قاسم تقي زاده خامسي با ۱۵ راي به عنوان شهردار مشهد انتخاب شد و غلامرضا انصاري از فرآيند انتخابات انصراف داد.
به گزارش ايسنا، امروز ۲۴ مرداد ماه غلامرضا انصاري و قاسم تقي زاده خامسي آخرين مطالب خود را در جلسه نهايي فرآيند انتخاب شهردار مشهد مطرح کرده و سوالات اعضاي شوراي پنجم مشهد را پاسخ دادند که غلامرضا انصاري به نفع اجماع اصلاح طلبان انصراف داد.قاسم تقي‌زاده خامسي، متولد مشهد و داراي مدرک کارشناسي ارشد عمران است، تقي‌زاده خامسي متولد سال ۱۳۳۶ در مشهد است و ۴۰ سال از عمر خود را نيز در اين شهر گذرانده‌است.
او در سال‌هاي ۶۶ تا ۷۱ معاون فني و عمران استانداري خراسان بزرگ بوده‌است و در دوره شهرداري تهران، در سه حوزه معاونت خدمات شهري، معاونت فني و عمران و معاونت شهرسازي، همراه و همپاي غلامحسين کرباسچي شهردار وقت تهران بوده‌است.
حسن صادقي
رئيس اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگري

سازمان تأمين اجتماعي سرابي که از دور هوس رفع تشنگي را تشديد و از نزديک منتج به بيهوش شدن از فرط تشنگي مي‌شود. متأسفانه طي سالهاي گذشته جريانهاي مختلف در حوزه‌هاي متعدد با ابزارهاي قانوني اقدام به رفع مشکلات حوزه‌هاي اشتغال و صنعت خدمات با توسل به سازمان تأمين اجتماعي نموده‌اند بگونه اي که بحران آن مقطع را با دست اندازي به منابع تأمين اجتماعي به مقطع ديگري مديريت کرده‌اند و از اين رهگذر سرخوش از تدبير خود و مجلس نشينان و دولتمردان غافل از اينکه آنچه آن مقطع اتفاق افتاده است همانند اين مثال معروف که « سرچشمه شايد گرفتن به بيل  چو پُـر شد نشايد گرفتن به پيل». امروز اين مصداق حال فعلي سازمان تأمين اجتماعي شده است که آب روان قابل کنترل را بدليل سوء مديريت در همه حوزه‌ها تبديل به سيل خروشان کرده‌ايم که اگر تأخير کنيم قدرت تخريب اين سيل ويرانگر نظام سياسي کشور را هم با خطر مواجه خواهد کرد لذا براي پرهيز از چنين وضعيتي مي‌بايست اتفاقات ناگواري که در حوزه تأمين اجتماعي رخ نمايان کرده است را که حاصل نظام تصميم سازمان و تصميم سازان و تصميم گيران کشور است که بجاي آسيب شناسي و واکاوي عميق براي صندوق تأمين اجتماعي و بازنشستگان و شاغلان تحت پوشش آن و يافتن راه چاره اي در اين موارد متأسفانه بدون توجه به نقشي که قوانين و مقررات مصوب مجلس‌ها و دولتهاي قبل در بوجود آوردن بحران براي سازمان تأمين اجتماعي داشته‌اند صرفاً پافشاري بر استمرار اين نقش تخريبي خود در دولت فعلي و مجلس فعلي دارند اين در حاليست که وضعيت سازمان تأمين اجتماعي امروز به صورت علمي‌و عملي بگونه اي ثابت ميکند که اگر مداخلات دولت و مجلس در سازمان مذکور کاهش نيابد و يا اگر مداخله اي که بر مبناي هزينه بري صورت ميگيرد بر اساس اصول و قاعده بيمه اي و محاسباتي بر مبناي بيمه پردازي و با تأمين بار مالي پايدار بصورت بين النسلي براي آن ديده نشود قطعاً نظام فعلي سازمان تأمين اجتماعي نخواهد توانست پاسخگوي بازنشستگان و خانواده تحت تکفل خود باشد.
لذا واضح است که راه جلوگيري از بروز بحران و خشک شدن سرچشمه سازمان تأمين اجتماعي و تبديل شدن آن به سراب اصلاحات سيستماتيک و پاراماتيک يا مهندسي مجدد در قالبي نو و ايجاد يک نظام چند لايه در حوزه سازمان تأمين اجتماعي نياز است تا حداقل بتواند براي بيمه شدگاني که وارد مي‌شوند و براي ايجاد امنيت خاطر براي ساير بيمه شدگان و مستمري بگيران مؤثر واقع شود که البته مؤثر واقع شدن، مستلزم جلوگيري از دائمي‌شدن برخي قوانيني است که ذاتاً بايستي موقت باشند نظير قانون بازسازي و نوسازي صنايع و ساير قوانيني که در حال حاضر مجال طرح آنان نيست که‌اميدوارم مجلس محترم در اين خصوص طرحي نو در اندازد و دولت محترم نيز خود را ملزم به پرداخت مطالبات معوقه به سازمان تأمين اجتماعي بداند تا انشااله شاهد سراب شدن آن نباشيم.   

گوراو دالميا
فايننشال تايمز
هند کشوري جوان است. استقلال و جدايي از پاکستان 70 سال پيش اتفاق افتاد که هند را به بزرگترين کشور تازه استقلال يافته تبديل کرد درمقايسه با هند، برزيل 195 سال و آمريکا 241 سالگرد استقلال خود را جشن گرفتند.از لحاظ جمعيتي هند يکي از جوان‌ترين جمعيت‌هاي جهان را با ميانگين سني 28 سال دارد. درمقابل ميانگين جمعيت در چين 37 ، روسيه 39، کانادا 42 و آلمان 47 است.نابالغي نسبي هند در روابط بين الملل کاربرد جواني کشور است. استقلال هند کمتر از چهارنسل سن دارد و درحال يافتن جايگاهش در جهان است.
درابتدا بسياري با توجه به مقياس و تنوع جمعيتي پيش بيني مي‌کردند که هند به جايگاه کنوني اش برسد. برخي ديگر نيز نگران بودند که موج کمونيسم و رژيم‌هاي سلطه گر آسيايي وارد کشور شود. اقتصاددانان به اين امر مي‌انديشند که آيا هند قادر به ارائه مواد غذايي به جمعيت بزرگ خود مي‌باشد؟ نرخ پس انداز که کمتر از 10 درصد رشد توليد ناخالص ملي بود اکنون به 30 درصد رسيده است اين درحالي است که ضريب وابستگي به کارگران در جمعيت کاهش يافته است. بيشتر پويايي اقتصادي هند نتيجه پس انداز است که به استفاده توليدي رسيده است. درحاليکه برخي تغييرات بزرگ بودند. پس از دهه 80 ميلادي توليد ناخالص داخلي در 16.5 درصد راکد ماند که به دليل سياست گذاريهاي زيرساختي و بازار کار بود. با اين وجود نزخ بيکاري بالاست. هند نيازمند ايجاد يک ميليون شغل در يک ماه است و در بهترين زمان 500 هزار شغل بوده است. در مقابل نظرسنجي‌ها نشان ميدهد که 60 درصد کارفرمايان هندي گزارش دادند که مشکل پرکردن سمت‌هاي شغلي را دارند. دولت هند نيازمند مکانيسم قوي تر براي ارتباط با مشکلات سخت در زمينه اقتصادي سياسي است ، مشکلاتي که حل آنها به دليل چندين وابستگي متقابل مشکل است.
 ترجمه : فاطمه مهتدي


استاد حوزه قم با انتقاد از کابينه دوازدهم گفت: مردم انتظار کابينه اي جوان تر و فعالتر را داشتند که به جز وزير پيشنهادي ارتباطات، ميانگين سني وزرا حتي از دولت قبل نيز بالاتر است.
البته ديدگاه آقاي رييس جمهور استفاده از وزراي مجرب و به کارگيري جوانان در پست‌هاي معاونت وزير و مدير کلي است که در مجلس به آن اشاره کرد.آيت ا... محسن غرويان در گفت و گو با ايرنا افزود: به نظر مي‌رسد ملاحظاتي در ديدگاه برخي فقها نسبت به حضور زنان به عنوان وزير وجود دارد که مانع معرفي وزيران زن شده است. اما هيچ منع فقهي در اين زمينه وجود ندارد و نظر امام خميني(ره) هم اين است که وزير بايد اهليت داشته باشد و جنسيت مهم نيست.غرويان افزود: آقاي روحاني مي‌توانست از زنان فرهيخته، توانمند و دانشمند در سطح وزير بهره برد که نبرد. البته ايشان تاکيد کرد که به عنوان معاون وزير و مديرکل از زنان استفاده خواهد شد.
اين استاد حوزه تاکيد کرد: در کلاس درس خارج فقه، بحثي را در اين باره داشتم که حتي زنان مي‌توانند قاضي هم باشند و منع شرعي در اين زمينه وجود ندارد.
غرويان گفت: سالها پيش با آيت ا... شاهرودي رييس وقت قضاييه صحبت مي‌کردم. ايشان گفت که ما هم اکنون از زنان به عنوان قاضي استفاده مي‌کنيم اما به دلايلي خاص با عناويني ديگر از آنها ياد مي‌کنيم.
اين استاد حوزه تاکيد کرد: در دادگاه‌هاي خانواده خانم‌هايي هستند که مجري احکامند. وقتي از نظر فقهي شهادت دادن خانم‌ها معتبر است ديگر نمي‌توان به قضاوت آنها ايراد گرفت. البته در برخي مسايل هم فقط شهادت زنان نافذ است مانند مسايل بارداري و از اين قبيل که مختص زنان است.
غرويان ادامه داد: برخي آقايان ايراد مي‌گيرند که چون وزير بودن يکي از شئون ولايت است ، زن‌ها نبايد در اين مقام باشند. اما ما در مجلس هم نماينده زن داريم. وقتي زنان در وضع قانون شرکت دارند، چرا نبايد در مقام اجرا حضور داشته باشند در حالي که جايگاه قانون گذاري از اجرا بالاتر است . البته به نظر من اين مسايل در حوزه حل خواهد شد.

رييس هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي:
رييس هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي‌در پاسخ به سئوال ايسنا در خصوص ميزان افزايش کيفيت خدمات آموزشي در دانشگاه آزاد همزمان با افزايش شهريه‌هاي اين دانشگاه گفت: در خصوص افزايش شهريه دانشگاه‌ آزاد سوء تفاهم به وجود آمده است و به ميزاني که شايعه شده است شهريه‌ها افزايش پيدا نکرده و افزايش شهريه فقط در حد ۱۰ درصد است که متناسب با هزينه‌هاي اين دانشگاه ايجاد شده است.
به گزارش ايسنا، در پي ابلاغ بخشنامه شهريه دانشگاه آزاد، اعتراضاتي از سوي دانشجويان علوم پزشکي به اين افزايش شهريه‌ها صورت گرفت و در فضاي مجازي با ايجاد هشتکي به عنوان #نه_به_افزايش_شهريه‌هاي_دانشگاه_آزاد اين اعتراضات ادامه پيدا کرد. خبرگزاري دانشجويان ايران نيز به دنبال پيگيري مطالبات دانشجويان در قالب گزارشي با عنوان " صداي ما را به گوش‌هاي شنوا برسانيد " اعتراضات شهريه‌اي دانشجويان را پيگيري و منعکس کرد، اما در اين بين پاسخي از مسئولان مربوطه دريافت نکرد، تا اينکه‌امروز دکتر علي اکبر ولايتي رييس هيات امناي اين دانشگاه در مراسم تکريم و معارفه رييس دانشگاه علوم پزشکي دانشگاه آزاد اعتراضات مربوط به افزايش غير متعارف شهريه‌ها را اغراق آميز خواند و آن را سوء تفاهم عنوان کرد.دکتر علي اکبر ولايتي در مراسم تکريم و معارفه رييس واحد علوم پزشکي دانشگاه آزاد گفت: رشته‌هاي علوم پزشکي بدون ترديد از مهمترين رشته‌هاي دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد است و رغبت داوطلبان کنکور بيشتر به انتخاب رشته‌هاي علوم پزشکي است که يک علت عمده اين موضوع نياز کشور به خدمات در اين رشته است.
وي ادامه داد: در هر جامعه‌اي ارتقاء سلامت مبتني بر نسبت بين تعداد پزشک و رشته‌هاي مختلف پزشکي و جمعيت است و ما در طي سال‌هاي گذشته به واسطه افزايش کمي‌دانشگاه‌هاي علوم پزشکي به اين استانداردها نزديک شده‌ايم اما همچنان با استانداردهاي جهاني فاصله داريم.رييس هيات امناي دانشگاه آزاد با اشاره به اين که در بين روساي دانشگاه‌ها رغبت زيادي به تاسيس رشته‌هاي علوم پزشکي وجود دارد، گفت: البته انجام اين کار هزينه‌بر است و در حال حاضر از جمله کارهايي که دانشگاه آزاد در اين زمينه انجام داده، تاسيس بيمارستان فرهيختگان است و همچنين انعقاد قرادادي با دانشگاه علوم پزشکي شيراز و همکاري با اين دانشگاه در بيمارستان کازرون از ديگر فعاليت‌هاي دانشگاه آزاد در اين زمينه است.رييس هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي‌در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در خصوص ميزان افزايش کيفيت خدمات آموزشي در دانشگاه آزاد همزمان با افزايش شهريه‌هاي اين دانشگاه گفت: در خصوص افزايش شهريه دانشگاه‌هاي آزاد سوء تفاهم به وجود آمده است و به ميزاني که شايعه شده است شهريه‌ها افزايش پيدا نکرده و افزايش شهريه فقط در حد ۱۰ درصد است که متناسب با هزينه‌هاي اين دانشگاه ايجاد شده است.وي ادامه داد:‌ به دانشجويان اطمينان مي‌دهيم که اين شايعات غير قابل قبول، درست نيست و اين طور نيست که دانشگاه آزاد هزينه‌هاي تاسيس امکانات براي علوم پايه و علوم پزشکي را از طريق شهريه تامين کند.ولايتي افزود: تاسيس هر بيمارستان ۱ تا ۲ ميليارد هزينه دارد و اين هزينه‌ها از طريق ‌قراردادهايي که با برخي سازمان‌ها از جمله سازمان تامين اجتماعي منعقد مي‌شود، تامين خواهد شد.
