اشتغالزايي بيشتر با سرمايه گذاري در بخش مسکن
معاون وزير مسکن و شهرسازي با بيان اينکه صدها هزار نفر در ايران با تعاوني مسکن خانه‌دار شدند گفت:بايد موارد نقص را شناسايي و موارد موفقيت را پُر رنگ کنيم و اجازه دهيم که تعاوني‌ها در يک بازتعريف به فعاليت خود ادامه دهند. حامد مظاهريان، معاون وزير مسکن و شهرسازي در حاشيه نمايشگاه بين‌المللي صنعت ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، درباره ميزان اشتغالزايي در حوزه مسکن گفت: نسبت به ساير بخش‌ها سرمايه گذاري در بخش مسکن اشتغالزايي بيشتري دارد و در اين بخش، در چند حوزه تخصصي اشتغالزايي انجام مي‌شود. مظاهريان افزود: اگر هدف اشتغالزايي باشد، سرمايه گذاري در اين بخش مي‌تواند مشکل بيکاري را تا حدودي حل کند.

انتقال 44 هزار زائر ايراني به سرزمين وحي
عمليات انتقال 44هزار و 530 نفر زائر خانه خدا با 169 پرواز به سرزمين وحي از شروع عمليات حج تا پايان روز 23 مرداد ماه صورت گرفت.به گزارش ايرنا مدير روابط عمومي‌سازمان هواپيمايي کشوري اظهارداشت: 131پرواز توسط شرکت هواپيمايي ايران اير که 96 پرواز آن از تهران و ساير شهرستان‌ها به مقصد مدينه و 35 پرواز از آن به مقصد جده انجام شده است.رضا جعفرزاده همچنين بيان کرد: 38 پرواز توسط شرکت هواپيمايي سعودي که از اين تعداد 29 پرواز به مقصد مدينه و 9 پرواز به مقصد جده انجام شده است.
به گزارش ايرنا، عمليات انتقال زائران بيت الله الحرام از هشتم مرداد ماه جاري آغاز شد.

بايد حمل‌و‌نقل را از جاده به ريل انتقال دهيم
وزير پيشنهادي راه و شهرسازي تأکيد کرد: بايد براي مصرف انرژي، کاهش آلودگي هوا، کاهش ترافيک و افزايش ايمني حمل و نقل در کشور را از جاده به ريل منتقل کنيم.
عباس آخوندي در جلسه کميسيون برنامه بودجه و محاسبات مجلس تأکيد کرد: بايد به جايي برسيم که استفاده از حمل‌و‌نقل ريلي وارد زندگي مردم شود به طوري که اولين انتخاب آنها پس از خروج از منزل انتخاب حمل‌و‌نقل ريلي به جاي حمل‌و‌نقل خودرويي باشد که اين اتفاقي بسيار دشوار است.
آخوندي افزود: در اين زمينه مقدمات آن را فراهم کرده و اين طرح را در دو شوراي عالي شهرسازي و ترابري به تصويب رسانده‌ايم.
