تاکچان ايلدم – حريت
ناتو يکي از اتحادهاي موفق در تاريخ است زيرا قادر به حفظ سرعت خود در محيط امنيتي متغيير بوده است. در 40 سال اوليه خود ، ناتو بيشتر بر موضوعات دفاعي تمرکز داشته است. اما اين اتحاد همچنين به طور گسترده به دنبال تقويت همکاريهاي فرهنگي ، سياسي ، اقتصادي و علمي‌بين متحدينش است. پس از سقوط ديوار برلين ناتو شروع به گسترده کردن تمرکزش در بحرانهايي فراتر از مرزهاي ناتو کرد و همچنين عضويت خود را با افزودن چندين عضو تازه بين سالهاي 1999 تا 2009 گسترش داد. به علاوه با بيش از 40 کشور همکاري نزديک داشت. سير تکاملي اخير ناتو با چالش‌هاي بزرگتري از زمان جنگ سرد تاکنون روبرو شده است. جدايي جزيره کريمه توسط روسيه در شرق اوکراين، افزايش قدرت گروه تروريستي داعش در سال 2014. ناتو درمقابل اين چالش‌ها پاسخ داد . در سه سال گذشته متحدين ناتو با ايجاد نيروي مشترک به کشورهايي چون استوني ، ليتواني و لهستان نيرو ارسال کرده است و نيروهاي دريايي خود در دريايي بالتيک را تقويت کرده است که نشان دهنده آن است که جدايي کريمه را قبول نکردند. با اين وجود متحدين احساس مي‌کنند که مذاکره با روسيه ضروري است. ناتو براي تثبيت پروژه‌هايش در خاورميانه و شمال آفريقا يک مقر تازه در جنوب ايتاليا و يک مقر همکاري در استانبول و کويت ايجاد کرد. ناتو همچنين جزو نيروهاي محافظ جلوگيري از ورود مهاجران غيرقانوني از درياي اژه است. درحال حاضرکشورهاي عضو ناتو در افغانستان به نيروهاي امنيتي آموزش مي‌دهند تا قادر به ثبات در کشور باشند. به علاوه به برقراري صلح در غرب بالکان کمک کرده است.ناتو از تجربه‌هايش در افغانستان و بالکان آموخته است که يکي از بهترين سلاح براي مبارزه با تروريسم استفاده از نيروهاي محلي آن کشور است.ديدار روئساي ناتو در 25 مي‌به عنوان بخشي از اين همکاري طولاني مدت بود. ناتو همچنين به‌اموزش نيروها در عراق و افغانستان ادامه مي‌دهند و تصميم به ايجاد بخش اطلاعات را دارد.اگرچه ناتو در طول سالها خود را با تغيير تطبيق داده است بايد رابطه محکم بين اروپا و آمريکاي شمالي را حفظ کرده و همه اعضا از يکديگر دفاع کنند.
ترجمه : فاطمه مهتدي
ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در تماسي تلفني با رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه از شروع لوله کشي مسير گازي يا ترکيش استريم در آبهاي عميق خبر داد.
 به گزارش روزنامه حريت، قرارداد شبکه انتقال گاز روسيه از مسير ترکيه درسال 2016 امضا شد و با گذشت هفت ماه از امضاي قرارداد ساخت آن آغاز شده است.
ولاديمر پوتين تلفني به همتاي ترکيه‌اي خود اعلام کرد: لوله‌گذاري خط انتقال گاز ترکيش استريم آغاز شده است و احتمالا روسيه به زمان‌بندي ساخت نيروگاه هسته‌اي آکويو در ترکيه برسد ولاديمر پوتين رئيس جمهور روسيه طي پيامي‌به رجب طيب اردواغان رئيس جمهور ترکيه از آغاز لوله‌گذاري خط لوله آب‌هاي عميق ترکيش استريم در روسيه خبر داد. پوتين در پيام خود به اردوغان همچنين اعلام کرد: احتمالا روسيه بتواند در زمان‌بندي تعيين شده ساخت نيروگاه هسته‌اي آکويوي ترکيه را به پايان برساند.
