از شلاق تا ممانعت از حضور در محل كار؛
گروه اجتماعي: وضعيت كارگران آنطور كه بايد به سامان نيست. هنوز هم مشكلات زيادي در جامعه كارگري كشور وجود دارد، مشكلاتي كه هر روز موجب نارضايتي و اعتراضي كارگران برخي از واحدهاي توليدي، كارخانه‌ها، معادن و ... مي‌شود. اين در حالي است كه موضوعات مرتبط با جامعه کارگري در هر کشوري در ميان مهمترين و حساس‌ترين مسائل اجتماعي آن کشور محسوب مي‌شود.
سال‌هاست كه کارگران از مقام‌هاي اجرائي کشور توقع دارند از مسائل و مشکلات آنها بگويند؛ همين بيان مشكلات كارگران از زبان مسئولان مي‌تواند نشانه‌اي باشد از ميزان حساسيت دولت براي اين بخش از جامعه باشد.
اگر قوانين جديد مربوط به حوزه كار را در ايران مرجع قرار دهيم، بايد گفت كه بخش قابل توجهي از افراد مشغول به کار براساس قانون، جزء جامعه کارگري محسوب مي‌شوند. هرچند پذيرش اين موضوع منوط به اين است كه تصور رايج از کارگر را کنار بگذاريم و تعريف امروزي کارگر را براساس اصول بيمه‌اي و نوع فعاليت بپذيريم. در تمام كشورهاي جهان اعتراض و اعتصاب بخشي از حقوق كارگران به شمار مي‌آيد، با اين حال رفتارهاي صورت گرفته در ايران با اعتراضات كارگري چنان طيف گسترده‌اي از رفتارها را شامل مي‌شود كه نمي‌توان نسخه جامعي براي اين موضوع را مد نظر داشت.
جلوگيري از ورود كارگران معترض
پنجشنبه يکم تير ماه در ادامه اعتراض صنفي کارگران مجتمع ني شکر هفت تپه، ماموران حراست از ورود ۳۰ نفر از کارگران به کارخانه جلوگيري کردند. آنطور كه خبرگزاري ايلنا گزارش داده کارگران مجتمع ني شکر هفت تپه اين خبر را اعلام كردند. طبق اين گزارش به دنبال اعتراض صنفي روزهاي گذشته كارگران در مجتمع ني شكر هفت تپه کارفرماي اين مجموعه با اين استدلال که اين ۳۰ کارگر اعتراضات را هدايت مي‌کنند از ورودشان به کارخانه ممانعت کرده‌ است. برپايه اظهارات منابع خبري، از قرار معلوم ۳۰ کارگري که صبح روز پنجشنبه (يکم تيرماه) از حضور در محل کار هميشگي‌ خود منع شده‌اند بين ۱۸ تا ۲۲سال سابقه کار دارند.اين در حالي است كه همه کارگران اعتصابي در واکنش به بي‌توجهي کارفرماي اين مجموعه در پرداخت مطالبات صنفي‌شان تصميم به توقف توليد گرفته‌اند، ماموران حراست با اين استدلال که اين ۳۰ کارگر اعتراضات را هدايت مي‌کنند از ورودشان به کارخانه ممانعت کرده‌اند. کارگران مجتمع ني شکر هفت تپه تقريبا از ابتداي سال‌جاري هرچند روز يکبار در اعتراض به معوقات مزدي و بيمه‌اي خود در اين واحد توليدي دست از کار کشيده و توليد را متوقف مي‌کنند. با اين حال كارفرما در پاسخ به اعتراض‌هاي مطرح شده از سوي آنها، از ورود به برخي از كارگران جلوگيري كرده است. جلوگيري از ورود به محل كار از سوي كارفرما، تنها يكي از روش‌هايي است كه در مقابل اعتراضات كارگري به آن دست زده مي‌شود.
مورد عجيب معدن آق‌دره در تكاب
ارديبهشت ماه سال گذشته بود كه برخورد عجيبي با كارگران معدن آق‌دره صورت گرفت، اخباري كه هفته‌ها بعد و در اواسط خردادماه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. پس از آنكه رسانه‌ها به گزارش برخورد صورت گرفته با كارگران آق‌دره پرداختند، نمايندگان مجلس نيز به اين موضوع ورود كردند و از رفتار صورت گرفته با كارگران ابراز ناراحتي و نارضايتي كردند. ماجرا از اين قرار بود كه در پي اعتراض‌هاي صورت گرفته از سوي كارگران معدن آق‌دره، 17 نفر از آنها با اعتراض كارفرماي اين معدن در محاكم قضايي آذربايجان غربي محكوم به به تحمل مجازات تعزيري حبس، پرداخت جزاي نقدي و تحمل ضربات شلاق شده بودند. اين پرونده زماني عجيب‌تر شد كه در نهايت با اعلام گذشت شاکي و استفاده از فرصت عفو مقام قضايي، مجازات حبس تمامي‌کارگران مورد نظر لغو شد و مجازات پرداخت جزاي نقدي و تحمل ضربات شلاق در مورد هرکدام از متهمان به اجرا درآمد. بر اين اساس هرکدام از متهمان رديف اول تا پنجم به تحمل 150 ضربه شلاق و 5 سال حبس تعزيري محکوم شدند که اين حکم در دادگاه تجديد نظر به 100 ضربه شلاق و 37 ماه حبس تعزيري تقليل پيدا کرد. اين شيوه برخورد با اعتراض‌هاي كارگري هرچند شايد اولين نمونه از آنها نباشد، اما موضوعي بود كه طي ماه‌هاي گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و با پيگيري‌هاي صورت گرفته كميته حقيقت‌يابي نيز در مجلس شوراي اسلامي‌درباره اين واقعه گزارشي را در صحن خانه ملت ارائه كردند. در نهايت هرچند حدود يك سال از اين اتفاق در معدن آق‌دره مي‌گذرد اما هنوز هم آخرين اخبار منتشر شده درباره اين معدن نشان دهنده ادامه‌دار بودن مشكلات كارگران و ادامه روند اعتراضات كارگري است. اوايل خردادماه سال‌جاري بود كه ايلنا از قول جمعي از کارگران فصلي معدن طلاي آق‌دره گزارش داد كه برخلاف سنوات گذشته که در نيمه اول هرسال مشغول به کار مي‌شدند هنوز بيکارند. براساس اين گزارش حدود ۲۵۰ کارگر فصلي معدن طلاي آق‌دره که در بهار هرسال فعاليت خود را در معدن آق‌دره شروع مي‌کردند و تا شروع سرماي فصل زمستان به همکاري خود با اين واحد معدني ادامه دادند، اما در سال‌جاري اين کارگران با بيان اينکه هميشه از نيمه دوم هر سال فعاليت خود را در اين واحد معدني از سرمي‌گرفتند، اعلام كردند كه‌امسال برخلاف گذشته تنها ۴۰ نفر از کارگران فصلي در اين واحد معدني مشغول بکار شده‌اند و هنوز وضعيت شغلي ۲۱۰ کارگر فصلي باقيمانده هنوز مشخص نيست.
راه‌حل‌هاي جديدي براي اتحاديه‌هاي كارگري بيابيم
در همين ارتباط رحمان عجم، نماينده کارگران معادن زغالسنگ البرز شرقي در گفتگو با خبرنگار «تجارت» گفت: شاهد هستيم که برخي رفتارهاي نامناسب با جامعه کارگري، نه‌تنها متناسب با شرايط روحي و رواني اين قشر زحمتکش نيست بلکه منجر به تحقير کارگران و طنين‌انداز شدن امواج آن در جامعه مي‌شود. به نظر مي‌رسد که هر نوع اقدام تحقير‌کننده‌اي در مواجهه با اين قشر جامعه، تعادل اجتماعي و نظم عمومي‌جامعه را خدشه‌دار مي‌کند و اگرچه بعيد نيست که در جاي خاصي به بهبود شرايط ختم شود اما در نقاط ديگر کشور، گونه‌اي ديگر باشد. اين فعال كارگري در ادامه اضافه كرد: از خاطر نبريم که به خاطرشرايط روحي و فرهنگي کارگران لازم است در مقاطع حساس، با به‌کارگيري افراد کارشناسي که در اين زمينه نگاه دقيق، مسئولانه و همه‌جانبه‌اي دارند، از احتمال بروز فضاي متشنج کاست. بعد از گذشت چند دهه، به نظر مي‌رسد که وقت آن رسيده که وزارت کار و جوامعي که درگير جامعه کارگري ما هستند با نگاهي عدالت‌طلبانه، برخي از جزئيات اين قانون را با حفظ چارچوب‌ها، اصلاح کرده و هنجاري بهتر و اجتماعي‌تر براي بيان دغدغه‌هاي کارگران و کارفرمايان فراهم آورند. نماينده كارگران معادن زغالسنگ البرز شرقي در ادامه اين گفتگو خاطرنشان كرد: در همه‌جاي دنيا، تشکل‌هاي کارگري يکي از عميق‌ترين بحث‌هاي اجتماعي محسوب مي‌شوند و به همين دليل راه‌حل‌ها و تعريف‌هايي براي آنها مطرح شده؛ از کمونيست‌ها گرفته تا نظام‌هاي سرمايه‌داري، هرکدام به‌دنبال آن بوده‌اند که تشکل‌هاي کارگري را به شکلي تعريف کرده و آن را نظام‌مند کنند. در ايران نيز، بعد از انقلاب شکوهمند اسلامي، الگوهايي براي ايجاد اتحاديه‌هاي کارگري به وجود آمد که اگر منصفانه به آن بنگريم، به خاطر طول زمان، کارکرد خود را تا حدودي از دست داده‌اند و وقت آن است که راه‌حل‌هاي جديدي براي اين اتحاديه‌ها بيابيم. عجم در پايان گفت: اکنون که چند دهه از زماني که براساس ضرورت تاريخي آن روزگار، ظرف يا ظرف‌هايي براي اتحاديه‌هاي کارگري تعريف کرديم، گذشته است، اگر بناست اين نهادها، کارکرد خود را حفظ کنند بايد با حفظ احترام و حرمت چارچوب اين تشکل‌ها، تعريف جديدي از آنها معرفي شود که بتواند مدافع بهتري براي کارگران، محيط‌هاي کاري و اقتصاد کشور باشد.
عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس از تشکيل کميته‌اي در کميسيون بهداشت براي بررسي بدهي بيمه‌ها به مراکز درماني خبر داد.
 همايون‌هاشمي‌در گفتگو با خانه ملت، درباره بدهي 11 هزار ميلياردي بيمه‌ها به حوزه سلامت، افزود: چند هفته‌اي است که موجي از نگراني‌ها نسبت به انباشت اين بدهي‌ها به مراکز درماني در حوزه سلامت وجود دارد که ادامه آن ممکن است طرح تحول سلامت را با مشکل مواجه کند. وي ادامه داد: بحث روابط مالي بين نهادهاي خدمتگذار در حوزه سلامت از مواردي است که به دليل بدهي بيمه‌ها به بيمارستان‌ها و بيمارستان‌ها به مراکز درماني موجب اين نگراني‌ها شده است. اين نماينده مجلس دهم، تصريح کرد: با توجه به انباشت بدهي بيمه‌ها به مراکز درماني، به نظر مي‌رسد جايي از اين سيکل معيوب است و بايد به فکر راه حلي براي آن بود.‌هاشمي‌افزود: به نظر مي‌رسد بهترين و کوتاه‌ترين راه براي برون رفت از اين مشکل ورود جدي دولت به حل مشکل بدهي بيمه‌ها به مراکز درماني است تا بيشتر از اين مبلغ، شاهد افزايش بدهي‌ها نباشيم. عضو کميسيون بهداشت گفت: دولت بايد اعتباري براي پرداخت بدهي بيمه‌ها به مراکز درماني در نظر بگيرد.

