روحانی: تحت فشارنبودم؛ می‌خواستم سه وزیر زن معرفی کنم، نشد
دولت دوازدهم رييس خود را شناخت و اکنون زمان گرفتن راي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي‌فرا رسيده تا امور اجرايي به دست اين افراد سپرده شود.
در اين رابطه مجلس شوراي اسلامي‌در دو نوبت صبح و بعد از ظهر کليات کابينه دوازدهم و برنامه‌هاي دولت را با سخنراني رئيس‌جمهور در دفاع از اين وزرا بررسي کرد.به گزارش ايسنا، پس از آغاز جلسه علني مجلس، اکبر رنجبرزاده عضو هيات رييسه مجلس با ارائه توضيحاتي در خصوص نحوه اظهارات موافقان و مخالفان و زمانبندي سخنان آنان گفت: براساس قرعه کشي انجام شده که نمايندگاني از هر سه فراکسيون اميد، مستقلين ولايي و نمايندگان ولايي حضور داشتند؛ يوناتن بت کليا نماينده آشوريان،‌ زهرا ساعي نماينده تبريز، بهروز نعمتي نماينده تهران، نبي هزار جريبي نماينده گرگان و احمد همتي نماينده سمنان به عنوان موافق کليات کابينه حسن روحاني و محمدرضا صباغيان نماينده مهريز، حشمت الله فلاحت پيشه نماينده اسلام آباد غرب، محمدحسين فرهنگي نماينده تبريز، سيدجواد حسيني‌کيا نماينده سنقر و محمدمهدي زاهدي نماينده کرمان در مخالفت با کليات کابينه مجلس صحبت خواهند کرد.بعد از آن نوبت به رئيس‌جمهور رسيد که طبق آيين نامه داخلي مجلس حدود دو ساعت ونيم براي دفاع از وزيران پيشنهادي اش فرصت داشت. البته چون طبق آيين نامه رئيس‌جمهور مي‌توانست از بخشي از وقت خود در پايان جلسه بررسي صلاحيت وزرا و قبل از راي گيري براي کابينه استفاده کند، حدود دو ساعت و ۴ دقيقه صحبت کرد و ۲۶ دقيقه باقيمانده وقت رئيس‌جمهور به درخواست وي به اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور اختصاص يافت.
انتخاب وزرا بدون فشار
سپس رئيس‌جمهور در دفاع از وزراي پيشنهادي‌اش گفت: آزادي، آرامش، امنيت و پيشرفت برنامه‌هاي اساسي در ۴ سال آينده است.وي گفت: من خود را به تحقق اين برنامه‌ها متعهد مي‌دانم و از حقوق همه مردم چه آن‌هايي که به من راي دادند و چه آن‌ها که به ديگران راي دادند صيانت و دفاع مي‌کنم. حسن روحاني در ادامه به شايعات در مورد انتخاب وزراي کابينه پاسخ داد و گفت: کابينه دوازدهم را با توجه به رويکردها و برنامه‌هاي مطرح شده و پس از مشورت‌هاي فراوان و ارزيابي علمکردها و براساس کارآمدي و با توجه به جميع جهات و محدوديت‌ها موجود انتخاب کرده و به همه آن‌ها اعتماد دارم.وي ادامه داد: در معرفي وزرا تحت فشار هيچ جناح و حزبي نبودم البته همه جريان‌ها پيشنهادات خود را مطرح کردند. شايعات ديگري هم در مورد تهيه ليست با نظر رهبري مطرح شد که درست نبود. من در چينش کابينه دوازدهم مانند کابينه يازدهم عمل کردم. با رهبر انقلاب من سابقه رفاقت ۵۰ ساله و ارادت به ايشان داشته و در همه مسائل مهم با ايشان مشورت مي‌کنم ايشان هم با کمال محبت آنچه که مصلحت کشور است را تذکر مي‌دهند.وي خاطر نشان کرد: وزير علوم را در فرصت باقيمانده معرفي خواهم کرد. دليل آن‌که وزير علوم معرفي نشد اين است که در ساعات پاياني تهيه ليست وزرا، وزير پيشنهادي علوم اعلام انصراف کرد و ديگر فرصت نبود فرد جديدي را معرفي کنيم.
رييس جمهوري با تاکيد بر اين که من دوست داشتم در دولت دوازدهم سه زن را براي پست وزارت معرفي کنم که نام افراد نيز تعيين شده بود، گفت: همه دستگاه‌ها موظف به انتخاب مشاور، مديرکل و معاون وزير زن هستند.وي افزود: اين کار متاسفانه نشد اما اميدواريم در فرصت‌هاي بعدي اين کار اتفاق افتد و البته لازم نيست دوره‌هاي بعدي باشد بلکه در اولين فرصت در سمت‌هاي مشاور، مدير کل و معاون وزير در همه وزارت خانه‌ها بايد فعال شوند.
دفاع از وزيران پيشنهادي
در ادامه روحاني به دفاع از وزراي پيشنهادي پرداخت و در خصوص وزير آموزش و پرورش گفت: براي وزارت آموزش و پرورش سفارش جدي مي‌کنم؛ چراکه دلم مي‌خواهد وزير اين وزارتخانه بسيار قوي و با حمايت نمايندگان و مجلس مسئوليت بسيار سخت و پيچيده‌اموزش و پرورش را برعهده بگيرد.