با امضاي توافقنامه بين صندوق بازنشستگي کشوري و شرکت «بي سي جي » رقم خورد؛
توافقنامه همکاري احداث بزرگترين بازارتخصصي ساختماني در کشور روز سه شنبه بين صندوق بازنشستگي کشوري و شرکت هلدينگ «بي سي جي چين» در محل ساختمان اين صندوق امضا شد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، شرکت بي سي جي چين ، بزرگترين شرکت سازنده ساختماني اين کشور به شمار مي‌آيد و قرار است بر اساس تفاهمنامه ياد شده ، بازار ساختماني مورد نظر در شرق تهران - منطقه حکيميه - در زميني به مساحت 90 هزار متر مربع ، طي سه سال آينده ساخته شود.بر اساس اين گزارش ، محمود اسلاميان روز سه شنبه درمراسم امضاي اين توافقنامه همکاري که در ساختمان صندوق بازنشستگي انجام شد، گفت: روابطي که بين کشور ايران و چين وجود دارد روابط اميدوار کننده اي است و ما فراموش نمي‌کنيم در زمان تحريم‌هاي سخت اعمال شده به کشورمان ، کشورچين چه همکاري خوبي با ما داشت. وي اظهارکرد: معاملاتي که بين ايران و چين در احداث بازار ساختماني در حال شکل گيري است موجب همبستگي بيشتر دو کشور و توسعه روابط خواهد شد. اسلاميان با اشاره به برخي فعاليت‌هاي صندوق بازنشستگي کشوري گفت: اين صندوق مجموعه بزرگ اقتصادي به شمار مي‌آيد و در حوزهاي نفت ، گاز، پتروشيمي، حمل ونقل (هوايي و دريايي) فعاليت‌هاي گسترده اي دارد. همچنين در حوزه اي صنايع غذايي، مالي و گردشگري هم فعال است . وي ادامه داد: صندوق بازنشستگي کشوري علاوه براين در حوزه ساختماني هم فعال است و با چيني‌ها مشارکت گسترده اي را در اين حوزه آغاز خواهد کرد؛ سرمايه گذاري در ايران مي‌تواند نتايج خوبي را براي کشور چين به همراه داشته باشد. اسلاميان ابراز اميدواري کرد که اقدامات انجام شده با چيني‌ها در راستاي خط توسعه کشور باشد و چيني‌ها ترديد نکنند که اگر الگوي خوبي از سرمايه گذاري را ارايه کنند براي بقيه سرمايه گذاران خارجي هم به عنوان الگوي جذاب معرفي مي‌شوند. مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري اين قول را هم داد که از همه‌امکانات صندوق براي کمک به اين پروژه(ساخت بازار تخصصي ساختماني) استفاده کند. اسلاميان تصريح کرد: در زمينه احداث اين بازار تخصصي با شهردار جديد تهران مذاکره کرده‌ايم و ايشان مي‌توانند به اين مساله کمک کنند. وي گفت: در حال حاضرهشت ميليارد دلار را در حوزه‌هايي که در آنها فعال هستيم سرمايه گذاري کرده‌ايم و دو ميليارد دلار هم در حال سرمايه گذاري هستيم که‌اميدوارم اين ، پشتوانه اي براي صندوق و ارتباط با کشور چين باشد. به گزارش ايرنا در اين مراسم ، آقاي سون ، نماينده شرکت هلدينگ جي بي سي چين (بزرگترين و معروفترين شرکت سازنده ساختمان در چين) با ارائه شرح گزارشي از فعاليت‌هاي ساختماني خود در چين و نيز کشور ايران گفت: بسياري از موزه‌ها و ساختمان پارلماني و ساختمان‌هاي معروف در چين توسط اين شرکت ساخته است و هم اينک در حال ساخت فرودگاهي بزرگ در چين هستيم.وي خاطرنشان کرد: بيش از 10 سال است که با کشور ايران همکاري مي‌کنيم و اين همکاري را ادامه خواهيم داد. وي افزود: تاکنون 11 پروژه را با وجود همه تحريم‌هايي که به کشورتان اعمال شده است به انجام رسانده‌ايم و دو پروژه نيز در حال انجام است . وي در عين افزود: هم اينک شهرهاي اصفهان و خوزستان در ايران با مشکل آب و فاضلاب مواجه است که در حال انجام کار براي رفع اين مشکلات هستيم و قراراست با نصب لوله‌هاي سبک تا 95 درصد از مشکلات را حل کنيم.
