حل چالش‌هاي بزرگ با عزم و تفاهم ملي
معاون اول رييس‌جمهور تاکيد کرد: پاسخگويي به مطالبات مردم به خصوص جوانان و حل چالش‌هاي بزرگ فراروي کشور، نيازمند شکل‌گيري عزم و تفاهم ملي است.به گزارش ايلنا، اسحاق جهانگيري با انتشار عکس مربوط به آخرين جلسه هيأت دولت يازدهم در اينستاگرام خود نوشت: آخرين جلسه هيأت دولت يازدهم بود. وقتي به ٤ سال گذشته نگاه مي‌کنيم، مي‌بينيم که چه حجم از مشکلات و چه خطراتي که به فضل الهي از سر کشور دور شد و چه دستاوردهاي قابل توجه و مهمي‌در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و سياست خارجي به دست آمد و مسير توسعه ايران هموارتر از گذشته شد و ثبات و آرامش خوبي بر فضاي کشور حاکم است. اميدوارم دولت دوازدهم بتواند توفيق داشته باشد.

آمادگي براي انتقام خون شهداي مدافع حرم
فرمانده نيروي زميني سپاه با اشاره به شهادت شهيد محسن حججي و ساير شهداي مدافع حرم گفت: قطعا پاسخ اين جنايت را خواهيم داد و مردم خواهند ديد که جوانان ما در يگان‌هاي سپاه‌اماده هستند. الان از طرف بچه‌هاي بسيجي و سپاهي تحت فشار هستيم، چرا که همه جهت اعزام براي گرفتن انتقام خون شهداي مدافع حرم اعلام آمادگي کرده‌اند.به گزارش ايلنا، سردار محمد پاکپور گفت: پيام جوانان ما به تکفيري‌ها و داعشي‌ها، نگاه پرمعنا و سينه ستپبر شهيد محسن حججي بود.او گفت: قطعا بايد برنامه ريزي شود تا ان‌شاءالله انتقام شهداي مدافع حرم را بگيريم. وظيفه ما اين است که براي تجليل از خون شهدا و راه آنها ياد آنها را گرامي‌بداريم.

مخالفت دادستان با انجمن روزنامه نگاران
 وزير پيشنهادي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در خصوص بازگشايي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران گفت:‌ بنده ۴ مرتبه با دادستان کل در اين خصوص ملاقات کردم و ايشان گفت اجازه بازگشايي اين انجمن را نمي‌دهيم البته نامه رسمي‌از سوي دادستان تهران ارسال شد که نمي‌توان آن انجمن صنفي را بازگشايي کرد، اما بنده راهکار ديگري را دنبال کردم به نحوي که اکنون انجمن روزنامه نگاران استان‌ها آماده ثبت و فعاليت است.به گزارش خانه ملت، علي ربيعي گفت: با اشاره به اينکه براي پيگيري بسياري از مشکلات بايد سياست گذاري‌ها همراه با عقلانيت و نظريه باشد، افزود: يکي از بزرگترين مصيبت‌ها و مشکلات در حال حاضر کار بي‌نظريه و بي‌سياست است.


با حکم رهبر انقلاب صورت گرفت؛
از هنگامي‌که آيت الله اکبر‌هاشمي‌رفسنجاني، دارفاني را وداع گفتند، مجمع تشخيص در بلاتکليفي بود. جلسات آن به صورت منظم برگزار نمي‌شد و اداره جلسات با سرپرستي آيت الله موحدي کرماني بود.
 اما به هر حال اين نهاد مي‌بايست تکليف خود را بداند و درنهايت آيت الله خامنه اي احکام اين مجمع را صادر کردند. نکته اي که نمي‌توان ناديده گرفت، زمان اعلام اسامي‌اين افراد است. انتخابات رياست جمهوري و شوراها برگزار شد و افرادي در ليست مجمع قرار گرفتند که ارتباط مستقيم با انتخابات داشتند. از آنجا که نام سه تن از نامزدهاي رياست جمهوري در بين اعضاي مجمع تشخيص است، به نظر مي‌رسد که رهبر انقلاب در اعلام نظرشان تاخير کردند تا تصميمات ايشان در نتيجه انتخابات اثري نداشته باشد و سواستفاده يا سوبرداشتي از اين انتصاب در زمان انتخابات نشود. به هر حال رهبر انقلاب بهتر مي‌دانند که دليل تاخير در اعلام اعضاي مجمع چيست و بقيه در اندازه گمانه زني است.
