در ديدار چینیها با معاون وزير راه و شهرسازي مطرح شد:
گروهي از مديران يک شرکت دولتي چين به ديدار معاون وزیر و مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل آمدند و در پايان جلسه نماينده شرکت چيني از تمايل براي اين همکاريها خبر داد و ايران را موقعيت ممتازي براي سرمايهگذاري چينيها به ويژه در منطقه خاورميانه برشمرد.
خيراله خادميدر اين ديدار ضمن تشريح فعاليتهاي ايران در حوزه آزادراهي و توسعه شبکه ريلي ازآمادگي همکاري با شرکتهاي خارجي به ويژه در حوزه سرمايهگذاري خبر داد و گفت: در حال حاضر فرصتهاي مناسبي براي سرمايهگذاري و مشارکت شرکتهاي خارجي در توسعه زيرساختهاي ايران فراهم شده است و اخذ مجوزهاي لازم و تضمين سود در اين حوزه از سوي دولت ايران پشتيباني ميشود.
وي توسعه شبکه جادهاي با اولويت آزادراهي را از سياستهاي مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمرکز ما توسعه و تکميل کريدورهاي مهم و ترانزيتي بينالمللي از طريق توسعه شبکه آزادراهي است و اين فرصت مناسبي براي سرمايهگذاري و مشارکت در اين حوزه براي شرکتهاي خارجي فراهم آورده است.خادميافزود: همکاري با شرکتهاي ايراني نيز اطمينان شما را براي تضمين اين همکاري بيشتر خواهد کرد.در پايان اين جلسه نماينده شرکت چيني از تمايل براي اين همکاريها خبر داد و ايران را موقعيت ممتازي براي سرمايهگذاري چينيها به ويژه در منطقه خاورميانه برشمرد.
آزادراههاي ايران بهشت سرمايه گذاران خارجي
کاهش ترافيک، کاهش زمان سفر، کوتاه کردن مسير و بالا بردن امنيت تنها بخشي از اصليترين مزيتهاي آزادراهها را در قياس با ديگر شيوههاي حمل و نقل تشکيل ميدهد؛ راههايي که ميزان نفوذ و گسترش آنها در کشور، يکي از اصليترين شاخصههاي توسعه يافتگي اقتصاد به حساب ميآيند. به گزارش پايگاه خبري عصر خودرو، اهميت توسعه آزادراهي باعث شده وزارت راه و شهرسازي در طول سالهاي گذشته برنامه ريزيهاي گسترده اي را به منظور افزايش ضريب نفوذ آزادراهي اجرايي کند. از افتتاح فاز نخست آزادراه حرم تا حرم گرفته تا سرعت گرفتن جدي پيگيري ساخت آزاد راه تهران – شمال، آزادراه کنارگذر جنوبي تهران، آزادراه اصفهان – شيراز و آزادراه اروميه – تبريز نشان از آن دارد که آينده راههاي ايران با محوريت آزادراه معنا خواهد شد.پيگيري اين طرحهاي گسترده و طولاني، پيش از هرچيز نياز به تأمين منابع مالي لازم دارد. طبق برآوردهاي صورت گرفته براي ساخت هر يک کيلومتر آزادراه جديد به حدود 13 ميليارد تومان بودجه احتياج است. نگاهي به شرايط مالي وزارت راه در سالهاي گذشته به خوبي نشان ميدهد که ساخت اين طرحهاي کلان با بودجه دولتي امکان پذير نيست.
وزير راه در اين رابطه گفته اعتبار ابلاغي به وزارتخانه در بودجه سال 1395 حدود 7700 ميليارد تومان بود که از اين رقم تاکنون تنها 80 ميليارد تومان تخصيص پيدا کرده که اين به معناي محقق شدن تنها يک درصد از بودجه سالانه است. اگر به اين رقم انتشار 2560 ميليارد تومان اسناد خزانه را اضافه کنيم، ميبينيم که بودجه عموميچه تأثيري در اقدامات وزارت راه و شهرسازي داشته است.
اين صحبتهاي آخوندي نشان ميدهد که براي استفاده از ظرفيتهاي کشور در اين حوزه بايد به فکر منابعي خارج از اعتبارات دولتي بود.
