تسلط نيروهاي حزب سوريه دموکرات بر شهر رقه
ديده‌بان حقوق بشر سوريه اعلام کرد، نيروهاي حزب سوريه دموکرات تحت حمايت آمريکا ۷۰ درصد از مناطق شهر رقه را از گروه تروريستي داعش پس گرفتند. به گزارش شبکه "الحرّة"، ديده‌بان حقوق بشر سوريه گزارش داد، نيروهاي کرد سوريه دموکرات، مورد حمايت آمريکا پس از درگيري‌هاي متعدد با گروه تروريستي داعش ۷۰ درصد از شهر رقه را تحت سيطره خود درآوردند.پيشتر نيروهاي سوريه دموکرات پس از درگيري‌هاي خشونت‌بار با داعش بر دو محله "المهدي" و "رافقه" در شرق شهر رقه تسلط يافتند، در اين درگيري‌ها چندين تن از نيروهاي مسلح اين گروه تروريستي به هلاکت رسيده و چندين تن زخمي‌شدند و چهار تن از نيروهاي سوريه دموکرات نيز کشته و هفت تن مجروح شده بودند.اين نيروها در ششم ژوئن وارد رقه شدند تا به مقابله با گروه تروريستي داعش که از خودروهاي بمب‌گذاري شده و نيروهاي انتحاري و پهپادها در حملات خود استفاده مي‌کنند، بپردازند.نيروهاي "سوريه دموکرات" يک ائتلاف متشکل از عمدتا کردها و نيز اعراب محلي سوريه تحت حمايت ائتلاف بين‌المللي ضد داعش به شمار مي‌آيد و ائتلاف بين‌المللي آمريکا با حملات هوايي خود سعي در حمايت از اين نيروهاي عرب و کرد دارد.

مرگ 200 نفر در رانش زمين سيرالئون
گزارش‎ها حاکي از آن است که دست کم ۲۰۰ نفر در اثر رانش زمين در سيرالئون کشته شده‎ و بسياري هم آواره شده‌اند، اما آمار نهايي تلفات هنوز معلوم نيست. ويکتور فوه، معاون رئيس جمهور سيرا‌لئون اعلام کرده است که احتمالا صدها نفر در اثر رانش زمين در فري‌تاون، پايتخت کشته و ده‌ها خانه نيز مدفون شده‎اند. بارش مداوم و شديد باران در طي شب گذشته موجب وقوع سيل و فروريختن تپه‌اي در شهرک ريجنت در حومه پايتخت و مدفون شدن بسياري از خانه‎هاي مسکوني شد. آقاي فوه که ديروز پس از وقوع حادثه از اين شهرک ديدار کرد گفت که‌امار نهايي قربانيان معلوم نيست ولي احتمال دارد که "صدها نفر زير زمين مدفون شده باشند."يک سخنگوي صليب سرخ به خبرگزاري رويترز گفت که تاکنون پيکر ۱۷۹ نفر به سردخانه پايتخت منتقل شده است.اين در حالي است که يک سخنگوي ديگر اين سازمان به خبرگزاري فرانس پرس آمار تلفات را ۳۱۲ نفر اعلام کرده است. معاون رئيس جمهور سيرا‌لئون گفت که اين منطقه بسته شده و تلاش براي تخليه شهروندان از مناطق سيل زده آغاز شده است.

درگذشت ۳۵ نفر از زائران سالمند خانه خدا
منابع رسمي‌در عربستان سعودي اعلام کردند، ۳۵ نفر از زائران خانه خدا در شهر مکه جان خود را از دست داده‌اند. بي‌تدبيري مقام‌هاي سعودي در مديريت کردن مراسم حج، همچنان جان حجاج خارجي بيت‌الله الحرام را مي‌‌گيرد. خبرگزاري رسمي‌عربستان سعودي، يکشنبه به نقل از آمار روزانه اداره کل گذرنامه‌ها از مرگ ۳۵ نفر از زائران خانه خدا در شهر مکه مکرمه، خبر داد.اين منبع بدون اشاره به جزئيات درگذشت اين شمار از حجاج، خاطرنشان کرد تمامي‌اين افراد مليت خارجي دارند.طبق اعلام اداره کل گذرنامه‌ها در عربستان، امسال ۶۶۸ هزار نفر از حجاج به صورت هوايي و ۱۰ هزار نفر از حجاج از راه‌هاي زميني و ۴۸۷ نفر ديگر نيز به صورت دريايي براي اداي مراسم حج، به سرزمين مکه مکرمه عازم شده‌اند.

