كاهش تصدي‌گري دولت در صنعت خودرو
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: لازم است که وزارت صنعت و معدن دولت دوازدهم راهبرد اصولي دولت يازدهم در بهبود فضاي کسب و کار و کاهش موانع پيش روي توليد را بصورت مجدانه و مستمر پيگيري كند. محمدرضا نجفي افزود: ضروري است براي رسيدن به اهداف سند چشم‌انداز و تحقق برنامه ششم توسعه و سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي رفع موانع توليد و بهبود فضاي کسب و کار تحقق يابند. وي با انتقاد از ادامه جريان تصدي‌گري دولت در صنعت خودرو تاكيد کرد: دولت بايد بصورت اصولي و نظام‌مند در جهت کاهش تصدي‌گري خود از بخش‌هاي توليدي و صنعتي حرکت کند.

بانك‌ها به تعهدات دولت تمكين نكردند
دبيرکل خانه صنعت استان تهران با اشاره به اينکه بانک‌ها پارسال به تمهيدات انديشيده شده دولت براي حمايت از توليد ملي تمکين نکردند، گفت: از ۱۲۰۰ واحدي که براي استفاده از تسهيلات به بانک‌ها معرفي کرديم فقط ۴۰۰ واحد موفق شدند تسهيلات بگيرند. محمدرضا مرتضوي گفت: همه ارکان و بخش‌هاي مختلف دولت بايد به قول‌هايي که به واحدهاي توليدي مي‌دهند براي فعاليت در شهرک‌هاي صنعتي عمل کنند. وي افزود: در استان تهران از 1200 واحدي که براي استفاده از تسهيلات به بانک‌ها معرفي کرديم فقط حدود 400 واحد موفق شدند تسهيلات دريافت کنند. مرتضوي گفت: در حوزه رونق توليد هنوز نتوانستيم مشکلمان را حل کنيم.

20 درصد بنگاه‌هاي شهرك‌هاي صنعتي تعطيلند
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس آخرين آمار تا پايان خرداد امسال ۲۰ درصد بنگاه‌هاي داخل شهرک‌هاي صنعتي تعطيل هستند. علي يزداني ادامه داد: تا پايان سال ۱۳۹۵ فقط در داخل شهرک‌هاي صنعتي حدود ۱۴.۵ درصد بنگاه‌هاي ما به‌طور کامل تعطيل بودند و هيچ فعاليتي نداشتند. رئيس هيات مديره و مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران افزود: ۶۴ درصد واحدهاي صنعتي ما در داخل شهرک‌ها با ظرفيت بيش از ۵۰ درصد کار مي‌کنند و ۲۹ درصد بالاي ۷۰ درصد در حال فعاليتند. ۳۵ درصد بين ۵۰ تا ۷۰ درصد و حدود ۳۶ درصد هم زير ۵۰ درصد در حال کار هستند.


برنامه ‌های وزراي پيشنهادي اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت در اتاق بازرگاني تهران ارائه شد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: در روزهايي كه بازار رايزني‌ها در سالن‌هاي بهارستان براي راي اعتماد به وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم حسابي گرم است، فعالان بخش خصوصي هم بيكار ننشسته‌اند و با دعوت از اعضاي اقتصادي كابينه پيشنهادي، در جريان برنامه‌هاي آنها قرار مي‌گيرند.
در نخستين روز هفته جاري مسعود كرباسيان، وزير پيشنهادي براي وزارت اقتصاد و محمد شريعتمداري، گزينه پيشنهادي وزارت صنعت، معدن و تجارت ميهمان اتاق بازرگاني ايران بودند و با حضور در جمع نمايندگان پارلمان بخش خصوصي ضمن ارائه برنامه‌هاي خود از نقطه نظرات فعالان اقتصادي و اعضاي اتاق ايران مطلع شدند. به فاصله كمتر از يك روز اين مرتبه هر دو گزينه پيشنهادي براي وزارتخانه‌هاي مهم اقتصادي دولت دوازدهم به ساختمان اتاق تهران رفتند و با حضور در بيست‌ونهمين نشست هيات نمايندگان اتاق تهران به ارائه برنامه‌هاي خود پرداختند. نشست ديروز اتاق تهران همچنين بيست و نهمين دو ميهمان ويژه داشت. در اين نشست، داوود دانش‌جعفري و حسين عبده‌تبريزي در مورد اولويت‌ها و وظايف اين دو وزارتخانه به ايراد سخن پرداختند و برنامه‌هاي وزراي پيشنهادي را نقد و بررسي كردند.