سرمايه گذاران خارجي و بازار مسكن ايران
دکتر مهدي روانشادنيا عضو سازمان نظام مهندسي ساختمان، در خصوص سرمايه گذاري خارجي در بازار مسكن ايران مي‌نويسد: آنچه در نگاه اول به نظر مي‌رسد اين است که دليل اصلي بي رغبتي خارجي‌ها براي ورود به بخش مسکن ايران، شرايط فعلي يعني رکود حاکم بر اين صنعت در کشور است و علاوه بر آن، نبود حمايت‌هايي که شرکت‌هاي خارجي براي حضور در اين بازار، از دولت ايران مطالبه مي‌کنند، از عوامل موثر در بروز اين عدم علاقه است.در اين ميان به عقيده برخي کارشناسان اقتصاد مسکن، ريشه معضلات سرمايه‌گذاري خارجي در ايران ناشي از پيچيدگي قوانين فعلي کشور است. به گونه اي که سرمايه‌گذاران خارجي براي ورود به عرصه سرمايه‌گذاري در بخش مسکن ايران با مشکلات متعددي رو‌به‌رو هستند و در اين شرايط، دولت‌ها نيز محدويت‌هاي زيادي ايجاد مي‌کنند.
قوانين دشوار و بازدارنده
براساس آيين‌نامه مربوط به تمليک اموال غيرمنقول توسط اتباع خارجي غيرمقيم در جمهوري اسلامي‌مصوب هيات وزيران در سال 74، شرايط و الزامات مندرج در اين آيين‌نامه باعث ايجاد مشکل براي جذب سرمايه‌گذاري در حوزه مسکن مي‌شود و عملا مانعي بازدارنده در اين مسير است. بنابراين نقش بازدارنده برخي قوانين و آيين‌نامه‌هاي موجود در اين زمينه، ازجمله اين محدوديت‌ها است، چرا که سرمايه‌گذار خارجي به‌راحتي نمي‌تواند در ايران ملک بسازد، بفروشد و يا‌ آن را توسعه بدهد.
الزام به مديريت سرمايه گذاري
اما اين مطالب در حالي مطرح مي‌شود که به عقيده برخي ديگر از کارشناسان، هرچند سرمايه گذاري خارجي تامين کننده منافع کشور است و بايد از آن استقبال کرد، اما مسئله مهم سرمايه گذاري متناسب و تحت نظارت است. همانطور که در برخي کشورها نظير استراليا اخيرا به دليل افزايش قيمت املاک، قوانين سختي براي جذب سرمايه گذاري خارجي در بخش مسکن و املاک به تصويب رسيده است. از همين رو اگرچه بدون سرمايه گذاري خارجي ميزان توليد، اشتغال و درآمد کشور کاهش مي‌يابد، اما مديريت آن يک امر الزامي‌است.
تضمين خريد، شرط اصلي
به گفته گروهي ديگر از صاحب نظران حوزه اقتصاد، اين در حالي است که يکي از راه‌هاي رونق و تحرک بخش مسکن در کشور، ورود منابع مالي خارجي به عرصه ساخت و ساز است؛ کاري که تاکنون به طور ناقص انجام شده و اگرچه در پروژه مسکن مهر، ورود برخي شرکت‌هاي ترکيه اي به ايران با هدف ساخت مسکن توسط خارجي‌ها و استفاده از تکنولوژي‌ها و فناوري‌هاي نوين و روز انجام گرفت، اما نتوانست هدف مورد انتظار را برآورده سازد، چرا که دولت ايران نتوانست براي واحدهاي مسکوني ساخته شده توسط شرکت ترکيه اي کوزو تضمين خريد ايجاد کند.به عقيده اين کارشناسان اين عملکرد يک رفتار کاملا غيرسازماني است و طبيعي است اگر يک شرکت خارجي با مشاهده نوع رفتار ايران با شرکت کوزو، تمايلي براي ورود به بخش مسکن ايران نداشته باشد. چراکه در حال حاضر واحدهاي مسکوني ساخته شده در منطقه پرديس توسط بنگاه‌داران خريد و فروش مي‌شود و اين آن چيزي نيست که باب ميل يک شرکت خارجي باشد.درحقيقت وقتي يک شهروند و شرکت خارجي در ايران اقدام به سرمايه‌گذاري، آوردن دانش فني و منابع مورد نياز و درنهايت ساخت و ساز مي‌کند، اين وظيفه دولت است که از يک طرف به او تضمين خريد بدهد و از طرف ديگر با راهکارهاي مناسب نظير اعطاي تسهيلات ارزان قيمت، بخش تقاضا را در داخل کشور تحريک و مشتري براي خريد اين واحدهاي مسکوني پيدا کند. اتفاقي که در اين زمينه نيفتاد.
