بهره برداري از ۹۱۹ کيلومتر خط ريلي جديد   
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: در سال جاري ساخت ۹۱۹ کيلومتر مسير ريلي جديد به پايان مي‌رسد که اين اقدامات معادل عملکرد ۵ ساله اقدامات در حوزه ريلي است و يک دوره طلايي در بخش راه آهن کشور محسوب مي‌شود.
خيرالله خادمي، مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل اظهار داشت: وزارت راه وشهرسازي در سال ۹۲ براي تسريع در تکميل و ساخت پروژه‌هاي وسعه شبکه ريلي کشور، اولويت بندي اي انجام داد که براساس اين اولويت بندي‌ها بتوانيم پروژه‌هاي با اهميت را در دوره زماني کوتاه تري به بهره برداري برسانيم.

۴۰۰۰ واحد مسکن مهر آماده افتتاح شد  
مديرعامل شرکت عمران پرديس خواستار تسريع خدمات‌رساني به واحدهاي آماده افتتاح مسکن مهر اين شهر شد و گفت: ۱۳۰ ميليارد تومان از محل اوراق خزانه اسلامي‌براي پروژه‌هاي مسکن مهر هزينه شده است.  سعيد غفوري افزود: اين مبالغ براي آماده‌سازي، خدمات زيربنايي و روبنايي واحدهاي مسکن مهر هزينه شده است. وي با بيان اين‌که حدود 4000 هزار واحد مسکن مهر براي هفته دولت آماده افتتاح شده است، افزود:‌ از دستگاه‌هاي خدمات‌رسان مي‌خواهيم سرعت خدمات‌رساني خود به واحدهاي تکميل شده مسکن مهر را افزايش دهند تا بتوانيم بر اساس برنامه‌ريزي صورت گرفته اين واحدها را افتتاح و به متقاضيان تحويل دهيم.

پيشنهاد وزارت راه و شهرسازي در دولت تصويب شد  
هيئت وزيران در مصوبه‌اي شرايط جديد شماره‌گذاري خودروهاي وارداتي در ازاي اسقاط خودروهاي‌فرسوده را ابلاغ کرد. بر اساس جداول ابلاغي دولت، براي شماره گذاري خودروهاي سواري و وانت وارداتي با مصرف سوخت(در ۱۰۰ کيلومتر چرخه ترکيبي) بيش از ۵ ليتر بين ۲ تا ۸ خودرو فرسوده بايستي اسقاط شود. در اين بين عوارض پرداختي براي خودروهاي بنزين سوز ۱۰ درصد ارزش گمرکي خودرو وارداتي تعيين شده است. همچنين براي خودروهاي با مصرف سوخت کمتر از ۵ ليتر نيازي به اسقاط خودروهاي داخلي نيست اما همچنان ۱۰ درصد ارزش خودرو وارداتي به عنوان عوارض واردات خودروهاي بنزين سوز بايستي پرداخت شود.



با اجرای طرح «بی.آی.ام» صورت می‌گیرد؛
معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اين مطلب که تلاش دولت، ايجاد رونق واقعي بازار مسکن و نه رونق سفته‌بازانه و دخالت دولت در بازار مسکن است، گفت: در يک دهه آينده، بزرگ‌ترين تحول صنعت ساختمان در ايران در اين بخش (بي‌آي‌ام) اتفاق خواهد افتاد، به اين جهت که کل‌نگر و چتري بزرگ است که همه فعاليت‌هاي مفيدي که در صنعت ساختمان انجام مي‌شود اعم از ارايه خدمات، محصولات و صدور خدمات مهندسي را پوشش مي‌دهد.
 حامد مظاهريان معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي به تحليل خود از هفدهمين نمايشگاه بين المللي صنعت ساختمان پرداخت و گفت: به نظر مي‌رسد که بايد ارتباط بيشتري براي هماهنگي بين ذي‌نفعان صنعت ساختمان و برگزارکنندگان نمايشگاه صنعت ساختمان وجود داشته باشد و وضعيت کنوني با وضعيت ايده‌آل فاصله دارد. معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه برخي از نهادهاي غيردولتي و شرکت‌هايي که فروشنده محصولات ساختماني نيستند براي حضور در نمايشگاه با مشکلاتي روبه‌رو هستند، افزود: بايد مصرف‌کنندگان و ديگر دستگاه‌هايي که مرتبط با صنعت ساختمان هستند در سياستگذاري‌هاي نمايشگاه صنعت‌ساختمان موثرتر ديده شوند و در عين حال، درباره سياست‌هاي برگزاري نمايشگاه نيازمند بازنگري هستيم تا بتوانيم در سال‌هاي آتي نمايشگاه را با کيفيت بهتري از سال جاري برگزار کنيم. معاون وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه نمايشگاه صنعت ساختمان براي مردم نام آشنايي است و مخاطبان آن فراتر از متخصصان اين صنعت هستند، در مورد وضعيت کنوني بازار مسکن، گفت: خوشبختانه هم اکنون، بازار، از رونق سفته‌گرايانه به سمت رونق واقعي، حرکت کرده است و در اين مورد، بسيار خوش‌بين هستيم.
