اقبال اکثريت نمايندگان به ژنرال نفتي نشان مي‌دهد؛
کورش شرفشاهي - در آستانه تشکيل دولت دوازدهم قرار داريم اما قبل از همه چيز، وزراي پيشنهادي بايد از سدي به نام راي اعتماد بهارستان بگذرند. البته نمايندگان براي خودشان پيش شرط‌هايي دارند که بايد وزرا نسبت به آنها پاسخگو باشند. اما اينکه تا چه‌اندازه وزراي پيشنهادي در بازي‌هاي سياسي گير کنند و نتوانند آراي طرف مقابل را جلب کنند، نکته مهمي‌است که نبايد ناديده گرفته شود.
خروج از انزواي نفتي
در اين رابطه جلال ميرزايي، عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌بيژن زنگنه را بهترين گزينه براي تصدي وزارت نفت دانست و گفت: ايشان سالهاست که به صورت تخصصي در زمينه نفت فعاليت مي‌کنند و درست نيست اين وزارتخانه گسترده را به افرادي ناشي بسپاريم. وي با تاکيد بر اينکه با روي کار آمدن زنگنه در وزارت نفت، بسياري از مشکلات حل شد گفت: ديديم که ايشان سهم ايران را از بازارهاي نفتي پس گرفت و در حالي که تمامي‌کشورها ملزم به کاهش سهم نفت شدند، ايران توانست سهم خود را در اوپک افزايش دهد. نماينده ايلام با اشاره به اينکه با ديپلماسي نفتي زنگنه، جمهوري اسلامي‌ايران از انزواي نفتي خارج شد گفت: در حالي که با عربستان چالش جدي داشتيم، اما ديديم که آنها نيز پذيرفتند سهم خود را کاهش دهند و بخشي از سهمشان را به ايران بدهند. وي با اشاره به گسترش ميادين مشترک گازي و نفتي گفت: مدتها بود که ميادين مشترک را رها کرده بوديم و کشورهاي ديگر از جمله قطر هر کاري که دلشان مي‌خواست با ميادين مشترک ميکردند به نوعي که قطر 16 برابر جلوتر از ايران بود. اما اکنون در شرايطي قرار داريم که سهم ايران و قطر از ميادن مشترک مساوي مي‌شود.ميرزايي با تاکيد براينکه درست نيست اين حوزه مشترک را به فردي ناآشنا به حوزه نفت و گاز بسپاريم گفت: لازم است براي چهار سال ديگر زنگنه وزارت نفت را مديريت کند و پس از آن نيز بايد از ايشان به عنوان مشاوري کارآمد استفاده شود.
زنگنه مقابل ترامپ ايستاد
از سوي ديگر رسول خضري، نماينده پيرانشهر در مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر اينکه نبايد حوزه‌هاي تخصصي را به افراد بي تجربه بسپاريم گفت: چه بخواهيم و چه نخواهيم، اقتصاد ايران بر نفت استوار است و نمي‌توانيم رفتاري در پيش بگيريم که اين حوزه با چالش رو به رو شود. وي با اشاره به معرفي زنگنه براي تصدي وزارت نفت گفت: خوشبختانه آقاي زنگنه اين مسووليت را پذيرفت و با توجه به جو مجلس شوراي اسلامي، گمان مي‌رود که ايشان راي بالايي از نمايندگان بگيرد.خضري با اشاره به تسلطي که زنگنه در حوزه نفت و گاز دارد گفت: خوشبختانه آقاي زنگنه زبان نفت را مي‌شناسد و مي‌داند در نشستهاي تخصصي چگونه صحبت کند. وي با اشاره به قرارداد توتال گفت: در حالي که‌امريکا به دنبال چالش براي ايران است و مي‌خواهد برجام را هوا کند، وزارت نفت با عقد قراردادي به اين بزرگي با فرانسه، خط بطلاني بر تفکرات ترامپ کشيد و تقريبا تحريم ايران منتفي شده است. نماينده پيرانشهر با اشاره به توسعه پارس جنوبي گفت: خوشبختانه پارس جنوبي به اشتغالزايي مطلوب نزديک شده و در آستانه به دست آوردن سهميه ايران از بازارهاي جهاني هستيم.
