تحريريه نيويورک تايمز
ترجمه : فاطمه مهتدي

عربستان سعودي که مدتهاي زيادي توسط جبرگرايي سالخوردگان حکومت مي‌شد، ممکن است به زودي به دست فردي سي و چند ساله برسد که بيشتر از گذشتگان با جمعيت جوان کشورش همراه باشد اما سياست خارجي تندروي وي باعث نگراني شديد درباره‌اماده بودن محمد بن سلمان براي سمت رهبري عربستان شده است.محمد بن سلمان 31 ساله هفته گذشته توسط پدرش ملک سلمان به سمت وليعهدي رسيد اما کارشناسان زيادي معتقدند انتقال قدرت راحت نخواهد بود. ملک سلمان با وليعهد خواندن پسر محبوبش ، برادرزاده 57 ساله خود محمد بن نايف را خلع کرد. حرکتي که يک دوره ترديد را پايان داد. درحاليکه باعث زيرسئوال بردن آگاهي توانمند و بي تجربگي رهبر گستاخ جوان است.از سويي شاهزاده بن سلمان که در سمت وزير دفاع بوده مورد نياز کشور است که 70 درصد جمعيتش زير 30 سال هستند.او سعي کرده تا خود را به عنوان فردي اصلاح طلب نشان دهد و وابستگي کشور به نفت را کاهش دهد او خواستار کاهش فشارهاي نيروهاي پليس در مراکز خريد و برگزاري کنسرت و اصلاح قوانين مربوط به زنان شده است. اما در مقابل سياست خارجي وي بي پروا بوده است . او مسئول اصلي ايجاد تنش و حمله عربستان سعودي به يمن و بمباران شهروندان يمن است که نتيجه اش باعث فاجعه انساني در يمن شد. شاهزاده سلمان درباره ايران نيز سرکشي کرده و درمقابل هرگونه مذاکره مقاومت مي‌کند و تهران را به داشتن" ايدئولوژي افراطي متهم مي‌کند که خواستار گرفتن جهان اسلام است". شاهزاده سلمان زمينه مشترکي با دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا درباره سختگيري عليه ايران دارد. قابل ذکر است محمد بن سلمان مبارزه غيرضروري را با قطر به راه‌انداخته که بخشي از آن به دليل روابط قطر با ايران است وي دوباره با حمايت ترامپ روبرو شده‌اما وزرات خارجه يا پنتاگون نظر ديگري دارند و قطر براي آنها نقش بسيار مهمي‌به عنوان پايگاه نظامي‌آمريکا دارد. درباره قطر و يمن شاهزاده سلمان بدون فکر به نتايجش عمل کرده است. او شايد به رهبري آگاه تبديل شود اما در اين زمان نيازمند راهنمايي افرادي با تجربه ازجمله وليعهد خلع شده است که بسياري از مقامات آمريکايي محمد بن نايف را دوست ايالات متحده و شريکي براي مبارزه با تروريسم مي‌دانند.


پيشنهاد منصفانه انگليس براي اتحاديه اروپا
ترزا مي‌نخست وزير انگليس پس از ديدار با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئيس جمهور فرانسه اين پيشنهاد را ارائه کرد که پس از برگزيت شهروندان اتحاديه اروپا اجازه ماندن در انگليس را خواهند داشت. به گزارش وال استريت ژورنال ، ترزا مي، نخست‌وزير بريتانيا در نشست بروکسل گفت که آن گروه از شهروندان کشو‌‌رهاي اتحاديه اروپا که پنج سال ساکن بريتانيا بوده‌اند مي‌توانند پس از اجرايي شدن خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا در اين کشور بمانند.اين گروه از افراد قادر خواهند بود تا علاوه بر اقامت در بريتانيا از خدمات بهداشتي و آموزشي نيز بهره مند شوند.خانم مي‌که در نشست سالانه رهبران کشورهاي عضو اتحاديه اروپا حضور پيدا کرده بود اتخاذ و اجرا شدن چنين تصميمي‌را مشروط به اين دانست که کشورهاي عضو اتحاديه اروپا نيز اقدام و سياست مشابهي را در قبال شهروندان بريتانيا اتخاذ کنند.نزديک به سه ميليون و ۲۰۰ هزار شهروند کشورهاي عضو اتحاديه اروپا ساکن بريتانيا هستند. نزديک به ۹۰۰ هزار شهروند بريتانيايي هم ساکن ديگر کشورهاي اروپايي‌اند.

