فارغ‌التحصيلان را به زير خط فقر هل ندهيد
تجارت- نسرين هزاره مقدم: طرح کارورزي يا «کارانه اشتغال جوانان» طرحي است که اقشار مختلف را به انتقاد واداشته‌است.
کارگران، چه شاغل و چه بيکار، با اين طرح مخالفند و آن را در تقابل با منافع شغلي خود مي‌دانند؛ اصل داستان اينجاست که تامين نيروي کار ارزان، کارفرمايان را به بيگاري‌کِشي از نيروي کار عادت مي‌دهد؛ براساس قاعده کلي، با اين دست طرح‌ها، ديگر کارگران مجالي براي چانه‌زني مُزدي نخواهند داشت و مجبور خواهند بود که به هر مقدار دستمزد، هرچند ناچيز تن دردهند؛ چرا که کارگرِ ارزان همه جا در دسترس است.
علي خدايي فعال صنفي کارگري مانند همه فعالان صنفي کارگري، منتقد طرح کارورزي است او مي‌گويد: دولت بايد اجراي برنامه‌هاي مهارت آموزي را از محيط کار به محيط تحصيل و آموزش منتقل کند تا امکان سوءاستفاده از نيروکار به کمترين سطح خود برسد.
خدايي عقيده دارد: برخلاف گفتمان تازه رواج يافته‌اي که تلاش دارد به جامعه القا کند که نيروي کار به دو دسته بيکاران و کارگران تقسيم شده و تضاد منافع آن‌ها را در مقابل هم قرار داده‌است، جامعه کارگري ايران از بيکاران و شاغلاني تشکيل شده که تحت شرايط نامناسب اقتصادي، امنيت معاش آن‌ها به يک‌اندازه متزلزل و شکننده
 است.
 به مدد قراردادهاي موقت کار اکنون سالهاست که هيچ کارگري نمي‌تواند براي خود آينده شغلي ۳۰ ساله متصور شود، مرز ميان کارگران شاغل و نمايندگان صنفي آن‌ها با بيکاران به‌اندازه يک تار مو باريک و شکننده است، قراردادهاي کار در بهترين حالت براي يک سال تمديد مي‌شوند بنابراين در چنين شرايطي تمامي‌کارگران شاغل و بيکار توقع و انتظار مشترکي از نمايندگان صنفي خود دارند.
بيکاران هم از کاج ناراضيند
در اين ميان بيکاران نيز شاکيند؛ چه بيکاراني که صاحب مدرک دانشگاهيند و چه بيکاراني که تحصيلات عاليه ندارند. اشتغال اگر قرار باشد نتواند، حداقل‌هاي زندگي را تامين کند و امکان گذراندن معيشت خانوار حتي دو نفره را پس از ۱۶ سال درس خواندن، با هشت ساعت کار در روز فراهم نکند، بهتر است از واژه ديگري به جاي شغل استفاده کرد؛ اگرچه مسئولان مدعيند که کاج، کارورزي و مهارت آموزي است؛ اما بحث اينجاست که مهارت آموزي پس از حداقل ۱۶ سال تحصيل و آموزش، آن هم بدون هيچ تضميني براي استخدام و اشتغال پايدار، چه دستاورد مثبتي مي‌تواند داشته باشد. بايستي در نظر داشت که معناي مدرن ِ آموزش در جهان امروز، مهارت آموزي و آمادگي براي ورود به عرصه کار و اجتماع است؛ اگر فارغ التحصيلان هيچ مهارتي ندارند و نيازمند دو سال مهارت آموزي هستند، پس فلسفه اين همه دانشگاه و موسسات انتفاعي و غيرانتفاعي آموزش عالي که مثل قارچ همه جا سر از خاک بيرون آورده‌اند، چيست؟
بيکاري البته پديده پنهاني نيست و کسي هم سعي در انکارِ اين معضل ندارد؛ به گفته ربيعي، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي نرخ بيکاري تحصيلکرده‌هاي دانشگاهي در بعضي از شهرهاي کشور به ۴۰ درصد هم مي‌رسد. در آمار ديگري، سال ۹۴ از قول علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي‌نرخ بيکاري فارغ التحصيلان دانشگاهي، ۴۲ درصد اعلام شده
 است.
