بازار نفت در مسير صحيحي حرکت مي‌کند
ميته نظارت کننده بر توافق کاهش توليد کشورهاي عضو غيرعضو اوپک اعلام کرد عوامل بنيادين بازار نفت بهبود يافته‌اند و بازار نفت در مسير صحيحي حرکت مي‌کند.به گزارش ايسنا، اين کميته در بيانيه اي که از سوي اوپک انتشار يافت، اعلام کرد تحولات اخير بازار را زيرنظر دارد و ابراز اطمينان کرد که بازار نفت در مسير صحيحي حرکت مي‌کند.اين کميته که متشکل از وزيران کشورهاي کويت، روسيه، ونزوئلا، الجزيره و عمان است، اعلام کرد ۲۴ ژوييه در سن پترزبورگ روسيه نشست خواهد داشت. تحت توافق کاهش توليد که تا پايان مارس سال ۲۰۱۸ تمديد شده است، اوپک ۱.۲ ميليون بشکه در روز و ۱۰ کشور خارج از اين سازمان که در راس آنها روسيه قرار دارد، ۵۵۸ هزار بشکه در روز از توليدشان را کاهش خواهند داد.

مناقصه عمان براي پروژه‌هاي انرژي تجديدپذير
شرکت برق مناطق روستايي عمان (Raeco) احتمالا تا پايان سال براي ۱۱ پروژه انرژي تجديدپذير که قرار است در اين سلطان نشين اجرا شوند، مناقصه برگزار خواهد کرد.به گزارش ايسنا، "عمان آبزرور" به نقل از مديرعامل شرکت Raeco گزارش کرد که اين اقدام در راستاي استراتژي اين شرکتبراي افزايش استفاده از انرژي تجديدپذير در عمان انجام مي‌گيرد.صالح الرومهي، مديرعامل شرکت Raeco گفت: اين شرکت به عنوان يکي از نخستين شرکت‌هايي که استفاده از انرژي خورشيدي را براي جايگزين کردن با نيروگاه‌هاي ديزلي گران و آلاينده آغاز کرد، مطالعات امکان سنجي در ۱۱ محل مختلف در عمان را براي پياده سازي سيستم‌هاي انرژي هيبريدي در اين کشور آغاز کرده است.

صادرات ماهانه نفت عراق ثابت ماند
صادرات نفت از ميدان‌هاي متعلق به دولت مرکزي در بغداد از ابتداي ژوئن تاکنون حدود ۳.۲۷ ميليون بشکه در روز بوده که مشابه سطح صادرات ماه مه است.جبار العيبي، وزير نفت عراق گفت: مجموع صادرات نفت عراق شامل ميدان‌هاي نفتي متعلق به بغداد و منطقه کردستان در شمال اين کشور، به ۳.۸ ميليون بشکه در روز از ابتداي ژوئن تاکنون بالغ شده است. مجموع توليد اين کشور حدود ۴.۳۱۵ ميليون بشکه در روز بوده است.وزير نفت عراق به رويترز اظهار کرد: صادرات کردستان در ماه جاري حدود ۵۲۰ تا ۵۳۰ هزار بشکه در روز بوده است.وي بدون اشاره به جزييات بيشتر، گفت عراق در مذاکرات آرام با شرکت‌هاي نفتي خارجي است که در اين کشور فعاليت مي‌کنند تا قرارداد خدماتشان را اصلاح کنند.
۸ سال مذاکره نتیجه داد؛
سرانجام صادرات گاز به کشور عراق آغاز شد و بدين ترتيب تفاهم نامه اي که در سال ۸۸ بين دو کشور به‌امضا رسيده بود جنبه عملياتي پيدا کرد.
به گزارش تسنيم، صادرات گاز ايران به عراق، طبق اعلام معاون وزير نفت در امور بين الملل و بازرگاني، از چهارشنبه گذشته آغاز شده است.
«اميرحسين زماني نيا» معاون وزير نفت در امور بين الملل و بازرگاني با بيان اينکه "صادرات گاز طبيعي ايران به بغداد از شامگاه چهارشنبه آغاز شده است"، گفت: صادرات با حجم حدود هفت ميليون مترمکعب در روز آغاز شده و سرانجام به 35 ميليون مترمکعب مي‌رسد.
امضاي تفاهم‌نامه صادرات گاز ايران به کشور عراق در سال 88 صورت گرفت. دو سال بعد اين تفاهم‌نامه به قرارداد تبديل شد. بر اساس اين قرارداد ايران متعهد مي‌شد که روزانه 20 تا 25 ميليون متر مکعب گاز به عراق صادر کند. حجم اين قرارداد که به منظور تأمين سوخت نيروگاه‌هاي "المنصوره" و "الصدر" بغداد است، با الحاقيه اي به 25 ميليون مترمکعب رسيد با اين تبصره که در روزهاي گرم سال اين مقدار تا 35 ميليون مترمکعب افزايش يابد.
