عرضه ۳۴ هزار قطعه جوجه در بورس کالا  
تالار محصولات کشاورزي بورس کالاي ايران روز يکشنبه ۱۵ مردادماه ميزبان عرضه ۲۰۰ هزار و ۹۸۷ تن گندم، جو، شکر، روغن، ذرت، کنجاله سويا و ۳۴ هزار قطعه جوجه يک روزه گوشتي بود. 185 هزار و 937 تن گندم خوارکي و 382 تن جودامي‌در قالب طرح قيمت تضميني،34 هزار قطعه جوجه يک روزه گوشتي، 150 تن جو دامي، 150 تن ذرت دانه اي، 300 تن روغن، 2 هزار و 275 تن شکر سفيد، يک هزار تن کنجاله سويا، 6 هزار و 750 تن گندم خوراکي و 4 هزار تن گندم دوروم در اين تالار عرضه شد.
55 هزار تن گندم دوروم و 2 هزار تن آرد گندم استان خوزستان نيز در تالار صادراتي بورس کالاي ايران عرضه شد.

تنوع عرضه فرآورده‌هاي نفتي در بورس انرژي  
بورس انرژي ايران ديروز شاهد عرضه ميعانات گازي مجتمع گاز پارس جنوبي، نفت کوره ۳۸۰ سانتي استوک شرکت ملي نفت ايران و نفت‌گاز شرکت ملي نفت ايران بود. ديروز بازار فيزيکي بورس انرژي ايران شاهد ترافيک سنگين عرضه‌ها در رينگ داخلي و بين‌الملل خود بود. در جلسه معاملاتي ديروز يکشنبه کالاهاي آيزوفيد، آيزوريسايکل، حلال 402 و حلال 404 پالايش نفت تبريز، برش سنگين، گاز بوتان، گاز پروپان و گاز مايع صنعتي پتروشيمي‌بندرامام و حلال 402 پالايش نفت کرمانشاه در رينگ داخلي و ميعانات گازي مجتمع گاز پارس جنوبي، نفت کوره 380 سانتي استوک شرکت ملي نفت ايران و نفت‌گاز شرکت ملي نفت ايران در رينگ بين‌الملل عرضه شد.

صورت‌هاي مالي 3 ماهه «غشهداب»  
شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان در دوره 3 ماهه منتهي به 31 خرداد 96 (حسابرسي نشده) به ازاي هر سهم 36 ريال سود محقق کرد که نسبت به مدت مشابه در سال 95 معادل 20 درصد کاهش داشته است. به گزارش سنا، شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان در دوره 3 ماهه ياد شده مبلغ 26 ميليارد و 739 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و به هر سهم مبلغ 36 ريال سود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته معادل 20 درصد کاهش داشته است. همچنين، "غشهداب" سود انباشته پايان دوره مذکور را مبلغ 222 ميليارد و 357 ميليون ريال اعلام کرده است.


مديرعامل بورس کالا:
مديرعامل بورس کالا از تعريف شاخص مسکن و امکان ايجاد معامله اوراق مسکن خبر داد و گفت: بخشي از مشکل مردم در خانه دار شدن با اين روش بورس کالا حل مي‌شود.