کاج نوک پيکان انتقادات فعالان صنفي دانشجويي است
حال، باز کردن قفل بيکاري فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها با کليدِ طرح کاج، نوکِ پيکانِ انتقادات فعالان صنفي دانشجويي قرار گرفته‌است. فعالان صنفي دانشجويي با نگراني از آينده شغلي خود بر اين باورند که ارزان سازي نيروي کار به دست دولت و حاکميت، نه تنها با قانون اساسي در تضاد است و مخالف همه اهدافِ بالادستي در بخش اقتصاد است، بلکه در آينده‌اي نه چندان دور، بخش عظيمي‌از طبقه متوسط کشور را به بخشي از بدنه طبقه آسيب پذير و زير خط فقر بدل خواهد کرد؛ چرا که‌امکان محدودِ زندگي بالا‌تر از خط فقر از طريق تحصيلات دانشگاهي را از فارغ‌التحصيلان، سلب مي‌کند.
پويا جاني‌پور، فعال صنفي دانشگاه علم و صنعت در مورد طرح کارورزي مي‌گويد: وقتي که براي اولين‌بار زمزمه‌هاي طرح «کاج» شنيده شد، بسياري با اين استدلال که اين طرح مي‌تواند دانشجويان را به نيروهايي با توان تئوريک و عملي همزمان تبديل کند سر ذوق آمدند؛ اما براي درک بهتر بايد کمي‌در زمان به عقب رفت. در حاشيه اجلاس داووس در سال ۲۰۱۴ در آغاز مذاکرات هسته‌اي مدير سابق شرکت توتال فرانسه از پيشنهادات جذاب دولت ايران خبر داد. کمي‌بعد از اين جريان، اصلاحيه قانون کار به مجلس ارائه شد (که با مقاومت نيروهاي کارگري به عقب رانده شد) و اصلاحيه قانون تأمين اجتماعي بار ديگر مطرح و پس از آن زمزمه‌هاي طرح کارورزي مطرح شد و اين چيزي نيست جز سه ضلع طلايي ارزان‌سازي نيروي کار: «نبود قانون حمايتي، کاهش بيمه‌هاي تأمين اجتماعي و نيروي کار ارزان».
 در تير ماه، ثبت‌نام طرح کارورزي آغاز شد و اين در حالي است که تلاش براي جذب سرمايه‌گذار خارجي، دعواهاي اقتصادي درون‌حکومتي و گسترش مناطق آزاد تجاري از هميشه بيشتر شده است. موارد بالا در کنار قراردادي‌بودن اکثريت کارگران ايران و نبود تشکل‌هاي حمايتي مستقل نشانه‌اي جز «ارزان‌سازي نيروي کار» براي سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي ندارد.
مهرداد داودي، فعال صنفي دانشگاه شريف نيز در ارتباط با اين طرح مي‌گويد: اين طرح به عينه از قوانين مصوب حوزه کار و قوانين حمايتي عدول مي‌کند، در ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه اثري از کارکشيدن با يک سوم حداقل دستمزد از افراد، تحت عنوان کارورزي ديده نمي‌شود. اين طرح مي‌تواند منجر به فرهنگ بيگاري در جامعه شود، کار بي‌جيره و مواجب، و انداختن بار بر روي افراد که شما مهارت يا عرضه نداشتيد به همين دليل کار پيدا نکرديد.
آيا ارزان سازي نيروي کار متوقف خواهد شد؟
آنطور كه ايلنا گزارش داده اين روز‌ها علاوه بر رسانه‌ها و فضاي مطبوعاتي، در فضاي مجازي نيز دانشجويان و فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها، با ايجاد گروه‌ها و کمپين‌هايي در حال نشان دادن اعتراض خود به اين دست طرح‌هاي اشتغالزايي هستند. با اوج‌گيري اعتراضات به طرح کاج، بايد منتظر واکنش‌ها و اتفاقاتي بود که بي‌ترديد رخ خواهد داد؛ مشخص نيست که آيا اين صداهاي اعتراضي متحد، قادر خواهند بود اشتغالزايي به قيمت ارزان سازي نيروي کار را متوقف کنند يا نه. مسئولان اگر اطرافِ خود را بپايند، اين صدا از همه جا به گوش مي‌رسد؛ دانشجويان همصدا با کارگران فرياد مي‌زنند: ما را بيش از اين، به زير خطِ فقر هل ندهيد.

گروه اجتماعي: آخرين جلسات شوراي شهر چهارم پايتخت در حال برگزار شدن است و هنوز زمان دقيقي براي شروع به كار شوراي پنجم مطرح نشده است. طي هفته‌هاي گذشته صحبت‌هاي متفاوتي درباره زمان شروع به كار شوراي شهر جديد تهران مطرح شده، صحبت‌هايي كه هنوز هيچ كدام قطعي نيست.
روز گذشته هم مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران درباره زمان آغاز پنجمين دوره شوراي شهر پايتخت گفت: هنوز اعلام رسمي‌درباره تاريخ شروع شوراي شهر آينده نشده‌اما با روند موجود، شهريورماه زمان آغاز به کار شوراها خواهد بود هرچند ما آمادگي داريم که از 12 مردادماه نيز شوراي جديد کار خود را آغاز کند.
