نوريه مرت
حريت
تنش بالا ميان آلمان و ترکيه سطوح هشدار را به اوج خود رسانده است. بحران اخير که بابت بازداشت شهروند آلمان و اعضاي NGO‌هاي ترکي به جرم توطئه عليه ترکيه است. علاوه برآن دولت ترکيه از حمايت آلمان از "کردها و گولنيست‌ها" متنفرند . درواقع اين تنش زماني به بالاترين سطح رسيد که سربازان آلماني ازپايگاه اينچرليک در جنوب آدونا خارج شدند. اتهامات متقابل ميتواند از ديد هريک از اين دو کشور قابل توجيه باشد.اما حقيقت اين است که دوکشور به طور جدي از بين رفته است. بدتر اينکه مشکل تنها ميان ترکيه و آلمان نيست بلکه اين بخشي از سردي روابط ترکيه و متحدان غربي اش است.
 با اين وجود تغيير درسياست خارجي بخشي از سياست‌ها و مشکلات داخلي ترکيه است. مبارزه با توطئه گران گولنيست و کردها تاثير بزرگي بر دولت ترکيه و ديدگاهش نسبت به دوستان و دشمنانش داشته است. رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه و حزب عدالت و توسعه عدم تمايل دولت‌هاي غربي به برخورد با "دشمنان اردوغان" را توطئه مستقيم عليه ترکيه مي‌داند .
از آنجا که بين رئيس جمهور و ترکيه تفاوتي وجود ندارد حتي احزاب اوپوزيسيون با مخالفت با رئيس جمهور نيز به عنوان دشمن کشور محسوب مي‌شوند. اين امر به معني اين ديدگاه است که رئيس جمهور تنها نجات دهنده کشور و همچنين نجات دهنده کشورهاي مسلمان عليه دشمنان است.رئيس جمهور و حزبش باور دارند سياست‌هاي غرب براساس تمايلات اقتصادي ، سياسي شکل نگرفتند بلکه نقشه اي براي ضربه به ترکيه است زيرا زير نظر اردوغان ترکيه آخرين پايگاه قدرت مسلمانان است بنابراين انتقاد فعالان حقوق بشر يک حمله عليه ترکيه است.
ترجمه : فاطمه مهتدي
 کاتالونيا خواستار استقلال از اسپانيا
جدايي طلبان کاتالونيا با تظاهرات در مادريد خواستار استقلال از اسپانيا شدند. به گزارش فيگارو، نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهند که حمايت از استقلال کاتالونيا نسبت به سه ماه گذشته کاهش داشته است. 41.4 درصد کاتالون‌ها خواستار جدايي از اسپانيا هستند. اين رقم در نظرسنجي‌هاي مارس و دسامبر به بيش از 44 درصد رسيده بود. تعداد افرادي که با جدايي و استقلال کاتالونيا مخالفت کرده‌اند، با افزايش روبرو شده و به بيش از 49.4 درصد رسيده است. دولت اسپانيا به کاتالونيا هشدار داده است که اگر براي برگزاري همه پرسي استقلال از منابع دولتي و عمومي‌استفاده کند، دسترسي اين منطقه به منابع مالي دولتي را قطع خواهد کرد. کاتالونيا قصد دارد همه پرسي استقلال از اسپانيا را اول اکتبر برگزار کند. مناطق مختلف اسپانيا به دولت مرکزي ماليات پرداخت مي‌کنند و پس از آن سهميه اي به آنها داده مي‌شود تا از اين منابع مالي براي بهداشت و سلامت، آموزش و زيرساخت‌هاي عمومي‌استفاده کنند، مقام‌هاي کاتالونيا بر اين باورند که اين سيستم به شدت غيرعادلانه است.

