صنايع دستي را تجاري کرديم  
معاون صنايع دستي کشور مي‌گويد: تغيير انگاره صنايع دستي از يک حوزه صرفا نوستالژيک به يک حوزه تجاري به روز، مهمترين دستاورد ما در دولت تدبير و اميد است و اين امر توان مديريت و رقابت جهاني را به ما داده است. بهمن نامور مطلق در گفت و گو با ايرنا درباره بيست و هشتمين نمايشگاه ملي صنايع دستي اظهار کرد: ما واگذاري غرفه‌ها و حضور در نمايشگاه‌ها را از رايگان بودن صرف، خارج کرديم؛ چون معتقد بوديم که نمايشگاهها علاوه بر خاصيت ترويجي بايد کم کم به رويدادهاي تجاري هم تبديل شوند. بيست و هشتمين نمايشگاه ملي صنايع دستي از اول تا هفتم شهريورماه 1396 درمحل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران برگزار مي‌شود.

 بوم‌گردي در کيش رونق مي‌گيرد
رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي در آيين بهره‌برداري از فاز اول طرح بازپيرايي سفين قديم تأکيد کرد که رونق اقتصادي و اشتغال‌زايي از مزاياي اين پروژه گردشگري براي بوميان کيش است.  به‌گزارش ميراث‌آريا به‌نقل از ايلنا، علي‌اصغر مونسان معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در مراسم افتتاح فاز اول طرح باز پيرايي سفين قديم که با حضور امام جمعه کيش، امام جماعت اهل تسنن، مسئولان محلي و بوميان جزيره ديروز 24 مرداد 96 برگزار شد کار کردن در بافت‌هاي با هويت، بافت‌هاي قديمي‌و سنتي را داراي شرايط ويژه‌اي دانست. او افزود: «بهسازي بافت‌هاي قديمي‌شرايط خودش را دارد و بايد در اجراي اين پروژه‌ها از فرهنگ اين مناطق نيز مراقبت کرد.»

سفر آمريکايي‌ها به ايران متوقف نشده است
«سفر گردشگران آمريکايي به ايران متوقف نشده و وزارت خارجه کشورمان روند پيشين خود را در صدور ويزا براي اتباع اين کشور تغيير نداده است. تعداد گردشگراني هم که‌امسال از ايالات متحده به ايران سفر کرده‌اند کمتر از سال گذشته نبوده است.» اين‌ها اظهارات رييس جامعه تورگردانان ايران پس از جوي است که وزارت خارجه‌امريکا با تمديد و بروز رساني هشدارهاي امنيتي‌اش درباره‌ي سفر به ايران، پديد آورده است.  ابراهيم پورفرج گفت: وزارت خارجه ايران با وجود همه‌ي تهديدها و اقدامات خلاف برجام که دولت آمريکا انجام داده، واکنشي در بخش سفر اتباع اين کشور بويژه گردشگران آمريکايي به ايران نداشته و همان رويه‌ي پيشين را حفظ کرده است.