نايب رئيس کميسيون قضايي و حقوقي مجلس گفت: بازرسي از پلاژهاي واقع در سواحل تنها با حکم دادستان امکان‌پذير است.
محمد کاظمي‌در گفتگو با خانه ملت در واکنش به اظهارات رئيس پليس امنيت اخلاقي نيروي انتظامي‌مبني بر ورود آزادانه ماموران نيروي انتظامي‌در پلاژهاي خصوصي واقع در ساحل خزر و ساير سواحل ايران جهت بازرسي، گفت: پلاژها حريم شخصي بوده لذا بازرسي از اين مجموعه‌ها نيازمند حکم دادستاني است. وي اظهارات رئيس پليس امنيت اخلاقي نيروي انتظامي‌مبني بر اينکه بازرسي از پلاژهاي خصوصي واقع در سواحل خلاف قانون دانست و افزود: پلاژها در حکم منزل خصوصي افراد بوده و بازرسي از حريم خصوصي افراد نيازمند حکم قضايي است. وي افزود: دادستان نمي‌تواند حکم عمومي‌بازرسي از پلاژها را صادر کند، در واقع حکم‌ها هم بايد موردي از سوي وي صادر شود، در کل ورود ماموران نيروي انتظامي‌در پلاژ‌هاي خصوصي واقع در ساحل خزر و ساير سواحل ايران براي بازرسي اقدام شايسته‌اي نيست. كاظمي‌تاکيد کرد: اين اقدام شايسته نيست زيرا حريم خصوصي افراد محترم است مگر آنکه موضوع وقوع جرم در پلاژها بر پايه مستنداتي باشد که دادستان بر مبناي آن حکم بازرسي صادر کند.