افزايش فشار بر نيروهاي نظامي‌افغان
بار ديگر گروه طالبان به مناطق آزاد شده توسط نيروهاي آمريکايي در افغانستان بازگشته است. به گزارش واشنگتن پست، اين درحالي است که نيروهاي تروريستي داعش درحال مبارزه با نيروهاي افغانستان در مکاني هستند که‌امريکا "مادر همه بمبها" را پرتاب کرد. اين حملات درحالي روبه افزايش است که‌امريکا هنوز هيچ استراتژي دقيقي براي افغانستان ندارد و حملات جنگنده‌هاي آمريکايي باعث مرگ نيروهاي پليس افغانستان شده است. جيمز ماتيس وزير دفاع آمريکا اخيرا اعلام کرد، دولت واشنگتن هنوز در حال بررسي ايده‌هاي بزرگ براي در نظر گرفتن يک استراتژي نوين در افغانستان فراتر از سطح حضور سربازان و ساير جزئيات نظامي‌استحمله هوايي اشتباه‌امريکا که توسط پنتاگون تاييد شده جان ۱۲ تن از پرسنل پليس ملي افغانستان را گرفت و چندين تن ديگر را نيز زخمي‌کرد.

هشدار مارتين شولتس
 درباره «بحران جديد پناهجويان»

رقيب آنگلا مرکل در انتخاباتي پارلمان فدرال آلمان نسبت به پيامدهاي افزايش شمار پناهجويان در درياي مديترانه هشدار داد. مارتين شولتس نسبت به تکرار وضعيت بحراني سال ۲۰۱۵ ابراز نگراني کرده است. رئيس حزب سوسيال دموکرات و نامزد اين حزب براي پست صدراعظمي‌آلمان با اشاره به افزايش شمار پناهجوياني که از طريق درياي مديترانه قصد ورود به اروپا را دارند، وضعيت کنوني را بسيار مخاطره‌آميز توصيف کرد. شولتس روز پنج‌شنبه با نخست وزير ايتاليا، پائولو جنتيلوني ديدار و با او درباره راه‌هاي کاهش فشار بر اين کشور به خاطر پذيرش پناهجويان رايزني می‌کند. رئيس سابق پارلمان اروپا در گفت‌وگوي ديگري با راديو آلمان نيز گفته است که در شرايط کنوني ضرورت دارد که "ائتلافي از اراده‌ها" در اتحاديه اروپا شکل بگيرد، زيرا در بلند مدت ايتاليا قادر به پذيرش تمام پناهجويان نخواهد بود.او پيشنهاد کرده کشورهايي که‌امادگي پذيرش شماري بيشتري از پناهجويان را داشته باشند، از بودجه اتحاديه اروپا منابع بيشتري دريافت کنند.شولتس مي‌گويد در حال حاضر آلمان در برابر کشورهايي که از پذيرش پناهجويان خودداري مي‌کنند از قاطعيت لازم برخوردار نيست. بر خلاف کشورهايي مانند آلمان که صدها هزار مهاجر و آواره را پناه دادند بسياري از کشورهاي اروپايي بيشتر تلاش کرده‌اند مرزهاي خود را بسته نگه دارند.

تيراندازي در سفارت رژيم صهيونيستي
در جريان تيراندازي در سفارت رژيم صهيونيستي در امان، پايتخت اردن دو اردني کشته و يک اسرائيلي زخمي‌شدند. گزارش شده شمار گسترده‌اي از نيروهاي امنيتي به محل سفارت منتقل شده‌اند. وزارت خارجه رژيم صهيونيستي اعلام کرد که نگهبان اسرائيلي که در جريان تيراندازي در سفارت اين رژيم در امان، يک اردني را به قتل رساند، از مصونيت ديپلماتيک برخوردار است. به گزارش شبکه خبري الجزيره، احتمالا حادثه تيراندازي در سفارت رژيم صهيونيستي در اردن به تنش بيشتر در روابط ميان امان و تل‌آويو منجر شود چراکه اردن مي‌خواهد نگهبان اسرائيلي که زخم‌هاي جزئي در اين تيراندازي برداشته را احضار و بازجويي کند اما مسئولان اسرائيلي مي‌گويند وي از مصونيت ديپلماتيک براساس توافق‌نامه وين برخوردار است. رژيم صهيونيستي سفارتخانه و کنسولگري خود را در ترکيه، به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها حول وضعيت امنيتي «مسجد الاقصي»، تعطيل کرد. منابع محلي از بسته شدن سفارتخانه و کنسولگري رژيم صهيونيستي در ترکيه، به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها حول وضعيت امنيتي «مسجد الاقصي» خبر مي‌دهند.جزئيات بيشتري از اين خبر هنوز منتشر نشده است اما بنظر مي‌رسد اين اقدام درپي افزايش تظاهرات مردم ترکيه عليه رژيم صهيونيستي و درخواست ممانعت از فعاليت کنيسه‌هاي يهوديان در شهرهاي مختلف باشد.

