وزرا ليست اموال خود را ارايه کنند
نماينده اروميه در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: قوه قضائيه بايد اموال رئيس جمهور، معاونان، وزرا، همسران و فرزندان آنها را قبل و بعد از مسئوليت مورد رسيدگي قرار دهد، در حالي که در دولت يازدهم دو نفر از وزرا اموال خود را ارائه نکرده‌ و 167 نماينده مجلس از تمامي‌گرايشات سياسي درخواست ارائه فهرست اموال وزراي پيشنهادي را دادند، بنابراين لازم است رئيس جمهور در اين رابطه توضيح دهد. به گزارش ايسنا، نادر قاضي‌پور همچنين گفت: متاسفانه از آذربايجان شرقي،‌ غربي و اردبيل يک وزير هم معرفي نشده است. لاريجاني در پاسخ گفت: وزرا اموال خود را ارائه کرده‌اند و وزيران پيشنهادي هم بايد همين کار را انجام دهند. دولت هم آذري کم نداريم. زنجاني‌ها را هم آذري بدانيد.

روحاني به وعده‌هايش پايبند است
دبيرکل حزب اراده ملت ايران گفت : آقاي روحاني در معرفي کابينه اش صداقت داشته و به تعهدات و وعده‌هايي که در ايام انتخابات داده پايبند مانده است. احمد حکيمي‌پور در گفتگو با ايرنا افزود: برداشت من اين است که در انتخاب کابينه تعامل خوبي بين قواي کشور صورت گرفته که اين اقدام براي همگرايي کلي نظام جمهوري اسلامي‌و ايجاد انسجام لازم است.عضو شوراي شهر چهارم تهران اظهار داشت: اين حق نمايندگان محترم مجلس است تا درباره تک تک وزراي پيشنهادي نظر خود را گفته و راي دهند. به نظر من روح حاکم بر مجلس کمک به رييس جمهور است و هر 17 وزير راي اعتماد خواهند گرفت.

معرفي نشدن چند وزير اشکال ندارد
نماينده کرمان در مجلس در تذکري در جلسه علني گفت: معرفي نشدن تمام اعضاي کابينه به مجلس مي‌تواند براي کشور مشکل ايجاد کند.محمدرضا پورابراهيمي‌افزود: اگر اين مسير تبديل به بدعتي شود تا در هر دولت تا عدد نصف را مبناي تصميم براي وزيران قرار دهند مشکل ساز است.رئيس مجلس در پاسخ به اين تذکر گفت: نقصي در آئين نامه نمي‌بينيم و استنباط از قانون اساسي اين است که اگر چند وزير معرفي نشوند به معناي آن نيست که هيات وزيران تشکيل نمي‌شود بنابر اين از نظر مجلس اشکال قانون اساسي ندارد.لاريجاني افزود: چنانچه مجلس به يک يا چند وزير راي اعتماد ندهد، مي‌تواند دليلي براي معرفي نشدن چند وزير باشد.
بررسی صلاحيت بطحایی و آذری جهرمی در مجلس انجام شد؛
بررسي کليات کابينه دوازدهم به پايان رسيد و نمايندگان مجلس پس از پايان سخنان رييس جمهور و اظهارات موافقان و مخالفان، به دفاعيات معاون اول رييس جمهور که به نمايندگي از حسن روحاني در جلسه حضور داشت، گوش دادند.
 اما از آنجا که نيازي به گرفتن راي بابت کليات کابينه در آيين نامه تعريف نشده بود، مجلس صلاحيت وزيران پيشنهادي براي دادن راي اعتماد را در دستور کار قرار داد و بر اساس حروف الفبا، به بررسي صلاحيت سيدمحمد بطحايي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش پرداخت.به گزارش ايسنا، در بررسي صلاحيت وزيران پيشنهادي ۲ نماينده موافق و ۲ نماينده مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقيقه به ايراد سخن مي‌پردازند و خود وزير نيز به مدت نيم ساعت از خودش دفاع مي‌کند.
