور نام برد.اگرچه در نظام سياسي عربستان سعودي پادشاه به عنوان "ولي امر" از اختيارات و قدرت قابل توجهي برخوردار است، اما معمولا نظر بر اين بود که قدرت او محدود به تاييد و پذيرش از سوي اعضاي ارشد خاندان سلطنتي است. به خصوص گفته مي‌شد که ترتيبات وراثت سلطنت بايد مورد تاييد اعضاي خاندان سلطنتي باشد. مشخص نيست که آيا اقدام ملک سلمان در راستاي تمرکز و تثبيت قدرت در خانواده خود نيز مورد تاييد اميران سعودي قرار گرفته و آيا چالشي در برابر آن وجود داشته است يا خير.
آمريکا به اقدامات عربستان مشکوک است
درحاليکه دولت آل سعود با وليعهدي تازه روبرو شده اوضاع سياست خارجي عربستان با آمريکا درباره بحران قطر دچار پيچيدگي شده است.سخنگوي وزارت خارجه ايالات متحده‌امريکا انگيزه‌هاي عربستان سعودي و امارات عربي متحده را براي تحريم قطر زير سوال برد و گفت از اينکه اين دو کشور دلايل اين تحريم را اعلام نکرده‌اند، «سردرگم» شده است. به گزارش خبرگزاري رويترز، هدر نوئرت، سخنگوي وزارت خارجه‌امريکا در بيانيه اي گفت هر چه زمان مي‌گذرد، «ترديدها» درباره اقدامات عربستان سعودي و امارات عربي متحده بيشتر مي‌شود. خانم نوئرت گفت: «در اين مرحله، ما يک سوال ساده داريم: آيا اين اقدامات واقعا به اتهام مربوط به حمايت قطر از تروريسم مربوط مي‌شود يا به نارضايتي‌هاي ديرينه دوجانبه و چندجانبه در بين کشورهاي عضو شوراي همکاري ربط دارد.» اشاره سخنگوي وزارت خارجه‌امريکا در اين بيانيه شديداللحن، به اختلافات بين اعضاي شوراي همکاري خليج فارس بود. اين در حالي است که دونالد ترامپ، رييس جمهوري ايالات متحده‌امريکا قطر را به حمايت «سطح بالا» از تروريسم متهم کرده است. عربستان سعودي، امارات عربي متحده و قطر از هم پيمانان مهم آمريکا در منطقه هستند و زير سوال بردن آشکار اقدامات اخير عربستان و امارات براي تحريم و منزوي کردن قطر، مي‌تواند نشانه اي از آن باشد که واشنگتن مي‌خواهد که طرفهاي ذيربط، اين مناقشه را خاتمه دهند. خانم نوئرت گفت: «ما به طرفهاي ذيربط گفته‌ايم: اين کار را تمام کنيد. دست به کار شويد.»«عُديد»، پايگاه نظامي‌مهم آمريکا در قطر بيش از يازده هزار نيروي آمريکايي و نيروهاي کشورهاي هم پيمان را در خود جاي داده است. خانم نوئرت گفت اين صحيح نيست که فقط به قطر اشاره شود و اضافه کرد که سعودي‌ها، اماراتي‌ها و ساير کشورهاي حوزه خليج فارس نيز با چالشهاي مشابهي در زمينه تامين مالي تروريسم روبرو هستند.