۵۰۷۶ نفر در فرابورس «تسه» خريدند  
در معاملات هفته گذشته تعداد ۵۰۷۶ نفر با استفاده از اوراق حق تقدم تسهيلات مسکن از طريق فرابورس ايران وارد فرايند دريافت تسهيلات از بانک مسکن شدند و ۲۸۶ هزار برگه اوراق خريدند.
به نقل از تسنيم؛ در هفته‌اي که گذشت بيش از 4هزار و 66 ميليارد و 411ميليون ريال انواع سود به 349سرمايه‌گذار بورسي پرداخت شد و تعداد 65 مورد اصلاح مشخصات نيز توسط معاونت عمليات شرکت سپرده‌گذاري مرکزي انجام شد.
همچنين در اين مدت 5176 کد حقيقي و 215 کد حقوقي در بازار سرمايه ايجاد شد تا تعداد کدهاي ايجاد شده تا کنون به رقم بيش ار 9 ميليون و 470 هزار کد برسد.

عملکرد سه ماهه «ارفع» افزايشي بود  
شرکت آهن و فولاد ارفع پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 29 اسفندماه 96 را حسابرسي شده و با سرمايه دو هزار و 994 ميليارد و 865 ميليون ريال منتشر کرد.
به گزارش سنا، شرکت آهن و فولاد ارفع پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 29 اسفندماه 96 را حسابرسي شده مبلغ 472 ريال اعلام کرده است و طي دوره سه ماهه مبلغ 38 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت و 8 درصد از پيش بيني‌هاي سالانه را پوشش داد.
شرکت آهن و فولاد ارفع در سه ماهه نخست سال مالي قبل مبلغ 21 ريال زيان به ازاي هر سهم کنار گذاشته بود.

پيش‌بيني 9 ماهه «ثنوسا»  
شرکت نوسازي و ساختمان تهران پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 31 شهريور ماه 96 را حسابرسي شده و با سرمايه 750 ميليارد ريال منتشر کرد.
به سنا، شرکت نوسازي و ساختمان تهران پيش بيني زيان هر سهم سال مالي منتهي به 31 شهريور ماه 96 را مبلغ 352 ريال اعلام کرده است و در دوره 3 ماهه سوم سال مالي جاري مبلغ 300 ريال زيان به ازاي هر سهم خود اختصاص داد و به 85 درصد از پيش بيني‌هايش  رسيد.اين شرکت در دوره مشابه سال مالي قبل مبلغ 218 ريال زيان به ازاي هر سهم خود کنار گذاشته بود.



سلطاني‌نژاد با تاکيد بر «وجود اطلاعات براي همه» مطرح کرد:
مديرعامل بورس کالاي ايران از پذيرش بيش از ۸۰ انبار کالايي در سراسر کشور خبر داد و گفت: هم‌اکنون در استان‌هاي مختلف کشور از جمله خراسان، خوزستان و استان‌هايي که توليد کننده ذرت و جو هستند اين انبارها در بورس کالا پذيرش شده‌اند.
به نقل از فارس، مدير عامل بورس کالاي ايران از پذيرش بيش از ۸۰ انبار کالايي در سراسر کشور خبر داد و گفت: هم اکنون در استان‌هاي مختلف کشور از جمله خراسان، خوزستان و استان‌هايي که توليد کننده ذرت و جو هستند اين انبارها در بورس کالا پذيرش شده‌اند. حامد سلطاني نژاد در مورد نگراني و انتقاد خريداران و فروشندگان مواد پتروشيمي‌در بورس کالا مبني بر عدم وجود مشتري، نارضايتي برخي خريداران از بابت عدم دسترسي آسان به ضمانت‌ها و تخصيص اعتبار مناسب، گفت: در اقتصاد هر کسي بايد کار خود را انجام دهد، وظيفه بورس تخصيص اعتبار نيست، وظيفه بورس ايجاد يک بازار و طراحي ابزارهاي مالي و در اختيار قرار دادن آن به عموم ذي نفعان بازار است. وي با بيان اينکه انتظار توقعات ويژه از بورس مطابق با آنچه که در بازار غير متشکل رخ مي‌دهد منطقي و امکان پذير نيست، گفت: بورس با چنين انتظارهايي از موضوع فعاليت خود دور مي‌شود زيرا تخصيص اعتبار براي معاملات در حيطه فعاليت بانک‌ها است منتهي بانک به کساني که از بورس خريد مي‌کنند با شرايط آسان‌تري اعتبار مي‌دهد. البته در اين زمينه با بانک ملت رايزني شده تا از طريق بسته ويژه‌اي براي خريداران پايين دستي پتروشيمي‌در بورس کالا اعتبارات ويژه‌اي اختصاص داده شود.