انفجار يک خودروي بمبگذاري شده در غرب کابل، پايتخت افغانستان دست کم ۳۵ کشته و ۴۰ زخمي‌برجاي گذاشت.
 طالبان مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفته است. براساس گفته پليس اين انفجار انتحاري بوده است. انفجار در ساحه سر کاريز، منطقه عمدتا شيعه نشين هزاره‌ها، در مقابل دانشگاه زاول و نزديکي خانه محمد محقق، معاون دوم رياست اجرايي رخ داده است. هنوز مشخص نيست که آيا آقاي محقق هدف اين حمله بوده است يا خير.به گفته سخنگوي وزارت کشور افغانستان همه قربانيان غيرنظامي‌هستند و خودروي بمب گذاري شده خود را به اتوبوس حامل کارکنان وزارت معدن زده است. در مقابل طالبان تعداد کشته شدگان را ۳۷ نفر ذکر کرده که به ادعاي اين گروه همگي عضو سازمان امنيت افغانستان بوده‌اند. زبيح الله مجاهد، سخنگوي طالبان در توئيتي با اعلام قبول مسئوليت اين انفجار از سوي اين گروه گفته است که در اثر اين انفجار ۳۷ نيروي اطلاعاتي دولت کشته شده‌اند. ادعايي که هنوز از سوي مقامات دولتي تاييد نشده است.سخنگوي طالبان گفته است که هدف اين حمله دو اتوبوس بوده است که مدتها تحت نظر بوده‌اند. نيروهاي امنيتي دولت افغانستان گفته‌اند که در اين حمله يک اتوبوس کوچک متعلق به وزارت معادن تخريب شده است.

نيروهاي حزب‌الله لبنان موفق شدند در ادامه عمليات مشترک با ارتش لبنان و سوريه عليه عناصر تروريست جبهه‌النصره در مناطق مرزي دو کشور ارتفاعات و دره‌هاي استراتژيک را از اشغال اين تروريست‌ها آزاد کردند.
به گزارش رويترز، نيروهاي حزب‌الله ديروز اعلام کردند موفق به آزادسازي مناطق استراتژيکي در مرزهاي مشترک سوريه و لبنان شدند. نيروهاي حزب‌الله با هجوم از چند محور به منطقه «وادي الخيل» و همچنين «جرود عرسال» موفق شدند استحکامات دفاعي عناصر گروه تروريستي جبهه النصره وابسته به سازمان تروريستي القاعده پيشروي‌هاي گسترده‌اي در اين مناطق انجام دهند. واحد اطلاعات نظامي‌حزب‌الله لبنان با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد که نيروهاي حزب‌الله لبنان با پيشروي در اين مناطق موفق به کنترل مهم‌ترين پايگاه عناصر جبهه النصره در اين منطقه شده‌اند. حزب‌الله لبنان اعلام کرده است که بعد از پايان عمليات عليه عناصر گروه تروريستي النصره، مناطق تحت اشغال عناصر گروه تروريستي داعش را هدف قرار داده و عمليات آزادسازي اين مناطق را آغاز خواهد کرد. خبرگزاري دولتي سوريه نيز اعلام کرده است نيروهاي ارتش سوريه و حزب الله لبنان روز يک‌شنبه مناطقي در اطراف شهر «فليتا» را آزاد کرده‌اند. منابع امنيتي اعلام کرده‌اند در جريان اين عمليات‌ها تاکنون ۱۹ نفر از رزمندگان حزب‌الله به شهادت رسيده و بيش از ۱۳۰ عنصر تروريست النصره نيز کشته شده‌اند.

