گفتگوي پوتين‌باروحاني درباره پروژه‌هاي انرژي
کرملين در بيانيه‌اي اعلام کرد رييس جمهور روسيه در تماس تلفني با دکتر حسن روحاني، درباره پروژه‌هاي انرژي و وضعيت سوريه گفتگو کرده است. کرملين اعلام کرد اين مکالمه درباره پروژه‌هاي مشترک در بخش‌هاي نفت و گاز، برق و حمل و نقل بوده است، در حالي که ساير موضوعات مطرح در عرصه بين المللي نيز مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفتند. ايران پيش از اين از حضور شرکت‌هاي روسي در توسعه ميدان‌هاي نفت و گاز خود استقبال کرده است و شرکت ملي نفت ايران اعلام کرده که از غول انرژي گازپروم روسيه پيشنهادي در خصوص ميدان نفتي چنگوله و همچنين ميدان نفتي آذر که با بدراي عراق مشترک است، دريافت کرده است.

لزوم تمرکز وزير جديد بر اصلاح قيمت برق
عضو هيات علمي‌دانشگاه تهران گفت: در دوره جديد وزير نيرو بايد تمرکز خود را بر اصلاح قيمت برق بگذارد. حسين محسني در گفتگو با ايسنا، اظهار کرد: در طي هشت سال حضور بيطرف در راس صنعت برق کشور اين ارتباط محدود به يک يا دو دانشگاه نمي‌شد و اين تعامل به خوبي در ميان مراکز آموزش عالي کشور گسترده شده بود. اين کارشناس و پيشکسوت صنعت برق کشور يادآور شد: در طي اين مدت شرايط کار در نيروگاه‌ها به شکل بسيار مناسبي بود به طوري که در صورت بروز مشکلاتي در اين مراکز امکانات مناسبي براي نگهداري و تعميرات آن‌ها برقرار مي‌شد.