استفاده از ظرفيت‌ها
در ابتدا نماينده کرمانشاه در مخالفت با وزير پيشنهادي آموزش و پرورش، با تاکيد بر اينکه‌اموزش و پرورش از تاثيرگذارترين وزارتخانه‌هاي کشور است، به چالش‌هاي اين وزارتخانه اشاره و بيان کرد: وزير پيشنهادي آموزش و پرورش در صورت راي اعتماد از مجلس بايد از ظرفيت و پتانسيل آموزش و پرورش استفاده کند.سيدقاسم جاسمي‌اظهار کرد: واقعيت اين است که در رابطه با رفع مشکلات منطقه‌اي و ملي با تعداد زيادي از وزراي پيشنهادي صحبت کرده و حتي در موافقت با وزراي پيشنهادي کشور، اقتصاد، اطلاعات و دفاع نيز ثبت‌نام کرده‌ام اما در اين زمان در جايگاه مخالف وزير پيشنهادي آموزش و پرورش لازم مي‌دانم که نکات مهمي‌را مطرح کنم.وي تصريح کرد: يکي از معضلاتي که در کشور ما در طول چند سال گذشته و در زمان وزارت آقايان فاني و دانش آشتياني اتفاق افتاد ذهن اکثر نمايندگان و مديران آزرده خاطر شده است البته وزارت آموزش و پرورش يکي از مهمترين و تاثيرگذارترين وزارتخانه‌هاي کشور از نظر کمي‌و کيفي است.اين نماينده مجلس شوراي اسلامي‌ضمن انتقاد از شتابزدگي در اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، گفت: اين سند به عنوان سند مادر براي سياستگذاري و برنامه‌ريزي در آموزش و پرورش است که به تاييد رهبري هم رسيده است اما اجراي آن نيازمند فراهم آوردن زيرساخت‌هايي است که متاسفانه بدون توجه به آنها آغاز شده و آسيب‌هاي جدي را به‌اموزش و پرورش وارد کرده است.نماينده کرمانشاه افزود: يکي ديگر از مشکلات اجراي سند تحول بنيادين، عدم گفتمان‌سازي براي آن بوده که اين مساله نيازمند همراهي و همفکري همه دستگاه‌هاست که حتي مي‌توان از ظرفيت رسانه ملي هم حداکثر استفاده را برد ولي متاسفانه اين گفتمان‌سازي انجام نشده است و مردم اطلاع دقيقي ندارند.جاسمي‌با بيان اينکه‌امروز فارغ‌التحصيلان قدرت خلاقيت و کارآفريني در جهت توسعه اشتغال و کسب و کار را ندارند، گفت: اميدواريم در وزارت آموزش و پرورش تحولات اساسي هر چه سريعتر انجام شود و اگر مجلس به وزير پيشنهادي آموزش و پرورش هم راي داد ايشان از ظرفيت و پتانسيل اين وزارتخانه استفاده کند و توقع مي‌رود که بستري را فراهم نمايد تا معلمان و دانش‌آموزان با آرامش به جايگاه واقعي خود برسند.
تجربه موفق براي حل مشکلات
در ادامه نماينده قصر شيرين به عنوان موافق وزير پيشنهادي آموزش و پرورش، ايجاد امکانات رفاهي و اجراي نظام رتبه بندي معلمان را از جمله کارنامه مثبت وزير پيشنهادي علوم در زمان معاونتش در اين وزارتخانه در دولت يازدهم عنوان کرد.فرهاد تجري گفت: آموزش و پرورش داراي مشکلاتي همچون وضعيت معيشتي معلمان، کمبود توسعه فضاي آموزشي، کمبود اعتبارات، نبود مهندسي نيروي انساني، عدم نقشه راه براي استفاده از نيروهاي متخصص و ضعف در ساختار پذيرش نيروي انساني است که اين مشکلات در کنار نداشتن آمار واقعي از نيازهاي آموزشي کشور نياز به عزم جدي و ملي براي حل آن دارد.به گفته وي، براي حل مشکلات حوزه‌اموزش و پرورش بايد دولت، مجلس و ساير نهادها و ارگان‌ها عزم جدي داشته باشند و تخصيص اعتبارات و توجه خاص به فرهنگيان مشکلات پيشروي آموزش و پرورش را حل کنند.اين عضو فراکسيون مستقلين ولايي ابراز اميدواري کرد که با روي کار آمدن بطحايي مشکلات مالي و اداري اين وزارت خانه با توجه به تجربه و اشراف او به اين حوزه حل شود چون که حضور او فرصتي براي تقويت اين بخش است.تجري ايجاد مراکز رفاه براي فرهنگيان و اماکن تفريحي و رفاهي و اجراي مرحله اول نظام رتبه بندي معلمان به نحو درست را از جمله اقدامات بطحايي در دوران معاونتش در وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت که قطعا مرحله دوم نظام رتبه بندي معلمان با حضور بطحايي به بهترين نحو اجرايي مي‌شود.
وزيري از جنس فرهنگيان
سپس رييس کميته‌اموزش و پرورش کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به عنوان موافق وزير پيشنهادي آموزش و پرورش با بيان اينکه بطحايي با اشراف کامل به وضعيت فرهنگيان بهترين گزينه براي رفع مشکلات آن‌ها است گفت که وزير پيشنهادي آموزش و پرورش فردي از جنس معلمان و فرهنگيان است.محمد بيرانوندي گفت: مردم با آگاهي از همه کم‌کاري‌ها و کاستي‌هاي مديران در دستگاه‌هاي مختلف دولت يازدهم باز هم با تکيه بر سخنان اميد بخش رئيس‌جمهور و بسياري از نخبگان، صاحب نظران و گروه‌هاي سياسي به صحنه‌امدند،‌ دست از گلايه برداشتند و مجددا به آقاي روحاني راي دادند.وي افزود:‌ مردم به خصوص همه دست‌اندرکاران تعليم و تربيت بر اين باورند که تحول در آموزش و پرورش به عزم ملي نياز دارد يعني مجلس، رئيس‌جمهور ، سازمان برنامه و بودجه و همه ارگان‌ها بايد همتي براي حل مشکلات و تحول در اين حوزه داشته باشند.بيرانوندي به اشاره به ويژگي‌هاي مثبت وزير پيشنهادي آموزش و پرورزش گفت: بطحايي کسي است که با طي کردن سلسله مراتب در آموزش و پرورش اکنون به عنوان وزير معرفي شده است. او از جنس فرهنگيان است و به خوبي با مشکلات آن‌ها آشناست.