آبان ماه سال 94 نيز دومين قرارداد صادرات گاز ايران به عراق به‌امضا رسيد تا روزانه 25 تا 40 ميليون مترمکعب گاز براي تأمين سوخت نيروگاه "شط البصره" ارسال شود.
اگر چه طبق قرارداد نخست، بايد صادرات گاز ايران به عراق از سال 2013 آغاز مي‌شد، اما به دليل مسائل امنيتي در کشور عراق ساخت خط لوله در اين کشور مطابق با برنامه پيش نرفت.
اواخر فروردين‌ماه سال 94 «عليرضا غريبي» مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه گاز ايران اعلام کرد که تست 50 کيلومتر از خط لوله صادرات گاز به عراق آغاز شده و در مرحله بعد، تست 47 کيلومتر باقيمانده اين خط نيز انجام مي‌شود؛ بر اين اساس صادرات گاز به کشور عراق از ارديبهشت‌ماه (سال 94) ميسر مي‌شود؛ اما اين وعده محقق نشد.
«حميدرضا عراقي» معاون وزير نفت در ميانه بهار 94 درباره تأخير صادرات گاز به کشور عراق با تأکيد بر اين که‌امادگي براي صادرات گاز به اين کشور وجود دارد، گفت: "البته تست خط لوله صادرات گاز به عراق در ارديبهشت ماه آغاز شد اما به دليل مشکلات فني عمليات به اتمام نرسيده است. اگرچه به دليل شرايط منطقه، تست خط لوله صادراتي با کمبود آب مواجه است اما عمليات تست همچنان در حال انجام است و اميدواريم اين عمليات تا خردادماه به اتمام برسد."
اين عمليات تست و راه‌اندازي در مرحله اول تا اواسط تابستان 94 و در مرحله دوم تا اواسط زمستان 94 کامل شد و خط لوله 97 کيلومتري صادرات گاز به عراق که از چارمله در استان ايلام آغاز و در نفت شهر (مرز ايران و عراق) به پايان مي‌رسد از ابتداي اسفند 94 آماده ارسال گاز به اين کشور است.
طبق گفته مديرعامل شرکت ملي گاز ايران، قرار بود صادرات گاز به عراق از اسفندماه سال 94 آغاز شود اما اين مهم محقق نشد. پيگيري خبرنگار تسنيم حاکي از اين بود که دو طرف هنوز در خصوص نحوه انتقال وجه پول خريد گاز از ايران به توافق نظر نرسيده‌اند و مذاکرات بر سر اين موضوع ادامه دارد.
در پايان ارديبهشت‌ماه 95، هيئتي از بانک مرکزي ايران عازم عراق شد تا اين مسئله را حل و فصل کند. در اين سفر وزارت برق عراق که خريدار گاز ايران است، پايان خردادماه 95 و اوايل تيرماه 95 را زماني مناسب براي آغاز دريافت گاز از ايران اعلام کرد و شرکت ملي گاز ايران نيز اين زمان را مورد تأييد قرارداد اما به دليل عدم توافق دو طرف بر روي مسائل مالي و نحوه تسويه پول گاز دريافتي از سوي عراق، آغاز اين صادرات گاز به تعويق افتاد.
مذاکرات مالي دو طرف ادامه داشت تا اينکه ميانه اسفند سال گذشته «حميدرضا عراقي» مديرعامل شرکت ملي گاز از آغاز صادرات گاز به بصره عراق از سال 96 خبر داد. در حالي که سال 96 آغاز شده و خبري از آغاز صادرات گاز ايران به عراق نبود، «بيژن زنگنه» وزير نفت 27 فروردين در جمع خبرنگاران در اين خصوص گفت: "قرارداد صادرات گاز به عراق از ارديبهشت اجرايي مي‌شود و مشکل آن فقط گشايش LC از سوي دولت عراق است که با رفع آن صادرات روزانه 50 ميليون متر مکعب گاز به عراق آغاز مي‌شود."
عدم گشايش LC از سوي دولت عراق در حالي بود که اين کشور به شدت به گاز ايران براي تأمين سوخت مورد نياز نيروگاههاي خود و همچنين سوخت مورد نياز شهرها نيازمند است. در روز هجدهم ارديبهشت ماه سال جاري «حميد رضا عراقي» مديرعامل شرکت ملي گاز ايران در اين گفت: "طبق برنامه ششم، ايران بايد 200 ميليون متر مکعب گاز صادر کند، که در همين راستا دو روز گذشته با عراق مذاکره کرديم و بانک مورد نظر در عراق براي مبادله پول مشخص شد و قرار شد کشور عراق LC باز کند تا صادرات گاز به عراق آغاز شود، ايران بايد 50 ميليون متر مکعب در روز گاز به عراق صادر کند."
با گذشت حدود 40 روز از اين تاريخ، چهارشنبه گذشته صادرات گاز به کشور عراق آغاز شده و به نظر مي‌رسد پس از قريب به 2 سال مذاکره دو طرف بر روي مسائل مالي، توافقاتي در اين زمينه حاصل شده است.