سه تن از مشاوران اقتصادي رئيس جمهور آمريکا به دليل خودداري ترامپ از محکوم کردن اقدامات سفيد پوستان افراطي در حوادث شهر شارلوتسويل از مقام خود استعفا دادند.
 روساي شرکت‌هاي کامپيوتري اينتل، داروسازي مِرک، و شرکت توليد و پخش لباس‌هاي ورزشي «آندر آرمور» Under Armour) که به عنوان مشاوران اقتصادي در «شوراي مشورتي توليدات آمريکايي» حضور داشتند از حضور در اين نهاد مشورتي استعفا دادند.روساي اين سه شرکت که در امور اقتصادي به «دونالد ترامپ» مشورت مي‌دادند دليل اين کار خود را خودداري ترامپ از محکوم کردن اقدامات سفيدپوستان افراطي در ماجراي اعتراضات شهر شارلوتسويل ايالت ويرجينيا اعلام کرده‌اند.اقدام ترامپ در محکوم نکردن اقدامات سفيدپوستان افراطي موجب شده تا شخصيت‌هاي داخلي و خارجي زيادي از وي انتقاد کنند.روز شنبه تجمع نژادپرستانه در شهر شارلوتسويل ايالت ويرجينيا بر اثر حمله فردي که با خودرو شخصي به داخل جمعيت هجوم برد، به خشونت کشيده شد. در اين درگيري‌ها يک نفر بر اثر اصابت خودرو و ۲ نفر هم بر اثر سرنگوني بالگرد پليس کشته شدند. در اين ميان، حدود ۳۰ نفر هم زخمي‌شدند. در همين رابطه دادستاني ويرجينيا در بيانيه اي اعلام کرد: ترامپ مسئول اقدامات نژادپرستانه در آمريکاست زيرا رئيس جمهوري آمريکا مستقيما و به صراحت اقدامات نژادپرستان را محکوم نکرد.
هماهنگ کننده مقيم سازمان ملل متحد در تهران با تاکيد بر انجام مطالعات براي زنده نگه داشتن درياچه و تالاب «هامون» گفت:‌هامون را مي‌توان با کمک کشور همسايه و مديريت جامع منابع آب دوباره احيا کرد.
به گزارش وزارت نيرو، «گري لوييس» در ديدار با قائم مقام وزير نيرو در امور بين الملل و پشتيباني صنايع آب و برق جمهوري اسلامي‌ايرانن افزود: با تجربه 20 ساله اي که از ايران دارم، قادر به درک وخامت درياچه و تالاب‌هامون و مشکلات آن هستم.وي اضافه کرد: بايد تلاش کرد در نتيجه کم آبي‌هامون و ايجاد ريزگردها، معيشت و سلامت مردم منطقه سيستان به خطر نيفتد.قائم مقام وزير نيرو در امور بين الملل و پشتيباني صنايع آب و برق در اين نشست اعلام کرد: مشکل تالاب‌هاي‌هامون داراي چند مولفه است که از 20 سال قبل به رصد آن مشغوليم. «عليرضا دايمي» افزود: دولت براي اينکه معيشت مردم منطقه دچار مشکل نشود، اعتبار لازم را در نظر گرفته است و در قالب آن 46 هزار هکتار از زمين‌هاي دشت سيستان و قسمت‌هايي از‌هامون بازسازي و شبکه آن‌ها نيز تکميل مي‌شود.وي بر تکميل زيرساخت چاه نيمه‌ها تاکيد کرد و ادامه داد: مولفه سوم مربوط به مطالعاتي است که در مرحله نخست با کمک موسسه‌هاي بين المللي آغاز شده است و نتايج اوليه آن دريافت شد تا با همکاري کشورهاي همسايه بتوان‌هامون را احيا کرد.
روحانی: تحت فشارنبودم؛ می‌خواستم سه وزیر زن معرفی کنم، نشد
دولت دوازدهم رييس خود را شناخت و اکنون زمان گرفتن راي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي‌فرا رسيده تا امور اجرايي به دست اين افراد سپرده شود.
در اين رابطه مجلس شوراي اسلامي‌در دو نوبت صبح و بعد از ظهر کليات کابينه دوازدهم و برنامه‌هاي دولت را با سخنراني رئيس‌جمهور در دفاع از اين وزرا بررسي کرد.به گزارش ايسنا، پس از آغاز جلسه علني مجلس، اکبر رنجبرزاده عضو هيات رييسه مجلس با ارائه توضيحاتي در خصوص نحوه اظهارات موافقان و مخالفان و زمانبندي سخنان آنان گفت: براساس قرعه کشي انجام شده که نمايندگاني از هر سه فراکسيون اميد، مستقلين ولايي و نمايندگان ولايي حضور داشتند؛ يوناتن بت کليا نماينده آشوريان،‌ زهرا ساعي نماينده تبريز، بهروز نعمتي نماينده تهران، نبي هزار جريبي نماينده گرگان و احمد همتي نماينده سمنان به عنوان موافق کليات کابينه حسن روحاني و محمدرضا صباغيان نماينده مهريز، حشمت الله فلاحت پيشه نماينده اسلام آباد غرب، محمدحسين فرهنگي نماينده تبريز، سيدجواد حسيني‌کيا نماينده سنقر و محمدمهدي زاهدي نماينده کرمان در مخالفت با کليات کابينه مجلس صحبت خواهند کرد.بعد از آن نوبت به رئيس‌جمهور رسيد که طبق آيين نامه داخلي مجلس حدود دو ساعت ونيم براي دفاع از وزيران پيشنهادي اش فرصت داشت. البته چون طبق آيين نامه رئيس‌جمهور مي‌توانست از بخشي از وقت خود در پايان جلسه بررسي صلاحيت وزرا و قبل از راي گيري براي کابينه استفاده کند، حدود دو ساعت و ۴ دقيقه صحبت کرد و ۲۶ دقيقه باقيمانده وقت رئيس‌جمهور به درخواست وي به اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور اختصاص يافت.
انتخاب وزرا بدون فشار
سپس رئيس‌جمهور در دفاع از وزراي پيشنهادي‌اش گفت: آزادي، آرامش، امنيت و پيشرفت برنامه‌هاي اساسي در ۴ سال آينده است.وي گفت: من خود را به تحقق اين برنامه‌ها متعهد مي‌دانم و از حقوق همه مردم چه آن‌هايي که به من راي دادند و چه آن‌ها که به ديگران راي دادند صيانت و دفاع مي‌کنم. حسن روحاني در ادامه به شايعات در مورد انتخاب وزراي کابينه پاسخ داد و گفت: کابينه دوازدهم را با توجه به رويکردها و برنامه‌هاي مطرح شده و پس از مشورت‌هاي فراوان و ارزيابي علمکردها و براساس کارآمدي و با توجه به جميع جهات و محدوديت‌ها موجود انتخاب کرده و به همه آن‌ها اعتماد دارم.وي ادامه داد: در معرفي وزرا تحت فشار هيچ جناح و حزبي نبودم البته همه جريان‌ها پيشنهادات خود را مطرح کردند. شايعات ديگري هم در مورد تهيه ليست با نظر رهبري مطرح شد که درست نبود. من در چينش کابينه دوازدهم مانند کابينه يازدهم عمل کردم. با رهبر انقلاب من سابقه رفاقت ۵۰ ساله و ارادت به ايشان داشته و در همه مسائل مهم با ايشان مشورت مي‌کنم ايشان هم با کمال محبت آنچه که مصلحت کشور است را تذکر مي‌دهند.وي خاطر نشان کرد: وزير علوم را در فرصت باقيمانده معرفي خواهم کرد. دليل آن‌که وزير علوم معرفي نشد اين است که در ساعات پاياني تهيه ليست وزرا، وزير پيشنهادي علوم اعلام انصراف کرد و ديگر فرصت نبود فرد جديدي را معرفي کنيم.
رييس جمهوري با تاکيد بر اين که من دوست داشتم در دولت دوازدهم سه زن را براي پست وزارت معرفي کنم که نام افراد نيز تعيين شده بود، گفت: همه دستگاه‌ها موظف به انتخاب مشاور، مديرکل و معاون وزير زن هستند.وي افزود: اين کار متاسفانه نشد اما اميدواريم در فرصت‌هاي بعدي اين کار اتفاق افتد و البته لازم نيست دوره‌هاي بعدي باشد بلکه در اولين فرصت در سمت‌هاي مشاور، مدير کل و معاون وزير در همه وزارت خانه‌ها بايد فعال شوند.
دفاع از وزيران پيشنهادي
در ادامه روحاني به دفاع از وزراي پيشنهادي پرداخت و در خصوص وزير آموزش و پرورش گفت: براي وزارت آموزش و پرورش سفارش جدي مي‌کنم؛ چراکه دلم مي‌خواهد وزير اين وزارتخانه بسيار قوي و با حمايت نمايندگان و مجلس مسئوليت بسيار سخت و پيچيده‌اموزش و پرورش را برعهده بگيرد.
روحاني در دفاع از وزير پيشنهادي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اين‌که «ان‌شاءالله شبکه ملي اطلاعات در دولت دوازدهم به طور کامل فعال خواهد شد» به آذري جهرمي؛ اشاره کرد و گفت: براي اين وزارتخانه براي نخستين بار جوانگرايي را تجربه مي‌کنيم. همواره يکي از آرزوهاي من در دولت يازدهم موضوع جوانگرايي بوده و به همه وزرا توصيه کرده‌ام و کتبا نيز در اين دولت به آن‌ها ابلاغ خواهم کرد که تمام وزرا بايد در سمت‌هاي بالا از تعدادي جوان و زنان استفاده کنند.وي در دفاع از وزير اطلاعات گفت: وزير اطلاعات بايد براي تامين امنيت توام با آرامش تلاش کند. وظيفه وزارت اطلاعات سنگين است. ما به دنبال تامين امنيت و آرامش در کشور هستيم. اگر نحوه ايجاد امنيت دقيق نباشد، آرامش به هم مي‌خورد. بنابراين وزارت اطلاعات مي‌تواند با رعايت کامل حقوق مصرح در قانون اساسي و رعايت حقوق شهروندي، احترام به مردم و برخورد حداقلي، امنيت کشور را تامين کند.رييس جمهور با اشاره به اينکه عملکرد وزارت اطلاعات در مقابله با تروريست‌ها خيلي خوب بوده است، خاطرنشان کرد: در زمينه رفتار با مجرمان عملکرد وزارت اطلاعات بهتر از قبل شده‌اما من هنوز رضايت کامل از برخورد ماموران با دستگيرشدگان ندارم. گزارش‌هايي که در اين زمينه به من رسيده مطلوب نيست و آقاي علوي بايد اين مسائل را حل کند.
روحاني در دفاع از وزير پيشنهادي اقتصاد با اشاره به اين‌که «مسعود کرباسيان سابقه طولاني در مديريت رده‌هاي بالاي اقتصادي کشور دارد»، گفت: وي در زمينه علم و دانش و ترجمه و نوشتن کتاب هم موفق بوده است. رشته تحصيلي وي نيز برنامه ريزي و مديريت است. يکي از موفقيت‌هاي کرباسيان ساماندهي گمرک بود. گمرک ما خيلي مشکل داشت اما با تلاش‌هاي کرباسيان سامانه الکترونيکي در گمرک فعال شد، درآمد گمرک افزايش يافت و با فساد مبارزه شد.
وي در دفاع از وزير پيشنهادي خارجه با اشاره به اين‌که «آقاي ظريف فردي با تقوا، پاکدامن، کارشناس در مسائل سياست خارجي، پرکار و با صبر و حوصله زياد است»، گفت: مذاکرات طولاني با آن جماعت عجيب و غريب به صبروحوصله زيادي نياز داشت که ظريف اين صبر را داشت و براي ملت کار بزرگي انجام داد.روحاني با بيان اين‌که «ظريف کار بزرگي انجام داده و توطئه بزرگ دشمنان را خنثي کرد»، گفت: از وزير امورخارجه و ساير وزرا براي رفع اين توطئه دشمنان تشکر مي‌کنم. چندين سال چماق اصل ۷ منشور سازمان ملل بر سر ما بود اما توانستيم آن را از بين ببريم.وي ادامه داد: بعضي فکر مي‌کنند برجام فقط يک مسئله اقتصادي است در حالي‌که برجام به‌امنيت ملي ما و برهم زدن توطئه‌امريکا هم مرتبط است. امروز ما کار هسته‌اي انجام مي‌دهيم و دنيا به ما کمک مي‌کند. ما حق هسته‌اي خود را تثبيت کرده‌ايم. از سويي منع معاملات نظامي‌را محدود کرده و از اين طريق راه را براي تقويت بنيه نظامي‌کشور باز کرده‌ايم.رئيس جمهور با بيان اين‌که «بحث برخي ترامپ و کنگره نيست بلکه با برجام مشکل دارند»، گفت: از ظريف حفظ برجام و استفاده از آن براي کشور، استفاده از ظرفيت ديپلماسي براي صادرات غيرنفتي، جذب سرمايه و فناوري و تحقق اقتصاد مقاومتي، کاهش مشکلات منطقه‌اي، انتشار تصوير مناسب از ملت ايران در جهان، کسب جايگاه مناسب در نظام بين‌المللي و توجه به محيط‌ زيست را خواستارم.
روحاني در دفاع از وزير بهداشت با بيان اينکه قاضي زاده‌هاشمي‌زحمات زيادي براي اجراي طرح تحول سلامت کشيده است گفت: اجراي اين طرح بسيار سخت و بزرگ بود.وي افزود: آقاي قاضي زاده از کمبود بودجه اوقاتش تلخ مي‌شد، اما الحمدلله مردم از اجراي اين طرح راضي هستند.رييس جمهور گفت: از وزير بهداشت ساماندهي نظام تشخيص، اجراي پرونده الکترونيک سلامت، سطح بندي خدمات، حذف همپوشاني‌هاي بيمه و توسعه توريسم سلامت را مي‌خواهم.
