تبعات ضعف نظارت؛
صنعت طلا از جمله صنايع مورد توجه و پرسود است که به دليل موقعيت و پشتوانه بودن طلا، بيشتر دولت‌ها در استخراج و خروج اين عنصر از کشور حساسيت نشان مي‌دهند.
کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com

صنعت طلاسازي پس از استخراج و خالص‌سازي اين عنصر آغاز مي‌شود و افرادي که در اين صنعت کار مي‌کنند بيشتر بحث زينتي اين عنصر مانند عيار طرح‌ها، اشکال و انواع آن را مدنظر دارند. چون ايده و نوآوري در اين بخش حرف اول را مي‌زد، مي‌توان آن را جزء صنايع اشتغالزا در نظر گرفت. در نتيجه کارآفرينان مي‌توانند وارد اين صنعت شده و علاوه بر خلاقيت، بحث اشتغالزايي را نيز داشته باشند.
توليدکنندگان طلاي مستعمل و کهنه را از بازار مي‌گيرند و بعد از عيارسنجي و ري‌گيري عمل ذوب را انجام مي‌دهيم، بعد از ذوب، سيستم نورد و زرکشي صورت مي‌گيرد و بعد از اين مرحله کار بافت را انجام مي‌دهيم اين کار با ماشين‌آلات پيشرفته انجام مي‌شود، سپس بافت به قسمت تراش مي‌رود و مونتاژ و آب کاري و بعد از انجام تمامي‌اين مراحل محصول نهايي به بازار عرضه مي‌شود. تشخيص عيار طلا در آزمايشگاه انجام مي‌شود که طلا بعد از عيارسنجي به صورت دقيق نمونه‌برداري مي‌شود و بعد از ري‌گيري آن که شامل ۱۷، ۱۸ يا ۲۴ عيار است به دست مي‌آيد. تفاوت انواع جواهرات را مي‌توان از دو جنبه عيار و کيفيت بررسي کرد. در بحث عيار، اروپايي‌ها ۱۷، هندي‌ها و کشورهاي حوزه خليج فارس و عربستان طلاي ۲۱ عيار استفاده مي‌کنند و در بحث توليد کشورهاي اروپايي و به خصوص ايتاليا از کيفيت بالاتري برخوردارند و با دانش و تکنولوژي روز دنيا پيش مي‌روند.سيستم فروش طلاي توليد شده در بازار ايران به دو صورت فروش مستقيم به مغازه دارها يا بنک دارهاست. تهيه مواد اوليه نيز به صورت سنتي است و طلاهاي مستعمل و کهنه‌ بعد از عيارسنجي دوباره به چرخه توليد باز مي‌گردند، اما در اروپا مواد مستعمل بازار بعد از بازيافت به شمش تبديل مي‌شود و يکي از علل برتري کيفيت محصولاتشان استفاده از شمش است. به دليل ممنوعيت ورود شمش طلا به کشورمان و بالا بودن هزينه پالايش طلا، امکان توليد محصولات با شمش وجود ندارد و اين باعث غيرقابل رقابت بودن محصولاتمان با ديگر کشورها مي‌شود. معمولا۶۰ درصد طلاها در ايران دست ساز هستند و ۴۰ درصد با تکنولوژي ساخته مي‌شوند. استان‌هاي اصفهان، يزد، تبريز، مشهد و تهران بالاترين مقام توليد طلا را در ايران دارند.