طرح تحول اجرا شود
در ادامه
نماينده سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي‌در مخالفت با وزير پيشنهادي گفت: آموزش و پرورش وضعيت بحراني دارد و ما معتقديم که دو وزارتخانه‌اموزش و پرورش و علوم به عنوان وزارتخانه‌هاي بنيادين به ابرمرد و ژنرال نياز دارند. آيا آقاي بطحايي ژنرال است؟ آيا برنامه‌هاي ايشان پاسخگوي وضعيت بحراني آموزش و پرورش است و چه برنامه‌اي براي اين شرايط بحراني پيش‌بيني شده است.محسن بيگلري با بيان اينکه با شخص بطحايي مخالفتي ندارد، گفت: انتظار نداشته باشيد يک نفر به عنوان وزير آموزش و پرورش مشکلات اين دستگاه عريض و طويل را حل کند. لازم است همه اعضاي کابينه دوازدهم به‌اموزش و پرورش کمک کنند. مي‌طلبد که در آموزش و پرورش طرح تحولي مشابه آنچه در وزارت بهداشت اجرا شد اجرا شود و حقوق و معيشت فرهنگيان ارتقا يابد.بيگلري ادامه داد: مديران مدارس براي پرداخت فيش آب و برق بدهکار هستند و براي کارهاي خدماتي مدارس هم مشکل دارند. اکنون ۸۰ درصد نيروي خدماتي در مدارس با کمبود مواجه است.اين نماينده اهل سنت مجلس با انتقاد از عدم حضور اهل تسنن و کردها به عنوان مديرکل در وزارت آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: آقاي وزير بايد بگويد که براي ارتقاي سطح علمي‌و جلوگيري از افت تحصيلي دانش‌آموزان و درخشيدن دانش‌آموزان در المپيادهاي علمي‌چه برنامه‌اي دارند.
بطحايي و خانواده‌اش تخلفي ندارند
در همين رابطه رييس هيات تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان با اعلام آماده بودن گزارش نهايي هيات تحقيق و تفحص، گفت: کل گزارش آماده است و بعد از راي اعتماد به کميسيون تحويل مي‌دهيم. در اين گزارش هيچ اثري از تخلف از سوي آقاي بطحايي و خانواده ايشان وجود ندارد حتي ديوان محاسبات کشور نيز آن را تاييد کرده است.جبار کوچکي نژاد در موافقت با وزير پيشنهادي آموزش و پرورش، گفت: به سخنان مخالفان وزير پيشنهادي آموزش و پرورش دقت کردم، ديدم درست در جهت دفاع از برنامه‌هاي آقاي بطحايي سخن گفتند و مطمئنم ساير مخالفان نيز از شخصيت ايشان، دفاع خواهند کرد.اين عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ادامه داد: از شتاب‌زدگي سخن گفته شد، وزيري معرفي شده است که معلم، مدير، کارشناس و عضو شوراي عالي آموزش و پرورش بوده است و امروز برنامه‌هاي متنوعي را براي بهبود وضعيت اين وزارتخانه پيشنهاد داده است. مجلس کميته تخصصي شکل داده مرکب از کميسيون‌هاي برنامه و بودجه، آموزش و تحقيقات و اجتماعي. اين کميته با همکاري بطحايي مي‌تواند معضلات فرهنگيان را شناسايي و رفع کند.کوچکي‌نژاد از تدوين برنامه‌هاي آموزشي بسيار خوبي توسط وزير پيشنهادي آموزش و پرورش خبر داد و افزود: کتب، برنامه‌ها و مواد درسي خوبي را نوشته است. روش آموزشي و فني و حرفه‌اي بايد طراحي و پياده شود که در برنامه ايشان آمده است.
