تا پایان سال 97 صورت میگیرد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: سهم داخليسازي قطعات از مونتاژ كاميونهاي ولوو توليد ايران افزايش پيدا خواهد كرد. اين خبري است كه رسول محمدصادقي، مديرعامل سايپا خودرو ديزل از برنامهريزيهاي صورت گرفته براي اين واحد صنعتي در جهت داخليسازي 50 درصدي كاميونهاي ولوو تا پايان سال 97 خبر داده است. اين در حالي است كه مونتاژ محصولات جديد ولوو در سايپا ديزل سال گذشته و با داخليسازي 15 درصد آغاز شده است.
تحريمهاي بينالمللي و قطع ارتباط با شركتهاي اروپايي طي سالهاي گذشته در عمل موجب ضعيف شدن بسياري از واحدهاي توليدي و صنعتي كشور شده بود. قطع روابط صنعتي ميان شركتهاي بينالمللي و واحدهاي خودروسازي فعال در كشور به نحوي بود كه توليد و مونتاژ برخي محصولات در كشور متوقف شد. با اين حال به نتيجه رسيدن توافق هستهاي و آغاز روند اجرايي برجام طي دو سال گذشته، موجب آغاز همكاريهاي جديد در صنعت خودروسازي كشور شده است.
طي ماههاي گذشته بارها مسئولان خودروسازي كشور اعلام كردهاند كه توافقي ميان آنها و كمپاني بنز براي توليد خودروهاي تجاري و سنگين، اجرايي خواهد شد. با اين حال توليد كاميونهاي برند ولوو در گروه خودروسازي سايپا ديزل، از بهمنماه سال گذشته با داخليسازي حدود 15 درصدي آغاز شده است. از طرف ديگر افزايش ميزان داخليسازي براي تمام محصولات جديد طبق قراردادهاي خودرويي نهايي شده در دوران پسابرجام يكي از شروط ايران بوده است. با اين همه روز گذشته مديرعامل سايپا ديزل از داخليسازي 50 درصدي توليد كاميونهاي ولوو تا پايان سال آينده خبر داده
است.
ارديبهشت ماه سال 94 بود كه سعيد مدني، مديرعامل وقت گروه خودروسازي سايپا اعلام كرد كه محصول FH با ۱۵ درصد ساخت داخل خط توليد خود را آغاز اما از امروز افزايش سهم داخليسازي اين خودرو در دستور کار شرکت سايپا ديزل قرار گرفته است. خط توليد محصول جديد کاميون ولوو در شرکت سايپا با حضور بخش خصوصي براي توليد خودروهاي تجاري شروع شد. اين موضوع باعث شد تا افزايش رقابت ميان شرکتهاي خصوصي فراهم شود اما بايد به اين نکته توجه کنيم که نبايد تمرکز بيشتر کارها بر روي مونتاژکاري باشد. يکي از اهداف پيشبيني شده براي اين شرکت توسعه محصول و داخلي سازي آنها بود. به اين ترتيب يکي از علل و عوامل بحران در توليد خودروهاي تجاري فاصله کم قيمت ميان خودروهاي سي بي يو و سي کي دي است که اين موضوع بايد با داخليسازي برطرف خواهد شد. آنطور كه پيش از اين مسئولان سايپا اعلام كردهاند ايران ميتواند مرکزي براي توليد خودروهاي اين شرکت باشد. البته كارشناسان صنعت خودرو طي سالهاي گذشته بارها تاكيد كردهاند كه نبايد تمرکز خود را به خودرويهاي سي کي دي قرار داد چراکه اين خودروها با تغيير نرخ ارز دچار بحران ميشوند.