عيارسنج‌هاي مشکل دارد
اما يک مشکل اساسي در تعيين کيفيت طلا وجود دارد. در اين رابطه مديرکل استاندارد تهران از واحدهاي توليدي و صنفي مصنوعات طلا درخواست کرد که از خدمات آزمايشگاه‌هاي عيارسنجي داراي گواهي تاييد صلاحيت بهره گيرند و فريب آزمايشگاه‌هاي بدون مجوز را نخورند.به گزارش ايسنا، مسلم بيات با اشاره به اين که در استان تهران تنها سه آزمايشگاه عيارسنجي از اين سازمان مجوز استاندارد دريافت کرده‌اند و همکار استاندارد محسوب مي‌شوند، اظهار کرد: برخي آزمايشگاه‌هاي بدون مجوز اقدام به استفاده از نام اين سازمان و نشان استاندارد در ارائه‌ي خدمات خود کرده‌اند که اين اقدام جرم محسوب شده و خلاف قانون است که طبيعتا از متخلفان به دادگاه شکايت مي‌شود.وي ادامه داد: در حال حاضر در استان تهران سه آزمايشگاه عيارسنجي با نام‌هاي حريرفروش، ميزان‌ گستر دقيق و بهساز داراي گواهي تاييد صلاحيت استاندارد هستند و طلافروشي‌ها و طلاسازي‌ها مي‌توانند اسامي‌آزمايشگاه‌هاي فوق و ديگر آزمايشگاه‌هاي داراي گواهي تاييد صلاحيت استاندارد را در ساير استان‌ها در پايگاه سازمان ملي استاندارد به نشاني www.isiri.org مشاهده کنند.مديرکل استاندارد تهران ضمن هشدار مجدد نسبت به وجود آزمايشگاه‌هاي غيرمجوز در اين رابطه بيان کرد: در اقدامي‌قانوني نسبت به متخلفان با قاطعيت برخورد خواهد شد ودر اين رابطه هماهنگي لازم با مراجع قانوني صورت گرفته است.
کمکاري تشکلهاي صنفي
در اين رابطه رييس انجمن فروشندگان و توزيع کنندگان طلا، نقره و جواهر با انتقاد از اينکه‌امروزه در تعيين عيار طلا مشکلاتي وجود دارد گفت: عرف و قانون بر اين تاکيد دارد که مصرف کننده بايد باخيال راحت کالايي را خريداري کند، اما با کمال تاسف شاهد اين هستيم که همواره مصرف کننده زيان ديده اصلي است. محمد اسدي جوزاني با تاکيد بر اينکه بنکدار و فروشنده طلا بدون آنکه زحمتي بکشد، سود کلاني به جيب مي‌زند گفت: سود کلاني که آقايان بدون زحمت به دست مي‌آورند به دليل مسووليتي است که بر عهده دارند. بدين معنا که مصرف کننده بايد مطمعن باشد زيرا از مرکز فروش معتبر طلا مي‌خرد. وي با ابراز تاسف از اينکه مراکز عيارسنجي غير استاندارد هيچ گونه توجيه منطقي ندارد گفت: مغازه دار و بنکدار بايد طلايي که مي‌خرد، از مراکزي بخرد که معتبر باشند و هيچ توجيهي وجود ندارد که طلا از مراکز غير قانوني تهيه شود. اسدي جوزاني با انتقاد از طلافروشاني که اعلام مي‌کنند ما مرده شور هستيم گفت: مصرف کننده هيچ تخصص و تجربه اي ندارد و تنها ملاکي که مصرف کننده دارد، تخصص فروشنده و بنکدار طلاست. وي با انتقاد از تشکلهايي که جواز کسب به طلافروشان مي‌دهند گفت: وقتي يک مغازه تخلفي مرتکب مي‌شود، بايد با شدت تنبيه شود تا براي ديگر مغازه داران درس عبرت شود، اما به راستي تشکهاي صنفي تا چه‌اندازه به صورت سرزده به مغازه‌هاي طلا فروشي يا بنکداري‌هاي رفته‌اند و عيار سنجي کرده‌اند؟
رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي با بيان اين که ذبح بره‌هاي ماده از چهار سال پيش در کشور آغاز شده و همچنان ادامه دارد گفت: تاکنون بارها به وزارت جهاد کشاورزي، ستاد تنظيم بازار و سازمان دامپزشکي منعکس شده ولي تا کنون پاسخ روشني ارائه نشده است.