صندوق بين‌المللي پول به دنبال آنچه که "فعاليت کمتر از انتظار" در سه ماه اول سال‌جاري خوانده، تخمينهاي خود را درباره رشد اقتصادي در بريتانيا و آمريکا را تغيير داده است.
بر اين اساس، اين نهاد بين‎المللي مالي و پولي جهاني مي‌گويد که رشد اقتصادي بريتانيا در سال‌جاري ۱.۷ درصد خواهد بود. اين سازمان پيشتر رشد اقتصادي بريتانيا را ۲ درصد پيش‌بيني کرده بود.رشد اقتصادي آمريکا براساس تخمينهاي تازه اين نهاد مالي در سال جاري ۲.۱ درصد خواهد بود. صندوق بين‌المللي پول، در ماه آوريل رشد اقتصادي آمريکا را ۲.۳ درصد پيش‌بيني کرده بود. همزمان صندوق بين‌المللي پول در پيش‌بيني خود براي رشد اقتصادي بريتانيا در سال آينده ميلادي تغيير نداده و کماکان آن را ۱.۵ درصد پيش‌بيني کرده است. اما به گفته اين نهاد، رشد اقتصادي آمريکا در سال آينده ميلادي از ۲.۵ درصد به ۲.۱ درصد کاهش خواهد يافت. در عين حال و عليرغم اين پيش‌بيني درباره رشد اقتصادي در بريتانيا و آمريکا، پيش‌بيني‌هاي اين نهاد جهاني پول درباره رشد اقتصادي جهان در سال جاري و همچنين سال آينده ميلادي تغييري نکرده است.براساس پيش‌بيني صندوق بين‌المللي پول، رشد اقتصاد جهاني در سال جاري ۳.۵ درصد و در سال آينده ۳.۶ درصد خواهد بود.

منتقدان همچنان قربانی یکه‌تازی اردوغان می شوند؛
گروه بين الملل - فاطمه مهتدي: فشارهاي دولت رجب طيب اردوغان بر روزنامه‌ها همچنان ادامه دارد به طوريکه روزنامه ليبراسيون در صفحه اصلي خود با چاپ تصويري نمادين از روزنامه نگاران زنداني روزنامه جمهوريت به فشار شديد دولت اردوغان بر رسانه‌هاي و ترکيه اشاره کرد.
 17 روزنامه نگار روزنامه جمهوريت به جرم کمک به کردهاي جدايي طلب پ.ک.ک و همکاري با جنبش گولن ديروز به دادگاه رفتند. اين محاکمه به عنوان فشار بر آخرين روزنامه اپوزيسيون ترکيه و سرکوب آزادي بيان است. به گزارش گاردين ، ترکيه به بزرگترين زندان روزنامه نگاران در جهان پس از چين و مصر تبديل شده است.براساس اعلام گروه آزادي مطبوعات پي ۲۴، ۱۶۶ روزنامه نگار در ترکيه در زندان به سر مي‌برند که بسياري از آنها در دوران اجراي وضعيت فوق‌العاده در ترکيه بازداشت شدند.  اين در حالي است که اردوغان مدعي است تنها دو روزنامه نگار واقعي در ترکيه در زندان به سر مي‌برد. در حال حاضر اپوزيسيون ترکيه نگران است که اين بازداشت شدگان تا ۴۳ سال زندان محکوم شوند. روزنامه جمهوريت يکي از مهمترين روزنامه‌هاي اپوزيسيون ترکيه است که در سال ۱۹۲۴ تاسيس شد و مي‌توان آن را يکي از قديمي‌ترين روزنامه‌هاي اين کشور دانست. رجب طيب اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه سالها براي از بين بردن روزنامه‌هاي آزاد و سکولار ترکيه فعاليت کرده است و با کودتاي نافرجام سال گذشته اين امر شدت بيشتري يافته است. از ماه مارس سال جاري ، 173 رسانه ترک از جمله روزنامه‌ها، مجلات ، ايستگاههاي راديو ، وب سايت و سايت‌هاي خبري تعطيل شدند.