سجاد درويش
کاهش نرخ تورم در ابتداي سال 96 و در پايان دولت يازدهم، چند دستاورد ملموس را براي تيم اقتصادي دولت داشته که در اين يادداشت، دو مورد کليدي از آنها را مي‌توان برشمرد؛
کاهش تورم و اثر آن بر توليد ملي
تصور کنيد کالايي در ايران توليد مي‌شود که قيمت فروش آن 3700 تومان (برابر 1 دلار) است. همين کالا همزمان در چين و اروپا هم در حال توليد است و با همين قيمت معادل 1 دلار در بازار ايران به فروش مي‌رسد. حالا اگر ما به رسم سنوات 88 تا 92، با ميانگين تورمي‌40 درصدي مواجه باشيم، چه اتفاقي رخ مي‌دهد؟کالاي ايراني بايد بر اساس نرخ تورم جديد، 5200 تومان به فروش برسد تا کفاف هزينه‌هاي توليد کننده و تضمين نسبت حاشيه سود سابقش را بدهد. اما اگر قيمت پايه ارز 40 درصد گران نشود (که احتمالا هم در بازاري که جو رواني آن نسبت به تغييرات نرخ ارز بسيار حساس است، دولت‌ها ترجيح مي‌دهند گران نشود!) در واقع توليد کننده خارجي همچنان مي‌تواند همان کالا را با قيمت 3700 تومان در بازار داخلي عرضه کند.حالا ما دو راه داريم جهت پوشش دادن اين شکاف. اولي اينکه دولت در بودجه هر ساله، قيمت پايه ارز را هم به قدر تورم افزايش دهد (که طبيعتا با کاهش مستمر ارزش پول ملي مواجه خواهيم بود) يا اينکه ميزان تورم را کاهش دهيم تا جايي که به تورم موجود در اروپا و يا حداقل چين نزديک شويم و با يافتن عدد مولّد و محرکِ تورم، براي اقتصاد ايران، به تدريج اين عامل را از عوامل اثر گذار در سطح توليد و اشتغال ملي حذف نماييم.دولت يازدهم راه دوم را به درستي برگزيد و اميد است با مقاومت در برابر منافع کوتاه مدت ناشي از ايجاد رونق‌هاي کاذب در بازار، در دولت دوازدهم نسبت به ادامه اين مسير مصمم تر از قبل عمل نمايد و اثر آن بر بهبود تراز تجاري کشور بيش از پيش عيان گردد.
کاهش تورم و اثرگذاري بر نرخ بهره
از شاخص‌هاي مهم و مورد توجه در بررسي اقتصاد ايران، ميزان تسهيلات پرداختي بانک‌ها به کارآفرينان و متقابلا ميزان بدهي‌هاي معوق ايشان به بانک‌هاست. در دوره 4 ساله منتهي به بهار 96، بسياري از فعالان اقتصادي، دولت را بابت سخت تر شدن پرداخت تسهيلات توسط بانک‌ها مقصر مي‌دانند. اين در حالي ست که با توجه به کاهش ميزان درآمد دولت نسبت به دوره قبل و ميزان بدهي‌هاي معوق دولت و ساير صنايع و بنگاه‌ها به بانک‌ها، تعداد تسهيلات پرداختي کاهش يافته‌اما ميزان حجم آنها، با رشد چشمگيري مواجه بوده است. اين مهم به آن معناست که در سياست کلي نظام پولي و مالي کشور، متشکل از دولت و بانک مرکزي و ساير بانک‌ها، از پرداخت وام‌هاي کوچک و کم کارکرد مانند طرح بنگاه‌ها ي زود بازده اجتناب شده و به فاينانس و يوزانس طرح‌هاي بزرگ و مشارکت مدني در پروژه‌هاي ملي اهميت بيشتري داده شده است.نتيجه آنکه بازيگران بي ريشه عرصه ي نقدينگي، مانند موسسات مالي و اعتباري يا حتي افراد شناسنامه داري که از گردش کاذب و غير مولد نقدينگي ارتزاق مي‌کردند، امروزه جزء شاکيان اصلي عملکرد اقتصادي دولت يازدهم اند.اما دستاورد اصلي آنجاست که با کاهش نرخ تورم و ثبات اقتصادي اي که منجر به ورود سرمايه‌هاي خارجي به کشور مي‌گردد، بانک‌هايي که تا به حال گردش اقتصادي کشور را مونوپل عملکرد خود نموده بودند، با رقباي ريشه دار خارجي مواجه مي‌شوند که نه تنها استاندارد‌هاي خدمات به مشتري را چند پله بالاتر از داخلي‌ها اجرا مي‌کنند، بلکه سود تسهيلات پرداختي شان هم تک رقمي‌و حتي در اعداد کلان و سرمايه گذاري‌هاي مطمئن، زير 1 درصد است.طبيعتا کاهش سود تسهيلات پرداختي، منجر به کاهش سود سپرده‌هاي مردم نزد بانک‌ها هم خواهد شد. يعني اگر تا پيش از اين بانک حاضر بود به يک سپرده 1 ميليارد توماني، 200 ميليون تومان در سال سود بدهد، به اين دليل بود که مي‌توانست همان پول را به صنعت گر وام بدهد و از او 220 ميليون تومان سود دريافت کند. حال اگر سود تسهيلات پرداختي به صنعتگر، به دلايل فوق الذکر به اعداد تک رقمي‌کاهش يابد، بديهي است که بانک‌ها هم براي حفظ منافع خود مجبور مي‌شوند به سپرده‌ها، سودي کمتر از سود تسهيلات بپردازند. فلذا اين موضوع منجر به کاهش جذابيت سپرده گذاري در بانک‌ها شده و نقدينگي موجود را به صنايع و بازارهاي مولد سوق خواهد داد.


افخمی
مدیرعامل بانک صنعت و معدن

تعامل سازنده با فعالان داخلي وخارجي اقتصادي وشناخت پيچيدگي‌هاي کسب وکارازويژگي‌هاي دکترشريعتمداري است.ازروزي كه نام دكترمحمد شريعتمداري بعنوان وزيرپيشنهادي صنعت،معدن وتجارت دردولت دوازدهم مطرح شدمي‌خواستم به قدرفهم و تشخيص خود مطلبي درباره ايشان بنويسم. نخست بايد اذعان کرد که درشرايط اقتصـاد متلاطم جهان كه هنوزاززخم بحـران مالي ســال 2008 رهايي نيافته است،دوم دروضعيتي كه اغلب كشورهاي منطقه خاورميانه با دخالت قدرت‌هاي بزرگ حامي‌تروريسم درگيرجنگ‌هاي خانمانسوز،آواره شدن ميليون‌ها انسان،بهم ريختگي اقتصادي وبروزنااطميناني هستند وسوم درشرايطي كه كشورعزيزمان پس ازسال‌ها تحت تحريم ظالمانه قرارداشتن با ديپلماسي فعال دولت يازدهم ودستيابي به توافق هسته اي وبرجام وارد عرصه جديدي ازحيات اقتصادي خود شده است،آقاي شريعتمداري وزارتخانه اي را به دست مي‌گيرد كه بيش ازيك سوم ازتوليد ناخالص داخلي كشوررا دراختياردارد.مسئوليتي كه درشرايط رقابتي وپرچالش امروزبسيارسنگين وخطيرمي‌نمايد. اما بنظرم ايشان ظرفيت فكري وقابليت مديريتي مناسبي براي دستيابي به موفقيت وراهبري اين وزارتخانه كليدي را دارد. سوابق اجرايي دكترشريعتمداري حاكي ازآن است كه زماني كه وزيربازرگاني بودند،به اعتراف همكاران مشكلي درحوزه تجارت داخلي وخارجي كشوروجود نداشت. تعامل سازندة ايشان با فعالان اقتصادي داخلي وبازيگران بين المللي وشناخت عميق ازسازوكاروپيچيدگي كسب و كارازجمله عوامل مؤثردرموفقيت وي به حساب مي‌آيد.بعلاوه بكارگيري افرادكاربلدوآشنا به قواعد حرفه اي بازاروجسارت اعتماد وتفويض اختياربه مديران تيم همكارخود،ازويژگي‌هاي ديگردكترشريعتمداري قلمدادمي‌شود.ازسويي ديگرداشتن نگاه استراتژيك به مسائل،دارا بودن يك چشم اندازروشن دربرنامه كاري ومثبت انديشي قطعاً مي‌تواندموفقيت وي را درمسئوليت جديد تضمين كند.نگاهي به برنامه ارائه شده جناب دكترشريعتمداري وتأكيد بر«توسعه صادرات»و«حمايت ازتوليد داخلي»وبا بهره مندي از سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي مؤيد پايبندي ايشان به پيشرفت وتوسعه كشوراست. مانند هرايراني علاقمند به ترقي مملكت،آرزومندم با عملياتي شدن برنامه‌هاي ايشان شاهد رونق در«توليد»،«كسب وكار»و«ايجاد اشتغال» باشيم. ليكن ازياد نبريم كه همه چيز را نبايستي ازوي انتظارداشته باشيم.سايردستگاه‌هاي اجرايي،تقنيني،قضايي وهمچنين همة فعالان اقتصادي بايستي دكترشريعتمداري را با آن سوابق درخشان درايفاي مسئوليت خطيروزارت صنعت،معدن وتجارت ياري دهيم.نيك مي‌دانيم كه موفقيت ايشان،موفقيت ما و موفقيت ما برترين دستاورد ملت بزرگ ايران اسلامي‌خواهد بود.