شناخت متولي فرهنگ‌سازي
از سوي ديگر دبير کميسيون اصل ۹۰ قانون اساسي ارتقاي کيفيت تعليم و تربيت، ارتقاي منزلت اجتماعي معلمان، بهبود ساختارها و روش‌ها، توسعه فناوري‌ها در مدارس، اقتصاد و معيشت، نظام جامع پرداخت، بيمه تکميلي فرهنگيان، خدمات رفاهي و اقامتي و افزايش تسهيلات فرهنگيان را از برنامه‌هاي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش اعلام کرد.ولي داداشي در موافقت با وزير پيشنهادي آموزش و پرورش، گفت: متولي تعليم و تربيت و فرهنگ‌سازي در تمام حوزه‌ها، وزارت آموزش و پرورش است.نماينده آستارا افزود: تعهد و تخصص دو ويژگي وزارت است که آقاي بطحايي هر دو ويژگي را دارد. ايشان کارنامه موفقي در وزارت‌خانه داشته است. ايشان قول تحولات اين وزارتخانه را داده است. از مجلس مي‌خواهم نيم نگاهي به برنامه‌هاي ايشان داشته باشد.وي خاطرنشان کرد: اجراي متوازن سند توسعه‌اموزش و پرورش نياز ضروري آموزش و پرورش است، ارتقاء جايگاه اين وزارتخانه مشارکت هر سه قوه را طلب مي‌کند. ارتقاء معيشت معلمان از برنامه‌هاي مدون آقاي بطحايي است.دادادشي گفت: طي ۴ سال آينده ۴۰۰ هزار معلم بازنشسته مي‌شود و ايشان برنامه خوبي براي اين کار دارند.دبير کميسيون اصل ۹۰ قانون اساسي تصريح کرد: آموزش و پرورش، کيفيت‌محور نيست. ايشان قول داده‌اند که کيفيت آموزش و پرورش را ارتقاء دهد. اگر نتوانست از ايشان سوال مي‌کنيم.
شناخت کافي از زواياي پيداوپنهان
پس از پايان اظهارات موافقان و مخالفان، وزير پيشنهادي آموزش و پرورش به تشريح برنامه‌هاي خود پرداخت و گفت: حضورم در آموزش و پرورش از معلمي‌تا معاونت وزير باعث شده در شرايطي خود را در معرض انتخاب نمايندگان قرار دهم که‌اندوخته‌هايم سبب شده از زواياي پيدا و پنهان نظام آموزشي شناخت داشته باشم.سيدمحمد بطحايي گفت:‌ حرکت در جهت چشم اندازهاي جامعه اسلامي‌و تحقق خواسته‌هاي مقام معظم رهبري از يک سو و کمبود منابع از سوي ديگر نيازمند قرارگرفتن نياز آموزش و پرورش کشور در اولويت اصلي نظام است.وي افزود:‌ علي رغم همه مشکلات ما معلمان و مديران آموزش و پرورش به فرهنگ اميد و معجزه‌ي باور عميقا معتقديم و عزم خود و همکارانمان را در پيمودن راهي که آينده آن روشن بوده است راسخ مي‌دانيم. آموزش و پرورش زيربناي کليدي توسعه پايدار و مهمترين بستر توليد سرمايه انساني در کشور است و اجراي الگوي ايراني اسلامي‌پيشرفت و اقتصاد مقاومتي و نقشه جامع علمي‌کشور نيازمند آموزش و پرورش پويا و فعال است و عميقا باور داريم معلمان صبور، نجيب و زحمت کش کليدي‌ترين رکن آموزشي اند
آذري جهرمي‌پاسخگوي نمايندگان
مجلس شوراي اسلامي‌پس از بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي آموزش و پرورش، وارد بررسي صلاحيت محمدجواد آذري‌جهرمي؛ وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات شد که نمايندگان موافق و مخالف نظرات خود را مطرح کردند.
نماينده مردم اروميه با انتقاد از برنامه‌هاي وزير پيشنهادي ارتباطات گفت:‌ آيا شما با وزير شدن مي‌خواهيد سياست‌هاي واعظي را اجرا کنيد يا به دنبال اجرايي کردن سياست‌هاي بالادستي هستيد؟نادر قاضي‌پور در مخالفت با وزير پيشنهادي ارتباطات گفت: آيا فردي که داراي ليسانس قدرت است توانايي انجام امور تخصصي مربوط به وزرات ارتباطات را دارد؟ تعداد زيادي فارغ التحصيل و دکترا در حوزه مربوط به ارتباطات داريم. ليسانس قدرت چه کاري مي‌تواند انجام دهد؟وي افزود: تداوم برنامه وزير پيشنهادي با برنامه‌هاي وزارت ارتباطات و همچنين برنامه ششم توسعه يکي نيست و ضعف دانش و فناوري در اين خصوص وجود دارد.نماينده اروميه تصريح کرد: به شما مي‌گويند پدر تلگرام، گفته شده سرورهاي تلگرام به ايران آمده، کجاست که اين موضوع ديده نمي‌شود. شما مشکل تلگرام را چگونه حل کرده‌ايد؟قاضي پور خاطرنشان کرد: شما با وزير شدن مي‌خواهيد سياست واعظي را اجرا کنيد يا اينکه مي‌خواهيد سياست‌هاي بالادستي را اجرا کنيد؟
سپس نماينده قزوين در مخالفت با وزير پيشنهادي ارتباطات با تاکيد بر اينکه اگر جوانگرايي با تخصص همراه نباشد فرصت سوزي است گفت:‌ مجلس مخالف خصوصي سازي نيست اما نقش دولت در اين مورد نقش حياتي است که اگر غير از اين باشد لطمات جبران ناپذيري را به کشور وارد مي‌کند.سيده حميده زرآبادي گفت: از نگاه جوان گرايانه آقاي روحاني تشکر مي‌کنم اما اگر جوانگرايي با تخصص همراه نباشد فرصت سوزي است.وي با اشاره به گزارش معاونت نظارت مجلس گفت:‌ در ميزان انطباق برنامه‌هاي پيشنهادي با اسناد بالادستي بر اساس گزارشي که ارائه شده آقاي جهرمي‌براي ۴۱ درصد وظايف قانوني وزارتخانه برنامه‌اي را ارائه نکرده است که نشان از عدم اشراف ايشان به وزارتخانه دارد.وي تصريح کرد: در حوزه ارتباطات يکي از نشانه‌هاي توسعه يافتگي استفاده از اينترنت و نقش اساسي زيرساخت اين شبکه است که موجب اقتدار جمهوري اسلامي‌ايران در فضاي سايبري مي‌شود.زرآبادي افزود:‌ بنده در رابطه با نقاط ترافيکي در شبکه‌هاي ارتباطي از آقاي جهرمي‌سوال کردم. البته که ايشان تبحر خاصي در استفاده از اصطلاحات فني دارند، در هر حال شبکه زيرساخت نسبت به روز اول کمتر از يک سوم کاهش داشته است و از هر نظر شبکه‌امروز هيچ کدام از ارکان اصلي را ندارد.اين عضو کميسيون صنايع گفت:‌ مجلس مخالف خصوصي سازي نيست اما نقش دولت در اجراي حاکميت حياتي است که اگر غير از اين باشد لطمات جبران ناپذيري را به کشور وارد مي‌کند.