پوتين در تماس تلفني خود با اردوغان تاکيد کرد: ساخت خط لوله انتقال گاز ترکيش استريم آغاز شده است.پوتين در گفت‌وگو با اردوغان از حمايت شخص رئيس جمهور اين کشور از پروژه‌هاي مشترک بين دو کشور قدرداني کرد و گفت: پروژه‌هاي مشترک ما با ترکيه با سرعت بيشتري نسبت به ديگر شرکاي ما پيش مي‌رود.پوتين تاکيد کرد: در حالي که انجام پروژه‌هاي مشترک با ديگر کشورها سال‌ها معطل تاييد دولت‌ها مي‌شود اين مساله از سوي ترکيه تنها در چند ماه انجام مي‌شود و اين مساله نتيجه حمايت مستقيم شما است.پوتين در گفت‌وگو با اردوغان تاکيد کرد: در صورتي که شرکاي ما بخواهند روسيه مي‌تواند گاز را از طريق اين خط لوله به جنوب و جنوب شرق اروپا منتقل کند.رئيس جمهور روسيه تاکيد کرد: من چنين تمايلي را در شرکاي اروپايي خود مي‌بينم.پوتين همچنين اطمينان داد که به احتمال زياد روسيه در زمان‌بندي تعيين شده نيروگاه آکويوي ترکيه را خواهد ساخت.

ناپديد شدن 140 نفر پس از رانش زمين در چين
امدادرسانان در چين درصدد يافتن ۱۴۰روستانشيني هستند که در رانش زمين ناپديد شده‌اند. مقام‌هاي چيني گفته‌اند بيش از ۴۰۰ نفر در حال جست‌و‌جو براي يافتن اين افراد در منطقه کوهستاني سيچوآن در نزديکي تبت هستند. بارش شديد باران باعث رانش زمين شده است. يک زوج و نوزاد آنها توسط امدادگران نجات داده شده و به بيمارستان منتقل شده‌اند. تلويزيون چين تصاويري از امدادرسانان را نشان داده است. زمين در حدود ساعت ۶ بامداد به وقت سيچوآن شروع به حرکت کرد و آن طور که گزارش شده روستاي شينمو در ناحيه مائوشيان را که در دامنه کوه قرار داشت با خود به قعر دره برد.در تصاويري که از عمليات امداد منتشر شده بولدوزورها ديده مي‌شوند که در حال جا به جا کردن تخته سنگ‌هاي بزرگ هستند. خبرگزاري شينهوآ چين اعلام کرده اين رانش محدوده‌اي حدود ۲ کيلومتر از کناره رودخانه را تحت تاثير قرار داده است.رانش زمين در مناطق کوهستاني چين سابقه طولاني دارد و اين پديده طبيعي معمولا بعد از باران‌هاي شديد موسمي‌تشديد هم مي‌شود.

انفجار مهيب استانبول را لرزاند
منابع خبري از وقوع يک انفجار مهيب در استانبول خبر دادند. به گزارش شبکه تلويزيوني «ان‌تي‌وي» ترکيه، يک انفجار مهيب صبح ديروز منطقه «کوي بکر» در استانبول را لرزاند. منابع خبري اعلام کرده‌اند که اين انفجار در خطوط انتقال گاز به يکي از مناطق تجاري شهر استانبول در منطقه کوي بکر روي داده است. در پي اين انفجار يک نفر زخمي‌شد. همچنين خسارت‌هاي فراواني به واحد‌هاي تجاري اطراف وارد شده است. هنوز دلايل وقوع اين انفجار مشخص نشده است.

پيدا شدن مدارک فساد رئيس‌جمهوري برزيل
پليس برزيل به اين نتيجه رسيده که يک نوار صوتي که در آن ميشل تامر، رئيس‌جمهوري اين کشور به نظر فردي را به پرداخت رشوه تشويق مي‌کند، ويرايش نشده و واقعي است. اين نوار صوتي ماه پيش منتشر شد و آقاي تامر مدعي شده بود که اين نوار ويرايش شده است. صداي آقاي تامر توسط جوزلي باتيستا، ميليادر برزيل ضبط شده است. در اين نوار آقاي تامر، خواهان پرداخت رشوه به يک سياستمدار زنداني مي‌شود. پس از انتشار اين نوار، تحقيقات در باره اتهامات فساد آقاي تامر آغاز شده است. او از ابتدا اصرار داشت که اين نوار ساختگي است و به رغم فشارها براي کناره‌گيري، آقاي تامر از استعفا خودداري کرد و گفت اين نوار بايد مورد رسيدگي قرار گيرد. پليس فدرال اين نوار را بررسي کرده و به اين نتيجه رسيده که نوار واقعي است و اختلالاتي که در آن شنيده مي‌شود مربوط به دستگاه است. قرار است دادستاني در مورد آقاي تامر تصميم‌گيري کند. اين نهاد قضايي مي‌تواند پرونده آقاي تامر براي محاکمه را به ديوان‌عالي بفرستد اما دو سوم نمايندگان مجلس سفلي بايد اتهام‌هاي رئيس‌جمهوري را تائيد کنند. خبرگزاري رويترز مي‌گويد اتهام‌هاي آقاي تامر مرحله به مرحله اعلام مي‌شوند و دادستاني تصميم ندارد همه اين اتهام‌ها را يکجا اعلام کند. هدف از اين تصميم، تضعيف دفاعيات آقاي تامر اعلام شده است. نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد بيشتر برزيلي‌ها بر اين باورند که آقاي تامر از نظر مالي فاسد است.