گيدئون راکمن
فايننشال تايمز
اين حرف که‌امريکا "تهديدي براي صلح جهان است" سالها در شعارهاي روس‌ها و ايراني‌ها بوده است براي افرادي که به اتحاد غربي باور دارند اين امر که اکنون اين حرف به حقيقت پيوسته دردناک است. تحت رياست جمهوري دونالد ترامپ ، آمريکا شبيه يک کشور خطرناک است.
در هفته گذشته ، آقاي ترامپ با تهديدهاي خود برنامه هسته اي کره شمالي را مورد خطاب قراردادهو همچنين از حمله نظامي‌به ونزوئلا و همچنين همدردي با برتري نژادي صحبت کرده است. او متضاد رهبري با ثبات و آرام است که متحدان آمريکا در واشنگتن به‌دنبالش هستند.ترامپ به سرعت کره شمالي را تهديد به "آتش و خشم" کرد ،اما آمريکا به طور خاص بدون مسئوليت است حتي اگر اين تهديد بلوف باشد قابليت آمريکايي را به خطر انداخت و ريسک حمله کره شمالي به گوام را افزايش داد. ترامپ حتي تهديد به نابودي تاسيسات هسته اي کره شمالي کرد. تمامي‌روئساي جمهور پيشين آمريکا ، ايده حمله به تاسيسات هسته اي کره را رد کرده‌اند.بحران بين المللي که ترامپ ايجاد کرده با رشد مشکلات داخلي نيز همراه شده است.تحقيقات اف بي آي و رابرت مولر درباره دخالت روسي و رابطه اش با حلقه نزديکان ترامپ در انتخابات رياست جمهوري آمريکا نيز باعث بن بست چرخ فلک کاخ سفيد شده است. و اکنون خشونت سياسي در خيابانها با حملات نئو نازي‌ها و طرفداران برتري نژادي سفيد درحاليکه ترامپ بيانيه‌هاي دوپهلو از زمين گلفش پديدار شدند. خطر ظهور چندين بحران باعث شده تا ترامپ با استفاده از تنش خارجي سعي درفرار از مشکلات داخلي کند. رهبران تحت فشار‌هاي داخلي نشان دادند که تحت اين فشارها رفتار غيرمنطقي تر در عرصه بين المللي دارند. دراين ميان ظهور ترامپ به طور گسترده نشانگر يک بحران بزرگ در جامعه‌امريکايي است که حتي با خروج ترامپ از کاخ سفيد نيز از بين نخواهد رفت.
ترجمه : فاطمه مهتدي
معصومه ابتکار در مراسم معارفه مطرح کرد؛
معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: اين نکته که جايگاه زن هيچ تفاوتي با مردان ندارد به يک گفتمان تبديل شده است. به گزارش ايلنا، معصومه ابتکار در مراسم معارفه خود به عنوان معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بيان اينکه در حوزه زنان و خانواده مطالعات خوبي انجام شده، اظهارکرد: در اين خصوص آمارهاي مناسبي در اختيار است که بايد به روز رساني شود. نگاه‌ها در حوزه زنان يک نگاه ملي است و بايد از نظرات همه گروه‌ها و حتي منتقدان در اين حوزه استفاده کنيم.
ابتکار ادامه داد: بايد توازن و تبادل با توجه به نقش‌هاي خانوادگي زنان ديده شود و بويي از تبعيض و بي‌عدالتي نبايد به مشام برسد. چگونه مي‌شود با نگاه به تعاليم قرآني عده‌اي مي‌توانند نگاه دسته دوم به زنان داشته باشند.رئيس سابق سازمان محيط زيست در دولت‌يازدهم همچنين متذکر شد: خوشحاليم در دولت‌يازدهم اقدامات خوبي درباره زدودن اين نگاه در جامعه ايجاد شد. البته پايه‌گذار آن دولت مرحوم آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني بود که آن زمان در دفتر امور زنان و خانواده شکل گرفت. همچنين نگاه ويژه رييس دولت اصلاحات نيز در حوزه زنان موثر بوده است.
او گفت: خانواده مبناي همه از جمله اقتصاد مقاومتي است. اگر خانواده زيربناي جامعه باشد مي‌تواند زير بناي همه مسايل باشد و با شکوفايي خانواده مي‌توانيم گام‌هاي موثري در اين زمينه برداريم.
ابتکار افزود: برنامه دولت‌دوازدهم در حوزه زنان و خانواده روي پايگاه معاونت امور زنان قرار خواهد گرفت و از برنامه‌هاي مهم آن احياي ستاد ملي زن و خانواده است.
او گفت: معتقدم راه‌حل بسياري از مسايل زنان آقايان هستند. همچنين بايد با سازمان‌هاي بين‌المللي همکاري داشته باشيم تا کشور را به عنوان الگوي از اقدامات موثر در حوزه زنان معرفي کنيم.
سخنگو و مسئول روابط عمومي‌کل سپاه با تأکيد بر اينکه سپاه عمليات مستقل زميني در سوريه نداشته است ، گفت: انتقام سخت از داعش و تکفيري‌ها بواسطه شهادت شهيد حججي و مدافعان حرم در دستور کار سپاه قرار داشته و در زمان مقتضي عملياتي مي‌شود.
به گزارش ايسنا، شبکه خبري الميادين با انتشار خبري اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌عمليات گسترده‌اي را به منظور گرفتن انتقام خون شهيد حججي که چند روز پيش توسط تروريست‌هاي تکفيري در سوريه به شهادت رسيد، در منطقه اي به نام «حميمه»در اين کشور آغاز کرده است.
در همين خصوص به منظور روشن شدن موضوع، سردار سرتيپ پاسدار رمضان شريف سخنگو و مسئول روابط عمومي‌کل سپاه در گفت‌وگويي با اشاره به انتشار اين خبر اظهار کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌مصمم‌تر از گذشته حمايت‌هاي مستشاري خود از ارتش و نيروهاي مردمي‌سوريه را تا برچيده شدن بساط تروريسم تکفيري از اين کشور ادامه خواهد داد.
سردار شريف با تأکيد بر اينکه به رغم اخبار منتشر شده، سپاه عمليات مستقل زميني در سوريه نداشته است گفت: انتقام سخت از داعش و تکفيري‌ها، به واسطه شهادت "شهيد حججي" و مدافعان حرم در دستور کار سپاه قرار داشته و به فضل الهي در زمان مقتضي عملياتي مي‌شود.
کارشناس حوزه نفت و انرژي تاکید کرد:
بابك مصطفايي با بيان اينکه دستاوردهاي دولت يازدهم در صنعت نفت کم‌نظير بوده است، گفت: براي ادامه و تثبيت اين رشد نياز است تا همچنان به جذب سرما‌يه‌گذاري خارجي در اين حوزه بپردازيم.اين کارشناس حوزه نفت و انرژي با اشاره به افزايش صادرات نفت از ۱.۱ ميليون بشکه به ۲.۵ ميليون بشکه در روز گفت: پيشي گرفتن صادرات غيرنفتي از واردات پس از ۸۰ سال از خدمات و فعاليت‌هايي است که نمي‌توان با سادگي از آن گذشت.
وي افزود: فقط در سال 95 حدود 14.3 ميليارد دلار از محصولات پتروشيمي‌ايران به ديگر کشورها صادر شد که نشان دهنده سهم 32.6 درصدي پتروشيمي‌از مجموع صادرات است .  مصطفايي با بيان اينکه در صنعت حفاري نيز دولت دستاورهاي بزرگي داشته است، تصريح کرد: در دولت يازدهم ۹ هزار و ۶۴۷ مورد خدمات فني حفاري شامل حفاري با هوا، حفاري فرو تعادلي، لوله گذاري چاه و آزمايش بهره دهي چاه‌ها انجام شده است که با احتساب خدمات فني و تخصصي ارائه شده در چهار سال گذشته، ۳۴ هزار و ۸۰۵ مورد را شامل مي‌شود . وي با بيان اينکه حفاري، تکميل و تحويل ۲۲ حلقه چاه گازي فازهاي ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي، ۱۳ حلقه چاه نفتي ميدان مشترک ياران جنوبي در دولت يازدهم انجام گرفته است، گفت: در چهار سال گذشته با استفاده از ناوگان عملياتي شرکت ملي حفاري ايران همچنين ۱۵ حلقه چاه فاز ۱۲ پارس جنوبي تعمير و تحويل شده است . مصطفايي اشاره به جذب سرمايه‌گذاري در صنعت نفت، تاکيد کرد: بايد جذب سرمايه‌هاي خارجي و انتقال و بومي‌سازي دانش فني با قدرت بيشتري پيگيري و از توانمندي متخصصان ايراني در حوزه انرژي بيشتر بهرمند گرديد.اين کارشناس حوزه نفت و انرژي با اشاره به انعقاد قرارداد و سرمايه‌گزاري شرکت توتال در ايران، گفت: اين قرارداد بزرگترين سرمايه‌گذاري خارجي يک شرکت بين‌المللي انرژي اروپايي از زمان رفع تحريم‌ها و زمينه‌ساز اعتماد سرمايه‌گذاران ديگر براي ورود به کشور است بنابراين سرمايه‌گذاري خارجي اين‌چنيني در حوزه فاز ۱۱ پارس جنوبي ايران، زمينه‌ساز ورود و جذب سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف اقتصادي خواهد بود .