روحاني در دفاع از وزير پيشنهادي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اين‌که «ان‌شاءالله شبکه ملي اطلاعات در دولت دوازدهم به طور کامل فعال خواهد شد» به آذري جهرمي؛ اشاره کرد و گفت: براي اين وزارتخانه براي نخستين بار جوانگرايي را تجربه مي‌کنيم. همواره يکي از آرزوهاي من در دولت يازدهم موضوع جوانگرايي بوده و به همه وزرا توصيه کرده‌ام و کتبا نيز در اين دولت به آن‌ها ابلاغ خواهم کرد که تمام وزرا بايد در سمت‌هاي بالا از تعدادي جوان و زنان استفاده کنند.وي در دفاع از وزير اطلاعات گفت: وزير اطلاعات بايد براي تامين امنيت توام با آرامش تلاش کند. وظيفه وزارت اطلاعات سنگين است. ما به دنبال تامين امنيت و آرامش در کشور هستيم. اگر نحوه ايجاد امنيت دقيق نباشد، آرامش به هم مي‌خورد. بنابراين وزارت اطلاعات مي‌تواند با رعايت کامل حقوق مصرح در قانون اساسي و رعايت حقوق شهروندي، احترام به مردم و برخورد حداقلي، امنيت کشور را تامين کند.رييس جمهور با اشاره به اينکه عملکرد وزارت اطلاعات در مقابله با تروريست‌ها خيلي خوب بوده است، خاطرنشان کرد: در زمينه رفتار با مجرمان عملکرد وزارت اطلاعات بهتر از قبل شده‌اما من هنوز رضايت کامل از برخورد ماموران با دستگيرشدگان ندارم. گزارش‌هايي که در اين زمينه به من رسيده مطلوب نيست و آقاي علوي بايد اين مسائل را حل کند.
روحاني در دفاع از وزير پيشنهادي اقتصاد با اشاره به اين‌که «مسعود کرباسيان سابقه طولاني در مديريت رده‌هاي بالاي اقتصادي کشور دارد»، گفت: وي در زمينه علم و دانش و ترجمه و نوشتن کتاب هم موفق بوده است. رشته تحصيلي وي نيز برنامه ريزي و مديريت است. يکي از موفقيت‌هاي کرباسيان ساماندهي گمرک بود. گمرک ما خيلي مشکل داشت اما با تلاش‌هاي کرباسيان سامانه الکترونيکي در گمرک فعال شد، درآمد گمرک افزايش يافت و با فساد مبارزه شد.
وي در دفاع از وزير پيشنهادي خارجه با اشاره به اين‌که «آقاي ظريف فردي با تقوا، پاکدامن، کارشناس در مسائل سياست خارجي، پرکار و با صبر و حوصله زياد است»، گفت: مذاکرات طولاني با آن جماعت عجيب و غريب به صبروحوصله زيادي نياز داشت که ظريف اين صبر را داشت و براي ملت کار بزرگي انجام داد.روحاني با بيان اين‌که «ظريف کار بزرگي انجام داده و توطئه بزرگ دشمنان را خنثي کرد»، گفت: از وزير امورخارجه و ساير وزرا براي رفع اين توطئه دشمنان تشکر مي‌کنم. چندين سال چماق اصل ۷ منشور سازمان ملل بر سر ما بود اما توانستيم آن را از بين ببريم.وي ادامه داد: بعضي فکر مي‌کنند برجام فقط يک مسئله اقتصادي است در حالي‌که برجام به‌امنيت ملي ما و برهم زدن توطئه‌امريکا هم مرتبط است. امروز ما کار هسته‌اي انجام مي‌دهيم و دنيا به ما کمک مي‌کند. ما حق هسته‌اي خود را تثبيت کرده‌ايم. از سويي منع معاملات نظامي‌را محدود کرده و از اين طريق راه را براي تقويت بنيه نظامي‌کشور باز کرده‌ايم.رئيس جمهور با بيان اين‌که «بحث برخي ترامپ و کنگره نيست بلکه با برجام مشکل دارند»، گفت: از ظريف حفظ برجام و استفاده از آن براي کشور، استفاده از ظرفيت ديپلماسي براي صادرات غيرنفتي، جذب سرمايه و فناوري و تحقق اقتصاد مقاومتي، کاهش مشکلات منطقه‌اي، انتشار تصوير مناسب از ملت ايران در جهان، کسب جايگاه مناسب در نظام بين‌المللي و توجه به محيط‌ زيست را خواستارم.
روحاني در دفاع از وزير بهداشت با بيان اينکه قاضي زاده‌هاشمي‌زحمات زيادي براي اجراي طرح تحول سلامت کشيده است گفت: اجراي اين طرح بسيار سخت و بزرگ بود.وي افزود: آقاي قاضي زاده از کمبود بودجه اوقاتش تلخ مي‌شد، اما الحمدلله مردم از اجراي اين طرح راضي هستند.رييس جمهور گفت: از وزير بهداشت ساماندهي نظام تشخيص، اجراي پرونده الکترونيک سلامت، سطح بندي خدمات، حذف همپوشاني‌هاي بيمه و توسعه توريسم سلامت را مي‌خواهم.