حامد سلطاني‌نژاد در گفت‌وگو با فارس از تلاش براي تعريف شاخص مسکن و ايجاد امکان معاملات اوراق محور اين کالاي مصرفي در تالار نقره‌اي خبر داد و گفت: برخورداري از بازيگران بسيار از جمله ويژگي‌هاي خوشايند بازار مسکن و مستغلات است. وي گفت: عموم مردم مي‌توانند مصرف کننده، سازنده مسکن يا سرمايه‌گذار مسکن باشند، اما گروه هميشه در صحنه‌اي تحت عنوان بنگاه‌هاي مشاور املاک وجود دارند که همواره يا در مورد مسکن صحبت مي‌کنند يا در مورد مباحث مرتبط با مسکن. به عبارتي عاميانه تر بايد گفت کف بازاري‌هاي حوزه مسکن تلاش مي‌کنند که بازاري راه بيافتد تا بتوانند در بنگاه معاملات مسکن تحليلي از شرايط موجود را داشته باشند. مديرعامل بورس کالا با اشاره به پيشنهاد خود به اتحاديه مشاوران املاک به منظور استفاده از داده‌هاي تاريخي براي تعريف شاخص مسکن در بورس گفت: مي‌توان با ارايه دسترسي به سامانه معاملات و يک مانيتور به مشاوران املاک زمينه خريد و فروش مسکن و يا اوراق بهادار مبتني بر مسکن را فراهم کرد. به گفته وي، اگر مي‌خواهيم سبدي از اوراق بهادار بر روي مسکن تعريف کنيم که تبديل به سبد همگن مسکن شود، مي‌توان با کمک اتحاديه انبوه سازان و مشاوران مسکن آن را ايجاد کرد. از سويي ديگر مي‌توان معاملاتي را از طريق سلف موازي مسکن و يا اوراق بهادار مسکن در نظر گرفت و امکان پيش خريد کردن مسکن را فراهم آورد.
وي افزود: مدل ديگر در اين زمينه تعريف يک‌سري پروژه‌هاي انبوه سازي در چارچوب معاملات مالي همزمان با ارايه دسترسي به مشاوران املاک در سامانه معاملات است که مي‌تواند زمينه پيش فروش ساختمان‌هاي نيمه ساز را فراهم کند، از سويي ديگر پول مردم نيز به گردش در مي‌آيد، بدون اينکه تورمي‌ايجاد کند. اين مقام مسئول يادآور شد: انجام اين معاملات در بورس کالا اگر چه نمي‌تواند رکود را از بين ببرد، اما به دليل وجود نيروي انساني انبوه در کشور به عنوان سرمايه اصلي و علاقه مند به حوزه مسکن، بازاري را مي‌تواند ايجاد کند که تقارن اطلاعاتي در آن وجود داشته باشد. به گفته وي، شاخصي بر مبناي معامله يک متر مربع منزل مسکوني در منطقه متوسط تهران مي‌تواند براي اشخاصي که علاقه مند به خريد مسکن هستند توليدکننده‌هايي را فراهم کند که در ازاي دريافت پول از آنها اقدام به ارايه مسکن به متقاضيان کنند. در عين حال واسط‌هاي مالي از جمله صندوق‌هاي سرمايه گذاري زمين و ساختمان نيز در اين بين مي‌توانند وجود داشته باشند.
وي ادامه داد: در حال حاضر با تامين سرمايه مسکن رايزني شده و مدلي که به جمع بندي رسيده فعلاً انتشار اوراق سلف موازي مسکن و اوراق مشارکت مسکن است به اين ترتيب که يکسري واحدهاي سرمايه گذاري از يک پروژه خريداري مي‌شود و وقتي معادل تعداد يونيت‌ها به يک واحد مسکوني رسيد دارنده واحد‌هاي سرمايه گذاري مي‌تواند مسکن خود را تحويل بگيرد. سلطاني نژاد با اشاره به ويژگي‌هاي بازار مالي گفت: خاصيت بازار مالي بزرگ‌تر شدن و برخورداري از اهرم مالي است که خروجي آن افزايش تعداد بازيگران بازار است. وزارت راه و شهرسازي، دانشگاهيان، انبوه سازان و مشاوران املاک بايد نظرات خود را در اين زمينه ارايه دهند تا موضوع فروش متري مسکن از طريق يونيت‌ها انجام شود.