به گزارش تسنيم، علي اصغر ملکي با بيان اين که ذبح بره‌هاي ماده از چهار سال پيش در کشور آغاز و همچنان اين روند ادامه دارد افزود: ذبح بي رويه دام‌هاي مولد از جمله مشکلات اساسي حال حاضر بازار گوشت قرمز کشور است. وي اظهارداشت: موضوع ذبح بره‌هاي ماده شيري بارها به وزارت جهاد کشاورزي، ستاد تنظيم بازار، سازمان دامپزشکي و ... منعکس ولي تا کنون پاسخ روشني از سوي متوليان امر در اين زمينه ارائه نشده است.رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي با بيان اينکه ذبح بره‌هاي ماده از چهار سال پيش در کشور آغاز و همچنان اين روند ادامه دارد، گفت: تداوم اين روند لطمات جبران ناپذيري به صنعت دامداري کشور و اقتصاد بازار گوشت قرمز خواهد زد چرا که با کشتار بره ماده‌ها زاد و ولد دامي‌روند کاهشي به خود گرفته و بازار با کمبود عرضه دام مواجه مي‌شود. وي با تاکيد بر اينکه مسئولان با ارائه راهکارهاي مناسب مانع ذبح دام‌هاي مولد در سطح کشور شوند، اظهارداشت: کشتار بره ماده‌ها در اثر عوامل مختلف منجمله وزن پائين، قيمت ارزان، کمي‌وزن دنبه بره ماده نسبت به بره نر و ديگر موارد صورت مي‌گيرد.ملکي گفت: بره ماده‌ها در زمان خريد به ازاي هر کيلو يک هزار تا يک هزار و 500 تومان از شيشک‌ها (بره نر) ارزان تر هستند. وي افزود: دنبه بره ماده نسبت به بره نر از وزن کمتري برخوردار بوده و به لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه تر است.رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي بيان داشت: بره‌هاي ماده در اثر عوامل مورد اشاره با نازلترين قيمت از دامداران خريداري، کشتار و به قيمت گوشت بره نر به مصرف کنندگان عرضه مي‌شود.وي تصريح کرد: گوشت بره نر در بازار به لحاظ قيمتي از گوشت بره ماده بالاتر است. ملکي يادآورشد: جدا از موارد مزبور قدرت خريد( گوشت قرمز) بالاي مردم در وزن‌هاي پائين خود انگيزه اي براي ذبح بيشتر دام‌هاي مولد از سوي سودجويان و منفعت طلبان در جامعه شده است.

رئيس اتاق اصناف ايران گفت: يک مجموعه وابسته به نهادها و ارگان‌ها وارد کار در فضاي مجازي شده‌اند که سرمايه آنها از طريق بانک‌ها انجام مي‌شود و منابع مالي تعريف‌ شده‌اي دارند.علي فاضلي با بيان اينکه اصناف با ورود تکنولوژي در ساختار اقتصاد کشور مخالفتي ندارد، گفت: اتفاقاً کمي‌از کار عقب هستيم، اما وارد کردن بنگاه‌هاي صنفي در عرصه علمي‌با کمترين امکانات و حتي بدون هيچ امکاناتي امکان‌پذير نيست و زيرساخت‌ها براي آنها فراهم نشده است.