جواني جسور و آشنا
در ادامه نماينده اقليد به عنوان موافق وزير پيشنهادي ارتباطات با اشاره به سوابق و عملکرد وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات، گفت: رييس‌جمهور با معرفي آقاي آذري جهرمي‌مطالبه همه مردم در استفاده از جوانان را پاسخ داده است. فردي کاملا علمي‌و جوان که مي‌تواند در اين وزارتخانه به بهترين نحو برنامه‌هاي دولت را پيش ببرد.حسين افضلي گفت: اکنون فضاي مجازي همچون اسب تراوا شده است با اين توصيف که ديگر دشمن پشت دروازه شهر نيست و وسط شهر امکان آتش زدن اسب تراوا وجود ندارد پس تنها راهکار مقابله با آن آماده کردن فضاي مجازي و کنترل آن است.وي شناخت دقيق فضاي مجازي را منوط به وجود مديري عالم و آگاه دانست و گفت: آقاي آذري جهرمي‌فردي کاملا علمي‌و جوان است که به ساختارهاي اين وزارتخانه آشناست. او متعلق به خانواده شهداست که ميزان پايبندي خود به انقلاب، نظام و ولايت فقيه را نشان داده است.اين نماينده مجلس معرفي آذري جهرمي‌براي وزارت ارتباطات را پاسخ رييس‌جمهور به مطالبه مردم دانست و گفت: بايد به جوانان اعتماد کنيم، جوان‌هايي همچون شهيد حججي که براي اين نظام و انقلاب فداکاري‌هايي مي‌کنند. بايد از پتانسيل آنها استفاده کنيم که يکي از اين جوان‌ها آقاي آذري جهرمي‌است.وي آذري جهرمي‌را مديري جوان، جسور و فداکار توصيف کرد و گفت که انتظار مي‌رود او بعد از راي اعتماد شرايط را به گونه‌اي فراهم کند که بتوان از فضاي سايبري به همراه توليد و ايجاد اشتغال استفاده کرد.
تخريب به خاطر ترس قطع شدن منافع‌
در همين رابطه يک عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس، وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات را فردي متخصص و توانمند خواند و گفت که تخريب‌هاي مطرح شده نسبت به آذري جهرمي‌بخصوص در فضاي مجازي ناشي از ترس عده‌اي براي قطع شدن منافع‌شان است.رمضانعلي سبحاني‌فر به عنوان موافق وزير پيشنهادي ارتباطات گفت: امروز فضاي مجازي به عرصه‌اي براي فعاليت‌هاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي و کسب و کار تبديل شده است بخشي که جوان است و بايد نيرويي جوان آن را مديريت کند.وي با بيان اينکه طول فيبر نوري از ۵۱ به ۶۱ هزار کيلومتر افزايش يافته است، گفت: روزگاري صحبت از قطعي اينترنت بود اما اکنون شاهد افزايش سرعت اينترنت هستيم به طوري که پنهاي باند به ۷۰ هزار گيگابايت رسيده است و پهناي باند رايگان به توليدکنندگان محتواي ايراني اسلامي‌داده مي‌شود.نماينده مردم سبزوار با بيان اينکه گوشي‌هاي همراه از اينترنت ۳G و ۴G تبديل شده است، گفت: تمام سرورهاي ايران در خارج از کشور به داخل انتقال يافته و امروز سروري خارج از کشور نداريم.سبحاني‌فر با بيان اينکه با بستن فضاي مجازي نمي‌توان مشکلات را رفع کرد، گفت: آقاي جهرمي‌کسي است که اشراف به حوزه کاري‌اش دارد و عملکرد او باعث جمع شدن فساد سيستماتيک شده است.