 پکن ميانجيگر افغانستان و پاکستان
وزير خارجه چين در حالي براي ميانجيگري بين افغانستان و پاکستان به کابل سفر کرده که برخي کارشناسان معتقدند پاکستان تنها براي کاهش فشارها به صورت مقطعي وارد گفت‌وگوها خواهد شدو رويکرد خود در افغانستان را تغيير نمي‌دهد. وانگ‌ يي» وزير خارجه چين صبح ديروز در کابل مورد استقبال «صلاح‌الدين رباني» وزير خارجه افغانستان قرار گرفت.چين پيش از اين نيز از تمايل خود براي ميانجيگري بين افغانستان و پاکستان براي از بين بردن تنش‌هاي بين دو کشور خبر داده بود.سفر «وانگ‌ يي» وزير خارجه چين به کابل در حالي اتفاق افتاده که روابط افغانستان و پاکستان در پايين‌ترين سطح خود قرار دارد و احتمال گسترش حضور نظامي‌آمريکا در افغانستان نيز افزايش يافته است. گفته مي‌شود که وانگ ي براي زمينه‌سازي يک نشست سه‌جانبه بين چين، پاکستان و افغانستان براي رايزني با مقامات افغان به کابل سفر کرده است. از سوي ديگر، «هوا چون اينگ» سخنگوي وزارت خارجه چين نيز با بيان اظهاراتي در حمايت از اسلام‌آباد از مجامع جهاني درخواست کرده تا با قبول اينکه پاکستان به طور جدي در حال مبارزه با تروريسم است، براي حمايت از اين کشور گام جدي بردارند. در نشست «روند کابل» که با حضور بيش از 20 کشور از سراسر جهان و بعضي سازمان‌هاي بين‌المللي برگزار شد نيز «اشرف غني» رئيس جمهور افغانستان تصريح کرد که «پاکستان جنگ اعلام نشده‌اي را عليه افغانستان شروع کرده است.»

مسئولان آمريکايي اعلام کردند، واشنگتن برگزاري نشستي احتمالي شبيه کمپ‌ديويد را با هدف حل و فصل بحران قطر و متحد کردن هم‌پيمانان منطقه‌اي خود بررسي مي‌‌کند.
به گزارش فاکس‌نيوز، واشنگتن در پي بحران قطر احتمال برگزاري نشستي با هدف متحد کردن هم‌پيمانانش در جهان عرب در پي بحران قطر و نيز تشويق کشورهاي منطقه به رويارويي با خطر تروريسم را بررسي مي‌کند. طبق اين گزارش، کاخ سفيد چندين گزينه را براي حل و فصل اختلاف‌ها ميان قطر و برخي کشورهاي عربي و اسلامي‌که اوايل ماه جاري ميلادي روابط‌شان با دوحه را قطع کرده‌اند، بررسي مي‌کند. از بين گزينه‌هاي مطرح شده برگزاري نشستي مشابه کمپ‌ديويد است. يک مقام ارشد در دولت آمريکا گفت:‌ «اينک، زمان کمپ‌ديويد است... چيزي مشابه از ۴۰ سال پيش نديديم، الان رئيس‌جمهور (دونالد ترامپ) مي‌خواهد در آن مسير گام بردارد.» اين ديپلمات آمريکايي افزود: «رئيس‌جمهوري الان مي‌خواهد تمامي‌بازيگران اصلي را به واشنگتن بياورد... آنها بايد براي برقراري ثبات در تمامي‌خاورميانه، از گروه‌هايي مانند اخوان‌المسلمين دست بکشند. اين موضوع فقط محدود به حمايت مالي عناصر قطري از اخوان‌المسلمين نيست بلکه بهتر است از حمايت از افراط‌گرايي تماما دست کشيد.»تا کنون موعد يا ساختار نشست مذکور مشخص نشده است.
