طرح پکن براي پيشروي در هوش مصنوعي
دولت چين قصد دارد تا سال 2020 سرعت فن آوري هوش مصنوعي را افزايش دهد و تا سال 2030 به عنوان کشور پيشرو در هوش مصنوعي جهان تبديل شود. به گزارش ساوت چاينا مورنينگ پست،چين درحال حاضر دومين سرمايه گذار جهان در هوش مصنوعي است و اين طرح را براي پيشي گرفتن از آمريکا طراحي کرده است.براين اساس چين در پانزده سال آينده 150 ميليارد دلار سرمايه گذاري دراين زمينه خواهد داشت. به گفته شوراي برنامه ريزي حزب خلق چين هوش مصنوعي به موتور جديد توسعه اقتصادي تبديل شده است.پکن قصد دارد تا به تجاري کردن هوش مصنوعي در بخش‌هاي نظامي‌و شهرهاي تکنولوژيکي کمک کند.اين پروژه درحالي صورت مي‌گيرد که‌امريکا رقيب اصلي چين بودجه بخش علوم خود را کاهش شديد داده است.هوش مصنوعي يکي از زمينه‌هاي است که بسياري معتقدند چين به سرعت درآن پيشرفت خواهد کرد.

نگراني مديران نفتي از ريسک تحريم آمريکا بر روسيه
 تحريم‌هاي اعمالي مجلس سناي آمريکا عليه روسيه باعث کاهش قيمت نفت جهاني شد. اين تحريم‌ها مي‌توانند بر مشاغل آمريکايي وابسته به صنايع نفت و گاز جهان تاثير بدي داشته باشند. به گزارش فايننشال تايمز،مديران نفتي جهان هشدار دادند اين تحريم‌ها مي‌تواند باعث ضربه به شرکت‌هاي نفت و گاز آمريکا در ديگر کشورهاي جهان شود.شرکت‌هاي نفتي آمريکا اميدوارند مجلس سنا تحريم‌ها عليه روسيه را کاهش دهد.شرکت‌هاي اروپايي نيز به سختي از تحريم‌هاي آمريکا عليه روسيه انتقاد کردند زيرا باعث منع سرمايه گذاري شرکت‌هاي آمريکايي در خط لوله گاز و نفت روسيه نورد استريم مي‌شود که گاز را به آلمان انتقال مي‌دهد.اين تحريم‌ها به دليل جدايي کريمه از اوکراين و پيوستن آن به روسيه ادامه يافته است.ديدار پسر دونالد ترامپ با يک وکيل روس پيش از انتخابات رياست جمهوري آمريکا نيز باعث حساسيت تحريم‌ها شده است.

اينترپل اسامي‌173 عضو داعش را منتشر کرد
پليس بين الملل (اينترپل) فهرست 173 شبه نظامي‌عضو داعش را منتشر کرد که ممکن است براي اجراي عمليات تروريستي در اروپا آموزش ديده باشند. به گزارش روزنامه گاردين، سازمان اطلاعات آمريکا اين فهرست را بر اساس اطلاعات دريافتي در جريان عمليات جنگي عليه گروه تروريستي داعش در سوريه و عراق تهيه کرده و آنرا به اف بي آي و پليس بين الملل واگذار نموده است. ممکن است تروريست‌هايي که اسامي‌آنها در فهرست ذکر شده براي شرکت در عمليات تروريستي بين کشورها رفت و آمد کنند اما هنوز معلوم نيست که آيا آنها وارد اروپا شده‌اند يا نه. خاطرنشان مي‌شود که سند مربوطه علاوه براسامي‌تروريست‌ها، حاوي تاريخ استخدام آنها در داعش، آخرين آدرس محل اقامت از جمله مسجد محل عبادت و همچنين اسامي‌والدين و عکس آنها است. پيشتر داعش طي بيانيه اي هشت کشور را تهديد کرده بود.