روحاني در دفاع از وزير پيشنهادي تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اين‌که آن‌هايي که سختي نديده‌اند، حس نمي‌کنند مضيقه چيست گفت: وزير تعاون طعم مضيقه را در زندگي چشيده و خودش کارگر بوده است. ربيعي در زمينه سيستم رفاه اجتماعي برنامه و فکر خوبي داشته که بايد آن را ادامه دهد.
وي در دفاع از وزير پيشنهادي دادگستري با اشاره به اينکه «آوايي شخصيت شناخته شده در حوزه قضايي است» گفت: هرچه درباره آوايي شنيده‌ايم از اعتدال وي بوده است.رئيس‌جمهور گفت: من از آقاي آوايي توجه به حقوق بشر و حقوق شهروندي، مبارزه با فساد، بهبود سازمان تعزيرات و توجه به مسائل حقوقي ايرانيان خارج از کشور را مي‌خواهم.روحاني در دفاع از وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت گفت: انتظار داريم وزير معرفي شده صنعت، معدن و تجارت با سه معاون قبلي خود بتواند به بهبود فضاي کسب و کار و مبارزه جدي با فساد بپردازد.وي با اشاره به دلايل معرفي شريعتمداري به عنوان وزير آتي صنعت گفت: محمد شريعتمداري امروز براي قبول کردن اين مسئوليت معرفي شده است. ايشان جزو مديران برتر هستند. در دولت قبل معاون اجرايي رئيس‌جمهور بوده است.رئيس‌جمهور در دفاع از سيدعباس صالحي گفت: وقتي وظيفه‌اي بر عهده دولت و وزارت ارشاد است دستگاه‌هاي ديگر حق مداخله در امور کشور را نبايد داشته باشند. اگر اين حق وجود دارد بهتر است مجلس شوراي اسلامي‌وظيفه را به همان نهادها واگذار کند نه به دولت.روحاني ادامه داد: امروز سيدعباس صالحي مسئوليت را بر عهده مي‌گيرد. اين در حالي است که ما ۴ سال از حضور ايشان در همين وزارتخانه استفاده کرده‌ايم. ايشان اشراف خوبي به شرايط حوزه و دانشگاه دارد.وي در دفاع از وزير پيشنهادي وزارت دفاع گفت: امير حاتمي‌سال‌ها جانشين اين وزارتخانه بوده و کاملا به‌امور آن مسلط است. روحاني گفت: امير سرتيپ حاتمي‌شخصيتي است که در رده‌هاي مختلف ارتش و در صف و ستاد حضور داشته است. ايشان در ستاد کل نيروهاي مسلح حضور داشته و مدت زيادي را با سردار باقري رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح همکاري داشته و از اين به بعد نيز در کنار ايشان فعاليت خواهند داشت.
روحاني در دفاع از وزير پيشنهادي راه و شهرسازي گفت: ان‌شاءالله در دولت دوازدهم در بخش مسکن شاهد حرکت بسيار خوبي خواهيم بود.وي گفت: عباس آخوندي وزير بسيار فعالي در دولت يازدهم بود، گرچه نتوانستيم با ايشان در بخش مسکن به توافق نهايي برسيم اما در دولت دوازدهم توجه به مسکن اولين موضوعي است که من از او مي‌خواهم.روحاني با بيان اينکه يکي از مشکلات آخوندي در استان تهران شهرداري اين شهر بود که مشکلات آن هيچگاه هم حل نشد، افزود: با توجه به شوراي شهر جديد و انتخاب شهردار جديد در تهران اميدواريم هماهنگي‌ها ميان مجموعه شهر تهران و وزارت راه و شهرسازي افزايش يابد.
رئيس‌جمهور در دفاع از وزير پيشنهادي نفت گفت: ديديم که با قطع گاز وراداتي از سوي خارج ما به مشکل برنخورديم. زنگنه در اين حوزه اقدامات موثري داشته است.روحاني اظهار داشت: بيژن زنگنه کار بسيار بزرگي در حوزه نفت انجام داده است. من در آغاز دولت يازدهم در مجلس عرض کردم که به چه دليل اصرار دارم در حوزه نفت ايشان وزير باشند. من از تخصص و خبرگي ايشان باخبر هستم.وي در دفاع از وزير پيشنهادي نيرو گفت: آقاي بيطرف سال‌ها در زمينه وزارت نيرو تجربه و مهارت بسياري دارند.
روحاني در دفاع از وزير پيشنهادي کشور گفت: رحماني فضلي توانست سه انتخابات را با موفقيت برگزار کند و از سوي ديگر ايشان براي هماهنگي با افراد و نهادهاي مرتبط با وزارت کشور مثل شوراي نگهبان سعه صدر خوبي دارد.وي افزود: من از ايشان مي‌خواهم براي تقويت و انسجام ملي در سطح ملي در بخش‌هاي مختلف از زنان و اهل سنت استفاده کنند. براي ما شيعه و سني، بلوچ و کرد فرقي ندارد. ما انتظار داريم بستر براي نقش آفريني زنان، توسعه مناطق مرز، مبارزه با قاچاق کالا، مبارزه با خشونت وافراطي گري و امثال آن فراهم شود.
روحاني در دفاع از وزير پيشنهادي جهاد کشاورزي گفت: حجتي وزيري است که به موضوع کارش تسلط دارد و در دوران وزارتش هم تحولات خوبي در اين حوزه انجام داده است.ايشان به حق که ايشان وزير شايسته‌اي و به موضوع مسلط‌ هستند.وي ادامه داد: آقاي حجتي کسي بود که بعد از سال‌ها ما را در گندم خودکفا کرده و در حوزه‌هايي مثل شکر، ماهي‌هاي در قفس، دانه‌هاي روغني، مزارع مدرن و صرفه جويي در آب اقدامات مفيدي انجام داده‌ است.روحاني در دفاع از وزير پيشنهادي ورزش و جوانان گفت: آقاي مسعود سلطاني‌فر ۳۵ سال در سمت‌هاي مختلف فعاليت داشته‌اند و دغدغه جوانان را به خوبي مي‌شناسند.وي اظهار کرد: آقاي سلطاني‌فر بايد تا روزي که مجلس شوراي اسلامي‌استقلال سازمان ملي جوانان را اعلام مي‌کند بايد، تلاش‌هاي خود را در اين زمينه ادامه دهد.
اظهارات موافقان ومخالفان کابينه
پس از دفاع رييس جمهور از وزيران پيشنهادي، مجلس وارد بررسي کليات کابينه و بيان اظهارات موافقان و مخالفان شد. طبق آيين نامه مجلس ۵ نفر موافق و ۵ نفر مخالف مي‌توانند با کليات کابينه به اظهار نظر بپردازند که البته هر يک از موافقان و مخالفان مي‌توانند بخشي از وقت خود را به شخص ديگري دهند. که اين کار نيز انجام شد و وقت تعدادي از موافقان و مخالفان تقسيم شد.ابتدا نماينده يزد در مجلس شوراي اسلامي‌به عنوان مخالف کليات کابينه دوازدهم، گفت: ما معتقديم برنامه ارائه شده از سوي دولت کيفي و آرماني است و قابل سنجش نيست و متاسفانه سنخيت چنداني هم با برنامه ششم ندارد.محمدرضا صباغيان افزود: ما با وضعيت تورمي‌نامناسب، عدم اشتغال و بحران‌هايي روبرو هستيم که کار را براي اقتصاد کشور سخت کرده است و در برنامه ارائه شده از سوي دولت بايد مشخص شود که در چهار سال آينده به کجا خواهيم رسيد.
در ادامه يک عضو کميسيون صنايع و معادن در مخالفت با کليات کابينه دوازدهم، اظهار داشت: برنامه‌هاي دولت و تيم اقتصادي آن بايد با تواني که براي حل ابرچالش‌ها به کار بگيرند سنجيده شود. ما با ابرچالش‌هايي در حوزه اشتغال، اصلاح نظام بانکي، صندوق‌هاي بازنشستگي، بودجه دولت و محيط زيست روبرو هستيم. آيا وزرا و همکاران دولت توانايي حل اين ابرچالش‌ها را دارند؟ حميدرضا فولادگرافزود: ما بايد تغيير گفتمان و سياست‌زدايي از اقتصاد را از خود دولت شروع کنيم و با منتقدين مهربان‌تر باشيم. در ايام انتخابات ايجاد اشتغال يک ميليون در سال به شعار پوپوليستي تعبير شد البته ما اميدواريم اين برنامه دولت اجرايي شود.
سپس نماينده آشوريان در مجلس شوراي اسلامي‌در موافقت با کليات کابينه دوازدهم، اظهار داشت: دولت دوازدهم تشکيل مي‌شود تا با ادامه جهت‌گيري‌هاي اصولي دولت تدبير و اميد و اصلاح اشتباهات، متکي بر شعار آزادي، امنيت، آرامش و پيشرفت مسيري را که طي شده تکميل کند.يوناتن بت‌کليا تصريح کرد: از طرف اديان الهي و ابراهيمي‌شناخته شده در قانون اساسي به ويژه زرتشتيان، کليميان و آشوريان حمايت خود را از دکتر روحاني اعلام کرده و همراه با دولت جهت رسيدن به خواسته‌هاي قانوني قدم بر مي‌داريم.نماينده آشوريان در مجلس بيان کرد: برنامه دولت دوازدهم بر اساس اصولي بنا شده که پايبندي دولت به اين اصول موجب خواهد شد ديد مثبت نسبت به بخش عمومي‌ايجاد شود.
در ادامه نماينده نوشهر که در موافقت با کليات کابينه دوازدهم گفت: دولت دوازدهم اولويت اصلي خود را رشد اقتصادي فراگير، مستمر، اشتغالزا و ضد فقر قرار داده است. قاسم احمدي لاشکي افزود: با توجه به اينکه مجلس برنامه ششم توسعه را نهايي کرده و در دستور کار دولت قرار دارد بسياري از وزرا نيازي به برنامه ندارند زيرا همه آنها بايد مبناي کار خود را برنامه ششم قرار دهند.نماينده نوشهر گفت: تمامي‌برنامه‌هاي وزراي پيشنهادي تطبيق داده شده و هيچ مغايرتي با برنامه‌ها و اسناد بالادستي ديده نشده است و در همه آنها فصل‌الخطاب قانون قرار گرفته است.
در همين رابطه يک عضو کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي‌در مخالفت با کليات کابينه با تاکيد بر اينکه دولت و مجلس بايد خود را متعهد به اجراي برنامه کلان کشور کنند، گفت که انتظار مي‌رفت رييس‌جمهور در برنامه پيشنهادي‌اش فکري به حال تحزب، وضعيت بانک‌ها و جلوگيري از رانت‌ها مي‌کرد.حشمت‌الله فلاحت‌پيشه گفت: بنده با اکثريت وزراي پيشنهادي موافق هستم اما بحثم بر سر اصل تفکيک قوا و توافق مجلس و دولت براي اجراي تعهدات مشترک و برنامه کلان است.وي تاکيد کرد که اگر مجلس و دولت با هم همراه و همکار نشوند همچون گذشته سيل تذکرات و سوالات از وزرا در مجلس را مشاهده خواهيم کرد.در ادامه يک عضو شوراي مرکزي فراکسيون نمايندگان ولايي به عنوان مخالف کليات کابينه دوازدهم گفت: ترکيب تيم اقتصادي، سياسي و فرهنگي دولت دوازدهم ناهمگون است و رييس‌جمهور نمي‌تواند با اين تيم مشکلات کشور را حل کند.محمدجواد ابطحي گفت: در حالي موافقان دولت از وجود برنامه ششم و اجراي آن توسط دولت سخن مي‌گويند که بر اساس آمار تنها ۳۰ درصد برنامه پنجم اجرايي شده است. سوال اين است که دولت چه عزمي‌براي اجراي برنامه ششم دارد؟وي با بيان اينکه نگاه ما براي راي اعتماد به وزرا بايد مبتني بر هماهنگي بين معاونان رييس‌جمهور و وزراي معرفي شده باشد، گفت: آقاي رييس‌جمهور پشت تريبون سخن از نبود فشار براي معرفي وزرا مي‌کند آن هم در شرايطي که طبق اخبار و شنيده‌هاي ما، جناح‌هاي اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا به رييس‌جمهور فشارهايي وارد کرده‌اند.همچنين يک عضو هيئت رئيسه مجلس در مخالفت با کليات کابينه پيشنهادي دولت دوازدهم، گفت: موافقت يا مخالفت با کليات کابينه به معناي مخالفت يا موافقت با کل وزرا نيست. بنده در موافقت و مخالفت وزراي مختلفي صحبت خواهم کرد.محمدحسين فرهنگي گفت: کابينه دوازدهم تفاوت چنداني با کابينه قبل ندارد. کابينه قبلي در اشتغال، مسکن، مبارزه با فساد، انضباط مالي و اعتباري موفق نبود و در روش‌هاي تنگ‌نظرانه سياسي عمل شد. عمران تا حدود زيادي تعطيل بود. فرهنگيان عزيز که وظيفه تربيت و تعليم مديران آينده کشور و گردانندگي چرخ‌هاي همه بخش‌هاي کشور را دارند، از شرايط معيشتي خود گلايه‌مند هستند که اين همه در ۱۶ راي به رقيب و همه کساني که در انتخابات مشارکت نداشتند، خود را نشان داد.نماينده تبريز به خدمت نگرفتن زنان در کابينه را از ديگر ايردارات کابينه دوازداهم برشمرد و افزود: کاهش استفاده از آذري‌ها مشکل جامعه ترک‌هاست. ميانگين سني کابينه نيز با کابينه گذشته تفاوتي ندارد اميدوارم شاهد کابينه خسته قبل نباشيم.از سوي ديگر نماينده اصفهان در مجلس در مخالفت با کليات کابينه پيشنهادي گفت: طرح کارورزي دولت همان طرح استاد شاگردي است. ضرر اين طرح اين است که به‌امنيت شغلي و بيمه کارگران توجهي ندارد.حسن کامران گفت: معوقات سازمان تامين اجتماعي پرداخت نشده و ۲۰ ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان تعهد سالانه براي اين سازمان تعريف شد. اگر به صندوق‌ها اعتماد داريم، صندوق ذوب‌آهن نيز بايد از صندوق تامين اجتماعي بهره ببرد. کارگران اين شرکت در صندوق‌شان پول ريخته بودند ولي اين پول به بانک سامان داده شد و آخر هم معلوم نشد که چه شد.کامران خاطرنشان کرد: وزارت کار با هيچ يک از نهادهاي اجتماعي مشارکت نمي‌کند و به آنان وقت نمي‌دهد. سند ملي کار شايسته نيز روي زمين باقي مانده است. ۳۰۰ ميليارد تومان هم به اين طرف و آن طرف بخشيده شده است.در ادامه رئيس فراکسيون اميد به عنوان موافق کليات کابينه دولت دوازدهم گفت: شرايط خوبي براي دولت دوم تدبير واميد برقرار است و درکنار عملکرد خوب دولت در دوره قبل همراهي و کمک مجلس با دولت مي‌تواند باعث برهم خوردن شرايط متفاوتي نسبت به دولت اول دکتر روحاني شود.محمدرضا عارف خاطرنشان کرد: براي اينکه دولت بتواند برنامه‌هاي خود را به خوبي اجرا کند نيازمند همکاري و تفاهم است. البته در انتخاب اعضاي کابينه انتخاب‌هاي بهتري نيز وجود داشت اما اين موضوع که از دولت يک صدا شنيده شود، از اهميت بالايي برخوردار است.نماينده تهران با بيان اينکه براي مبارزه با فساد دسترسي آزاد به اطلاعات يک ضرورت است، گفت: اجراي قانون انتشار آزادانه اطلاعات از اهميت بالايي برخوردار است و براي مقابله با فساد هيچ راهي جز اين وجود ندارد. همينطور عدم مداخله دولت در امور فردي و خصوصي مردم امکان دسترسي به‌امکانات و تسهيلات براي همه و ايجاد همدلي بين همه اقوام و فرهنگ‌هاي ايراني نيز از برنامه‌هاي خوب و مهم ارائه شده به مجلس است که مي‌تواند از نقاط قوت دولت و کابينه دولت دوازدهم باشد.پس از آن نماينده تهران در مجلس در موافقت با کابينه گفت: انتخاب کابينه و وزراي پيشنهادي از نقاط قوت دولت دوازدهم به شمار مي‌رود.بهروز نعمتي اظهار داشت: وزرايي که از طرف دولت به مجلس معرفي شده‌اند از تجربيات خوبي برخوردار هستند و اين تجربيات حتما براي شعارها و مطالبي که آقاي روحاني در ايام انتخابات مطرح کرد، بسيار مفيد است.نماينده تهران با بيان اينکه اعتدال از شعارهاي اصلي روحاني بود، گفت: انتخاب کابينه با توجه به شناختي که از اين افراد داريم که همگي از چهره‌هاي خدمتگزار هستند از نقاط قوت به شمار مي‌رود و اکثر وزراي پيشنهادي افرادي هستند که از نقاط قوت خوبي برخوردارند.