راه حل اقتصادي اين چالش از دو حوزه مختلف بيرون ميآيد؛ يک سوي ماجرا سرمايه گذاران و فعالان داخلي هستند که رقابتي جدي نيز ميان آنها شکل گرفته است. قرارگاه سازندگي که در طول سالهاي گذشته به طور جدي به طرحهاي عمراني ورود کرده، در طول سالهاي گذشته بخشي از برنامههاي آزادراهي را در دست گرفته است.
در سوي ديگر شرکتهاي راهسازي بخش خصوصي نيز در طول سالهاي گذشته کارايي خود را اثبات کردهاند و از اين رو رقابتي سازنده ميان آنها شکل گرفته است.
دورخيز 3 ميليارد يورويي
جداي از توانايي بخش غيردولتي داخلي، خارجيها نيز در طول ماههاي گذشته به شکل جدي اعلام آمادگي کردهاند تا در طرحهاي زيربنايي ايران نقش آفريني کنند.
پس از آنکه چند ماه قبل اعلام شد براي نخستين بار آزادراه تبريز بازرگان با سرمايه گذاري خارجي ترکها و در استان کرمان نيز پروژه اي با محوريت سرمايه خارجي ساخته خواهد شد اعلام آمادگي کره جنوبي براي سرمايه گذاري بيش از يک ميليارد دلاري در آزادراه تهران – شمال نشان داد ظرفيت حضور خارجيها در اين طرحها ميتواند با استقبال بسياري از سوي خارجيها همراه شود.
با اجراي کامل برجام و رفع بعضي از تحريمهايي که باقي مانده بودند، فضاي مناسبي براي افزايش توان خارجيها براي حضور در ايران به وجود آمده و اين امر در صحبتهاي جديد معاون ساخت آزادراههاي شرکت ساخت مشخص است. ميرشفيع با بيان اينکه پيشنهادهاي بسيار مناسبي براي سرمايه گذاري در آزادراههاي ايران داشتهايم، بيان کرد: طبق برآوردهاي ما در آينده نزديک رقمينزديک به 3ميليارد يورو در اين پروژهها از سوي سرمايه گذاران خارجي وارد خواهد شد.
در صحبتهاي او به اولويتهاي آزادراهي ايران نيز اشاره شده که يا کار در آنها آغاز شده است يا آمادگي جذب مشارکت در آنها وجود دارد. پروژه حرم تا حرم، پروژه کنارگذر جنوبي تهران، پروژه آزادراه اروميه – تبريز، آزادراه اصفهان – شيراز جزيي از اين برنامهها هستند که هر يک از آنها با تخصيص منابع لازم در حال پيگيري بوده و اين اميد به وجود آمده که طبق برنامه ريزيها به بهره برداري برسند.
با وجود آنکه وزارت راه و شهرسازي به طور دقيق اعلام نکرده که سرمايه گذاري از سوي چه کشورهايي و در چه مدلي اجرايي خواهد شد، اما به نظر ميرسد اين اطمينان به وجود آمده که کشورهاي خارجي شانس خود را به طورجدي در اين عرصهامتحان کنند.
در طول ماههاي گذشته وزارت راه و شهرسازي به يکي از اصليترين مراکز رفت و آمد شرکتهاي خارجي تبديل شده که از شرق آسيا گرفته تا غرب اروپا به شکل مداوم درباره پروژههاي آن سخن گفته و اعلام آمادگي کردهاند و در اين بين آزادراههاي ايران به عنوان يکي از اصليترين گزينههاي سرمايه گذاري مطرح بودهاند.
علاقه دوجانبه به سرمايه گذاري در عرصههاي زيرساختي ايران تنها يک ابهام بزرگ بر سر راه خود دارد و آن تبادلات بانکي است.
بانکهاي بزرگ با وجود تمام صحبتهايي که در طول ماههاي گذشته مطرح شده هنوز نسبت به ورود به ايران ترديد دارند و اين امر نهايي کردن برخي قراردادها را دشوار کرده است.
با اين وجود اگر برخي ابهامات کنار روند، ايران آماده است در آزادراههاي خود 12 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري خارجي جديد دريافت کند، موضوعي که از يک سو شاخص سرمايه گذاري مستقيم در ايران را به شکل قابل توجهي بهبود خواهد داد و از سوي ديگر دغدغه طولاني مدت تکميل طرحهاي آزادراهي برطرف خواهد
شد.