امنيت سرمايه‌گذاري
بر اين اساس، نمي‌توان انتظار داشت که با اين نوع عملکرد و رفتار و با وجود اين محدوديت‌هاي قانوني، سرمايه گذاران خارجي بي گدار به آب بزنند و سرمايه و دانش فني خود را براي ساخت مسکن به کشوري انتقال دهند که حتي به آنها تضمين خريد نمي‌دهد.بنابراين حضور شرکت‌هاي خارجي در ايران براي سرمايه‌گذاري مستلزم فراهم‌شدن شرايطي است که علاوه بر ايجاد امنيت سرمايه‌گذاري، منجر به رفع قوانين بازدارنده شود تا شرکت‌هاي خارجي رغبت کافي براي سرمايه‌گذاري داشته باشند. چرا که بدون ترديد حضور شرکت‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در ايران، هم اشتغال‌زايي و هم ارتقاي مديريت و تکنولوژي در کشور را به دنبال دارد. در عين حال نظارت بر نحوه فعاليت خارجي‌ها در کشور و مديريت سرمايه يک امر مسلم است.

عضو هيئت مديره راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران از هدفگذاري براي افزايش ۱۵۰ درصدي ترازيت ريلي براي سال جاري خبر داد و گفت: تخفيفات متعددي را براي توسعه صادرات از طريق ريل در نظر گرفته‌ايم و آمادگي ارائه آنرا به صادرکنندگان ايراني داريم.
به گزارش خبرنگار تسنيم،‌ حسين عاشوري در نشست خبري با بيان اين‌که در حوزه حمل‌ونقل موضوع فرهنگ‌سازي گم است و کسي در اين زمينه نه وقت مي‌گذارد و نه اين‌که هزينه‌ مي‌کند،‌ اظهار کرد: هزينه عبور کاميون‌ها در بسياري از کشورها از جمله اتريش بسيار بالاست و به همين دليل هزينه جابجايي از طريق جاده بسيار گران تمام مي‌شود. اما همين بار از طريق راه‌آهن خيلي ارزان ‌تر است. از اين رو بايد به مسئله حمل‌ونقل ترکيبي توجه ويژه‌اي شود.
وي با بيان اين‌که چند دهه است که کشورهاي پيشرفته به جاي موضوع حمل‌ونقل به مسئله لجستيک مي‌پردازند، افزود: سفارش دهنده کالا انتظار دارد شرکت‌ها از صفر تا 100 جابجايي کالا را مديريت کند.وي با اشاره به اين‌که در برنامه‌هاي توسعه‌اي کشور به حوزه حمل‌ونقل ريلي توجه ويژه‌اي شده است، اظهار کرد:‌ در 20 سال اخير توجه جدي به حمل‌ونقل ريلي صورت نگرفته است،‌ چراکه منابع مالي مورد نياز تخصيص نيافته است.
وي همچنين از ارائه بسته تخفيفات ريلي براي صادرکنندگان ايراني خبر داد.
عضو هيأت مديره شرکت عمران پرديس با تأکيد بر اينکه وزارت نيرو از نصب انشعاب آب، برق و فاضلاب در واحدهاي مسکن مهر عقب است، گفت: علي‌رغم کمک ۸۲۰ ميليارد توماني دولت براي زيرساخت‌هاي مسکن مهر به وزارت نيرو متأسفانه نصب انشعاب کُند است.