روحاني در دفاع از وزير پيشنهادي تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اين‌که آن‌هايي که سختي نديده‌اند، حس نمي‌کنند مضيقه چيست گفت: وزير تعاون طعم مضيقه را در زندگي چشيده و خودش کارگر بوده است. ربيعي در زمينه سيستم رفاه اجتماعي برنامه و فکر خوبي داشته که بايد آن را ادامه دهد.
وي در دفاع از وزير پيشنهادي دادگستري با اشاره به اينکه «آوايي شخصيت شناخته شده در حوزه قضايي است» گفت: هرچه درباره آوايي شنيده‌ايم از اعتدال وي بوده است.رئيس‌جمهور گفت: من از آقاي آوايي توجه به حقوق بشر و حقوق شهروندي، مبارزه با فساد، بهبود سازمان تعزيرات و توجه به مسائل حقوقي ايرانيان خارج از کشور را مي‌خواهم.روحاني در دفاع از وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت گفت: انتظار داريم وزير معرفي شده صنعت، معدن و تجارت با سه معاون قبلي خود بتواند به بهبود فضاي کسب و کار و مبارزه جدي با فساد بپردازد.وي با اشاره به دلايل معرفي شريعتمداري به عنوان وزير آتي صنعت گفت: محمد شريعتمداري امروز براي قبول کردن اين مسئوليت معرفي شده است. ايشان جزو مديران برتر هستند. در دولت قبل معاون اجرايي رئيس‌جمهور بوده است.رئيس‌جمهور در دفاع از سيدعباس صالحي گفت: وقتي وظيفه‌اي بر عهده دولت و وزارت ارشاد است دستگاه‌هاي ديگر حق مداخله در امور کشور را نبايد داشته باشند. اگر اين حق وجود دارد بهتر است مجلس شوراي اسلامي‌وظيفه را به همان نهادها واگذار کند نه به دولت.روحاني ادامه داد: امروز سيدعباس صالحي مسئوليت را بر عهده مي‌گيرد. اين در حالي است که ما ۴ سال از حضور ايشان در همين وزارتخانه استفاده کرده‌ايم. ايشان اشراف خوبي به شرايط حوزه و دانشگاه دارد.وي در دفاع از وزير پيشنهادي وزارت دفاع گفت: امير حاتمي‌سال‌ها جانشين اين وزارتخانه بوده و کاملا به‌امور آن مسلط است. روحاني گفت: امير سرتيپ حاتمي‌شخصيتي است که در رده‌هاي مختلف ارتش و در صف و ستاد حضور داشته است. ايشان در ستاد کل نيروهاي مسلح حضور داشته و مدت زيادي را با سردار باقري رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح همکاري داشته و از اين به بعد نيز در کنار ايشان فعاليت خواهند داشت.
روحاني در دفاع از وزير پيشنهادي راه و شهرسازي گفت: ان‌شاءالله در دولت دوازدهم در بخش مسکن شاهد حرکت بسيار خوبي خواهيم بود.وي گفت: عباس آخوندي وزير بسيار فعالي در دولت يازدهم بود، گرچه نتوانستيم با ايشان در بخش مسکن به توافق نهايي برسيم اما در دولت دوازدهم توجه به مسکن اولين موضوعي است که من از او مي‌خواهم.روحاني با بيان اينکه يکي از مشکلات آخوندي در استان تهران شهرداري اين شهر بود که مشکلات آن هيچگاه هم حل نشد، افزود: با توجه به شوراي شهر جديد و انتخاب شهردار جديد در تهران اميدواريم هماهنگي‌ها ميان مجموعه شهر تهران و وزارت راه و شهرسازي افزايش يابد.
رئيس‌جمهور در دفاع از وزير پيشنهادي نفت گفت: ديديم که با قطع گاز وراداتي از سوي خارج ما به مشکل برنخورديم. زنگنه در اين حوزه اقدامات موثري داشته است.روحاني اظهار داشت: بيژن زنگنه کار بسيار بزرگي در حوزه نفت انجام داده است. من در آغاز دولت يازدهم در مجلس عرض کردم که به چه دليل اصرار دارم در حوزه نفت ايشان وزير باشند. من از تخصص و خبرگي ايشان باخبر هستم.وي در دفاع از وزير پيشنهادي نيرو گفت: آقاي بيطرف سال‌ها در زمينه وزارت نيرو تجربه و مهارت بسياري دارند.
روحاني در دفاع از وزير پيشنهادي کشور گفت: رحماني فضلي توانست سه انتخابات را با موفقيت برگزار کند و از سوي ديگر ايشان براي هماهنگي با افراد و نهادهاي مرتبط با وزارت کشور مثل شوراي نگهبان سعه صدر خوبي دارد.وي افزود: من از ايشان مي‌خواهم براي تقويت و انسجام ملي در سطح ملي در بخش‌هاي مختلف از زنان و اهل سنت استفاده کنند. براي ما شيعه و سني، بلوچ و کرد فرقي ندارد. ما انتظار داريم بستر براي نقش آفريني زنان، توسعه مناطق مرز، مبارزه با قاچاق کالا، مبارزه با خشونت وافراطي گري و امثال آن فراهم شود.