دبير انجمن شرکتهاي هواپيمايي از پرداخت بدهيهاي معوقه ايرلاينها به شرکت پخش فرآوردههاي نفتي خبر داد.
مقصود اسعدي ساماني در گفتگو با مهر در واکنش به خبر بازاريابي شرکت نفتي شل براي سوخت هواپيماي توليدي ايران گفت: اين اتفاق به خاطر توانمندي شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران است که ميتواند بيش از نياز حمل و نقل هوايي داخل سوخت هواپيما توليد کرده و مازاد آن را صادر کند.دبير انجمن شرکتهاي هواپيمايي افزود: ايرلاينهاي ايراني مشکل تهيه سوخت هواپيما ندارند.وي با بيان اينکه روزانه چهار ميليون ليتر سوخت هواپيما در بخش مسافري مطرح ميشود، افزود: اين حجم توليد مقدار کمينسبت به ساير کشورهاي همسايه است که در نتيجه با توجه به بالا بودن توليد بنزين هواپيما در داخل مازاد آن صادر خواهد شد.وي درباره بدهي شرکتهاي هواپيمايي به شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران گفت: در حال حاضر بدهيهاي قبلي پرداخت شده و ايرلاينها بدهي معوق ندارند. ضمن اينکه براي خريدهاي جديد سوخت نيز توافق شده تا هر بار که ايرلاينها سوخت خريداري ميکنند از طرف شرکت پخش فرآوردههاي نفتي صورت حساب صادر شده و شرکتهاي هواپيمايي پول آن را پرداخت ميکنند.
دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران گفت: براي حفظ بافت با ارزش تاريخي يزد و انجام تعهدات به ميراث کميته جهاني، بايد الزامات خاصي در بافت تاريخي لحاظ ميشود.
پيروز حناچي در گفتگو با خبرگزاري صدا و سيما گفت: تلاشهاي زيادي براي ثبت تاريخي شهر يزد در جهان صورت گرفت و براي اولين بار در ايران يک شهر به ثبت جهاني رسيد.وي افزود: شهر يزد به متعلق به مردم ايران است و بايد به تعهداتي که در کميته ميراث جهاني پايبند باشيم.حناچي با اشاره به ارزشهاي شهر تاريخي يزد گفت: ارزشهاي يزد بايد بطور کامل در طرحهاي عمراني ما هدف گذاري و به عنوان بخشي از ضوابط طرح جامع تلقي شود.وي تاکيد کرد: در جسه شوراي عالي شهرسازي درباره نحوه برخورد با آئين نامه تبادل نظر شد تا ضامن حفاظت از ارزشهاي فرهنگي و تاريخي شهر يزد باشيم.معاون وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: آثار زيادي از زمان ايلخاني در شهر يزد وجود دارد که تلاش ميکنيم به عنوان ارزشهاي بي بديل و يگانه حفظ کنيم.
حناچي افزود: مساحت منظقه مرکزي ۲۰۰ تا ۲۵۰ هکتار پيش بيني شده که ضوابط خاصي دارد، اما در محدوده بزرگتر ضوابطي مانند منطقه مرکزي نيست، اما از ضوابط خاصي بايد پيروي کند.
به گزارش مهر، يک منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازي گفت: پروندهامضافروشي لوله کشي گاز منازل در تهران در اين وزارت به طور کامل بررسي شده و مراتب براي بررسي به دستگاه قضايي ارجاع شده است.