پيش‌نشانه‌هاي رونق مسکن
مظاهريان ادامه داد: ايستادگي در طي چند سال گذشته و در دولت يازدهم براي اينکه رونق در بازار از نوع رونق سفته‌گرايانه نباشد، کمک بسياري کرده است و هم‌اکنون نيز پيش‌نشانه‌هاي رونق واقعي و مبتني بر نياز واقعي مردم و مصرف‌کننده را در بازار شاهد هستيم که اين وضعيت به ثبات بازار کمک مي‌کند. معاون وزير راه و شهرسازي گفت: دوران ايده‌آلي در صنعت ساختمان طي نمي‌شود اما وضعيت فعلي، تضميني براي يک دوره پايدار براي يک دهه پيش‌رو است. مظاهريان همچنين درباره برنامه‌هاي دولت براي صنعتي‌سازي صنعت ساختمان، نکاتي را ارايه کرد و گفت: صنعت ساختمان در کشور ما يک صنعت خصوصي است و به غير از يک دوره تاريخي که دخالت دولت، بازار را به هم زد، خوشبختانه همواره مبتني بر نظام بازار و دخالت بخشي خصوصي بوده است. معاون وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اين مطلب که همواره عرضه و تقاضا، تعيين‌کننده بازار صنعت‌ساختمان است، گفت: اگر محصولات ارايه‌شده، باکيفيت باشند به راحتي مي‌تواند در بازار، مصرف‌کنندگان خود را پيدا کند. اهداف صنعتي‌سازي کاهش هزينه و سرعت بيشتر است و محصولاتي که با اين ويژگي‌هاي ساخته مي‌شوند طرفداران خود را دارند و در بازار موردتوجه مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان قرار مي‌گيرد. به گفته وي، صنعتي‌سازي مزيت نسبي را براي سازنده ايجاد مي‌کند تا بتواند با سرعت بيشتري ساخت و ساز را انجام دهد و زودتر بتواند سرمايه را به گردش بيندازد و درعين‌حال، ايمني بيشتري نيز دارد. همچنين، صنعتي‌سازي واقعي حتي هزينه‌هاي پس از ساخت را نيز کاهش مي‌دهد. مظاهريان با تاکيد بر اينکه صنعتي‌سازي در جاهايي نياز به بحث‌هاي ترويجي در جامعه دارد، گفت: بحث‌هاي ترويجي کمک مي‌کند تا مصرف‌کننده اين خدمات، ويژگي‌هاي اين نوع از خدمات را بهتر درک کند و بداند که مزيت‌هاي نسبي صنعتي‌سازي چيست. در اين راه و در گسترش مباحث ترويجي در جامعه نيز نمايشگاه‌هاي صنعت ساختمان نقش عمده‌اي دارند. اما در عين حال بايد اين نکته را مدنظر قرار دهيم که بايد ارايه محصولات به صورت واقعي باشد و خريدار، آثار اين خدمات را درک کند و اين اطمينان را حاصل کند که محصولات صنعتي جديد ساختماني، نيازهايش را پاسخ مي‌دهد. معاون وزير راه و شهرسازي گفت: در بازديدهايي که از برخي غرفه‌هاي نمايشگاه هفدهم صنعت ساختمان داشتم شاهد بودم که بسياري از شرکت‌هاي ساختماني که محصولات باکيفيت و حرفه‌اي را ارايه مي‌دهند در صنعت شيشه، سازه‌هاي فولادي و... رضايت نسبي از صنعتي‌سازي دارند. معتقدم زمانيکه خدمات ساختماني باکيفيت ارايه شود آن وقت راه ورود به بازارهاي جهاني نيز گشوده خواهد شد.  