در همين رابطه نماينده تبريز در موافقت با کابينه با بيان اينکه حسن روحاني درايت و همه جانبه‌گرايي در برگزيدن افراد کابينه داشته است، گفت: مساله آسيب‌هاي اجتماعي از برنامه‌هايي است که دولت دوازدهم در دستور کار خود قرار داده است.زهرا ساعي اظهار داشت: آقاي روحاني با رويکردي خردمندانه و انتخاب کابينه فراجناحي تحقق انتظارات مردم را در دستور کار قرار داده‌اند و لازم است ما هم با تاکيد حداکثري برنامه و کابينه پيشنهادي دولت دوازدهم سهم خويش را ادا کرده و بر درايت و هم جانبه گرايي رئيس جمهور در برگزيدن افراد کابينه صحه بگذاريم.وي افزود: اميدواريم که حرکت در مسير توسعه پايدار و تحقق آرمان‌هاي کشور با آنچه که در کابينه يازدهم شاهد بوديم، در کابينه دوازدهم هم تداوم داشته باشد.سپس يک نماينده اصولگراي مجلس در مخالفت با کابينه گفت: برنامه پيشنهادي دولت دوازدهم کامل نيست و در آن توجه کافي به برنامه ششم نشده است.حجت‌الاسلام سيدجواد حسيني کيا گفت: برنامه ارائه شده حاصل کار اصلاحات و اعتدال است که دولت به وعده‌هاي انتخاباتي‌اش پايبند باشد. به همين دليل نگراني ما اين است که تيم معرفي شده همچون تيم قبلي نتواند برنامه‌ها را اجرا کند.اين عضو مجمع نمايندگان روحاني مجلس با بيان اينکه در برنامه پيشنهادي دولت هيچ اشاره‌اي به سبک زندگي اسلامي‌ايراني نشده است، افزود: اين در حالي است که رهبري بر سبک زندگي اسلامي‌ايراني تاکيد دارد. همچنين در اين برنامه بيشتر بر شکل مسائل تا محتواي آن اشاره شده است.در ادامه يک عضو فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس در مخالفت با کابينه با انتقاد از برنامه پيشنهادي دولت گفت: در اين برنامه به صورت واضح چگونگي اجراي برنامه‌هاي دولت براساس سند چشم انداز، قانون اساسي و اجراي قوانين دائمي‌نيامده است.محسن کوهکن گفت: برنامه ارائه شده خط مشي دولت است که در آن
 اشاره اي به اسلام انقلابي نشده است. قطعا بايد برنامه‌ها در چارچوب عقلانيت و انقلابي و اسلامي‌بودن پيش رود.اين نماينده اصولگراي مجلس با بيان اينکه در اين برنامه تنها اشاراتي به برخي مشکلات شده است، گفت: مشکلاتي همچون حوزه‌اموزش و پرورش به کالبدشکافي نياز دارد که انتظار مي‌رفت دولت برنامه دقيق‌تر و جزئي‌تري براي آن معرفي کند.
همچنين نماينده گرگان در مجلس به عنوان موافق کابينه با بيان اينکه دولت يازدهم تلاش‌هاي خوبي در عرصه دفاعي داشته، گفت که در دولت يازدهم شاهد توسعه صنعت موشکي بوديم. نبي هزارجريبي گفت: مردم در انتخابات رياست جمهوري اخير مشارکت بالايي داشتند و راي اکثريت اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا به آقاي روحاني بود.نماينده گرگان ضمن قدرداني از وزير امور خارجه و تيم ديپلماسي دولت يازدهم، اظهار داشت: اميدواريم مراودات خوبي که در دولت قبل وجود داشته در دولت دوازدهم ادامه پيدا کند. ما در دولت گذشته تلاش‌هاي خوبي در عرصه دفاعي داشتيم و شاهد توسعه صنعت موشکي بوديم. همچنين از نيروهاي امنيتي و سربازان گمنام هم قدرداني مي‌کنيم.
از سوي ديگر نماينده لنگرود به عنوان موافق کابينه ، با اشاره به برخي چالش‌ها و مشکلات فعلي کشور، خواستار تدبير دولت براي حل اين چالش‌ها در دوره جديد شد.مهرداد لاهوتي اظهار داشت: مشکلات و چالش‌هايي در حوزه مصرف انرژي، مبارزه با فساد و جمعيت شهري وجود دارد که دولت بايد براي حل آنها تدبير کند. البته دولت خط مشي کلي خود را به مجلس ارائه داده و بايد بر اساس آن مطالبات خود را از دولت به پيش ببريم.وي با تاکيد بر ضرورت کاهش واردات و افزايش صادرات، گفت: خلاصه اقتصاد مقاومتي هم همين است که نگاه ما کاهش واردات و افزايش صادرات باشد اگرچه متاسفانه در چهار ماهه اول امسال شاهد افزايش واردات بوده‌ايم. قصد من تبيين وضعيت است و معتقدم آقاي روحاني براي اين اوضاع راهکاري در نظر گرفته‌اند.
در همين رابطه نماينده سمنان در موافقت با کابينه گفت: فرهنگ مقوله‌اي بسيار پيچيده است که به همه دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها مرتبط است. فرهنگ ايراني اسلامي، ماحصل عملکرد ۴۰ ساله همه اينهاست. نبايد دولت، دستگاه، يا وزارتخانه‌اي خاصي را مقصر دانست.احمد همتي کاهش آسيب‌هاي اجتماعي، آزادي‌هاي مصرح در قانون اساسي و اجرايي کردن آنها، دسترسي آزاد به اطلاعات، تاثيرگذاري احزاب، مبارزه با فساد، احياي سازمان برنامه و بودجه، شفاف‌سازي و بهبود رتبه ساختار اداري را از جمله اقدامات دولت يازدهم برشمرد.سخنگوي کميسيون بهداشت مجلس از تداوم طرح تحول نظام سلامت خبر داد و افزود: در فاز بعدي اين طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در دستور قرار دارد.و اما نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي‌در مخالفت با کابينه پيشنهادي گفت: دولت مي‌گويد به خاطر مسئله نرم‌افزاري محدوديت‌هايي براي ارتباط با بانک‌هاي بزرگ وجود دارد. اما پس چرا با بانک‌هاي در پيتي رابطه بانکي برقرار شده درحالي که سيستم بانکي بين‌المللي از يک قاعده پيروي مي‌کند.حجت الاسلام مجتي ذوالنوري خاطرنشان کرد: سن کابينه يک سال افزايش پيدا کرده در حالي که صحبت از جوان شدن کابينه پيش از اين مطرح شده بود و شعار دولت دراين بخش عملي نشده.وي افزود: امروز رئيس‌جمهور گفت هيچ فشاري در تعيين اعضاي کابينه وجود نداشته است اما پس از ۲۰ دقيقه در صحبت‌هايش تاکيد کرد که سه وزير زن انتخاب شده بود اما به دليل فشارها معرفي نشدند. اگر قرار باشد حرفها در ۲۰ دقيقه تغيير کند واي به حال کشور در ۴ سال آينده.نماينده قم در خصوص برجام و سياست خارجي گفت: سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در عرصه سياست خارجي طبق فرموده رهبري بايد مورد تاکيد باشد. اما اين سوال مطرح است که اگر نقض برجام شود و آمريکا به تعهدات خود عمل نکند ما چه بايد بکنيم و چرا دست ما براي مقابله با نقض برجام و مقاومت خالي است و فکري براي ايستادگي نشده است؟در ادامه نماينده تهران در مجلس در موافقت با کليات کابينه پيشنهادي دولت دوازدهم، گفت: مباحث مطرح شده در مخالفت با کابينه دوازدهم شبيه سخنان مطرح شده در خطبه‌هاي نماز جمعه است در حالي که نظر مجلس بايد حول برنامه‌هاي اعلام شده وزراي پيشنهادي باشد.مصطفي کواکبيان در پاسخ به مخالفان کابينه دوازدهم، گفت: اينکه گفته مي‌شود برنامه‌هاي دولت، سکولار است يا نمي‌دانيم معناي سکولار چيست يا نمي‌فهميم که رهبري در راس اين نظام است. رهبري حکم رييس‌جمهور را چند روز قبل تنفيذ کردند، يعني ايشان حکم يک سکولار را تنفيذ کردند؟اين عضو کميسيون امنيت ملي با انتقاد از عملکرد مجلس در افزايش ۱۱۰ ماده اي مواد برنامه ششم توسعه، گفت: برنامه‌هاي ۳۴ ماده‌اي دولت را ۱۴۴ ماده کرديم ولي دولت باز تمام برنامه‌هايش را براساس مصوبه مجلس تنظيم کرد. آيا برنامه ششم سکولار است؟
پس از اتمام بررسي کليات کابينه و اظهارات موافقان و مخالفان، اسحاق جهانگيري معاون اول روحاني از باقي مانده وقت رييس‌جمهور استفاده کرد و به ايراد سخن پرداخت.اسحاق جهانگيري در دفاع از کابينه پيشنهادي گفت: امروز فضايي پيش آمده که در فضاي داخلي کشور کسي ديگري را متهم نمي‌کند. نيروهاي انقلاب و فرزندان امام و رهبري دور هم جمع شده‌اند.وي ادامه داد: امروز همه نيروها در کشور هدف مشترک يعني پيشرفت کشور را دنبال مي‌کنند و کشور انسجام دارد. يادمان نرفته در همين مجلس عليه رئيس و خانواده او CD پخش مي‌کردند، اما امروز سه قوه برادرانه در يک راستا و يک جهت کار مي‌کنند، البته ممکن است نقدهايي نيز به يکديگر داشته باشيم.

احتمال راي‌آوري ۹۰ درصد کابينه دوازدهم
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه معرفي نشدن وزير علوم را نبايد تبديل به يک چالش کرد، در پيش‌بيني گفت که احتمالا ۹۰ درصد وزراي پيشنهادي از مجلس راي اعتماد مي‌گيرند.
به گزارش ايسنا، مسعود پزشکيان در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين که آيا جهت‌گيري وزراي پيشنهادي در راستاي اهداف رييس‌جمهور و وعده‌هايش در ايام انتخابات است، گفت: مشکل ما اين است که مديران‌ ما برنامه‌محور نيستند يا اينکه ما عادت به اجراي برنامه نداشتيم. موضوعي که تجربه اجراي برنامه‌هاي سوم، چهارم و پنجم توسعه آن را به خوبي نشان مي‌دهد.وي افزود: مديران ما با دقت برنامه‌ها و قوانين را عمل نمي‌کنند. دليل آن است که مديران بر اساس تجربه و سلسله مراتب انتخاب نمي‌شوند و تجربه، آگاهي، مهارت و درک لازم را ندارند. عليرغم نبود چنين ويژگي‌هايي وقتي شروع به کار براي کسب تجربه مي‌کنند يک مرتبه آنها را عوض مي‌کنيم که نتيجه‌اش وضعيت فعلي کشور مي‌شود.