سناي لهستان اصلاحات
 قضايي جنجالي را تصويب کرد

سناي لهستان ديروز با اصلاحات جنجالي در ديوان عالي اين کشور موافقت کرد. اين اقدام به رغم هشدار اتحاديه اروپا و واشنگتن و اعتراضات مردمي‌گسترده صورت مي‌گيرد.به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين لايحه که بايد ظرف ۲۱ روز به‌امضاي آندژي دودا، رئيس‌جمهوري لهستان برسد، با ۵۵ راي موافق، ۲۳ راي مخالف و دو راي ممتنع به تصويب رسيد. حين جلسه ۱۵ ساعته براي بررسي اين موضوع، هزاران معترض در سراسر اين کشور به خيابان‌ها آمدند و عليه قانوني که ديوان عالي را به کنترل سياستمداران درمي‌آورد، اعتراض کردند.پس از اين راي‌گيري، معترضان مقابل پارلمان شعارهاي "شرم"، "خائن‌ها" و "دموکراسي" سر دادند. اين اصلاحات مربوط به ديوان عالي لهستان که بر دادگاه‌ها نظارت مي‌کند، براي تبديل شدن به قانون نيازمند امضاي آندژي دوداست که خودش از حزب حاکم قانون و عدالت است.

شان اسپايسر، سخنگوي جنجال‌برانگيز کاخ سفيد استعفا کرد. گفته مي‌شود اين کناره‌گيري در مخالفت با انتصاب آنتوني اسکاراموچي به سرپرستي روابط عمومي‌کاخ سفيد صورت گرفته است.
 به دنبال کناره گيري شان اسپايسر از سمت سخنگوي کاخ سفيد، سارا‌هاکبي سندرز به عنوان جانشين وي انتخاب شد.شبکه ان بي سي گزارش داد ترامپ خواهان کناره‌گيري سخنگوي مطبوعاتي خودش نبود و از او خواسته بود به کارش ادامه دهد. بسياري از رسانه‌ها سرگرم بحث در اين باره هستند که علت استعفاي اسپايسر، مخالفت او با انتخاب مدير جديد روابط عمومي‌کاخ سفيد بوده است. نيويورک تايمز نقل کرده که اسپايسر به ترامپ گفته تصميم روي کار آوردن آنتوني اسکاراموچي يک خطاي بزرگ است. آنتوني اسکاراموچي که حالا به رياست روابط عمومي‌کاخ سفيد رسيده مانند برخي ديگر از شخصيت‌هاي کليدي کاخ سفيد از موسسه مالي گلدن ساکس آمده و از کمک‌کنندگان قدر به کارزار انتخاباتي ترامپ به شمار مي‌آيد.شان اسپايسر از نخستين روز شروع کار در تيم انتقال قدرت ترامپ فردي مناقشه‌آفرين بود و با حرارت و وفاداري تمام در صدد توضيح و توجيه اظهارات و مواضع بحث‌انگيز ترامپ برمي‌آمد. اسپايسر در نخستين توييت خود بعد از کناره گيري خدمت به رييس جمهوري و کشور آمريکا در اين مدت را مايه افتخار خود توصيف و ابراز اميدواري کرده به خدمتگزاري به کشورش ادامه دهد.

امير قطر اعلام کرد، هرگز از سياست‌هايش کناره‌گيري نمي‌کند و زندگي در قطر روال عادي خود را طي مي‌کند. آنچه عليه قطر در جريان است از قبل طراحي شده بود. او گفت: اظهاراتي منتشر شد که واقعيت نداشت.