انصراف دولت از تفكيك وزارتخانه‌ها
در ابتداي نشست روز گذشته اتاق تهران مسعود خوانساري، رئيس اتاق تهران با بيان اينکه دولت از تفکيک وزارتخانه‌ها منصرف شده و اين جاي خوشنودي دارد؛ افزود: بعد از توتال، موفقيت ديگري براي اقتصاد ايران در راستاي جذب سرمايه‌گذاري خارجي به ثبت رسيد که براساس آن، قرارداد با شرکت رنوي فرانسه به‌امضا رسيد؛ ضمن اينکه انجمن ساخت تجهيزات دريايي ايران نيز در قرارداد توتال موفق شده دو سکوي نفتي را از آن خود کند که ارزش آن ۱۰۰ ميليون دلار است. وي با اشاره به گفتگوي رئيس کل بانک مرکزي در حوزه يکسان‌سازي نرخ ارز، تصريح کرد: يکسان‌سازي نرخ ارز عليرغم وعده‌هاي قبلي دولت، هنوز محقق نشده، اما با شروع کابينه مي‌توان انتظار داشت که اين کار مهم در اقتصاد ايران هم عملياتي شود؛ البته به نظر مي‌رسد که کارهاي اساسي همچون تک‌نرخي کردن ارز، يارانه‌هاي نقدي، تعيين تکليف بانک‌ها و سود سپرده‌ها، در دولت دوازدهم تعيين تکليف شود. خوانساري گفت: بايد هرچه سريع‌تر اقتصاد ايران را از وضعيت کنوني خارج کنيم؛ البته وزرا هم ۴ سال بيشتر فرصت ندارند، بنابراين به نظر مي‌رسد که بايد بازوي کارشناسي اتاق بازرگاني تهران را جدي گرفت. وي ادامه داد: خواسته ما اين است که مشورت اتاق را در کنار خود داشته و پيش از هر تصميمي، گوشه چشمي‌به بازوي کارشناسي اتاق بازرگاني داشته باشيد.
بايد طرحي نو درانداخت
روز گذشته محمد شريعتمداري، وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت در نشست با اعضاي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران گفت: يکي از اميدهاي ما در اين دولت، حضور همکاراني است که سال‌ها با آنها کار کرده‌ايم. به ويژه مسعود کرباسيان که يکي از افراد خدوم است. با همکاري او کرباسيان و ولي‌الله سيف، رييس کل بانک مرکزي مي‌توانيم بسياري از مشکلات را رفع کنيم و اميدواريم مشورت‌هاي شما را بيش از پيش محور عمل قرار دهيم. وي گفت: دوران کم نظيري را با همت بخش خصوصي آغاز خواهيم کرد؛ اما بايد توجه داشت که اکنون نظام بانکي کشور با مشکلات بسياري مواجه است و به نظر مي‌رسد که هماهنگي وزارت اقتصاد با بانک مرکزي بايد بيشتر از قبل باشد؛ تا بتوان شاهد تحول در نظام بانکي کشور باشيم. وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت افزود: به نمايندگان بخش خصوصي ايران، اعتقاد داريم و درخواست ما نيز اين است که تلاش شود که اتاق بازرگاني با کمترين مداخله دولت، بيشترين حضور بخش خصوصي واقعي کشور اداره شود.