روز گذشته سيصد و شصت و سومين جلسه علني شوراي شهر تهران برگزار شد، جلسه‌اي كه به مانند جلسات اخير اين شورا، پُر بود از كنايه و انتقاد از عملكرد مديريت شهري طي سال‌هاي گذشته. ديروز بازهم انتقاداتي از واگذاري‌هاي دقيقه نودي شهرداري تهران مطرح شد. ديروز رييس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران از واگذاري دقيقه نود ساخت فاز دوم برج ميلاد گلايه کرد. محمد حقاني در تذکر پيش از دستور خود با اشاره به ميزان بدهي شهرداري تهران با بيان اينکه علي‌رغم وعده قاليباف که قرار بود قرارداد جديدي منعقد نشود، شاهد هستيم که اجرايي کردن فاز دوم برج ميلاد به نيروي انتظامي‌سپرده و به آنها قرار بستند، گفت: شهرداري تکذيب کرده که واحدهاي بهاران به قرارگاه‌امام رضا (ع) واگذار کرده‌اما شاهد هستيم که قراردادها به‌امضاي شهرداران مناطق رسيده است.  همچنين يك عضو ديگر شوراي شهر تهران از فروش پرديس تهرانپارس به قيمت هزار ميليارد تومان خبر داد. محمد سالاري با اشاره به اينکه در اين روزهاي پاياني شوراي چهارم مهمترين دغدغه عدم شفافيت در مسائل مالي است، گفت: دغدغه اصلي همه مسئولان شوراي پنجم و همکاران‌مان در شوراي چهارم اين است که شهر در آينده چگونه اداره خواهد شد و بحث درآمد، بدهي شهرداري تهران چالش اصلي شهر خوانده مي‌شود در اين راستا درخواست مي‌کنيم جلسه ديگري در شوراي چهارم در راستاي شفاف‌سازي با حضور معاون توسعه و برنامه‌ريزي شهرداري صورت گيرد تا براساس گمانه‌زني‌ها و اعداد غيررسمي‌بررسي‌ها صورت بگيرد. اين عضو شوراي شهر با اشاره به سخنان دبير که اعلام کرد فقط 25 درصد از پروژه‌هاي شهرداري انحراف وجود دارد، تصريح کرد: اين رقم صحت ندارد براي مثال در پروژه نوسازي اراضي عباس آباد 90 درصد با برنامه‌هاي تعيين شده توسط شورا ناهمخواني وجود دارد، ادعا نمي‌کنيم تمام پروژه‌هاي غيرمرتبط بد هستند، اما درصد پروژه‌هاي غيرمرتبط مطمئنا بيش از 25 درصد است.
سالاري در ادامه از تهيه نامه‌اي نوشته شده توسط اعضاي شوراي شهر خطاب به قاليباف و چمران خبر داد و گفت: در اين نامه که تاکنون توسط 9 نفر از اعضاي شوراي شهر امضا شده، از قاليباف خواستيم که شهرداري حق نداشته باشد ديگر هيچ کدام از اموال شهرداري را بفروشد. در حال حاضر خبر مي‌رسد که برخي از مناطق شمال شرق تهران تحت فشار گذاشتند تا 20 روزه پروانه ساخت صادر کنند اما واقعيت اين است که کارکنان شهرداري مناطق نگران هستند که آيا پروانه‌هاي ساخت را امضا کنند يا نه چرا که از واقعيت ماجرا خبر ندارند. اين عضو شوراي شهر ادامه داد: خدمات قاليباف با اقداماتي که اين روزها در مرحله گذار از شهرداري قديم به جديد در حال صورت گيري است ناديده انگاشته خواهد شد.

بوشهر- خبرنگارتجارت : مدير کل آموزش فني و حرفه اي بوشهر با بيان اينکه کارگاه‌اموزش طرح مهارت آموزي در محيط کار واقعي همزمان با هفته ملي مهارت در جهت توسعه‌اموزش‌هاي روستايي در روستاي دويره شهرستان بوشهر افتتاح شد گفت: هدف اصلي ما در حوزه فني و حرفه‌اي اشتغال پايدار و آموزش عملي دانش آموختگان در کنار آموزش‌هاي علمي‌است.