سرنوشت نامشخص طرح بيمه خدماتي در سناي آمريکا
طرح بيمه جديدي که سناي آمريکا مشغول بررسي آن است با ترديد جدي تعدادي از سناتورهاي جمهوريخواه روبرو شده و امکان تصويب آن در سنا زير سئوال رفته است. به گزارش نيويورک تايمز، طرح پيشنهادي سنا که در ۱۴۲ صفحه تدوين شده تقريبا مشابه طرحي است که شش هفته قبل در مجلس نمايندگان تصويب شد و قرار است جايگزين قانون بيمه اوباماکر شود. با اين حال ۴ سناتور جمهوريخواه با اين استدلال که اين طرح نقش دولت را در بيمه سلامت به‌اندازه کافي کاهش نمي‌دهد، نسبت به آن ابراز ترديد کرده‌اند. دو سناتور جمهوريخواه ديگر نيز از زاويه تاثير منفي شديد اين طرح بر قشرهاي کم درآمد و قطع خدمات بهداشتي براي زنان ابراز نگراني کرده‌اند.طرح مطرح شده در سناي آمريکا، پشتيباني هيچيک از سناتورهاي مستقل و دمکرات را جلب نکرده و تصويب آن بسيار دشوار به نظر مي‌رسد زيرا جمهوريخواهان براي تصويب آن، نياز به دست کم ۵۰ راي مثبت دارند.
استفان اوبراين، رئيس بخش کمک‌هاي بشردوستانه سازمان ملل متحد مقصر اصلي در ابتلاي نزديک به ۲۰۰ هزار نفر به بيماري وبا در يمن را طرف‌هاي درگيري و متحدان آن‌ها دانست. سازمان ملل: وضعيت در يمن بسيار جدي است و شمار افراد مبتلا به وبا به‌طور متناوب افزايش مي‌يابد و اوضاع بدتر شده است. به‌گزارش رويترز سازمان بهداشت جهاني، اعلام کرد در تاريخ ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) شمار مبتلايان به بيماري وبا در يمن نزديک به ۱۸۰ هزار نفر بود و شمار موارد منجر به مرگ نيز به يک هزار و ۲۰۵ افزايش يافت. به‌گفته سازمان ملل، تنها چند واحد پزشکي هنوز در يمن فعال هستند و دو سوم از جمعيت آن هيچ دسترسي‌اي به آب آشاميدني ندارد.
با تداوم اعتراضات ضد دولتي عليه دولت ونزوئلا، وزارت کشور اعلام کرد يک نيروي ارتش ونزوئلا روز پنجشنبه معترضي را که به شعاع امنيتي يک پايگاه هوايي اين کشور وارد شده بود با شليک گلوله کشته است.
به گزارش خبرگزاري رويترز اين اتفاق بار ديگر فشارها را بر دولت ونزوئلا در خصوص اعمال زور براي کنترل تظاهرات ضد دولتي را که تاکنون دستکم 76 کشته داشته افزايش داده است. تصاوير تلويزيون دولت ونزوئلا نشان مي‌دهد که در دور جديد اين اعتراضات دستکم دو سرباز ارتش با مسلسل از پشت يک حصار به سمت معترضاني که فاصله زيادي با آنها داشته و سنگ پرتاب مي‌کنند، شليک مي‌کنند. يک شاهد عيني به رويترز گفت: يکي از معترضان به روي زمين افتاده و معترضان ديگر او را از صحنه خارج کرده‌اند و دستکم دو معترض زخمي‌ديگر نيز به بيمارستان برده شدند.نستور رولول وزير کشور ونزوئلا در توئيتر گفت: اين سرباز ارتش از سلاح غير مجاز براي دفع حمله استفاده کرده و موجب مرگ يکي از مهاجمان شد.وي گفت‌ که اين نيروي دژباني پايگاه هوايي مذکور با محاکمه روبرو خواهد شد. اين در حاليست که اين معترضان که قصد حمله به حصار اين پايگاه هوايي موسوم به پايگاه هوايي لاکارلوتا در منطقه ثروتمند نشين شرق کاراکاس را داشتند قبل از آن به هنگام درگيري با نيروهاي امنيتي در حين راهپيمايي به مقصد دفتر دادستان کل يک کاميون و يک موتورسيکلت را به آتش کشيدند.

نخست وزير عراق تاکيد کرد خبر آزادسازي کامل شهر موصل از چنگال داعش را طي روزهاي آينده اعلام خواهد کرد.