داخليسازي كاميونهاي ولوو 50 درصد ميشود
در همين حال مديرعامل شرکت خودروسازي سايپا ديزل از برنامهريزي براي ارتقاي داخليسازي کاميونهاي ولوو مونتاژي اين شرکت به 50 درصد تا پايان سال 1397 خبر داد. رسول محمدصادقي در گفتگو با ايرنا درباره کاميونهاي ولوو FH500 مونتاژي اين شرکت، افزود: اينک 25 درصد اين کاميونها داخليسازي شده که شامل اتاق و لاستيکهاست و باقيمانده قطعات اين خودرو به صورت سي کي دي (CKD) وارد ميشود. به گفته اين مقام مسئول، کاميونهاي روز ولوو در اين شرکت توليد ميشود و براي به روز نگه داشتن آنها بايد برخي مجموعهها و قطعات را از شرکت مادر تهيه کنيم. محمدصادقي يادآوري کرد: فشارها و تحريمهاي اقتصادي موجب قطع روابط شرکتهاي اروپايي با سايپا ديزل شد، اما با اجراي برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) برنامههاي اين شرکت با ولوو و رنو از سر گرفته شد. وي اضافه کرد: اين خطوط اعتباري از طريق شرکتهاي فروشنده که با آنها در حال همکاري هستيم، گشايش يافت.شنبه گذشته قرارداد همکاري چهارجانبه شرکت سايپا ديزل با سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي، شرکت بهينهسازي مصرف سوخت و بانک توسعه تعاون همراه با تحويل کاميونهاي ولوو طرح نوسازي به مشتريان در محل شرکت سايپا ديزل بهامضا رسيد. سايپا ديزل جزو شرکتهايي بود که پس از برجام موفق به گشودن ال سي(خط اعتباري) و همچنين ال.سي يوزانسهاي 6 ماهه و يکساله شده و از فضاي پابرجام به خوبي در حال استفاده است. همچنين توليد سي کي دي شامل بستهاي کامل همه قطعاتي است که براي توليد وسيله نقليه بايد به يکديگر متصل شوند.
مشخصات فني كاميونهاي ولوو
محصول FH با 15 درصد ساخت داخل خط توليد خود را آغاز اما از امروز افزايش سهم داخلي سازي اين خودرو در دستور کار شرکت سايپا ديزل قرار گرفته است. کاميون کشنده FH500 داراي گيربکس قدرتمند 16 دنده و تجهيزاتي مانند کروز کنترل، فشارسنج روغن، دکمه استارت موتور خارج از کابين، دستگاه موقعيت ياب و ... است. همچنين نسل جديد کاميونهاي FM بعد از 5 سال، مجددا در سايپا ديزل توليد و عرضه شده است. کاميون ولوو FM که به منظور حمل و نقل منطقهاي طراحي شده، در سال 2010 با ظاهري جديد، موتور قويتر، و طراحي داخلي زيباتر روانه بازار شده بود. فيس ليفت ولوو FM با امکان انتخاب سه پيشرانه مختلف D11C، D13B، و D13C ارائه ميشود. شايان ذکر است، تماميموتورهاي ارائه شده براي اين کاميون به لطف استفاده از تکنولوژي SCR، از استاندارد Euro 5 تبعيت ميکنند. موتور شش سيلندر 10.8 ليتري D11C با توليد قدرتي معادل 330 تا 450 اسب بخار، موتور 12.8 ليتري شش سيلندر خطي D13B مجهز به توربوشارژر و اينترکولر با قدرت 360 تا 440 اسب بخار، و موتور 12.8 ليتري شش سيلندر خطي D13C مجهز به توربوشارژر و اينترکولر با قدرت 380 تا 500 اسب بخار اين کاميون پرقدرت را به پيش ميراند.
رئيس اتحاديه نمايشگاهداران از سير صعودي قيمت خودروهاي وارداتي در بازار خبر داد و گفت: با کاهش عرضه خودرو در بازار، بالطبع قيمتها وارداتي در بازار افزايش خواهد يافت.