تلاش دولت براي استقرار بي‌آي‌ام در ايران
وي افزود: آنچه که دولت دنبال مي‌کند و جزو وظيفه دولت است اين نيست که مثلا بخواهد به يکباره از محصولي حمايت کند. بلکه وزارت راه و شهرسازي بر روي BIM که يک ايده کل‌نگر براي صنعت ساختمان است و صنعتي‌سازي نيز بخشي از آن به شمار مي‌رود، تمرکز کرده است. مظاهريان ادامه داد: بي‌آي‌ام تلاش مي‌کند تا تمامي‌اطلاعات ساختماني را با هم هماهنگ کند و قطعا در بي‌آي‌ام، صنعتي‌سازي مي‌تواند نقش داشته باشد و واقعي شود. در همه جاي دنيا نيز ترويج بي‌آي‌ام و پياده‌سازي آن وظيفه دولت‌ها است و خارج از توان بخش خصوصي دانشگاهي است. در واقع، بخش‌هاي خصوصي دانشگاهي همکاران اصلي بي‌آي‌ام هستند اما اين دولت است که در حقيقت بايد براي استقرار بي‌آي‌ام ايران اقدام کند. معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه، اجرايي‌کردن بي‌اي‌ام در ايران آغاز شده و گام‌هاي اوليه نيز براي آن برداشته شده است، گفت: عزم‌جدي در وزارت راه و شهرسازي وجود دارد که بتواند در جهت، اجرايي کردن بي‌آي‌ام در ايران، گام‌هاي جدي بردارد. در استقرار بي‌آي‌ام ايران، تجربه‌هاي جهاني بسيار مهم هستند و توصيه من به همه فعالان بخش ساختماني اين است که بي‌آي‌آم را جدي بگيرند. مظاهريان ادامه داد: پيش‌بيني من اين است که در يک دهه آينده، بزرگ‌ترين تحول صنعت ساختمان در ايران در اين بخش (بي‌آي‌ام) اتفاق خواهد افتاد. به اين جهت که کل‌نگر و چتري بزرگ است که همه فعاليت‌هاي مفيدي که در صنعت ساختمان انجام مي‌شود هم در ارايه خدمات، محصولات و صدور خدمات مهندسي را پوشش مي‌دهد و به همين دليل نيز، فکر مي‌کنم بايد تمرکز جدي در مورد بي‌آي‌ام انجام بگيرد. وي در پاسخ به اين پرسش که برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي براي رونق مسکن چيست؟، گفت: ما بايد تفاوتي بين رونق سفته‌بازي با رونق واقعي قائل باشيم. عموما رونق سفته‌بازي، اينگونه است که با دخالت در بازار، تزريق منابع مالي و اجراي سياست‌هاي منع يا تشويق مي‌شود رونق صوري در بازار، ايجاد کرد. ما در طول ۴۰ سال گذشته دوران رکود و رونق را توامان داشتيم. به عنوان نمونه، شاهد بوديم که در سال ۸۶، ناگهان با افزايش ۶۰ درصدي قيمت مسکن روبه‌رو شديم. اين افزايش قيمت به گونه‌اي رخ داد که رونق واقعي را در بازار ايجاد نکرد. به همين دليل نيز رکود بلافاصله شروع مي‌شد. معاون وزير راه و شهرسازي گفت: آنچه که سياست دولت يازدهم بود و در دولت دوازدهم نيز تداوم پيدا مي‌کند ايجاد رونق واقعي در بازار مسکن است. بدين‌معنا که مسکن از يک کالاي سرمايه‌اي تبديل به بازاري شود که نياز مصرف‌کننده را پاسخ دهد. اگر بتوانيم اين سياست را تداوم بدهيم آن وقت شاهد افزايش قيمت‌هاي ناگهاني و بي‌منطق نخواهيم بود و سود معقول و منطبق با شرايط بازار ايجاد مي‌شود. در اين حالت، مصرف‌کننده واقعي که همان مردم هستند راضي هستند و منفعت لازم نيز عايدشان خواهد شد. مظاهريان تاکيد کرد: هدف نهايي اين است که در نهايت بتوانيم به خواسته عمومي‌مردم که داشتن مسکن ايمن و در توان مالي‌شان هست پايبند باشيم. بنابراين بايد شرايط بازار را در وضعيت ثبات نگه داريم. در حال حاضر، قيمت مسکن کمتر از نرخ تورم است و بنابراين برنده اين بازار، مصرف‌کننده و خانوار ايراني است.