شريعتمداري تصريح کرد: بايد اختيارات ستاد اقتصاد مقاومتي را بيشتر کرد تا بتوان محدوديت‌ها را به سرعت از سر راه برداشت، بنابراين فکر مي‌کنيم که با اخذ موافقت ارکان نظام، بتوان اين محدوديتها را حداقل کرد. وي با تاکيد بر ضرورت جذب سرمايه‌هاي خارجي در اقتصاد ايران گفت: برخي به دليل مقررات دست و پاگير اقتصاد ايران، نگران حضور هستند؛ چراکه نامشخص بودن برخي ريسک‌هاي سرمايه‌گذاري در اقتصاد ايران در کنار سندهاي ضمانت‌نامه، هنوز مشکلاتي را بر سر راه سرمايه‌گذاران خارجي قرار مي‌دهد. وي با اشاره به ادغام وزارتخانه‌ها گفت: اگر قرار باشد دولت بنگاهداري کند، بايد چندين و چند وزارتخانه داشته باشد، در اين صورت بايد وزارت صنايع و معادن و بازرگاني را احيا کرد، در حاليکه اين هدف نيست؛ بلکه مي‌خواهيم امور دولتي را به بخش خصوصي واقعي واگذار کنيم.
افزايش اختيارات ستاد اقتصاد مقاومتي
وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت همچنين از رايزني براي افزايش اختيارات ستاد اقتصاد مقاومتي خبر داد و گفت: نرخ سود را بايد براي توليد مناسب کنيم. شريعتمداري ادامه داد: واگذاري‌ها بايد به نحو صحيح ادامه يابد و اگر مشکلي در واگذاري‌ها به چشم مي‌خورد بايد زمينه‌اي را فراهم کرد که اين واگذاري به مسير صحيح خود برگردد؛ اکنون بار تکليف دولت به‌اندازه کافي سنگين است و بنابراين هدف اين نيست که دولت مجدد فربه شود. وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت افزود: بايد ساير مسئوليت‌هاي اجرايي و تصدي گري دولت را نيز واگذار کرده و تاکيد دولت دوازدهم هم اين است که‌امور به بخش غيردولتي سپرده شود؛ به نحوي که پارلمان بخش خصوصي کشور به جايگاه اصلي خود برگردد و در سياست‌گذاري به‌عنوان مهمترين مشاور در کنار دولت باشد؛ به نحوي که حتي حق تصميم‌گيري و راي هم داشته و بر اجراي فعاليت‌هاي اقتصادي کشور نظارت کند. شريعتمداري گفت: نرخ سود اعطايي به بخش‌هاي توليدي اکنون متناسب نيست؛ بنابراين در جلسه شوراي پول و اعتبار با استفاده از مکانيزم‌هاي نظام بين بانکي، رفع مشکل کرده و نرخ سود را مناسب نماييم. وي اظهار داشت: در حوزه صنعت، معدن و تجارت در ايجاد تقاضا در بازار داخلي و خارجي گام برخواهيم داشت.
جزئيات راهبرد وزارت اقتصاد در دولت دوازدهم
روز گذشته همچنين وزير پيشنهادي امور اقتصادي و دارايي با تشريح جزئيات راهبرد و برنامه وزارت اقتصاد در دولت دوازدهم گفت: شرايط خاصي بر اقتصاد حاکم است و ما به هتل ۵ستاره دعوت نشده‌ايم. مسعود کرباسيان در نشست هيات نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران گفت: اصل اول سرمايه‌گذاري خارجي نرخ ارز است، بنابراين يکسان‌سازي نرخ ارز يک امر پذيرفته شده، اما بايد همه جوانب آن را رعايت کرد؛ بنابراين اقتصاد يک امر پيش‌بيني پذير نيست؛ چراکه به اقتصاد رفتاري برمي‌گردد و در کشور ما نيز، عوامل متعددي از جمله قيمت نفت در آن دخيل هستند.