حکم انتصاب
در همين رابطه حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در حکمي‌سيدمحمود‌هاشمي‌شاهرودي را به عنوان رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام براي يک دوره پنج‌ساله منصوب کردند. در متن حکم رهبر انقلاب اسلامي‌آمده است: خداوند عليم و قدير را سپاس مي‌گويم که با کمک و هدايت خود، مجمع تشخيص مصلحت را بر اداي وظائف خطير آن موفق فرمود و اين نهاد قانوني در بيش از ربع قرن توانست نقشي اثرگذار در اداره‌ کشور داشته باشد. لازم مي‌دانم از همه‌ اعضاء و کارگزاران اين نهاد تشکر کنم و ياد درگذشتگان اين مجموعه را گرامي‌بدارم، مخصوصاً جناب آقاي‌هاشمي‌رفسنجاني که از استوانه‌هاي سياسي کشور بودند و سال‌ها مسئوليت سنگين رياست اين مجمع را برعهده داشتند، و نيز جناب حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي طبسي و جناب آقاي عسگراولادي و جناب دکتر حسن حبيبي رحمة‌الله‌عليهم.اکنون با آغاز دوره‌ي جديد اين نهاد، به حکم تجربه‌هاي ارزنده‌ي موجود، تغييراتي در ساختار و محتوا ضروري مي‌نمايد که عمدتاً عبارت است از:سامان بخشيدن به مجموعه‌ي سياست‌هاي کلّي و بازنگري در عناوين و نيز در فرآيند تعيين و تنظيم آن. سامان بخشيدن به مسأله‌ي نظارت بر اجراي سياست‌ها.سازوکار لازم براي ارزيابي کارآمدي و اثربخشي سياست‌ها. ايجاد انسجام کامل در ساختار تشکيلاتي و مديريتي و تمرکز برنامه‌ها بر اساس آئين‌نامه‌ي مصوّب. چابک‌سازي تشکيلات و حذف بخش‌هاي موازي و غير ضرور.به جز اينها تغييرات اصلاحي ديگري نيز در خلال کار و در سايه‌ي دقّت نظر دست‌اندرکاران و انعطاف‌پذيري تشکيلات، لازم خواهد نمود و به کار گرفته خواهد شد ان‌شاءالله.
 در ادامه‌امده است:با عنايت به آن‌چه گفته شد آيت الله آقاي حاج سيدمحمود‌هاشمي‌شاهرودي را به رياست و جناب آقاي دکتر محسن رضائي را به دبيري مجمع تشخيص مصلحت و اشخاص حقوقي و حقيقي نامبرده در زير را به عضويت آن در دوره‌ي پنج‌ساله‌ي جديد منصوب مي‌کنم:اشخاص حقوقي:الف) رؤساي محترم سه قوه. ب) فقهاي معزّز شوراي نگهبان. ج) رئيس ستاد کل نيروهاي مسلّح. د) دبير شورايعالي امنيت ملّي. ه) وزير يا رئيس دستگاهي که موضوع مورد بحث، به آن دستگاه مربوط است. و) رئيس کميسيون متناسب با موضوع بحث از مجلس شوراي اسلامي
در ادامه اشخاص حقيقي اعلام شده و آمده است: آيات و حجج اسلام آقاي حاج سيدمحمود‌هاشمي‌شاهرودي، آقاي حاج شيخ احمد جنتي، آقاي اميني نجف‌آبادي، آقاي موحدي کرماني، آقاي ناطق نوري، آقاي حاج شيخ حسن صانعي، آقاي محسني اژه‌اي، آقاي مجتهد شبستري، آقاي سيدابراهيم رئيسي، آقاي درّي نجف‌آبادي، آقاي محمّدي‌عراقي، آقاي مجيد انصاري، آقاي مصباحي‌مقدم. و حضرات:آقاي غلامرضا آقازاده، آقاي علي آقامحمّدي، آقاي محمود احمدي‌نژاد، آقاي محمّدجواد ايرواني، آقاي محمّدرضا باهنر، آقاي احمد توکّلي، آقاي سعيد جليلي، آقاي غلامعلي حدّادعادل، آقاي داود دانش‌جعفري، آقاي پرويز داودي، آقاي محسن رضائي، آقاي سيدمحمد صدر، آقاي محمّدحسين صفارهرندي، آقاي محمّدرضا عارف، آقاي محمّد فروزنده، آقاي سيدحسن فيروزآبادي، آقاي محمّدباقر قاليباف، آقاي حسين محمّدي، آقاي حسين مظفّر، آقاي سيدمصطفي ميرسليم، آقاي سيدمحمّد ميرمحمّدي، آقاي سيدمرتضي نبوي، آقاي علي‌اکبر ولايتي، آقاي صادق واعظ‌زاده، آقاي احمد وحيدي.