بي‌آي‌ام، تضمين‌کننده رقابت در بازار جهاني است
وي ادامه داد: اگرچه اين روش شايد به نظر برسد که ممکن است منابع را محدود کند، يا سبب شود تا کارخانه‌ها با ظرفيت کمتري در اين شرايط کار کنند اما بپذيريم که اين روش مي‌تواند در يک دهه، تضمين کننده رقابت در بازار باشد. مظاهريان يادآور شد: در دوران افزايش قيمت ناگهاني و رونق سفته‌بازانه شاهد بوديم که کيفيت قرباني مي‌شد. زيرا همه مي‌خواستند اين محصول (مسکن) را که سود زيادي داشت به پايان برسانند و بفروشند به همين دليل نيز عموما، کيفيت قرباني مي‌شد. اما در حال حاضر، چه خريدار و چه سازنده‌هاي انبوه، قدرت خوبي براي مذاکره در بازار دارند و اين کمک مي‌کند تا محصولاتي که توليد مي‌شود با کيفيت مناسبي ارايه شود. وي تاکيد کرد: آنچه که در نمايشگاه صنعت ساختمان حرف اول را مي‌زند کيفيت است و بايد سعي کنيم اين روند ادامه يابد.

مشاور وزير راه و شهرسازي در بازديد از پروژه راه‌آهن خواف- هرات با اشاره به پايان زيرسازي قطعه سوم پروژه گفت: وزير راه و شهرسازي پيگير بهره‌برداري از قطعه سوم راه‌آهن خواف- هرات تا مهر ۹۶ است.
مرتضي باقري، مشاور و دستيار ويژه وزير راه و شهرسازي دربازديد از خط آهن خواف _ هرات ۱۹۰عنوان کرد: اين خط آهن در ۱۹۰ کيلومتر چهار قطعه را شامل مي‌شود که سه قطعه در تعهد کشور ما و يک قطعه درتعهد افغانستان است.  باقري افزود: کل پروژه از سال ۸۴ شروع شده و تاکنون دو قطعه به طول ۴۰‌کيلومتر تکميل شده است. ضمن اينکه زيرسازي قطعه سوم‌ به طول ۳۰ کيلومتر تمام ‌شده و روسازي آن ۶۰ درصد پيشرفت داشته است. جهت تسريع کار براي قطعه سوم دو پيمانکار تعيين شده و رئيس‌جمهور پيگير بهره‌برداري اين قطعه تا مهر ۹۶ است. مشاور وزير راه وشهرسازي با بيان اينکه پيمانکار قطعه چهارم‌ در روزهاي پاياني قطعه سوم ‌انتخاب خواهد شد، گفت: پيمانکاران ايراني براي ساخت قطعه چهارم اعلام‌ آمادگي کردند اما تصميم نهايي با افغانستان است. دستيار ويژه وزير راه و شهرسازي افزود: به دستور رييس جمهور در جهت افزايش تعامل در محور شرق و اتصال به کشورهاي محصول در خشکي از مشاورين و پيمانکاران، امور بين‌الملل و بازرگاني کمک گرفته شد تا سريعتر مشکلات ساخت اين پروژه حل بشود

به دنبال برخي شايعات درباره‌ دستگير شدن مديرعامل شرکت هواپيمايي زاگرس در فرودگاه مشهد، وي اعلام کرد که شخص دستگير شده رييس ايستگاه اين شرکت هواپيمايي بوده و در صورت ادامه چنين رفتارهايي امکان توقف پروازهاي اين شرکت هواپيمايي به مشهد وجود خواهد داشت.
هوشنگ صديق – مديرعامل شرکت زاگرس – در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: متاسفانه تجربه‌اي که چند ماه قبل در مشهد اتفاق افتاده بود بار ديگر تکرار شد تا با اقدام انجام گرفته از سوي مقامات قضايي مسوول ايستگاه مشهد هواپيمايي زاگرس بازداشت شود. خوشبختانه با پيگيري‌هايي که شب گذشته و تا ساعات پاياني شب انجام داديم با توديع وثيقه 50 ميليوني نماينده زاگرس آزاد شد، اما هنوز ما دليل اين تصميمات را متوجه نمي‌شويم. وي با بيان اين که علت بازداشت نماينده اين شرکت در مشهد تاخير پروازهاي زاگرس بوده است، مدعي شد: اين اقدام در هيچ جاي دنيا سابقه ندارد که نماينده يک شرکت هواپيمايي به دليل تاخير در پرواز بازداشت شود. حتي متاسفانه در برخوردي عجيب به پاي نماينده زاگرس نيز پابند زده‌اند و براي ساعت‌ها وي در بازداشت بوده است. مديرعامل شرکت زاگرس، ادامه داد: ما هيچ گاه نخواسته‌ايم که اين خدمت رساني را با هيچ چيز ديگري عوض کنيم، اما اين که با ما اينگونه برخورد شود درست نخواهد بود.

