گيدئون راکمن
فايننشال تايمز
اين حرف که‌امريکا "تهديدي براي صلح جهان است" سالها در شعارهاي روس‌ها و ايراني‌ها بوده است براي افرادي که به اتحاد غربي باور دارند اين امر که اکنون اين حرف به حقيقت پيوسته دردناک است. تحت رياست جمهوري دونالد ترامپ ، آمريکا شبيه يک کشور خطرناک است.
در هفته گذشته ، آقاي ترامپ با تهديدهاي خود برنامه هسته اي کره شمالي را مورد خطاب قراردادهو همچنين از حمله نظامي‌به ونزوئلا و همچنين همدردي با برتري نژادي صحبت کرده است. او متضاد رهبري با ثبات و آرام است که متحدان آمريکا در واشنگتن به‌دنبالش هستند.ترامپ به سرعت کره شمالي را تهديد به "آتش و خشم" کرد ،اما آمريکا به طور خاص بدون مسئوليت است حتي اگر اين تهديد بلوف باشد قابليت آمريکايي را به خطر انداخت و ريسک حمله کره شمالي به گوام را افزايش داد. ترامپ حتي تهديد به نابودي تاسيسات هسته اي کره شمالي کرد. تمامي‌روئساي جمهور پيشين آمريکا ، ايده حمله به تاسيسات هسته اي کره را رد کرده‌اند.بحران بين المللي که ترامپ ايجاد کرده با رشد مشکلات داخلي نيز همراه شده است.تحقيقات اف بي آي و رابرت مولر درباره دخالت روسي و رابطه اش با حلقه نزديکان ترامپ در انتخابات رياست جمهوري آمريکا نيز باعث بن بست چرخ فلک کاخ سفيد شده است. و اکنون خشونت سياسي در خيابانها با حملات نئو نازي‌ها و طرفداران برتري نژادي سفيد درحاليکه ترامپ بيانيه‌هاي دوپهلو از زمين گلفش پديدار شدند. خطر ظهور چندين بحران باعث شده تا ترامپ با استفاده از تنش خارجي سعي درفرار از مشکلات داخلي کند. رهبران تحت فشار‌هاي داخلي نشان دادند که تحت اين فشارها رفتار غيرمنطقي تر در عرصه بين المللي دارند. دراين ميان ظهور ترامپ به طور گسترده نشانگر يک بحران بزرگ در جامعه‌امريکايي است که حتي با خروج ترامپ از کاخ سفيد نيز از بين نخواهد رفت.
ترجمه : فاطمه مهتدي
نواز شريف به حکم ديوان عالي پاکستان اعتراض کرد
يک مقام پاکستاني اعلام کرد، نواز شريف درخواست‌هاي تجديد نظري عليه حکم ديوان عالي کشورش داده است تا راي آنها در رد صلاحيت و عزل خودش از مقام نخست‌وزيري را به چالش بکشد. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس،‌ وزير محيط‌ زيست پاکستان که در حزب نواز شريف، نخست‌وزير مستعفي پاکستان است، گفت وکلاي او سه درخواست تجديدنظر براي بررسي مجدد حکم مذکور تسليم کرده‌اند. ديوان عالي پاکستان نواز شريف را پس از آن رد صلاحيت کرد که اسنادي از يک شرکت حقوقي مستقر در پاناما فاش شد و نشان داد که خانواده او دارايي‌هاي اعلام نشده در اختيار دارند. ماه گذشته يک هيات با حضور پنج قاضي، شريف را به اتهام پنهان کردن دارايي‌ها از مقام نخست‌وزيري سلب صلاحيت کرد.نواز شريف هفته گذشته با برپايي يک سري راهپيمايي‌ها در سراسر کشورش، از حکم ديوان عالي انتقاد کرده و تلاش داشت تا حمايت مردم را جلب کند. در همين حال "ديوان عالي لاهور" شريف و ۱۳ تن از دستياران و مشاورانش از جمله وزير خارجه و وزير کشور را به جرم اهانت به دادگاه ۲۵ اوت احضار کرده است. اين حکم پس از آن صادر شد که آنها به اهانت و تحقير قضات حين راهپيمايي‌ها متهم شدند.