حضرات آقايان را به حضور و اتقان و دقّت در تشخيص مصلحت و نيز به صلاح و سداد و انصاف دعوت ميکنم و توفيق و هدايت الهي را براي خود و آنان مسألت مي‌نمايم. نکات ياد شده در پيوست اين حکم لازم است مورد توجه قرار گيرد.
چه کساني اعضاي جديد هستند؟
اما بر اساس قانون، روساي سه قوه (حسن روحاني، صادق لاريجاني، علي لاريجاني)، فقهاي شوراي نگهبان(احمد جنتي،محمد مومن، شب زنده دار جهرمي،هاشمي‌شاهرودي،محمد يزدي،مدرسي يزدي)، رئيس ستاد کل نيروهاي مسلّح(سردار سرلشکر پاسدار محمد باقري) ، دبير شورايعالي امنيت ملّي(علي شمخاني) و وزراي و روساي کميسيون مربوطه به موضوع بحث جلسات مجمع به عنوان اشخاص حقوقي به عضويت مجمع درمي‌آيند.همچنين38 چهره سياسي نيز به عنوان اعضاي جديد مجمع معرفي شدند که در اين ميان سيدابراهيم رييسي، مجتهد شبستري، احمد توکلي، سيد محمد صدر، سيد محمد ميرمحمدي و محمد باقر قاليباف به عنوان اولين بار در اين مجمع حضور پيدا کردند.از سوي ديگر آيت الله اکبر‌هاشمي‌رفسنجاني، آيت الله واعظ طبسي، حبيب‌الله عسگر اولادي و حسن حبيبي از اعضاي فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام هستند که با فوت‌شان در اين دوره از فعاليت مجمع حضور ندارند.پيش از اين حسن روحاني و علي لاريجاني به عنوان اعضاي حقيقي مجمع تشخيص مصلحت نظام معرفي شده بودند که در اين دوره به دليل قرار گرفتن در جايگاه حقوقي در گروه اشخاص حقيقي قرار ندارند.
اما اعضاي جديد مجمع چه سابقه و تجربه اي داشته‌اند که باعث شده با اقبال رهبر انقلاب رو به رو شوند؟
 آيت‌الله محسن مجتهد شبستري:او امام جمعه سابق تبريز و نماينده ولي فقيه در استان آذربايجان شرقي بود. وي در خرداد ماه سال جاري در آخرين خطبه‌ نماز جمعه خود اعلام کرد که به علت کهولت سن از مقام معظم رهبري خواسته تا کناره‌گيري از مسئوليتش به توصيه پزشکان را بپذيرند.
سيد ابراهيم رئيسي:سيد ابراهيم رئيسي؛ دومين متولي آستان قدس رضوي، کانديداي اصولگراي دوازدهمين دور از انتخابات رياست جمهوري و دادستان کل دادگاه ويژه روحانيت است. او پيش از اين دادستان تهران از سال 1368 تا 1373 بود . از آن سال تا 1383 به رياست سازمان بازرسي کل کشور منصوب شد و پس از آن ده سال معاون اول قوه قضاييه بود و سپس از سال 1393 تا 1394 دادستان کل کشور بود. پس از فوت واعظ طبسي يکي از اعضاي فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام در سال 1394 با حکم رهبري به توليت آستان قدس رضوي منصوب شده است.