صلاحيت وزير پيشنهادي امورخارجه بررسي شد؛
مجلس شوراي اسلامي‌پس از بررسي صلاحيت وزيران پيشنهادي آموزش و پرورش،ارتباطات وفناوري اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادي و دارايي، صلاحيت محمدجواد ظريف وزير پيشنهادي امورخارجه را بررسي کردند.محمدجواد ظريف، 58 ساله داراي دکتراي حقوق و روابط بين‌الملل است، سفير و نماينده دائم ايران درسازمان ملل متحد، معاون وزير امور خارجه و وزير امور خارجه سوابق کاري ظريف است.دربررسي صلاحيت وزيران پيشنهادي ابتدا مخالفان و موافقان به بيان سخن مي‌پردازند سپس وزير پيشنهادي از خود دفاع مي‌کند.
مشکل روابط سازنده با برخي کشورهاي منطقه
نماينده بهار و کبودرآهنگ در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: در سال‌هاي اخير سطح روابط با کشورهاي آمريکاي لاتين و آسياي ميانه و قدرت اثبات حقانيت ايران در برابر اقدامات ضد حقوق بشري آمريکا کاهش يافت.محمدعلي پورمختار در مخالفت با وزير پيشنهادي امور خارجه تصريح کرد: عدم نظارت دقيق بر سفرا و ديپلمات‌هاي ايران در کشورهاي خارجي و مشکلات فعالان اقتصادي و اتباع در خارج از ايران از نواقص جدي وزارت امور خارجه است.پورمختار ادامه داد: مشکل روابط سازنده با برخي کشورهاي منطقه اي و حاشيه خليج فارس نيازمند تدبيرويژه تري است.
اصلاح ساختار در بخش ديپلماسي اقتصادي يک ضرورت
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌هم گفت: اصلاح ساختار وزارت امور خارجه در بخش ديپلماسي اقتصادي يک ضرورت است؛ چراکه برنامه‌هاي خوبي که آقاي ظريف ارائه کرده‌اند پس از ايشان و در دراز مدت در وزارت خارجه با ساختار کنوني رها مي‌شود.محمدرضا پورابراهيمي‌در مخالفت با وزير پيشنهادي امور خارجه تصريح کرد: ديپلماسي اقتصادي موضوع مهمي‌است که در سال‌هاي اخير همواره مورد تاکيد ما بوده است و خوشحاليم که بعد از سوال از وزير و تاکيد رئيس مجلس اقداماتي در اين حوزه صورت گرفت.وي افزود: اما اختلاف نظر بنده با وزيرامورخارجه در اين باره موضوع لزوم اصلاح ساختار ديپلماسي اقتصادي است که وزير خارجه معتقد به اين موضوع نيستند.
گزينه‌اي بهترازظريف وجود ندارد
يک عضو فراکسيون اميد با بيان اين که فضاي همکاري خارجي با ايران درطول ۴ سال گذشته، براي کشورهاي منطقه و بين المللي تبديل به يک فرصت و غنيمت شده است، گفت که اقدامات وزير خارجه دردولت يازدهم باعث گشايش در روابط خارجي شد.حسين رضازاده به عنوان موافق وزير پيشنهادي امور خارجه گفت: براي بررسي عملکرد آقاي ظريف کافي است تنها به وضعيت ايران قبل از دولت يازدهم در عرصه‌ي سياست خارجي نگاه کنيم.آقاي ظريف با ديپلماسي قوي توام با اخلاق و ادب بهترين نحو سياست خارجي کشور را در تعامل با دنيا به پيش برد. فردي که درمقابل استعمار ايستادگي و با اقتدار از منافع ملي دفاع کرد.وي استفاده هميشگي ازرهنمودهاي رهبري درسياست خارجي را يکي ازنقاط مثبت ظريف دانست و افزود: مقام معظم رهبري درباره‌ي ايشان فرمودند:احساس قدرت و نشست درمقابل شش قدرت جهاني و دفاع از اهداف توام با داشتن تدين و شجاعت و ايستادگي و زير بار زورنرفتن ودلسوز انقلاب بودن ازويژگي‌هاي ظريف است که اين صحبت‌هاي رهبري بزرگترين نعمت براي آقاي ظريف بوده و دليل ما براي دفاع از ايشان است.
ابطحي: تيم ديپلماسي را عوض کنيد
نماينده اصولگراي مجلس شوراي اسلامي‌خواستار تغيير تيم ديپلماسي در دولت دوازدهم شد.محمدجواد ابطحي به عنوان مخالف وزير پيشنهادي امور خارجه گفت: من اگر جاي آقاي روحاني بودم تيم ديپلماسي را عوض مي‌کردم. آقاي ظريف تعهداتي داده و تلاش روز افزوني کرده ولي در اين موقعيت و با اين دولت بهتر است يک تيم ديگر با سياست ديگر سر کار بيايند و بدانند ديگر آقاي ظريف با لبخندهايش و قدم‌زدنهايش در کنار رودخانه نيست، بلکه مثلا يک ابطحي با شجاعت و خشونت خواهد آمد.وي افزود: آقاي روحاني در دفاع از ظريف و برجام سخناني گفت که شايسته سکوت نيست. آقاي ظريف هم برنامه‌اي داده که احتمال مي‌دهم در صورت اجرا ديگر به عنوان نماينده هم نتوانم درخصوص مسائل سياست خارجي صحبت کنم. طبق اين برنامه سياست خارجي بايد در دايره قدرت تصميم گيري قرار گيرد وافرادغير مسئول در اين حوزه اظهار نظر و دخالت نکنند. ايشان به دنبال ايجاد موانع حقوقي و قانوني براي اظهار نظر افراد غيرازخود و ديپلمات‌هاي وزارت خارجه است که پيام خوبي نيست.وي در ادامه در حالي که مي‌خواست وزيرخارجه را خطاب دهد به اشتباه گفت:آقاي برجام! که اين موضوع خنده نمايندگان را در پي داشت.
 اثرگذاري سکان‌دار دستگاه ديپلماسي در مذاکرات جهاني
نماينده مردم تبريز در مجلس گفت: سکان‌دار دستگاه ديپلماسي ايران با راي بالاي مجلس مي‌تواند در مذاکرات منطقه‌اي و جهاني اثرگذار بوده و باعث اقتدار جمهوري اسلامي‌ايران شود.زهرا ساعي در موافقت با وزير پيشنهادي امور خارجه گفت: ظريف نامي‌آشنا براي ايرانيان و بلکه جهانيان است که با استقامت گام‌هاي بلندي را براي پيشبرد اهداف جمهوري اسلامي‌ايران برداشته است، اما ناملايمت‌هاي بسياري را هم ديده است.وي تصريح کرد: با آغاز گفت‌وگوهاي هسته‌اي و سازنده آقاي ظريف راه را براي مذاکرات و به نتيجه رساندن هموار کرد.ساعي ادامه داد: سکان دار دستگاه ديپلماسي ايران بايد بالاترين راي را توسط مجلس کسب کند که اين راي مي‌تواند در مذاکرات منطقه‌اي و جهاني اثر گذار بوده و موجب اقتدار جمهوري اسلامي‌ايران شود.وي تصريح کرد: عملکرد ظريف را در هدايت دستگاه ديپلماسي مثبت و موفق ارزيابي مي‌کنيم.
دفاع ظريف
پس ازاظهارت موافقان و مخالفان وزير پيشنهادي امور خارجه از برنامه‌هايش دفاع کرد.وزير پيشنهادي امور خارجه گفت: استقلال، خودباوري، جانبداري از مظلومان در برابر ستمگران که معناي دفاع از حقوق بشر است، سياست خارجي ايران در چهار دهه گذشته را شکل داده است.محمدجواد ظريف در دفاع از خود گفت: خاضعانه به درگاه پرودگار شکر مي‌گزارم که بار ديگر خدمت به مردم باوفا و شجاع ايران را به بنده اعطاء کرده است.وي افزود: در حالي با مشارکت باشکوه بيش از 41 ميليون نفر در انتخابات آرام و امن براي کشور و سياست خارجي اقتدار آفريدند که در محيط پيراموني‌شان گاه براي اداره يک شهر يا روستا، ماه‌ها کشتار و خونريزي مي‌شود.وزير پيشنهادي امور خارجه افزود: استقلال، خودباوري، جانبداري از مظلومان در برابر ستمگران که معناي دفاع از حقوق بشر است، سياست خارجي ايران در چهار دهه گذشته را شکل داده است. امام بزرگوار ما اين باور عميق را در مردم ايران نهادينه ساخت که قدر قدرتي در جهان جز خداوند باري تعالي وجود ندارد و تمامي‌قدرت‌هاي جهان ناگزير به تسليم در برابر مردم هستند.ظريف با اشاره به وظايف وزارت خارجه در قانون اساسي، گفت: سند چشم‌انداز، سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در حوزه اقتصاد مقاومتي و برنامه ششم توسعه برنامه‌هاي کشوردرحوزه سياست خارجي را مشخص کرده است.بين حفظ ارزش‌ها و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي‌و سياست و رفتار سياسي رابطه ماهوي و منطقي وجود دارد.