نايب رييس مجلس ادامه داد: البته جامعه و رسانه‌هاي ما توقع تغييرات مداوم در سطح مديران را دارند حال اينکه مديران به محض کسب تجربه عوض مي‌شوند.
پزشکيان در ارزيابي از تيم اقتصادي دولت دوازدهم گفت: تيم اقتصادي معرفي شده نسبت به دولت يازدهم تفاوت آنچناني نکرده است تنها آقاي نعمت‌زاده و طيب‌نيا عوض شده‌اند که آقاي طيب‌نيا فردي با سابقه و علمي‌بود که به نظرم وجود ايشان براي دولت بهينه تمام مي‌شد. البته دليل تغيير ايشان را بايد از دولت پرسيد.
نايب رييس مجلس افزود: به طور کلي اگر تيم اقتصادي گذشته معرفي مي‌شد و دولت نقاط ضعف را اصلاح مي‌کرد بهتر از اين بود تا افراد جديدي معرفي شوند و بعد از چهار سال بررسي کنيم که آنها چه کردند و چگونه اشکالات را برطرف نموده‌اند. اين از همان مشکل نشات مي‌گيرد که ما با فرض حل شدن مشکلات با تغيير افراد مديران و وزرا را عوض مي‌کنيم.به گفته پزشکيان، در صورت اصلاح نکردن چالش‌هاي خارجي موفقيتي حاصل نمي‌شود، اينها همه به نحوه مديريت صحنه بر مي‌گردد. اينکه چقدر مسئولان در راس قوا، حوزه‌هاي علميه، روحانيت و ارگان‌هاي مختلف جامعه مهارت لازم را دارند تا اين وحدت و هماهنگي و مشارکت را بالا ببرند، هماهنگي که متاسفانه وجود ندارد و همه منتظريم تا از يکديگر عيب بگيريم و همديگر را تخريب کنيم.وي ادامه داد: در مورد وضعيت اقتصادي کشور اگر وزير پيشنهادي علامه اقتصاد هم باشد نمي‌تواند در محيط پرتنش برنامه‌ها را پيش ببرد. اکنون کار تيمي‌حرف آخر را مي‌زند. تيم اقتصادي بايد با يکديگر هماهنگ باشد تيمي‌که تنها منحصر به دولت نيست و مجموعه‌ متغيرهاي سياسي بر روي آن اثرگذار هستند.
پزشکيان در مورد لابي‌هاي نمايندگان با وزرا گفت: لابي چيز جديدي نيست که تازه‌امروز ديده شده است. قبل از بررسي صلاحيت‌ها نيز نمايندگان در زمان حضور وزرا مسائل منطقه‌اي، توقعات و سوالات‌شان را مطرح مي‌کردند لذا آنچه شما از دور مي‌بينيد لابي صرف نيست.

«تجارت» در گفتگو با کارشناسان عملکرد 4 ساله وزارت کار را بررسي کرد
گروه اقتصاد کلان- پیان عابدی:سال گذشته‌امار اشتغالي که از سوي دولت اعلام شده متناقض بود. در حالي که مرکز آمار ايران آن را ۷۰۰ هزار اعلام کرده بود سخنگوي دولت و وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي آن را بيش از ۹۰۰ هزار اعلام کردند. اين تناقض گوياي هر چه نباشد قطعا يک پيام روشن دارد و آن اين است که وزارت کار تلاش داشته است که در آستانه انتخابات رياست جمهوري سال ۹۶ در ارديبهشت ماه عملکرد خود را در حوزه سياست گذاري بازار اشتغال موفق جلوه دهد.
حال در همين ابتداي کار بهتر است که نگاهي به‌امار فصلي ايجاد اشتغال داشته باشيم چرا که وزارت کار از همين آمارها الهام گرفته است.
 گزارش‌هاي فصلي نيروي کار حاکي از اين است که ميزان اشتغال کشور از ۲۲ ميليون و ۷۸ هزار نفر در تابستان ۱۳۹۲ با ۷۱۵ هزار نفر کاهش به ۲۱ ميليون و ۳۶۲ هزار نفر در تابستان سال ۱۳۹۳ تنزل يافته است. در تابستان سال ۱۳۹۴ نسبت به فصل مشابه در سال قبل، با افزايش قابل ملاحظه ۹۰۰ هزار نفري به ۲۲ ميليون و ۲۶۲ هزار نفر افزايش يافت که مجدداً با ۶۵۵ هزار نفر افزايش در تابستان ۱۳۹۵ به ۲۲ ميليون و ۹۱۷ هزار نفر بالغ شد.
عدم تغيير ميزان آماراشتغال در سال 96 نسبت به سال 92
با نگاه به اين آمارها ملاحظه مي‌شود که‌امار اشتغال به نسبت سال ۹۲ (زمان آغاز تصدي گري ربيعي در وزارت کار) تغيير چشمگيري نداشته است و حتي در اين قواصل شاهد ريزش نيروي کار بوده‌ايم. در عين حال در مجموع سه سال تابستان ۱۳۹۲ تا تابستان ۱۳۹۵، ۸۴۰ هزار شغل ايجاد شد که متوسط سالانه آن ۲۸۰ هزار شغل ميباشد. بايد در نظر داشت که نظر به نوسانات شديد آمار فصلي نيروي کار (و به خصوص در فصل تابستان)، استفاده از داده‌هاي فصلي جهت بررسي روندهاي اشتغال چندان قابل دفاع
نيست.براساس گزارش مرکز آمار بخش خدمات بيشترين سهم را در اشتغال کشور داشته است بيشترين درصد شاغلان در تابستان سال ۹۵ در بخش خدمات و کمترين در بخش کشاورزي مشغول به کار بودند. سهم شاغلان در بخش خدمات ۴۹.۱ درصد، در بخش صنعت ۳۱.۵ درصد و بخش کشاورزي ۱۹.۴ درصد محاسبه‌شده است. آمارها نشان مي‌دهد که درصد شاغلان در بخش خصوصي يعني کارفرمايان، کارکنان مستقل، مزد و حقوق‌بگيران بخش خصوصي، تعاوني و کارکنان فاميلي بدون مزد بيش از درصد شاغلان در بخش عمومي‌است.
ايجاد اشتغال در بخش خدمات عملکرد قابل دفاعي نيست
وزير کار نيز البته هيچگاه بر روي اين آمارها به تفکيک نظر خود را اعلام نکرده است چرا که ايجاد اشتغال در بخش خدمات آن هم با تصدي گري بخش خصوصي عملکرد قابل دفاعي نيست. در عين حال مشاغل ايجاد در بخش کشاورزي قابل دفاع نيست چرا که با پايان يافتن فصل بهار کارگران فصلي مزارع بيکار مي‌شوند و به دنبال کار ساختماني مي‌گردند.
اين در حالي است که رکود در صنعت ساختمان عيان است و حتي خود علي ربيعي از آن گلايه کرده است. ربيعي در اين خصوص محق است چرا که اگر رکود از صنعت ساختمان برچيده مي‌شد تنها صدها هزار شغل به صورت مستقيم ايجاد مي‌شد.
عملکرد وزارت کار عامل اصلي عدم شفاف سازي محيط کسب و کار
در حال حاضر، فضاي کسب و کار کشور، اوضاع خوبي ندارد چرا که بسياري از کارشناسان اقتصادي و فعالان حوزه کار بر اين باورند که عملکرد وزارت کار و زير مجموعه آن نامناسب بوده و در عدم تشديد وضع رو به وخامت فضاي کسب و کار تاثير گذار بوده است.
 در اين باره، عضو هيئت مديره مطالعات دين واقتصاد، قوانين و مقررات مروبطه در حوزه کار را مهمترين عامل افزايش نرخ بيکاري دانشته و معتقد است که کارکرد وزارت کار و زير مجموعه‌هاي آن نظير سازمان تامين اجتماعي اصلي‌ترين عامل فروپاشي فضاي کسب و کار در طي 4 سال گذشته بوده‌اند.محسن ايزدخواه، کارشناس اقتصاد ي و روابط کار درباره اين موضوع به تجارت مي‌گويد: بايد کارکرد وزارت کار در اين راستا ارتقا يابد و گرنه بايد به انتظار تشديد وضعيت وخيم حوزه کار و افزايش ميزا بيکاري باشيم. به گفته وي، اصلي‌ترين و اولويت در اين موضوع که بايد در دستور کار قرار بگيرد، هدايت منطقي سازمان تامين است.در اين باره بايد سازمان تامين اجتماعي فشار خود را از روي صنايع و بنگاه‌هاي اقتصادي و جامعه کارگري بر دارد.
بنيان‌هاي انديشه اي اين وزارت خانه قوي
ايزدخواه، به موضوع برنامه ريزي و نظام تصميم گيري در حوزه وزارت کار اشاره کرد و گفت: با توجه به اينکه اشتغالزايي بينابخشي است و ارتباطي به همه بخشهاي دستگاه‌هاي اجرايي دارد لذا وزارت کار بايد در اين زمينه اين ارتباط را بين همه وزارتخانه‌ها برقرار مي‌کرد که متاسفانه در اين چهار سال اين موضوع صورت نمي‌گيرد.بنابراين وزير تعاون کار ورفاه اجتماعي بايد به گونه اي انتخاب شود که به موقع بتواند حساسيت‌هاي لازم را به نظامات تصميم گيري انتقال بدهد.در چهار سال گذشته عملکردي که وزير کار داشتند به هنگام نتوانستند انتقال دهنده مسائل حوزه اشتغال در نظامات تصميم گيري باشند ويا اگر توانستند مسائل حوزه اشتغال را به موقع انتقال دهند آن قدر بنيان‌هاي انديشه اي اين وزارت خانه قوي نبود تا بتواند ساير دستگاهها را تحت تاثير قرار بدهد.
بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس، به‌طور معمول انتظار بر اين است که افزايش رشد اقتصادي بتواند از طريق افزايش تقاضا براي نيروي کار و افزايش استخدام، نرخ بيکاري را کاهش دهد. اگرچه به‌لحاظ تئوريک انتظار بر اين است که با تحقق رشد اقتصادي نرخ بيکاري کاهش يابد اما شواهد آماري در ايران نشان مي‌دهند که رشد بخش صنعت و معدن به‌عنوان بخش راهبردي در اقتصاد ايران با کاهش نرخ بيکاري همراه نبوده است.در واقع با وجود رشد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن، روند نرخ بيکاري در اقتصاد ايران که انتظار مي‌رود رابطه معکوسي با رشد بخش صنعت و معدن داشته باشد، چنين رفتاري از خود بروز نداده است. اين بدان معنا نيست که هيچ اشتغالي در بخش صنعت و معدن اضافه نشده است اما اين اشتغال به ميزاني نبوده که براي کاهش نرخ بيکاري کافي باشد.يکي از ويژگي‌هاي بازار کار در کشور که بايد به‌صورت جدي مورد توجه قرار گيرد، بالا بودن نرخ بيکاري فارغ‌التحصيلان دانشگاهي است که افزايش ظرفيت اشتغال در بخش صنعت مي‌تواند تاثير قابل توجهي در جذب اين بخش از نيروي کار داشته باشد. براساس آمار مرکز آمار ايران مبتني بر سرشماري‌هاي عمومي‌نفوس و مسکن، در سال 1375 نرخ بيکاري دارندگان مدرک دانشگاهي تنها 3.9 3درصد بوده است. در سال 1385 اين رقم به بيش از 21درصد و در سال 1390 به بيش از 20درصد رسيده است.افزايش پوشش تحصيلات دانشگاهي در کنار جوان بودن بخش بزرگي از جمعيت در اين روند تاثيرگذار بوده است. اين موضوع نشان مي‌دهد چالشي که پيش روي اقتصاد ايران قرار دارد، نياز مبرم به ايجاد مشاغلي است که بتوانند افراد تحصيلکرده را جذب کنند.
رهبر کره شمالي هنوز درباره پرتاب موشک تصميم نگرفته است
گروه بين الملل –ارتش کره شمالي طرح شليک موشک به سمت گوام را با کيم جونگ اون در ميان گذاشته است. به گزارش خبرگزاري رسمي‌کره شمالي ، کيم جونگ اون، رهبر اين کشور پس از آن که در جريان جزئيات اين طرح قرار گرفته، براي مدتي طولاني آن را بررسي کرده و درباره اين طرح با فرماندهان نظامي‌گفت‌وگو نموده است.