ابراهيم نظري‌نيا در گفت‌وگو با فارس در خصوص اينکه چرا تأمين زيرساخت‌هاي مسکن مهر در شهر پرديس کُند است، گفت: وزراي وقت راه و شهرسازي و نيرو طبق توافق‌نامه‌اي با يکديگر تفاهم کردند که چون وزارت نيرو توان تأمين زيرساخت‌هاي مسکن مهر را ندارد، اين اقدام برعهده شرکت عمران شهر پرديس باشد. وي با اشاره به اينکه تأمين زيرساخت‌هاي مسکن مهر در فاز 9، 11، 5 و 8 برعهده شرکت عمران پرديس است، افزود: با توجه به اين تفاهم‌نامه تمام محاسبات نصب انشعابات انجام شده و تا سال 91 و قبل از شروع دولت يازدهم نصب انشعاب آب، برق و فاضلاب 900 هزار تومان شد.
عضو هيأت مديره شرکت عمران شهر جديد پرديس اضافه کرد: عددها به روزرساني شد و اين مبالغ براي سال 94 حداقل به دو ميليون تومان افزايش يافت. حال با اين اقدامات از وزارت نيرو درخواست داريم که با توجه به کمک‌هاي مالي دولت براي تأمين زيرساخت عقب‌افتادگي نصب انشعابات آب، برق و فاضلاب را جبران کند.
محمود ميريان عضو هيئت مديره شرکت عمران شهرهاي جديد از تهيه بسته‌هاي سرمايه‌گذاري براي شهرهاي جديد خبر داد و گفت: خوشبختانه طي ۴ ماه نخست سال ۹۶ موفق به جذب سرمايه‌ با مبلغي بالغ بر ۵۸۴ ميليارد تومان در سه شهر تيس، علوي و مجلسي شديم که تا کنون قرارداد مجلسي و علوي به‌امضا رسيده و به زودي قرارداد مربوط به شهر جديدتيس نيز با شرکت سرمايه گذاري توسعه مکران بسته خواهد شد.
سيد محمود ميريان در خصوص تغييرات حوزه سرمايه‌گذاري در شهرهاي جديد طي ماه‌هاي نخستين سال ۹۶ بيان کرد: با توجه به اينکه راهبري ايجاد و توسعه شهرهاي جديد همواره از سوي شرکت عمران شهرهاي جديد انجام مي‌شود ولي ساخت و منابع مهم کالبدي آن توسط بخش خصوصي و مردم تأمين شده که اهميت اين بخش را در شهرهاي جديد دوچندان مي‌کند.ميريان در ادامه با تأکيد براينکه ايجاد تمايل در بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري در شهرهاي جديد امري بسيار مهم و کليدي براي پيشرفت اين شهرها محسوب مي‌شود گفت: با اين اقدام ساخت و توسعه شهرهاي جديدرا تسريع کرده و شرايط لازم براي سکونت و ارائه خدمات به شهروندان را زودتر براي مردم فراهم مي‌کنيم .عضو هيئت مديره شرکت عمران شهرهاي جديد همچنين با تأکيد بر اهميت نقش مردم در ساخت و سرمايه‌گذاري‌هاي آتي در شهرهاي جديد بيان کرد: قطعا حضور مردم در اين شهرها و انتخاب ايجاد سرپناه براي خودشان در اين مناطق مي‌تواند ضمن توسعه شهرهاي جديد سرمايه‌هاي بسياري را با خود به داخل شهر روانه سازد.اين مقام مسئول با اشاره به سرمايه‌گذاري در شهرهاي جديد از سوي مؤسسات و شرکت‌هاي خارجي نيز بيان کرد: خوشبختانه در سال جاري با تهيه بسته‌هاي سرمايه‌گذاري و معرفي پروژه‌هاي مورد نياز براي شهرهاي جديد نياز هر شهر را براي سرمايه‌گذراي چه از سوي مؤسسات خارجي و چه داخلي مشخص کرده و در اين زمينه اقدامات خوبي را انجام داده‌ايم.