دولت قطر شرايط ارائه شده از سوي عربستان و سه کشور ديگر براي لغو تحريم‌ها را غير منطقي خوانده است.
دولت قطر دیروز تائيد کرد که فهرستي از درخواست‌هاي عربستان، امارات، مصر و بحرين را دريافت کرده است. وزارت امور خارجه قطر در اولين ساعات روز شنبه در بيانيه‌اي گفت که در حال مطالعه و بررسي اين شرايط است تا بتواند پاسخ مناسبي به آن بدهد. قطر گفته است که مواردي که مطرح شده‌اند، ربطي به "مقابله با تروريسم" ندارند و هدف اين درخواست‌ها، محدود کردن حاکميت اين کشور است. آمريکا در تازه‌ترين موضع خود، بحران کشورهاي حاشيه خليج فارس را يک "دعواي خانوادگي" توصيف کرده و گفته است که اين کشورها بايد خود به حل اين موضوع بپردازند.مواضع آمريکا از ابتداي اين مناقشه باعث سردرگمي‌شده است. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا مواضعي در حمايت از عربستان سعودي گرفته است اما وزارت امور خارجه اين کشور خواهان لغو تحريم‌ها شده و به صورت تلويحي از عربستان سعودي و متحدانش انتقاد کرده است.عربستان سعودي، امارات متحده عربي، بحرين و مصر از سه هفته پيش تحريم‌هايي را عليه قطر به اجرا گذاشته‌اند. شماري از کشورهاي عربي هم به عربستان پيوسته‌اند.خبرگزاري فرانسه مي‌گويد به قطر گفته شده اگر به اين شرايط عمل نکند، بايد آماده "جدايي" از همسايگان خود باشد.کويت و عمان به کارزاري که عربستان سعودي عليه قطر راه‌انداخته، نپيوسته‌اند و کويت به عنوان ميانجي وارد عمل شده است.
وزير امور خارجه قزاقستان از ارسال دعوتنامه براي آمريکا، سازمان ملل و اردن جهت شرکت در نشست آتي آستانه درباره سوريه خبر داد.
به گزارش شبکه خبري روسيا اليوم، غيرت عبدالرحمانف، وزير امور خارجه قزاقستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آمريکا، اردن و سازمان ملل دعوتنامه‌هاي رسمي‌براي شرکت در نشست آتي آستانه که قرار است چهارم و پنجم ماه آتي ميلادي برگزار شود را دريافت کرده‌اند و ما منتظر پاسخ مثبت آنها براي حضور در اين نشست هستيم.وي گفت: انتظار مي‌رود اردن، سازمان ملل و آمريکا اطلاعات لازم درباره هيات‌هاي شرکت کننده در اين نشست را نيز براي ما ارسال کنند.وزارت خارجه قزاقستان در تاريخ نوزدهم ماه جاري ميلادي اعلام کرد، نشست آستانه ۵ در روزهاي چهارم و پنجم ماه ژوئيه آتي در شهر آستانه پايتخت قزاقستان برگزار خواهد شد و اين شهر ميزبان چهار نشست درباره بحران سوريه خواهد بود.در نشست اخيري که اوايل ماه گذشته ميلادي برگزار شد، طرح ويژه روسيه درباره ايجاد مناطق کاهش تنش در سوريه به‌امضا رسيد.عبدالرحمانف افزود: قزاقستان از کشورهاي ضامن آتش‌بس در سوريه يعني روسيه، ايران و ترکيه و ناظران براي شرکت در نشست آتي آستانه دعوت کرد. همچنين مشارکت هيات دولت سوريه و هيات مخالفان سوري از سوي کشورهاي ضامن تاييد شد.وزير امور خارجه قزاقستان افزود: کشورهاي ضامن آتش‌بس معمولا شرکت دولت سوريه و مخالفان که شامل گروه‌هاي مسلح پيوسته به طرح آتش‌بس نيز مي‌شود را تضمين مي‌کنند.

خنثی سازی سه عمليات تروريستي در عربستان سعودي؛
گروه بين الملل - وزارت کشور عربستان سعودي اعلام کرد نيروهاي امنيتي اين کشور يک حمله تروريستي به مسجد الحرام مکه را خنثي کردند. به گزارش الجزيره، مقامات سعودي توانستند حمله به مسجد بزرگ مسجد الحرام مکه را خنثي کنند به گفته وزارت کشور عربستان، يک عامل انتحاري که قصد منفجر کردن خود در مسجد بيت الحرام را داشت پس از محاصره توسط نيروهاي امنيتي خود را منفجر کرد بر اثر انفجار عامل انتحاري در نزديکي مسجد الحرام ۱۱ تن زخمي‌شدند که شش تن افراد عادي و پنج تن نيروي امنيتي بودند.