در جریان بررسي صلاحيت ربیعی روی داد؛
علي ربيعي ۶۲ ساله، دکتراي مديريت دارد و وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي ايران، مشاور رئيس‌جمهور در امور اجتماعي، معاون حقوقي و پارلماني وزير اطلاعات، مسئول اجرايي و کميته تبليغات دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي را در کارنامه خود دارد.
نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: عدم ادغام صندوق‌هاي بازنشستگي براي کارگران حياتي است و نمي‌تواند در هم ادغام شود.
فرج‌الله رجبي در مخالفت با وزير پيشنهادي تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: بيکاري مسئله اصلي کشور است. بيکاري را نمي‌شود فقط از وزارت تعاون خواست. نمي‌دانم چرا شما خودتان را برنامه‌ريز براي اين مسئله مي‌دانيد.
وي ادامه داد: تعاوني‌هاي نابسامان و ناتوان خودشان به بخش اقتصاد آويزان شده‌اند. اين تعاوني‌ها يا بايد ادغام شوند يا بايد تعطيل شوند يا بايد توانمندي‌هاي‌شان اضافه شود.
رجبي از ربيعي پرسيد که چه برنامه‌اي براي گرفتن مطالبات سازمان تامين اجتماعي از دولت داريد، گفت: قانون بازنشستگي پيش از موعد بايد اصلاح شود. بازنشستگان با حقوق پايين‌تر حق جوانان را در بازارکار اشغال مي‌کنند. ۵۰۰ هزار مهندس در کشور حضور دارند که سالي ۲۰ درصد اعضاي آنان اضافه مي‌شود، چه برنامه‌اي براي بيمه کردن آنان داريد؟نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه آرامش در عين رکود گسترده برقرار است، گفت که ديگر خبري از اعتصابات کارگري نيست.
محمدصادق حسني در موافقت با وزير پيشنهادي کار گفت: دولت قبل از هدفمندي فرار کرد اما وزارت رفاه دولت تدبير و اميد يارانه چهار ميليون نفر را حذف کرد البته ما انتظار داشتيم تعداد يارانه بيشتري را حذف کنند ولي آيا بايد به آن نمره قبولي داد يا خير؟ حداقل دستمزد کارگران بيش از تورم يا کمتر از آن افزايش يافته است. آيا به اين نمره قبولي مي‌دهيد يا مردودي؟
حسني گفت: آقاي ربيعي براي چهار سال آينده برنامه کاملي ارائه کرده و در اين برنامه اشتغال فراگير و مشارکت همه دستگاه‌ها را پيش بيني کرده است.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي‌ارتقاي شفافيت را از دستاوردهاي دوران مسئوليت ربيعي در دوران وزارت رفاه دانست و گفت که وي ۳۰ دستور العمل و بخشنامه مبارزه با فساد داشته است.
سيد فريد موسوي در موافقت با وزير پيشنهادي کار اظهار داشت: ربيعي در دوره مسئوليت خود ۳۰ دستور العمل و بخشنامه مبارزه با فساد صادر کرده است نماينده مردم شهريار در مجلس با اشاره به عملکرد موفق وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت:‌ ثبات در مديريت تامين اجتماعي از اقدامات موفق ربيعي در وزارت تعاون و کار بود
محمد محمودي شاه‌نشين در موافقت وزير پيشنهادي تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: بي شک مسئوليت پذيري ربيعي و دلسوزي و حضور او در سنگرهاي انقلاب بر کسي پوشيده نيست.
وي ادامه داد: اقدام ربيعي در بودجه ۹۶ در مورد سه برابري مستمري مددجويان و اختصاص ۴ هزار ميليارد تومان به اين بخش جاي تقدير دارد. همچنين صدور شناسنامه اقتصادي و الکترونيکي بسيار مسئله مهمي‌است.
عضو فراکسيون مستقلين ولايي مجلس گفت:‌ انتظار داريم که آقاي ربيعي در صورت راي اعتماد نظام جامع تامين اجتماعي را در کشور اجرا کند.
غلامعلي جعفرزاده در موافقت با وزير پيشنهادي تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت:‌ حقوق کارگران مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي و حمايت از نيازمندان از جمله وظايف وزارت تعاون و کار است.
جعفرزاده افزود: وي کارنامه موفقي داشته؛ ممکن است در چنين وزارتخانه‌اي چهار مورد اشکال هم وجود داشته باشد، هر دقيقه که نمي‌توانيم وزير را تغيير دهيم.
وزير پيشنهادي کار، تعاون و رفاه اجتماعي در جريان راي اعتماد نمايندگان از برنامه‌هاي پيشنهادي خود اظهار کرد: به نوعي کانون توجه همه نظام به اين وزارتخانه بازمي‌گردد.
ربيعي ادامه داد: پايدارسازي صندوق‌هاي بازنشستگي، تبديل بنگاه‌هاي اقتصادي وابسته به صندوق‌ها به پيشران اقتصادي ملي، توسعه تعاون، توسعه فرهنگ کار و برنامه نظام تامين اجتماعي چندلايه، برنامه ده‌گانه‌اي است که به رئيس‌جمهور و رئيس مجلس تقديم شد و نخستين برنامه‌اي که در اين جهت خواهيم داشت امحاي فقر مطلق و تحقق نظام چندلايه تامين اجتماعي است و مقام معظم رهبري هم چندين بار به اين امر تاکيد کردند و من معتقدم که همه نظام‌هاي حمايتي و تامين اجتماعي بيمه‌ها، حمايت از گروه‌هاي هدف و صندوق‌هاي بازنشستگي موثرترين کارهاست که مي‌توانيم با سرمايه‌گذاري بگوييم ما فقر مطلق را از بين برده‌ايم.به‌اميد خدا در راس سياست‌ها قرار دارد و امحاي فقر آرمان انقلاب ما بوده است و من فکر مي‌کنم امحاي فقر آغاز انساني‌تر شدن جامعه و امن‌تر شدن جامعه است. برنامه‌هاي حمايتي از اقوام و اقليت‌هاي مذهبي را در اولويت‌هاي وزارتخانه قرار دادم و مطالبات رفاهي اقوام در دستور کار وزارتخانه است.
مهمترين برنامه من در حوزه رفع فقر براي دولت دوازدهم کاهش انواع فقر خواهد بود و چون بحث طرح سلامت مطرح شد بايد اشاره کنم که با همه توان و وجود خود خواهم ايستاد تا اين طرح هيچ‌گاه روي زمين نماند و هر روز بهتر از ديروز پيش برود و اشکالات ساختاري آن و اشکالات ناشي از کمبود منابع اشکال از يک دستگاه نيست.در جاهاي مختلف به سمت اين موضوعات پيش رفتيم که مهارت را به داخل دستگاه‌ها ببريم و اگر بخواهيم کشور توسعه پيدا کند بايد به مهارت بپردازيم و مهارت بي بديل نجات کشور و رشد و پيشرفت است.
با تاسیس صندوق های جسورانه رقم می‌خورد؛
عضو کميسيون اقتصادي مجلس، صندوق‌هاي جسورانه را راهکاري براي حمايت از دانش‌بنيان‌ها در بورس دانست و گفت: بازار سرمايه مي‌تواند نقش موثري در تامين مالي شرکتهاي با فناوري بالا داشته باشد.
زهرا سعيدي مبارکه در گفتگو با مهر اظهار داشت: بايد در نظر داشته باشيم که اقتصاد ايران بيمار است و مشکلات بسياري پيش دارد و با وجود اين مشکلات، بورس توانسته عملکرد خوبي داشته باشد؛ اين در حالي است که با وجود مشکلات اقتصادي موجود در کشور، در سازمان بورس نيز به مانند ساير سازمانها و وزارتخانه‌هاي اقتصادي مشکلاتي وجود دارد؛ اما مي‌توان گفت که يکي از اهداف اقتصاد مقاومتي، مردمي‌کردن اقتصاد کشور است و در اين راستا مي‌توان از ظرفيت بازار سرمايه استفاده کرد.عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر اينکه لازم است ظرفيت‌هاي بورس تقويت ومشکلات آن برطرف شود، گفت: بورس‌هاي کالا، اوراق بهادار، انرژي و فرابورس از ظرفيت‌هاي بازار سرمايه کشور محسوب مي‌شوند و صنايع مختلفي در بازار سرمايه حضور دارند؛ به همين دليل تقويت بورس يکي از راهکارهاي اصلاح و تقويت همه جانبه نظام مالي کشور است و در اين راستا بايد از لحاظ تأمين سرمايه و تسهيل سرمايه گذاري، شرايط را براي آن فراهم کرد.سعيدي مبارکه با تاکيد بر نقش موثر بورس بر اشتغالزايي و جذب نقدينگي خاطرنشان کرد: ازطريق بازار سرمايه مي‌توان شرايط را براي جذب نقدينگي‌هاي خارجي فراهم کرد؛ در اين راستا سازمان بورس اقدام به حمايت از شرکت‌هاي دانش بنيان داشته و توجه به اينکه اقتصاد دانش بنيان از الزامات نيل به اهداف سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است، مي‌تواند در رشد اشتغالزايي تاثير جدي داشته باشد.