روسيه در بهره‌برداري از نفت ونزوئلا شريک مي‌شود
کارشناسان امور ونزوئلا بر اين نظرند که نيکلاس مادورو، رئيس جمهوري ونزوئلا، در نظر دارد براي برطرف کردن بحران مالي اين کشور و فرار از ورشکستگي دولتي، بهره‌برداري از نفت اين کشور را در اختيار روسيه قرار دهد. روسيه مي‌کوشد به يکي از مهم‌ترين منابع ذخيره نفت دنيا نزديک شود. بسياري از کارشناسان امور ونزوئلا به خبرگزاري رويترز اطلاع داده‌اند که روسيه خود را هرچه بيشتر به ونزوئلا نزديک مي‌کند و در نظر دارد با دراختيار قرار دادن وام‌هاي خود اين کشور را از ورشکستگي دولتي نجات دهد.روسيه در ازاي اين اقدام به منابع نفت ونزوئلا دسترسي پيدا مي‌کند. شرکت دولتي روس‌نِفت روسيه اين وظيفه را پيدا کرده که نفت ونزوئلا را در اختيار گيرد و در بازارهاي جهاني به فروش رساند. گفته مي‌شود از آغاز سال جاري ميلادي (۲۰۱۷) گفت‌وگوهاي مخفيانه بسياري ميان مقامات روسيه و شرکت نفت ونزوئلا (PDVSA) انجام شده و نتيجه اين مذاکرات اين بوده که بهره‌برداري از ۹ ميدان نفتي بسيار ممتاز اين کشور در اختيار روسيه قرار گيرد.يکي از مقامات بلندپايه شرکت نفت ونزوئلا اعلام کرده که دولت روسيه بيش از يک ميليارد دلار در ازاي نفتي که قرار است در آينده از ونزوئلا دريافت کند، در اختيار مقامات دولتي ونزوئلا قرار داده است.البته دولت ونزوئلا و شرکت نفت اين کشور حاضر نشده‌اند به طور رسمي‌در باره اين قرارداد موضع‌گيري کنند. دولت روسيه و شرکت دولتي روس‌نِفت نيز حاضر نشدند رسما در باره اين خبر اظهار نظري کنند. شرکت دولتي روس‌نِفت جايگاه خود را به عنوان واسطه صادرات نفت ونزوئلا تثبيت کرده است.
گوراو دالميا
فايننشال تايمز
هند کشوري جوان است. استقلال و جدايي از پاکستان 70 سال پيش اتفاق افتاد که هند را به بزرگترين کشور تازه استقلال يافته تبديل کرد درمقايسه با هند، برزيل 195 سال و آمريکا 241 سالگرد استقلال خود را جشن گرفتند.از لحاظ جمعيتي هند يکي از جوان‌ترين جمعيت‌هاي جهان را با ميانگين سني 28 سال دارد. درمقابل ميانگين جمعيت در چين 37 ، روسيه 39، کانادا 42 و آلمان 47 است.نابالغي نسبي هند در روابط بين الملل کاربرد جواني کشور است. استقلال هند کمتر از چهارنسل سن دارد و درحال يافتن جايگاهش در جهان است.