 محمدباقر قاليباف:شهردار فعلي تهران که در انتخابات رياست جمهوري گذشته يکي از کانديدهاي جريان اصولگرا بود نيز به عضويت مجمع تشخيص مصلحت نظام درآمده است. او در سابقه فعاليت‌هاي خود فرمانده قرار گاه سازندگي خاتم‌الانبيا، نيروي هوايي سپاه پاسداران و نيروي انتظامي‌را بر عهده داشته است. قاليباف از سال 1383 تا 1384رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و همچنين در چهار دوره از انتخابات‌هاي رياست جمهوري سال 1392،1388،1384 و 1396 به عنوان کانديدا حضور داشته است.
 احمد توکلي:او نماينده اصولگراي دوره اول نماينده مردم بهشهر،و نماينده دور هفتم، هشتم و نهم مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي‌است. توکلي سخنگوي دولت محمدعلي رجايي و وزير کار و امور اجتماعي کابينه اول ميرحسين موسوي است. توکلي همچنين در رقابت‌هاي نهمين دور از انتخابات رياست جمهوري کانديد شد اما به نفع قاليباف کنار رفت.
 سيد محمد صدر:صدر ديپلمات باسابقه ايراني، مشاور سابق سيد محمد خاتمي‌و مشاور ارشد ظريف، وزير امور خارجه است. او از زمان دولت شهيد رجايي به عنوان مديرکل امور اروپا - آمريکاي وزارت‌خارجه وارد وزارت امور خارجه شد. از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ معاون سياسي وزير کشور بود و سپس در دولت خاتمي‌معاون عربي – آفريقاي وزارت‌ خارجه شد. صدر از اعضاي مؤسس جبهه مشارکت ايران اسلامي‌است.
 سيد محمد مير محمدي: نماينده مجلس شوراي اسلامي‌در دوره‌هاي ششم و هفتم، رييس دفتر‌هاشمي‌رفسنجاني در دولت سازندگي، معاون نظارت و حسابرسي دفتر مقام معظم رهبري بوده است.

پيام تشکر آيت‌الله‌هاشمي‌شاهرودي به رهبر انقلاب
آيت الله‌هاشمي‌شاهرودي در نامه‌اي خطاب به رهبرانقلاب از ايشان به دليل سپردن مسئوليت رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام تشکر کرد.به گزارش ايسنا، درمتن پيام آمده است: حضور مستطاب رهبر معظم انقلاب، حضرت آيت الله خامنه‌اي. انقلاب شکوهمند اسلامي‌ايران که به برکت قيادت رهبر کبير انقلاب امام راحل عظيم الشان چون شجره طيبه اي در ايران سربلند غرس گرديد اکنون با رهبري‌هاي داهيانه ي رهبري معظم انقلاب و همراهي امت حزب الله روز به روز بر ثمرات و برکاتش افزون مي‌گردد.اينجانب مراتب سپاسگزاري خويش از حسن اعتماد آن جناب در سپردن مسئوليت رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام به اين جانب را اعلام و خداوند متعال را بر اين نعمت شاکرم اميد مي‌رود که اين جانب در کنار ساير اعضا محترم مجمع که آنان نيز مفتخر به جلب اعتماد حضرتعالي گشته‌اند اين امانت را به بهترين وجه تحمل نموده و مسئوليت خطير مشاورت مقام عالي ولايت امر در تعيين سياست‌هاي کلي نظام و ديگر مسئوليتهاي قانوني مربوط را تحت ارشادات آن رهبر فرزانه ادا نمايند.



رئيس قوه قضاييه، شهيد محسن حججي را نمونه‌اي از جوانان تربيت يافته انقلاب اسلامي‌توصيف کرد و گفت: اين شهادت‌ها نشانه مهمي‌براي حکومت‌هاي سلطه است تا بدانند که جوانان اين مرز و بوم اين چنين پاي ارزش‌هاي اسلام و انقلاب مي‌ايستند و بر اين اساس مطمئن هستيم که نابودي داعش و شکست حاميان آن نزديک است.