وزارت کشور سعودي اعلام کرد: سه عمليات تروريستي در جده و مکه مکرمه را خنثي کرده است.وزارت کشور عربستان در بيانيه خود افزود: پنج تن از اعضاي اين گروهک تروريستي در مکه و جده بازداشت شده‌اند که در ميان آنها يک زن نيز وجود دارد. براساس اين بيانيه، تروريست‌ها در راستاي خدمت به طرح‌هاي خارجي قصد انجام اين اقدام تروريستي را داشتند و عامل انتحاري که خود را منفجر کرد براي حمله به مسجد الحرام آماده شده بود.
در بيانيه وزارت کشور عربستان آمده است، اين گروهک قصد داشت سه منطقه را منفجر کند که يکي در استان جده و دو مورد ديگر در محله العسله در مکه و محله اجياد المصافي در داخل اطراف منطقه مرکزي مسجد الحرام بود و عامل انتحاري پس از تيراندازي به نيروهاي امنيتي درمحاصره شليک گلوله‌هاي نيروهاي امنيتي قرار گرفت و درنهايت خود را منفجر کرد. منصور الترکي سخنگوي امنيتي وزارت کشور عربستان سعودي از خنثي شدن يک عمليات تروريستي خبر داد که "امنيت مسجد‌ الحرام و زائران آن را هدف قرار داده بود".
تا کنون گزارشي درباره هويت بازداشت‌شدگان و عامل انتحاري انفجار مکه منتشر نشده است. وزارت کشور عربستان اين افراد را "اعضاي يک گروه تروريستي" معرفي کرد. حدود يک سال پيش يک مهاجم انتحاري در مدينه چهار مامور امنيتي عربستان سعودي را در نزديکي مسجد النبي به قتل رساند. انفجار باعث صدمه زدن به ساختمانهاي اطراف و فروريختن ديوارها بر روي يک خودرو شد. ديگر ساختمانها نيز از تيراندازي مسلحانه درامان نمانده و گلوله‌ها آنرا سوراخ کردند. به گفته وزارت کشور عربستان «طرح تروريستي نقض تمامي‌مقدسات مسجد الحرام مقدس‌ترين مکان در روي زمين بود».
 اين حملات توسط سه گروه تروريستي مستقر در مکه و جده بوده البته هنوز مشخص نيست چه کسي پشت آن بوده است. گروه تروريستي داعش پيشتر عربستان سعودي را به دليل عضويت در ائتلاف آمريکايي مورد هدف قرارداده بود. اين گروه تروريستي در سال 2015 مسئوليت انفجار در مسجدي در شهر ابها و کشته شدن 15 تن را به عهده گرفته بود.
پيشتر اکثر حملات تروريستي در عربستان سعودي در محله های متعلق به اقليت شيعي و يا نيروهاي امنيتي بوده است. از ماه جولاي گذشته نيروهاي پليس نزديک به 40 نفر از تبعه‌هاي سعودي و پاکستاني را به دليل رابطه با گروه‌هاي افراطي دستگير کردند.
مبارزه با تروريسم در عربستان سعودي سالهاي زيادي زيرنظر شاهزاده محمد بن نايف وليعهد خلع شده ملک سلمان بود. حمله روز جمعه با تروريست‌ها اولين حمله درحالي صورت گرفت که وزير کشور عربستان نيز عوض شده و به عبدالعزيز بن سعود بن نايف 30 ساله داده شده است.در سال 1979 ، 250 شبه نظامي‌با گرفتن مسجد الحران براي دو هفته خواستار خلع سلطنت خاندان آل سعود شدند که با حمله ارتش به مسجد 229 نفر که شامل افراطي‌ها و سربازان بودند کشته شدند.
محکوميت جهاني حمله تروريستي به بيت‌الله الحرام  
سخنگو وزارت امور خارجه ايران طرح ناکام حمله تروريستي به بيت‌الله‌الحرام را به شدت محکوم و تاکيد کرد: جمهوري اسلامي‌ايران بار ديگر ضمن هشدار به تمامي‌دولت‌ها و بويژه کشورهاي منطقه در خصوص اين پديده شوم و نفرت انگيز، تمامي‌ملت‌هاي منطقه را به هوشياري و تلاش بي‌وقفه براي مبارزه با اين سمبل و مظهر کينه، نفرت، خشونت و جنايت فرا مي‌خواند.