درابتدا بسياري با توجه به مقياس و تنوع جمعيتي پيش بيني مي‌کردند که هند به جايگاه کنوني اش برسد. برخي ديگر نيز نگران بودند که موج کمونيسم و رژيم‌هاي سلطه گر آسيايي وارد کشور شود. اقتصاددانان به اين امر مي‌انديشند که آيا هند قادر به ارائه مواد غذايي به جمعيت بزرگ خود مي‌باشد؟ نرخ پس انداز که کمتر از 10 درصد رشد توليد ناخالص ملي بود اکنون به 30 درصد رسيده است اين درحالي است که ضريب وابستگي به کارگران در جمعيت کاهش يافته است. بيشتر پويايي اقتصادي هند نتيجه پس انداز است که به استفاده توليدي رسيده است. درحاليکه برخي تغييرات بزرگ بودند. پس از دهه 80 ميلادي توليد ناخالص داخلي در 16.5 درصد راکد ماند که به دليل سياست گذاريهاي زيرساختي و بازار کار بود. با اين وجود نزخ بيکاري بالاست. هند نيازمند ايجاد يک ميليون شغل در يک ماه است و در بهترين زمان 500 هزار شغل بوده است. در مقابل نظرسنجي‌ها نشان ميدهد که 60 درصد کارفرمايان هندي گزارش دادند که مشکل پرکردن سمت‌هاي شغلي را دارند. دولت هند نيازمند مکانيسم قوي تر براي ارتباط با مشکلات سخت در زمينه اقتصادي سياسي است ، مشکلاتي که حل آنها به دليل چندين وابستگي متقابل مشکل است.
 ترجمه : فاطمه مهتدي


 نخست وزيرانگليس به دنبال جلوگيري از آشوب تجاري
ترزا مي‌نخست وزير انگليس سعي دارد تا با برقراري توافق تجاري با اتحاديه اروپا از آشوب تجاري با ديگر کشورهاي اروپايي جلوگيري کند. به گزارش گاردين، وزراي کابينه ترزا مي‌اميدوارند که بتواند با توافق نمايندگان اتحاديه اروپا از سود مشتريان اتحاديه اروپا پس از برگزيت بهره مند شوند.پيشتر گمانه زني درباره تغيير تعرفه‌هاي گمرکي در مرزهاي اروپايي براي کالاهاي انگليسي زده مي‌شد. با توجه به ضرر اقتصادي بالاي تغيير تعرفه‌هاي مالياتي ، دولت ترزا مي‌تلاش دارد با توافق خود با سران اتحاديه روال تجاري را حفظ کند.به گفته وزير برگزيت اين توافق باعث مي‌شود تا در دوره انتقالي خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا لندن با پرداخت هزينه‌هاي موقت گمرک مرزي به اتحاديه اروپا از چالش‌هاي اقتصادي ضرر بيشتر نکند.اين توافق با تمايل دو طرف خواهد بود و انگليس نزديک به 230 ميليارد پوند کالا و خدمات را در يک سال به اروپا خواهد فروخت و اروپا 290 ميليارد پوند کالا به انگليس خواهد فروخت.

تلاش چين براي سلطه در فن آوري
 چين به دنبال ايجاد علاقه و نوآوري و استراتژي تازه براي تقويت موضع خود در علوم فن آوري و پيشي گرفتن از رقباي خارجي است. تاکنون چين از موضع خود به عنوان سرزمين ابزار تقلبي و نرم افزارهاي دزدي بدون توجه به حق کپي و نام برند تجاري معروف شده اکنون هدف چين آموختن دانش لازم براي آينده ميکروچيپ‌ها و خودروهاي برقي است تا وارد بازار رقابتي شرکتهاي خارجي شود.چين قصد دارد تا قدرت خود را در فن آوري روباتيک و چيپهاي کوچک افزايش دهد.شي جينپينگ رئيس جمهور چين به دنبال تقويت قانون حق کپي در اين کشور است تا شرکت‌هاي چيني با پرستيژي تازه بتوانند وارد عرصه فن آوري جهاني شوند.

وزارت دفاع عراق از آغاز عمليات آزادسازي شهر تلعفر از اشغال گروه تروريستي داعش خبر داد و تأکيد کرد که حمله زميني بعد از تکميل عمليات هوايي آغاز خواهد شد.