ميريان پروژه‌هايي نظير احداث مترو، راه‌هاي اصلي اتصال به شهرهاي جديد، ايجاد خدمات زيربنايي، بيمارستان، ورزشگاه و ... را نمونه‌اي از طرح‌هاي بزرگ براي سرمايه‌گذاري اعلام کرد و گفت: ما در اين طرح‌ها قادر به مشارکت با علاقمندان و همچنين واگذاري آن‌ها به صورت فاينانس هستيم.اين مقام مسئول در ادامه سخنان خود با تأکيد براينکه ميزان سرمايه‌گذاري در شهرهاي جديد طي دولت يازدهم به ميزان بسيار بالا و چشمگيري افزايش داشته است گفت: ما موفق شديم طي اين سال‌ها ميزان سرمايه‌گذراي در اين شهرها را از ۲۰ ميليارد تومان در سال ۹۲ به ۵۰۳ ميليارد تومان در سال ۹۵ برسانيم که رقم بسيار قابل قبولي به شمار مي‌رود.ميريان در ادامه ميزان کلي سرمايه‌گذاري‌ها طي اين دولت در شهرهاي جديد را نزديک به ۱۳۰۰ ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: خوشبختانه طي برنامه‌ريزي منسجم و خوبي که طي اين سال‌ها از سوي شرکت عمران ارائه شد تنها در سال ۹۵ موفق به جذب سرمايه‌گذار در ۸ شهر بهارستان، اميرکبير، پرديس، سهند، انديشه، هشتگرد، مجلسي و پرند شديم که قطعا دست‌اورد بسيار خوبي محسوب مي‌شود.عضو هيئت مديره شرکت عمران شهرهاي جديد همچنين ادامه داد: خوشبختانه طي ۴ ماه نخست سال ۹۶ موفق به جذب سرمايه‌ با مبلغي بالغ بر ۵۸۴ ميليارد تومان در سه شهر تيس، علوي و مجلسي شديم که تا کنون قرارداد مجلسي و علوي به‌امضا رسيده و به زودي قرارداد مربوط به شهر جديدتيس نيز با شرکت سرمايه گذاري توسعه مکران بسته خواهد شد.وي در ادامه با تأکيد بر اين نکته که تصور مي‌شود سقف سرمايه‌گذاري در شهرهاي جديد طي سال جاري از يکهزار ميليارد تومان نيز عبور کند گفت: شرکت عمران در دوره اخير با تجديد نظر در مفاد قراردادها شرايط بهتري را براي سرمايه‌گذاران ايجاد کرده و تمايل آن‌ها در اين حوزه را افزايش داده است.ميريان همچنين ارزيابي معيارهاي انتخاب سرمايه‌گذار در پروژه‌هاي موجود را اقدام جديد ديگري در اين دوره نام برد و افزود: طي اين اقدام به تهيه معيارهاي دقيق‌تر و بهتر پرداختيم تا ضمن انتخاب سرمايه‌گذار با شرايط بهتر در اجراي موضوع قراردادها و طرح‌هاي مورد نظر با موفقيت بيشتري روبه‌رو شويم.ميريان همچنين اضافه کرد: امضاي تفاهم‌نامه با ۱۰ شهرداري‌ مستقر در ۱۰ شهر جديد با مبلغي بالغ ۵۰۰ ميليارد تومان، ايجاد همکاري با پيمانکاران و نهادهاي نيمه‌دولتي براي ايجاد زيرساخت‌هاي اين مناطق از ديگر اقدامات مثبت ما در شهرهاي جديد بود که خوشبختانه نتايج بسيار خوبي با خود به همراه داشت.وي در ادامه تشکيل صندوق‌هاي زمين و ساختمان در اين شهرها را از ديگر اتفاقات خوب شکل گرفته در اين نواحي نام برد و افزود: خوشبختانه طي سال گذشته توانستيم قراردادي بالغ بر يکهزار ميليارد تومان با بانک مسکن امضا کنيم که در سال جاري به اجرا خواهد رسيد، براساس اين قرار داد بانک مسکن با مديريت دارايي‌هاي شرکت عمران شهر جديد پرديس آن‌ها را تبديل به نقدينگي کرده و از اين طريق برنامه توسعه اين منطقه را به اجرا برساند که قطعا در صورت موفقيت اين اقدام را در ساير شهرهاي جديد نيز به اجرا خواهيم رساند.