بيرون کشيدن حق ايران از حلقوم جهان
در همين رابطه عبدالحميد خدري نماينده بوشهر با تاکيد بر اينکه اولين درخواست ما اين بود که ميانگين سني پايين بيايد گفت: اما تاکيد ما بر اين است که وزراي توانمند حتي اگر سن بالايي داشته باشند اما توانمند هستند، درکابينه حفظ شود. وي بيژن زنگنه را يکي از مهمترين وزراي دولت دوازدهم دانست و گفت: آقاي زنگنه بارها و بارها توانسته است حق ايران را از حلقوم ديگر کشورها بيرون بکشد. عضو کميسيون انرژي مجلس با تاکيد بر اينکه در جلسات تخصصي خارجي همراه با آقاي زنگنه بوده است گفت: ايشان در بين وزراي جهان با چنان اقتداري صحبت کرد که آنان نتوانستند ايشان را محکوم کنند وجالبتر اينکه آقاي زنگنه توانست حرف خودش را به کرسي بنشاند. وي با تاکيد بر اينکه توانمندي و تسلط آقاي زنگنه در حوزه نفت به‌اندازه اي بالا بود که باعث شده سياستمداران اقتصادي ديگر کشورها براي آقاي زنگنه احترام قايل شوند گفت: اگر به تمامي‌مذاکرات گذشته توجه کنيم، تاکنون سراغ نداريم در مذاکره اي دولت ايران مغبون شده باشد. خدري به قرارداد وزارت نفت اشاره کرد و گفت: قراردادهاي آي.پي.سي به‌اندازه اي خوب بوده که توانسته‌ايم نقش ايران را در جهان برجسته کنيم.
زمان آزمون و خطا نيست
يحيي کمالي پور نماينده جيرفت و عنبرآباد در مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر اينکه اولين انتقاد ما به دولت يازدهم، سن بالاي وزرا بوده است گفت: البته وقتي فردي توانمني خوبي دارد و مي‌تواند بر وزارتخانه اي به خوبي مديريت کند، نمي‌توانيم او را کنار بگذاريم. وي با اشاره به اينکه در برخي وزارتخانه‌ها شاهد بوديم که زيرمجموعه به حرف وزير گوش نمي‌داد گفت: در حوزه نفت و گاز تسلط خوبي را شاهد هستيم که ناشي از توانمندي آقاي زنگنه بر اين بخش است. عضو کميسيون حقوقي و قضايي مجلس گفت: نفت به‌اندازه اي گسترده است که نه تنها گردش مالي بسيار بالايي براي کشورمان دارد، بلکه اشتغالزايي خوبي دارد و ديده‌ايم که هرگاه در بخش نفت به مشکل خورده‌ايم، اقتصاد کشورمان نيز با چالش رو به رو شده است. وي با تاکيد بر اينکه ديپلماسي نفتي ادبيات خاص خودش را دارد گفت: اينکه فردي توان مديريت در يک بخش داشته باشد و بتواند با همان ادبيات سخن بگويد، مي‌تواند مشکلات را حل کند.کمالي پور با تاکيد بر اينکه در شرايطي نيستيم که با آزمون و خطا کشور را اداره کنيم گفت: اگر قرار باشد وزيري را به کار بگيريم که تسلط کافي بر نفت ندارد يا امکان اشتباه داشته باشد، در زمينه نفت و گاز با مشکل رو به رو خواهيم شد.
آشنا به نرم افزار و سخت افزار
همچنين سعيد باستاني نماينده تربت حيدريه در مجلس شوراي اسلامي‌وزير نفت را يکي از وزراي با تجربه ايران دانست و گفت: آقاي زنگنه هم نفت را به خوبي مي‌شناسد و هم حوزه مديريتي نفت را به خوبي مي‌شناسد. وي با تاکيد بر اينکه زنگنه هم نرم افزاري وهم سخت افزاري وزارت نفت را به خوبي مي‌شناسد گفت: آقاي زنگنه تاکنون مسير را به خوبي پيش رفته است گفت: ما چاره اي به غير از استقاده از مديريت آقاي زنگنه در وزارت نفت نداريم زيرا ايشان برنامه‌هايي براي وزرات نفت پي ريزي کرده که اگرفرد ديگري بيايد، شايد نتواند يا نخواهد آن برنامه‌ها را اجرايي کند ودر نتيجه شاهد يک عقبگرد در وزارت نفت خواهيم بود. عضو کميسيون صنايع ومعادن مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به اينکه در حوزه نفت وابستگي بودجه بسيار است گفت: اگر در آينده سياستها تغيير کرد، آنگاه بايد براي اين وزارتخانه نيز فکر ديگري کرد اما اکنون که نفت براي کشور حرف اول را مي‌زند، بهترين کار اين است که آقاي زنگنه را در وزارت نفت داشته باشيم. وي با تاکيد بر اينکه مجلس شوراي اسلامي‌اقبال خوبي نسبت به آقاي زنگنه دارد گفت: نمايندگان مجلس بارها در جلسات بررسي لايحه بودجه و برنامه ششم توسعه با آقاي زنگنه گفتگو کرده‌اند و تسلط ايشان در حوزه نفت اثبات شده است. بنابر اين هرگز نمي‌توانيم منکر توانمندي ايشان بشويم. باستاني با تاکيد بر اينکه ابتدا بايد بدانيم در چه مقطعي قرار داريم و اکنون در چه شرايطي هستيم گفت: وزارت نفت در دولت گذشته نتوانسته بود جايگاه ايران را به دست بياورد و هنگامي‌که به‌امروز نگاه مي‌کنيم، مي‌بينيم به جايگاه خوبي رسيده‌ايم.