وزارت راه و شهرسازي دولت تدبير و اميد طي چهار سال گذشته برنامه‌هايي را براي ساماندهي به جمعيت ۱۹ ميليون نفري بدمسکن در ايران انجام داد که تشکيل ستاد ملي بازآفريني شهري با حضور ۲۲ دستگاه از جمله اين اقدامات بود.
به گزارش ايسنا، وزارت راه و شهرسازي طي چهار سال گذشته براي ساماندهي وضعيت حاشيه‌نشينان و بافت‌هاي ناکارآمد،‌ ماموريت‌هايي را به شرکت عمران و بهسازي شهري محول کرد که شناسايي ۱۴۱ هزار هکتار مساحت بافت‌هاي ناکارآمد، تهيه طرح‌هاي بازآفريني بافت‌هاي تاريخي و فرسوده در ۲۱۶ شهر و ارايه برنامه توانمندسازي سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌براي ۱۱۰ شهر از جمله مهم‌ترين فعاليت‌هاي اين شرکت بوده است.
وزير راه و شهرسازي در شرايطي حوزه مسکن را تحويل گرفت که شهرها با مشکل اساسي فرسودگي دروني مواجه بودند و طبق آمار عنوان شد حدود ۱۹ ميليون بدمسکن در ايران وجود دارد و از سوي ديگر مسکن مهر از نياز واقعي تقاضا که عمدتا در بافتهاي حاشيه‌اي و فرسوده شهرها قرار داشت غافل مانده بود. بر همين اساس شرکت عمران و بهسازي شهري که زيرمجموعه اين وزارتخانه محسوب مي‌شود اولويت برنامه‌هاي خود را براي سياست‌گذاري در حوزه توانمندسازي بافت‌هاي ناکارآمد به کار گرفت.
البته ارايه برنامه توسط يک شرکت نمي‌توانست منجر به ارتقاي کيفيت شهرها شود. بر همين اساس وزارت راه و شهرسازي ۲۲ دستگاه را تحت عنوان ستاد ملي بازآفريني شهري و با هدايت شرکت عمران و بهسازي گرد هم آورد که طي چهار سال گذشته عمده اقدامات در حوزه برنامه‌ريزي انجام گرفت.
سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي ملي براي تهيه و تصويب سندملي راهبردي احياء، بهسازي، نوسازي و توانمندسازي بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد شهري در تاريخ ششم شهريور 1395 توسط هيئت وزيران صورت پذيرفت. محدوده‌هاي هدف برنامه‌ مشخص شدند و در اين مرحله بود که اعلام شد ۱۴۰.۹۰۲ هکتار مساحت کل بافت‌هاي ناکارآمد شهري در مجموع ۵۴۴ شهر را تشکيل مي‌دهد. در اين بين عنوان شد ۶۱.۶۵۷ هکتار سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌در ۱۱۰ شهر، شامل ۱۱۰۰ محله، ۵۵.۱۰۴ هکتار بافت‌هاي فرسوده مياني در ۴۶۵ شهر داراي محدوده مصوب ، شامل ۱۰۰۰ محله و ۲۴.۱۴۱ هکتار بافت‌هاي تاريخي در ۱۷۵ شهر، شامل ۶۰۰ محله قرار دارد.
يکي ديگر از کارها تدوين برنامه ملي بازآفريني در ماده ۵۹، ۶۰ و ۶۱ قانون برنامه ششم با رويکرد اقتصاد مقاومتي براي بازآفريني ۲۷۰۰ محله در افق برنامه بود که به اقداماتي همچون تهيه طرح‌هاي بازآفريني شهري بافت تاريخي و بافت فرسوده مياني براي ۲۱۶ شهر، شامل ۱۸۱۳۲ هکتار بافت تاريخي و ۳۸۸۹۱ هکتار بافت فرسوده مياني و نيز تهيه طرح-هاي توانمندسازي در سکونتگاه¬‌هاي غيررسمي‌براي ۱۱۰ شهر شامل ۶۱۶۵۷ هکتار پرداخت.