به گزارش شبکه خبري سومريه نيوز، حيدرالعبادي، نخست وزير عراق به خبرنگاران گفت که شهر موصل طي روزهاي آينده به طور کامل آزاد خواهد شد.اظهارات وي يک روز پس از عقب نشيني داعش از اطراف مسجد النوري و انهدام آن ايراد شد. اين مسجد همان جايي است که در سال 2014 خطبه مشهور ابوبکر بغدادي و اعلام خلافت وي در آنجا ايراد شد.نيروهاي عراقي، پيشروي در بخش قديمي‌موصل را ادامه مي‌دهند و سعي دارند پس از هشت ماه از آغاز عمليات نظامي‌عناصر داعش را از اين شهر بيرون برانند.از سوي ديگر، العبادي به عنوان فرمانده کل نيروهاي مسلح عراق دیروز در جريان عمليات آزادسازي غرب موصل قرار گرفت.دفتر اطلاع رساني العبادي در بيانيه‌اي اعلام کرد: حيد العبادي ضمن بازديد از مقر فرماندهي عمليات «نينوا مي‌آئيم» در جريان عمليات آزادسازي غرب موصل قرار گرفت.در اين بيانيه همچنين‌آمده است: طي ديدار نخست وزير با فرمانده عمليات مشترک و نشست با فرماندهان نظامي‌و امنيتي گفت، نيروهاي ما به زودي و به طور کامل موصل را آزاد مي‌کنند. حيدرالعبادي بر اهميت حفظ جان نظاميان و شهروندان و اصرار بر نابودي تروريسم و آزادسازي همه اراضي کشور تاکيد کرد.
برخي محافل سعودي فاش کردند «محمد بن سلمان» پنج شاهزاده و شماري از افسران وزارت کشور سعودي را تحت بازداشت خانگي قرار داده است.
 به گزارش پايگاه خبري "الوطن يغرد خارج السرب"، صفحه "العهد الجديد" در شبکه اجتماعي توييتر که محافل تصميم گيري در عربستان را از نزديک رصد مي‌کند، نوشت: محمد بن سلمان دستور بازداشت خانگي 5 شاهزاده و شماري از افسران وزارت کشور عربستان را صادر کرده است زيرا آنها بعد از عزل محمد بن نايف وليعهد و وزير کشور سعودي، همچنان با وي در تماس بوده‌اند. العهد الجديد پيشتر خبر کودتاي محمد بن سلمان و برکناري محمد بن نايف را فاش کرده بود. يک مخالف برجسته عربستاني فاش کرد که وليعهد برکنار شده عربستان تحت بازداشت خانگي قرار گرفته است. به گزارش پايگاه خبري العهد، غانم الدوسري، مخالف برجسته عربستاني که مقيم لندن است جزئيات جديدي را درباره تعيين محمد بن سلمان، پسر پادشاه عربستان به عنوان وليعهد جديد اين کشور به جاي محمد بن نايف، وليعهد سابق فاش کرد.وي در توئيتي نوشت: يک منبع عاليرتبه به من گفت که رهبران عربستاني بن نايف را فريب دادند همانطور که قطري‌ها را فريب دادند. ملک سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان او را صدا کرده و به او گفته بود: "فايل‌ها و مدارکي وجود دارد که نشان مي‌دهد خائن هستي." اخيرا پادشاه عربستان محمد بن نايف را از وليعهدي کنار زد و پسر خودش محمد بن سلمان را به جاي وي تعيين کرد.
کاهش روابط با ايران، بستن پايگاه نظامي‌ترکيه و تعطيلي الجزيره
گروه بين الملل - پس از بالاگرفتن تنش ميان شماري از کشورهاي عربي با قطر که قطع روابط ديپلماتيک عربستان سعودي، امارات متحده عربي، بحرين و مصر با دوحه را در پي داشت، اين کشورها براي عادي‌سازي روابط شرط‌هايي اعلام کرده‌اند.
 به گزارش يمن پرس، کويت که نقش ميانجي ميان قطر و ديگر کشورهاي عربي منطقه را بر عهده گرفته فهرستي از ۱۳ درخواست و شرط اين کشورها براي پايان دادن به بحران موجود را به مقام‌هاي قطر ارائه کرده است.چهار کشور عربي که قطر را به اتهام حمايت از تروريسم تحريم کرده‌اند، فهرستي با سيزده درخواست شامل کاهش روابط با ايران و تعطيلي شبکه تلويزيوني الجزيره را براي مقامات قطر ارسال کرده‌اند.اين فهرست که توسط عربستان سعودي، امارات عربي متحده، مصر و بحرين تنظيم شده است همچنين شامل درخواست تعطيلي يک پايگاه هوايي ترکيه در قطر و تحويل همه افرادي است که تحت عنوان تروريست معرفي مي‌شوند.يک مقام مسئول از يکي از کشورهاي تحريم کننده ضمن ارائه اين اطلاعات به خبرگزاري رويترز، همچنين گفت اين کشورها به دولت قطر ده روز فرصت داده‌اند تا اين خواسته‌ها را برآورده کند.