مدير امور بنادر سازمان منطقه آزاد قشم از پهلوگيري کشتي باري UK SEAIV حامل 12 هزار و 227 تن کنستانتره روي (پودر روي) در بندر و اسکله کاوه قشم، خبر داد.
به گزارش روابط عمومي‌منطقه آزاد قشم، پژمان بهرامي‌با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: اين کشتي باري 25 روز پيش پس از بارگيري از بندر پرسين کشور ترکيه به مقصد بندر کاوه قشم حرکت کرد و پيش از ظهر امروز براي تخليه کنستانتره روي در اين اسکله پهلوگرفت.وي ادامه داد: عمليات تخليه محصول وارداتي در اين شناور به طول 51 متر و عرض 22 متر از هم اکنون شروع شده و تا 5 روز آينده و به صورت کار شبانه روزي ادامه خواهد داشت.به گفته مدير امور بنادر سازمان منطقه آزاد قشم، کار حمل کنستانتره روي وارداتي از اسکله کاوه به شرکت ذوب روي قشم توسط 410 کاميون کمپرسي 30 تُن انجام مي‌شود.وي با اشاره به نامگذراي سال 96 توسط رهبر معظم انقلاب تحت عنوان سال اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال، گفت: بنارد و اسکله‌هاي منطقه آزاد قشم در راستاي تحقق اين شعار مهم به طور شبانه روز آماده ارائه خدمات به شرکت‌هاي توليدي فعال در اين منطقه است.بهرامي‌همچنين با اعلام اينکه در فرآيند عمليات تخليه مواد وارداتي ذوب روي در اسکله کاوه پنج نيروي عملياتي اين بندر و نمايندگان شرکت ذوب روي قشم حضور دارند، گفت: مراحل تخليه بار توسط جرثقيل کشتي و از طريق گِرپ و قيف مخصوص وارد قسمت بار کمپرسي‌ها مي‌شود.
 صادرات بيش از 40 ميليون دلاري شمش روي از منطقه آزاد قشم
مديرعامل شرکت ذوب روي قشم نيز از صادرات بيش از 20 تُن شمش روي اين شرکت به کشورهاي اروپايي، هند و کره به ارزش بيش از 40 ميليون دلار در سال خبر داد.مهدي کلاته با اشاره به توان توليد شمش روي در منطقه آزاد قشم، گفت: اين ميزان پودر روي وارداتي از ترکيه به عنوان يکي از کشورهاي داراي منابع بسيار غني و مناسب روي، مصرف دو ماه توليد شمش در اين منطقه مي‌باشد.وي ادامه داد: شرکت ذوب روي قشم با 350 نيروي کار مستقيم هر ماه بين 6 تا 8 تن کنستانتره براي توليد شمش مصرف مي‌کند و حدود 700 نيروي کار نيز به طور غير مستقيم در ارتباط با توليدات اين شرکت فعاليت مي‌کنند.بنا به اين گزارش، شرکت ذوب روي فعاليت خود را در دو فاز در منطقه آزاد قشم آغاز کرد که فاز نخست آن در سال 1375 و فاز دوم در سال 1385 به مرحله توليد رسيد.موقعيت جغرافيايي جزيره قشم، وجود فرودگاه بين المللي و اسکله‌هاي مسافري و باري، دسترسي آسان به آب‌هاي بين المللي در کنار قوانين و مقررات ويژه مناطق آزاد از مهمرتين دلايل فعاليت شرکت‌هاي صنعتي از جمله شرکت ذوب روي در اين جزيره جنوبي کشور است.