به گزارش سايت شبکه الجزيره، تميم بن حمد آل ثاني، امير قطر در اولين سخنراني خود پس از بحران با کشورهاي عربي ، اعلام کرد، هر گونه راه حلي بايد طبق دو اصل يعني احترام به حاکميت کشور و بدون از ديکته‌ کردن خواسته‌ها باشد.وي تصريح کرد: هر گونه مقدمات براي حل بحران بايد تضمين کند که به شيوه‌هاي انتقامجويانه از ملت‌ها بازنمي‌گرديم. او گفت دوحه براي گفتگو آمادگي دارد ولي در هر راه حلي بايد احترام کامل به حق حاکميت قطر لحاظ شود. امير قطر در سخنان خود در همبستگي با فلسطيني‌ها از محدوديت‌هاي اعمال شده از سوي رژيم صهيونيستي در مورد مسجد الاقصي انتقاد کرد. امير قطر به پرونده قدس اشاره کرد و افزود: آنچه‌امروز بر سر قدس مي‌آورند بايد انگيزه‌اي براي حفظ وحدت عربي باشد نه انتقام. وي بستن درهاي مسجد الاقصي را از سوي نيروهاي اشغالگر صهيونيستي محکوم کرد. حمد تاکيد کرد: تبلغياتي عليه کشور ما راه افتاد که حتي صاحبان اين ادعاها نيز آن را باور نداشتند. ما بسيار غمگين شديم. ما تلاش برخي کشورها براي آبروريزي عليه قطر و نقش آن را دنبال کرده و شاهد آن هستيم. قطر جنگ بي‌امان عليه تروريسم را دنبال مي‌کند و اذعان بين‌المللي به اين مساله وجود دارد.
صندوق بين المللي پول اعلام کرد، رشد اقتصادي عربستان در سال جاري ميلادي به دليل افت قيمت نفت «نزديک به صفر» خواهد بود.
به گزارش بلومبرگ، صندوق بين المللي پول اعلام کرد، رشد اقتصادي عربستان در سال جاري ميلادي به دليل افت قيمت نفت «نزديک به صفر» خواهد بود.صندوق بين المللي پول، با اشاره به کاهش توليد اوپک، ابهام در مورد آينده قيمت نفت و اصلاحات ساختاري اي که عربستان براي کاهش وابستگي به نفت در حال انجام آنهاست، پيش بيني خود از ميزان رشد اقتصادي عربستان را از 0.4 به 0.1 کاهش داده است. صندوق بين المللي پول همچنين پيش بيني خود از رشد بخش غيرنفتي عربستان را از 2.1 به 1.7 درصد کاهش داده است.افت قيمت نفت و سياست‌هاي رياضتي در حال تضعيف اقتصاد عربستان است. رشد اقتصادي عربستان در سه ماهه نخست سال جاري ميلادي براي اولين بار از سال 2009 شاهد رشد منفي بود و اين نشان دهنده عمق چالش‌هاي اقتصادي اي است که محمد بن سلمان، وليعهد جديد عربستان و طراح اصلي طرح کاهش وابستگي به نفت اين کشور با آن مواجه است.صندوق بين المللي پول همچنين پيش بيني کرده که کسري مالي عربستان از 17.2 درصد توليد ناخالص داخلي اين کشور در سال گذشته، امسال به 9.3 درصد برسد.صندوق همچنين از دولت سعودي خواسته تا «با روندي تدريجي تر قيمت (حامل‌هاي انرژي) را افزايش دهد تا به خانوارها و شرکت‌هاي تجاري فرصت بيشتري براي تطبيق خود با شرايط جديد بدهد.»

کاخ سفيد اعلام کرد که مبارزه با تروريسم و سرنوشت آوارگان سوري در لبنان، از محورهاي نشست رئيس‌جمهوري آمريکا و نخست‌‌وزير لبنان خواهد بود.به گزارش اسکاي‌نيوز، «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا و «سعد الحريري» نخست‌‌وزير لبنان، سه‌شنبه هفته جاري در مقر رياست‌جمهوري آمريکا در واشنگتن ديدار خواهند کرد.کاخ سفيد در بيانيه‌اي کوتاه خاطرنشان کرد، ترامپ و الحريري درباره مسائل مورد توجه مشترک دو کشور به‌ويژه مبارزه با تروريسم، اقتصاد و آوارگان رايزني خواهند کرد.