سلطاني نژاد با اين عنوان که چه وظايفي در حيطه فعاليت بورس کالا وجود داشته که تا کنون براي عموم ذي‌نفعان بازار انجام نشده باشد، گفت: قدر مسلم در حوزه پتروشيمي‌تاکنون صنايع بالادستي با بورس همکاري خوبي داشته و محصولات خود را در سال گذشته با قيمت عادلانه به دست مصرف کننده نهايي رساندند؛‌ اما امسال به دليل محدوديت‌هايي که براي شرکت‌هاي پتروشيمي‌ايراني از جانب طرف‌هاي چيني و يا اقدام‌هايي که براي محدود کردن خريد مواد پتروشيمي‌از سوي برخي همسايگان انجام شد در نهايت تضعيف صادرات مواد پتروشيمي‌را در پي داشت. از اين‌رو شرکت‌هاي پتروشيمي‌آنچه که نتوانسته‌اند صادر کنند را مي‌خواستند در بازار داخلي بفروشند که به راحتي محقق نمي‌شود. مدير عامل بورس کالا يادآور شد: بورس در نحوه فروش کالا هيچ گاه دخالتي ندارد اما بسياري از نهاد‌هايي که نمي‌توانستند پول خود را از خريداران بگيرند با ورود به بورس توانسته‌اند مطالبات خود را وصول کنند.
پايان خلأ اطلاعاتي در تصميم‌گيري‌ها
وي افزود: وظيفه بورس کالا ايجاد بازاري مبتني بر عرضه و تقاضا و بستري براي تسويه و پاياپاي معاملات به منظور ايفاي تعهدات و اطلاع رساني (سيستم‌هاي انتشار اطلاعات) است تا کسي در خلاء اطلاعاتي تصميم نگيرد و تقارن اطلاعاتي بين همه فعالان وجود داشته باشد. اين مقام مسوول در مورد تعيين بورس کالا به عنوان مبناي قيمت‌گذاري ساير محصولات استراتژيک کشاورزي از جمله گندم و شکر از سوي دولت گفت: اجراي سياست قيمت تضميني و در عين حال توجه به بحث کيفيت محصولات کشاورزي سياست دولت است. محصولاتي همچون جو و ذرت بر روي معيشت مردم به عنوان نهاده‌هاي دامي‌اثر گذار هستند. اگر قيمت نهاده‌هاي دامي‌بخواهد افزايش يابد قيمت گوشت نيز افزايش مي‌يابد و همه مردم از آن متاثر مي‌شوند. وي ادامه داد: بنابراين لازم است بازاري وجود داشته باشد که دائما بتوان آنرا رصد کرد و وضعيت قيمت‌ها را بر اساس مکانيزم بازار به نفع همه فعالان پيش برد. اين مقام مسئول با بيان اينکه تنظيم بازار با فروش بلند مدت مي‌تواند محقق شود؛ افزود: محصولاتي که براي طرح قيمت تضميني تخصيص مي‌يابند عموماً بر مبناي ماده ۳۳ قانون بهره‌وري کشاورزي هر سال از سوي هيات وزيران انتخاب مي‌شوند. به جز ذرت و جو امسال برنج و گندم نيز انتخاب شده‌اند که در اين زمينه گندم ۴ استان براي طرح قيمت تضميني انتخاب شده تا کم کم به کل کشور تسري يابد. وي افزود: در مورد برنج نيز قيمت حمايتي اين کالا پايين تر از قيمت بازار است و اگر متصور باشيم قيمت بازاري برنج به کمتر از قيمت حمايتي آن کاهش يابد آن زمان بورس ورود خواهد کرد و آماده پذيرش برنج کشاورزان و عرضه آن در بورس خواهد بود.
پذيرش ۸۰ انبار در سراسر کشور
مدير عامل بورس کالا از پذيرش بيش از ۸۰ انبار در سراسر کشور خبر داد و گفت: در استان‌هاي خراسان، خوزستان و استان‌هايي که توليد کننده ذرت و جو هستند غالبا انبارهاي پذيرش شده بورس کالا وجود دارد.
وي افزود: گسترش دسترسي به بورس کالا از طريق انبارهاي کالايي محقق خواهد شد چرا که اين اعتقاد وجود دارد که در بورس‌هاي اوراق بهادار اگر تالار معاملاتي باعث حضور معامله‌گران بيشتري مي‌شود در بورس‌هاي کالايي حضور انبار و حضور در محل دريافت کنندگان خدمات گيرندگان باعث توسعه بورس کالا مي‌شود. اين مقام مسئول در خاتمه گفت: گواهي سپرده کالايي به پشتوانه قبض انبار از زماني که مطرح شده تا کنون با اقبال خوبي روبرو بوده و به تدريج همه انبارهايي که ظرفيت کالايي شدن داشته و استاندارد‌ها را تبعيت مي‌کنند و همچنين زير ساخت بارگيري و بار انداز را دارند، متقاضي ثبت شدن در بورس کالا هستند.

تعداد ۲۰ ميليارد سهم شرکت صنايع پتروشيمي‌خليج فارس معادل 40 درصد سهام آن به ارزش 9802 ميليارد تومان به طرح توزيع سهام عدالت واگذار است که ارزش روز آن تا ارديبهشت امسال 9068 ميليارد تومان برآورد مي‌شود.