وزير پيشنهادي امور اقتصادي و دارايي افزود: برجام تحول مناسبي در جامعه اجرا کرد، بنابراين جامعه متاثر از تغييرات است؛ بنابراين بايد با همدلي و هماهنگي و به کارگيري دانش جمعي ذي نفعان، کار را پيش برد. وي تصريح کرد: ذي‌نفعان اصلي اقتصاد ايران را فعالان اقتصادي تشکيل مي‌دهد، بنابراين بار مهمي‌از تامين رشد اقتصادي را هم به دوش مي‌کشند، بنابراين بايد به سمتي حرکت کرد که بهره‌وري را افزايش داد و زمينه را به نحوي فراهم كرد که توليد بيش از هر زمان ديگري افزايش يابد و البته، توليد بهره‌ور باشد. کرباسيان با اشاره به قوانين موجود کشور گفت: آنچه که در سند وفاق ملي در بالاترين سطح کشور تنظيم و ابلاغ شده، مورد تاکيد در برنامه پيشنهادي وزارت اقتصاد در دولت دوازدهم است. بنابراين بايد زمينه را به نحوي پيش برد که هماهنگي‌هاي لازم در اين رابطه انجام گيرد. وي افزود: بايد شوراي مشورتي بخش خصوصي با وزارت اقتصاد راه‌اندازي شود.
کرباسيان ادامه داد: ما کنار دست سيف هستيم؛ چراکه سازمان ناظر بر سيستم بانکي، بانک مرکزي است و بايد به آن کمک کرد. اصلاح لايحه بانکي مورد مطالبه مجلس بوده که بايد ارسال مي‌شد که ما پيگير اين موضوع مي‌شويم. البته بايد از فعالان اقتصادي نيز نظرخواهي کرد. وي با اشاره به رابطه مناسب با کميسيون برنامه و بودجه و اقتصادي مجلس افزود: لايحه اصلاح نظام بانکي که زحمت زيادي را به دوش بانک مرکزي قرار داده است، بايد هرچه سريع‌تر در دستور کار قرار گيرد و به مجلس ارايه شود. وزير پيشنهادي امور اقتصادي و دارايي خاطرنشان کرد: شرايط اقتصادي اکنون سخت است و ما به هتل ۵ ستاره دعوت نشده‌ايم؛ اين در حالي است که بايد با همراهي بخش خصوصي، مشکلات را حل کرد؛ تمام اين‌ها در شرايطي است که بخش خصوصي اگر تيم اقتصادي را در کنار خود ببيند، يک بحث است و اگر آن را ناديده بگيرد، موضوع ديگري است. کرباسيان گفت: دولت و مجلس در مورد مناطق آزاد به نتيجه خواهد رسيد، ضمن اينکه‌امور مناطق آزاد نيز به وزارت اقتصاد سپرده شده است؛ بنابراين بايد بخش خصوصي نيز در اين رابطه فعال شود.

حاشيه‌هاي بسته بودن سايت ثبت سفارش خودرو همچنان ادامه دارد. پس از چند هفته بسته بودن اين سايت حالا، مجتبي خسروتاج رييس سازمان توسعه تجارت با بيان اينکه محدوديت واردات خودرو و بسته بودن سايت ثبت سفارش ربطي به حمايت از توليدکنندگاني که خودرو وارد کرده‌اند ندارد، گفت: فعلا امکان ثبت سفارش به صورت CBU وجود ندارد و ضوابظ جديد پيش‌بيني شده براي واردات خودرو در انتظار تصويب دولت است.
هرچند طي هفته‌هاي گذشته برخي از واردكنندگان خودرو نسبت به تعطيل بودن سايت ثبت سفارش براي واردات خودرو انتقاداتي را مطرح كرده بودند و اين كار را عامل افزايش قيمت خودروهاي وارداتي در بازار مي‌دانستند، با اين همه مجتبي خسروتاج در گفتگو با اقتصاد آنلاين درباره نارضايتي واردکنندگان نسبت به بسته بودن ثبت سفارش خودرو اظهار کرد: دستورالعملي را براي دولت فرستاديم و تعيين کرديم که واردات خودرو براساس چه ضوابطي مي‌تواند انجام شود. وي در ادامه با اشاره به اينکه تا زماني که دولت ضوابط را اعلام نکند اجازه ثبت سفارش و واردات خودرو به صورت کامل را نمي‌دهيم، تاکيد کرد: توليدکنندگان داخلي و واحدهاي خودروساز داخلي، امروز واردات را به صورت قطعات يدکي و منفصله واردات را انجام داده و توليد مي‌کنند و از ظرفيت‌هاي داخلي استفاده مي‌کنند.