پس از اعتراض جهاني به محدوديت‌هاي رژيم صهيونيستي صورت گرفت؛
گروه بين الملل – تنش ايجاد شده توسط رژيم صهيونيستي در بيت المقدس پس از نصب ايستگا‌هاي بازرسي در مسجد الاقصي و لغو مراسم نماز جمعه باعث يکي از خشونت‌هاي خونين ميان رژيم صهيونيستي و فلسطين شده درسالهاي اخير است.
 امري که حتي صداي اعتراض کشورهاي آمريکا، اردن، ترکيه ،مصر، آفريقاي جنوبي، لبنان ، سازمان ملل و اتحاديه اروپا را نسبت به کنترل و محدوديت‌هاي رژيم صهيونيستي به دنبال داشته است و جامعه بين الملل خواستار آرامش دراين منطقه شده است.بعد از تشديد کنترل‌ها در حرم شريف و درگيري‌ها در بيت‌المقدس تشکيلات خودگردان فلسطين تصميم به قطع روابط با رژيم صهيونيستي گرفت. رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين اعلام کرد: تا زماني که تدابير امنيتي در اطراف مسجد الاقصي برقرار است کليه روابط را با رژيم صهيونيستي به حالت تعليق در مي‌آورد. فلسطيني‌ها در روزهاي گذشته خواستار برچيدن تجهيزات جديدي شده‌اند که رژيم صهيونيستي آنها را براي بازرسي بدني در نزديکي ورودي الاقصي نصب کرده است.
 به گزارش يورونيوز، محمود عباس که در مقابل خبرنگاران سخنراني مي‌کرد ضمن «اشغالگر» خواندن رژيم صهيونيستي از مقامات اسرائيل خواست که به اقداماتش «به طور کلي عليه مردم فلسطين و مشخصا در بيت المقدس و مسجد الاقصي» پايان دهد.  محمود عباس همچنين از حماس خواست از اين فرصت براي برقراري آشتي ملي ميان فلسطينيان استفاده کند.رئيس تشکيلات خودگردان فلسطيني همچنين از رايزني با سران چند کشور از جمله اردن، مصر، عربستان سعودي و مراکش خبر داد. وي گفت از سران اين کشورها خواسته اسرائيل را به عقب‌نشيني از اقدامات اخير متقاعد کنند. وي خواستار آزادي تمامي‌زندان‌هاي فلسطين شد. شهر قدس و تمامي‌شهرهاي اصلي فلسطين روز جمعه شاهد تظاهرات فلسطيني‌ها در حمايت از مسجدالاقصي بود، در اين ميان سربازان اسرائيلي با يورش به تظاهرکنندگان سه تن از آنها را به شهادت رسانده و صدها تن ديگر را زخمي‌کردند.
نگراني جهاني از تنش در بيت المقدس
 خشونت‌ها به طور بي‌سابقه‌اي از سال‌ها پيش بين فلسطيني‌ها و اسرائيلي‌ها در قدس در روز جمعه به مناسبت تظاهرات "روز خشم" بالا گرفته است، به طوريکه سازمان ملل و مصر خواستار توقف فوري خشونت‌ها در اطراف مسجد الاقصي شدند. به گزارش سايت شبکه اسکاي نيوز عربي، در روز جمعه سه فلسطيني در بدترين نوع خشونت‌ها و در جريان تظاهرات "جمعه خشم" به شهادت رسيدند. در حالي که سه اسرائيلي نيز در عمليات مقاومتي در رام الله کشته شدند. شدت درگيري‌ها باعث شد رژیم صهیونیستی تدابير امنيتي جديدي در مسجد الاقصي اتخاذ کند. نظاميان رژیم صهیونیستی با تيراندازي به سوي فلسطينيان معترض به بستن مسجد الاقصي و نصب گيت‌هاي امنيتي در ورودي‌هاي آن، صدها نفر ديگر را نيز زخمي‌کردند. در همين رابطه جمعيت هلال احمر فلسطين از انتقال ۱۹۳ مجروح فلسطيني به بيمارستان المقاصد قدس خبر داد.همچنين نيروهاي ارتش صهيونيستي به سمت فلسطينيان در نوار مرزي غزه تيراندازي کرده و عده‌اي را زخمي‌کردند. سه اسرائيلي نيز در حمله با سلاح سرد در شهرکي در کرانه باختري چند ساعت بعد از شهادت سه فلسطيني و زخمي‌شدن حدود ۴۵۰ تن ديگر کشته شدند.چهارمين شهيد روز جمعه مربوط به عمليات مقاومتي است که شب گذشته آن را انجام داد و طي آن سه شهرک نشين را کشته و يک تن ديگر را در شهرک "حمليش" در غرب رام الله زخمي‌کرد.در اين رابطه نيکولاي ملادينف، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در امور صلح خواستار از سرگيري روند صلح شد که از سال ۲۰۱۴ متوقف شده است.