سعيد موتمني در گفتگو با خبر خودرو با اشاره به افزايش چند ميليوني در برخي از خودروهاي خارجي طي هفته گذشته تاکنون، اظهار داشت: طي يک هفته اخير قيمت کيا سورنتو در مقايسه با روزهاي گذشته 15 ميليون افزايش داشته و به 260 ميليون در بازار رسيده است در حالي که طي هفته گذشته اين خودرو از 245 تا 250 ميليون بسته به رنگ در بازار معامله ميگرديد. وي افزود: همچنين در روزهاي اخير قيمت توسان، هيوندا النترا و سراتو نيز با افزايش حدود 3 ميليوني مواجه شده است بهطوري که هماکنون قيمت اين خودروها در بازار به ترتيب به 188، 148 و 143 ميليون تومان رسيده است. وي گفت: همواره با کاهش عرضه خودروهاي وارداتي به بازار، دلالان و واسطهها نيز به بازار هجوم آورده و از وضعيت موجود سوءاستفاده ميکنند و با ايجاد بازار سياه، قيمت صعودي ميشود. وي تصريح کرد: بيشک با کاهش هر کالايي در بازار شاهد افزايش قيمت خواهيم بود بنابراين دولت نبايد اجازه دهد که شرايط موجود براي ورود خودروهاي وارداتي ادامه يابد. وي افزود: امروز بسياري از شرکتهاي واردکننده با دريافت پيش پرداخت از مشتريان تنها به دنبال کسب سرمايه براي واردات خودرو هستند و حاضر به استفاده از امکانات شرکت مادر براي ورود و تامين نياز بازار نيستند.
رئيس اتحاديه نمايشگاهداران تصريح کرد: در شرايطي که نرخ تورم در کشور کاهش داشته چرا بايد قيمت خودروهاي وارداتي در ايران افزايش يابد در حالي که در دنيا تغيير قيمتي در اين خودروها رخ نداده است. موتمني با اشاره به اقدام خودروسازان دنيا در جريان رکود بر بازار خودرو افزود: متاسفانه در ايران به جاي اقداماتي براي رونق فروش، طرحها و مصوباتي عملي ميشود که بيشتر بازار را انحصاري ميکند. وي گفت: بايد سياستهاي دولت در حوزه بازار خودرو کنترل شود تا شاهد ايجاد بازار دو نرخي و چند نرخي خودروها در کشور نباشيم. وي با اشاره بسته شدن سايت ثبت سفارش گفت: متاسفانه برخي از نمايندگان رسميشرکتهاي مادر در دو سال گذشته اقدام به فروش ثبت سفارشها تا 40 ميليون به واردکنندگان متفرقه کردند و اين مساله ميتواند يکي از دلايل بسته شدن سايت ثبت سفارش باشد. وي تاکيد کرد: وزارت صنعت و معدن بايد بررسي کند که عملکرد نمايندگيهاي شرکتهاي مادر چرا به اين نحو بوده و چرا در دو سال گذشته اقدام به فروش ثبت سفارش کردند.
به گفته موتمني بايد شرکتهايي مجوز نمايندگي شرکتهاي مادر را بگيرند که از توان مالي بالايي برخوردار باشند تا به دنبال دريافت هزينه خريد خودرو پيش از ورود از متقاضيان نباشند و همانند عرف جهاني اقدام به واردات و فروش خودرو نمايند. وي افزود: البته واردکنندگان متفرقه در اين مدت 3 درصد ارزش Cif خودرو را بابت گارانتي به نمايندگيهاي مادر پرداخت ميکردند در حالي نمايندگان شرکت مادر اين گارانتي را به جاي 4 سال، دو ساله ارائه ميکردند در شرايطي که اين خودروها داراي گارانتي جهاني است و نمايندگان رسميميتوانند حدود 10 درصد بابت خدمات از شرکت مادر پول دريافت کنند. وي تاکيد کرد: بايد بررسي شود پولي که بابت واردات توسط نمايندگان شرکتهاي مادر صورت گرفته به جيب چه کساني رفته است.