به گزارش روابط عمومي‌اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان بوشهر، عبدالرسول کازروني تصريح کرد: در اين طرح که‌امروز افتتاح شد، 6 نفر به صورت مهارت آموز آموزش‌هاي مهارتي را در اين بنگاه اقتصادي فرا مي‌گيرند و با توجه به وجود ظرفيت‌هاي اشتغالزايي در گارگاه توليدي پوشاک که افتتاح اين طرح در آن انجام شد در همين کارگاه مشغول به کار خواهند شد. وي تاکيد کرد: اين طرح‌ها سبب مي‌شود تا مشکل ما پس از آموزش علمي‌حل شده و دوره‌هاي کارورزي پس از آموزش در اين مکان‌ها به صورت عملي انجام شود و مي‌توان گفت حوزه اشتغال و آموزش علمي‌در هم گره خواهد خورد.کازروني با بيان اينکه در جهت توسعه عدالت آموزشي سه طرح مهارت آموزي در محيط کار واقعي در روسناهاي استان برگزار مي‌شود اظهار داشت: در حال حاضر رشته‌هاي مهارتي در دانشگاه‌ها وجود دارد که کارگاه‌هاي موجود در دانشگاه متناسب با شرايط بازار نيست و يا کاربرد لازم را ندارد و آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي مي‌تواند پلي براي فرد در جهت رسيدن به اشتغال و بازار کار باشد.مدير کل آموزش فني و حرفه اي بوشهر با اشاره به اهميت ايجاد اشتغال و طرح مهارت آموزي در محيط واقعي کار گفت: با توجه به ضرورت ايجاد بسترهاي لازم براي اشتغال مولد و پايدار براي جوانان کشور و عملياتي نمودن برنامه‌هاي اشتغال و بازار کار در سال اقتصاد مقاومتي،توليد و اشتغال و جايگاه و اهميت مهارت آموزي نيروي کار در محيط واقعي کار، طرح مهارت آموزي در محيط کار واقعي در سطح استان اجرا مي‌شود.وي افزود: مهارت آموزي در محيط واقعي يکي از روش‌هاي آموزش فني و حرفه اي است که طي آن مهارت و شايستگي‌هاي مورد نياز در چارچوب استانداردهاي آموزشي از مربي به مهارت آموز هم زمان با فرآيند توليد محصول و ارائه خدمت منتقل مي‌شود.

ايلام-تجارت:مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي ايلام با اشاره به قيمت پايين فروش آب در روستاهاي اين استان گفت: تعرفه آب روستايي در مناطق روستايي اين استان هفت برابر کمتر از قيمت تمام شده آن است.
نورالله تيموري اظهار کرد: پايين بودن قيمت آب عامل اصلي و تشديد کننده مصرف زياد آب در روستاها است.وي افزود: ميانگين مصرف آب مشترکان روستايي ايلام ماهانه 920 هزار متر مکعب است به طوريکه مشترکان اين شرکت سال گذشته ماهانه يک ميليون و 200 هزار ليتر آب مصرف کردند.مديرعامل شرکت آب و فاضلاب ايلام با اشاره به هزينه‌هاي بالاي تمام شده آب تاکيد کرد: قيمت فروش آب روستايي در استان ايلام در بخش خانگي به ازاي هر متر مکعب 15 هزار ريال است در صورتي که قيمت تمام شده آن براي هر متر مکعب 2 هزار و 500 ريال است.تيموري يادآور شد: آب بهايي که مشترکان پرداخت مي‌کنند تنها 20 درصد هزينه‌ها را پاسخ مي‌دهد و 80 درصد مابقي از منابع عمومي‌دولت تامين مي‌شود.وي با اشاره به عدم رعايت الگوي مصرف آب توسط مشترکان روستايي در اين استان يادآور شد: نزديک به 60 درصد از مشترکان آب روستايي در استان ايلام الگوي مصرف آب را رعايت نمي‌کنند.تيموري ميزان مصرف آب شرب در سطح روستاهاي اين استان را به نسبت جمعيت بيش از 2 برابر حد مجاز اعلام کرد و گفت: در حاليکه الگو و متوسط مصرف آب در روستاهاي کشور 140 ليتر در شبانه روز است در برخي نقاط روستايي اين استان اين ميزان به 450 ليتر نيز مي‌رسد.
هرمزگان-تجارت: مدير اداره بنادر و دريانوردي شهيد باهنر از واردات بيش از 12 هزار دستگاه خودرو توسط يک خط کشتيراني اروپايي از طريق اين بندر طي يکسال اخير خبر داد.