ايلام - مدير عامل آب روستايي استان ايلام گفت: با بهره برداري از پروژه‌هاي آب روستايي در شهرستان دهلران مشکل آب شرب 18 روستاي اين شهرستان مرتفع مي‌شود.
نورالله تيموري در ديدار با مردم روستاهاي بخش مرکزي دهلران با حضور نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي‌و فرماندار دهلران اظهار کرد: با تکميل و بهره برداري از اين پروژه‌ها که شامل 25 کيلومتر خطوط انتقال،دو هزار و 500 متر مکعب حجم مخازن،حفر چهار حلقه چاه و سه ايستگاه پمپاژ هستند مشکل اب شرب 18 روستا بر طرف مي‌شود.وي افزود: با توجه به اعتبارات پيش بيني شده از محل صندوق توسعه ملي و اعتبارت شهرستان در سال جاري چشم انداز خوبي براي حوزه آب روستايي ديده شده است.وي با اشاره به تخصيص اعتباري بالغ بر 45 ميليارد ريال براي آب روستايي در بخش مرکزي و در حال هزينه بودن اين اعتبار براي پروژه‌هاي در حال اجرا در اين بخش گفت:با جذب عمده اين اعتبار پيشرفت طرح‌هاي در حال اجرا در حدود 80 درصد است و پيش بيني مي‌شود در سال جاري نيز چيزي حدود همين اعتبار براي پروژه‌ها آب روستايي لحاظ شود.مدير عامل آب روستايي استان با اشاره به در دست اقدام بودن مخازن آب شرب روستايي در حاضرميل و مازعبدلي گفت: تلاش براي رفع مشکلات شبکه‌هاي آب شرب روستايي،خطوط انتقال مستقل و مخازن مستقل و کار کارشناسي و برنامه ريزي براي عملياتي کردن اين موضوعات در دستور کار است و پيگيري مي‌شود تا در سال جاري اجرايي شوند.تيموري با اشاره به مشکلات شبکه آب شرب روستاي حاضرميل گفت:کار مطالعات و برآورد اعتبارات اين طرح انجام شده و در اعتبارت سال جاري با اعلام تخصيص‌ها جهت اجرا به پيمانکار واگذار مي‌شود.مدير کل بنياد مشکن استان نيز در اين ديدارها گفت:با توجه به اعتبارت پيش بني شده در بودجه سال جاري براي طرح‌هادي در شهرستان دهلران و پيگيري‌ها در اين خصوص لذا بسياري از پروژه‌ها در دستور کار است و عملياتي مي‌شوند.