 فايننشال تايمز، با اشاره به عدم تصميم گيري کيم جونگ اون درباره تهديد حمله به گوام آنرا عقب نشيني کره شمالي از حمله نظامي‌دانسته است. بيانيه پيونگ يانگ تلاشي براي آرام کردن تنش‌ها واشنگتن و متحديني چون کره جنوبي است. مون جه اين، رئيس‌جمهوري کره جنوبي گفته است که مي‌خواهد به هر قيمتي شده از بروز جنگ در شبه‌جزيره‌ي کره جلوگيري کند. او خاطر نشان ساخت که دولت‌اش تلاش‌هاي ديپلماتيک خود را براي حل مساله‌ي موشکي کره شمالي افزايش مي‌دهد. کشورهاي عضو اتحاديه اروپا نيز در اين ميان تلاش‌هاي ديپلماتيک خود را براي حل مسالمت‌آميز بحران کره شمالي افزايش دادند. به گزارش خبرگزاري کره شمالي طرح حمله به گوام در جريان ديدار رهبر کره‌شمالي با فرماندهان نيروهاي راهبردي اين کشور که مسئوليت واحدهاي موشکي پيونگ‌يانگ را بر عهده دارند، ارائه شده است. کيم جونگ اون گفته است، آمريکا براي جلوگيري از درگيري با کره‌شمالي بايد گزينه درست را انتخاب کند. بر اساس گزارش خبرگزاري رسمي‌کره شمالي، کيم جونگ اون همچنين به ژنرال‌هاي کشورش دستور داده که ارتش را براي حمله‌اماده کنند تا در صورت اتخاذ چنين تصميمي‌از سوي وي، اقدام لازم انجام شود. با اين حال بنا بر اعلام خبرگزاري دولتي کره شمالي رهبر کره شمالي قبل از هر تصميمي‌منتظر اقدام آمريکا مي‌ماند. به نقل از کيم جونگ اون در سايت خبرگزاري دولتي کره شمالي آماده است: ايالات متحده، اولين طرفي که تجهيزات هسته‌اي بيشماري را به نزديک ما آورد، بايد تصميم درست را بگيرد و اين تصميم را در عمل نشان دهد؛ اگر که مايل به کاهش تنش در شبه جزيره کره و جلوگيري از يک درگيري خطرناک نظامي‌است.چندي پيش پيونگ‌يانگ اعلام کرد، تا اواسط ماه ميلادي جاري طرح شليک چهار موشک ميان‌برد به سمت قلمروي آمريکا در گوام را تکميل و براي تصميم‌گيري در خصوص اجراي اين طرح، به کيم‌ جونگ اون، رهبر کره‌شمالي ارائه خواهد کرد. در گزارشي که از سوي خبرگزاري دولتي کره‌شمالي منتشر شد، به نقل از کيم راک گيوم، فرمانده نيروهاي راهبردي اين کشور آمده است: موشک‌هاي هواسونگ-۱۲ ارتش با عبور از آسمان شيمان، هيروشيما و کوچي ژاپن، با طي مسافت ۳۳۵۶.۷ کيلومتري در مدت ۱۰۶۵ ثانيه به مناطق آبي در ۳۰ تا ۴۰ کيلومتري گوام اصابت خواهد کرد.رسانه‌هاي کره شمالي گزارش مي‌دهند که کيم جونگ اون، رهبر اين کشور، گزارش کامل ارتش درباره طرح پرتاب موشک‌هايي به نزديک جزيره‌امريکايي گوام در اقيانوس آرام را دريافت کرده و هنوز دستور حمله به گوام را نداده است. آمريکا عليه هرگونه حمله اي از اين نوع به کره شمالي هشدار داده است..براساس اين گزارش کيم گفته که‌امريکا بايد ابتدا با تصميم‌هاي درست نشان دهد که خواهان جلوگيري از يک درگيري خطرناک است..دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا، هم به کره شمالي هشدار داده که گوام که محل استقرار يک پايگاه نظامي‌آمريکاست را تهديد نکند. کره شمالي هفته پيش اعلام کرد که مشغول تهيه طرحي براي شليک چهار موشک به طرف آب‌هاي گوام است.
آمريکا آماده حمله پيونگ يانگ
جيمز متيس وزير دفاع آمريکا اخطار کرد که هر حمله اي از سوي پيونگ يانگ فورا به جنگ منجر خواهد شد اما تاکيد که فعلا کشورش بر راه حل‌هاي ديپلماتيک متمرکز است. در بحبوحه افزايش لفاظي‌ها درخصوص حمله به قلمرو آمريکا در گوآم، وزير دفاع آمريکا به خبرنگاران گفت که پنتاگون ظرف چند دقيقه متوجه خواهد شد موشک کره‌شمالي از کجا پرتاب و به طرف چه هدف و مقصدي در حرکت‌ است. به گزارش شبکه اي‌بي‌سي نيوز، جيمز ماتيس، وزير دفاع آمريکا گفت: اگر موشک کره شمالي گوآم را هدف گرفته باشد ظرف چند دقيقه کوتاه متوجه خواهيم شد. ما به سرعت پس از پرتاب اين موشک متوجه خواهيم شد که قرار است در کجا فرود آيد. ماتيس همچنين هشدار داد: اگر موشک کره شمالي قلمرو آمريکا در سواحل فيليپين را هدف گرفته باشد ما به طور دقيق آن را هدف خواهيم گرفت و نابود مي‌کنيم.با اين حال ماتيس گفت: اگر متوجه شويم که اين موشک به آب‌هاي اطراف گوآم برخورد کرده دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا فردي خواهد بود که درباره واکنش آمريکا نسبت به اين قضيه تصميم‌گيري خواهد کرد. پس از آن ما همانگونه که رئيس‌جمهور دستور دهد عمل خواهيم کرد. وي افزود: اگر ارتش کيم جونگ اون، رهبر کره شمالي موشکي را به طرف آمريکا پرتاب کند اين مساله فورا به يک جنگ بدل خواهد شد و اگر اين موشک شهرهاي آمريکا را هدف گيرد بازي آغاز خواهد شد.اما ماتيس تاکيد کرد که وزارت دفاع بهترين عملکرد خود را انجام خواهد داد تا مطمئن شود اين موشک خاک آمريکا را هدف نخواهد گرفت.وي درخصوص بدل شدن اين وضعيت متشنج به يک جنگ توضيح داد: جنگ به رئيس‌جمهور و به کنگره بستگي دارد. خلاصه کلام اينکه ما از کشورمان در برابر حمله دفاع خواهيم کرد. از نظر ما اين جنگ است. اين وضعيت دوران جنگ است. البته اين بدان معنا نيست که اعلان جنگ شده است.ماتيس تاکيد کرد: به خاطر مسائل مختلف به ويژه وجود متحداني که بايد با آنها مشورت کنيم تصميم‌گيري درخصوص رفتن به جنگ نمي‌تواند از قبل اتخاذ شود.اين اظهارات ماتيس پس از آن مطرح شد که کره شمالي پيشتر هشدار داده بود که اگر آمريکا نمي‌خواهد با يک فاجعه مواجه شود، بهتر است دولت دونالد ترامپ به طور مناسب‌تري صحبت و عمل کند.
احتمال حمله به ونزوئلا
درحالي که تنش درباره جنگ ميان کره شمالي و آمريکا همچنان ادامه دارد دراين ميان دولت ترامپ تهديد درباره حمله به وزنزوئلا را همچنان دنبال مي‌کند. وزارت دفاع آمريکا گفته است: رئيس جمهوري از ما درباره برنامه‌هاي جديد براي ونزوئلا درخواستي نکرده است ما از گزينه‌هاي نظامي‌وي درباره اين کشور حمايت مي‌کنيم. به گزارش پايگاه خبري US News، يک روز پس از آنکه دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا اعلام کرد که عمليات نظامي‌گزينه‌اي براي ونزوئلا محسوب مي‌شود، وزارت دفاع آمريکا اعلام کرد، پنتاگون فعلا برنامه‌اي براي اقدام نظامي‌عليه ونزوئلا ندارد. راب منينگ ، سخنگوي پنتاگون گفت: ترامپ و وزارت دفاعش در ارتباط نزديک هستند. وظيفه پنتاگون ارائه گزينه‌هاي نظامي‌به رئيس جمهوري است. در حال حاضر مساله گزينه نظامي‌عليه ونزوئلا مطرح نشده است. کاخ سفيد با وجود اينکه ترامپ اخيرا تهديدي با مضمون مداخله نظامي‌عليه کاراکاس مطرح کرد اما درخواستي براي بررسي گزينه‌هاي مداخله نظامي‌نکرده است.وي افزود: اگر درخواستي از ما شود مي‌توانيم راهکارهاي نظامي‌تحت نظارت رئيس‌جمهوري ارائه دهيم اما پيش‌بيني‌هاي زيادي نمي‌توانم داشته باشم.وي از پاسخ به سوالي درباره اينکه چه گزينه‌هاي خاص نظامي‌درباره ونزوئلا مطرح است، امتناع کرد و ادامه داد: من نمي‌توانم در اين باره به اظهار نظر بپردازم چون از پنتاگون براي ارائه اين گزينه‌هاي نظامي‌درخواستي نشده است. ترامپ روز جمعه در مصاحبه‌اي با خبرنگاران در نيوجرسي گفت که گزينه‌هاي نظامي‌براي ونزوئلا همچنان روي ميز است که شامل اقدام احتمالي نظامي‌در ميانه بحران سياسي و بشري است.وي نيکولاس مادورو، رئيس جمهوري ونزوئلا را به تلاش براي تحکيم قدرتش با تشکيل مجلس موسسان براي تغيير قانون اساسي در کشور متهم کرده است. بسياري از نزديکان ترامپ گزينه نظامي‌عليه ونزوئلا را رد کرده و از آن حمايت نمي‌کنند.
به بهانه پشت پرده از دسترس خارج شدن سامانه 1888 شهرداري تهران بررسی شد؛
گروه اجتماعي: هرچند شمارش معكوس براي شروع دوره بعدي شوراي شهر پايتخت آغاز شده و منتخبان شوراي پنجم براي انتخابات شهردار جديد تصميماتي را اتخاذ كرده‌اند، با اين همه هنوز هم صحبت‌هاي مختلفي درباره ميزان بدهي‌هاي شهرداري تهران در رسانه‌ها مطرح مي‌شود.
آنطور كه روز گذشته مهدي چمران، رئيس دوره چهارم شوراي شهر تهران اعلام كرده، عمر اين شورا با پايان ماه مرداد به اتمام مي‌رسد. با اين همه هنوز هم صحبت‌ها و گزارش‌هاي مختلفي درباره نابساماني‌هاي موجود در مديريت شهري پايتخت طي سال‌هاي گذشته منتشر مي‌شود.
حقيقت اين است كه هنوز هم رقم دقيق و شفافي از ميزان بدهي‌هاي شهرداري در دسترس رسانه‌ها قرار نگرفته و تمام اعداد و ارقامي‌كه به‌عنوان ميزان بدهي‌هاي مديريت شهري طي ماه‌هاي گذشته مطرح شده، همه براساس محاسبات شخصي و بدون سند است. نكته جالب اينكه حتي محمدباقر قاليباف در مقام شهردار تهران براي تنها به ارائه ارقامي‌درباره ميزان بدهي‌ها و طلب‌هاي شهرداري اكتفا كرده و وضعيت را طوري به نمايش مي‌گذارند كه آنچنان بحراني نبوده و نيست.از طرف مقابل مجموعه منتقدان شيوه عملكرد قاليباف در دوره شهرداري از بدهي‌هاي كلان ايجاد شده طي سال‌هاي گذشته گلايه دارند و معتقدند كه مسئولان شهرداري در بيان ميزان بدهي‌هاي اين مجموعه شفافيت كافي را در دستور كار خود قرار نمي‌دهند. به اعتقاد دسته‌اي از كارشناسان مجموعه بدهي‌هاي شهرداري به پيمانكاران و بخش‌هاي مختلفي كه با مديريت شهري همكاري مي‌كنند به‌اندازه‌اي است كه مي‌توان از آن به‌عنوان شرايط بحراني ياد كرد.
مورد عجيب سامانه 1888
در همين حال روز گذشته خبرگزاري پانا با انتشار خبري اعلام كرد كه سامانه 1888 شهرداري تهران كه طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته قرار بوده به‌عنوان يكي از كانال‌هاي ارتباطي ميان مردم و مسئولان مديريت شهري فعاليت داشته باشد، به‌علت بدهي‌هاي شهرداري تهران از دسترس خارج شده است. طبق اين گزارش در حالي که يکي از افتخارات مديريت قاليباف در مقام شهردار پايتخت ارتباط دوسويه با شهروندان تهراني بوده است و از سامانه 137 و 1888 به‌عنوان رابط بين مردم و مديران شهرداري ياد مي‌کنند، اين سامانه در روزهاي پاياني عمر مديريت شهردار تهران قطع شده است. اين در حالي است که سامانه 1888 سازمان بازرسي شهرداري تهران از زمان تأسيس در سال 1385 به‌عنوان تنها درگاه متمركز دريافت پيام شهروندان(در چهار قالب: انتقاد، پيشنهاد، شكايت و تقدير) از عملكرد كاركنان و مديران، طرح‌ها و برنامه‌ها و فرآيندهاي انجام كار در همه سطوح شهرداري تهران بوده است.
با اين همه با مراجعه به سامانه اينترنتي 1888 شهرداري تهران با پيغامي‌مواجه مي‌شويد كه براساس آن به علت نقص فني ايجاد شده در اين سامانه تا اطلاع ثانوي امكان برقراري ارتباط با آن مقدور نبوده است. درگاه اينترنتي 1888 شهرداري تهران همچنين از شهروندان خواسته تا براي ثبت پيام‌هاي خود در اين سامانه از ساير ابزارهاي ارتباطي نظير پيامك، ايميل، فكس و ... استفاده كنند. شرايط به گونه‌اي است كه شايد دليل حقيقي توقف موقت سامانه 1888 به‌علت دلايل فني موقتا فعاليت خود را متوقف كرده باشد، با اين حال عدم شفافيت در عملكرد مالي شهرداري تهران و مشخص نبودن ميزان بدهي‌هاي آن موجب شده تا برخي رسانه‌ها از بدهي به‌عنوان دليل قطع شدن اين سامانه ياد كنند، دليلي كه اتفاقا مورد توجه شهروندان هم قرار گرفته است.
بحران‌هاي مديريت شهري آينده به‌علت بدهي‌ها
در ارتباط با ميزان بدهي‌هاي شهرداري تهران محمد حقاني، رئيس کميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران در گفتگو با خبرنگار «تجارت» از نامشخص بودن بدهي‌هاي شهرداري خبر داد و گفت: بحران‌هاي زيادي در انتظار مديريت آينده شهرداري و شوراي پنجم است و اين غيرقابل انکار است. فروردين امسال، شهرداري حقوق ماهيانه پرسنل را که حدود 450‌ ميليارد تومان است، از بانک شهر قرض گرفته و اين جدا از بدهي شهرداري به شرکت‌هاي پيمانکاري است. پروژه‌هاي معوقه هم هست که حدود حداقل 40‌ميليارد بدهي است. اين عضو شوراي شهر ادامه داد: ما تلاش کرديم که بدهي دقيق شهرداري را بدانيم ولي مديريت شهرداري چنين چيزي را اعلام نکرده ولي من ازمنابع داخلي شهرداري و کانال‌هاي ديگر، شنيده‌ام که شهرداري سالانه يک‌هزار‌ميليارد تومان سود بدهي و وام‌هاي معوقه را مي‌پردازد؛ شهرداري هيچ اطلاعاتي به ما نمي‌دهد ولي ما از زيرمجموعه شهرداري به اين اعداد رسيده‌ايم.