" محمد محسني" در جلسه مشترکي با مديران خط کشتيراني نپتون لاين اظهار داشت: پس از برجام و به دليل گشايش‌هاي بين المللي در حوزه حمل و نقل دريايي کالا، تقاضاي واردات و ترانزيت خودرو از طريق بندر شهيد باهنر به ميزان چشمگيري افزايش يافته است .وي افزود: همکاري خط کشتيراني نپتون لاين با بندر شهيد باهنر از تابستان سال 95 آغاز و تا کنون بالغ بر 12هزار و 500 دستگاه خودرو توسط شناور خودروبر نپتون پلاس وارد بندر شهيد باهنر شده است. مدير اداره بنادر و دريانوردي شهيد باهنر خاطرنشان کرد: در سال گذشته، حدود 9 هزار دستگاه و طي چهارماهه نخست امسال نيز بالغ بر 3 هزار و 500 دستگاه خودرو توسط اين خط کشتيراني اروپايي وارد بندر شهيد باهنر شده است.محسني ضمن اشاره به استقبال صاحبان کالا براي بهره گيري از سرعت ارايه خدمات و توانمندي‌هاي اين بندر، پيش بيني کرد که حجم واردات و ترانزيت خودرو تا پايان سال به ميزان سه برابر رقم فعلي افزايش يابد. مدير امور خاورميانه خط کشتيراني نپتون لاين ضمن ابراز قدرداني از همکاري مجموعه مديريتي و خدمات منحصر بفرد بندر شهيد باهنر، خواستار تداوم و گسترش همکاري‌هاي صميمانه اين بندر با شرکت متبوع خود در امر حمل کالاي وارداتي و ترانزيتي شد.
مركزي-تجارت:جمشيد زند رئيس اتاق اصناف مرکز استان مرکزي گفت: طرح رونق توليد با اختصاص تسهيلات بانکي به واحدهاي صنعتي و کشاورزي در حالي طي سال ۹۶ نيز ادامه خواهد يافت که واحدهاي صنفي نيز مشمول دريافت تسهيلات شده‌اند.زند اظهار کرد: اين تسهيلات در قالب نوسازي واحدهاي صنفي در سطح کشور پرداخت مي‌شود.
رئيس اتاق اصناف مرکز استان مرکزي گفت: از اواخر خرداد ماه فعاليت سامانه بهينه ياب براي نامنويسي متقاضيان دريافت تسهيلات رونق توليد اغاز شده است و اصناف متقاضي نيز مي‌توانند براي بهره مندي از اين تسهيلات با مراجعه با سايت ثبت نام کنند.وي ادامه داد: در بررسي‌هاي صورت گرفته از اتحاديه‌هاي صنفي امسال به حدود ۹ هزار واحد صنفي استان مرکزي تسهيلات رونق توليد پرداخت مي‌شود.رئيس اتاق اصناف مرکز استان مرکزي با بيان اينکه ۳۵۰ ميليارد تومان تسهيلات در قالب طرح رونق توليد به صنوف توليدي استان پرداخت مي‌شود بيان کرد: پيش بيني مي‌شود با پرداخت اين ميزان تهسيلات براي پنج هزار ۵۰۰ نفر در بخش صنوف شغل ايجاد شود.وي با بيان اينکه اصناف با کمترين ميزان تسهيلات ميتوانند اشتغال ايجاد کنند، ادامه داد: اين تسهيلات بيشتر در مناطق روستايي و به صنوف مختلف پرداخت خواهد شد و اميدواريم با پرداخت اين ميزان تسهيلات شاهد ايجاد فرصتهاي شغلي بيشتري در جامعه و کاهش معضل بيکاري باشيم.در سطح استان مرکزي ۲۱۰اتحاديه صنفي با ۶۰ هزار واحد صنفي وجود دارد که از اين تعداد۴۱ اتحاديه و ۳۰ هزار واحد صنفي در اراک مشغول فعاليت هستند.

مركزي-تجارت:رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان مرکزي گفت: استان مرکزي علاوه بر حوزه صنعتي در حوزه کشاورزي نيز داراي استعدادها و پتانسيل‌هاي فراواني است.
علي بابايي در جلسه رسيدگي به مشکلات کشاورزان با حضور فرمانداران و بخشداران استان اظهار کرد: استان مرکزي عليرغم همه مشکلات و کاستي‌ها در حوزه کشاورزي، در رديف ۵ استان برتر در بخش کشاورزي است.وي ادامه داد: تمام اختيارات به مديران و فرمانداران در بخش کشاورزي تفويض شده است و اختيار تام دارند که در اين حوزه حضور داشته و مشکلات را به حداقل کنند.رئيس جهاد کشاورزي استان مرکزي عنوان داشت: بخش کشاورزي در استان مرکزي جايگاه ويژه‌اي دارد و ۱.۲ درصد از توليدات استان مازاد بر نياز داخل است.بابايي اعلام کرد: در بحث احداث گلخانه‌ها زير ۳ هزار متر و احداث گلخانه و پرورش قارچ هيچ محدوديتي وجود ندارد براي اين موضوع هرگونه‌امکانات و تجهيزات و ادوات کشاورزي که لازم باشد در اختيار متقاضيان قرار خواهد گرفت.وي بيان کرد: در سال جاري براي ۱۹ هزار ۴۲ نفر در بخش کشاورزي اشتغال‌زايي خواهيم داشت.بابايي ادامه داد: در سال گذشته نظام نوين ترويج را تشکيل داديم که بر اساس آن براي هر ۱۰ روستا يک مروج در نظر گرفته مي‌شود که موظف است که مسائل کشاورزان را رصد کرده و در راستاي حل و فصل آنها اقدام کند.رئيس جهاد کشاورزي استان مرکزي در ادامه به لايه روبي قنوات کشاورزي اشاره کرد و گفت: در استان مرکزي ۳ هزار و ۶۰۰ حلقه قنات موجود است که لايروبي بخشي از اين قنات‌ها به ۲۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.