مديرعامل شرکت توزيع برق مازندران ؛
مهندس قاسم شهابي با بيان اينکه تلفات برق در سه ماهه تابستان حداقل برابر 9 ماه ديگر سال است ، اظهار داشت : فصل تابستان براي کاهش تلفات زمان طلايي است .
مديرعامل شرکت توزيع برق مازندران در جلسه کاهش تلفات که با حضور معاونين فني ، تعدادي از مديران ستادي و روساي ادارت و بخش‌هاي امورهاي آمل ، شمال بابل ، جنوب بابل و بابلسر برگزار شد ، بيان داشت : 62 درصد تلفات برق شرکت در امورهاي آمل ، بابل جنوب ، بابل شمال و بابلسر اتفاق مي‌افتد . وي خاطر نشان کرد : تحقق اهداف کاهش تلفات شرکت به تحقق اهداف در امورها بستگي دارد . شهابي بيان داشت : با افزايش گرما ، تلفات فني و غيرفني برق به شدت افزايش مي‌يابد و برنامه شرکت توزيع مهار تلفات در ايام گرم سال است .
 مديرعامل شرکت توزيع برق مازندران خاطرنشان کرد : با اجراي پروژه‌هاي غير فني مانند بازرسي جدي لوازم اندازه گيري ، تعويض کنتورهاي معيوب ، فيکس کردن کنتورهاي مکانيکي ، پايش شبکه و جمع آوري برق‌هاي غيرمجاز و اجراي پروژه‌هاي فني مانند توسعه فيدر ، تعويض سطح مقطع شبکه 20 کيلوولت ، کاهش شعاع تغذيه و بهبود ولتاژ و ساير پروژه‌هاي تاثيرگذار ، تلفات در فصل تابستان مهار مي‌شود . معاون برنامه ريزي و مهندسي شرکت توزيع برق مازندران در ادامه ضمن بيان اين مطلب که پروژه‌هاي فني هرچه زودتر بايد تبديل به قرارداد شود اظهارداشت : با انجام برنامه ريزي‌هاي دقيق و مستمر و پايدار مشکلات پيش روي شرکت برطرف خواهد شد . در پايان اين جلسه مديران امورهاي آمل ، بابل شمال ، بابل جنوب و بابلسر با بيان عملکرد امورهاي مربوط در سال 96 به ارائه برنامه‌هاي پيش رو براي کاهش تلفات برق در فصل تابستان اشاره کردند.