وي ادامه داد: پرونده مذکور در دادسراي اوين در مرحله بازپرسي قرار داشته و پس از آنکه دو سال از اتمام بررسيها در وزارت راه و شهرسازي گذشته، همچنان دستگاه قضايي در حال بازپرسي از متهمان پرونده مذکور است.اين منبع آگاه تأکيد کرد: بازپرس اين پرونده تعداد زيادي از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران و افراد ديگر مرتبط با موضوع لوله کشي گاز واحدهاي مسکوني تهران را به دادسرا فراخوانده و از آنها درباره چند و چون و جزئيات پرونده بازپرسي ميکند.به گفته اين مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازي، در بين اين بازپرسيها، پروندههاي جديدي نيز يافت شده است؛ اين درحالي است که وزارت راه و شهرسازي در هنگام بررسي پروندهها و ارجاع آنها به مراجع قضايي اعلام کرده بود ۲۸ هزار واحد مسکوني در تهران وجود داشته که بحث فروش امضاي مهندسان ناظر براي اخذ تأييديه از سازمان نظام مهندسي ساختمان تهران محرز شده است.گفتني است رامين کرميعضو هيئت مديره دوره جديد سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران در روز شنبه در نشست خبري در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره نتايج بررسي پروندهامضا فروشي اعضاي هيئت مديره دوره قبل اين سازمان گفت: وزارت راه و شهرسازي پروندههاي امضا فروشي را در بخش گاز به طور کامل بررسي کرده که از اعداد و ارقام ذکر شده قبلي، اين موارد بسيار کمتر بوده است. در حال حاضر تعداد متخلفان اين پرونده به کمتر از ۵ تا ۶ هزار فقرهامضا فروشي رسيدهاند.
عضو هيأت مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان تهران گفت: سالانه ۱۲۰ هزار ميليارد تومان صرف ساختوساز ميشود و اگر عمر مفيد ساختمانها که به طور ميانگين ۳۰ سال است را بر اين عدد تقسيم کنيم سالانه ۴ هزار ميليارد تومان از سرمايه کشور هدر ميرود.
بيژن خطيبي در گفت و گو با خبرگزاري فارس در خصوص پايين بودن عمر مفيد ساختمانها و اينکه چه ميزان ضرر و زيان از اين ناحيه بر کشور تحميل ميشود،گفت: معضل عمر پايين ساختمان در ايران به دليل افت کيفيت ساخت و کيفيت پايين مصالح و عدم حضور مجريان و سازندگان ذيصلاح در پروژههاي ساختماني است.
وي افزود: اين تصور غلطي است که کيفيت ساختمان را ميتوان بدون هزينه افزايش داد، چرا که کالاي با کيفيت گرانتر از کالاي بيکيفيت است، اما اين هزينه بالاتر در طور زمان برگشت دارد و بهواقع يک سرمايهگذاري محسوب ميشود.
خطيبي ادامه داد: دائماً شعار ميدهيم در ساختوساز از مصالح غيراستاندارد استفاده ميشود اما هيچ مرجعي به اين موضوع رسيدگي نميکند. يکي از علل استفاده از مصالح غيراستاندارد هم همين عدم حضور سازندگان ذيصلاح است.
خطيبي تاکيد کرد: طبق آمار سالانه 120 هزار ميليارد تومان صرف ساختوساز در کشور ميشود و از آنجا که به گفته کارشناسان، عمر مفيد ساختمانها در ايران امروز به طور ميانگين 30 سال است، اگر ميانگين 30 سال را بر 120 هزار ميليارد تومان تقسيم کنيم سالانه 4 هزار ميليارد تومان از سرمايه کشور هدر ميرود.
عضو هيأت مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان تهران ادامه داد: در اين شرايط اگر بهازاي هر سال فقط يک سال به عمر ساختمانها افزوده شود، سالانه 4 هزار ميليارد تومان به بودجه و سرمايه ملي کشور کمک کردهايم. حال حساب کنيد اگر 10 سال به عمر مفيد ساختمانها افزوده شود از هدررفت چه هزينهاي جلوگيري ميشود.
وي در خصوص لزوم حضور مجريان ذيصلاح در عرصه ساختوساز گفت: حضور سازندگان ذيصلاح در پروژههاي ساختماني از چند بعد ضرورت دارد. در عرف عموميجامعه اگر فردي به بيمارستاني مراجعه و ادعا کند توانايي عمل جراحي کردن را دارد مسئولان بيمارستان حتي اجازه يک تزريق را هم به وي نميدهند.
خطيبي با بيان اينکه اين يک امر ضروري است که قانون مجريان ذيصلاح فرهنگسازي شود و همزمان بايد يک پشتوانه قوي براي عملياتي شدن آن وجود داشته باشد، تصريح کرد: از همين رو اخيراً سازمان نظاممهندسي ساختمان استان تهران ابلاغيهاي را صادر و به همه ناظران تأکيد کرده است ساختمانهاي فاقد مجري ذيصلاح اجازه فعاليت ندارند و اگر فعاليت کنند مهندس ناظر متخلف خواهد بود.