مدير امور آبفاي شهرستان قدس از آغاز حفر يک حلقه چاه آب شرب در اين شهرستان خبر داد.
علي کيواني- قدس، بهزاد رضواني گفت: مدتي پيش چاه باغبان خيابان چمن شهرستان قدس به علت فني از مدار بهره برداري خارج شده بود و به منظور جبران توليد آب شرب منطقه همچنين جلوگيري از افت فشار شبکه آبرساني پس از بررسي‌هاي فني و اخذ مجوز‌هاي مربوطه حفر يک حلقه چاه در دستور کار اين امور قرار گرفت.وي افزود: پيش بيني مي‌شود با تجهيز و بهره برداري چاه در دست حفر مذکور، ٢٥ ليتر در ثانيه به ميزان توليد آب آشاميدني شهرستان افزايش يابد.رضواني در پايان با اشاره به بالا رفتن دماي هوا در تابستان امسال و افزايش ميزان مصرف آب شرب شهروندان در روز‌هاي اخير از آنان خواست تا نسبت به مصرف بهينه توجه بيشتري داشته باشند.

هرمزگان-تجارت:مدير کل شيلات هرمزگان که به عنوان نماينده وزارت جهاد کشاورزي جمهوري اسلامي‌ايران در نشست بين المللي آفريقاي جنوبي حضور يافته بود گفت: زمينه مراودات کشاورزي و شيلاتي بيشتر ايران و آفريقاي جنوبي فراهم شده است .
به گزارش روابط عمومي‌شيلات هرمزگان،در حاشيه اين نشست سيد پرويز محبي با اشاره به ظرفيت‌هاي بخش کشاورزي جمهوري اسلامي‌ايران گفت: دو کشور ايران و آفريقاي جنوبي مي‌توانند به منظور حمايت از توسعه کشاورزي، شيلات و جنگلداري ظرفيت‌هاي همکاري‌هاي فني و علمي‌خوبي در زمينه‌هاي خدمات نظارتي، زيست کشاورزي و توسعه تجارت و سرمايه گذاري در کشاورزي، شيلات و جنگلداري داشته باشند. وي توسعه بخش‌هاي کشاورزي،پرورش ماهي قزل آلا؛پرورش ميگو،شناور سازي و صادرات و وادرات محصولات کشاورزي به ويژه آبزيان را از اهم عناوين مطروح در اين جلسه خواند و تصريح کرد:باتوجه به علاقه مندي کشور آفريقاي جنوبي به پرورش ماهي قزل آلا مقرر گرديد شرکت‌هاي صاحب تجربه ايراني مشاوره‌هاي لازم در خصوص ظرفيت سنجي آبهاي با قابليت پرورش ماهي قزل آلا و توسعه اين صنعت در افريقا ارائه دهند.محبي با بيان اينکه فضاي همکاري بين دو کشور به ويژه در بخش کشاورزي و شيلات فراهم شده است، تاکيد کرد: جمهوري اسلامي‌ايران به دليل داشتن ظرفيت‌هاي خوب در بخش‌هايي همچون صنايع غذايي، ،صنايع تبديلي،صنايع آبزي پروري و کشاوري،صنايع سنگين ماشين آلات کشاورزي و شناور سازي مي‌تواند شريک مناسبي براي کشاورزان و تاجران آفريقاي جنوبي باشد.

بخشودگي جرائم بيمه‌اي کارفرمايان ادامه دارد
معاون بيمه‌اي سازمان تامين اجتماعي با بيان اينکه بخشودگي جرائم بيمه‌اي کارفرمايان قانون دائمي‌است و اين روال ادامه دارد گفت: از حالا به بعد هم اگر کارفرماي خوش حسابي که ليست حق بيمه‌اش را ارسال مي‌کرده به دلايلي که قبلا بارها اعلام شده دچار مشکل شود و نتواند پرداختي داشته باشد و در نهايت جريمه شود، باز هم مشمول بخشودگي جرائم مي‌شود. محمدحسن زدا در گفتگو با ايسنااظهار کرد: قبلا مهلتي تا ششم ارديبهشت‌ماه جاري به منظور مراجعه براي تقسيط و پرداخت بدهي‌هاي گذشته تعيين شده بود. معاون بيمه‌اي سازمان تامين اجتماعي با بيان اينکه جمع کل بخشودگي‌ها قبل از اين 3800 تا 4000 ميليارد تومان بود گفت: بخشودگي جرائم بيمه‌اي کارفرمايان قانون دائمي‌است و ادامه دارد.