روحاني در دفاع از وزير پيشنهادي جهاد کشاورزي گفت: حجتي وزيري است که به موضوع کارش تسلط دارد و در دوران وزارتش هم تحولات خوبي در اين حوزه انجام داده است.ايشان به حق که ايشان وزير شايسته‌اي و به موضوع مسلط‌ هستند.وي ادامه داد: آقاي حجتي کسي بود که بعد از سال‌ها ما را در گندم خودکفا کرده و در حوزه‌هايي مثل شکر، ماهي‌هاي در قفس، دانه‌هاي روغني، مزارع مدرن و صرفه جويي در آب اقدامات مفيدي انجام داده‌ است.روحاني در دفاع از وزير پيشنهادي ورزش و جوانان گفت: آقاي مسعود سلطاني‌فر ۳۵ سال در سمت‌هاي مختلف فعاليت داشته‌اند و دغدغه جوانان را به خوبي مي‌شناسند.وي اظهار کرد: آقاي سلطاني‌فر بايد تا روزي که مجلس شوراي اسلامي‌استقلال سازمان ملي جوانان را اعلام مي‌کند بايد، تلاش‌هاي خود را در اين زمينه ادامه دهد.
اظهارات موافقان ومخالفان کابينه
پس از دفاع رييس جمهور از وزيران پيشنهادي، مجلس وارد بررسي کليات کابينه و بيان اظهارات موافقان و مخالفان شد. طبق آيين نامه مجلس ۵ نفر موافق و ۵ نفر مخالف مي‌توانند با کليات کابينه به اظهار نظر بپردازند که البته هر يک از موافقان و مخالفان مي‌توانند بخشي از وقت خود را به شخص ديگري دهند. که اين کار نيز انجام شد و وقت تعدادي از موافقان و مخالفان تقسيم شد.ابتدا نماينده يزد در مجلس شوراي اسلامي‌به عنوان مخالف کليات کابينه دوازدهم، گفت: ما معتقديم برنامه ارائه شده از سوي دولت کيفي و آرماني است و قابل سنجش نيست و متاسفانه سنخيت چنداني هم با برنامه ششم ندارد.محمدرضا صباغيان افزود: ما با وضعيت تورمي‌نامناسب، عدم اشتغال و بحران‌هايي روبرو هستيم که کار را براي اقتصاد کشور سخت کرده است و در برنامه ارائه شده از سوي دولت بايد مشخص شود که در چهار سال آينده به کجا خواهيم رسيد.
در ادامه يک عضو کميسيون صنايع و معادن در مخالفت با کليات کابينه دوازدهم، اظهار داشت: برنامه‌هاي دولت و تيم اقتصادي آن بايد با تواني که براي حل ابرچالش‌ها به کار بگيرند سنجيده شود. ما با ابرچالش‌هايي در حوزه اشتغال، اصلاح نظام بانکي، صندوق‌هاي بازنشستگي، بودجه دولت و محيط زيست روبرو هستيم. آيا وزرا و همکاران دولت توانايي حل اين ابرچالش‌ها را دارند؟ حميدرضا فولادگرافزود: ما بايد تغيير گفتمان و سياست‌زدايي از اقتصاد را از خود دولت شروع کنيم و با منتقدين مهربان‌تر باشيم. در ايام انتخابات ايجاد اشتغال يک ميليون در سال به شعار پوپوليستي تعبير شد البته ما اميدواريم اين برنامه دولت اجرايي شود.
سپس نماينده آشوريان در مجلس شوراي اسلامي‌در موافقت با کليات کابينه دوازدهم، اظهار داشت: دولت دوازدهم تشکيل مي‌شود تا با ادامه جهت‌گيري‌هاي اصولي دولت تدبير و اميد و اصلاح اشتباهات، متکي بر شعار آزادي، امنيت، آرامش و پيشرفت مسيري را که طي شده تکميل کند.يوناتن بت‌کليا تصريح کرد: از طرف اديان الهي و ابراهيمي‌شناخته شده در قانون اساسي به ويژه زرتشتيان، کليميان و آشوريان حمايت خود را از دکتر روحاني اعلام کرده و همراه با دولت جهت رسيدن به خواسته‌هاي قانوني قدم بر مي‌داريم.نماينده آشوريان در مجلس بيان کرد: برنامه دولت دوازدهم بر اساس اصولي بنا شده که پايبندي دولت به اين اصول موجب خواهد شد ديد مثبت نسبت به بخش عمومي‌ايجاد شود.
در ادامه نماينده نوشهر که در موافقت با کليات کابينه دوازدهم گفت: دولت دوازدهم اولويت اصلي خود را رشد اقتصادي فراگير، مستمر، اشتغالزا و ضد فقر قرار داده است. قاسم احمدي لاشکي افزود: با توجه به اينکه مجلس برنامه ششم توسعه را نهايي کرده و در دستور کار دولت قرار دارد بسياري از وزرا نيازي به برنامه ندارند زيرا همه آنها بايد مبناي کار خود را برنامه ششم قرار دهند.نماينده نوشهر گفت: تمامي‌برنامه‌هاي وزراي پيشنهادي تطبيق داده شده و هيچ مغايرتي با برنامه‌ها و اسناد بالادستي ديده نشده است و در همه آنها فصل‌الخطاب قانون قرار گرفته است.