وي با تاکيد بر اينکه حمايت از شرکت‌هاي دانش بنيان مي‌تواند زمينه تجاري سازي در حوزه فناوري‌هاي نو با ارزش افزوده بالا را فراهم کند اظهار داشت: در اين زمينه بورس بايد نقش خود را پر رنگ تر کند و قوي تر ظاهر شود. اقتصاد دانش بنيان متاثر از توليد، توزيع و کاربرد دانش است و به نوآوري و فناوري توجه دارد واگر ما بتوانيم به وسيله اين شرکت‌ها، توليد ثروت کرده؛ يکي از راههاي کاهش اتکا به نفت و اقتصاد تک محصولي را فراهم مي‌کنيم.
وي خاطر نشان کرد: نه تنها وظيفه سازمان بورس نيست که از شرکت‌هاي دانش بنيان حمايت کند؛ بلکه تمامي‌سازمانهايي که مي‌توانند در اين زمينه نقشي ايفا کنند لازم است که کار خود را به نحو احسن انجام دهند.سعيدي مبارکه تاکيد کرد: بايد شرايطي فراهم شود که به خوبي از ظرفيت‌هاي بورس در اين زمينه استفاده شود و در زمينه تبادلات با کشورهاي ديگر نيز بتوانيم از اين ظرفيت‌ها استفاده کنيم. همچينين لازم است تا زيرساخت‌هاي لازم براي ارتباط شرکت‌‌هاي مذکور را با بازار تسهيل شود.
به گزارش مهر، صندوق جسورانه آرماني با هدف جمع‌آوري سرمايه از سرمايه‌گذاران و همچنين سرمايه‌گذاري در شرکت‌هاي نو پا با فناوري بالا و داراي ظرفيت رشد سريع تشکيل شده و هدف آن کسب بيشترين بازده اقتصادي دربرابر پذيرش ريسک بالا است که در همين راستا تامين سرمايه آرمان با هدف جذب منابع مالي و به منظور سرمايه گذاري در طرح‌هاي مخاطره پذير، اقدام به پذيره نويسي صندوق سرمايه گذاري جسورانه توسعه فناوري آرماني در هفته دوم شهريورماه سال جاري خواهد کرد.
«تجارت» راهکارهای خروج از رکود را بررسی کرد؛
شايد در کنار برجام، بزرگترين دستاورد دولت يازدهم کنترل نرخ تورم بود، دولت سابق به ويژه پس از امضاي برجام و افزايش درآمد ناشي از بالا رفتن همزمان قيمت پايه و ميزان فروش نفت- مي‌توانست سياست‌هاي انقباضي خود در زمينه کنترل تورم و نقدينگي را کمي‌بازتر کرده و آثار کوتاه مدتي را براي تعديل جو رواني جامعه در باره رکود، در بازارهاي پر طرفداري مثل مسکن ايجاد کند.
 اما آن دولت با مقاومت خود تن به اين مسئله نداد و در پايان سال 95 و در ابتداي سال 96 نرخ تورم را در يک بازه بين8 تا 10 درصد نگه داشت. هر چند که کاهش نرخ تورم ، موجي اثر مثبا بر روي توليد ملي و نرخ بهره داشت اما اين کاهش نيز داراي منتقدان فراواني بوده و بود و هست و حاتلا که دولت دوازدهم کار خود را آغاز کرده و در حال شکل گيري کابينه است، اين موضوع بيشتر تشديد شده است. چرا که اين منتقدان بر اين عقيده‌اند که کنترل بيش از حد نرخ تورم عامل تداوم رکود بوده است، لذا بايد دولت از سياستهاي انقباظي خود کاسته و فضاي انبساطي را گسترش دهد حتي اگر اين امر به قيمت افزايش نرخ تورم بالاي 20 درصد شود.حالا دولت دوازدهم که در حقيقت وارث و ادامه دهنده راه دولت يازدهم است، بايد در اين باره تصمي‌گيري کند، که آيا همان شيوه دولت سابق را ادامه داده يا اينکه براي رونق دهي به اقتصاد و تزريق نقدينگي به توليد، فضاي انقباظي را که البته دولت قبل مدعي بود که فضا اينگونه نيست را به فضاي انباسطي تبديل کند.موضوعي که حالا کارشناسان را نيز وادارا ساخته در اين مورد نظارات خود را بيان کنند. حالا تنقاض رونق توليد و نرخ تورم شايد يکي از اصلي‌ترين موضوع‌هاي اقتصادي باشد که در آينده بيشتر به آن پرداخته مي‌شود و تصميم گيري دولت در اين باره نيز بسيار اهميت دارد.
هشدار به تغيير مسير نرخ تورم
البته مشاور اقتصادي دکتر روحاني در اين باره به صورت محافظه کارانه سخن گفته و نسبت به تغيير در سياست‌هاي کنوني اجرا شده در حوزه نرخ تورم هشدار داده بود.مسعود نيلي در اين باره گفته بود: چنانچه تغيير در مسير تورم اتفاق بيفتد، مسير تغيير، بازگشت به تورم 20 درصد نخواهد بود و برگشت تورم با شيبي بسيار تند خواهد بود. ثبات موجود در اقتصاد کلان کشور، پديده‌اي بسيار شکننده است و مي‌تواند با يک سخن نسنجيده يا يک اشتباه سياست‌گذاري، ظرف حتي چند ساعت، به همان شرايط سال‌هاي 90 و 91 و حتي بدتر از آن برگردد.وي در دفاع ازسياست‌هاي کنوني اينگونه درباره موضوع مورد نظر حرف زده است."کشور ما نيازمند دولتي است که در ثبات بخشي به اقتصاد کلان باورپذير باشد. بزرگ‌ترين خطر، تشخيص نادرست و بزرگ‌ترين اشتباه در چنين شرايطي دامن زدن به مطالباتي است که برآورده کردن آن مقدور نيست" .آنچه که از گفته‌هاي نيلي استباط مي‌شود، اين است که دولت دوازدهم علاقه مند است که ميزان تورم ر تا جايي که به تورم موجود در اروپا و يا حداقل چين نزديک شود ادامه داده و با يافتن عدد مولّد و محرکِ تورم، براي اقتصاد، به تدريج اين عامل را از عوامل اثر گذار در سطح توليد و اشتغال ملي حذف کند. موضوعي که دولت يازدهم با وجود تلاش بسيار زياد نتوانست و حاصل آن نبود ادامه رکودي بود که بيشتر بازار و تجارت کشور را متاثر کرده است.
تداوم کاهشي نرخ تورم را سودمند نمي‌داند
يک کارشناس اقتصادي تعميق شرايط رکودي را متاثر از روند کاهش نرخ تورم دانسته و آن را براي اقتصاد ايران هشدار دهنده مي‌داند.
محمود جام ساز، که معتقد است رونق اقتصادي تضمين کننده منافع ملي و رفاه عمومي‌است، تداوم کاهشي نرخ تورم را سودمند نمي‌داند و معتقد است که بايد در اين باره دولت دوازدهم با تصميم گيري عاقلانه و منطقي در راستاي سياستگذاري پولي- مالي مناسب نرخ تورم را به گونه اي کنترل شده در راستاي افزايش توليد هدايت کند.او به تجارت مي‌گويد: در شرايط رونق اقتصادي درصدي از تورم معقول، همواره مورد تاييد است. زماني که رکود اقتصادي حاکم است و تزريق منابع از سوي دولت که بخش اعظم اقتصاد کشور را دراختيار دارد و با تنگناهاي مالي روبه روست، بخش واقعي اقتصاد به حرکت درنمي‌آيد.جام ساز بر اين باور است که بار رشد اقتصادي، ايجاد اشتغال و تحقق شرايط رونق همواره در اقتصاد‌هاي آزاد رقابتي بر دوش بخش خصوصي مولد است اما بخش خصوصي مولد ما در قبال بزرگي حجم اقتصاد دولتي بسيار ناچيز و منفعل است.به گفته او، بخشي از شرايط رکودي که اقتصاد ايران در حال حاضر با آن مواجه است نتيجه کاهش نرخ تورم است. اين به آن معنا است که دولت با کاهش تورم بر عمق رکود افزوده است.به گفته جام ساز، چنانچه سرمايه‌هاي خارجي در حوزه‌هاي نفتي و گازي و در قالب فعاليت‌هاي دولتي وارد اقتصاد شوند هدف سرمايه‌گذاري بنيادي را تامين نمي‌کند، بلکه رويکرد سود‌آوري حداکثري در بازار ايران را نشان مي‌دهد و اين امر نمي‌تواند اقتصاد را از شرايط رکودي خارج کند؛ برون رفت از شرايط رکودي مستلزم ايجاد اشتغال و به تبع آن کاهش بيکاري و افزايش توليد و درآمد ملي است که اين امر نيازمند سياستگذاري مدون در اين راستا است. بي شک ادامه کاهش نرخ تورم نمي‌تواند اهادف اصلي گفته شده را محقق کند.