به گزارش السومريه‌نيوز، «محمد الخضري» سخنگوي وزارت دفاع عراق، ديروز در گفت‌وگو با شبکه خبري «راشاتودي» اعلام کرد: «نيروي هوايي عراق با اجراي حملات هوايي عليه استحکامات داعش، نبرد آزادسازي شهر تلعفر را آغاز کرد.»الخضري گفت: «نيروهاي مشترک عراقي منتظر هستند تا حملات هوايي به مواضع داعش تکميل شود و پس از آن حمله زميني را آغاز کنند». سخنگوي وزارت دفاع عراق با اشاره به اين‌که نيروهاي نظامي‌آماده آزادسازي شهرستان «الحويجه» نيز هستند، خاطرنشان کرد: «نيروهاي عراقي طبق طرح ترسيم‌شده براي آزادسازي تمامي‌خاک عراق از اشغال داعش، در مواضع‌شان مستقر شده‌اند.» از سوي ديگر، «رائد شاکر جودت» فرمانده پليس عراق در بيانيه‌اي اعلام کرد: «يگان‌هايي از تيپ زرهي و نيروهاي نخبه به سمت تلعفر حرکت مي‌کنند و به‌منظور آمادگي براي نبرد بعدي آزادسازي، در مواضع نظامي‌شان مستقر مي‌شوند.»نيروهاي «الحشد الشعبي» (بسيج مردمي)، عصر روز گذشته از نزديک بودن آغاز عمليات آزادسازي شهر تلعفر خبر داده بودند.بعد از آزادسازي موصل، تلعفر در استان نينوا بزرگ‌ترين پايگاه گروه تروريستي داعش محسوب مي‌شود.
کابينه عربستان با هدف تبديل شدن اين کشور به قطب منطقه‌اي و برندي جهاني در توليد سلاح، طرح تشکيل يک هيئت کل(سازمان مستقل) براي اداره صنايع نظامي‌اين کشور را تصويب کرد.
به گزارش خبرگزاري رسمي‌عربستان، کابينه عربستان به تشکيل "هيئت کل صنايع نظامي" به عنوان "هيئتي حقوقي و برخوردار از استقلال مالي و اداري" راي مثبت داد. هدف از تشکيل اين هيئت يا همان سازمان ايجاد بخش صنايع نظامي‌مستقل در کشور، تقويت آن و نيز نظارت بر عملکرد آن اعلام شده است.کابينه عربستان تصويب کرد، محمد بن سلمان، وليعهد اين کشور رياست شوراي اداري هيئت جديد را بر عهده خواهد داشت و تعدادي از وزراء و مسئولان برجسته عربستاني از جمله رئيس شوراي اداري شرکت صنايع نظامي‌عربستان در اين هيئت عضويت دارند.بنا بر اعلام صندوق سرمايه گذاري‌هاي دولتي عربستان سازمان جديد قرار است تا پايان برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ به يکي از ۲۵ شرکت برتر جهان در زمينه صنايع نظامي‌تبديل شود و عربستان را به جايگاهي جهاني در توليد قطعات و تجهيزات نظامي‌برساند.مقامات اين صندوق که براي رهايي از تکيه بر درآمدهاي نفتي در عربستان ايجاد شده، همچنين اعلام کردند که پروژه مذکور باعث ايجاد بيش از ۴۰ هزار فرصت شغلي مستقيم و ۳۰ هزار فرصت شغلي غيرمستقيم خواهد شد که با سرمايه گذاري داخلي و خارجي انجام مي‌شود.

رهبر کره شمالي هنوز درباره پرتاب موشک تصميم نگرفته است
گروه بين الملل –ارتش کره شمالي طرح شليک موشک به سمت گوام را با کيم جونگ اون در ميان گذاشته است. به گزارش خبرگزاري رسمي‌کره شمالي ، کيم جونگ اون، رهبر اين کشور پس از آن که در جريان جزئيات اين طرح قرار گرفته، براي مدتي طولاني آن را بررسي کرده و درباره اين طرح با فرماندهان نظامي‌گفت‌وگو نموده است.