در همين رابطه يک عضو کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي‌در مخالفت با کليات کابينه با تاکيد بر اينکه دولت و مجلس بايد خود را متعهد به اجراي برنامه کلان کشور کنند، گفت که انتظار مي‌رفت رييس‌جمهور در برنامه پيشنهادي‌اش فکري به حال تحزب، وضعيت بانک‌ها و جلوگيري از رانت‌ها مي‌کرد.حشمت‌الله فلاحت‌پيشه گفت: بنده با اکثريت وزراي پيشنهادي موافق هستم اما بحثم بر سر اصل تفکيک قوا و توافق مجلس و دولت براي اجراي تعهدات مشترک و برنامه کلان است.وي تاکيد کرد که اگر مجلس و دولت با هم همراه و همکار نشوند همچون گذشته سيل تذکرات و سوالات از وزرا در مجلس را مشاهده خواهيم کرد.در ادامه يک عضو شوراي مرکزي فراکسيون نمايندگان ولايي به عنوان مخالف کليات کابينه دوازدهم گفت: ترکيب تيم اقتصادي، سياسي و فرهنگي دولت دوازدهم ناهمگون است و رييس‌جمهور نمي‌تواند با اين تيم مشکلات کشور را حل کند.محمدجواد ابطحي گفت: در حالي موافقان دولت از وجود برنامه ششم و اجراي آن توسط دولت سخن مي‌گويند که بر اساس آمار تنها ۳۰ درصد برنامه پنجم اجرايي شده است. سوال اين است که دولت چه عزمي‌براي اجراي برنامه ششم دارد؟وي با بيان اينکه نگاه ما براي راي اعتماد به وزرا بايد مبتني بر هماهنگي بين معاونان رييس‌جمهور و وزراي معرفي شده باشد، گفت: آقاي رييس‌جمهور پشت تريبون سخن از نبود فشار براي معرفي وزرا مي‌کند آن هم در شرايطي که طبق اخبار و شنيده‌هاي ما، جناح‌هاي اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا به رييس‌جمهور فشارهايي وارد کرده‌اند.همچنين يک عضو هيئت رئيسه مجلس در مخالفت با کليات کابينه پيشنهادي دولت دوازدهم، گفت: موافقت يا مخالفت با کليات کابينه به معناي مخالفت يا موافقت با کل وزرا نيست. بنده در موافقت و مخالفت وزراي مختلفي صحبت خواهم کرد.محمدحسين فرهنگي گفت: کابينه دوازدهم تفاوت چنداني با کابينه قبل ندارد. کابينه قبلي در اشتغال، مسکن، مبارزه با فساد، انضباط مالي و اعتباري موفق نبود و در روش‌هاي تنگ‌نظرانه سياسي عمل شد. عمران تا حدود زيادي تعطيل بود. فرهنگيان عزيز که وظيفه تربيت و تعليم مديران آينده کشور و گردانندگي چرخ‌هاي همه بخش‌هاي کشور را دارند، از شرايط معيشتي خود گلايه‌مند هستند که اين همه در ۱۶ راي به رقيب و همه کساني که در انتخابات مشارکت نداشتند، خود را نشان داد.نماينده تبريز به خدمت نگرفتن زنان در کابينه را از ديگر ايردارات کابينه دوازداهم برشمرد و افزود: کاهش استفاده از آذري‌ها مشکل جامعه ترک‌هاست. ميانگين سني کابينه نيز با کابينه گذشته تفاوتي ندارد اميدوارم شاهد کابينه خسته قبل نباشيم.از سوي ديگر نماينده اصفهان در مجلس در مخالفت با کليات کابينه پيشنهادي گفت: طرح کارورزي دولت همان طرح استاد شاگردي است. ضرر اين طرح اين است که به‌امنيت شغلي و بيمه کارگران توجهي ندارد.حسن کامران گفت: معوقات سازمان تامين اجتماعي پرداخت نشده و ۲۰ ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان تعهد سالانه براي اين سازمان تعريف شد. اگر به صندوق‌ها اعتماد داريم، صندوق ذوب‌آهن نيز بايد از صندوق تامين اجتماعي بهره ببرد. کارگران اين شرکت در صندوق‌شان پول ريخته بودند ولي اين پول به بانک سامان داده شد و آخر هم معلوم نشد که چه شد.کامران خاطرنشان کرد: وزارت کار با هيچ يک از نهادهاي اجتماعي مشارکت نمي‌کند و به آنان وقت نمي‌دهد. سند ملي کار شايسته نيز روي زمين باقي مانده است. ۳۰۰ ميليارد تومان هم به اين طرف و آن طرف بخشيده شده است.در ادامه رئيس فراکسيون اميد به عنوان موافق کليات کابينه دولت دوازدهم گفت: شرايط خوبي براي دولت دوم تدبير واميد برقرار است و درکنار عملکرد خوب دولت در دوره قبل همراهي و کمک مجلس با دولت مي‌تواند باعث برهم خوردن شرايط متفاوتي نسبت به دولت اول دکتر روحاني شود.