وي اسرائيلي‌ها و فلسطيني‌ها را دعوت به آرامش کرد. فرحان حق، معاون سخنگوي دبيرکل سازمان ملل در کنفرانس خبري در نيويورک اظهار داشت: متاسفيم از کشته شدن سه فلسطيني به ويژه افراد کم سن و سال و شديدا نگران اوضاع قدس و مسجد الاقصي و موج خشونت‌ها هستيم.حق در حالي اين موضع گيري را داشته که روز جمعه چهار فلسطيني به ضرب گلوله اسرائيلي شهيد شدند.وي ناديده گرفتن ريختن خون فلسطيني‌ها به دست نيروهاي اسرائيلي از سوي آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل را رد کرد و گفت:‌ دو طرف اسرائيل و فلسطين مورد توجه دبيرکل سازمان ملل هستند و سازمان جانب هيچ يک را عليه ديگري نگرفته است و اخبار در اين زمينه صحت ندارد.کاخ سفيد نيز خواهان حل و فصل درگيري‌ها شد.مصر نيز توقف فوري درگيري‌ها در قدس و اطراف مسجد الاقصي را خواستار شد و از رژیم صهیونیستی خواست به قدسيت اماکن ديني احترام بگذارد.وزارت خارجه مصر با اعلام اينکه اسرائيل به تنش‌ها دامن مي‌زند، نگراني شديد خود را درباره وقايع روز جمعه اعلام کرد.مصر افزود: رژیم صهیونیستی بيش از حد از خشونت استفاده کرده و حقوق فلسطيني‌ها را در اداي شعائر ديني و خدشه وارد کردن به احساسات فلسطيني‌ها زير پا مي‌گذارد در حالي که دولت اسرائيل بايد عاقلانه رفتار کند و اوضاع را به سمت باتلاق خطرناک که تمامي‌تلاش‌هاي روند صلح را نابود مي‌کند، نکشاند.اين در حالي است که فلسطينيان ساکن کرانه باختري و نوار غزه پس از اقامه نماز جمعه به نشانه حمايت از مسجد الاقصي و محکوم کردن تعرضات اشغالگران صهيونيست به اين مسجد و قدس تظاهرات کردند.
به گزارش خبرنگاران مرکز اطلاع رساني فلسطين در کرانه باختري و نوار غزه، تظاهرات کنندگان با حمل پرچم‌هاي فلسطيني و سر دادن شعارهايي، ضمن اعلام حمايت از مسجد الاقصي تجاوزات دشمن صهيونيستي در اين مسجد و شهر قدس را محکوم کردند.فلسطينيان ساکن کرانه باختري در چندين منطقه با اشغالگران صهيونيست درگير شدند که طي آن بيش از ۱۰ تن ديگر زخمي‌شدند.رئيس‌جمهور ترکيه در تماسي تلفني با رئيس رژيم صهيونيستي مخالفت خود را با "تروريست" خواندن معترضان فلسطيني از سوي اسرائيل اعلام کرد. رئيس‌جمهور ترکيه در ادامه نسبت به دخالت سربازان اسرائيلي و اهانت‌شان به قدس ابراز تاسف کرد و گفت: روز جمعه روزي مقدس براي مسلمانان است اما نيروهاي پليس، ارتش و تمامي‌نيروهاي امنيتي اسرائيل در اين روز مانع مسلمانان شدند و طبق آخرين آمارها حدود 350 تن زخمي‌و سه فلسطيني شهيد شدند.گروه‌هاي فلسطيني القسام، سرايا القدس و العاصفه با صدور بيانيه نظامي‌درمورد تحولات قدس اشغالي، به رژيم اشغالگر قدس هشدار دادند درصورت ابقاي دروازه‌هاي الکترونيکي در ورودي‌هاي مسجدالاقصي،اين رژيم با پاسخ محکم آنها مواجه خواهد شد.