معاون توسعه روستايي رياست جمهوري خبر داد:
معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري بابيان اينکه بيش از پنج هزار روستا که داراي زمينه گردشگري بودند شناسايي کرده‌ايم،گفت:از اين تعداد، هزار روستا که داراي آثار تاريخي بيش از دوهزار سال و يا صنايع دستي خاص هستند را بطور ويژه مورد توجه قرار داده‌ايم.
به گزارش ايسنا سيد ابوالفضل رضوي ضمن اشاره به اهميت صنعت گردشگري وپردرآمد دانستن اين صنعت براي کشور،اظهار کرد: موضوع گردشگري در ايران چند سالي است که مورد توجه مردم و مسئولين قرار گرفته است که تاکنون نسبت به درآمدزايي آن غفلت داشتند. وي ادامه داد: نخست بايد بپذيريم گردشگري جزو خدمات نيست بلکه صنعت پردرآمد و فرهنگ ساز است که در روستاهاي ايران موضوع گردشگري به طور جد مورد غفلت قرار گرفته است.در حقيقت در روستاها آثار تاريخي فراوان چند هزار ساله داريم. معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري درباره گردشگري طبيعت اظهار داشت: گردشگري طبيعت يکي از مهمترين و پردرآمدترين بخش‌هاي توريست گردي است. به همين دليل در سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي توافقي بين معاونت رئيس در سازمان گردشگري و معاونت توسعه روستايي براي موضوع صنايع دستي و گردشگري روستايي امضا شد. وي افزود: انشاالله بر اثر اين توافق هزار روستاي گردشگري را امسال به صورت جدي مورد توجه قرار دهيم. با تعريفي که وجود دارد حدود ۳۸ هزار روستا وجود دارد در حالي که کل آبادي‌ها و روستاهاي کشور ۶۳ هزار است که نسبت به اول انقلاب کاهش چشمگيري داشته است و يکي از دلايل کاهش آن بي توجهي به موضوع گردشگري در روستاها است. رضوي در خاتمه سخنانش در يک برنامه راديويي درباره گردشگري روستايي و مصاديق آن اظهار کرد: روستايي که داراي طبيعت زيبا است، بايد مورد توجه قرار گيرد به طوري که برخي از ويژگي‌هاي آنها در بعضي از کشورها وجود ندارد اما متاسفانه مردم براي ديدن شبيه به آن با چند درجه پايين تر، به کشور ترکيه و برخي کشورهاي ديگر سفر مي‌کنند.
اثرات مثبت اقتصادي گردشگري روستايي
رضا اورمزدي کارشناس حوزه گردشگري معتقد است امروزه نقش گردشگري در کمک به توسعه ي نواحي داراي جاذبه‌هاي گردشگري بر همگان آشکار شده است. گردشگري روستايي يکي از اشکال گردشگري است که هر روز بر ميزان توجه و تاکيد بر آن در برنامه ريزي‌هاي روستايي و منطقه اي افزوده مي‌شود. گردشگري روستايي گستره اي فراگير از فعاليت‌ها، خدمات و تسهيلات را شامل مي‌شود که به وسيله ي روستاييان براي تفريح، استراحت، جذب و نگهداشت گردشگران در نواحي روستايي صورت مي‌گيرد و مي‌تواند گردشگري کشاورزي، گردشگري مزرعه، گردشگري طبيعي، گردشگري فرهنگي، گردشگري جنگل و اکوگردشگري را نيز در بر داشته باشد. بنابراين بخش توريسم به عنوان بخشي مولد در زمينه ي کسب درآمد و ايجاد اشتغال، در اقتصاد کشورها نقش بسزايي دارد. به طوري که بسياري از کشورها به صنعت پوياي توريسم به عنوان منبع اصلي درآمد، اشتغال زايي، رشد بخش خصوصي و توسعه ي ساختارهاي زير بنايي نگاه مي‌کنند. اين صنعت در دهه‌هاي اخير به سرعت در حال رشد بوده است و انواع متعدد آن، از جمله توريسم روستايي، اکوتوريسم و صنايع دستي که بيش تر نمونه‌هاي مربوط به محيط طبيعي و روستا هستند نيز، از اقبال و توجه بسياري برخوردار شده‌اند. توسعه ي پايدار گردشگري روستايي، به مثابه ي بخشي ارزشمند و روبه پيشرفت در زمينه‌هاي اقتصادي مطرح است و در زمينه‌هاي سرمايه گذاري، با توجه به دست رس بودن منابع، پايين بودن قيمت‌ها و کوچک بودن طرح‌ها در مقايسه با ديگر طرح‌ها ي گردشگري، خطرات و هزينه‌هاي کمتري دارد.  معمولا گردشگري روستايي اثرات مثبت اقتصادي در جامعه ميزبان بجا مي‌گذارد اما با تدابير اصولي بايد شناخت کافي از منابع و بنيان‌هاي توسعه پايدار کسب نمود، زيرا با ادامه روند و تحليل منابع طبيعي، تغيير و تحول چشم اندازهاي روستايي، مهاجرت افراد بومي‌از روستا و تخريب محيط زيست، جامعه ميزبان متحمل اثرات منفي خواهد شد. سوتيتر: روستايي که داراي طبيعت زيبا است، بايد مورد توجه قرار گيرد به طوري که برخي از ويژگي‌هاي آنها در بعضي از کشورها وجود ندارد اما متاسفانه مردم براي ديدن شبيه به آن با چند درجه پايين تر، به کشور ترکيه و برخي کشورهاي ديگر سفر مي‌کنند

رويداد تبريز 2018 فرصتي تکرار نشدني است که نقش رسانه در روشنگري و اطلاع رساني براي برگزاري هر چه بهتر آن غيرقابل اغماض و تلاش براي استفاده حداکثري از ظرفيت‌هاي رسانه در اين ارتباط ضروري است.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي‌آذربايجان شرقي در گفت و گو با ايرنا با بيان اينکه در جهان ارتباطات و جامع اطلاعاتي چشم پوشي از نقش رسانه غيرعاقلانه و غيرمنطقي است، گفت: در جهان کنوني رسانه نقش بي بديلي در توليد و انتقال اطلاعات و گسترش آگاهي‌هاي عمومي‌ايفا مي‌کند. محمد محمدپور، افزود: رويداد مهم تبريز 2018 فرصت مغتنمي‌نه تنها تبريز و آذربايجان بلکه براي کل ايران به شمار مي‌رود. وي اظهار کرد: لازم است توانمندي‌ها، فرصت‌ها، جاذبه‌ها و ميراث فرهنگ کهن ايران و آذربايجان به جهان شناسانده شود و اين رسالت و وظيفه مهم بر دوش اصحاب رسانه است. مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي‌آذربايجان شرقي يادآوري کرد: هم در مرحله پايش و توليد اطلاعات و هم در مرحله تدوين و انتشار اطلاعات مربوط به کشور و تبريز و هم اتفاقات و رويدادهايي که به بهانه انتخاب تبريز به عنوان پايتخت گردشگري جهان اسلام روي مي‌دهد، رسانه‌ها رسالت دارند.
با انتصاب علي‌اصغر مونسان به عنوان يازدهمين رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، عده‌اي از مسئولان و فعالان اين عرصه، انتخاب او را شايسته و مناسب براي بهبود وضعيت گردشگري کشورمان دانستند.
به گزارش خبرآنلاين محمدعلي فرخ‌مهر رئيس اتحاديه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌هاي استان تهران با بيان اين كه انتخاب رئيس‌جمهوري براي سازمان ميراث‌فرهنگي قطعا پس از مطالعه و بررسي صورت گرفته و مورد تاييد است، گفت: مونسان سوابق خوب و درخشاني در مديريت اجرايي و منطقه آزاد کيش دارد و جزو مديران نمونه بوده که بي‌شک در مديريت سازمان ميراث‌فرهنگي اثرگذار خواهد بود. جمشيد حمزه‌زاده رئيس جامعه هتلداران ايران هم با بيان اين كه سوابق مديريتي مونسان، نشان مي‌دهد که او فردي مردم‌دار و اهل تعامل است، گفت: تعامل با بخش خصوصي گردشگري موضوعي بسيار مهم در اين حوزه است که با توجه به روحيه خوب مونسان در اين مورد، ما به دوره مديريت ايشان خوش‌بين هستيم.  حميدرضا حريري رئيس اتحاديه صادرکنندگان صنايع‌دستي گفت: در دولت يازدهم صنايع‌دستي متحول شد و جان تازه‌اي گرفت.
سازمان ميراث فرهنگي
 در پي تعريف درآمدهاي پايدار باشد