ورود آلومينيوم المهدي به بورس با گواهي سپرده کالايي
سلطاني نژاد در برابر پرسشي مبني بر اينکه چرا شرکت آلومينيوم المهدي پس از واگذاري به بخش خصوصي تا به‌امروز حتي يک کيلو شمش در بورس کالا عرضه نکرده‌اما همچنان اين کالا در انبارهاي تهران و بندر عباس به قصد بازار آزاد انبار مي‌شود؛ گفت: تلاش براي ايجاد مشوق‌هاي مختلف به منظور امکان گرايش توليد کننده‌ها به سمت بورس در حالي است که شرکت آلومينيوم المهدي از زماني که خصوصي شده همواره به دنبال تامين مالي از طريق بورس بوده است که پس از انجام مذاکره عنوان شد علاقه مند به استفاده از گواهي سپرده کالايي است. از اين رو قرار شده انبارهاي تهران و بندر عباس اين شرکت در بورس کالا پذيرش شوند و از گواهي سپرده کالايي استفاده کند. بازارگردان آن نيز قرار است شرکتي که در حوزه واسطه گري مالي فعاليت کرده بر عهده گيرد. اين مقام مسئول با اشاره به مذاکرات اوليه انجام شده با مالک شرکت آلومينيوم المهدي گفت: اين شرکت به دنبال مدلي توسعه يافته از طريق استفاده از گواهي سپرده کالايي در بورس کالاست که پس از پذيرش انبارهاي آن از همان انبار عرضه محصولات خود را انجام خواهد داد.

در دومين روز داد و ستدهاي بورس تهران در اين هفته شاخص کل ۱۱۸ واحد رشد کرد و نمادهاي گروه خودرو با افزايش در قيمت پاياني مواجه شدند.
به نقل از ايسنا، ديروز يکشنبه شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار ۱۱۸ واحد رشد کرد و به رقم ۸۱ هزار و ۳۸۴ واحدي رسيد، همچنين شاخص کل هم‌وزن با ۳۰ واحد رشد به رقم ۱۷ هزار و ۸۴۶ واحدي دست يافت. شاخص آزاد شناور نيز با ۱۹۱ واحد رشد تا رقم ۸۹ هزار و ۸۱۱ واحدي بالا رفت و شاخص بازار اول و دوم هر يک به ترتيب ۱۰۱ و ۱۲۶ واحد افزايش يافتند. گسترش نفت و گاز پارسيان، پارس خودرو، ايران‌خودرو و پالايش نفت تهران به ترتيب با ۵۴، ۲۳، ۲۰ و ۱۵ واحد تاثير مثبت بيشترين نقش افزاينده در دماسنج بازار داشت. در طرف مقابل فولاد مبارکه اصفهان، گروه صنعتي پاپ شو و مخابرات ايران با ۳۸، ۱۳ و ۱۳ واحد تاثير منفي روي دماسنج بازار بيشترين نقش کاهنده را روي شاخص داشتند. در معاملات ديروز، قيمت اکثر سهم‌ها در گروه خودرو روند رو به افزايشي را سپري کرد. به طوري که در نمادهاي پرمعامله همچون ايران‌خودرو، پارس‌خودرو، زامياد و آهنگري تراکتورسازي ايران روند قيمت‌ها از ۲ تا ۵ درصد رو به افزايش بود و در تعدادي از اين نمادها صف خريد مشاهده مي‌شد. در گروه فرآورده‌هاي نفتي ۱۵ ميليون و ۷۴۵ هزار سهم داد و ستد شد که ارزش آن به نزديک ۵ ميليارد تومان رسيد. در اين گروه نمادهاي با ارزش معامله بالا همچون پالايش نفت بندرعباس و پالايش نفت تهران مقداري در قيمت پاياني رشد کردند. قندي‌ها ديروز به جز در تعداد معدودي از نمادها روند رو به کاهش را تجربه کردند و ماشين‌آلات و دستگاه‌هاي برقي نيز اکثرا شاهد روند افت در قيمت پاياني‌شان بودند. ارزش معاملات بورس تهران ديروز به رقم حدودا ۱۵۰ ميليارد تومان رسيد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۴۸۸ ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي ۴۵ هزار و ۴۳۵ نوبت داد و ستد بود. از جمله معاملات درون گروهي ديروز مي‌توان به داد و ستدهايي در نماد شرکت‌هاي کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران، پتروشيمي‌شازند، سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي و ايران‌ترانسفو اشاره کرد. آيفکس نيز ديروز ۰.۶ واحد افت کرد و به رقم ۹۳۰.۶ رسيد. ارزش معاملات فرابورس ايران به رقم ۱۴۰ ميليارد تومان بالغ شد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن بيش از ۱۶۵ ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله بود.