وي اظهار داشت: من نمي‌خواهم اسمي‌از نهاد يا ارگاني ذکر کنم، اما بايد بگويم مجموعه عظيم وابسته به نهادها و ارگان‌ها وارد اين مجموعه شده‌اند و کارهاي عظيمي‌در فضاي مجازي به دست گرفته‌اند که سرمايه‌گذاري آنها از طريق بانک‌ها انجام مي‌شود و منابع مالي آنها نيز تعريف‌شده که اصلاً بنگاه‌ها و واحدهاي صنفي ما به اين امکانات دسترسي ندارند.رئيس اتاق اصناف ايران با اعلام اينکه اينها افرادي هستند که سازمان‌يافته وارد مجموعه شده‌اند گفت: اگر کار در فضاي مجازي را بررسي کنيد، خواهيد ديد چه کساني وارد اين مجموعه شده‌اند، آيا اينها کارآفرينان عادي هستند؟ يا کارآفرينان سازمان‌يافته هستند؟ وي ادامه داد: برويد بررسي کنيد و ببينيد شرکتي که در بحث‌ آژانس‌هاي اتومبيل وارد شد و سرمايه‌گذاري عظيمي‌کرد وابسته به کجاست؟رئيس اتاق اصناف ايران گفت: من نمي‌توانم بگويم وابسته به کجاست. من نمي‌خواهم بگويم حمايت دولتي دارند، ولي آنها از رانت‌هاي موجود استفاده مي‌کنند.فاضلي اظهار داشت: علي‌رغم تأکيدات رئيس‌جمهور و معاون وي کار متأسفانه در زيرمجموعه به نفع مردم انجام نمي‌شود. وي ادامه داد: شعار ما اين است که کار را به دست مردم بسپاريم و اقتصاد را مردم‌محور کنيم. همه در بحث کوچک‌سازي دولت صحبت مي‌کنند، ولي کاري انجام نمي‌شود. اينها را من نبايد پاسخ دهم.رئيس اتاق اصناف ايران با بيان اينکه من به‌اندازه کافي حرف زده‌ام، تصريح کرد: اميدوارم اين مسائل حل شود.فاضلي همچنين بيان داشت: بحث بسته حمايتي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط تا امروز عملياتي نشده و در حد شعار باقي مانده است، اما براي ايجاد اشتغال و توانمندسازي اتاق اصناف خبرهاي خوبي در راه است.
زعفران 800 هزارتومان ارزان شد
عضو شوراي ملي زعفران گفت: در حال حاضر حداقل نرخ هر کيلو زعفران ۴ ميليون و ۴۰۰ و حداکثر ۵ ميليون و ۳۰۰ هزارتومان است.علي حسيني در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اينکه روند قيمت زعفران در بازار همچنان روبه کاهش است، اظهار داشت: در دو هفته اخير نرخ هر کيلو طلاي سرخ 200 هزارتومان و دوماه گذشته 800 هزارتومان کاهش يافته است.وي با اشاره به دلايل کاهش نرخ زعفران در بازار گفت: آغاز برداشت زعفران از 20 مهرماه و افزايش عرضه از سوي فرصت طلباني که اقدام به دپو محصول در خانه‌هاي خود کردند، دليل ارزاني محصول در بازار به شمار مي‌رود.عضو شوراي ملي زعفران با اشاره به آخرين وضعيت صادرات بيان کرد: گرچه گمرک از ارائه‌امار امتناع مي‌نمايد اما روند صادرات عادي است.وي با انتقاد از جايگاه نامناسب زعفران در بازار‌هاي صادراتي تصريح کرد: کاهش قيمت و افزايش کيفيت در واحد سطح امري مهم در رقابت با رقبا به شمار مي‌رود چرا که در غير اين‌صورت با وجود رقبايي همچون چين و افغانستان بازارهاي صادراتي را از دست خواهيم داد.