تشديد رکود درسايه کاهش تورم
يکي ديگر از کارشناسان اقتصادي نيز معتقد است که کاهش تورم مي‌تواند به تشديد رکود منجر شود.علي قنبري در اين باره به تجارت گفته: بازنگري و اعمال سياستگذاري‌هاي مدون در حوزه سياست‌هاي پولي و مالي و همچنين تحرک بخشيدن به سمت عرضه، از اولويت‌هاي اصلي دولت براي کاهش آثار تورمي‌بر اقتصاد بايد باشد.به گفته احسان سلطاني ديگر کارشناس اقتصادي، دولت با سياست جذب نقدينگي در بانکها و کاهش حجم پول و نقدينگي در گردش که به تنزل سرعت گردش پول و همچنين سرعت حجم پول در گردش انجاميد، در حقيقت ميزان فعاليت و سرعت اقتصاد کشور را کند کرد.حالا بايد به انتظار تصميم دولت جيد نشست . سياستگذاري که مي‌تواند آينده اقتصاد کشور را به سوي بهشت يا جهنم هدايت کند.نکته اي که در اين ميان مهم است اين بوده که نرخ تورم به دليل افزايش نرخ ارز در ماه‌هاي گذشته روند صعودي به خود گرفته است. روندي که که دولت بايد به آن يز توجه کند.
واردکنندگان خودرو وزارت صنعت را تهديد کردند
گروه صنعت، معدن و تجارت: از حدود 4 هفته پيش، وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش جديد براي واردات خودرو را متوقف کرد و واردکنندگان خودرو در واکنش به اين اتفاق، پيش‌بيني کردند که قيمت خودروهاي وارداتي در بازار افزايش يابد؛ اما مجتبي خسروتاج، معاون وزير صنعت با استناد به تداوم واردات خودرو از محل ثبت سفارش‌هاي قبلي اين مسئله را رد کرد و حتي با اشاره به افزايش حدود 30 درصدي واردات خودرو در چهارماهه نخست سال جاري به‌تبع آن افزايش عرضه احتمال داد که قيمت خودروي وارداتي کاهش نيز پيدا کند.
در اين ميان رئيس انجمن واردکنندگان خودرو با به چالش کشيدن سخنان معاون وزير صنعت، توقف ثبت سفارش خودرو را امري خود جوش تلقي مي‌کند که مشخص نيست کجا تصويب شده و طبق کدام روال قانوني انجام شده است اما بازار خودروهاي وارداتي به‌ويژه بازار دست‌دوم را درگير تنش خواهد کرد چراکه واردکنندگان متعهد به عرضه خودرو در بازه قيمت‌هاي کنترلي هستند اما کساني که اين خودروها را خريداري مي‌کنند چنين تعهدي در فروش آنها ندارند. فرهاد احتشام‌زاد در گفتگو با اتاق ايران تصريح کرد: انجام ثبت سفارش براي واردات جزو وظايف وزارت صنعت است اما به‌صورت خودجوش اين روال را متوقف کرده و باعث وارد آمدن خسارت به واردکنندگان خودرو شده است چراکه واردکنندگان خودرو از بازار ديگر کشورها خودرو تهيه نمي‌کنند بلکه براساس قراردادي که با خودروسازان خارجي دارند، متعهد هستند تعداد مشخصي خودرو را از شرکت مادر خريداري کرده و به فروش برسانند و بر همين اساس شرکت خودروساز براي آنها برنامه توليد تعريف کرده است.
نگاه دولت به بسته شدن سامانه ثبتارش
بر اين اساس واردکننده خودرو در حالي مبادرت به ثبت سفارش خودرو مي‌کند که خودروساز خارجي در حال توليد سفارش آنهاست و به همين واسطه توقف در ثبت سفارش باعث بروز اختلال در روند کار آنها مي‌شود. پيش ازاين وزارت صنعت در پاسخ به درخواست‌هاي مکرر شرکت‌هاي واردکننده خودرو درباره چرايي توقف ثبت سفارش خودرو، اعلام کرده بود که سامانه ثبت سفارش براي بررسي آمار و ايرادات درون سيستمي‌از دسترس خارج شده است. اين وزارتخانه همچنين قطع شدن ارتباط سيستم دفتر مقررات واردات و صادرات با گمرک را دليل ديگر اين اختلال اعلام کرده بود. با اين وجود مجتبي خسروتاج، معاون وزير صنعت چند روز پيش از بسته ماندن سايت ثبت سفارش واردات خودرو تا اطلاع ثانوي خبر داد و گفت: ثبت سفارش واردات خودرو تا زمان تصويب طرح ساماندهي واردات خودرو در دولت باز نخواهد شد.
خسروتاج با بيان اينکه مشکل ثبت سفارش واردات خودرو ربطي به انتقال داده‌ها و به‌روزرساني سايت آن ندارد، افزود: ازآنجاکه مي‌خواستيم طبق دستورالعمل جديد واردات خودرو و شفافيت واردات حرکت کنيم جلوي ثبت سفارش را گرفتيم و هر زمان آن بخشنامه در دولت تصويب شد اجازه واردات خودرو را خواهيم داد. همچنين خسروتاج با رد ادعاهايي مبني بر احتمال افزايش قيمت خودرو به دليل توقف ثبت سفارش واردات، مدعي شد: از يک‌سو واردات خودرو از محل ثبت سفارش‌هاي پيشين همچنان ادامه دارد و متوقف نشده و از سوي ديگر با توجه به افزايش حدود 30 درصدي واردات خودرو در چهارماهه نخست سال جاري، افزايش عرضه خودرو مي‌تواند منجر به کاهش قيمت‌ها نيز شود.
نظر انجمن واردكنندگان خودرو چيست؟
اما احتشام‌زاد، نائب ريس کميسيون مديريت واردات ايران، با بيان اينکه ثبت سفارش‌هاي قبلي هم حداکثر 6 ماه اعتبار دارد، اظهار کرد: فعلاً با متوقف شدن ثبت سفارش واردات خودرو، حداقل يک ماه وقفه در ثبت سفارش و واردا ايجاد شده درحالي‌که واردکنندگان رسمي‌به ميزان سفارش‌هايي که قرار بوده در اين يک ماه ثبت کنند، با خودروسازان خارجي قرارداد توليد دارند. او با تأکيد بر اينکه شرکت واردکننده نمي‌تواند خودروهاي وارداتي را از بازار ديگر کشورها تهيه کند، گفت: واردکنندگان متعهد هستند براساس برنامه خريد مشخص که در قرارداد با شرکت‌هاي خودروسازي ذکر شده، ماه به ماه تعداد مشخصي خودرو خريداري کرده و در بازار ايران بفروشند اما در حال حاضر با توقف ثبت سفارش، ريسک شرکت واردکننده خودرو به واسطه تداوم برنامه توليد در شرکت مادر بالا رفته است چراکه خودروساز خارجي براي توليد منتظر ثبت سفارش واردکننده نيست.
رئيس انجمن واردکنندگان خودرو تصريح کرد: در قانون و مقررات مربوط به صادرات و واردات، روال کار براي واردات کالاها در سه حالت مشروط، ممنوع و آزاد و وظايف کميسيون ماده يک و دولت براي تغيير اين فرايند مشخص شده است درحالي‌که فعلاً بدون رعايت اين قانون، وزارت صنعت تصميم گرفته است ثبت سفارش واردات خودرو را متوقف کند فقط به اين دليل که کليد خاموش و روشن اين سامانه در اختيار اين وزارت است. به گفته احتشام‌زاد، در 4 هفته گذشته که ثبت سفارش خودرو متوقف شده، استعداد افزايش قيمت در بازار وجود داشته که خود را در بازار فروش دست‌دوم خودروهاي خارجي بيشتر نمايان مي‌کند.
تنش در بازار خودروهاي دست‌دوم وارداتي
نائب رئيس كميسيون مديريت واردات ايران ادامه داد: شرکت‌هاي واردکننده خودرو مکلف‌اند خودروهاي واردشده را در چارچوب قيمت‌گذاري تعيين شده به فروش برسانند اما دست‌دومي‌که اين خودروها را شرکت واردکننده مي‌خرد يا کساني که خودروهاي دست‌دوم و کارکرده را در اختيار دارند تعهدي به اين قيمت‌گذاري ندارند و به هر قيمتي که بازار خريدار باشد مي‌توانند فروشنده باشند. احتشام‌زاده، رئيس انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: تنش‌هايي که در 9 ماه اخير به بازار خودروهاي وارداتي وارد شد، بروز تنش در اين بازار را زمينه‌ساز کرد و گرچه پيش‌ازاين نيز اخطارهايي در اين حوزه داده بوديم اما باز سنگ‌اندازي‌ها ادامه دارد و اين بازار را با تلاطم بيشتر مواجه کرده است.