به گزارش ايسنا، آيت الله‌املي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با تسليت شهادت مظلومانه پاسدار مدافع حرم شهيد محسن حججي تصريح کرد: جنايت هولناکي که تروريست‌هاي داعشي مرتکب شدند در تاريخ ثبت خواهد شد و محسن حججي نمونه جوان تربيت يافته مکتب انقلاب اسلامي‌است و شهادت او نحوه حيات جوانان انقلاب را به خوبي ترسيم کرد.آملي لاريجاني افزود: اين شهادت‌‌ها نشانه مهمي‌براي حکومت‌هاي سلطه است تا بدانند که جوانان اين مرز و بوم اين چنين پاي ارزشهاي اسلام و انقلاب ايستاده‌اند و ما مطمئنيم که با اين مقاومت جانانه، داعش به زودي نابود خواهد شد و حاميانشان نيز که آشکارا از آنها پشتيباني مي‌کنند شکست خواهند خورد.
رئيس قوه قضاييه تصويب طرح مقابله با اقدامات خصمانه‌امريکا توسط مجلس شوراي اسلامي‌را قابل تقدير خواند و با بيان اينکه اين اقدام هم يک کار واقعي و هم يک کار نمادين است تصريح کرد: از جمله اقدامات واقعي در اين طرح که در صورت تأييد شوراي محترم نگهبان بايد اجرايي شود، اقدام قوه قضاييه براي تخصيص شعبي از محاکم جهت رسيدگي به دعاوي ناشي از تحريم‌ها و اقدامات ماجراجويانه‌امريکاست.
آملي لاريجاني در تشريح وجه نمادين اين مصوبه مجلس گفت: اين مصوبه نشان مي‌دهد که نهادها، قوا و مسئولان جمهوري اسلامي‌در برابر سياستهاي خصمانه‌امريکا همگي يکصدا ايستاده‌اند و اجازه نمي‌دهند که دولت آمريکا هر قدمي‌که خواست بردارد و البته گام بعدي نيز اقدام شوراي نظارت بر اجراي برجام است.
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه رفتار آمريکا پس از برجام و اعمال تحريم‌هاي جديد نشان داد که دولت اين کشور زبان منطق و عقلانيت را نمي‌فهمد و صرفاً زبان قدرت و اقتدار را مي‌شناسد خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي‌نيز براي تقابل با اين سياستهاي خصمانه بايد همه احتمالات را پيش بيني کند و همه نهادها بايد همّشان اين باشد که به اقتدار کشور کمک کنند و آمريکايي‌ها اين اقتدار جمهوري اسلامي‌را بفهمند.
آملي لاريجاني اظهار کرد: اين اقتدار با مقاومت مردم بصير ما و ايستادگي مردم منطقه پاسخ روشني به‌امريکا خواهد داد. البته‌امريکا هم فهميده که استفاده از زبان زور فايده اي ندارد و ملتها از شرق و غرب آسيا گرفته تا آمريکاي لاتين، بيدار شده‌اند و در برابر استعمار و سلطه گري مي‌ايستند.
اميري مطرح کرد؛
معاون پارلماني رييس‌جمهور تاکيد کرد: ما تمام و کمال تلاش مي‌کنيم تا همه وزراي معرفي شده راي اعتماد مجلس را کسب کنند.