 فايننشال تايمز، با اشاره به عدم تصميم گيري کيم جونگ اون درباره تهديد حمله به گوام آنرا عقب نشيني کره شمالي از حمله نظامي‌دانسته است. بيانيه پيونگ يانگ تلاشي براي آرام کردن تنش‌ها واشنگتن و متحديني چون کره جنوبي است. مون جه اين، رئيس‌جمهوري کره جنوبي گفته است که مي‌خواهد به هر قيمتي شده از بروز جنگ در شبه‌جزيره‌ي کره جلوگيري کند. او خاطر نشان ساخت که دولت‌اش تلاش‌هاي ديپلماتيک خود را براي حل مساله‌ي موشکي کره شمالي افزايش مي‌دهد. کشورهاي عضو اتحاديه اروپا نيز در اين ميان تلاش‌هاي ديپلماتيک خود را براي حل مسالمت‌آميز بحران کره شمالي افزايش دادند. به گزارش خبرگزاري کره شمالي طرح حمله به گوام در جريان ديدار رهبر کره‌شمالي با فرماندهان نيروهاي راهبردي اين کشور که مسئوليت واحدهاي موشکي پيونگ‌يانگ را بر عهده دارند، ارائه شده است. کيم جونگ اون گفته است، آمريکا براي جلوگيري از درگيري با کره‌شمالي بايد گزينه درست را انتخاب کند. بر اساس گزارش خبرگزاري رسمي‌کره شمالي، کيم جونگ اون همچنين به ژنرال‌هاي کشورش دستور داده که ارتش را براي حمله‌اماده کنند تا در صورت اتخاذ چنين تصميمي‌از سوي وي، اقدام لازم انجام شود. با اين حال بنا بر اعلام خبرگزاري دولتي کره شمالي رهبر کره شمالي قبل از هر تصميمي‌منتظر اقدام آمريکا مي‌ماند. به نقل از کيم جونگ اون در سايت خبرگزاري دولتي کره شمالي آماده است: ايالات متحده، اولين طرفي که تجهيزات هسته‌اي بيشماري را به نزديک ما آورد، بايد تصميم درست را بگيرد و اين تصميم را در عمل نشان دهد؛ اگر که مايل به کاهش تنش در شبه جزيره کره و جلوگيري از يک درگيري خطرناک نظامي‌است.چندي پيش پيونگ‌يانگ اعلام کرد، تا اواسط ماه ميلادي جاري طرح شليک چهار موشک ميان‌برد به سمت قلمروي آمريکا در گوام را تکميل و براي تصميم‌گيري در خصوص اجراي اين طرح، به کيم‌ جونگ اون، رهبر کره‌شمالي ارائه خواهد کرد. در گزارشي که از سوي خبرگزاري دولتي کره‌شمالي منتشر شد، به نقل از کيم راک گيوم، فرمانده نيروهاي راهبردي اين کشور آمده است: موشک‌هاي هواسونگ-۱۲ ارتش با عبور از آسمان شيمان، هيروشيما و کوچي ژاپن، با طي مسافت ۳۳۵۶.۷ کيلومتري در مدت ۱۰۶۵ ثانيه به مناطق آبي در ۳۰ تا ۴۰ کيلومتري گوام اصابت خواهد کرد.رسانه‌هاي کره شمالي گزارش مي‌دهند که کيم جونگ اون، رهبر اين کشور، گزارش کامل ارتش درباره طرح پرتاب موشک‌هايي به نزديک جزيره‌امريکايي گوام در اقيانوس آرام را دريافت کرده و هنوز دستور حمله به گوام را نداده است. آمريکا عليه هرگونه حمله اي از اين نوع به کره شمالي هشدار داده است..براساس اين گزارش کيم گفته که‌امريکا بايد ابتدا با تصميم‌هاي درست نشان دهد که خواهان جلوگيري از يک درگيري خطرناک است..دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا، هم به کره شمالي هشدار داده که گوام که محل استقرار يک پايگاه نظامي‌آمريکاست را تهديد نکند. کره شمالي هفته پيش اعلام کرد که مشغول تهيه طرحي براي شليک چهار موشک به طرف آب‌هاي گوام است.