تربيت جوانان با مديريت زنگنه
از سوي ديگر سيدمرتضي خاتمي‌نماينده ماهنشان در مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر اينکه لياقت و توانمندي آقاي زنگنه در وزارت نفت غير قابل انکار است گفت: کافي است چهار سال گذشته وزارت نفت را با امروز مقايسه کنيم و ببينيم چه تحولاتي دراين مدت در وزارت نفت رخ داده است. وي با اشاره به قراردادهاي جديد نفتي که باعث شده تحريمها شکننده به نظر برسد گفت: شايد در جزييات انتقادهايي به اين قراردادها وارد باشد اما در مجموع توانسته‌ايم تحريمها را به اثر کنيم و به‌امريکا نشان دهيم که در تحريم ايران تنهاست. نماينده ماهنشان در مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر اينکه اقتصاد کشور وابستگي شديدي به نفت دارد گفت: به همين دليل است که اطلاعات جامعي در خصوص وزارت نفت داريم. خاتمي‌با اشاره به سابقه درخشاني که زنگنه در مديريت نفتي داشته است گفت: ايشان در حال حاضر بهترين گزينه براي وزارت نفت است و اگر قرار باشد روزي به همکاري آقاي زنگنه پايان داده شود،‌مي‌بايست در پستهاي مشورتي همچنان به فعاليت خودشان ادامه دهند. وي با يادآوري اينکه تاکنون بر جوانگرايي در کابينه تاکيد داشته‌ايم گفت: منظور ما ناديده گرفتن تجربيات افراد توانمند نيست و بهتر اين است که از جوانان در کنار آقاي زنگنه استفاده شود تا در آينده مديران توانمندي تربيت شود.
وزيري اقتصادي - سياسي
در همين رابطه رحيم زارع عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: کار نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌انتخاب بهترينها براي اداره کشور است و آنچه در مجلس شوراي اسلامي‌مطرح مي‌شود،‌بيانگر آن است که در شرايط کنوني هچي گزينه اي بهتر از آقاي زنگنه براي وزارت نفت نداريم. وي با تاکيد بر اينکه قرار است وزراي پيشنهادي براي مدت چهار سال مديرت کشور را بر عهده بگيرند گفت: بايد بهترين را انتخاب کنيم و تنها ملاک ما در اين انتخاب وزرا، تخصص، تجربه، توانمندي، تعهد و کارآمدي است. زارع با انتقاد از بازي‌هاي سياسي در انتخاب وزرا گفت: قرار نيست به واسطه همفکري يا هم جناح بودن، به وزيري بدون تجربه و تخصص راي بدهيم يا وزير با تجربه و متعهدي را رد صلاحيت کنيم. وي با تاکيد بر اينکه وزارت نفت يکي از حساس‌ترين وزارتخانه‌هاي کشور است گفت: وزارت نفت يک وزارتخانه سياسي است و بايد به درستي مديريت شود. نماينده آباده با اشاره به اينکه‌امروزه اقتصاد و سياست به هم گره خورده‌اند گفت: شايد کشاورزي و صنايع و معادن اهميت خاصي داشته باشند اما امروزه در نتيجه هر تشنج سياسي، قيمت نفت تغيير مي‌کند و مي‌بينيم که نفت تا چه‌اندازه سياسي است. بنابر اين نبايد وزيري ناآگاه در وزارت نفت به کار بگيريم.