سه انفجار انتحاري در نيجريه ۲۷ قرباني برجاي گذاشت

در جريان چند عمليات تروريستي نزديک يک اردوگاه آوارگان در نيجريه ده‌ها نفر کشته و زخمي‌شده‌اند. احتمال مي‌رود عوامل اين حادثه شبه‌نظاميان وابسته به گروه تروريستي بوکوحرام باشند. بر اثر انفجارهايي که توسط سه بمب‌گذار انتحاري در بازاري نزديکي ورودي يک اردوگاه آوارگان در شمال شرقي نيجريه رخ داد دست‌کم ۲۷ نفر کشته و بيش از ۸۰ نفر مجروح شدند. اين خبر را شبکه يک تلويزيون آلمان بامداد ديروز به نقل از نماينده يک تشکل دفاعي شهروندي اعلام کرد. بنا بر اين گزارش سه زن عامل اين حادثه بوده‌اند و پس از اين که نفر اول جليقه انفجاري خود را منفجر کرده و مردم سراسيمه به اطراف فرار مي‌کردند دو نفر ديگر خود را ميان جمعيت منفجر کرده‌اند. اين حادثه در شهر مايدوگوري، مرکز ايالت بورنو در شمال شرق نيجريه رخ داد. پيش از اين نيز حوادث مشابهي در اين شهر رخ داده که عامل اغلب آنها زن بوده‌اند. مطابق برآوردها اين گروه تروريستي در هشت سال گذشته بيش از ۲۰ هزار نفر را به قتل رسانده، تعداد زيادي از جمله صدها زن و دختر را به گروگان گرفته و عامل آوارگي حدود دو ميليون نفر بوده‌اند.

پايان رسمي‌جنگ دولت کلمبيا با فارک
رئيس جمهوري کلمبيا اعلام کرد که نبرد 50 ساله با چريکهاي فارک همزمان با ذوب آخرين محموله تسليحات منهدم شده اين چريک‌ها، در نهايت تمام شد.به گزارش خبرگزاري فرانسه، خوآن مانوئل سانتوس، رئيس جمهوري کلمبيا در مراسمي‌در "پوندورس"، منطقه‌اي دور افتاده در شمال اين کشور گفت:‌ با انهدام اين محوله تسليحات، نبرد پنج دهه‌اي دولت با چريک‌هاي مسلح انقلابي کلمبيا موسوم به فارک تمام شد و دور جديدي از زندگي و حيات در کشور آغاز شده است. اين يک لحظه تاريخي واقعي در کشور است. ما 198 سال است که يک جمهوري هستيم. هرگز با چنين درگيري بلندمدتي روبرو نبوديم و امروز اين نبرد آخرين نفس‌هايش را کشيد.چريک‌هاي چپ گراي فارک گفته‌اند که در اول سپتامبر 2017 رسما به يک حزب سياسي بدل مي‌شوند و اين گامي‌بزرگ در پيوستن به زندگي غيرنظامي‌و بخشي از جامعه مدني کلمبيا شدن است. ايوان مارکز، يکي از رهبران ارشد فارک در مراسم روز سه شنبه گفت: به زودي کنگره‌اي را براي حزب سياسي جديدي تشکيل مي‌دهيم که "نيروهاي انقلابي آلترناتيو کلمبيا" نام دارد. ما نمي‌خواهيم گذشته را فراموش کنيم.

سفر ترودو به مکزيک براي تقويت قرارداد نفتا
 نخست‌وزير کانادا در ماه اکتبر براي ديدار با رئيس‌جمهوري مکزيک به اين کشور سفر خواهد کرد.به گزارش رويترز، دفتر نخست‌وزيري کانادا  اعلام کرد که «جاستين ترودو» نخست‌وزير اين کشور در ماه اکتبر براي ديدار با «انريکه پنا نيتو» رئيس‌جمهوري مکزيک به اين کشور سفر خواهد کرد. اين نخستين سفر نخست‌وزير کانادا به مکزيک از سال ۲۰۱۵ ميلادي و آغاز مذاکرات سه‌جانبه قرار داد تجارت آزاد آمريکاي شمالي (نفتا) به شمار مي‌رود.رئيس‌جمهوري مکزيک در ژوئن سال ۲۰۱۶ ميلادي در جريان سفر به کانادا با نخست‌وزير اين کشور در شهر اتاوا ديدار کرده بود.گفت‌وگوها براي پيشبردتوافق‌نامه نفتا امروز –چهارشنبه- در واشنگتن برگزاري خواهد شد. دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري ايالات متحده‌امريکا، کانادا و مکزيک را متهم به تلاش براي به دست آوردن مزاياي ناعادلانه براي خود در نقتا کرده بود. کانادا در واکنش به اين سخنان ترامپ اعلام کرده بودکه اگر آمريکا سازوکاري براي حل اختلافات اساسي در نفتا مدنظر دارد، آن را پيشنهاد بدهد.