رييس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اينکه فعلا امکان ثبت سفارش به صورت CBU وجود ندارد، تصريح کرد: فعلا نمي‌توانم جزييات تغيير ضوابط را اعلام کنم و منتظر تصويب و اعلام از سوي دولت هستم. خسروتاج درباره اينکه شائبه‌اي ايجاد شده مبني بر اينکه بسته بودن ثبت سفارش با هدف حمايت از توليدکنندگاني که اقدام به واردات مي‌کنند صورت گرفته است، گفت: خير چنين چيزي درست نيست و اين محدوديت ربطي به خودروسازاني که واردات دارند، ندارد ولي به هرحال با توجه به شرايط کشور در پسابرجام چون تاکيد بر توليد داخل و سرمايه‌گذاري داخلي است، و با تعدادي از خودروسازان خارجي قرارداد مشارکت امضا شده، ضوابط واردات تغيير خواهد کرد.
 وي افزود: تغيير ضوابط با هدف استفاده از ظرفيت داخل، حمايت از توليد داخل و توسعه صادرات صورت گرفته است. خسروتاج در پاسخ به اينکه آيا با ضوابط جديد واردات محدود خواهد شد؟ گفت:اگر شرايطي که ما پيش‌بيني کرديم تصويب شود ممکن است واردات محدود نشود. رييس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به اينکه آيا تصويب اين دستورالعمل به دولت دوازدهم موکول خواهد شد؟ اظهار کرد: ما منتظر هستيم، ممکن است هر لحظه اين ضوابط در دولت تصويب شود.

يک کارشناس صنعت سيمان با اشاره به اينکه در حال حاضر تعرفه سيمان ايران به عراق از ۴۰ درصد به ۴۵ درصد افزايش يافته، گفت: اين تصميم در حالي گرفته شده که عربستان با پرداخت تعرفه‌اي اندک به راحتي سيمان خود را در بازار عراق به فروش مي‌رساند.
علي محمد بد در گفتگو با تسنيم، با گله از افزايش 5 درصدي تعرفه صادارت سيمان ايران به عراق، اظهار داشت: تعرفه صادرات سيمان به عراق 45 درصد است اما تعرفه صادارت سيمان عربستان به عراق حدود 17 درصد اعلام شده که اين موضوع اصلاً قابل پذيرش نيست.
مديرعامل هلدينگ سيمان غدير با بيان اينکه در مقطعي توليدکنندگان داخلي به دليل مازاد توليد، سيمان‌هاي خود را با قيمت ارزان به بازار عراق صادر مي‌کردند، افزود: اين موضوع باعث شد تا کارخانجات عراقي احساس خطر کرده و از دولت خود بخواهند تا تعرفه بالاتري را براي سيمان ايران لحاظ کنند. اين کارشناس سيمان تصريح کرد: امروز ايران نقش مهمي‌در امنيت کشور عراق دارد و نبايد با چنين برخوردهايي از طرف عراقي‌ها روبه رو شود. به همين منظور از وزير جديد صنعت درخواست مي‌کنيم تا با تعامل با طرف عراقي اقدام لازم را براي معقول کردن تعرفه سيمان صادراتي ايران انجام دهد.

يکي از مقامات انجمن توليدکنندگان قطعات خودرو در ايران از آمادگي قطعه‌سازان ايراني براي همکاري با همتايان خود در جمهوري آذربايجان خبر داد.