محمدرضا عارف خاطرنشان کرد: براي اينکه دولت بتواند برنامه‌هاي خود را به خوبي اجرا کند نيازمند همکاري و تفاهم است. البته در انتخاب اعضاي کابينه انتخاب‌هاي بهتري نيز وجود داشت اما اين موضوع که از دولت يک صدا شنيده شود، از اهميت بالايي برخوردار است.نماينده تهران با بيان اينکه براي مبارزه با فساد دسترسي آزاد به اطلاعات يک ضرورت است، گفت: اجراي قانون انتشار آزادانه اطلاعات از اهميت بالايي برخوردار است و براي مقابله با فساد هيچ راهي جز اين وجود ندارد. همينطور عدم مداخله دولت در امور فردي و خصوصي مردم امکان دسترسي به‌امکانات و تسهيلات براي همه و ايجاد همدلي بين همه اقوام و فرهنگ‌هاي ايراني نيز از برنامه‌هاي خوب و مهم ارائه شده به مجلس است که مي‌تواند از نقاط قوت دولت و کابينه دولت دوازدهم باشد.پس از آن نماينده تهران در مجلس در موافقت با کابينه گفت: انتخاب کابينه و وزراي پيشنهادي از نقاط قوت دولت دوازدهم به شمار مي‌رود.بهروز نعمتي اظهار داشت: وزرايي که از طرف دولت به مجلس معرفي شده‌اند از تجربيات خوبي برخوردار هستند و اين تجربيات حتما براي شعارها و مطالبي که آقاي روحاني در ايام انتخابات مطرح کرد، بسيار مفيد است.نماينده تهران با بيان اينکه اعتدال از شعارهاي اصلي روحاني بود، گفت: انتخاب کابينه با توجه به شناختي که از اين افراد داريم که همگي از چهره‌هاي خدمتگزار هستند از نقاط قوت به شمار مي‌رود و اکثر وزراي پيشنهادي افرادي هستند که از نقاط قوت خوبي برخوردارند.
در همين رابطه نماينده تبريز در موافقت با کابينه با بيان اينکه حسن روحاني درايت و همه جانبه‌گرايي در برگزيدن افراد کابينه داشته است، گفت: مساله آسيب‌هاي اجتماعي از برنامه‌هايي است که دولت دوازدهم در دستور کار خود قرار داده است.زهرا ساعي اظهار داشت: آقاي روحاني با رويکردي خردمندانه و انتخاب کابينه فراجناحي تحقق انتظارات مردم را در دستور کار قرار داده‌اند و لازم است ما هم با تاکيد حداکثري برنامه و کابينه پيشنهادي دولت دوازدهم سهم خويش را ادا کرده و بر درايت و هم جانبه گرايي رئيس جمهور در برگزيدن افراد کابينه صحه بگذاريم.وي افزود: اميدواريم که حرکت در مسير توسعه پايدار و تحقق آرمان‌هاي کشور با آنچه که در کابينه يازدهم شاهد بوديم، در کابينه دوازدهم هم تداوم داشته باشد.سپس يک نماينده اصولگراي مجلس در مخالفت با کابينه گفت: برنامه پيشنهادي دولت دوازدهم کامل نيست و در آن توجه کافي به برنامه ششم نشده است.حجت‌الاسلام سيدجواد حسيني کيا گفت: برنامه ارائه شده حاصل کار اصلاحات و اعتدال است که دولت به وعده‌هاي انتخاباتي‌اش پايبند باشد. به همين دليل نگراني ما اين است که تيم معرفي شده همچون تيم قبلي نتواند برنامه‌ها را اجرا کند.اين عضو مجمع نمايندگان روحاني مجلس با بيان اينکه در برنامه پيشنهادي دولت هيچ اشاره‌اي به سبک زندگي اسلامي‌ايراني نشده است، افزود: اين در حالي است که رهبري بر سبک زندگي اسلامي‌ايراني تاکيد دارد. همچنين در اين برنامه بيشتر بر شکل مسائل تا محتواي آن اشاره شده است.در ادامه يک عضو فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس در مخالفت با کابينه با انتقاد از برنامه پيشنهادي دولت گفت: در اين برنامه به صورت واضح چگونگي اجراي برنامه‌هاي دولت براساس سند چشم انداز، قانون اساسي و اجراي قوانين دائمي‌نيامده است.محسن کوهکن گفت: برنامه ارائه شده خط مشي دولت است که در آن
 اشاره اي به اسلام انقلابي نشده است. قطعا بايد برنامه‌ها در چارچوب عقلانيت و انقلابي و اسلامي‌بودن پيش رود.اين نماينده اصولگراي مجلس با بيان اينکه در اين برنامه تنها اشاراتي به برخي مشکلات شده است، گفت: مشکلاتي همچون حوزه‌اموزش و پرورش به کالبدشکافي نياز دارد که انتظار مي‌رفت دولت برنامه دقيق‌تر و جزئي‌تري براي آن معرفي کند.