 گروه‌هاي فلسطيني دراين بيانيه هشدار دادند: رژيم اشغالگر صهيونيست درصورت ابقاي دروازه‌هاي الکترونيکي با پاسخ محکم و بي سابقه و مشت آهنين اين گروه‌ها مواجه خواهد شد.اين بيانيه ضمن هشدار به شعله ور شدن منطقه، از امت اسلامي‌خواست به مسئوليت‌هاي خود قبل از اينکه با فاجعه عظيمي‌مواجه شوند عمل کند.  شاخه‌هاي نظامي‌گروه‌هاي مقاومت خواستار وحدت عمل براي انجام عمليات بيشتري عليه رژيم اشغالگر در کرانه باختري وغزه همچنين برگزاري تظاهرات خشم در دفاع از مسجد الاقصي شد. شوراي نخست وزيري رژيم صهيونيستي دیروز مقرر کرد دروازه‌هاي الکترونيکي در ورودي‌هاي مسجد الاقصي باقي خواهند ماند.

مورات يتکين
 حريت
ترکيه و آلمان درحال تجربه بدترين بحران در روابط خود در دوران مدرن هستند. جنگ کلامي‌بين برلين و آنکارا از 20 جولاي شدت يافت . زماني که زيگمار گابريل دولت ترکيه را به نقض حقوق بشر متهم کرد و آنکارا را به کاهش سرمايه گذاري تهديد نمود درمقابل ابراهيم کالين سخنگوي اردوغان ، با انتقاد از گابريل ، تخريب ترکيه را ، تبليغي انتخاباتي خواند. وزيرخارجه ترکيه چاووش اوغلو نيز بعدازظهر 20 جولاي با انتقاد از گابريل گفت اين سخنان درحالي است که آلمان نتوانسته به ترکيه در زمينه مهاجران سوري کمک کند. بازداشت خبرنگار آلماني ترک تبار به جرم جاسوسي باعث شد تا وزارت خارجه آلمان دربيانيه اي اعلام کند اين بازداشت براساس مدارک دروغين بوده است.پيش از اين بحران ترکيه با ناتو به تنش رسيده بود. به دنبال پيوستن هواپيماهاي جنگنده آلمان در مبارزه با داعش و استفاده از پايگاه اينترجليک ترکيه ، اين کشور خواستار قطع بازرسي بدون شرط نمايندگان پارلمان آلمان از اين پايگاه شده بود. از سويي ديگر رجب طيب اردوغان از مرکل خواستار استرداد نيروهاي فراري ارتش ترکيه از آلمان شده است که متهم به دست داشتن در کودتاي نافرجام هستند که پيشتر به عنوان نيروهاي ناتو در اروپا فعاليت مي‌کردند.روابط ترکيه با آمريکا نيز به دو دليل خوب نيست : اول اقامت گولن در آمريکا و دوم همکاري ائتلاف آمريکايي با نيروهاي يگان کرد خلق است. ترکيه خواستار دريافت حس همدردي درباره مبارزه با کودتاگران و تروريسم است اما پاسخ دريافتي راض کننده نيست. افزايش تنش‌ها با آمريکا و آلمان به طور مستقيم بر روابط ترکيه با اتحاديه اروپا نيز تاثير مي‌گذارد و بر سياست‌هاي اخير ترکيه درباره قطر نيز سايه خواهد انداخت.  
ترجمه : فاطمه مهتدي