به گزارش ايسنا، محمدرضا نجفي منش، دبير انجمن قطعه‌سازان خودروي ايران با اشاره به همکاري‌هاي کنوني ميان خودروسازان اين دو کشور، ايران‌خودرو و AzEuroCar، اظهار کرد که قطعه‌سازان ايراني مي‌توانند با همکاري صنعتگران آذربايجاني فعاليت کنند. وي در ادامه افزود: شرکت‌هاي ايراني و اروپايي در حال حاضر بيش از ۵۰ جوينت ونچر براي توليد قطعات خودرو در ايران تشکيل داده‌اند. طبق گفته وي، در حال حاضر حدودا ۱۲۰۰ تامين‌کننده قطعه در ايران وجود دارند. جواد جهانگيرزاده، سفير ايران در جمهوري آذربايجان هم پيش‌تر در مصاحبه‌اي عنوان کرده بود که انتظار مي‌رود خودروسازان اين دو کشور در سال‌جاري اقدام به ايجاد يک جوينت ونچر کرده و نخستين محصول آن در پاييز وارد بازار شود. طبق گزارش آذرنيوز، ايران‌خودرو و AzEuroCar LLC در سال ۲۰۱۶ ، توافق‌نامه‌اي را براي ساخت يک کارخانه مشترک خودرو امضا کردند. اين کارخانه با ظرفيت توليد حدود ۱۰ هزار خودرو در سال، چهار مدل ايراني سمند، سورن، رانا و دنا را توليد خواهد کرد. اين پروژه ۱۵ ميليون دلار ارزش دارد و حدود ۲۵ درصد آن از سوي طرف ايراني سرمايه گذاري خواهد شد.

مديرعامل زامياد گفت: مگاپلتفرم ديلي با قابليت توليد کاميونت، ميني‌بوس، ون مسافري و آمبولانس است که با شرکت ايويکو در حال مذاکره براي انعقاد تفاهم‌نامه و توليد اين محصول در کشور هستيم.
به گزارش سايپانيوز؛ فريدون حميدي درخصوص وضعيت توليد نيسان آبي گفت: اين خودرو به دليل سخت کار بودن محبوبيت زيادي دارد و در حمل و نقل کشور نقش بسيار کليدي دارد. وي تاکيد کرد: در گذشته اين محصول مشکلاتي داشته که با تلاشي که در حوزه‌هاي ارتقا قطعات و پوشش استانداردها صورت گرفته توانستيم استانداردهاي روز کشور را پوشش دهيم و توانستيم سطح آلايندگي آنرا ارتقا و مصرف سوختش را به شدت کاهش دهيم و در حال حاضر ۸۰ درصد اين خودرو را به صورت دوگانه سوز به بازار عرضه کنيم. حميدي افزود: با توجه به اينکه براي ارتقاي اين خودرو براساس استانداردهاي جديد نياز به سرمايه‌گذاري در حدود ۲۰۰ ميليارد تومان وجود داشت تصميم گرفتيم که به سمت محصولات جديد برويم و در حال حاضر محصول جديد پادرا در حال توليد است و محصول پادرا ۲ را در دستور کار داريم و در آينده وارد بازار خواهيم کرد. وي افزود: در حال حاضر محصول جديد ديگري با عنوان پلت فرم f22 در دستور کار است که در آينده اطلاعات تکميلي اين خودرو جديد وارد بازار خواهد شد. مديرعامل زامياد درخصوص خودرو پادرا افزود: با توجه به علاقه بازار به خودروهاي دوگانه‌سوز، در حال کار بر روي موتور خودرو پادرا هستيم و پروژه اي تعريف شده تا موتور اين خودرو دوگانه‌سوز شود و اميدوارم تا ۲ ماه ديگر موتور دوگانه سوز و در آينده نزديک موتور ديزل اين خودرو توليد و وارد بازار شود. وي در خصوص همکاري با شرکت ايويکو گفت: مذاکرات خوبي با اين شرکت آغاز شده و درسال گذشته توانستيم ۲۵۰ دستگاه خودرو سنگين از اين شرکت توليد و عرضه کنيم و امسال نير برنامه افزايش توليد خواهيم داشت. مديرعامل زامياد گفت: در حال مذاکره براي محصول جديد ديلي هستيم، اين محصول خانواده اي از گروه ايويکو است که پلتفرم مشترک دارد و مي‌توان بر روي اين پلتفرم کاميونت، ميني بوس، ون مسافري و آمبولانس توليد شود و کاربري‌هاي مختلفي دارد و در حال مذاکره براي انعقاد تفاهم نامه با ايويکو هستيم. وي افزود: اميدواريم تا اواخر شهريور ماه، اين تفاهم نامه‌امضا شود و در اينصورت مراحل اجرايي آن تا اواخر سال جاري انجام خواهد شد.