مديرعامل فولاد مبارکه ضمن تاييد سرو صداي اروپاييها براي صادرات فولاد ايران به اين قاره گفت: اتحاديه اروپا از حالا براي افق 1404 که ايران حداقل 25 ميليون تن صادرات خواهد داشت، ابراز نگراني ميکند.
بهرام سبحاني در گفتگو با ايرنا افزود: ايران در افق چشمانداز 1404 برنامه 55 ميليون تن فولاد را پيشبيني کرده که از اين رقم افزونن بر 45 درصد براي صادرات در نظر گرفته شده است. وي اضافه کرد: اتحاديه اروپا پنج کشور را متهم به دامپينگ کرده که چين، صربستان، اوکراين، برزيل و ايران است. به گفته مديرعامل فولاد مبارکه، پس از بحثهاي مختلف الان پيشنهاد دادند که هر توليدکننده چنانچه زير قيمت کف تعيين شده، به اتحاديه اروپا، فولاد صادر کند، جريمه ميشود. سبحاني خاطرنشان کرد: رشد توليد فولاد ايران و توان صادراتي کشورمان در اين بخش، اتحاديه اروپا را نگران ساخته و در عين حال جمهوري اسلاميدر افق چشمانداز حرف اول را در منطقه خواهد زد. مديرعامل فولاد مبارکه تاکيد کرد: موضوع آنتي دامپينگ اتحاديه اروپا بهطور قطع نميتواند بيرابطه با توانمندي ايران در فولادسازي باشد و اين نشانه توانمندي کشورمان است.
مسئول بخش فرامرزي سامانه جامع تجارت گفت: اصليترين هدف ايجاد اين سامانه تسهيل تجارت است، سامانه جامع تجارت به دنبال آن است که مراجعات حضوري حذف شود.
محسن شيري در گفتگو با فارس، گفت: سامانه جامع تجارت يعني تسهيل و يکپارچهسازي فرآيندهاي رويه تجارت که طبق قانون تمام سامانهها دخيل در اين موضوع بايد تبادل اطلاعات خود را در اين سامانه ثبت کنند. اين مقام مسئول همچنين درباره نحوه عملکرد سامانه جامع تجارت، تصريح كرد: اين سامانه از دو بخش کلي ايجاد شده که در بخش اول يعني عمليات پايه موضوعات عبارتند از ثبت شرکت، معرفي شرکت و اعطا مجوز و در بخش دوم يا همان عمليات تجاري موضوعاتي همچون اخذ شناسه فروشنده خارجي، مديريت پيش فاکتور، مديريت مجوزها و مديريت ثبت سفارش را شامل ميشود. مسئول بخش فرامرزي سامانه جامع تجارت در پاسخ به اين سوال که اقدامات برنامهريزي شده براي آينده اين سامانه چيست، خاطرنشان كرد: همانگونه که ميدانيد اين سيستم قرار است درگاه يکپارچه ارتباط بين بازرگان با کليه دستگاههاي تجاري باشد و در آينده نزديک لجستيک خارجي و تشريفات گمرکي نيز به آن اضافه خواهد شد.
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس درخصوص حمايتهاي انجام شده از معدن داران سنگ آهن و اشکالات ساختاري موجود در اين صنعت، اظهار داشت: افزايش قيمت به دلايل مختلف بوده و بايد ديد چه اتفاقي در انتها افتاده که تصميم گيرندگان نميتوانند اين موارد را با هم متوازن کنند.
محسن کوهکن در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به اينکه بارهاي ديگري غير از افزايش کيفيت، کاهش قيمت تمام شده، حرکت در کاهش مسائل زيست محيطي توليدکنندگان فولاد بر دوش آنها گذاشته شده، اضافه کرد: به جاي اينکه به سه بخش اشاره شده بپردازيم به سمت اينکه از يک کارخانه ذوبآهن موجود دو کارخانه ديگر در جاهاي مختلف کشور با استفاده از نيروي انساني، تجربه، منابع و امکانات حرکت کردهايم. کوهکن با بيان اينکه اگر قيمت سنگ آهن به نوعي باشد که حاکميت ورود کند و ما شاهد اختلاف زياد قيمت آن با قيمت سنگ آهن در بازار جهاني باشيم، خاطرنشان كرد: با برخي حمايتها رداري از سود صادرات محروم کردهايم. وي ادامه داد: تماميبخشها در اين صنعت بايد مانند حلقههاي به هم پيوسته از يکديگر حمايت کنند.