يک کارشناس بازار سرمايه گفت: شرکتهايي که مواد اوليه آنها ازخارج تامين مي‌شود و يا وابستگي نرخ مواداوليه آنها به کالاهاي جهاني بيشتر است، افزايش نرخ دلار به رشد هزينه‌هاي آنها منجر مي‌شود و درمقابل شرکتهاي صادرات‌محور از افزايش نرخ دلار متنفع مي‌شوند.
محمد مهدي زنگانه در گفتگو با تسنيم با بيان اين که تحولات نرخ ارز همواره به عنوان يکي از مولفه‌هاي تاثيرگذار بر تصميمات معامله‌گران و تعيين کننده سمت و سوي بازار سرمايه مطرح بوده است، در خصوص دلايل نوسان نرخ دلار در روزهاي گذشته گفت: تغييرات قيمتي دلار در چند روز گذشته چندان ملموس نبوده است، بعلاوه اين که در کنار نرخ دلار ساير ارزها نيز اندک افزايشي را در يکي دو هفته گذشته تجربه کرده‌اند. اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اين که بسته به شرايط تورمي‌و ساير مولفه‌هاي اقتصاد کشور، وقوع نوسان نرخ ارز در پي تحولات سياسي و اقتصادي ساير کشورها بدور از انتظار و پيش‌بيني نيست افزود: رشد دلار در هفته‌هاي اخير تا حدودي به خاطر مواردي چون افزايش حجم سفرهاي خارجي در فصل تابستان و آغاز سفرهاي حج تمتع و در پي آن افزايش تقاضاي خريد ارز توسط حجاج است. وي همچنين با اشاره به اين که خوشبختانه افزايش نرخ دلار در روزها و هفته‌هاي اخير زياد نبوده است يادآور شد: رشد قيمت اين روزهاي ارز در مقايسه با آذرماه پارسال که قيمت دلار به بالاي 4 هزار تومان رسيد، قابل مقايسه نيست و نمي‌توان اين نوسان قيمتي را شديد و بر هم زننده نظم بازارها و اقتصاد عنوان کرد. زنگانه در ادامه با بيان اين که ترکيب تيم اقتصادي دولت بر تمامي‌حوزه‌هاي اقتصادي به ويژه بازار سرمايه و نيز بازار ارز اثرگذار خواهد بود اذعان داشت: اگر ترکيب وزراي اقتصادي دولت دست نخوره باقي بماند، وضعيت اين دو بازار تغيير محسوسي را دستکم در کوتاه مدت به خود نخواهد ديد. وي همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا در آينده‌امکان افزايش يا کاهش نرخ ارز وجود دارد يا نه گفت: با توجه به شرايط کنوني اقتصاد بعيد بنظر مي‌رسد که در آينده شاهد ايجاد نوسانات شديد در بازار ارز و نرخ دلار باشيم، مگر اين که برخي مولفه‌ها از جمله موضوع ادامه اجراي برجام با چالش مواجه شود و تنش‌هاي سياسي موجب برهم خوردن تعادل در بازار ارز شود. اين کارشناس بازار سرمايه در خصوص تاثير نوسانات نرخ ارز بر بازار سهام نيز اذعان داشت: نرخ ارز بويژه دلار همواره براي فعالان بازار سرمايه به عنوان يک مولفه و متغير اثرگذار مورد توجه بوده است و با کاهش يا افزايش آن جريان نقدينگي مي‌تواند از صنعتي به صنعت ديگر در تالار شيشه‌اي تغيير جهت پيدا کند. وي گفت: بر اين اساس در شرکتهايي مانند پتروشيمي‌ها و فلزات اساسي که مواد اوليه آنها وابستگي بيشتري به کاموديتي‌ها(کالاهاي جهاني) دارد، افزايش نرخ دلار مي‌تواند به رشد هزينه‌هاي توليد منجر شود و در مقابل شرکتهايي که محصولات آنها به خارج از کشور صادر مي‌شود از افزايش نرخ و يا ايندکس دلار منتفع مي‌شوند.