حسينعلي اميري در گفت‌وگو با ايلنا، در رابطه با رايزني‌هاي صورت گرفته ميان وزراي پيشنهادي با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌گفت: برنامه‌ريزي‌هاي خوبي با همکاري و همراهي رييس مجلس، هيات رييسه مجلس و روساي فراکسيون‌هاي مجلس داشته‌ايم.او ادامه داد: براساس جدول زمان‌بندي شده هر کدام از وزراي پيشنهادي در کميسيون‌هاي تخصصي مجلس، فراکسيون‌هاي سياسي و فراکسيون‌هاي منطقه‌اي حضور مي‌يابند و ديدگاه‌هايشان را مطرح و برنامه‌هايشان را تشريح مي‌کنند و به سوالات و دغدغه‌هاي نمايندگان پاسخ مي‌دهند.معاون پارلماني رييس‌جمهور با بيان اينکه ما احساس مي‌کنيم که شرايط و روابط خوبي ميان مجلس و دولت وجود دارد، تصريح کرد: ما اميدوار هستيم هر ۱۷ وزير معرفي شده از سوي آقاي رييس‌جمهور بتوانند اعتماد نمايندگان را جلب کنند و دولت هم تمامي‌تلاش خود را براي رسيدن به اين مساله انجام خواهند داد.اميري در پاسخ به اين که وزير پيشنهادي علوم چه زماني معرفي خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: گزينه پيشنهادي وزارت علوم در حال بررسي است و نمي‌توانم زمان دقيقي براي معرفي وزير پيشنهادي مطرح کنم. آقاي رييس‌جمهور در حال بررسي و انتخاب بهترين گزينه براي وزارت علوم است.او در پاسخ به اين که آيا احتمال معرفي وزير زن براي تصدي وزارت علوم وجود دارد؟ ابراز داشت: تنها نکته‌اي که در اين باره مي‌توانم بگويم اين است که موضوع وزير علوم در حال بررسي است و بايد اندکي در اين باره صبر کنيم.معاون پارلماني رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که برخي از رسانه‌ها مدعي شده‌اند که رييس‌جمهور از چند وزير معرفي شده حمايت نمي‌کند و تعيين و تکليف آنها را به مجلس سپرده است. اين مساله تا چه‌اندازه صحت دارد؟ بيان کرد: خير. وقتي آقاي روحاني در بررسي‌هايشان به اين جمع‌بندي رسيده‌اند که با ترکيب معرفي شده به عنوان هيات دولت مي‌تواند برنامه‌هايش را اجرا کند و اين به معناي حمايت از آنها است بنابراين ما تمام و کمال تلاش مي‌کنيم تا تمامي‌وزراي معرفي شده راي اعتماد را از مجلس کسب کنند.

سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اينکه بر اساس قانون مراسم تحليف با حضور حداقل اعضاي شوراي نگهبان هم مانعي ندارد، گفت که مراسم تحليف از جهت قانون اساسي اشکالي نداشت.
به گزارش ايسنا، عباسعلي کدخدايي در نشست خبري در خصوص برخورد نماينده بيجار با مامور نيروي انتظامي‌و سلفي گرفتن برخي نمايندگان با خانم موگريني که مورد انتقاد آيت الله جنتي هم قرار گرفت گفت: در مورد اظهار نظر قطعي در ارتباط با صلاحيت اين افراد اکنون نمي‌توانم اظهارنظر کنم، اما اينکه اين حرکتها نامناسب بوده بايد گفت که از سوي نمايندگان مردم حرکات نامناسبي بود و ان‌شاءالله ديگر تکرار نشود.سخنگوي شوراي نگهبان در خصوص نظر خبرنگاري مبني بر اجحافي که نسبت به برخي اهالي رسانه مي‌شود و مصوبه مجلس مبني بر کاهش مجازات قاچاقچيان و سهميه براي معتادان، با اشاره به زحمات خبرنگاران، گفت: تا آنجا که مربوط به ما باشد سعي مي‌کنيم مشکلات شان را برطرف کنيم، البته اخيرا قانون جامعي درباره‌ رسانه‌ها مطرح شده که ما سعي مي‌کنيم در آنجا نيز کمک کنيم.