وزارت ارتباطات وزارت اطلاعات نشود
در ادامه نماينده بهار و کبودرآهنگ با تاکيد بر اينکه نگراني من اين است که وزارت ارتباطات را نبايد به وزارت اطلاعات تبديل کنيم گفت: وزير پيشنهادي ارتباطات با هفت سال سابقه حضور در اين وزارتخانه توان چرخاندن اين دستگاه عريض و طويل را ندارد.محمدعلي پورمختار به عنوان مخالف وزير پيشنهادي ارتباطات گفت:‌ يکي از ويژگي‌هاي جهرمي‌پنهانکاري و عدم شفافيت است. همه وزراي پيشنهادي برنامه خود را به صورت مکتوب به مجلس ارائه کردند. در برنامه ايشان تحصيلاتشان بر خلاف همه وزراي پيشنهادي ديگر اعلام نشده و تنها نوشته شده «دانش آموخته مهندسي برق دانشگاه صنعتي آب و برق» و مشخص نيست تحصيلات ايشان در چه مقطعي است.پورمختار با بيان اينکه وزارت ارتباطات در طول برنامه ششم بايد ۲۰ درصد رشد داشته باشد، گفت: به نظر من فردي با اين سابقه‌اندک توان وزارت و مديريت در وزارت ارتباطات را ندارد به ويژه اينکه در دوران مسئوليت ايشان اشکالاتي وجود داشته از جمله اپراتورهاي متعددي در کشور هست که به شدت به مردم اجحاف مي‌کنند و ايشان توان اين را نداشته که بر اينها نظارت کند و حقوق مردم را حفظ کند حالا در سمت وزارت چه خواهد کرد؟
در ادامه رييس کميسيون عمران مجلس گفت: آذري جهرمي‌هزينه‌هاي فراواني براي دسترسي مردم به گردش آزاد اطلاعات و فضاي مجازي داده است.محمدرضا رضايي کوچي در موافقت با وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات، کاهش نرخ سرويس‌هاي ارتباطي به ويژه کاهش قيمت اينترنت خانگي توسط آذري جهرمي‌را در خور تحسين دانست.نماينده جهرم افزود: ايشان موفق به کاهش ۱۵ درصدي هزينه‌هاي غير ضرور و افزايش ۲۰ درصدي درآمد شرکت ارتباطات زيرساخت شد، اگر درآمد ۶۰۰ ميليارد توماني اين شرکت را هم به اين درصد بيفزاييم درآمد شرکت ارتباطات زيرساخت ۵۰ درصد افزايش يافته است.وي تصريح کرد: توجه به صيانت فرهنگي و دغدغه‌هاي مرتبط با فضاي مجازي در برنامه‌هاي ايشان به خوبي گوياست.رييس کميسيون عمران مجلس تصريح کرد: عملکرد ايشان در حذف رفتارهاي سيستماتيک ايجاد فساد و مبارزه با قاچاقچيان ترافيک بين‌المللي بهبود فرايندهاي مالي چشم گير است. ايشان بر مواد مربوط به وزارتخانه در برنامه ششم توسعه تسلط کاملي دارد. اقدام شجاعانه رييس‌جمهور در معرفي اين مدير جوان جاي تقدير فراوان دارد.پس از اظهارات موافقان و مخالفان وزير پيشنهادي به ارايه برنامه و دفاع از خودش پرداخت و گفت: امروز در شرايطي هستيم و به شکلي در عرصه ارتباطات به پيشرفت رسيديم که اگر لحظه‌اي شبکه مختل شود به جاي اينکه چهار سال گذشته را به ياد بياوريم تصور مي‌کنيم که هزاران سال عقب مانده‌ايم و مردم به خوبي مي‌دانند کيفيت شبکه ارتباطات در دو سال پيش به چه شکل بوده و امروز به چه پيشرفتي رسيده‌ايم.محمدجواد آذري جهرمي‌گفت: اگر مسير حرکتي ما نادرست بود چرا وقتي بنده معرفي شدم سنديکاي توليد تجهيزات مخابراتي تشکر مي‌کند از معرفي من به عنوان وزير پيشنهادي؟وي افزود: موفقيت‌ها در سال‌هاي اخير کاري تيمي‌بوده که همه بخش‌هاي وزارت ارتباطات در آن شريک هستند و همه درگير بودند که پروژه 12 سال زمين مانده شبکه ملي اطلاعات را اجرا کردند و اين ظلم است که بگوييم شبکه ملي اطلاعات اجرا نشده است؛ البته ما قبول داريم که در بعد محتوا و خدمات کمبود داريم.وي تاکيد کرد: اينها نشان‌دهنده عزم ملت در سال 92 و وفاي عهد دولت و رئيس‌جمهور در پيگيري وعده‌اي است که به مردم داده شده و بنده هم به عنوان عضو کوچکي از اين خانواده تلاش کردم.آذري جهرمي‌تصريح کرد: در بعد اقتصادي حجم مبادلات مالي بازار آي‌سي‌تي کشور از 21 هزار ميليارد تومان به 36 هزار ميليارد تومان رسيد و 15 هزار ميليارد تومان در اين چهار سال رشد داشت. به لحاظ شاخص‌هاي پهناي باند به ازاي هر شهروند از يک کيلوبيت در ثانيه به 35 کيلوبيت در ثانيه رسيديم و آنهايي که مي‌فرمايند ما نسبت به توليد محتواي بومي‌بي‌تفاوتيم بدانند امروز 40 درصد ظرفيت پهناي باند به توليد محتواي داخلي اختصاص دارد.وي تاکيد کرد: با افتخار اعلام مي‌کنيم که بعد از چهار سال فعاليت و توسعه زيرساخت‌هاي شبکه ملي اطلاعات در حوادث مهم ما يک ثانيه قطعي در شبکه‌ها نداريم و فرهنگ حاکم در جامعه عوض شده، روزي ارتباط تهديد امنيتي بود اما امروز برقرار نبودن اطلاعات تهديد امنيتي است. البته دکترين ما در عرصه فضاي مجازي يک دکترين بيشتر نيست و آن دکترين مقام معظم رهبري است.