حقاني همچنين درباره ويژه‌گي‌هاي شهردار آينده تهران هم مي‌گويد: به نظرم هرکسي مي‌خواهد شهردار شود، بايد برنامه مشخصي به شورا بدهد. علاوه ‌براين، حسن شهرت، پاکدستي و مبارزه جدي با فساد و قايل به شفافيت در اداره شهر هم بايد ويژگي‌‌هاي شهردار آينده باشند. شهردار آينده بايد به مردم و شورا به‌طور مرتب گزارش‌ دهد. بايد شناخت عميقي از مسائل شهري و حوزه‌هاي پنهان شهرداري داشته باشد. درشهرداري اين‌قدر سازمان‌هاي متفاوتي ايجاد شده که شفاف‌سازي درباره عملکرد آنها وجود ندارد و شهردار آينده بايد دراين حوزه‌ها شفاف‌سازي کند. اين عضو شوراي شهر در پايان درباره منابع شهرداري و پتانسيل اين منابع براي ارتقاي کيفيت زندگي در شهر تهران مي‌گويد: مردم اميدوارند که شهر از اين بحران‌هاي پيچ‌درپيچ رها شود و کيفيت زندگي دراين شهر بهبود يابد. با وجود ناملايماتي که با تهران شده و دچار بحران‌هاي زيست‌محيطي متعددي شده است، همچنان قابل احيا و بهبود سبک زندگي است و ليست اميد وظيفه دارد که اين اميد را تحقق ببخشد.
تخليه حساب بانکي سازمان بازنشستگي
از طرف ديگر روز گذشته رئيس کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با بيان اينکه حدود 28 ميليارد تومان از حساب‌هاي سازمان بازنشستگي شهرداري تهران برداشت شده، افزود: درباره تخليه کردن موجودي چهار حساب اين سازمان توضيح داده شود. رحمت‌الله حافظي در جلسه ديروز شوراي شهر تهران در تذکر پيش از دستور خود و با بيان اينکه سازمان بازنشستگي شهرداري در سال‌هاي گذشته بدون دريافت مجوز از شهرداري، چند حساب بانکي افتتاح کرده، اظهار کرد: اين حساب‌ها در بانک تجارت شعبه رودکي تهران افتتاح شده که به تازگي نيز موجودي اين حساب‌ها تخليه شده و حتي به حساب سازمان بازنشستگي واريز نشده است. وي با بيان اينکه بر حسب اطلاعات غيررسمي‌که وجود دارد حدود 28 ميليارد تومان موجودي اين حساب‌ها بوده، اعلام کرد: شماره حساب‌ اول 328503819 ، حساب دوم 32503689 ، حساب سوم 151774172 و حساب چهارم 151721761 بانک تجارت شعبه رودکي به نام سازمان بازنشستگي شهرداري است. مطالبه‌اي که از آقاي شهردار در قالب تذکر داريم اين است که مجوز افتتاح اين حساب‌ها و پرينت ورودي و خروجي اين حساب‌ها را به شورا ارائه دهند.رئيس کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران همچنين ادامه داد: شهردار مکاتبه‌اي با رئيس شوراي شهر به تاريخ 03/04/1396 باستناد تفاهم نامه يکپارچه‌سازي فرآيند حسابرسي داشته که در اين باره مواردي بايد عنوان شود. در تاريخ 19/08/1394 بين شهردار تهران و رئيس شوراي شهر تهران براي يکپارچه‌سازي حسابرسي، تفاهم‌نامه‌اي مبادله مي‌شود که حدود 40 روز بعد و پس از مطلع شدن اعضاي شورا از محتواي آن، اين تفاهم‌نامه با 20 امضاي اعضاي شورا مورد اعتراض واقع مي‌شود زيرا اين تفاهم‌نامه باعث مي‌شود جنبه نظارتي شورا که در قانون، صراحتا يکي از کارويژه‌هاي اختصاصي شوراست، مخدوش شود. حافظي با بيان اينکه به دليل اين اعتراض و مکاتباتي که انجام مي‌شود، مهندس چمران متن تفاهم‌نامه را در صحن به راي گذاشته و نهايتا اين تفاهم نامه ابطال مي‌گردد، گفت: طبق مصوبه شورا اين تفاهمنامه باطل تلقي شده‌اما در مکاتبات اخير آقاي شهردار با رئيس شورا به اين تفاهم نامه استناد شده لذا پيشنهاد مي‌شود شهردار تهران در مکاتبات با شورا دقت نظر بيشتري داشته باشد که سوءبرداشت‌ ايجاد نشود.
پاسخ معاون قاليباف درباره حساب‌هاي سازمان بازنشستگي
روز گذشته همچنين ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي و امور شوراهاي شهرداري تهران پس از بيان تذکر حافظي در پاسخ به اين تذکر بر اين نکته تاکيد کرد که افتتاح حساب توسط سازمان بازنشستگي شهرداري تهران حدود 10 سال قبل انجام شده و اساسا افتتاح حساب توسط سازمان‌هاي شهرداري هيچگاه منوط به اخذ مجوز از شوراي شهر تهران نبوده است. وي همچنين بر اين نکته تاکيد کرد که برداشت از اين حساب به اين دليل انجام شده که معاونت مالي و اقتصادي شهرداري تهران اعلام کرده است که از برخي از حساب‌هاي شهرداري به صورت ناگهاني برداشت‌هايي انجام مي‌شود و براي جلوگيري از اين موضوع اين برداشت توسط خود سازمان انجام شده است. اماني همچنين بر اين نکته تاکيد کرد که محل واريز اين مبلغ و اقدام انجام شده در اين خصوص اطلاع رساني مي‌شود.

با امضاي توافقنامه بين صندوق بازنشستگي کشوري و شرکت «بي سي جي » رقم خورد؛
توافقنامه همکاري احداث بزرگترين بازارتخصصي ساختماني در کشور روز سه شنبه بين صندوق بازنشستگي کشوري و شرکت هلدينگ «بي سي جي چين» در محل ساختمان اين صندوق امضا شد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، شرکت بي سي جي چين ، بزرگترين شرکت سازنده ساختماني اين کشور به شمار مي‌آيد و قرار است بر اساس تفاهمنامه ياد شده ، بازار ساختماني مورد نظر در شرق تهران - منطقه حکيميه - در زميني به مساحت 90 هزار متر مربع ، طي سه سال آينده ساخته شود.بر اساس اين گزارش ، محمود اسلاميان روز سه شنبه درمراسم امضاي اين توافقنامه همکاري که در ساختمان صندوق بازنشستگي انجام شد، گفت: روابطي که بين کشور ايران و چين وجود دارد روابط اميدوار کننده اي است و ما فراموش نمي‌کنيم در زمان تحريم‌هاي سخت اعمال شده به کشورمان ، کشورچين چه همکاري خوبي با ما داشت. وي اظهارکرد: معاملاتي که بين ايران و چين در احداث بازار ساختماني در حال شکل گيري است موجب همبستگي بيشتر دو کشور و توسعه روابط خواهد شد. اسلاميان با اشاره به برخي فعاليت‌هاي صندوق بازنشستگي کشوري گفت: اين صندوق مجموعه بزرگ اقتصادي به شمار مي‌آيد و در حوزهاي نفت ، گاز، پتروشيمي، حمل ونقل (هوايي و دريايي) فعاليت‌هاي گسترده اي دارد. همچنين در حوزه اي صنايع غذايي، مالي و گردشگري هم فعال است . وي ادامه داد: صندوق بازنشستگي کشوري علاوه براين در حوزه ساختماني هم فعال است و با چيني‌ها مشارکت گسترده اي را در اين حوزه آغاز خواهد کرد؛ سرمايه گذاري در ايران مي‌تواند نتايج خوبي را براي کشور چين به همراه داشته باشد. اسلاميان ابراز اميدواري کرد که اقدامات انجام شده با چيني‌ها در راستاي خط توسعه کشور باشد و چيني‌ها ترديد نکنند که اگر الگوي خوبي از سرمايه گذاري را ارايه کنند براي بقيه سرمايه گذاران خارجي هم به عنوان الگوي جذاب معرفي مي‌شوند. مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري اين قول را هم داد که از همه‌امکانات صندوق براي کمک به اين پروژه(ساخت بازار تخصصي ساختماني) استفاده کند. اسلاميان تصريح کرد: در زمينه احداث اين بازار تخصصي با شهردار جديد تهران مذاکره کرده‌ايم و ايشان مي‌توانند به اين مساله کمک کنند. وي گفت: در حال حاضرهشت ميليارد دلار را در حوزه‌هايي که در آنها فعال هستيم سرمايه گذاري کرده‌ايم و دو ميليارد دلار هم در حال سرمايه گذاري هستيم که‌اميدوارم اين ، پشتوانه اي براي صندوق و ارتباط با کشور چين باشد. به گزارش ايرنا در اين مراسم ، آقاي سون ، نماينده شرکت هلدينگ جي بي سي چين (بزرگترين و معروفترين شرکت سازنده ساختمان در چين) با ارائه شرح گزارشي از فعاليت‌هاي ساختماني خود در چين و نيز کشور ايران گفت: بسياري از موزه‌ها و ساختمان پارلماني و ساختمان‌هاي معروف در چين توسط اين شرکت ساخته است و هم اينک در حال ساخت فرودگاهي بزرگ در چين هستيم.وي خاطرنشان کرد: بيش از 10 سال است که با کشور ايران همکاري مي‌کنيم و اين همکاري را ادامه خواهيم داد. وي افزود: تاکنون 11 پروژه را با وجود همه تحريم‌هايي که به کشورتان اعمال شده است به انجام رسانده‌ايم و دو پروژه نيز در حال انجام است . وي در عين افزود: هم اينک شهرهاي اصفهان و خوزستان در ايران با مشکل آب و فاضلاب مواجه است که در حال انجام کار براي رفع اين مشکلات هستيم و قراراست با نصب لوله‌هاي سبک تا 95 درصد از مشکلات را حل کنيم.
سرمايه گذاران خارجي و بازار مسكن ايران
دکتر مهدي روانشادنيا عضو سازمان نظام مهندسي ساختمان، در خصوص سرمايه گذاري خارجي در بازار مسكن ايران مي‌نويسد: آنچه در نگاه اول به نظر مي‌رسد اين است که دليل اصلي بي رغبتي خارجي‌ها براي ورود به بخش مسکن ايران، شرايط فعلي يعني رکود حاکم بر اين صنعت در کشور است و علاوه بر آن، نبود حمايت‌هايي که شرکت‌هاي خارجي براي حضور در اين بازار، از دولت ايران مطالبه مي‌کنند، از عوامل موثر در بروز اين عدم علاقه است.در اين ميان به عقيده برخي کارشناسان اقتصاد مسکن، ريشه معضلات سرمايه‌گذاري خارجي در ايران ناشي از پيچيدگي قوانين فعلي کشور است. به گونه اي که سرمايه‌گذاران خارجي براي ورود به عرصه سرمايه‌گذاري در بخش مسکن ايران با مشکلات متعددي رو‌به‌رو هستند و در اين شرايط، دولت‌ها نيز محدويت‌هاي زيادي ايجاد مي‌کنند.
قوانين دشوار و بازدارنده
براساس آيين‌نامه مربوط به تمليک اموال غيرمنقول توسط اتباع خارجي غيرمقيم در جمهوري اسلامي‌مصوب هيات وزيران در سال 74، شرايط و الزامات مندرج در اين آيين‌نامه باعث ايجاد مشکل براي جذب سرمايه‌گذاري در حوزه مسکن مي‌شود و عملا مانعي بازدارنده در اين مسير است. بنابراين نقش بازدارنده برخي قوانين و آيين‌نامه‌هاي موجود در اين زمينه، ازجمله اين محدوديت‌ها است، چرا که سرمايه‌گذار خارجي به‌راحتي نمي‌تواند در ايران ملک بسازد، بفروشد و يا‌ آن را توسعه بدهد.
الزام به مديريت سرمايه گذاري
اما اين مطالب در حالي مطرح مي‌شود که به عقيده برخي ديگر از کارشناسان، هرچند سرمايه گذاري خارجي تامين کننده منافع کشور است و بايد از آن استقبال کرد، اما مسئله مهم سرمايه گذاري متناسب و تحت نظارت است. همانطور که در برخي کشورها نظير استراليا اخيرا به دليل افزايش قيمت املاک، قوانين سختي براي جذب سرمايه گذاري خارجي در بخش مسکن و املاک به تصويب رسيده است. از همين رو اگرچه بدون سرمايه گذاري خارجي ميزان توليد، اشتغال و درآمد کشور کاهش مي‌يابد، اما مديريت آن يک امر الزامي‌است.
تضمين خريد، شرط اصلي
به گفته گروهي ديگر از صاحب نظران حوزه اقتصاد، اين در حالي است که يکي از راه‌هاي رونق و تحرک بخش مسکن در کشور، ورود منابع مالي خارجي به عرصه ساخت و ساز است؛ کاري که تاکنون به طور ناقص انجام شده و اگرچه در پروژه مسکن مهر، ورود برخي شرکت‌هاي ترکيه اي به ايران با هدف ساخت مسکن توسط خارجي‌ها و استفاده از تکنولوژي‌ها و فناوري‌هاي نوين و روز انجام گرفت، اما نتوانست هدف مورد انتظار را برآورده سازد، چرا که دولت ايران نتوانست براي واحدهاي مسکوني ساخته شده توسط شرکت ترکيه اي کوزو تضمين خريد ايجاد کند.به عقيده اين کارشناسان اين عملکرد يک رفتار کاملا غيرسازماني است و طبيعي است اگر يک شرکت خارجي با مشاهده نوع رفتار ايران با شرکت کوزو، تمايلي براي ورود به بخش مسکن ايران نداشته باشد. چراکه در حال حاضر واحدهاي مسکوني ساخته شده در منطقه پرديس توسط بنگاه‌داران خريد و فروش مي‌شود و اين آن چيزي نيست که باب ميل يک شرکت خارجي باشد.درحقيقت وقتي يک شهروند و شرکت خارجي در ايران اقدام به سرمايه‌گذاري، آوردن دانش فني و منابع مورد نياز و درنهايت ساخت و ساز مي‌کند، اين وظيفه دولت است که از يک طرف به او تضمين خريد بدهد و از طرف ديگر با راهکارهاي مناسب نظير اعطاي تسهيلات ارزان قيمت، بخش تقاضا را در داخل کشور تحريک و مشتري براي خريد اين واحدهاي مسکوني پيدا کند. اتفاقي که در اين زمينه نيفتاد.