رييس دانشگاه علوم پزشکي هرمزگان در شوراي پيام رسان سلامت :
دکتر سيد حسين داودي رييس دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان در جلسه شوراي پيام رسانان سلامت که با حضور خبرنگاران حوزه سلامت برگزار شد؛ با اشاره به نقش خبرنگاران در پيشبرد اهداف سلامت گفت: همانطور که از تفکر، رفتار شکل مي‌گيرد لذا نقش خبرنگاران در نوشتن، با داشتن يک رويکرد مناسب آموزشي، موجب تغيير سرنوشت جامعه خواهد شد.
دکتر داودي افزود: عوامل مختلفي از جمله عوامل رفتاري، بيولوژيک و محيطي هستند که سلامت مردم و جامعه را تهديد مي‌کنند؛ عوامل رفتاري ناشي از نوع رفتار افراد جامعه است، که از نوع تفکر شکل مي‌گيرد. عوامل بيولوژِيک نيز شامل: اضافه وزن، چاقي، ديابت، چربي خون و ... و همچنين عوامل محيطي از جمله گرما، خشکسالي و ساير بلايا که سلامت آحاد جامعه را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد.رييس دانشگاه علوم پزشکي هرمزگان با تاکيد بر اينکه 75 درصد عوامل اثرگذار بر سلامت مردم مربوط به عوامل اجتماعي، و 25 درصد به عوامل پزشکي و بيولوژيکي مرتبط است عنوان کرد: استفاده از همه ظرفيتهاي استاني لازم است.وي با بيان اينکه افزايش سواد سلامت در بين مردم جامعه موجب درک بيشتر از مطالبات خود در حوزه سلامت خواهد بود گفت: خبرنگاران که زبان گوياي مردم و بازوي مسئولان هستند؛ در آگاهي بخشي به جامعه تمام تلاش خود را بکار گيرند.رييس دانشگاه علوم پزشکي هرمزگان با اشاره به حمايت کامل استاندار هرمزگان از حوزه بهداشت و درمان استان تصريح کرد: حمايت نمايندگان استان نيز از حوزه بهداشت و درمان در حد اعلاي خود مي‌باشد؛ و فرصت مناسبي است که دانشگاه از اين بستر استفاده نمايد. همه دست اندرکاران در دستگاههاي اجرايي بايد به وظيفه خود در تامين سلامت مردم عمل کنند؛ چرا که بخش اعظمي‌از اين وظيفه و اختيارات بر عهده ساير ارگانها است. قائم مقام وزير بهداشت در استان خاطر نشان کرد: نقش شوراي پيام رسان سلامت در اجراي سند NCD و HIV بسيار تاثير گذار است.
تقدير ازنخبگان وکارافرينان برتربين المللي و کشوري در دانشگاه تهران؛
طي مراسمي‌باحضور مديرومسولان مرکز آموزش تخصصي ورزش وهنر بيداردل کشور و نمايندگان استانهاي شمالي استاد سلمان مهدوي ونمايندگان ساير استانهاي کشور ازنخبگان وکارافرينان برتربين المللي و کشوري قدرداني شد.
اين مرکز باتوجه به بيانات ارزشمند رهبر فرزانه در سال 96، گروه بين المللي مدافعين وحاميان پيام ولايت در ايران وجهان بامديريت دکتر بهرام مرادي دبير کل کنفدراسيون بين المللي ورزشهاي کامبت ورياست مرکز آموزش بيدار دل کشور وحمايت ايت الله دکترنوچمني رياست جبهه حاميان ولايت کشور دکترسيد محمود اماميان رياست اعتلاف بزرگ ورزش ايران دکتر خلخالي مدير عقيدتي وزارت علوم وساير نخبگان مخترعين وتوليد کنندگان شروع به کار کرد و رسما کارگروههاي مختلف بامحور سلامت اشتغال وکار افريني در اين حوضه اعلام آمادگي نمودند که در نهايت اين طرح مستلزم حمايت همه نهادها ارگانها و نيروهاي مسلح براي اجراي طرح سلامت شد. در پايان مراسم باحضور نماينده ي مقام معظم رهبري ، جمعي از مسئولين نهاد رياست جمهوري ، وزارت کشور ، دبير انجمن مخترئين کشور و مديرعامل موسسه ي نام آوران و سرافرازان ميهن از نخبگان و کارافرينان برتربين المللي و کشوري در سالن اجتماعات دانشگاه تهران برگزار شد ، پس از مراسم ضيافت افطاري ، تقدير بعمل امد . همچنين از سلمان مهدوي فعال عرصه کارآفريني دراستان مازندران بااهدائ لوح و تنديس جشنواره قدرداني گرديد.