واردكنندگان خودرو دولت را تهديد كردند
هرچند انتظار مي‌رفت شفاف‌سازي وزارت صنعت، معدن و تجارت و تاکيد بر ادامه داشتن واردات خودرو باعث شود واردکنندگان اين محصول از التهاب‌آفريني و ايجاد جو افزايش قيمت‌ها در بازار خودرو دست بردارند اما عکس اين موضوع اتفاق افتاده و اين بار رييس انجمن واردکنندگان خودرو؛ در اظهاراتي جديد وزارت صنعت، معدن و تجارت را تهديد کرد که به دليل ساماندهي و توقف ثبت سفارش جديد براي واردات خودرو، به قوه قضاييه شکايت و ادعاي ضرر و زيان خواهند کرد. در اين ارتباط فرهاد احتشام‌زاد با بيان اينکه خسارت واردکنندگان خودرو به دليل متوقف شدن ثبت سفارش واردات خودرو را در مراجع قضايي حتما بررسي مي‌کنيم، اظهار کرد: بسته شدن سايت ثبت سفارش خودرو غيرقانوني است و ما اين موضوع را به‌صورت قانوني پيگيري قضايي خواهيم کرد.
وضعيت نامعلوم خودروهاي وارداتي
در دستورالعمل جديد وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ بحث نمايندگي رسمي‌شرکت‌ها، استفاده از ظرفيت توليد داخل، مشخص بودن واردکنندگان خودرو و تعهداتي که واردکنندگان خودرو بايد انجام دهند قيد شده است و ثبت سفارش واردات خودرو نيز تا زمان تصويب اين طرح در دولت، باز نخواهد شد. همچنين گفته مي‌شود، براساس طرح ساماندهي واردات خودرو که از سوي وزارت صنعت آماده و به دولت ارسال شده است، واردات خودرو منوط به استفاده 50 درصدي از ارز صادرکنندگان است. در اين شرايط بايد ديد وضعيت بازار خودروهاي وارداتي چه مي‌شود و آيا طولاني شدن مدت‌زمان توقف ثبت سفارش، مي‌تواند آينده اين بازار را با چالش مواجه کند.

با سرمایه گذاری 7 میلیاردی در نفت و گاز ایران شکل می گیرد
شرکت يونيت اينترنشنال ترکيه اعلام کرد که يک موافقتنامه ۷ ميليارد دلاري با شرکت دولتي زاروبژنفت روسيه و هلدينگ سرمايه گذاري غدير ايران براي حفاري نفت و گاز در ايران منعقد کرده است.
به گزارش مهر به نقل از رويترز، شرکت يونيت طي بيانيه‌اي اضافه کرد، ۳ شرکت ۷ ميليارد دلار در زمينه حفاري سرمايه گذاري کرده‌اند که اين حفاري‌ها در ۳ ميدان نفتي و يک ميدان بزرگ گازي در ايران انجام خواهد شد.يونيت اينترنشنال اعلام کرد که ذخيره کل اين سه ميدان نفتي ۱۰ ميليارد بشکه برآورد شده است و اين ميادين به توليد روزانه ۱۰۰ هزار بشکه خواهند رسيد. در اين بيانيه همچنين گفته شده است که ميدان گاز طبيعي داراي ظرفيت توليد ساليانه ۷۵ ميليارد متر مکعب است.اين بيانيه مي‌گويد کنسرسيوم اين ۳ شرکت قادر است در ساير مناطق ايران هم حفاري کند.يونيت اينترنشنال مي‌گويد که گاز طبيعي استخراج شده از حفاري‌ها معادل ۱.۵ برابر حجم ۵۰ ميليارد متر مکعب گاز وارداتي ساليانه ترکيه خواهد بود. اين شرکت اضافه مي‌کند که ذخاير اين ميدان گازي براي تامين تقاضاي ۱۵۰ سال آينده ترکيه هم کافي خواهد بود.يونيت اينترنشنال مي‌گويد که هر ۳ شرکت به عنوان شرکايي مساوي اين قرارداد را امضا کردند و اين اولين قرارداد ۳جانبه‌اي است که يک شرکت ايراني با شرکاي خارجي امضا مي‌کند.شرکت سرمايه گذاري غدير در سال 1370 با نام اوليه شرکت سرمايه گذاري بانک صادرات(سهامي‌خاص) و با مالکيت بانک صادرات ايران با سرمايه اوليه 10 ميليارد ريال تاسيس شد. اين شرکت در سال 1374 به سهامي‌عام تبديل شده و در همان سال در بورس اوراق بهادار پذيرفته شد. پس از انتقال سهام 124 شرکت ازبانک صادرات ايران به اين شرکت در سال 1375 به منظور اصلاح ساختار مالي، نام شرکت به سرمايه گذاري غدير تغيير يافت. با انتقال مالکيت شرکت سرمايه گذاري غدير از بانک صادرات ايران به سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح در سال 1387، رشد سودآوري و ارزش داراييهاي شرکت شتاب گرفت بطوريکه در حال حاضر اين شرکت با سرمايه اي معادل 46080 ميليارد ريال (مصوبه مجمع عمومي‌فوق العاده مورخ 15/7/1394) به بزرگترين شرکت سرمايه گذاري چند رشته اي بورس تبديل شده است. زمينه‌هاي سرمايه گذاري شرکت هم اکنون صنعت‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي، برق و انرژي، صنايع معدني، حمل و نقل ، سيمان، ساختمان، تجاري و مالي و همچنين فناوري اطلاعات و ارتباطات در قالب 7 هلدينگ است.
اين شرکت، در حقوق صاحبان سهام خصوصي و سرمايه‌گذاري در بخش پتروشيمي‌ايران نيز، فعال است.
نگراني صندوق بين المللي پول از وضعیت چين وارد فاز جدیدی شد؛
گروه بين الملل – فاطمه مهتدي : سيستم مالي و بانکي چين همچنان پس از اعمال اصلاحات از سوي مقامات پکن باعث نگراني کارشناسان بين المللي نسبت به بروز يک بحران مالي ديگر شده است اين ترس درحالي رخ مي‌دهد که کشور چين با مشکلات سياسي با کشورهاي همسايه نيز درچالش است.
 استراتژي اعتباراقتصادي چين از سوي صندوق بين المللي پول به عنوان يک خطر روبه رشد در شکل دادن به بحراني اقتصادي مطرح شده است.
صندوق بين المللي پول با هشدار نسبت به رشد بدهي‌هاي چين آنرا خطرناک خواند و اعلام کرد که اين هزينه باعث ضرر به رشد اقتصادي و در نهايت يک بحران مالي است.صندوق بين المللي پول در گزارش سالانه سلامت اقتصاد درباره دومين اقتصاد بزرگ جهان تاکييد کرد که گسترش رشد در چين در سال2017 هزينه‌هايي چون افزايش سقف بدهي‌هاي اعتباري در بخش خصوصي و افزايش استفاده از ابزارهاي پيچيده مالي بوده است.درحاليکه صندوق بين المللي پول چشم انداز خود از رشد اقتصادي چين در سال 2017 را از 6.2 درصد به 6.7 درصد افزايش داده است، تاکييد دارد که اين امر پس از سياست گذاريهاي سخت و فشارهاي پکن براي اولويت قراردادن هدف رشد بالا بر کيفيت توليد اقتصادي بوده است.دولت چين وعده داده تا رشد اقتصادي را بين سالهاي 2010 تا 2020 افزايش دهد و آماده افزايش ناگهاني بدهي اعتباري در بخش غير مالي است تا به هدف خود برسد.
 بدهي اعتباري چين از سال گذشته ميلادي تا کنون چهاربرابر شده است و به 28 تريليون دلار رسيده است.به گفته صندوق بين المللي پول مقياس بدهي‌ها در توليد ناخالص داخلي تا سال 2022 از 235 درصد به 300 درصد خواهد رسيد.پيشتر در گزارش اين سازمان بدهي چين 270 درصد از توليد ناخالص داخلي اين کشور را به خود اختصاص داده بود.صندوق بين المللي پول انتظار دارد اقتصاد چين در سرعتي متوسط 6.4 درصد در سه سال آينده رشد داشته باشد.
صندوق بين المللي پول همچنين نگراني‌هاي خود درباره رشد بخش بانکي چين را که اکنون بزرگترين بخش بانکي در جهان است ابراز داشت.بخش بانکي چين 310 درصد از توليد ناخالص داخلي را به خود اختصاص داده است که سه برابر ميانگين در بازارهاي نوظهور است.اين رشد سريع هم در بدهي‌ها و هم در اقتصاد باعث پيچيدگي خواهد شد و خطر بحران اقتصادي را بيشتر مي‌کند.
دراين ميان پکن انتقادات صندوق بين المللي پول را رد مي‌کند و اعلام کرده که چشم انداز خوب اقتصادي سال 2017 نتيجه توازن اقتصاد و اصلاحات دولت است و نه تکيه به بدهي‌هاي اعتباري.
آمريکا بزرگترين بدهکار چين
منابع خبري چين اعلام کردند که‌امريکا به دليل شرايط اقتصادي نامناسب و چالش‌هايي پيش رو، با بيش از يک هزار و 146 ميليارد دلار بدهي به چين، بزرگترين کشور بدهکار به اين کشور آسيايي است. آمارهاي رسمي‌منتشر شده نشان مي‌دهد که ميزان اوراق قرضه اي که پکن هم اکنون از آمريکا در اختيار دارد به يک هزار و 146 ميليارد و 500 ميليون دلار رسيده و اين مسئله باعث شده چين بزرگترين کشور طلبکار از آمريکا لقب بگيرد.