آمريکا آماده حمله پيونگ يانگ
جيمز متيس وزير دفاع آمريکا اخطار کرد که هر حمله اي از سوي پيونگ يانگ فورا به جنگ منجر خواهد شد اما تاکيد که فعلا کشورش بر راه حل‌هاي ديپلماتيک متمرکز است. در بحبوحه افزايش لفاظي‌ها درخصوص حمله به قلمرو آمريکا در گوآم، وزير دفاع آمريکا به خبرنگاران گفت که پنتاگون ظرف چند دقيقه متوجه خواهد شد موشک کره‌شمالي از کجا پرتاب و به طرف چه هدف و مقصدي در حرکت‌ است. به گزارش شبکه اي‌بي‌سي نيوز، جيمز ماتيس، وزير دفاع آمريکا گفت: اگر موشک کره شمالي گوآم را هدف گرفته باشد ظرف چند دقيقه کوتاه متوجه خواهيم شد. ما به سرعت پس از پرتاب اين موشک متوجه خواهيم شد که قرار است در کجا فرود آيد. ماتيس همچنين هشدار داد: اگر موشک کره شمالي قلمرو آمريکا در سواحل فيليپين را هدف گرفته باشد ما به طور دقيق آن را هدف خواهيم گرفت و نابود مي‌کنيم.با اين حال ماتيس گفت: اگر متوجه شويم که اين موشک به آب‌هاي اطراف گوآم برخورد کرده دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا فردي خواهد بود که درباره واکنش آمريکا نسبت به اين قضيه تصميم‌گيري خواهد کرد. پس از آن ما همانگونه که رئيس‌جمهور دستور دهد عمل خواهيم کرد. وي افزود: اگر ارتش کيم جونگ اون، رهبر کره شمالي موشکي را به طرف آمريکا پرتاب کند اين مساله فورا به يک جنگ بدل خواهد شد و اگر اين موشک شهرهاي آمريکا را هدف گيرد بازي آغاز خواهد شد.اما ماتيس تاکيد کرد که وزارت دفاع بهترين عملکرد خود را انجام خواهد داد تا مطمئن شود اين موشک خاک آمريکا را هدف نخواهد گرفت.وي درخصوص بدل شدن اين وضعيت متشنج به يک جنگ توضيح داد: جنگ به رئيس‌جمهور و به کنگره بستگي دارد. خلاصه کلام اينکه ما از کشورمان در برابر حمله دفاع خواهيم کرد. از نظر ما اين جنگ است. اين وضعيت دوران جنگ است. البته اين بدان معنا نيست که اعلان جنگ شده است.ماتيس تاکيد کرد: به خاطر مسائل مختلف به ويژه وجود متحداني که بايد با آنها مشورت کنيم تصميم‌گيري درخصوص رفتن به جنگ نمي‌تواند از قبل اتخاذ شود.اين اظهارات ماتيس پس از آن مطرح شد که کره شمالي پيشتر هشدار داده بود که اگر آمريکا نمي‌خواهد با يک فاجعه مواجه شود، بهتر است دولت دونالد ترامپ به طور مناسب‌تري صحبت و عمل کند.