بهرام قاسمي‌در اين باره گفت: طرح ناکام حمله تعدادي از تروريست‌هاي جنايتکار براي حمله به بيت‌الله‌ الحرام که با شکست روبرو شد بار ديگر نشان داد تروريسم لجام‌گسيخته و رو به تزايد کنوني که تمامي‌جهان، منطقه و به‌خصوص مسلمانان و کشورهاي اسلامي‌را هدف قرار داده است دين، مذهب، جغرافيا، نژاد و مليت نمي‌شناسد و براي رسيدن به اهداف شوم خود حتي مقدس‌ترين مکان مسلمانان جهان را مي‌تواند نشانه رود.
او افزود: جمهوري اسلامي‌ايران بار ديگر ضمن هشدار به تمامي‌دولت‌ها و به‌خصوص کشورهاي منطقه درخصوص اين پديده شوم و نفرت‌انگيز، تمامي‌ملت‌هاي منطقه را به هشياري و تلاش بي‌وقفه براي مبارزه با اين سمبل و مظهر کينه، نفرت، خشونت و جنايت فرامي‌خواند.
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين اظهار داشت: جمهوري اسلامي‌ايران تروريسم را به هر شکل و در هر کجا و با هر انگيزه‌اي محکوم کرده و آمادگي خود را همچون گذشته و هميشه براي کمک و همياري به ساير کشورها در مقابله و برخورد با اين جنايتکاران و سوداگران مرگ و نفرت‌پراکنان جاهل اعلام مي‌دارد.
وزارت خارجه قطر نيز در بيانيه‌اي به شدت انفجار اخير در نزديکي مسجد الحرام را محکوم کرد. اين بيانيه در حالي صادر شد که روابط دو کشور از هفته‌ها قبل دچار تنش شده است. اين وزارتخانه در ادامه بر همبستگي دوحه با رياض و حمايت از تمامي‌اقداماتي که اين کشور در راستاي حفظ مقدسات اسلامي‌در پيش گيرد، تاکيد کرد. اين بيانيه دوحه در حالي صادر شده که دو کشور از بيش از دو هفته قبل دچار تنش ديپلماتيک شده‌اند.
 همچنين حزب الله لبنان تلاش‌ها براي هدف قرار دادن مسجد الحرام در مکه مکرمه را از سوي گروه‌هاي وابسته به تکفيري‌ها و تروريست‌ها محکوم کرد و افزود: اين اقدام در سلسله اقدامات جنايتکارانه خونباري است که گروهک‌هاي تکفيري در عراق، سوريه و لبنان صورت مي‌دهند.
محمد علي الحوثي، رئيس کميته انقلابي عالي يمن در صفحه خود در فيس‌بوک نوشت، نظام سعودي بايد دست از تجاوز به يمن بردارد تا خطري متوجه مقدسات اسلامي‌در مکه و ديگران نباشد.
وي درباره تلاش‌ها در زمينه انفجار در مکه مکرمه که سعودي‌ها اعلام کرده‌اند، گفت: خطر عليه مقدسات اسلامي‌در فکر وهابي سعودي نهفته است.الحوثي افزود: واقعيت ثابت کرده است که خطر واقعي عليه مقدسات از ملت يمن همسايه نمي‌آيد بلکه از داخل عربستان است که در فکر وهابي آل سعود نهفته است و در داخل و خارج با تمايل آمريکا از آن حمايت مي‌شود و نتايجش اقداماتي است که خود نظام و مقدسات را تهديد مي‌کند.اين مقام انصارالله يمن افزود: کاري که بايد نظام سعودي انجام دهد بازنگري در عملکردش است به غير از اين براي خود و مقدسات خطر مي‌خرد و مسئول اول و آخر اين وضع خودش است.
تغيير وليعهد عربستان و شکستن خطوط سلطنت توسط ملک سلمان با انتخاب پسر محبوبش محمد بن سلمان به وليعهدي باعث گمانه زني زيادي درباره اختلاف نظر ديگر شاهزاده‌ها و همچنين ترديد درباره آينده کشور با توجه به رويکرد تندرو و پر طمع اين شاهزاده 31 ساله شده در جهان شده
 است.