بيش از دو هزار و پانصد خبرنگار اخراج شده و 800 کارت خبرنگاري باطل شده است.دولت اردوغان با تهديد سران رسانه‌ها از آنها خواسته تا از خط قرمز عبور نکنند در غير اينصورت دولت با فشار آگهي‌هاي تبليغاتي رسانه‌ها را قطع خواهد کرد. بازداشت خبرنگاران توسط آنکارا باعث انتقاد شوراي حقوق بشر سازمان ملل شده است. به گزارش يورونيوز، روزي که وزير اروپاي ترکيه در بروکسل با فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ديدار مي‌کرد آنکارا شش تن از دوازده کارمند سازمان عفو بين الملل را که در بازداشت موقت بودند روانه زندان کرد.
 نماينده ارشد عفو بين الملل در ترکيه نيز از جمله بازداشت شدگان است. براي دبيرکل اروپايي سازمان عفو بين الملل انتقال اين فعالان حقوق بشر از بازداشت موقت به زندان فاجعه است و اروپا نبايد نسبت به اين قضيه سکوت کند. در يک سالي که از کودتاي ناکام در ترکيه مي‌گذرد دولت تحت دستور مستقيم رييس جمهوري هزاران نفر از نظاميان، کارمندان دولت، وکلا و قضات، استادان و معلمان را روانه زندان کرده است. در دوازده ماه گذشته بيشتر از ۱۰۳ هزار کارمند از حقوقدان و قاضي گرفته تا استاد و معلم از کار برکنار و ۳۳ هزار نفر هم از پست‌هايشان تعليق شده‌اند. در اين ميان بيشتر از ۵۵ هزار نفر بازداشت به زندان منتقل شدند. حکم بسياري از آنها به اتهام «خيانت ملي» حبس ابد است.
در اين ميان ۳۰۰۰ قاضي باتجربه و کارکشته دستگاه قضايي بازداشت و از خدمت منفصل شدند. مخالفان دولت ترکيه مي‌گويند که بي ترديد اردوغان بدنبال تغيير ساختار حکومتي است و فشار و سرکوب بيشتر تنها باعث تخريب بيشتر وجهه ترکيه در غرب خواهد شد.
سفر اردوغان به کشورهاي عربي براي حل بحران قطر
درحاليکه اردوغان با فشار درباره رويکردش در داخل کشور روبروست ، رئيس جمهوري ترکيه براي حال بحران قطر به کشورهاي عرب خليج فارس سفر کرده است تا خود را به عنوان ميانجيگر نشان دهد. اردوغان براي صحبت درباره بحران قطر با مقام‌هاي عربستان سعودي، کويت و قطر ديدار مي‌کند.رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوري ترکيه روز يکشنبه وارد جده شد و با ملک سلمان پادشاه عربستان ديدار کرد. هم‌زمان فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با شيخ صباح الاحمد الصباح امير کويت گفت‌وگو کرده است. اردوغان پيش از آغاز سفر گفته است که هيچکس تمايلي به حاد شدن بحران ندارد. او تاکيد کرده است که «دنياي اسلام نيازمند همکاري و همبستگي است و نه يک انشقاق جديد». قطر نزديک‌ترين متحد ترکيه در منطقه است.  ترکيه در حال حاضر يک پايگاه نظامي‌در آن‌جا مي‌سازد که محل استقرار ۱۵۰ سرباز ترک خواهد شد.