دستگيري 113 سارق در پايتخت
رييس پليس پايتخت از دستگيري 113 سارق و انهدام 28 باند سرقت طي 48 ساعت گذشته در پايتخت خبر داد. به گزارش ايسنا، سردار حسين ساجدي‌نيا گفت: طي 48 ساعت گذشته با همکاري يگان‌هاي مختلف پليس، طرح برخورد با سارقان در راستاي اجراي طرح امنيت محله‌محور به مرحله اجرا در آمده و طي آن 113 سارق دستگير و 28 باند سرقت نيز منهدم شدند. وي با بيان اينکه 30 درصد از دستگيرشدگان در خارج از تهران نيز دست به سرقت زده بودند، خاطرنشان کرد: در ميان دستگيرشدگان سارق منزل، سارق خودرو و سارقان به عنف نيز وجود دارد. رييس پليس پايتخت با بيان اينکه 60 درصد از سارقان دستگير شده سابقه‌دار هستند، درباره ارزش ريالي اقلام مکشوفه نيز گفت: ارزش ريالي اين اقلام هنوز بررسي نشده و تخمين زده خواهد شد. ساجدي‌نيا گفتدر ميان باندهاي منهدم شده، 11 باند سرقت از منزل و مغازه نيز وجود داشت.

امکان صدور صورتحساب ماهانه
 قبوض تلفن ثابت فراهم مي‌شود

سخنگوي شرکت مخابرات ايران گفت: به زودي و با فراهم شدن امکانات، براي کارکرد تلفن ثابت بيش از 50 هزار ريال در ماه صورتحساب ماهانه صادر خواهد شد. به گزارش ستاد خبري شرکت مخابرات ايران مهندس بيدخام ضمن اعلام مطلب فوق افزود: صدور اين صورت‌حساب با هدف مديريت هزينه‌هاي صورتحساب براي مشتريان، ساماندهي و يکپارچه‌سازي پرداخت قبوض تلفن ثابت، براي مشتريان تلفن ثابت که مبلغ کارکرد ماهانه آن‌ها بيش از 50 هزار ريال است، خواهد بود. وي افزود:در اين صورت‌حساب مشترياني که قصد دارند کارکرد تلفن ثابت خود را به موقع پرداخت کنند، مي‌توانند با دريافت شناسه قبض، شناسه پرداخت و مبلغ قابل پرداخت از طريق پيامک‌هاي اطلاع‌رساني که با هدف اعلام کارکرد ماهانه ارسال مي‌شود، نسبت به پرداخت هزينه‌ها اقدام کنند. بيدخام با اشاره به جايزه ويژه مشتريان خوش حساب اظهار داشت: امکان مکالمه رايگان درون شبکه براي مشترياني که قبض خود را تا قبل از بيستم هر ماه به صورت غيرحضوري از طريق درگاه‌هاي الکترونيکي پرداخت کرده‌اند، از امکاناتي است که به زودي براي مشترکين تلفن ثابت در سرتاسر کشور اجرايي خواهد شد.