سخنگوي شوراي نگهبان گفت: مصلحت سنجي اوليه و ضرورت تصويب مصوبات بر عهده مجلس است و نمايندگان مجلس بر اساس مصالحي تصميم مي‌گيرند. اگر در چارچوب کارشناسي‌ها مغاير با قانون اساسي و شرع نباشد، آن را همراهي خواهيم کرد، اما اگر مغاير باشد اعلام نظر مي‌کنيم؛ خيالتان راحت، اگر شوراي نگهبان در اين باره مغايرتي ببينيد اظهارنظر مي‌کند.کدخدايي در خصوص رجل سياسي گفت: جلسه‌اي داشتيم که به صورت کامل به موضوع رجل سياسي پرداختيم، گزارش‌هاي ارائه شده، فعاليت‌هاي پژوهشکده‌ شوراي نگهبان و آيين نامه قبلي مورد بحث و بررسي قرار گرفت و حدود 4 ساعت نسبت به اين موضوع بحث و بررسي داشتيم که البته ادامه دارد. شايد يک يا دو جلسه ديگر نياز باشد. اين موضوع در دستور کار اين هفته‌ ما نيز هست و به محض اينکه به نتيجه برسد در اينباره اعلام نظر خواهيم کرد.کدخدايي در پاسخ به اين که در زمان انتخابات شوراي نگهبان الهام را واسطه قرار داده تا به احمدي نژاد بگويد صلاحيتش رد شده و کناره‌گيري کند گفت: چون در بحث انتخابات رياست جمهوري موضوع احراز صلاحيت است، موضوع رد صلاحيت وجود ندارد. شرايط احراز نمي‌شود و موضوع رد صلاحيت مربوط به انتخابات مجلس است. اگر فردي مراجعه کند دلايل را در اختيارش قرار مي‌دهيم. اگر احراز صلاحيت نشوند مستقيما يا با واسطه آنها را مطلع خواهيم ساخت که اگر مي‌خواهند کناره گيري کنند. با آقاي الهام صحبت کرديم که اگر ايشان مايلند کناره گيري کنند که خبري هم نشد.وي در پاسخ به اين که طرح مقابله با اقدامات آمريکا در مجلس بار مالي دارد گفت: اين که قرار است منابع اين بار مالي از کجا تامين شود مجلس بايد تعيين کند، اين موضوع به دست ما نرسيده و هنگامي‌که واصل شد، اعلام نظر مي‌کنيم.وي در پاسخ به اينکه مجلس، دولت و شوراي نگهبان در خصوص قانون جامع انتخابات جلسه‌اي داشتند گفت: براي بررسي قانون جامع انتخابات مبني بر اينکه نهادهاي دست‌ اندرکار انتخابات يک قانون جامعي را تصويب کنند، جلساتي را با رئيس مجلس داشتيم.
خريد ۴۸ هليکوپتر غيرنظامي‌از ايرباس
رويترز با اشاره به اظهارات قايم مقام وزارت راه و شهرسازي درباره خريد هليکوپتر‌هاي غير نظامي‌از ايرباس نوشت: در ماه ژوئن ايرباس گفته بود دو هواپيمايي ايراني براي خريد ۷۳ هواپيما در نمايشگاه هوايي پاريس گفت‌و‌گوهايي داشته‌اند.به گزارش ايلنا، رويترز نوشت: يکي از مقامات ايران از گفت‌و‌گو با شرکت هواپيماسازي ايرباس براي خريد ۴۸ هليکوپتر با استفاده‌هاي غيرنظامي‌خبر داده است.رويترز با اشاره به صحبت‌هاي اصغر فخريه کاشان قائم مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل نوشت: وزارت بهداشت برنامه دارد ۴۵ هليکوپتر خدمات درماني اورژانسي خريداري کند و براي اين منظور با وزارت راه و شهرسازي صحبت‌هايي صورت گرفته است.اين خبرگزاري نوشت: اصغر فخريه گفته سازمان بنادر و کشتي‌راني نيز قرار است سه هليکوپتر گشت و نجات خريداري کنند.به گزارش رويترز سخنگوي بخش هليکوپترهاي ايرباس گفته ما هيچ اظهارنظري درباره مشتريان بالقوه خود نمي‌کنيم.