وزيري ثابت قدم درنفت
 واما نبي هزار جريبي، نماينده گرگان و آق قلا در مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر اهمين وزارت نفت در اقتصاد و اشتغال کشور گفت: وزارتخانه اي با اين حساسيت و گستردگي را نمي‌توان به سادگي به دست هر مديري سپرد و بايد فردي توانمند بر مسند اين وزارتخانه باشد. وي با تاکيد بر اينکه بهترين گزينه براي اداره وزارت نفت،آقاي زنگنه است گفت: سوابق آقاي زنگنه نشان مي‌دهد که تسلط کافي بر حوزه نفت دارد و هرگز از اين حوزه بيرون نرفته است. عضو کميسيون برنامه و بودجه با اشاره به اينکه وزراي کابينه در بخشهاي گوناگون فعال بوده‌اند گفت: تخصص آقاي زنگنه ناشي از آن است که هرگز از اين حوزه بيرون نرفته و هرگز مسووليتي به غير از نفت نپذيرفته است. وي با تاکيد بر اينکه آقاي زنگنه بالاترين راي را از مجلس خواهد گرفت گفت: ايشان تعامل خوبي با نمايندگان داشته و هر سوالي از ايشان داشتيم با دقت پاسخ داده‌اند. هزارجريبي با ابراز تاسف از اينکه نگاه جناحي باعث مي‌شود عملکرد وزرا در برخي موارد ديده نشود گفت: ملاک راي اعتماد به وزرا بايد تخصص و تجربه باشد و آنچه تا امروز در کارنامه آقاي زنگنه ديده مي‌شود، توان اداره وزارت نفت است. وي با اشاره به افزايش سهم نفت ايران از بازارهاي جهاني گفت: ديپلماسي نفتي آقاي ربيعي به‌اندازه اي قوي بوده که در دوران کاهش سهم نفت اوپک توانستيم سهم ايران را بالا ببريم و به دوراني بازگرديم که تحريمها شروع نشده بود.

7 شرکت هندي خريدار نفت خام ايران
ايران در ماه ژوئيه (تير- مردادماه) ۵۰۲ هزار بشکه نفت خام به شرکت‌هاي دولتي و خصوصي هند صادر کرده است.به گزارش ايلنا، در حالي که خبرگزاري‌هاي بين المللي از کاهش خريد نفت هند از ايران خبر مي‌دهند، آمارها نشان مي‌دهد مقدار خريد نفت خام اين کشور از ايران نه تنها کاهش نداشته بلکه افزايشي بوده است.هند در ماه ژوئيه ۵۰۲ هزار بشکه نفت خام از ايران خريداري کرده است.مشتريان هندي نفت ايران نيز از سه شرکت به هفت شرکت افزايش يافته‎اند که مي‌توان از ريلانس و اسار به عنوان مطرح‌ترين آنها نام برد که هيچ کاهشي در برداشت نفت خام از ايران نداشته‌اند.

بنزين‌هاي وارداتي استاندارد است
مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران گفت: همه محموله‌هاي بنزين وارداتي کشور، استاندارد است.به نقل از ايرنا، عباس کاظمي‌درباره ادعاي عرضه بنزين غيراستاندارد وارداتي در برخي شهرها، اظهار کرد: در هشت کلانشهر کشور، بنزين يورو ۴ و پاک عرضه مي‌شود که البته در برخي شهرها مانند شيراز و مشهد، بخشي از نياز سوخت با بنزين يورو ۴ و بخشي نيز با بنزين معمولي تامين مي‌شود.
وي افزود: البته بنزين معمولي توزيعي غيراستاندارد نيست و همه استانداردهاي لازم را داراست.مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي درباره مقدار توليد بنزين کشور، گفت: اکنون ميانگين توليد روزانه بنزين کشور به ۶۷ ميليون ليتر در روز رسيده که ۲۷ ميليون ليتر آن بنزين يورو ۴ است.کاظمي‌تصريح کرد: ميانگين مصرف روزانه بنزين امسال ۷۹ ميليون ليتر بوده، اما در روزهاي اخير به دليل سفرهاي تابستاني به ۸۴ ميليون ليتر افزايش يافته است.بر اساس اين گزارش، چندي پيش، برخي رسانه‌هاي منتقد دولت ادعاي توزيع بنزين وارداتي غيراستاندارد را در يک کلانشهر مطرح کرده بودند.
بخشي از بنزين مورد نياز کشور هم اکنون از محل واردات، تامين مي‌شود، اما با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، پس از راه‌اندازي کامل پالايشگاه ستاره خليج فارس، نه تنها واردات بنزين متوقف خواهد شد، بلکه ايران به صادر کننده بنزين نيز تبديل مي‌شود.