بازار لاستيک در مشت چيني‌ها
دبير انجمن صنعت تاير ايران با اشاره به لزوم جلوگيري از واردات بي رويه لاستيک‌هاي چيني به کشور گفت:از آنجا که اين کشور با افزايش توليد، محصولات خود را با هدف خارج کردن رقبا با قيمت پايين تر عرضه مي‌کند، براي حمايت از توليد داخل بايد تعرفه واردات تاير از چين اصلاح شده و افزايش يابد. خسرو محموديان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود:هم اکنون هر کيلوگرم لاستيک در جهان پنج دلار به فروش مي‌رسد، اما کشور چين به علت توليد بيش از اندازه و گسترش بازار خود، هر کيلوگرم از آن را 1.5 دلار به فروش مي‌رساند.وي با بيان اينکه بيش از 15 هزار نفر هم اکنون در 10 کارخانه لاستيک سازي بزرگ کشور شاغل هستند، تاکيد کرد: واردات تاير سبب شده که بيشتر کارخانه‌هاي توليدکننده با ظرفيت پايين تر کار کنند و يا در آستانه تعطيلي قرار گيرند که اين امر نيز در نهايت سبب افزايش بيکاري خواهد شد.

دفاتر ثبت اسناد هيچ کاري انجام نمي‌دهند
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو مي‌گويد: دفاتر ثبت اسناد به طور عملي هيچ کاري انجام نمي‌دهند و فقط هزينه اضافي از مردم دريافت مي‌کنند. سعيد موتمني در گفت و گو با ايرنا، درباره ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمي‌يا بسنده کردن به برگ صادره از نيروي انتظامي، افزود: هزينه بالاي ثبت سند و تعويض پلاک زمينه سوء استفاده بسياري را فراهم کرده است و بنابراين شاهد افزايش شکايت‌هايي از اين دست به اتحاديه‌ها هستيم.وي با بيان اينکه افزايش هزينه ثبت سند شفاف نيست، گفت: براي نمونه هزينه ثبت سند پرايد در سال ۱۳۸۲ حدود ۲۰۰ هزار ريال(۲۰ هزار تومان) بود، اما هم اکنون به پنج ميليون ريال(۵۰۰ هزار تومان) افزايش يافته است و در اين بين تنها خريدار و مصرف کننده است که از اين افزايش قيمت‌ها متضرر مي‌شود چرا که واسطه‌ها مبلغ مورد نظر خود را دريافت مي‌کند.
دعوت به همکاري بيمه دي از استارت آپ‌هاي حوزه بيمه
معاون برنامه ريزي و تحول بيمه دي اعلام کرد منتظر خبرهاي خوش از سوي بيمه دي در حوزه استارت آپ‌ها باشيد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌و امور بين الملل بيمه دي ؛ سيد مهدي احمدي معاون برنامه ريزي و تحول اين شرکت در بازديد از نمايشگاه الکامپ 96 با ارزيابي نمايشگاه‌امسال ، از فعاليت‌هاي بيمه دي در حوزه استارت آپ‌ها و برنامه ريزي‌هاي ديجيتالي اين شرکت خبر داد. وي اظهار داشت: استارت آپ فرهنگ نويني براي انديشه‌هاي نو و خلاقيت، برفراز ايده‌هاي موجود است که هدف از آن برطرف کردن مشکلات موجود در نقاط کليدي است که خوشبختانه فرصت‌هاي بکر و جذابي در اين زمينه در کشور وجود دارد. وي در ادامه افزود: شرکت بيمه دي جاي خالي استارت آپ‌ها در حوزه بيمه را کاملاً حس کرده است و ما تلاشمان بر اين است که با ورود اين بخش به صنعت بيمه کمک کنيم . معاون برنامه ريزي و تحول بيمه دي با اشاره به اينکه هم اکنون در حال برنامه ريزي و مطالعه در اين حوزه هستيم ادامه داد: با توجه به اينکه طراحي محصول يکي از عوامل اصلي رقابت در صنعت بيمه است، بيمه دي با حدود 26 محصول برنامه ريزي شده، سعي در ورود به بخش‌هاي مختلف بازار بيمه با اقدامات نوآورانه دارد.