احتمال تشکيل نشست ميان ايران و 1+5
رئيس کميته روابط خارجي مجلس اعلاي روسيه گفت: مسکو ممکن است يک نشست ميان اعضاي گروه 1+5 به منظور رسيدگي به نگراني‌ها درباره اجراي توافق هسته‌اي تشکيل دهد.به گزارش ايسنا، ايگور ماروزوف پس از سخنان رئيس‌جمهور ايران، مبني بر اين‌که اگر آمريکا به تحريم‌هاي خود ادامه دهد تهران ظرف چند ساعت توافق هسته‌اي را کنار مي‌گذارد، گفت: روسيه تمام تلاش خود را براي متقاعد کردن ايران به ماندن در توافق هسته‌اي به کار خواهد گرفت.اين سناتور ارشد روس به اسپوتنيک گفت: روسيه ممکن است يک نشست با آمريکا، چين، فرانسه، انگليس و آلمان براي رسيدگي به نگراني‌ها درباره توافق هسته‌اي با ايران تشکيل دهد و از واشنگتن بخواهد تا از اقدامات بي‌ثبات کننده مخرب، پرهيز کند.وي افزود: روسيه ممکن است از اعضاي گروه 1+5 که تلاش‌هايشان به حصول توافق هسته‌اي منجر شد بخواهد تا يک نشست تشکيل دهند.مازوروف گفت: من فکر مي‌کنم که ما هر کاري ممکني را براي متقاعد کردن ايران به ماندن در اين توافق انجام خواهيم داد. توسعه بدون کنترل فن‌آوري‌هاي هسته‌اي به هيچ وجه مورد خواست هيچ يک از ما از جمله روسيه نيست.وي تاکيد کرد که اين وضعيت در نتيجه تلاش‌هاي شکست خورده‌امريکا براي بازي کردن نقش پليس و به طور هم‌زمان قاضي و مامور اعدام در جهان به وجود آمده است.اين ديپلمات روس ادامه داد: سياست آمريکا براي اعمال فشار و وضع تحريم‌هاي تبعيض‌آميز عليه کشورها هيچ نتيجه مثبتي در پي نخواهد داشت و به ظهور تنش‌هاي جديد منجر خواهد شد.ماروزوف گفت که خروج ايران از توافق هسته‌اي ممکن شده است، چراکه تهران هيچ راه ديگري براي تضمين منافع ملي‌اش نمي‌يابد.

گشت‌ پهپادي در محدوده کنترل پدافند
روابط عمومي‌يگان پهپادي سپاه پاسداران در واکنش به بيانيه سخنگوي نيروي دريايي ارتش آمريکا پيرامون نزديک شدن يک فروند پهپاد ايراني به ناو هواپيمابر نيميتز در خليج فارس، کرد: ماموريت گشت هوايي ما در محدوده کنترل پدافند هوايي کشور (A.D.I.Z) به‌طور معمول و روزانه با رعايت قوانين جاري انجام مي‌پذيرد.به گزارش سپاه نيوز، اين اطلاعيه با بي‌اساس خواندن ادعاي آمريکايي‌ها در خطرناک توصيف کردن پرواز پهپاد ايراني، افزوده است: پهپادهاي سپاه پاسداران به استاندارد ناوبري مجهز بوده و هدايت آن‌ها نيز به‌صورت دقيق و حرفه‌اي صورت مي‌پذيرد و ادعاي آمريکايي‌ها ناشي از ضعف سيستم‌هاي تشخيصي و شناسايي و يا فرافکني آن‌ها است.روابط عمومي‌يگان پهپادي سپاه مستقر در خليج فارس در پايان تاکيد کرده است: گشت‌هاي پهپادي سپاه در محدوده‌هاي ماموريتي، با دقت و به‌صورت مستمر و در چارچوب صيانت از مرزهاي جمهوري اسلامي‌ايران و بدون توجه به فضاسازي رواني نيروهاي بيگانه، در خليج فارس ادامه خواهد داشت.گفتني است، شبکه‌ي خبري فاکس‌نيوز چند ساعت پيش مدعي شده بود که يک پهپاد ايراني به يک ناو هواپيمابر آمريکايي در آب‌هاي خليج فارس نزديک شده است. نيروي دريايي آمريکا اين حادثه را "غير ايمن" دانسته بود.در همين ارتباط، 6 روز پيش نيز آمريکايي‌ها مدعي شده بودند که يک پهباد ايراني در خليج فارس به ناو هواپيمابر نيميتز نزديک شده بود.