 اتحاديه اروپا ادعاي توافق برسرگمرک با انگليس را رد کرد
روئساي اتحاديه اروپا ادعاي مقامات انگليسي براي توافق برسر همسان سازي تعرفه‌هاي گمرکي را "تخيل" خواندند. به گزارش گاردين، دولت انگليس قصد کپي برداري از قراردادهاي گمرگي اتحاديه اروپا پس از برگزيت را دارد. اتحاديه اروپا هرگونه توافق برسر اين موضوع را يک معامله تخيلي خوانده است. ترزا مي‌نخست وزير انگليس سعي دارد تا با برقراري توافق تجاري با اتحاديه اروپا از آشوب تجاري با ديگر کشورهاي اروپايي جلوگيري کند. با توجه به ضرر اقتصادي بالاي تغيير تعرفه‌هاي مالياتي ، دولت ترزا مي‌تلاش دارد با توافق خود با سران اتحاديه روال تجاري را حفظ کند.به گفته وزير برگزيت اين توافق باعث مي‌شود تا در دوره انتقالي خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا لندن با پرداخت هزينه‌هاي موقت گمرک مرزي به اتحاديه اروپا از چالش‌هاي اقتصادي ضرر بيشتر نکند.

انتقاد دوباره به اظهارات تازه ترامپ درباره خشونت
در يک بحث تند با خبرنگاران دونالد ترامپ بار ديگر درباره مقصر خشونت‌هاي ويرجينيا تغيير موضع داد و گفت که هر دو طرف درگيري مسئول آن خشونت‌ها هستند. به گزارش واشنگتن پست،دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا، يک روز پس از آنکه تحت فشارهاي زياد مستقيما گروه‌هاي نژادپرست و نئونازي را در تظاهرات شهر شارلوتزويل ويرجينيا محکوم کرد گفت که هر دو طرف درگيري مسئول آن خشونت‌ها هستند. سخنان ترامپ به طور واضح فضاي سياسي موجود را به چالش کشيد. تعدادي از اعضاي دمکرات مجلس نمايندگان آمريکا در نامه اي ضمن ابراز نگراني از رشد تروريسم داخلي در اين کشور و با انتقاد از کوتاهي ترامپ در محکوميت نژادپرستان، خواستار بررسي اين موضوع در کنگره شدند. نانسي پلوسي، چاک شومر ازرهبران حزب دموکرات و سوزان کالينز و جان مکين از حزب جمهوريخواه از سناتورهاي منتقد ترامپ بودند.
رئیس جمهور فرانسه و ترکیه در یک تماس تلفنی درباره حل سیاسی بحران سوریه باهم گفت‌وگو کردند.
به گزارش روسیا الیوم، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از طریق تماس تلفنی درباره اوضاع سوریه باهم گفت‌وگو کردند.کاخ الیزه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد، رئیس جمهور فرانسه بار دیگر ابراز تمایل کرد که با ترکیه پیرامون مسائل مربوط به مبارزه با تروریسم و پیدا کردن راه‌ حل‌های سیاسی همه‌جانبه برای گسترش صلح، ثبات و اتحاد در سوریه گفت‌وگو کند.ماکرون نیز ضمن اشاره بر اینکه اولویت کشورش مبارزه همه‌جانبه با گروه‌های تروریستی است، گفت، جایگزین قانونی برای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه وجود ندارد و برکناری وی از قدرت پیش‌شرط پایان یافتن درگیری در سوریه نیست.فرانسه از زمان ریاست جمهوری ماکرون، اولویت‌های خود را درباره پرونده سوریه مشخص کرده که شامل تثبیت آتش‌بس در سوریه، شکست گروه تروریستی داعش و مذاکره با طرف‌های سوری می‌باشد.علی رغم اینکه اردوغان بارها اعلام کرده تا وقتی اسد در راس قدرت است بحران سوریه حل نمی‌شود، اما ماکرون رفتن وی از قدرت را شرط اولیه پایان این درگیری‌ها نمی‌داند.پیشتر وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده بود که بشار اسد به تنهایی نمی‌تواند بحران سوریه را حل کند.