افزايش مستمري مددجويان بهزيستي
در دولت دوازدهم

رييس سازمان بهزيستي کشور گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه ۱۴۰ مرکز اورژانس اجتماعي در سراسر کشور ايجاد خواهد شد که از اين تعداد تاکنون ۳۰ مرکز احداث شده است. به گزارش ايسنا، انوشيروان محسني بندپي اظهار کرد: در حال حاضر ۲.۵ درصد از افراد جامعه در معرض خطر اعتياد قرار دارند و از هر ۴.۱ ازدواج، يک مورد به طلاق ختم مي‌شود. بنابراين ضرورت دارد سازمان بهزيستي کشور به عنوان يک نهاد تخصصي در ارايه خدمات اجتماعي، مورد حمايت قرار گيرد. محسني‌بندپي با اشاره به افزايش ۳.۴ درصدي مستمري مددجويان تحت پوشش بهزيستي در دولت يازدهم، گفت: طبق قول رييس جمهور، اين مستمري در دولت دوزادهم به ۵ برابر افزايش خواهد يافت.

برخورد با دلالان فيش‌هاي حج، برعهده ناجاست
مدير حج و زيارت استان تهران از تکميل ظرفيت کاروان‌هاي حج تمتع 96 در استان تهران خبر داد و افزود: ظرف 3-4 روز آينده جاي خالي پرخواهد شد و ظرفيتي براي متقاضيان جديد وجود نخواهد داشت. سيدابراهيم اسداللهي در گفتگو با ايلنا، درباره اخباري مبني بر خالي ماندن کاروان‌هاي حج تمتع 96 و عدم استقبال مردم، با رد اين اخبار گفت: در حال حاضر ظرفيت کاروان‌هاي همه استان‌ها تکميل شده و يا در حال تکميل شدن است و اين اخبار مورد تاييد سازمان نيست؛ چراکه اگر ظرفيت خالي در برخي کاروان‌ها و يا استان‌ها وجود دارد، به دليل جابه جايي افراد از يک کاروان به کاروان ديگر است که اين پروسه چند روزي زمان مي‌برد. حج اسداللهي همچنين درباره خريد و فروش فيش‌هاي حج توسط دلالان گفت:‌ خريد و فروش فيش‌هاي حج از سوي دلالان از قديم بوده هست و خواهد بود. اين افراد يک بازار سياهي درست کردند که در اين رابطه قانونگذار تکليف ما را مشخص کرده و نيروي انتظامي‌و قوه قضاييه وظيفه برخورد با دلالان را برعهده دارند.

نرخ «تعرفه‌هاي پرستاري در منزل» اعلام شد
سرپرست دفتر بيمه‌هاي سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اشاره به تصويب تعرفه‌هاي پرستاري در منزل در جلسه هفته گذشته هيئت وزيران گفت: اين تعرفه‌ها به خدمات مراکز سروسامان مي‌دهد. کاظم ميکاييلي در گفتگو با ايسنا، گقت: در همين راستا چندين جلسه کارشناسي براي تعيين اجزا برگزار و در نهايت تعرفه حدود 30 خدمت پرستاري در منزل به صورت کلي همراه با اجزاي آن به تصويب رسيد. ميكاييلي نرخ مهمترين خدمات گلوبال مراقبت‌هاي حرفه‌اي پرستاري را اعلام کرد و گفت: نرخ خدمات مراقبت‌هاي حرفه‌اي پرستاري به ازاي هر ساعت براي بيمارعادي که علائم حياتي‌اش تحت کنترل است حدود 15 هزار تومان تعيين شده. نرخ مراقبت حرفه اي پرستاري براي بيمار عادي با محدوديت حرکتي و ناتواني 18 هزار تومان و نرخ مراقبت حرفه‌اي پرستاري براي بيمار نيازمند مراقبت‌هاي ويژه قلبي ريوي 20 هزار تومان تعيين شده است و 27 خدمت ديگر نيز به همين ترتيب داراي تعرفه شده‌اند.