اعتراض رسمي‌به افتتاح مرکز تجاري ترکيه
رئيس اتحاديه پوشاک با بيان اينکه فروش‌هاي فوق‌العاده ناشي از رکود بازار است، گفت: شوهاي عرضه پوشاک خانگي بدون مجوز به معضلي براي بخش خدمات پوشاک تبديل شده است.به گزارش فارس ابوالقاسم شيرازي در نشست خبري با ابراز خرسندي از وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت گفت: شريعتمداري در دوره 8 ساله‌اي که وزير بازرگاني بود خدمات زيادي را به بخش توليد و بنگاه‌هاي کوچک کرد. رئيس اتحاديه پوشاک با بيان اينکه وظيفه دولت برداشتن موانع از سر راه توليد‌کنندگان است، گفت: حضور گسترده شوهاي عرضه پوشاک خانگي به يک معضل براي بخش عرضه پوشاک تبديل شده است که دولت بايد با اين شوهاي بدون مجوز که عرضه کننده پوشاک خارجي (آلوده) هستند مقابله کند. وي با بيان اينکه صنعت پوشاک با رکود همراه است، افزود: عرضه پوشاک بيشتر از تقاضاست و در شرايط فعلي همه فروش فوق‌العاده گذاشتند و در تمام سال عرضه‌کنندگان محصولات خود را به صورت فروش فوق‌العاده عرضه مي‌کنند تا بتوانند حداقل به بخشي از سرمايه خود برسند.رئيس اتحاديه پوشاک بيان داشت: با حمايت‌هاي دولت طي 6 ماه مي‌توانند توليدات خود را ارتقا بخشند و وضعيت توليد را بازسازي کرده و آن را به توليد رقابت پذير تبديل کنند.رئيس اتحاديه پوشاک با بيان اينکه دغدغه فعلي ما قيمت تمام شده بالاست گفت: دولت براي جلوگيري از واردات قاچاق بايد کمک کند تا توليد‌کنندگان مواد اوليه خود را راحت تأمين کنند.

بازارهاي صادراتي ايران تکان نخوردند
استناد به‌امارهاي صادرات در چهار ماه اول سال جاري گوياي آن است که همچنان کشور چين در صدر بازارهاي صادراتي ايران قرار داشته و پس از آن عراق و امارات متحده عربي در رده‌هاي بعدي جدول قرار مي‌گيرند. به گزارش ايسنا، ايران در چهار ماه اول سال جاري بالغ بر ۳۷ ميليون و ۶۳۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۳ ميليارد و ۴۵۸ ميليون و ۸۴۸ هزار دلار صادرات داشته است که اين ميزان از نظر وزني ۱۱.۴۹ درصد و از نظر ارزش ۹.۵۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۵ را نشان مي‌دهد. در اين مدت همچنان به روال سال‌هاي قبل چين بزرگترين مشتري صادراتي ايران بوده که بالغ بر ۱۰ ميليون و ۳۳۹ هزار تن کالا به ارزش دو ميليارد و ۸۴۱ ميليون دلار به اين کشور صادر شده است. از نظر وزني ۲۷.۴۷ درصد و از نظر ارزش ۲۱.۱۱ درصد از مجموع صادرات کشور مربوط به اين کشور مي‌شود. پس از چين، عراق در حالي در رتبه دوم جدول قرار مي‌گيرد که بالغ بر چهار ميليون و ۱۳۴ هزار تن کالا به مقصد اين کشور روانه شده و از نظر ارزش رقمي‌بالغ بر دو ميليارد و و ۵۲ ميليون دلار حجم صادرات ايران به اين کشور همسايه بوده است. البته از نظر وزني صادرات به اين کشور ۱۰.۹۹ درصد از کل صادرات کشور را در بر گرفته و ارزش صادرات به عراق ۱۵.۲۵ درصد بوده است. همچنين كشورهاي امارات متحده عربي، جمهوري كره، هند، افغانستان، تركيه، پاكستان، تايلند و تايوان در رده‌هاي سوم تا دهم قرار دارند.