همچنين نماينده گرگان در مجلس به عنوان موافق کابينه با بيان اينکه دولت يازدهم تلاش‌هاي خوبي در عرصه دفاعي داشته، گفت که در دولت يازدهم شاهد توسعه صنعت موشکي بوديم. نبي هزارجريبي گفت: مردم در انتخابات رياست جمهوري اخير مشارکت بالايي داشتند و راي اکثريت اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا به آقاي روحاني بود.نماينده گرگان ضمن قدرداني از وزير امور خارجه و تيم ديپلماسي دولت يازدهم، اظهار داشت: اميدواريم مراودات خوبي که در دولت قبل وجود داشته در دولت دوازدهم ادامه پيدا کند. ما در دولت گذشته تلاش‌هاي خوبي در عرصه دفاعي داشتيم و شاهد توسعه صنعت موشکي بوديم. همچنين از نيروهاي امنيتي و سربازان گمنام هم قدرداني مي‌کنيم.
از سوي ديگر نماينده لنگرود به عنوان موافق کابينه ، با اشاره به برخي چالش‌ها و مشکلات فعلي کشور، خواستار تدبير دولت براي حل اين چالش‌ها در دوره جديد شد.مهرداد لاهوتي اظهار داشت: مشکلات و چالش‌هايي در حوزه مصرف انرژي، مبارزه با فساد و جمعيت شهري وجود دارد که دولت بايد براي حل آنها تدبير کند. البته دولت خط مشي کلي خود را به مجلس ارائه داده و بايد بر اساس آن مطالبات خود را از دولت به پيش ببريم.وي با تاکيد بر ضرورت کاهش واردات و افزايش صادرات، گفت: خلاصه اقتصاد مقاومتي هم همين است که نگاه ما کاهش واردات و افزايش صادرات باشد اگرچه متاسفانه در چهار ماهه اول امسال شاهد افزايش واردات بوده‌ايم. قصد من تبيين وضعيت است و معتقدم آقاي روحاني براي اين اوضاع راهکاري در نظر گرفته‌اند.
در همين رابطه نماينده سمنان در موافقت با کابينه گفت: فرهنگ مقوله‌اي بسيار پيچيده است که به همه دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها مرتبط است. فرهنگ ايراني اسلامي، ماحصل عملکرد ۴۰ ساله همه اينهاست. نبايد دولت، دستگاه، يا وزارتخانه‌اي خاصي را مقصر دانست.احمد همتي کاهش آسيب‌هاي اجتماعي، آزادي‌هاي مصرح در قانون اساسي و اجرايي کردن آنها، دسترسي آزاد به اطلاعات، تاثيرگذاري احزاب، مبارزه با فساد، احياي سازمان برنامه و بودجه، شفاف‌سازي و بهبود رتبه ساختار اداري را از جمله اقدامات دولت يازدهم برشمرد.سخنگوي کميسيون بهداشت مجلس از تداوم طرح تحول نظام سلامت خبر داد و افزود: در فاز بعدي اين طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در دستور قرار دارد.و اما نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي‌در مخالفت با کابينه پيشنهادي گفت: دولت مي‌گويد به خاطر مسئله نرم‌افزاري محدوديت‌هايي براي ارتباط با بانک‌هاي بزرگ وجود دارد. اما پس چرا با بانک‌هاي در پيتي رابطه بانکي برقرار شده درحالي که سيستم بانکي بين‌المللي از يک قاعده پيروي مي‌کند.حجت الاسلام مجتي ذوالنوري خاطرنشان کرد: سن کابينه يک سال افزايش پيدا کرده در حالي که صحبت از جوان شدن کابينه پيش از اين مطرح شده بود و شعار دولت دراين بخش عملي نشده.وي افزود: امروز رئيس‌جمهور گفت هيچ فشاري در تعيين اعضاي کابينه وجود نداشته است اما پس از ۲۰ دقيقه در صحبت‌هايش تاکيد کرد که سه وزير زن انتخاب شده بود اما به دليل فشارها معرفي نشدند. اگر قرار باشد حرفها در ۲۰ دقيقه تغيير کند واي به حال کشور در ۴ سال آينده.نماينده قم در خصوص برجام و سياست خارجي گفت: سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در عرصه سياست خارجي طبق فرموده رهبري بايد مورد تاکيد باشد. اما اين سوال مطرح است که اگر نقض برجام شود و آمريکا به تعهدات خود عمل نکند ما چه بايد بکنيم و چرا دست ما براي مقابله با نقض برجام و مقاومت خالي است و فکري براي ايستادگي نشده است؟در ادامه نماينده تهران در مجلس در موافقت با کليات کابينه پيشنهادي دولت دوازدهم، گفت: مباحث مطرح شده در مخالفت با کابينه دوازدهم شبيه سخنان مطرح شده در خطبه‌هاي نماز جمعه است در حالي که نظر مجلس بايد حول برنامه‌هاي اعلام شده وزراي پيشنهادي باشد.مصطفي کواکبيان در پاسخ به مخالفان کابينه دوازدهم، گفت: اينکه گفته مي‌شود برنامه‌هاي دولت، سکولار است يا نمي‌دانيم معناي سکولار چيست يا نمي‌فهميم که رهبري در راس اين نظام است. رهبري حکم رييس‌جمهور را چند روز قبل تنفيذ کردند، يعني ايشان حکم يک سکولار را تنفيذ کردند؟اين عضو کميسيون امنيت ملي با انتقاد از عملکرد مجلس در افزايش ۱۱۰ ماده اي مواد برنامه ششم توسعه، گفت: برنامه‌هاي ۳۴ ماده‌اي دولت را ۱۴۴ ماده کرديم ولي دولت باز تمام برنامه‌هايش را براساس مصوبه مجلس تنظيم کرد. آيا برنامه ششم سکولار است؟
پس از اتمام بررسي کليات کابينه و اظهارات موافقان و مخالفان، اسحاق جهانگيري معاون اول روحاني از باقي مانده وقت رييس‌جمهور استفاده کرد و به ايراد سخن پرداخت.اسحاق جهانگيري در دفاع از کابينه پيشنهادي گفت: امروز فضايي پيش آمده که در فضاي داخلي کشور کسي ديگري را متهم نمي‌کند. نيروهاي انقلاب و فرزندان امام و رهبري دور هم جمع شده‌اند.وي ادامه داد: امروز همه نيروها در کشور هدف مشترک يعني پيشرفت کشور را دنبال مي‌کنند و کشور انسجام دارد. يادمان نرفته در همين مجلس عليه رئيس و خانواده او CD پخش مي‌کردند، اما امروز سه قوه برادرانه در يک راستا و يک جهت کار مي‌کنند، البته ممکن است نقدهايي نيز به يکديگر داشته باشيم.