رشد۲۷درصدي واردات نفت کره از ايران
واردات نفت خام کره جنوبي از ايران با تقاضاي قوي سئول براي نفت سبک ايراني که قيمت رقابتي دارد، در ماه ژوييه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶.۵ درصد افزايش يافت.
به گزارش ايسنا، آمار گمرکي نشان داد کره جنوبي که يکي از مشتريان آسيايي بزرگ ايران است در ماه ژوييه ۱.۴۰ ميليون تن يا ۳۳۰ هزار و ۱۵۱ بشکه در روز نفت خام از ايران وارد کرد که در مقايسه با ۱.۱۰ ميليون تن در مدت مشابه سال گذشته افزايش داشت.کره جنوبي که پنجمين وارد کننده بزرگ نفت خام در جهان است، در هفت ماه نخست سال ميلادي جاري ۱۰.۶۷ ميليون تن يا ۳۶۸ هزار و ۹۵۲ بشکه در روز نفت خام از ايران وارد کرد.
با امضاي توافقنامه بين شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌و ايرليکوئيد آلمان صورت مي‌گيرد
معاون وزير نفت گفت: امضاي توافقنامه همکاري ايجاد دانش فني مشترک توليد پروپيلن از متانول، نخستين تلاش براي ايجاد لايسنس مشترک در صنعت پتروشيمي‌ايران با همکاري يک شرکت خارجي است.
به نقل از شانا، مرضيه شاهدايي درباره توافقنامه همکاري ميان شرکت ملي صنايع پتروشيمي، شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي‌و شرکت ايرليکوئيد که هفته گذشته در آلمان امضا شد، اظهار کرد: اين توافقنامه با هدف ايجاد لايسنس‌ مشترک فرآيند توليد پروپيلن از متانول و مهندسي پايه واحد ۵۰۰ هزار تن MTP امضا شد.
وي با اشاره به اين که شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي‌در دوران تحريم به دانش فني MTP دست يافت، افزود: واحد پايلوت توليد متانول به پروپيلن در ماهشهر با مجوز دولت به عنوان نخستين کارخانه MTP در ايران ساخته شده است.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌به‌امضاي تفاهم‌نامه‌اي ميان شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌و شرکت لرگي براي ايجاد واحد MTP در سال ۸۳ اشاره و تصريح کرد: شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي‌در دوران تحريم به دليل قطع روابط با اين شرکت دانش فني اين واحد را کسب کرد اما در پسابرجام شرکت لرگي به دنبال تفاهم‌نامه‌امضا شده خواستار همکاري دوباره شد؛ شرکت لرگي زيرمجموعه شرکت ايرليکوئيد است.
شاهدايي اظهار کرد: براساس مذاکرات بسيار با شرکت لرگي، مقرر شد از دانش فني کسب شده شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي‌و شرکت لرگي، يک لايسنس مشترک واحد MTP ايجاد شود.
وي ادامه داد: پس از ايجاد اين دانش فني مشترک، قرار بر اين است که مهندسي اصولي ساخت واحد ۵۰۰ هزار تني MTP نيز به دليل انتقال تجربه به صورت مشترک ميان ۲ شرکت انجام شود.
معاون وزير نفت با اشاره به مذاکراتي که با شرکت ايرليکوئيد در پسابرجام انجام شد، ادامه داد: اين شرکت واحدهايي با ظرفيت‌هاي اقتصادي ۵۰۰ هزار تني در ۲ کشور با بازدهي بالا اجرا کرده است.
شاهدايي يادآور شد: تاکنون ايران در ورود لايسنس‌هاي صنعت پتروشيمي‌به کشور هيچگونه مشارکتي نداشته است و اين نخستين بار است که ليسانس دانش فني و مهندسي اصولي به صورت مشترک با طرف خارجي ايجاد مي‌شود و شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌از مالکان اين ليسانس محسوب مي‌شود.
معاون وزير نفت ادامه داد: مالکيت لايسنس فرصتي را در اختيار شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌قرار مي‌دهد تا ايران در بازارهاي جهاني و داخلي در زمينه فروش لايسنس MTP شريک باشد.
وي با اشاره به اين که خوراک واحد MTP متانول است، گفت: اين واحد در فاز ۲ عسلويه به دليل وجود خوراک فراوان در اين منطقه ايجاد خواهد شد.
معاون وزير نفت با بيان اين که پس از انجام مهندسي اصولي واحد MTP، برآورد اقتصادي اين طرح نيز مشخص مي‌شود، تصريح کرد: ايجاد دانش فني مشترک حدود ۶ ماه زمان خواهد برد و پس از آن قرارداد مهندسي اصولي انجام مي‌شود.
شاهدايي گفت: مشارکت شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌در زمينه ارائه لايسنس واحد MTP، ضمانت و انگيزه بسيار خوبي را براي بخش خصوصي به منظور استفاده از اين لايسنس ايجاد مي‌کند.
طرح‌هاي پيشنهادي برخي کشورها جهت ممنوعيت فروش خودروهاي بنزيني و ديزلي، فشار مضاعفي را بر صنعت نفت جهاني وارد کرده است.
به نقل از ايسنا، اعلام اخير کشورهايي نظير انگلستان و فرانسه که درصدد ممنوعيت توليد و فروش خودروهاي بنزيني و ديزلي هستند، اين سوال را در ذهن ايجاد مي‌کند که آيا رشد صنعت خودروهاي برقي منجر به کاهش تقاضاي نفت در جهان مي‌شود يا خير.
در نخستين سالهاي آغاز بکار صنعت نفت در اواخر قرن ۱۹ ميلادي، بنزين به‌عنوان يک محصول بي‌استفاده به‌شمار مي‌آمد که بايد دور ريخته مي‌شد. اما اين باور از زماني که نخستين سري از خودروهاي بنزيني به توليد انبوه رسيدند، از بين رفت و دوباره با گذشت نزديک به يک قرن، رابطه ميان صنعت خودرو و محصولات نفتي رو به زوال مي‌رود.
طبق گزارشي از فايننشال تايمز، مديران اجرايي غول‌هاي نفتي جهان، سعي در پاسخ به اين سوال داشته‌اند. بعنوان مثال، بن ون بوردن – مدير اجرايي شرکت رويال داچ شل – چالش بزرگي که پيش روي غول‌هاي نفتي است را انکار نکرده و گفت که اين شرکت‌ها بايد در انتخاب صحيح توسعه ميدان‌هاي نفتي دقت بيشتري کنند تا برايشان مقرون بصرفه و
سازنده تر باشد. وي در پاسخ به اين سوال که آيا خودروهاي برقي تهديدي براي تقاضاي نفت در جهان محسوب مي‌شوند نيز گفت:" بله قطعا همينطور است اما راجع به اينکه چه زمان اين اتفاق مي‌افتد، هنوز چيزي نميدانيم".
برخي ديگر از شرکت‌هاي نفتي معتقدند که اين روند
طولاني تر خواهد بود بعنوان مثال طبق اعلام شرکت نفتي اکسون موبيل، رشد تقاضاي نفت تا سال ۲۰۴۰ ادامه خواهد يافت که البته روند آن اندکي آهسته تر از الان برآورد مي‌شود.براي اتفاق افتادن هر يک از اين پيش بيني‌ها، عوامل متعدد تاثيرگذاري وجود دارد اما بهرحال چيزي که مهم است، سرنوشت و آينده صنعت خودرو است. طبق اعلام آژانس بين‌المللي انرژي، خودروهاي شخصي تا سال ۲۰۱۵، ۲۶ درصد از کل تقاضاي نفت در جهان را تشکيل داده‌اند که اين ميزان از تقاضاي نفت در حمل و نقل‌هاي هوايي، دريايي بيشتر است.کارخانه خودروسازي ولوو ماه گذشته اعلام کرد که تمامي‌مدل‌هاي جديد توليدي از سال ۲۰۱۹ برقي و هيبريدي خواهند بود. خودروي برقي تسلا مدل ۳ نيز بزودي به توليد انبوه خواهد رسيد. اما چيزي که سرنوشت صنايع نفت و گاز در جهان به ويژه دو کشور انگلستان و فرانسه را تعيين مي‌کند، قطعا خودرو برقي تسلا نيست. طبق اعلام آژانس بين المللي انرژي، برآورد مي‌شود تقاضاي نفت خام در کشورهاي عضو سازمان همکاري و توسعه اقتصادي (OECD) بين سالهاي ۲۰۱۵ تا ۲۰۴۰، به ميزان ۱۲ درصد و در کشورهاي غير عضو اين سازمان ۱۹ درصد کاهش يابد.
ميزان پيشرفت پروژه
 فاضلاب تهران چقدر است؟