نگاه صادرات‌محور
 عامل افزايش کيفيت توليد داخل

دبير کميسيون صنايع مجلس گفت: نگاه صادرات‌ محور در کابينه دولت دوازدهم باعث افزايش کيفيت توليدات داخلي خواهد شد و در نهايت، تسهيل روند صادرات را در پي دارد. سيدجواد حسيني‌‌کيا در گفتگو با فارس اظهار داشت: نگاه صادرات‌ محور باعث افزايش کيفيت کالاها و توليدات داخلي خواهد شد و در نهايت، تسهيل روند صادرات را در پي دارد. وي ادامه داد: حضور شريعتمداري در وزارت صنعت مي‌تواند باعث جهت دهي منابع بانکي به حوزه صنعت شود و افق جهاني را براي توليدات ايراني فراهم کند. دبير کميسيون صنايع با تأکيد بر لزوم انتصاب معاونين قوي در بخش‌هاي صنعت و معدن در دولت دوازدهم، گفت: در سال‌هاي قبل موضوع معدن مغفول مانده، اما در اين دوره مي‌توان از ظرفيت بالاي اين بخش استفاده کرد. وي ادامه داد: وزير جديد صنعت بايد در زمينه کاهش قيمت تمام شده توليدات و استفاده حداکثري از توان توليد داخل تلاش کند.

توتون وارداتي ۴۰ درصد گران‌تر از ايراني
رئيس مرکز برنامه ريزي دخانيات کشور با اشاره به اينکه در حال حاضر سطح زير کشت توتون در کل کشور تنها ۲۰ درصد نياز داخلي را تامين مي‌کند، گفت: توليد توتون را تا حد نياز کشور افزايش خواهيم داد. به گزارش ايسنا، علي اصغر رمزي در جلسه تبيين سياست‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه دخانيات که در گرگان برگزار شد، اظهار کرد: مطابق قانون برنامه ريزي کشت، داشت و برداشت توتون در مرکز برنامه ريزي دخانيات کشور در وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت مي‌گيرد و از آنجاکه ۸۰ درصد از اين محصول از خارج وارد مي‌شود، برنامه ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت، توسعه سطح زير کشت اين محصول تا پنج برابر توليد فعلي است که کشور در اين زمينه خودکفا و از خروج ارز نيز جلوگيري خواهد شد. وي افزود: توتون وارداتي ۳۰ تا ۴۰ درصد گران‌تر از توتون‌هاي داخلي است، لذا اين کالا يک کالاي با ارزش است، ضمن اينکه با فرآوري، ارزش افزوده بسيار بالاتري بخصوص براي صادرات خواهد داشت. رمزي ادامه داد: هر
توليد کننده اي که به پروسه کاشت، داشت و برداشت اين محصول با ارزش وارد شود، يک صرفه اقتصادي براي کشور خواهد بود. رئيس مرکز برنامه ريزي دخانيات کشور خاطرنشان کرد: از لحاظ کشاورزي نيز اين محصول يک سوم برنج آب مصرف مي‌کند و مي‌تواند جايگزين مناسبي براي آن در مناطقي که با مشکل کم آبي روبرو هستند، باشد.

درآمد ۲۰۰ ميليارد توماني دولت
 از شماره‌گذاري خودرو

براساس جديدترين گزارش بانک مرکزي درآمد دولت از ماليات بر شماره‌گذاري خودرو در دو ماهه نخست امسال بالغ بر ۲۰۰ ميليارد تومان بوده است. به گزارش ايسنا، اين درآمد در حالي است که پيش‌بيني مصوب دو ماهه از اين ناحيه در بودجه معادل ۱۹۰ ميليارد تومان بوده است. همچنين درآمد دولت از ماليات بر نقل و انتقال خودرو در دو ماهه نخست امسال برابر با ۷۰ ميليارد تومان بوده است. البته درآمد دولت از اين ناحيه کمتر از پيش‌بيني ۱۰۰ ميليارد توماني مصوب در بودجه بوده است. همچنين درآمد دولت از ماليات بر واردات خودرو در دو ماهه نخست امسال نيز بالغ بر ۴۰ ميليارد تومان بوده است. درآمد محقق شده دولت از اين ناحيه حدودا يک دهم پيش‌بيني ۵۰۰ ميليارد توماني مصوب در بودجه بوده است.