ارتش لبنان مقرهای داعش در اطراف رأس بعلبک و الفاکهه را هدف حملات توپخانه‌ای قرار داد. به گزارش شبکه خبری المیادین، ارتش لبنان مقرهای داعش در اطراف رأس بعلبک و الفاکهه را هدف قرار داد تا داعش را در این مناطق محاصره کند.
بالگردهای ارتش لبنان حملاتی را با چندین موشک علیه منطقه خربه داوود در رأس بعلبک انجام دادند. ژوزف عون، فرمانده ارتش لبنان نیز در مقر فرماندهی ارتش در رأس بعلبک حاضر شد و با فرماندهانی که رهبری عملیات در این مناطق را برعهده دارند دیدار کرد. ارتش لبنان روز سه شنبه در مناطق مراح، العجرم و وادی حمید پیشروی کرده بود. عملیات ارتش لبنان علیه داعش بعد از عملیات اخیر حزب‌الله علیه جبهه النصره در عرسال صورت می‌گیرد. با پایان آخرین مرحله عملیات آزادی ارتفاعات عرسال، حزب‌الله لبنان خروج از این منطقه در مرز سوریه و تحویل آن به ارتش لبنان را آغاز کرده است. حزب الله به تازگی عملیات آزادی اطراف عرسال را به پایان رسانده و توانست با مذاکره با جبهه النصره و گروه "سرایا اهل الشام" این دو گروه شورشی را از این مناطق بیرون کند. حزب الله لبنان در حال حاضر مشغول پاکسازی مناطق و انتقال تجهیزات خود است تا مناطق آزاد شده را به ارتش تحویل دهد و از این طریق ارتش می‌تواند به مقرهای امن‌تری در مرز با سوریه دست یابد.

در حالی که رهبر کره‌شمالی تصمیم‌گیری درباره حمله به گوآم را به تاخیر انداخته، آمریکا می‌گوید مذاکره با پیونگ‌یانگ به موضع‌گیری کیم جونگ اون بستگی دارد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی تصمیم‌گیری درباره شلیک موشک به سمت گوآم را به تاخیر انداخته و منتظر است ببیند ایالات متحده آمریکا چه خواهد کرد و همزمان آمریکا می‌گوید که هرگونه مذاکره با کره‌شمالی به اون بستگی دارد.ایالات متحده و کره‌جنوبی هم آماده رزمایش‌های مشترک بیشتر هستند که کره‌شمالی را خشمگین‌تر می‌کند و کارشناسان هشدار دادند پیونگ‌یانگ هنوز هم می‌تواند طرح تحریک‌آمیزش را جلو ببرد.رهبر کره‌شمالی دوشنبه در اولین حضورش در انظار عمومی پس از دو هفته به فرماندهی ارتش کشورش رفت و طرحی برای شلیک چهار موشک برای فرود آمدن در نزدیکی گوآم را بررسی کرد. با این وجود مقام‌های آمریکایی در روزهای اخیر لحن نرم‌تری گرفته‌اند. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه در پاسخ به خبرنگاران گفت: تصمیم با کیم جونگ اون است که بخواهد با آمریکا وارد مذاکره شود. ما همچنان مایل هستیم که راهی برای مذاکره پیدا کنیم اما این مساله به او بستگی دارد.هدر ناوئرت،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که تصمیم کره‌شمالی برای تعویق در تصمیم‌گیری کافی نیست.
نگراني صندوق بين المللي پول از وضعیت چين وارد فاز جدیدی شد؛
گروه بين الملل – فاطمه مهتدي : سيستم مالي و بانکي چين همچنان پس از اعمال اصلاحات از سوي مقامات پکن باعث نگراني کارشناسان بين المللي نسبت به بروز يک بحران مالي ديگر شده است اين ترس درحالي رخ مي‌دهد که کشور چين با مشکلات سياسي با کشورهاي همسايه نيز درچالش است.