کانال رسمي‌تلگرام بيمه‌کوثر راه‌اندازي شد
کانال رسمي‌تلگرام شرکت بيمه‌کوثر با هدف پاسخگويي به نيازهاي خبري و اطلاع‌رساني بيمه‌شدگان و آحاد جامعه راه‌اندازي شد.  به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط‌عمومي‌و تبليغات شرکت بيمه‌کوثر؛ دسترسي سريع و آسان به اخبار شرکت، آشنايي بيمه‌شدگان با حقوق خويش و پاسخ‌گويي به سئوالات ذي‌نفعان از ديگر اهداف راه‌اندازي اين کانال است. احمدرضا عصاري نهادينه‌سازي فرهنگ بيمه، آگاه‌سازي عموم جامعه و راهنمايي مخاطبان را از مزاياي بهره‌مندي از اين کانال برشمرد و گفت: ما سعي داريم با ارايه اطلاعات در راستاي افزايش آگاهي عموم جامعه از خدمات بيمه‌هاي بازرگاني گام برداريم. وي افزود: آحاد جامعه مي‌توانند با عضويت در اين کانال https://t.me/KowsarInsurance_official از اخبار، پيام‌هاي بيمه‌اي و آموزشي مطلع شوند.
برگزار سمينار آموزشي ارزش گذاري منصفانه تعهدات بيمه اي    پژوهشكده بيمه سمينار آموزشي ارزش گذاري منصفانه تعهدات بيمه اي را توسط پروفسور يان دان(Jan Dhaene) رئيس مرکز تحقيقاتي اکچوئري دانشگاه کي يو لوون بلژيک و استاد برجسته علوم اکچوئري و محاسبات فني بيمه برگزار مي‌کند.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌پژوهشکده اين سمينار دو روزه که طي روزهاي 19 و 20 شهريورماه در پژوهشکده برگزار مي‌شود، به مباحث ارزش گذاري سازگار با بازار در مدل يک دوره اي، قيمت گذاري بازاري براي خسارت‌هاي ترکيبي مالي-اکچوئريال، ارزش گذاري سازگار با بازار در مدل چند دوره اي، ريسک سيستماتيک در بيمه‌هاي بلند مدت وسازگاري با بازار و زمان در قيمت گذاري اکچوئريال مي‌پردازد.
اين گزارش در معرفي بيشتر استادان اين دوره‌اموشي اعلام کرد: پروفسور يان دان استاد تمام در گروه تحقيقات اكچواري، دپارتمان حسابداري و امور مالي و بيمه در دانشكده كسب و كار و اقتصاد دانشگاه كي يو لوون مشغول به كار مي‌باشد. از ديگر سمت‌هاي علمي‌ايشان مي‌توان به رياست مركز تحقيقاتي بيمه (گروه تحقيقاتي اكچواري)، مديريت گروه رشته كارشناسي ارشد مهندسي مالي و اكچواري و نيز رياست بخش كاربردهاي اكچواري در شركت‌هاي بيمه و مديريت صندوق بازنشستگي در بخش تحقيق و توسعه دانشگاه كي يو لوون اشاره کرد. همچنين،‌ ايشان عضو مؤسسه اکچواري بلژيک و انجمن بين‌المللي اکچوئريال نيز مي‌باشد.
همچنين در اين سمينار دو روزه علاوه بر پروفسور يان دان اساتيد برجسته ديگري همچون دکتر صلاح نژاد، کريم بارگو (karim Barigou ) و حمزه حنبلي ( Hamza Hanbali ) نيز به تدريس مباحث ياد شده مي‌پردازند.
گفتني است پژوهشکده بيمه هزينه شرکت در اين دوره‌اموزشي را 100 هزار تومان اعلام و به منظور بهره گيري دانشجويان از فرصت ايجاد شده براي استفاده از اين دوره‌اموزشي اکچوئري تخفيف 50 درصدي پيش بيني نموده است.
متضاضيان براي ثبت نام در اين دوره مي‌توانند به پورتال آموزش پژوهشکده بيمه به آدرس http://amoozesh.irc.ac.ir مراجعه نمايند.