حمايت حزب اسلامي‌کار از شريعتمداري
حمايت‌ها از شريعتمداري براي تکيه بر کرسي وزارت صنعت، معدن وتجارت ادامه دارد و حزب اسلامي‌کار نيز در بيانيه اي حمايت خود را از محمد شريعتمداري گزينه پيشنهادي وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد. در اين بيانيه‌امده است:اکنون که به حول وقوه الهي دولت يازدهم کارخود را به پايان رسانده ومجلس هم طي اينروزها درحال بررسي وزراي پيشنهادي رييس جمهورمحترم براي دولت دوازدهم است ضمن نگاه به مسيرطي شده ضروري است تا توجه ويژه مجلس محترم را به حوزه صنعت،معدن و تجارت جلب نماييم.حوزه اي که مي‌تواندراه برون رفت ازمعضلات عديده کنوني درکشورباشد.در دولت يازدهم،برنامه‌ها وطرح‌هاي مختلفي ازسوي مردان اقتصادي دولت دکترروحاني بررسي،رونمايي واجرايي شده است اما به رغم همه تلاش‌ها به دليل اجراي سياست‌هاي ناکارآمد سال‌هاي 84 تا 92آنطوركه بايد بخش‌هاي توليدي وتجاري نتوانستند همپاي سايرعوامل موثردرخروج ازرکود حرکت کنند که البته دراين ميان نبايد سهم عوامل متعدد نقش آفرين دروضعيت فعلي را ناديده گرفت.نيازي به يادآوري وضعيت صنعت و توليد وتجارت داخلي وخارجي درسال 92 نمي‌بينيم.چون همه ما خوب مي‌دانيم چه شرايط اسف باري برتوليد وتجارت حاکم شده بود.شايد بتوان وضعيت آن سال را با شرايط پس ازجنگ تحميلي يکسان دانست.چراکه طي ماه‌هاي پاياني دولت دهم،بسياري ازواحدها درگير«ركود تورمي» شده بودند که اين وضعيت به رغم تلاش‌هاي گسترده دولت يازدهم همچنان دامن گيراقتصاد ملي است.اکنون که فرصت دوباره اي ايجاد شده است تا نمايندگان مردم شريف ايران با برگزيدن بهترين گزينه‌ها شرايط نگران کننده پيش روي صنعت،معدن و تجارت را به شرايطي ايده آل تبديل کنند حزب اسلامي‌کار ضمن حمايت کامل از گزينه معرفي شده توسط رييس جمهورمحترم به همه نمايندگان عزيزتوصيه مي‌کند تا با راي بالا واعتماد حداکثري به دکترمحمدشريعتمداري وزيرپيشنهادي وزارت صنعت ،معدن وتجارت امکان تحقق وعده‌هاي دولت محترم ونيزرشد واعتلاي صنعت و تجارت کشور را فراهم کنند.وزيرپيشنهادي صنعت،معدن وتجارت با داشتن صبغه وسابقه وزارت بازرگاني،عضويت درشوراي راهبردي روابط خارجي وهمچنين عضويت درمجمع عمومي‌بانک مرکزي علاوه برشناخت راهکارهاي اجرايي براي حل معضلات پيش گفته ونگاه توسعه ارتباطات بين المللي که ازتاکيدات رهبرمعظم انقلاب نيزمي‌باشد،مي‌تواند ورود صنعت،معدن وتجارت ايران به شبکه ارزش بين المللي ،جذب سرمايه گذاري خارجي و درپي آن توسعه با ثبات صنعتي را محقق نمايد.ازسوي ديگرديدگاه مبتني برنوآوري وفناورانه ايشان که پيشتردرتهيه لايحه قانون تجارت الکترونيکي،صدورگواهي امضاي ديجيتال و … به منصه ظهوررسيده است،براي تغييررويکرد صنعت،معدن وتجارت به عنوان بخش قابل توجهي ازاقتصادمي‌تواند نقش موثري ايفا نمايد.ازسويي ديگر، تجارب دکترشريعتمداري درحوزه‌هاي توسعه صادرات، نوين سازي صنعت وتجارت وتوجه به سرمايه‌هاي کوچک براي مشارکت اقتصادي، قابليت‌هايي است که علاوه برزمينه سازي براي هدايت وجذب سرمايه‌هاي مادي ومعنوي، سخت افزاري ونرم افزاري به توليد و تجارت وعرضه ونمايش صنعت،معدن وتجارت به مخاطبان به ويژه سرمايه گذاران داخلي وخارجي را فراهم نمايد.