نخستين همايش ميان رشته‌اي
در ارتباطات هوانوردي

مدير روابط عمومي‌سازمان هواپيمايي کشوري از برگزاري اولين همايش رويکردهاي ميان رشته‌اي در ارتباطات هوانوردي خبر داد.به گزارش خبرگزاري صدا و سيما؛ رضا جعفرزاده اظهار داشت: اين همايش در نظر دارد با دعوت از اساتيد ممتاز داخلي و خارجي ميان متخصصين رشته‌هاي دانشگاهي نظير زبان انگليسي، روانشناسي با صنعت هوانوردي در بخش خلباني و کنترل پرواز ارتباط بر قرار کند و با واکاوي زواياي پنهان مکالمات از بروز سوانح و حوادث هوايي جلوگيري و بستري براي فعاليتهاي علمي‌مشترک متخصصان علوم دانشگاهي با صنعت هوانوردي فراهم آورد.
نخستين همايش ملي رويکردهاي ميان رشته‌اي در ارتباطات هوانوردي در ۳۱ مردادماه جاري در دانشکده صنعت هواپيمايي برگزار خواهد شد و علاقه مندان مي‌توانند براي ثبت نام به نشاني http://WWW.CATC.AC.IR مراجعه کنند.

مباشرت دولت در ساخت
 بزرگترين مشکل مسکن مهر

رييس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي گفت: مباشرت دولت در ساخت و ساز مسکن مهر از مشکلات اساسي اين پروژه است.
محمد شکرچي زاده در برنامه «روي خط بازار» راديو اقتصاد با بيان اينکه شان دولت سياست گذاري، برنامه ريزي، نظارت و هدايت است نه مباشرت در ساخت و ساز افزود: حرکت‌ها در دولت آينده با توجه به اتمام تعهدات ساخت مسکن مهر به اين سمت و سو تداوم پيدا مي‌کند.
وي اظهار داشت: گزارش‌هاي کارشناسي نشان مي‌دهد امکان مکان يابي بهتري براي پروژه‌هاي مسکن مهر در برخي از سايت‌ها به ويژه پرديس وجود داشته است تا هزينه‌هاي آماده سازي زيرساخت‌هاي اساسي اعم از تامين آب، برق، گاز، تلفن و ديگر امکانات ضروري با مشکلات کمتري مواجه باشد.

علت اصلي پايين بودن سطح خدمات
در حمل‌و نقل جاده‌اي

داود کشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: در بخش حمل‌و‌نقل جاده‌اي علت اصلي پايين بودن سطح خدمات، وجود اشکال در نظام قميت‌گذاري است و به جاي اصلاح سياستگذاري در واقع شرکت‌هاي حمل و نقل زيرسوال رفته‌اند.
داود کشاورزيان در مراسم همايش هم‌پيماني شبکه سير شرکت‌هاي مسافربري که به همت شرکت آريا سير آسيا در هتل فردوسي تهران برگزار شد، با اشاره به مزاياي اجراي طرح شبکه سير همنام و مشکلات موجود در صنعت حمل و نقل جاده‌اي اظهار داشت: در بخش حمل‌و‌نقل جاده‌اي علت اصلي پايين بودن سطح خدمات، وجود اشکال در نظام قميت گذاري است و به جاي اصلاح سياستگذاري در واقع شرکت‌هاي حمل و نقل زيرسوال رفته‌اند. وي در ادامه تاکيد داشت که تعاوني مکمل بخش خصوصي است و هيچ تناقضي براي ارايه کالا و خدمات مرغوب و باکيفيت و قيمت متناسب با خدمات از سوي تعاوني‌ها وجود ندارد. معاون وزير راه و شهرسازي افزود: لزومي‌بر اينکه يک عضو تعاوني حتما فرد باشد وجود ندارد بلکه عضو تعاوني مي‌تواند حتي يک شرکت باشد و از طرفي سود حاصل از فعاليت يک تعاوني نيز بايد به نسبت خدمات و سهم اعضا تقسيم شود. از اين رو ديگر، تفکر سهام مساوي و تقسيم سود برابر در يک تعاوني وجود نخواهد داشت.