معرفي طرح «پاس»؛
آموزش امنيت سايبري براي همه

طرح «پاس» با هدف افزايش دانش عمومي‌در حوزه‌امنيت سايبري براي افراد و سازمان‌ها معرفي شد. هر ساله تعداد زيادي از افراد قرباني تهديدات سايبري مي‌شوند. آمارهاي گوناگوني که در اين زمينه از هزينه‌هاي سازمان‌ها و قربانيان حملات سايبري ارائه مي‌شود رو به افزايش است. محمد مبصري، مؤسس پاس و رئيس هيئت‌مديره گروه شركت‌هاي ارتباط امن از اجرايي شدن طرح «پاس» در راستاي ارتقاي دانش عمومي‌جامعه در برابر تهديدات سايبري خبر داد و گفت: معضلي که‌امروز در کل دنيا و در ايران داريم آگاهي پايين مردم از دنياي سايبري و امنيت آن است. وي توضيح داد: نگاه طرح «پاس» که از پژوهش و آموزش امنيت سايبري مي‌آيد اين است که جامعه و افراد غير متخصص در آي‌تي را از وضعيت امنيت سايبري آگاه کند و حداقل‌هاي حفاظت را به ‌آنها آموزش بدهد. تهيه رمز عبور مناسب، حضور امن در شبکه‌هاي اجتماعي، نگهداري درست ايميل‌ها و بسياري موارد ديگر چيزهايي هستند که‌امروزه هر فرد عادي درگير آن است. مبصري افزود: اين موضوع تنها به يک شهر و استان خلاصه نمي‌شود. اکنون پنج مرکز مجاز ازجمله در تبريز و خوزستان داريم و طي يکي دوماه آينده اين مراکز در کل کشور مستقر مي‌شوند. دوره‌ها به صورت حضوري در مراکز ما برگزار مي‌شود و در آينده به‌صورت آنلاين هم برگزار خواهد شد. وي درباره مخاطبان اين طرح گفت: پاس در دو پکيج شخص و سازماني ارائه مي‌شود. پکيج سازماني با تخفيف‌هاي ويژه‌اي همراه است و مي‌توانيم دوره‌هاي آن را در محل سازمان برگزار کنيم. چنين تخفيفاتي را براي دانشگاه‌هايي هم داريم که قصد برگزاري دوره براي دانشجويان‌شان داشته‌باشند. از آنجايي که کارکنان دولتي در واقع براي مردم کار مي‌کنند پس افزايش دانش امنيتي آنها در واقع خدمتي به مردم هم محسوب مي‌شود؛ چرا که هر فرد غير متخصص آي‌تي نقطه ‌آسيب‌پذير امنيت است. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند ضمن مراجعه به وب‌سايت طرح پاس به نشاني www.paac.ir با تلفن 86083641 نيز در ارتباط باشند.

سافت‌ياب، فروشگاه اينترنتي
متفاوت حمايتگر توليد ملي

سافت‌ياب مي‌کوشد تا ضمن حمايت از توليد ملي و اشتغال‌زايي، دسترسي به محصولات باکيفيت را براي افراد جامعه تسهيل کند. فروشگاه اينترنتي softyab.com در ابتداي سال 1395 در پاسخ به نيازهاي بازار ICT و امنيت شبکه و در ادامه گسترش فعاليت‌هاي گروه شرکت‌هاي ارتباط امن در زمينه فناوري‌هاي نوين ICT و ارائه را‌ه‌حل‌هاي جامع تاسيس شد. محمد مبصري، مؤسس سافت‌ياب و رئيس هيئت‌مديره گروه شركت‌هاي ارتباط امن، با اشاره به گسترش تعداد فروشگاه‌هاي اينترنتي در کشور در حوزه‌هاي مختلف و ازجمله نرم‌افزارها و آنتي‌ويروس‌ها، گفت: با بررسي اين فروشگاه‌ها براي يافتن ديدگاهي که تاکنون به‌ آن پرداخته نشده‌است و با اين نگاه که فروشگاهي جامع و بر محور حمايت از توليد ملي داشته‌باشيم سايت سافت‌ياب ايجاد شد. وي ادامه داد: نکته ديگري که ضرورت وجود سافت‌ياب را گوشزد مي‌کند اينکه يک‌سري مصرف‌کنندگان و بعضي شرکت‌هاي داخلي به برخي نرم‌افزارها و محصولاتي نياز دارند که در سايت‌هاي خارجي وجود دارد، اما به‌دليل بحث‌هايي مثل نبود کارت اعتباري و امثال آن در تهيه آنها با مشکل مواجه‌اند، که مي‌توانند آنها را در سافت‌ياب سفارش دهند. نکته بعدي ارتباط مستقيم با شرکت‌هاي توليدکننده داخلي و خارجي است؛ يعني لايسنس محصولي که در اختيار خريدار قرار مي‌گيرد از سرورهاي شرکت مادر، صادر و براي مشتري ارسال مي‌شود و لذا اصل بودن محصول و خدماتي که در راستاي آن دريافت مي‌شوند براي مشتري کاملا محرز خواهدبود. در اين راستا هم چندين شرکت معتبر مثل ارتباط امن و شرکت‌هاي ديگر وظيفه پشتيباني را برعهده دارند و درواقع چندين شرکت معتبر تضمين‌کننده خدمات سافت‌ياب هستند. مبصري گفت: پکيج‌هايي آماده شده‌است تا در زمينه‌هاي مختلف به زبان فارسي بتواند دانش عموم جامعه را بيفزايد. بحث ديگر تنوع محصولات است که مراجعين امکان انتخاب بسياري دارند. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند ضمن مراجعه به وب‌سايت سافت‌ياب به نشاني www.softyab.com با تلفن ۸۸۱۹۹۲۴۴ نيز در ارتباط باشند.