هم اکنون ايران از ميان پنج فرآورده اصلي نفت، صادرکننده چهار فرآورده نفتي شامل گازوئيل، نفت سفيد، نفت کوره و گاز مايع بوده و در شرايط کنوني، تنها بخشي از بنزين مورد نياز کشور از محل واردات تامين و توزيع مي‌شود.
ايران به عنوان بزرگ‌ترين دارنده مخازن گازي جهان قدم جدي خود را براي صادرات گاز طبيعي برداشته است، به طوريکه ميزان صادرات گاز طبيعي از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۳۹۶ بيش از دو برابر رشد داشته و از ۳۰ ميليون مترمکعب در روز در سال ۱۳۹۴ به ۷۸ ميليون مترمکعب در روز تا پايان سال ۱۳۹۶ خواهد رسيد. بر اساس برنامه ريزي وزارت نفت، ميزان صادرات گاز طبيعي تا پايان سال ۱۳۹۹ به ۱۹۵ ميليون مترمکعب خواهد رسيد.
به نقل از ايسنا، ميزان صادرات گاز به ترکيه در سال ۱۳۹۴، ۳۰ ميليون مترمکعب در روز بوده که اين ميزان براساس قراردادي که وجود دارد تا سال ۱۳۹۹ افزايش يا کاهشي نخواهد داشت. صادرات گاز به عراق که از سال ۱۳۹۵ و با پنج ميليون مترمکعب در روز آغاز شده در سال ۱۳۹۶ به ۲۵ ميليون مترمکعب در روز خواهد رسيد و طي سال‌هاي ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتيب به ۴۰، ۵۰ و ۵۰ ميليون مترمکعب در روز مي‌رسد.
صادرات گاز به عمان از سال ۱۳۹۷ و با ۱۰ ميليون مترمکعب در روز آغاز خواهد شد که اين ميزان در سال‌هاي ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ۲۵ ميليون مترمکعب در روز خواهد رسيد. صادرات گاز به پاکستان نيز در سال ۱۳۹۶ با ۱۵ ميليون متر مکعب در روز آغاز خواهد شد که اين ميزان در سال‌ ۱۳۹۷ حفظ خواهد شد اما در سال‌هاي ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، ۲۵ ميليون مترمکعب در روز خواهد بود.صادرات گاز به صورت ال ان جي در سال ۱۳۹۷ با ۱۱ ميليون مترمکعب در روز آغاز مي‌شود و در سال‌هاي ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ۲۱ ميليون متر مکعب در روز مي‌رسد.
صادرات به ديگر کشورهاي هدف نيز از سال ۱۳۹۶ به هشت ميليون مترمکعب در روز مي‌رسد که اين ميزان در سال‌هاي ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، ۳۲ ميليون مترمکعب در روز و در سال ۱۳۹۹ معادل ۴۵ ميليون مترمکعب در روز خواهد بود، به طوري کلي مجموع صادرات گاز طبيعي در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به ترتيب ۳۰ و ۳۵ ميليون مترمکعب در روز بوده که اين ميزان در پايان سال ۱۳۹۶ به ۷۸ ميليون مترمکعب در روز و در سال‌هاي ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ۱۳۸، ۱۸۳ و ۱۹۵ ميليون مترمکعب در روز خواهد رسيد.
درصد بهره‌مندي روستايي و شهري از گاز طبيعي
بهره‌مندي روستاييان از گاز طبيعي در خردادماه سال ۱۳۹۲، ۵۵ درصد بود که اين ميزان در اسفندماه ۱۳۹۲ به ۵۸، در اسفندماه سال ۱۳۹۳ به ۶۳، در ارديبهشت‌ماه سال ۱۳۹۴ به ۶۳، در اسفندماه سال ۱۳۹۴ به ۷۴ درصد رسيد و بهره مندي روستاييان از گاز طبيعي تا پايان سال ۱۳۹۶، ۹۶ درصد خواهد بود.
بهره‌مندي شهري از گاز طبيعي که در خرداد ماه سال ۱۳۹۲، ۹۵درصد بود در اسفندماه سال‌هاي ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳، ارديبهشت‌ماه سال ۱۳۹۴ و اسفند ماه ۱۳۹۴ به ۹۶ درصد رسيد و بهره مندي شهري از گاز طبيعي در سال ۱۳۹۶، ۹۸ درصد خواهد بود. به طور کلي بهره مندي کل کشور از گاز طبيعي در خرداد ماه ۱۳۹۲، ۸۵ درصد بوده است که اين ميزان تا آخر سال ۱۳۹۶ به ۹۷ درصد رسيد.