خروج مسکن از رکود
 ۱۳۰ صنعت را  وارد رونق مي‌کند

نماينده مردم دشتي و تنگستان در مجلس با بيان اينکه با رونق بخش مسکن اشتغالزايي مستقيم وغيرمستقيم ايجاد مي‌شود گفت:با رونق بخش مسکن ۱۳۰ صنعت رونق مي‌يابد.
سيد کمال‌الدين شهرياري، نماينده مردم دشتي و تنگستان در مجلس شوراي اسلامي‌در حاشيه نمايشگاه بين‌المللي صنعت ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم،درباره روند رو به رشد بيکاري گفت: بخش ساختمان و مسکن در کشور بعد از کشاورزي بيشترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است، بنابراين رکود و رونق در بخش صنعت به واسطه اشتغال مستقيم و غير مستقيمي‌که ايجاد مي‌کند مي‌تواند در کاهش نرخ بيکاري تاثير گذار باشد. وي با بيان اينکه رونق بخش صنعت 130 واحد صنعتي را فعال مي‌کند افزود:صنايع سنگين مانند سيمان،فولاد،صنايع سبک، چيني آلات، يراق آلات، لوله، سيم، شيشه، کليد و پريزو... درگير بخش ساختمان و مسکن است. بخش ساختمان و مسکن زماني که فعال مي‌شود نه تنها اشتغال مستقيم ايجاد مي‌کند بلکه باعث رونق صنايع مرتبط هم مي‌شود که تعداد آنهابسيار است و آن هم به طور غير مستقيم ايجاد اشتغال مي‌کند. به طور مثال در حال حاضر که در دوره طولاني بخش مسکن هستيم بسياري از صنايع وابسته به مسکن دچار رکود شده است.

توافق با ترکيه براي تبادل ريلي
 يک ميليون تن کالا

عضو هيأت مدير راه‌آهن با بيان اينکه کارگروه حمل و نقل بين‌المللي متشکل از 11 مديرکل مرزي و ستادي براي توسعه ترانزيت و صادرات ريلي تشکيل داده‌ايم، گفت: با ترکيه براي دستيابي به رقم يک ميليون تن تبادل کالا در مرز رازي به تفاهم رسيده‌ايم.
به گزارش فارس، حسين آشوري در نشست خبري با تاکيد بر لزوم توسعه حمل و نقل ريلي در جابجايي بار و مسافر،‌اظهار داشت: در کشورهاي توسعه يافته هزينه عوارض عبور کاميون‌ها از جاده‌ها بالاست و همين موجب به صرفه‌ بودن شبکه ريلي در جابجايي کالا در اين کشورها شده است.
وي بر لزوم توجه به حمل و نقل ترکيبي تاکيد کرد و گفت: کشورهاي توسعه يافته به لجستيک فکر مي‌کنند و همه عوامل درگير در حمل و نقل نظير مدل‌هاي حمل و نقل، انبارها و.. با هم ترکيب مي‌شوند.آشوري ادامه داد: در کشور ما در برنامه‌هاي سوم تا ششم توسعه در بحث حمل و نقل به مزاياي عديده ريلي اشاره شده و در اولويت قرار گرفته است اما طي 20 سال اخير توجه جدي به راه‌آهن نشده است و منابع مرتبط با آن تخصيص نيافتند.