به نقل از سنا، طرح توزيع سهام عدالت از سال 85 تاکنون در کشور در حال اجرا است و بر اساس قانون تاکنون درصدهاي متفاوتي از سهام 60 شرکت در سبد سهام عدالت تحت عنوان شرکتهاي سرمايه‌پذير قرار گرفته است. همچنين بر اساس طرح توزيع سهام عدالت يک ميليون تومان از سهام اين شرکت‌ها به اين شرط به مشمولان داده شده است تا در مدت 10 سال از محل سود سالانه اين سهام، اقساط آن تسويه شود. از اين رو در پايان مدت 10 ساله پرداخت و تسويه اقساط، مطابق قانون از امسال سود سال مالي 95 شرکتهاي سرمايه‌پذير به صورت نقدي به مشمولان پرداخت خواهد شد. از اين رو خلاصه وضعيت يکي از شرکت‌هاي حاضر در سبد سهام عدالت نشان مي‌دهد شرکت صنايع پتروشيمي‌خليج فارس (سهامي‌عام) در سال ۱۳۷۰ تاسيس و مرکز اصلي شرکت در استان تهران بوده و اين شرکت در تاريخ 27 فروردين 92 از طريق بورس و اوراق بهادار به عموم عرضه شده است. موضوع فعاليت اصلي شرکت سرمايه‌گذاري در سهام، سهم‌الشرکه، واحدهاي سرمايه صندوق‌ها يا ساير اوراق بهادار داراي حق راي با هدف کسب انتفاع و کنترل عمليات يا نفوذ قابل ملاحظه در شرکت، موسسه يا صندوق سرمايه‌پذير که در زمينه‌هاي تهيه و توليد انواع محصولات پتروشيمي‌و شيميايي و فرآورده‌هاي فرعي آنها که از فرآوري نفت، مشتقات نفتي، گازهاي طبيعي، هيدروکربن‌ها و ساير مواد خام اعم از آلي و معدني بدست مي‌آيند و ... است.
شاخص کل بورس در پايان معاملات ديروز با کاهش 101 واحدي روي رقم 81 هزار و 661 واحد ايستاد.
به نقل از فارس، شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران در پايان معاملات ديروز يکشنبه 22مرداد ماه 96 با کاهش 101 واحدي روي رقم 81 هزار و 661 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 91 واحدي عدد 17 هزار و 562 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با کاهش 214 واحدي به رقم 89 هزار و 733 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با کاهش 99 واحدي به رقم 57 هزار و 244 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با کاهش 64 واحدي عدد 177 هزار و 858 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با افزايش يک واحدي به رقم 920 واحد رضايت داد. ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي پالايش نفت بندر عباس با 25 واحد، پالايش نفت اصفهان با 16 واحد و بانک انصار با 15 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي فولاد مبارکه با 34 واحد، کشتيراني ج.ا.ا با 29 واحد و داروسازي دکتر عبيدي با 9 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند. ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران به بيش از 114 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 466 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 42 هزار و 174 نوبت داد و ستد بود. ديروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامدار عمده اختصاص دارد، 38 ميليون سهم ريل پرداز سير به ارزش 6.5 ميليارد تومان کد به کد شد. کمتر از 34 ميليون سهم گروه دارويي برکت نيز به ارزش بيش از 6 ميليارد تومان از سوي سهامدار عمده به کدهاي درون‌گروهي انتقال يافت. در ايران ترانسفو نيز 32 ميليون سهم به ارزش بيش از 18 ميليارد تومان ميان سهامداران عمده با معاملات انتقالي مواجه شد. کمتر از 13 ميليون سهم سرمايه‌گذاري سپه به ارزش کمتر از 1.5 ميليارد تومان نيز با معاملات درون‌گروهي سهامدار عمده همراه شد. ديروز همچنين 5 ميليون سهم معدني و صنعتي گل‌گهر به ارزش بيش از يک ميليارد تومان کد به کد شد. همچنين اندکي بيش از 3 ميليون سهم سرمايه‌گذاري مسکن الوند به ارزش بيش از 700 ميليون تومان در محدوده صفر تابلو کد به کد شد. ديروز بورس تهران در حالي شاهد معاملاتي آرام و کم‌حجم در اغلب نمادهاي معاملاتي بود که لزوم اصلاح قيمت سهام براي اغلب نمادها باعث شد تا بازار سهام با عقب‌گرد نماگرهاي منتخب خود مواجه باشد. اين در حالي است که انتظار براي رشد قيمت در بازارهاي جهاني همچنان نگاه‌ها را به گروه فلزات اساسي دوخته است. در اين بين ديروز جابجايي بلوک16 ميليون سهمي‌در جريان بازار نقدي بر روي سهام فولاد مبارکه ميان حقوقي‌ها جالب توجه بود. ديروز افزايش انگيزه فروش از سوي معامله‌گران اغلب حقيقي در گروه پالايشي‌ها نيز اميد اغلب مديران سرمايه‌گذاري براي تنظيم عقربه دماسنج بازار سهام با گروه پالايشي‌ها را به يأس تبديل کرد. در گروه پالايشي‌ها بدهي سنگين به سهام عدالت در کنار شناسايي سود موهوم در برخي نمادهاي معاملاتي به حرف‌هاي بسياري در اين گروه انجاميده است.