سوخت مصرفي نيروگاه‌هاي کشور
سهم سوخت مايع نيروگاه‌هاي کشور در سال ۱۳۹۲ معادل ۴۲ درصد و در سال ۱۳۹۳ معادل ۲۷ درصد بوده است، اين ميزان که روند کاهشي داشته است در سال‌هاي ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ترتيب ۱۹، ۱۵ و ۱۴ درصد بوده است. اين ميزان قرار است در سال‌هاي ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ۱۲، ۱۱ و ۱۰ درصد برسد. همچنين سهم نفت کوره نيروگاه‌هاي کشور در سال ۱۳۹۲ معادل ۲۴ درصد بوده که در سال ۱۳۹۵ به ۱۰ درصد کاهش يافته است. سهم نفت کوره نيروگاه‌ها تا پايان سال ۱۳۹۶، ۹ درصد و تا پايان سال ۱۳۹۹ معادل هفت درصد خواهد شد.
بي‌طرف:
وزير پيشنهادي نيرو با بيان اينکه ساختار وزارت نيرو نيازمند تحول است، گفت: بايد از نيروهاي جوان و مومن که داراي انگيزه کافي و تفکر جهادي هستند براي اداره اين وزارتخانه استفاده شود.
حبيب اله بيطرف وزير پيشنهادي نيرو با حضور در فراکسيون نمايندگان ولايي، گفت: بحث آب امروز يکي از بحران‌هاي کشور است، منابع آب ما محدود است و صنعت کشاورزي کشور مانيازمند بهره برداري درست از منابع آب است.
وي با اشاره به اقداماتش در وزارت نيرو در دولت اصلاحات اظهار داشت: در آن زمان تأمين آب شهرها و پروژه‌هاي سدهاي مخزني در دستور کار ما قرار داشت. البته بايد به مديريت تقاضا و بهره وري نيز مي‌پرداختيم. اما در دوره‌هاي بعد از بنده نسبت به اين دو موضوع مهم اقدامات مهمي‌صورت نگرفت و فشارهاي زيادي به منابع زيرزميني آمد.
بيطرف تأکيد کرد: تعداد زيادي از روستاها امروز با تانکر آبرساني مي‌شود، بايد طرح‌هايي براي طرح استحصال طبيعي آب اجرا شود و راهکارهاي اقتصادي براي تجارت آب پيش بيني گردد.
وزير پيشنهادي نيرو تصريح کرد: سند جامع آب با رويکرد يکپارچه با اتکا به ظرفيت مديريتي وزارت نيرو ارائه خواهد شد.
وي همچنين با انتقاد از ساختار وزارت نيرو اظهار داشت: ساختار وزارت نيرو تحليل رفته و کارا نيست. مديريت در اين وزارتخانه ضعيف شده و نيروهاي کارشناس و بازنشسته شده و انگيزه کافي ندارند.
بيطرف در پايان گفت: بايد از نيروهاي جوان و مومن که داراي انگيزه کافي و تفکر جهادي هستند براي اداره اين وزارتخانه استفاده شود تا تحولي در ساختار مديريتي وزارت نيرو ايجاد گردد.
صدها معترض يک تاسيسات نفتي متعلق به شرکت انگليسي-هلندي رويال داچ شل را در نيجريه اشغال کردند و توزيع مناسب‌تر درآمدهاي نفتي را در اين کشور خواستار شدند.
به گزارش ايسنا، گودسون اگبلکرو - رئيس گروه محلي - روز شنبه در مصاحبه‌اي با خبرگزاري فرانسه گفت:" ما مي‌خواهيم شرکت رويال داچ شل عمليات و فعاليت‌هاي خود در اين تاسيسات را به يک شرکت نفت بلما واگذار کند زيرا اين شرکت چالش‌ها و نيازهاي ما را درک مي‌کند".
به گفته معترضان کولا و بلما در منطقه جنوبي ناآرام نيجريه، مردم اين منطقه در فقر و شرايط سخت زندگي مي‌کنند.
آلفرد اپدي، يکي از معترضان جواني که در تصرف تاسيسات نفتي شل حضور داشت، اظهار کرد: "ما تا زماني که شل درخواست‌هاي ما را بپذيرد، اينجا مي‌مانيم".
وي افزود:" آنها نمايندگاني را براي گفتگو با معترضان فرستاده‌اند اما تاکنون اين مذاکرات بي‌نتيجه بوده است".