شروط کشورهاي تحريم کننده
قطر بايد سطح روابط ديپلماتيک خود با ايران را رسما کاهش دهد. قطر بايد تمامي‌پايگاه‌هاي نظامي‌ترکيه در خاک خود راببندد. قطر بايد روابط خود با "سازمان‌هاي تروريستي، طايفه‌اي و ايدئولوژييک" و در راس آنها اخوان المسلمين، داعش، القاعده، فتح الشام و حزب‌الله را قطع کند و آنها را در ليست سازمان‌هاي تروريستي قرار دهند. قطر بايد تمامي‌عناصر تروريستي را که در خاک اين کشور حضور دارند به کشورهاي ذيربط تحويل دهد. 5-قطر بايد شبکه الجزيره و کانال‌هاي تابع آن را تعطيل کند.6- قطر بايد به دخالت در امور داخلي ديگر کشورها و تعدي به منافع خارجي آنها پايان دهد. قطر بايد خسارت‌هايي که در اين مدت به چهار کشور مذکور وارد کرده را بر اساس مکانيسمي‌که در آينده تدوين مي‌شود، جبران کند. قطر بايد در راستاي انسجام و وحدت با همسايگان خود در خليج فارس و جهان عرب در زمينه نظامي، سياسي، اقتصادي و امنيتي حرکت کند و معاهده‌هاي 2013 و 2014 رياض را اجرايي کند. قطر بايد فهرست تمامي‌گروه‌هاي مخالفي که در چهار کشور مذکور مورد حمايت قرار داده مشخص کند و نوع اين کمک‌ها را نيز بيان کند. قطر بايد تمامي‌شبکه‌هاي اطلاع رساني که قطر به شکل مستقيم و غير مستقيم از آن حمايت تعطيل کند. قطر بايد ظرف 10 روز موافقت خود را با اين درخواست‌ها اعلام کند و الا از سوي کشورهاي صادر کننده به عنوان مخالفت با آن تلقي مي‌شود. کشورهاي عضو در سال اول به شکل ماهانه اجراي بنود اين توافق توسط دوحه را بررسي مي‌کنند و در سال دوم هر سه ماه يکبار به اين اقدام دست خواهند زد و پس از آن به مدت 10 سال به شکل سالانه اجراي آن بررسي خواهد شد.در جريان بحران کنوني، ترکيه از قطر حمايت کرد و براي کاهش فشار ناشي از تحريم اقتصادي کشورهاي همسايه، به ارسال مواد اساسي به آن کشور مبادرت ورزيد. چند روز پس از قطع رابطه کشورهاي عرب با قطر هم پارلمان ترکيه توافقنامه ايجاد پايگاه نظامي‌ترکيه در قطر را تصويب کرد. روز گذشته برخي منابع خبري گفتند که ترکيه يک واحد کوچک نظامي‌متشکل از چند سرباز و خودرو زرهي را به قطر اعزام کرده است. در جريان بحران کنوني، موضع رسمي‌جمهوري اسلامي‌درخواست از دو طرف براي حل و فصل اختلافات از طريق مذاکره بوده است. ايران همچنين گفته است که براساس ملاحظات بشردوستانه، مقاديري مواد غذايي به قطر ارسال داشته و از آمادگي خود براي کمک به کاهش فشار ناشي از تحريم بر مردم قطر سخن گفته است. اين فهرست را کويت که در جريان مناقشه اخير، نقش ميانجي را ايفا مي‌کند، تسليم دولت قطر کرده است.اين در حالي است که روز چهارشنبه هذر نوئرت سخنگوي وزارت خارجه‌امريکا نسبت به انگيزه تحريم قطر توسط کشورهاي عرب ابراز ترديد کرد. او از جمله گفت: «با آنکه دو هفته از آغاز اين تحريم‌ها مي‌گذرد اما کشورهاي حوزه خليج فارس هنوز در مورد ادعاهاي مطرح شده عليه قطر جزئيات مشخصي در اين مورد در اختيار افکار عمومي‌نگذاشته‌اند و با گذشت زمان ترديدهاي بيشتري در اين مورد به چشم مي‌خورد.» قطر هرگونه حمايت از تروريسم را تکذيب مي‌کند و وزير خارجه اين کشور ضمن استقبال از گفتگو درباره ادعاهاي مطرح شده از سوي عربستان سعودي و ديگر کشورهاي عرب منطقه، گفته است که شرط آغاز گفتگو لغو تحريم‌ها است. سفير قطر در روسيه گفت که اقدامات برخي کشورهاي عربي عليه قطر با هدف تغيير نظام حکومتي در اين کشور صورت
مي‌گيرد.