در روزهاي گذشته ترکيه هم با بيانيه‌هاي مختلف و هم با ارسال مواد غذايي، شامل ۲۰۰ پرواز حامل ميوه‌جات، توليدات لبني و گوشت پرنده، به قطر کمک کرده است.  اردوغان از انتقاد از سران عربستان سعودي در ايجاد بحران با قطر خودداري کرد و به اين اکتفا کرد که بگويد ملک سلمان به عنوان "يک حاکم گرانقدر" در منطقه خليج فارس "نقشي بزرگ در برطرف کردن بحران ايفا مي‌کند".رئيس جمهور ترکيه پس از عربستان رهسپار کويت شد که‌امير اين کشور نيز نقش ميانجي‌گرانه را بازي مي‌کند.  روز دوشنبه آينده نيز ديداري با شيخ تميم امير قطر در برنامه سفر اردوغان جاي گرفته است. رئيس‌جمهوري ترکيه، پس از ديدار با پادشاه عربستان سعودي، با امير کويت گفت‌وگو کرده‌است؛ کويت به‌عنوان ميانجي در بحران پيش‌آمده از قطع رابطه چهار کشور عربي با قطر، عمل مي‌کند. اردوغان، ديروز نيز با امير قطر ديدار کرد.اردوغان پيش از آغاز سفر به عربستان، کويت و قطر، گفته بود دوحه همواره به دنبال حل‌وفصل مسائل از طريق مذاکره بوده است. رئيس‌جمهوري ترکيه مي‌گويد هيچ‌يک از کشورهاي دخيل در تنش‌هاي فعلي از ادامه آن سودي نمي‌برند.  او در عين حال گفته «دشمنان» به دنبال «آتش‌افروزي بيشتر بين برادران هستند». در ديدار با ملک سلمان، پادشاه عربستان بر لزوم «مبارزه با تروريسم» و مقابله با منابع مالي آن تاکيد کرده‌است. رئيس‌جمهوري ترکيه نيز از نقش «بنيادين» رياض در حل بحران موجود سخن گفته است.  عربستان، در کنار بحرين، مصر و امارات متحده عربي، از حدود يک و نيم ماه پيش روابط خود را با قطر، به‌خاطر آن‌چه «حمايت از تروريسم و افراطي‌‌گري» و يا «دخالت» در امور داخلي کشورهاي منطقه خوانده‌اند، قطع کردند. دوحه اين اتهام‌ها را رد کرده و متقابلا چهار کشور، را به تلاش براي دخالت در امور داخلي خود و نيز ناديده گرفتن حق حاکميت ملي قطر متهم کرده‌است.  در پي تلاش‌هاي مقام‌هاي کشورهاي بريتانيا، آمريکا، آلمان و فرانسه، اينک رئيس‌جمهوري ترکيه، پنجمين سياستمدار بلندپايه‌اي‌ست که براي ميانجي‌گري راهي منطقه شده‌است. در قياس با ديگر مقام‌هاي کشورهاي اروپايي و ايالات متحده، کار اردوغان براي ميانجي‌گري ميان پنج کشور به مراتب سخت‌تر است؛ سطح روابط آنکارا و دوحه افزايش پيدا کرده و قطر در عين حال پذيراي نيروهاي نظامي‌ترک نيز شده‌است؛ آن‌چه خود يکي از شروط اوليه چهار کشور براي ازسرگيري روابط با دوحه بود. کشورهاي عربي پيش از اين فهرستي از شروط خود را براي ازسرگيري روابط با دوحه فرستاده بودند که از جمله آن‌ها کاهش شديد روابط با ايران، تعطيلي شبکه الجزيره و يا برچيدن پايگاه نظامي‌ترکيه‌ بود. دوحه اين شروط را رد کرد. دراين ميان درحاليکه ترکيه محبوبيتش را بين کشورهاي اروپايي به دليل نقض آزادي بيان از دست داده حال اردوغان به دنبال جذب متحدان بيشتر درخاورميانه است.