مدير عامل شرکت توسعه و مهندسي نفت جزئيات يکپارچه‌سازي ميادين نفتي ياران شمالي و ياران جنوبي را تشريح کرد.
سيد نورالدين شهنازي‌زاده در مورد يکپارچه سازي ميادين نفتي ياران شمالي و ياران جنوبي توضيح داد: در مورد پروژه ميدان نفتي ياران اين سياست دنبال مي‌شود که اين دو ميدان يکپارچه شوند و طرح توسعه اين دو ميدان به صورت مشترک انجام شود تا توليد از اين ميادين با استفاده از روش‌هاي IOR و EOR و تلمبه‌هاي درون چاهي در دراز مدت حفظ شود.وي با اشاره به‌امضاي قرارداد HOA با شرکت صنعت نفت و گاز پرشيا براي يکپارچه سازي ياران شمالي و ياران جنوبي گفت: براي تکميل اين قرارداد، توسعه ياران شمالي و ياران جنوبي در قالب يک ميدان در قالب يک الحاقيه انجام مي‌شود.
به گفته شهنازي زاده، اين اقدام به زودي انجام خواهد شد و در حال آماده کردن مقدمات کار هستيم تا پس از آنکه در شرکت ملي نفت ايران تصويب شد فرآيند کار در قالب يک الحاقيه HOA آغاز شود و متعاقبا بحث قرارداد پيگيري شود تا بعد از اينکه مجوزهاي لازم گرفته شد انعقاد قرارداد ياران شمالي و جنوبي با شرکت صنعت نفت و گاز پرشيا صورت گيرد.
بهبود 90درصدي کيفيت کنترل فرکانس شبکه برق در دولت يازدهم
معاون راهبري شبکه شرکت مديريت شبکه برق ايران از بهبود 90 درصدي کيفيت کنترل فرکانس شبکه برق در دولت يازدهم خبر داد؛ با اين همه از سه هزار و 300 مگاوات کسري توان امسال گفت که با اجراي طرح‌هاي اصلاحي و مديريت مصرف قابل رفع است.مصطفي رجبي مشهدي کنترل فرکانس را يکي از شاخص مهم و کليدي براي مديريت شبکه برق اعلام کرد.
به گفته رجبي مشهدي، فرکانس‌هاي در بازه مجاز 2/0±50 هرتز در کشور رصد مي‌شود که در سال 1392 به ميزان 125 دقيقه فرکانس شبکه، خارج از اين بازه بود که با پايش و کنترل، در سال 1395 به حدود 12 دقيقه رسيد که به معناي 90 درصد بهبود کيفيت کنترل فرکانس شبکه است.وي کنترل فرکانس در شبکه برق ايران را در سطح منطقه بي نظير و در حد ترازهاي جهاني دانست و يادآوري کرد: نيروگاه‌هاي حرارتي و برق آبي که در کنترل فرکانس مشارکت دارند به صورت دوره اي مورد آزمون قرار گرفتند و در سه دسته عالي، متوسط و ضعيف دسته بندي شدند.

نشت در خط لوله نفت در اهواز مهار شد
نفت سفيد در منطقه سه راهي فرودگاه اهواز روز جمعه دچار نشتي شد که با حضور به موقع نيروهاي عملياتي شرکت نفت و گاز کارون مهار شد.مدير عامل شرکت نفت و گاز کارون در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: در ساعت 5:20 دقيقه بامداد روز جمعه از طريق نيروي فني اين شرکت نشتي نفت در خطوط لوله در محل سه راهي فرودگاه اهواز به اين مديريت گزارش شد.محسن دهان زاده روز جمعه اظهار کرد: بلا فاصله نيروهاي عمليات و امداد اين شرکت به محل اعزام و کار عمليات را آغاز که در مرحله اول با بستن فلکه انتقال نفت ، از نشتي بيشتر نفت در اين محل جلوگيري شد.وي اظهار کرد: در مرحله بعد نيروهاي امدادي نفتي که در منطقه نشت پيدا کرده بود را تخليه کرده تا از بروز آتش سوزي جلوگيري شود.

ايران صادرات گاز به عراق را آغاز کرد
خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد ايران صادرات گاز به عراق را از روز گذشته آغاز کرده است.به گزارش ايرنا، صادرات گاز به عراق از طريق خط لوله اي مستقيم به بغداد انجام مي‌شود.حجم صادرات گاز به عراق با هفت ميليارد متر مکعب در روز آغاز شده است و به زودي به 35 ميليارد مترمکعب در روز خواهد رسيد.افتتاح خط لوله گاز يک روز پس از ديدار حيدر العبادي، نخست وزير عراق از تهران صورت گرفت.ايران و عراق قرار داد دومي‌نيز براي ساخت خط لوله گاز به بصره، شهر جنوبي عراق امضا کرده‌اند.اين دو کشور پس از سرنگوني صدام حسين ديکتاتور عراق، به دوکشور متحد و دوست تبديل شده‌اند.