احتمال حمله به ونزوئلا
درحالي که تنش درباره جنگ ميان کره شمالي و آمريکا همچنان ادامه دارد دراين ميان دولت ترامپ تهديد درباره حمله به وزنزوئلا را همچنان دنبال مي‌کند. وزارت دفاع آمريکا گفته است: رئيس جمهوري از ما درباره برنامه‌هاي جديد براي ونزوئلا درخواستي نکرده است ما از گزينه‌هاي نظامي‌وي درباره اين کشور حمايت مي‌کنيم. به گزارش پايگاه خبري US News، يک روز پس از آنکه دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا اعلام کرد که عمليات نظامي‌گزينه‌اي براي ونزوئلا محسوب مي‌شود، وزارت دفاع آمريکا اعلام کرد، پنتاگون فعلا برنامه‌اي براي اقدام نظامي‌عليه ونزوئلا ندارد. راب منينگ ، سخنگوي پنتاگون گفت: ترامپ و وزارت دفاعش در ارتباط نزديک هستند. وظيفه پنتاگون ارائه گزينه‌هاي نظامي‌به رئيس جمهوري است. در حال حاضر مساله گزينه نظامي‌عليه ونزوئلا مطرح نشده است. کاخ سفيد با وجود اينکه ترامپ اخيرا تهديدي با مضمون مداخله نظامي‌عليه کاراکاس مطرح کرد اما درخواستي براي بررسي گزينه‌هاي مداخله نظامي‌نکرده است.وي افزود: اگر درخواستي از ما شود مي‌توانيم راهکارهاي نظامي‌تحت نظارت رئيس‌جمهوري ارائه دهيم اما پيش‌بيني‌هاي زيادي نمي‌توانم داشته باشم.وي از پاسخ به سوالي درباره اينکه چه گزينه‌هاي خاص نظامي‌درباره ونزوئلا مطرح است، امتناع کرد و ادامه داد: من نمي‌توانم در اين باره به اظهار نظر بپردازم چون از پنتاگون براي ارائه اين گزينه‌هاي نظامي‌درخواستي نشده است. ترامپ روز جمعه در مصاحبه‌اي با خبرنگاران در نيوجرسي گفت که گزينه‌هاي نظامي‌براي ونزوئلا همچنان روي ميز است که شامل اقدام احتمالي نظامي‌در ميانه بحران سياسي و بشري است.وي نيکولاس مادورو، رئيس جمهوري ونزوئلا را به تلاش براي تحکيم قدرتش با تشکيل مجلس موسسان براي تغيير قانون اساسي در کشور متهم کرده است. بسياري از نزديکان ترامپ گزينه نظامي‌عليه ونزوئلا را رد کرده و از آن حمايت نمي‌کنند.
نارندرا مودي، نخست وزير هند در سخنراني خود به مناسبت هفتادمين سالگرد استقلال هند ديروز از کمپين مبارزه با فساد دولت خود دفاع کرده و از طرح مناقشه برانگيز دولتش براي مقابله با تقلب‌هاي مالياتي به عنوان يک "موفقيت بزرگ" ياد کرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، نارندرا مودي در يک سخنراني مهم در شهر دهلي گفت تصميم ناگهاني‌اش براي کاهش ارزش بزرگترين اسکناس‌هاي هند "نتيجه‌بخش" بوده و باعث بازگشت ۴۶ ميليارد دلار ثروت اعلام نشده به خزانه‌هاي دولت شده است.تصميم ناگهاني مودي براي حذف همه اسکناس‌هاي ۵۰۰ و ۱۰۰۰ روپيه‌اي از چرخه، ميليون‌ها تن را وادار به پيوستن به بخش بانکداري رسمي‌براي نخستين بار کرد اما موجب کاهش شديد پول نقد در يکي از بزرگترين اقتصادهاي جهان در هند شد.پيشتر حدود ۹۰ درصد از تراکنش‌هاي هر روزه در هند با پول نقد انجام مي‌شد.مودي گفت: امروز هند در حال جشن گرفتن براي صداقت است چون ديگر مفسدان جايي براي پنهان شدن ندارند.نخست وزير هند در سخنراني خود به مناسبت هفتادمين سالگرد استقلال اين کشور خاطر نشان کرد، کشورش به‌اندازه کافي به منظور دفاع از خود و مرزهايش در مقابل هر گونه تهديدي قدرتمند است.نارندرا مودي تاکيد کرد: امنيت اولين اولويت ما است.