رييس فراکسيون ميراث فرهنگي و گردشگري مجلس معتقد است اگر رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي ظرفيت قانون برنامه ششم در حوزه گردشگري و آيين‌نامه‌هاي اجرايي آن را هرچه سريعتر تدوين کند، مي‌توان تحول اساسي در حوزه گردشگري داشت.  جبارکوچکي نژاد در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به انتصاب علي‌اصغر مونسان رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي گفت: با توجه به اينکه رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در منطقه آزاد سابقه مديرعاملي و فعاليت داشته و يک چهره ملي است، نگاه وي به بحث‌هاي گردشگري در کيش، نگاه خوبي بود و اميدواريم ايشان بتواند به عنوان يک نيروي جديد در حوزه گردشگري تلاش ويژه‌اي داشته باشد. نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي‌در مورد اولويت‌هاي مهم سازمان ميراث فرهنگي با توجه به انتخاب رئيس جديد معتقد است اگر وي بتواند ظرفيت قانون برنامه ششم توسعه کشور که ماده‌هاي 98، 99 و 100 آن مربوط به حوزه گردشگري است را اجرايي کند و آيين‌نامه‌هاي اجرايي آن را سريع و به درستي تنظيم کند و همچنين براي قانون بودجه، آينده و حتي وزارت گردشگري نيز کمک کند، مي‌توان يک تحول اساسي در حوزه گردشگري شاهد بود. نايب رييس فراکسيون محيط زيست مجلس در مورد هدف‌گذاري‌هايي که با آنها به درآمد مي‌رسيم افزود: درآمد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شامل درآمدهاي داخلي و بحث گردشگران خارجي است و در بحث درآمدها بيشتر بايد به درآمد از طريق گردشگران خارجي توجه شود.

اثر ملي 500 ساله مازندران زير تيغ مرمت غيراصولي
دوستداران ميراث تاريخي و فرهنگي شهر آمل به بازسازي غيراصولي يک اثر ملي و تاريخي در اين شهر اعتراض کردند. به گزارش ايسنا، بقعه شمس آل رسول با قدمتي بالغ بر 500 سال در محله پائين بازار، در خرابه‌هاي شهر قديم واقع شده و اين اثر در تاريخ ۳۰ خرداد ۱۳۵۸ با شماره ثبت ۱۰۵۷ به‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. اين بنا از وسعت قابل ملاحظه‌اي نسبت به بناهاي دوره خود برخوردار است. بقعه به صورت چهار گوشه و گنبد مخروطي است و گنبد آن دو پوش است که هر دو پوش آن در اثر زلزله و عوامل جوي منطقه خراب شده است. بناي اين برج از آجرهاي با ابعاد و اندازه‌هاي مختلف ساخته شده است که تاريخ‌گذاري بنا را از راه مصالح شناسي دچار مشکل مي‌کند، اما با توجه به شکل کلي و شباهت بسيار آن با برج‌هاي شناخته شده در منطقه، از آثار قرن هشتم هجري دانسته شده است. ميثم فلاح، باستان شناس و مدرس اين رشته و از فعالان باستان شناسي در آمل درباره اعتراض دوستداران آثار تاريخي شهر آمل به ايسنا گفت: شناسنامه و پيشينه بقعه شمس آل رسول، در بخش بافت قديمي‌کهن شهر آمل بر هيچ فردي پوشيده نيست. وي اظهار کرد: نحوه مرمت و بازسازي بنا، ايراد بسياري دارد. سقف تيرآهني با اثر همخواني ندارد زيرا طول و عرض بنا بايد مقياسي داشته و متناسب باشد.