داده‌ها نشان مي‌دهد که چين در ماه ژوئن (خرداد - تير) 44 ميليارد و 300 ميليون دلار اوراق قرضه ملي آمريکا را خريداري کرده و اين پنجمين ماه پي در پي اين اقدام است.تارنماي «يي سي» چين روز چهارشنبه به نقل از گزارش وزارت خزانه داري بازرگاني آمريکا مي‌نويسد که در همين ماه، ژاپن نيز 20 ميليارد و 500 ميليون دلار قروض ملي آمريکا را فروخت و مبلغ نگهداري قروض اين کشور به يک هزار و 9 ميليارد و 800 ميليون دلار کاهش يافت.
پيش از اين ژاپن در ماه اکتبر (مهر - آبان) سال گذشته از چين فراتر رفته و بزرگترين طلبکار قروض ملي آمريکا شده بود.
در اين گزارش از کشورهاي ژاپن، انگليس و سوييس به عنوان ديگر کشورهاي طلبکار از آمريکا ياد شده
است.
تا پايان ماه ژوئن، مبلغ کل نگهداري قروض ملي آمريکا از سوي طلبکاران خارجي حدود 6 هزار و 171 ميليارد و 300 ميليون دلار بود که دو کشور چين و ژاپن بيش از يک سوم اين مبلغ را در اختيار خود دارند.چين سال گذشته ميلادي براي اينکه اين وضعيت را تغيير دهد اقدام به کاهش خريد اوراق قرضه کرد اما اين اقدام فقط 2 ماه ادامه داشت و پس از آن بار ديگر براي چهار ماه ميزان خريد اوراق قرضه‌امريکا از سوي چين فزوني
 گرفت.
«يي سي» مي‌نويسد: اين ميزان اوراق قرضه براي چين اهميت زيادي دارد و چين بر اساس فعال بودن و پويايي بازار اين رقم را بعضا کاهش يا افزايش مي‌دهد.افزايش بدهي‌هاي دولت آمريکا به کشورهاي مختلف جهان در حالي صورت مي‌گيرد که لشگرکشي‌هاي اين کشور به نقاط مختلف جهان و مشارکت مستقيم در چندين جنگ و تهاجم وحشيانه به کشورها موجب بي ثباتي در اقتصاد بيمار آمريکا شده
 است.
اين در حاليست که هم اکنون اختلافات تجاري و اقتصادي بر مناسبات پکن - واشنگتن با امضاي سند بررسي رويکردهاي تجاري چين از سوي دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريکا سايه افکنده و روابط بازرگاني و همچنين سياسي دو کشور را تحت الشعاع قرار داده است.
رييس جمهور آمريکا روز دوشنبه سندي را امضا کرده است که بر اساس آن به نماينده تجاري اين کشور اختيار داده مي‌شود رويکرد تجاري چين را مورد بررسي و کنکاش قرار دهد و تحقيقات در زمينه حقوق مالکيت معنوي مانند انتقال فناوري چين را آغاز کند.
تنش‌ مرزي مجدد ميان چين و هند
تنش بين هند و چين نيز از ديگر مشکلاتي است که مي‌تواند در آينده اقتصادي اين دو کشور تاثيرگذار باشد.مقام‌هاي ديروز اعلام کردند، نيروهاي هندي و چيني در يک منطقه مورد مناقشه در هيماليا درگيري کوتاهي داشتد ک به تنش‌هاي ماه‌هاي اخير ميان ارتش‌هاي دو کشور دامن
 مي‌زند.
 به گزارش خبرگزاري فرانسه، يک مقام وزارت دفاع هند اعلام کرد، نيروهاي چيني به سمت نيروهاي هندي در نزديکي درياچه پانگونگ که منطقه گردشگري مهمي‌در منطقه کوهستاني لاداخ است، سنگ‌پرتاب کردند. او گفت،‌ سربازان چيني دو بار براي ورود به اراضي هند تلاش کردند اما عقب رانده شدند. اين مقام افزود: حادثه چندان مهمي‌رخ نداد. چيني‌ها تعدادي سنگ پرتاب کردند اما اوضاع فورا تحت کنترل درآمد. مساله زماني حل شد که نيروهاي هندي و چيني هر دو مواضع قبلي خودشان بازگشتند.
پليس در ايالت جامو و کشمير واقع در شمال هند جايي که لاداخ واقع است، گفت درگيري در امتداد اين مرز موسوم به خط کنترل واقعي (LAC) معمول است. تازه‌ترين درگيري ميان نيروهاي هند و چين در بحبوحه مناقشات جاري طرفين بر سر يک فلات استراتژيک در هيماليا رخ داده است. آن درگيري که هزاران کيلومتر دورتر ميان آنها به وجود آمده، بيش از دو ماه است که ادامه دارد. دردسرهاي مرزي ماه ژوئن و زماني ايجاد شد که سربازان چين توسعه جاده‌اي در امتداد اراضي دوکلام را آغاز کردند. اين منطقه محل مناقشه ميان چين و بوتان است.

مديرکل دفتر تعاوني‌هاي خدماتي وزارت کار خبر داد؛
مديرکل دفتر تعاوني‌هاي خدماتي وزارت کار گفت: ورود تعاوني‌ها به کليه فعاليت‌هاي اقتصادي بزرگ از جمله بانکداري و بيمه از طريق تعاوني‌هاي سهامي‌عام ممکن است و پيگير تشکيل موسسات مالي و اعتباري و يا بانک در قالب تعاوني‌ سهامي‌عام هستيم.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از خبرگزاري تسنيم،عليرضا ناطقي، مدير کل دفتر تعاوني‌هاي خدماتي وزارت تعاون،کار با اشاره به نقش کليدي بخش تعاون در تحقق سياست‌هاي اقتصادي کشور افزود: تعاوني‌هاي سهامي‌عام يکي از راه‌هاي افزايش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور است. وي با تأکيد بر اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال، استفاده از سرمايه‌‌هاي کوچک مردم (پذيره‌نويسي) از طريق تشکيل تعاوني‌هاي سهامي‌عام را براي مردمي‌کردن اقتصاد و بمنظور انجام کار‌هاي بزرگ اقتصادي و توليد اشتغال مولد و پايدار راه‌گشا دانست.
ناطقي ادامه داد: براساس بند (9) ماده (1) قانون «اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي»، تعاوني سهامي‌عام نوعي شرکت سهامي‌عام است که با رعايت قانون تجارت و محدوديت‌هاي موجود در قانون مذکور تشکيل شده باشد.
دراين نوع تعاوني‌ها سرمايه‌ به سهام تقسيم شده و مسئوليت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمي‌سهام آنها است و مؤسسين آنها قسمتي از سرمايه شرکت را از طريق فروش سهام به مردم تأمين خواهند کرد. بنابراين مهمترين دغدغه کارآفرينان و صاحبان سرمايه يعني تأمين سرمايه براي کارهاي بزرگ توليدي از اين طريق برطرف خواهد شد.
 مدير کل دفتر تعاوني‌هاي خدماتي بيان کرد:تعاوني‌هاي سهامي‌عام تنها نوع تعاوني است که مي‌تواند وارد بورس شده و سهام خود را از طريق بازار سرمايه ارائه نمايد، پس از ابلاغ قانون «اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي» و معرفي تعاوني‌هاي سهامي‌عام بخش تعاون توانست به بازار سرمايه راه پيدا کند.
وي ورود تعاوني‌ها به کليه فعاليت‌هاي اقتصادي بزرگ از جمله بانکداري و بيمه را نيز از طريق تعاوني‌هاي سهامي‌عام ممکن دانست و از پيگيري دفتر تعاوني‌هاي خدماتي براي تشکيل موسسات مالي و اعتباري و يا بانک در قالب تعاوني‌ سهامي‌عام خبر دادند.
ناطقي ادامه داد: اين نوع تعاوني‌ها به وسيله هيأت مديره‌اي که از بين صاحبان سهام در مجمع عمومي‌مؤسس و مجمع عمومي‌عادي انتخاب شده و کلاً و بعضاً قابل عزل مي‌باشند اداره خواهد شد. متقاضيان تشکيل اينگونه تعاوني‌ها مي‌توانند جهت کسب اطلاعات بيشتر با مراجعه به پايگاه اطلاع رساني وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به آدرس www.mcls.gov.ir نسبت به دريافت دستورالعمل تشکيل تعاوني‌هاي سهامي‌عام اقدام نمايند.
 مدير کل دفتر تعاوني‌هاي خدماتي وزارت کار گفت: تاکنون تعداد 14 شرکت تعاوني سهامي‌عام در 6 استان کشور به ثبت رسيده است. اين تعاوني‌ها داراي 5808 نفر سهامدار (عضو) متشکل از تعداد 5659 عضو حقيقي و 149عضو حقوقي و تعداد 3854 نفر فرصت شغلي و سرمايه ثبتي آنها 799 ميليارد ريال مي‌باشند.