بارش نزولات جوي در گلستان
 ۳۵ درصد کاهش يافت

علي نظري مديرعامل شرکت آب منطقه اي گلستان در نشست هم انديشي مفابله با بيابان زايي در استان گلستان، اظهار کرد: از سال ۶۴ تا کنون شيب تندي در حفر چاه داشته‌ايم که اکنون ۱۵ هزار حلقه چاه غيرمجاز در سطح استان گلستان وجود دارد.وي با بيان اينکه آب محدود است، افزود: متاسفانه توزيع پراکنش مناسبي در گستره استان نداريم و چاه‌ها هم روي سفره‌هاي زيرزميني حفر شده‌اند که بسيار نگران کننده است.مديرعامل شرکت آب منطقه اي گلستان با بيان اينکه متوسط بارش در استان ۴۵۰ ميلي متر است، خاطرنشان کرد: متوسط بارش در مناطق خشک و بياباني ۲۷۵ ميلي متر، در مناطق معتدل خزري ۶۰۰ ميلي متر و در مناطق کوهستاني ۳۰۰ ميلي متر است که در مجموع ۷۲ درصد آن تبخير مي‌شود.نظري تصريح کرد: در سال آبي جاري شاهد کاهش ۳۵ درصدي نزولات جوي در استان بوديم که از ۵۲۵ ميلي متر به ۳۴۳ ميلي متر رسيده است.وي ادامه داد: وضعيت رواناب‌هاي گلستان هم خوب نيست و شاهد کاهش ۷۷ درصدي رواناب‌ها در رودخانه‌هاي استان بوده‌ايم.نظري با اشاره به تقاضاي بيشتر آب نسبت به عرضه، بيان کرد: با بيشتر شدن تقاضا نسبت به عرضه، الگي مصرف تعيين شده و اگر تقاضا خيلي بيستر شود بايد در بحث مديريت تخصيص انجام شود.وي اضافه کرد: ۷۲ درصد از آب‌هاي سطحي را با احداث سدها مهار کرديم و مي‌شود ۷۰ درصد آب مصرفي را تبديل به پساب و از آن در برخي بخش‌ها استفاده کرد.

فرمانده مرزباني استان ايلام:
تمام نوار مرزي ايلام تحت کنترل است

فرمانده مرزباني استان ايلام گفت: تمام نوار مرزي ايلام تحت کنترل است.يحيي الهي اظهار داشت: تمام نوار مرزي استان با بهره‌گيري از توان نيروهاي متعهد و مجرب و با استفاده از بهترين و مدرن‌ترين تجهيزات و دستگاه‌هاي الکترونيکي، تحت کنترل است.فرمانده مرزباني استان ايلام گفت: تمام تحرکات و فعاليت‌هاي مرزي به صورت شبانه روزي رصد مي‌شود.وي ادامه داد: امنيت پايداري که در استان و کشور حاکم است که حاصل مشارکت عمومي‌و تعامل بسيار ارزشمند مردم با خادمان خود در مجموعه‌هاي مختلف امنيتي است.

آغاز پياده سازي پروژه برنامه ريزي
در شرکت برق منطقه اي خوزستان

معاون منابع انساني شرکت برق منطقه اي خوزستان گفت: پروژه برنامه ريزي استراتژيک در اين شرکت با حضور مديرعامل معاونان ، جمعي از مديران، کارکنان و مشاور پروژه پياده سازي شد.کيوان خورسند در جلسه پياده سازي اين پروژه گفت: پيچيدگي‌ها ومولفه‌هاي دروني سازمان از يک سو و تغيير و تحول‌هاي مداوم در محيط پيرامون شرکت از سوي ديگر باعث بروز تهديد‌ها و فرصت‌هاي گوناگون در مسير سازمان خواهد شد.وي افزود: عدم توجه به تهديدهاي پيش روي شرکت منجر به خلق بحران خواهد شد و ممکن است کارايي و حتي اثربخشي وظايف و ماموريت‌هاي آن را تحت تاثير قرار دهد ، همچنين با توجه به فرصت‌هايي که ممکن است در آينده پيش روي شرکت قرار گيرد مي‌تواند نقش بسزايي در رشد و تعالي شرکت ايفا کند.خورسند اظهار داشت: شرکت برق منطقه اي خوزستان با توجه به برنامه ريزي از نظر افق زماني و نقشِ تغيير و تحولات و شرايط محيطي، اقدام به پياده سازي برنامه ريزي استراتژيک نموده که در اين ارتباط ضمن بررسي و شناسايي مشاوره از خدمات شرکت آريانا جهت پياده سازي برنامه ريزي استراتژيک استفاده کرده است.وي تصريح کرد: انجام پروژه پياده سازي برنامه ريزي استراتژيک در پنج فاز تعريف شده که قرار است اين پروژه در طول يکسال تدوين و اجرايي گردد.