امنيت سرمايه‌گذاري
بر اين اساس، نمي‌توان انتظار داشت که با اين نوع عملکرد و رفتار و با وجود اين محدوديت‌هاي قانوني، سرمايه گذاران خارجي بي گدار به آب بزنند و سرمايه و دانش فني خود را براي ساخت مسکن به کشوري انتقال دهند که حتي به آنها تضمين خريد نمي‌دهد.بنابراين حضور شرکت‌هاي خارجي در ايران براي سرمايه‌گذاري مستلزم فراهم‌شدن شرايطي است که علاوه بر ايجاد امنيت سرمايه‌گذاري، منجر به رفع قوانين بازدارنده شود تا شرکت‌هاي خارجي رغبت کافي براي سرمايه‌گذاري داشته باشند. چرا که بدون ترديد حضور شرکت‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در ايران، هم اشتغال‌زايي و هم ارتقاي مديريت و تکنولوژي در کشور را به دنبال دارد. در عين حال نظارت بر نحوه فعاليت خارجي‌ها در کشور و مديريت سرمايه يک امر مسلم است.

با امضاي توافقنامه بين شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌و ايرليکوئيد آلمان صورت مي‌گيرد
معاون وزير نفت گفت: امضاي توافقنامه همکاري ايجاد دانش فني مشترک توليد پروپيلن از متانول، نخستين تلاش براي ايجاد لايسنس مشترک در صنعت پتروشيمي‌ايران با همکاري يک شرکت خارجي است.
به نقل از شانا، مرضيه شاهدايي درباره توافقنامه همکاري ميان شرکت ملي صنايع پتروشيمي، شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي‌و شرکت ايرليکوئيد که هفته گذشته در آلمان امضا شد، اظهار کرد: اين توافقنامه با هدف ايجاد لايسنس‌ مشترک فرآيند توليد پروپيلن از متانول و مهندسي پايه واحد ۵۰۰ هزار تن MTP امضا شد.
وي با اشاره به اين که شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي‌در دوران تحريم به دانش فني MTP دست يافت، افزود: واحد پايلوت توليد متانول به پروپيلن در ماهشهر با مجوز دولت به عنوان نخستين کارخانه MTP در ايران ساخته شده است.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌به‌امضاي تفاهم‌نامه‌اي ميان شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌و شرکت لرگي براي ايجاد واحد MTP در سال ۸۳ اشاره و تصريح کرد: شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي‌در دوران تحريم به دليل قطع روابط با اين شرکت دانش فني اين واحد را کسب کرد اما در پسابرجام شرکت لرگي به دنبال تفاهم‌نامه‌امضا شده خواستار همکاري دوباره شد؛ شرکت لرگي زيرمجموعه شرکت ايرليکوئيد است.
شاهدايي اظهار کرد: براساس مذاکرات بسيار با شرکت لرگي، مقرر شد از دانش فني کسب شده شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي‌و شرکت لرگي، يک لايسنس مشترک واحد MTP ايجاد شود.
وي ادامه داد: پس از ايجاد اين دانش فني مشترک، قرار بر اين است که مهندسي اصولي ساخت واحد ۵۰۰ هزار تني MTP نيز به دليل انتقال تجربه به صورت مشترک ميان ۲ شرکت انجام شود.
معاون وزير نفت با اشاره به مذاکراتي که با شرکت ايرليکوئيد در پسابرجام انجام شد، ادامه داد: اين شرکت واحدهايي با ظرفيت‌هاي اقتصادي ۵۰۰ هزار تني در ۲ کشور با بازدهي بالا اجرا کرده است.
شاهدايي يادآور شد: تاکنون ايران در ورود لايسنس‌هاي صنعت پتروشيمي‌به کشور هيچگونه مشارکتي نداشته است و اين نخستين بار است که ليسانس دانش فني و مهندسي اصولي به صورت مشترک با طرف خارجي ايجاد مي‌شود و شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌از مالکان اين ليسانس محسوب مي‌شود.
معاون وزير نفت ادامه داد: مالکيت لايسنس فرصتي را در اختيار شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌قرار مي‌دهد تا ايران در بازارهاي جهاني و داخلي در زمينه فروش لايسنس MTP شريک باشد.
وي با اشاره به اين که خوراک واحد MTP متانول است، گفت: اين واحد در فاز ۲ عسلويه به دليل وجود خوراک فراوان در اين منطقه ايجاد خواهد شد.
معاون وزير نفت با بيان اين که پس از انجام مهندسي اصولي واحد MTP، برآورد اقتصادي اين طرح نيز مشخص مي‌شود، تصريح کرد: ايجاد دانش فني مشترک حدود ۶ ماه زمان خواهد برد و پس از آن قرارداد مهندسي اصولي انجام مي‌شود.
شاهدايي گفت: مشارکت شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌در زمينه ارائه لايسنس واحد MTP، ضمانت و انگيزه بسيار خوبي را براي بخش خصوصي به منظور استفاده از اين لايسنس ايجاد مي‌کند.
بيش از 100 قرارداد همكاري ميان خودروساز فرانسوی و قطعه‌سازان داخلي منعقد شد
گروه صنعت، معدن و تجارت: چند روزي از شروع دولت دوازدهم گذشته بود كه بزرگترين قرارداد خارجي صنعت خودروي ايران ميان ايدرو و رنو و حضور يك شركت از بخش خصوصي منعقد شد. اين دومين حضور رسمي‌خودروسازان فرانسوي در ايران در دوران بعد از اجرايي شدن برجام است. آنطور كه نيويورك تايمز پيش‌تر در گزارشي اعلام كرده، اين قرارداد 780 ميليون دلاري که با هدف افزايش توليد سالانه 150 هزار دستگاه خودرو امضا شده است.
موارد متعددي در طولاني شدن روند مذاكرات رنو با سازمان گسترش نقش داشت. مهمترين موارد مورد تاييد طرف ايراني در اين قرارداد، موضوعات مربوط به انتقال تكنولوژي و فناوري، صادرات 30 درصد محصولات توليد مشترك و همچنين درصد مشخص براي داخلي‌سازي محصولات جديد بوده است. براساس اين قرارداد قرار است تا توليد محصولات جديد رنو در داخل كشور با 40 درصد داخلي‌سازي آغاز شده و طي چند سال شاهد افزايش اين درصد نيز باشيم. با اين همه فعالان صنعت قطعه‌سازي كشور تاكيد كرده‌اند كه بهتر است زمان پيش‌بيني شده براي افزايش ميزان داخلي‌سازي قطعات در اين قرارداد كاهش پيدا كند.
با اين همه طي ماه‌هاي گذشته هرچند گمانه‌زني‌هاي زيادي در مورد ريشه اصلي اختلافات رنو و ايدرو مطرح شد، با اين حال با توجه به گفته‌هاي مديرعامل سازمان گسترش، مشخص مي‌شود چالش اصلي بر سر داخلي‌سازي قطعات است. طبق قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان خارجي براي حضور در صنعت خودرو ايران، بايد ضمن سرمايه‌گذاري مستقيم و صادرات محصول (از مرکز ايران)، فعاليت خود را نيز با 40 درصد ساخت داخل آغاز کنند. بر اين اساس، ظاهرا ايدرو اصرار فراواني روي گنجاندن بند «داخلي‌سازي 40 درصدي» در پيش‌نويس قرارداد با رنو داشتهو خودروساز فرانسوي زير بار آن نمي‌رفته تا سرانجام اين موضوع نيز در بندهاي قرارداد جديد گنجانده شده است.
در همکاري پيشين اين دو، نه سازمان گسترش و خودروسازان داخلي و قطعه‌سازان توانستند به تعهدات و اهداف برنامه‌ريزي شده دست يابند و نه رنو؛ در نتيجه طرفين با عبرت گرفتن از تجربه قبلي، اين بار بسيار سفت و سخت وارد ماجرا شده و فعلا هيچ‌کدام از مواضع خود کوتاه نيامده‌اند. اصل حرف مسوولان سازمان گسترش اين است که رنو بايد مطابق با انتظارات و برنامه‌ريزي اين سازمان و وزارت صنعت، محصولات آينده خود در ايران را داخلي‌سازي کند، با اين حال رنويي‌ها معتقد به آزادي عمل در اين ماجرا هستند. در واقع به‌نظر مي‌رسد رنو با توجه به سطح کمي‌و کيفي قطعه‌سازي ايران، نمي‌خواهد بابت داخلي‌سازي قطعات محصولات جديدش در ايران، تعهدي بدهد که نتواند از عهده آن بربيايد.
هرچند وزارت صنعت و سازمان گسترش به‌دنبال کاهش وابستگي خودروسازي کشور به برندهاي دنيا (از جمله رنو) و خودکفايي از ناحيه فشار داخلي‌سازي بر خودروسازان خارجي هستند، با اين حال آنها (شرکت‌هاي خودروساز خارجي) نيز با توجه به توان موجود در قطعه‌سازي کشور، حاضر به ريسک در اين ماجرا نيستند. از سوي ديگر، وزارت صنعت و سازمان گسترش با مانور دادن روي ارزش بازار ايران، قصد دارند تا حد امکان بابت مسائلي مانند داخلي‌سازي، از رنو امتياز بگيرند و در مقابل اما خودروساز فرانسوي نيز پاي ارزش برند خود را وسط کشيده و حاضر به‌امتياز دادن (در سطح مورد انتظار ايدرو) نيست. در اين ميان رئيس انجمن قطعه‌سازان گفت: در جريان قرارداد همکاري با پژو تاکنون بيش از 100 قرارداد با قطعه‌سازان منعقد شده است تا امکات توليد قطعات خودروهاي جديد در کشور فراهم شود. رضا رضايي در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: البته اغلب اين قراردادها در قالب پيش قرارداد است اما شرکت ايکاپ به شدت در حال پيگيري است که چه زماني نمونه‌ها از سوي قطعه‌سازان داخلي تحويل و قطعات توليد انبوه شوند. وي همچنين با توجه به زمان مورد نياز براي آماده‌سازي قالب‌ها براي توليد قطعات جديد اظهار داشت: تا پايان سال 97 به بالاي 40 درصد داخلي‌سازي در توليد محصول پژو 2008 دست خواهيم يافت.
رضايي گفت: البته استارت توليد پژو2008 با 30 درصد آغاز شده که اين رقم نيز حداقل 15 ماه نيز زمان نياز دارد. وي دستيابي به حداکثر داخلي‌سازي در توليد را بسته به فضاي توليد و جريان سرمايه‌گذاري براي کسب دانش و تکنولوژي روز دانست و اظهار داشت: هرچند دانش و تکنولوژي لازم در صنعت قطعه‌سازي براي توسعه داخلي‌سازي تا حدودي فراهم است اما براي دستيابي به 60 تا 70 درصد داخلي‌سازي در محصول پژو2008 ، بايد سرمايه‌گذاري مناسبي براي توليد قطعات‌هاي‌تک صورت گيرد.
رئيس انجمن قطعه‌سازان در ادامه با اشاره به حضور پررنگ رنو در ايران، گفت: خوشبختانه داخلي‌سازي محصولات جديد رنو با همان 40 درصد آغاز مي‌شود. رضايي تاکيد کرد: به هر ميزان درصد ساخت داخل افزايش يابد مسلما قطعه‌سازان از مشوق‌هاي خودروسازان بيشتر بهره خواهد برد در حالي که اين مساله نيازمند تقويت بدنه قطعه‌سازي کشور است. وي با تاکيد بر اينکه‌امکانات بالقوه قطعه‌سازي کشوراجازه داخلي‌سازي بيش از شرايط کنوني را نمي‌دهد، افزود: متاسفانه قطعه‌سازان کشور طي سال‌هاي گذشته درون‌‌گرا بودند و سخت افزار، ماشين‌آلات و نيروي انساني را صرفا براي داخلي‌سازي خودروهاي داخلي بکار گرفتند. وي تصريح کرد: تا زماني که صنعت خودروسازي و قطعه‌سازي به روزرساني نشود نمي‌توانيم حضور موثري در بازارهاي جهاني داشته باشيم.
رئيس انجمن قطعه‌سازان با اشاره به فعاليت حدود 1200 قطعه‌ساز در کشور يادآور شد: در صورتي که مشکلات و موانع توليد و سرمايه‌گذاري و کسب تکنولوژي‌هاي جديد برطرف شود بي‌شک بخش مهمي‌از قطعه‌سازان بروزرساني شده و امکان توليد قطعات خودروهاي جديد را خواهند داشت. وي در ادامه با اشاره به مشکلات ارزي قطعه‌سازان گفت: در راستاي اين مشکل و به دنبال برگزاري جلسات هيات دولت اين مشکل برطرف گرديد به‌طوري که قطعه‌سازاني که ارز مبادله‌اي آنها به ارز آزاد تبديل شده بود با اين تصميم مجددا دريافت ارز مبادله‌اي را خواهند داشت البته اجراي اين دستورالعمل همچنان در بانک مرکزي با موانع و مشکلاتي همراه است.رضايي همچنين يکي از مشکلات توليد در کشور را ناهماهنگي مسئولان و دستگاه‌ها دانست و اظهار داشت: اميد است دکتر شريعتمداري به‌عنوان وزير پيشنهادي وزارت صنعت و معدن نسبت به توسعه کلان کشور به خصوص در توليد هماهنگ عمل نمايند.