وزير صنعت تصريح کرد: آينده صنعت کشور روشن است. به گزارش ايسنا، محمدرضا نعمتزاده در حاشيه افتتاح کارخانه قطعات خودرو در استان كرمانشاه، با بيان اينکه شهرکهاي صنعتي در جهت بسترسازي براي سرمايهگذاري ايجاد شدهاند، گفت: تلاش ما اين است که سرمايهگذاران بتوانند در محيطي با زيرساختهاي مناسب و در آسايش سرمايهگذاري کنند. وي با اشاره به وجود ۷۵۰ شهرک صنعتي در کشور، گفت: وظيفه ماست که بسترهاي مناسب سرمايهگذاري در شهرکها را مهيا کنيم. وي افزود: هماکنون شهرکهاي ما از امتيازات خوبي از جمله معافيت مالياتي براي سرمايهگذاران برخوردار هستند.
نعمتزاده در ادامه به تعطيلي برخي واحدهاي صنعتي کشور اشاره کرد و افزود: يکي از برنامههاي دولت از بدو شروع به کار پيگيري رفع مشکل واحدهاي صنعتي تعطيل بوده است. وي افزود: با اقدامات صورت گرفته تعداد زيادي از واحدها فعال شده، اما هنوز هم برخي واحدها دچار مشکل هستند. وزير صنعت تصريح کرد: سال گذشته طرح فعال شدن واحدهاي کوچک و متوسط را شروع کرديم که اين طرح امسال هم ادامه خواهد داشت و تسهيلات در اختيار واحدهاي داراي مشکل مالي قرار داده ميشود. وزير صنعت افزود: درخصوص رفع مشکلات فني و مديريتي واحدها نيز اقداماتي در حال انجام است. نعمتزاده با اشاره به نياز بالاي کشور به توليد در جهت تحقق سياستهاي اقتصاد مقاومتي گفت: واحدهاي توليدي نيز بايد همت کرده و در جهت افزايش توليد فعاليت کنند. وي با بيان اينکه آينده صنعت کشور را روشن ميبينم، به رشد بيش از ۱۰ درصدي صنعت در دو فصل از سال گذشته اشاره کرد و افزود: پيشبيني ميشود در سه ماهه ابتدايي امسال نيز رشد خوبي داشته باشيم. وي در ادامه با اشاره به وجود حداقل يک شهرک صنعتي در همه شهرستانهاي استان کرمانشاه، گفت: اين امر بستر خوبي براي سرمايهگذاران در استان است. وي به بازديد روز گذشته خود از سه واحد توليدي قطعات خودرو در استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: اين امر ظرفيت خوبي براي خودروسازي استان است و اميدواريم ظرفيت و بستري ايجاد شود که کل مراحل توليد خودرو در استان انجام شود.
فاز توسعه توليد قطعات خودرو "مارپيچ باختر" با اعتباري بالغ بر ۵۰ ميليارد ريال توسط سرمايه گذاري بخش خصوصي راهاندازي شده است. اين واحد توليدي ظرفيت توليد يک ميليون و ۴۰۰ هزار قطعه در سال را دارد که براي شرکت خودروسازي "سايپا" ارسال ميشود. وزير صنعت، معدن و تجارت از دو کارخانه توليد قطعات خودرو "پيک افروز غرب" با ظرفيت توليد ۱.۵ ميليون قطعه در سال و "محورسازان زاگرس" با ظرفيت توليد ۱۵۰۰ قطعه در روز بازديد کرد.