احتمال راي‌آوري ۹۰ درصد کابينه دوازدهم
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه معرفي نشدن وزير علوم را نبايد تبديل به يک چالش کرد، در پيش‌بيني گفت که احتمالا ۹۰ درصد وزراي پيشنهادي از مجلس راي اعتماد مي‌گيرند.
به گزارش ايسنا، مسعود پزشکيان در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين که آيا جهت‌گيري وزراي پيشنهادي در راستاي اهداف رييس‌جمهور و وعده‌هايش در ايام انتخابات است، گفت: مشکل ما اين است که مديران‌ ما برنامه‌محور نيستند يا اينکه ما عادت به اجراي برنامه نداشتيم. موضوعي که تجربه اجراي برنامه‌هاي سوم، چهارم و پنجم توسعه آن را به خوبي نشان مي‌دهد.وي افزود: مديران ما با دقت برنامه‌ها و قوانين را عمل نمي‌کنند. دليل آن است که مديران بر اساس تجربه و سلسله مراتب انتخاب نمي‌شوند و تجربه، آگاهي، مهارت و درک لازم را ندارند. عليرغم نبود چنين ويژگي‌هايي وقتي شروع به کار براي کسب تجربه مي‌کنند يک مرتبه آنها را عوض مي‌کنيم که نتيجه‌اش وضعيت فعلي کشور مي‌شود.
نايب رييس مجلس ادامه داد: البته جامعه و رسانه‌هاي ما توقع تغييرات مداوم در سطح مديران را دارند حال اينکه مديران به محض کسب تجربه عوض مي‌شوند.
پزشکيان در ارزيابي از تيم اقتصادي دولت دوازدهم گفت: تيم اقتصادي معرفي شده نسبت به دولت يازدهم تفاوت آنچناني نکرده است تنها آقاي نعمت‌زاده و طيب‌نيا عوض شده‌اند که آقاي طيب‌نيا فردي با سابقه و علمي‌بود که به نظرم وجود ايشان براي دولت بهينه تمام مي‌شد. البته دليل تغيير ايشان را بايد از دولت پرسيد.
نايب رييس مجلس افزود: به طور کلي اگر تيم اقتصادي گذشته معرفي مي‌شد و دولت نقاط ضعف را اصلاح مي‌کرد بهتر از اين بود تا افراد جديدي معرفي شوند و بعد از چهار سال بررسي کنيم که آنها چه کردند و چگونه اشکالات را برطرف نموده‌اند. اين از همان مشکل نشات مي‌گيرد که ما با فرض حل شدن مشکلات با تغيير افراد مديران و وزرا را عوض مي‌کنيم.به گفته پزشکيان، در صورت اصلاح نکردن چالش‌هاي خارجي موفقيتي حاصل نمي‌شود، اينها همه به نحوه مديريت صحنه بر مي‌گردد. اينکه چقدر مسئولان در راس قوا، حوزه‌هاي علميه، روحانيت و ارگان‌هاي مختلف جامعه مهارت لازم را دارند تا اين وحدت و هماهنگي و مشارکت را بالا ببرند، هماهنگي که متاسفانه وجود ندارد و همه منتظريم تا از يکديگر عيب بگيريم و همديگر را تخريب کنيم.وي ادامه داد: در مورد وضعيت اقتصادي کشور اگر وزير پيشنهادي علامه اقتصاد هم باشد نمي‌تواند در محيط پرتنش برنامه‌ها را پيش ببرد. اکنون کار تيمي‌حرف آخر را مي‌زند. تيم اقتصادي بايد با يکديگر هماهنگ باشد تيمي‌که تنها منحصر به دولت نيست و مجموعه‌ متغيرهاي سياسي بر روي آن اثرگذار هستند.
پزشکيان در مورد لابي‌هاي نمايندگان با وزرا گفت: لابي چيز جديدي نيست که تازه‌امروز ديده شده است. قبل از بررسي صلاحيت‌ها نيز نمايندگان در زمان حضور وزرا مسائل منطقه‌اي، توقعات و سوالات‌شان را مطرح مي‌کردند لذا آنچه شما از دور مي‌بينيد لابي صرف نيست.