مديرعامل شرکت فاضلاب تهران گفت: پيشرفت فيزيکي طرح فاضلاب کلانشهر تهران با احتساب تمامي‌تجهيزات ۵۷ درصد است به طوري که تا امروز از مجموع ۹۰۰۰ کيلومتر شبکه فاضلاب که بايد در شهر تهران احداث شود ۶۶۰۰ کيلومتر احداث شده است.اصغر رياضتي در نشستي خبري با بيان اين که هيچ کدام از طرح‌ها و پروژه‌هاي فاضلاب اقتصادي نيست، اظهار کرد: طرح‌هاي فاضلاب بيشتر در بعد بهداشت و سلامت جامعه و همچنين افزايش ظرفيت‌هاي دسترسي به منابع آبي و بازچرخاني آب مورد اهميت است.به گفته وي، طرح‌هاي فاضلاب تهران تا افق ۱۴۱۰ بايد تکميل شود و اکنون نيز از مجموع يک ميليون و ۵۰ هزار انشعابي که بايد در افق ۱۴۱۰ در تهران نصب شود تاکنون ۵۶۰ هزار انشعاب نصب شده است.همچنين عباسعلي مصرزاده - معاون بهره برداري شرکت فاضلاب تهران – با بيان اين که در افق ۱۴۱۰ بايد ۸۵۰ ميليون مترمکعب در سال که برابر با ۲۷ مترمکعب در سال است پساب تصفيه شده تحويل کاربري‌هاي مختلف داده شود، گفت: در حال حاضر ۲۸۰ ميليون مترمکعب در سال پساب تصفيه شده فاضلاب با تاسيسات با مدار بهره برداري فاضلاب تهران به کاربردهاي مختلف تحويل داده مي‌شود.وي با بيان اين که پيشرفت کار در اين قسمت حدود ۳۰ درصد است، اظهار کرد: به دليل عدم اطلاع رساني هنوز بسياري از مردم به اهميت اين مساله پي نبرده‌اند، لذا اين موضوع موجب شده تا بسياري از مردم نسبت به اتصال منزل خود به شبکه فاضلاب تمايل نداشته باشند.

تقاضاي۴۷ درصد سرمايه‌گذاري
در انرژي‌هاي تجديدپذير

معاون برنامه ريزي سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري برق(ساتبا) گفت:۴۷ درصد متقاضيان سرمايه گذاري در ايران خواهان فعاليت در زمينه  انرژي‌هاي تجديدپذير بوده‌اند.
به نقل از وزارت نيرو؛ جعفر محمدنژاد، معاون برنامه ريزي سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره وري انرژي برق(ساتبا) گفت: تقريباً از دو سال پيش وزارت نيرو و رويکرد جديدي را نسبت به توسعه بهره‌وري انرژي و انرژي‌هاي پاک در نظر گرفت که بر اساس آن، شاهد جلب مشارکت بيش‌تر بخش خصوصي در زمينه سرمايه گذاري جهت احداث نيروگاه‌هاي تجديدپذير و پاک غيردولتي و توليد انرژي از بازيافت انرژي بوده‌ايم. وي افزود: امروزه سرمايه گذاران خارجي مي‌توانند با تأسيس شرکت در ايران و يا قرارداد مشارکت با شرکت‌هاي ايراني نسبت به دريافت پروانه  احداث و عقد قرارداد تضميني فروش برق اقدام نمايند و امروزه ما شاهد آن هستيم که تمامي‌عوارض برق جهت خريد تضميني برق در اختيار خود ساتبا قرار مي‌گيرد.