 استراتژي اعتباراقتصادي چين از سوي صندوق بين المللي پول به عنوان يک خطر روبه رشد در شکل دادن به بحراني اقتصادي مطرح شده است.
صندوق بين المللي پول با هشدار نسبت به رشد بدهي‌هاي چين آنرا خطرناک خواند و اعلام کرد که اين هزينه باعث ضرر به رشد اقتصادي و در نهايت يک بحران مالي است.صندوق بين المللي پول در گزارش سالانه سلامت اقتصاد درباره دومين اقتصاد بزرگ جهان تاکييد کرد که گسترش رشد در چين در سال2017 هزينه‌هايي چون افزايش سقف بدهي‌هاي اعتباري در بخش خصوصي و افزايش استفاده از ابزارهاي پيچيده مالي بوده است.درحاليکه صندوق بين المللي پول چشم انداز خود از رشد اقتصادي چين در سال 2017 را از 6.2 درصد به 6.7 درصد افزايش داده است، تاکييد دارد که اين امر پس از سياست گذاريهاي سخت و فشارهاي پکن براي اولويت قراردادن هدف رشد بالا بر کيفيت توليد اقتصادي بوده است.دولت چين وعده داده تا رشد اقتصادي را بين سالهاي 2010 تا 2020 افزايش دهد و آماده افزايش ناگهاني بدهي اعتباري در بخش غير مالي است تا به هدف خود برسد.
 بدهي اعتباري چين از سال گذشته ميلادي تا کنون چهاربرابر شده است و به 28 تريليون دلار رسيده است.به گفته صندوق بين المللي پول مقياس بدهي‌ها در توليد ناخالص داخلي تا سال 2022 از 235 درصد به 300 درصد خواهد رسيد.پيشتر در گزارش اين سازمان بدهي چين 270 درصد از توليد ناخالص داخلي اين کشور را به خود اختصاص داده بود.صندوق بين المللي پول انتظار دارد اقتصاد چين در سرعتي متوسط 6.4 درصد در سه سال آينده رشد داشته باشد.
صندوق بين المللي پول همچنين نگراني‌هاي خود درباره رشد بخش بانکي چين را که اکنون بزرگترين بخش بانکي در جهان است ابراز داشت.بخش بانکي چين 310 درصد از توليد ناخالص داخلي را به خود اختصاص داده است که سه برابر ميانگين در بازارهاي نوظهور است.اين رشد سريع هم در بدهي‌ها و هم در اقتصاد باعث پيچيدگي خواهد شد و خطر بحران اقتصادي را بيشتر مي‌کند.
دراين ميان پکن انتقادات صندوق بين المللي پول را رد مي‌کند و اعلام کرده که چشم انداز خوب اقتصادي سال 2017 نتيجه توازن اقتصاد و اصلاحات دولت است و نه تکيه به بدهي‌هاي اعتباري.
آمريکا بزرگترين بدهکار چين
منابع خبري چين اعلام کردند که‌امريکا به دليل شرايط اقتصادي نامناسب و چالش‌هايي پيش رو، با بيش از يک هزار و 146 ميليارد دلار بدهي به چين، بزرگترين کشور بدهکار به اين کشور آسيايي است. آمارهاي رسمي‌منتشر شده نشان مي‌دهد که ميزان اوراق قرضه اي که پکن هم اکنون از آمريکا در اختيار دارد به يک هزار و 146 ميليارد و 500 ميليون دلار رسيده و اين مسئله باعث شده چين بزرگترين کشور طلبکار از آمريکا لقب بگيرد.
داده‌ها نشان مي‌دهد که چين در ماه ژوئن (خرداد - تير) 44 ميليارد و 300 ميليون دلار اوراق قرضه ملي آمريکا را خريداري کرده و اين پنجمين ماه پي در پي اين اقدام است.تارنماي «يي سي» چين روز چهارشنبه به نقل از گزارش وزارت خزانه داري بازرگاني آمريکا مي‌نويسد که در همين ماه، ژاپن نيز 20 ميليارد و 500 ميليون دلار قروض ملي آمريکا را فروخت و مبلغ نگهداري قروض اين کشور به يک هزار و 9 ميليارد و 800 ميليون دلار کاهش يافت.