اختلاف ميان اصلاح‌طلبان و روحاني ممنوع
عضو شوراي مرکزي مجمع نيروهاي خط امام تاکيد کرد: اجازه نمي‌دهيم که جريان اصولگرا ميان آقاي روحاني و اصلاح‌طلبان اختلاف ايجاد کرده، تفرقه بياندازد و فاصله ايجاد کند.حجت‌الاسلام‌هادي غفاري در گفت‌وگو با ايلنا، در رابطه با کابينه معرفي شده از سوي حسن روحاني گفت: اصلاح‌طلبان توقع داشتند که با توجه به تلاش‌هاي صورت گرفته براي تداوم دولت يازدهم و بر سرکار آمدن جريان اصلاح‌طلب، يک کابينه اصلاح‌طلب‌تر نسبت به دولت يازدهم از سوي حسن روحاني به مجلس معرفي شود اما ما در اين رابطه هم احساس طلب‌کاري نمي‌کنيم.او با اشاره به برخي تلاش‌ها براي فاصله‌اندازي ميان جريان اصلاح‌طلب با رييس‌جمهور اظهار داشت: اصلاح‌طلبان با کمال ميل و دقت از آقاي روحاني و دولت ايشان حمايت مي‌کنند و به رييس‌جمهور کمک خواهيم کرد تا دولت موفقي را داشته باشند و اگر راهنمايي و نکته‌اي هم بود آن را مشوقانه به ايشان منتقل مي‌کنيم.غفاري با بيان اينکه ارتباط خوبي ميان روحاني و جريان اصلاحات وجود دارد، تصريح کرد: ما تمام تلاشمان را مي‌کنيم تا دولت دوازدهم موفق باشد. در اين راستا احساس طلب‌کاري هم نمي‌کنيم، سهم هم نمي‌خواهيم و تنها به موقعيت کشور و منافع ملي فکر مي‌کنيم.

داعش هرگز به قدرت اوليه خود بازنمي‌گردد
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اينکه داعش ديگر هرگز به قدرت اوليه خود بازنمي‌گردد، گفت: ملت ايران با تقديم شهداي مدافع حرم، نشان دادند که اولين ملت در دفاع از ارزش‌هاي انساني و امنيت هستند و اين افتخار را در تاريخ خود به ثبت رساندند.به گزارش ايلنا، محسن رضايي در جمع خبرنگاران اعلام کرد: داعش در حال فروپاشي کامل است و براي اينکه نشان دهد هنوز جان، حضور و وجود دارد دست به اقدامات جنايت آميز مي‌زند تا کارهاي تبليغاتي انجام دهد و بگويد که من هنوز زنده‌ام.او اضافه کرد: اين در حالي است که جشن بزرگي که ملت عراق در آزادسازي موصل و ملت سوريه در آزادسازي حلب برپا کرد، بيانگر فروپاشي کامل داعش بود.دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اينکه داعش ديگر هرگز به قدرت اوليه خود بازنمي‌گردد، گفت: ملت ايران با تقديم شهداي مدافع حرم، نشان دادند که اولين ملت در دفاع از ارزش‌هاي انساني و امنيت هستند و اين افتخار را در تاريخ خود به ثبت رساندند.رضايي اعلام کرد: تحولات منطقه التنف منجر به عقب‌نشيني آمريکا از اين مناطق خواهد شد.

تاکيد بر ضرورت حضور زنان در مديريت
عضو شوراي مرکزي مجمع زنان اصلاح طلب گفت: در ديداري که بعد از اولين کنگره مجمع زنان اصلاح‌طلب با سيد محمد خاتمي‌داشتيم ايشان معتقد بود که باب حضور زنان در مديريت کشور نبايد بسته شود.اشرف بروجردي در گفت‌و‌گو با ايلنا، گفت: اولين کنگره ما در روز جمعه برگزار شد و چون مجمع زنان اصلاح‌طلب خود را وام‌دار رويکرد اصلاح‌طلبانه آقاي خاتمي‌مي‌داند، خود را ملزم دانستيم که اولين ديدار تشکيلاتي‌مان را با ايشان داشته باشيم.اين عضو شوراي مرکزي مجمع زنان اصلاح‌طلب ادامه داد: در اين ديدار ما گزارشي از فعاليت مجمع به آقاي خاتمي‌ارائه داديم و ايشان نيز پس از شنيدن اين موراد، نکاتي را که مطرح کردند که راه و چشم‌انداز ما را نشان مي‌داد.