پيش از اين ژاپن در ماه اکتبر (مهر - آبان) سال گذشته از چين فراتر رفته و بزرگترين طلبکار قروض ملي آمريکا شده بود.
در اين گزارش از کشورهاي ژاپن، انگليس و سوييس به عنوان ديگر کشورهاي طلبکار از آمريکا ياد شده
است.
تا پايان ماه ژوئن، مبلغ کل نگهداري قروض ملي آمريکا از سوي طلبکاران خارجي حدود 6 هزار و 171 ميليارد و 300 ميليون دلار بود که دو کشور چين و ژاپن بيش از يک سوم اين مبلغ را در اختيار خود دارند.چين سال گذشته ميلادي براي اينکه اين وضعيت را تغيير دهد اقدام به کاهش خريد اوراق قرضه کرد اما اين اقدام فقط 2 ماه ادامه داشت و پس از آن بار ديگر براي چهار ماه ميزان خريد اوراق قرضه‌امريکا از سوي چين فزوني
 گرفت.
«يي سي» مي‌نويسد: اين ميزان اوراق قرضه براي چين اهميت زيادي دارد و چين بر اساس فعال بودن و پويايي بازار اين رقم را بعضا کاهش يا افزايش مي‌دهد.افزايش بدهي‌هاي دولت آمريکا به کشورهاي مختلف جهان در حالي صورت مي‌گيرد که لشگرکشي‌هاي اين کشور به نقاط مختلف جهان و مشارکت مستقيم در چندين جنگ و تهاجم وحشيانه به کشورها موجب بي ثباتي در اقتصاد بيمار آمريکا شده
 است.
اين در حاليست که هم اکنون اختلافات تجاري و اقتصادي بر مناسبات پکن - واشنگتن با امضاي سند بررسي رويکردهاي تجاري چين از سوي دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريکا سايه افکنده و روابط بازرگاني و همچنين سياسي دو کشور را تحت الشعاع قرار داده است.
رييس جمهور آمريکا روز دوشنبه سندي را امضا کرده است که بر اساس آن به نماينده تجاري اين کشور اختيار داده مي‌شود رويکرد تجاري چين را مورد بررسي و کنکاش قرار دهد و تحقيقات در زمينه حقوق مالکيت معنوي مانند انتقال فناوري چين را آغاز کند.
تنش‌ مرزي مجدد ميان چين و هند
تنش بين هند و چين نيز از ديگر مشکلاتي است که مي‌تواند در آينده اقتصادي اين دو کشور تاثيرگذار باشد.مقام‌هاي ديروز اعلام کردند، نيروهاي هندي و چيني در يک منطقه مورد مناقشه در هيماليا درگيري کوتاهي داشتد ک به تنش‌هاي ماه‌هاي اخير ميان ارتش‌هاي دو کشور دامن
 مي‌زند.
 به گزارش خبرگزاري فرانسه، يک مقام وزارت دفاع هند اعلام کرد، نيروهاي چيني به سمت نيروهاي هندي در نزديکي درياچه پانگونگ که منطقه گردشگري مهمي‌در منطقه کوهستاني لاداخ است، سنگ‌پرتاب کردند. او گفت،‌ سربازان چيني دو بار براي ورود به اراضي هند تلاش کردند اما عقب رانده شدند. اين مقام افزود: حادثه چندان مهمي‌رخ نداد. چيني‌ها تعدادي سنگ پرتاب کردند اما اوضاع فورا تحت کنترل درآمد. مساله زماني حل شد که نيروهاي هندي و چيني هر دو مواضع قبلي خودشان بازگشتند.
پليس در ايالت جامو و کشمير واقع در شمال هند جايي که لاداخ واقع است، گفت درگيري در امتداد اين مرز موسوم به خط کنترل واقعي (LAC) معمول است. تازه‌ترين درگيري ميان نيروهاي هند و چين در بحبوحه مناقشات جاري طرفين بر سر يک فلات استراتژيک در هيماليا رخ داده است. آن درگيري که هزاران کيلومتر دورتر ميان آنها به وجود آمده، بيش از دو ماه است که ادامه دارد. دردسرهاي مرزي ماه ژوئن و زماني ايجاد شد که سربازان چين توسعه جاده‌اي در امتداد اراضي دوکلام را آغاز کردند. اين منطقه محل مناقشه ميان چين و بوتان است.