ايجاد شبکه همکاري بين کليه دستگاه‌ها به‌منظور همراستاسازي برنامه‌ها و اقدامات از جمله ملزومات فعاليت‌ها بود. در اين زمينه ستاد ملي بازآفريني در سطح ملي راه‌اندازي شد که طي چهار سال گذشته ۳۲ جلسه و ۳۷۰ مصوبه خروجي اين جلسات را تشکيل داد. در سطح استاني نيز تشکيل ‌ستادهاي بازآفريني ايجاد شد که با ۹۳۴ جلسه و ۱۲۸۰ مصوبه همراه بود.
يکي از چالش‌ها تامين ابزارهاي اجرايي برنامه بود که شامل ابزار‌هاي مالي و قانوني مي‌شد. در بخش ابزارهاي مالي ايجاد رديف¬هاي طرح¬هاي تملک دارايي¬هاي سرمايه¬‌اي دولت و ايجاد ۹ رديف با اعتبار بالغ بر ۶۳۰۰ ميليارد ريال در سال ۱۳۹۵ و اعتباري بالغ بر ۳۷۰۰ ميليارد ريال در سال ۱۳۹۶ انجام گرفت. درخصو ص ابزارهاي قانوني نيز اقداماتي انجام شد که از جمله آنها مي‌توان به تصويب روش‌هاي مختلف تامين منابع مالي براي اجراي طرح‌هاي بازآفريني، تشکيل صندوق بازآفريني شهري، راه‌اندازي موسسات پس‌انداز و تسهيلات مسکن در بافت‌هاي ناکارآمد شهري، مديريت منابع غير نقدي(دارائي‌ها)، صندوق¬هاي نيکوکاري، تامين مالي خرد از طريق راه¬اندازي صندوق‌هاي خرده وام، اختصاص منابع يارانه¬اي در اختيار بانک مسکن به تسهيلات نوسازي، تنوع بخشي و اولويت دادن به استفاده از تسهيلات بانکي به متقاضيان نوسازي نام برد.
ايجاد ابزارهاي نهادي از ديگر فعاليت‌هاي شرکت عمران و بهسازي بود که در اين خصوص به راه‌اندازي نهاد توسعه‌گر و راه‌اندازي و حمايت از تشکيل نهادهاي تسهيل‌گر در محله‌هاي هدف اقدام کرد.
هم‌چنين از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ بيش از ۶۰۰ پروژه و در سال‌هاي ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ بالغ بر ۸۶۰ پروژه در ۱۶۸ شهر و ۳۵۲ محله، اقداماتي بود که در بحث خدمات روبنايي و توسعه زيرساخت‌ها و فضاهاي شهري صورت گرفت.
اما يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي فعاليت به اعطاي تسهيلات نوسازي مربوط مي‌شد. در اين خصوص اعطاي ۳۰۰ هزار فقره تسهيلات بهسازي و نوسازي مسکن در محدوده‌ها و محله‌هاي هدف در هر سال تا پايان برنامۀ ششم، در هيئت وزيران در سال ۱۳۹۳ به تصويب رسيد که البته ۳۵ درصد از ۸۵۷۰۰ سهيمه ابلاغي اعطاي تسهيلات نوسازي مسکن در سال‌هاي ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ تخصيص پيدا کرد.
نهادينه کردن سياست‌ها و برنامه‌هاي بازآفريني شهري؛ از طريق آموزش، گفتمان سازي، اطلاع رساني و فعاليتهاي فرهنگي-ترويجي، اقدام ديگري بود که در اين خصوص مي‌توان به اجراي ۲۵۹ دوره‌اموزشي و رويداد آموزشي-ترويجي معادل ۱۰.۲۲۳.۰۰۰ نفرساعت در سطوح ستادي و استاني، برگزاري ۹۳ نشست تخصصي، تهيه و انتشار ۳۷ عنوان اسناد ترويجي و ۴۴ عنوان کتاب و انتشار ۶ ۱ شماره نشريه، ايجاد شبکه‏‌هاي همکاري با دانشگاه‏ها، موسسات پژوهشي، سازمان‏هاي مدني و مردم نهاد فعال به همراه تهيه بالغ بر ۱۸ طرح پژوهشي کاربردي و حمايت از بيش از ۲۰۰ مورد پايان‏نامه دانشجويي اشاره کرد.

ايران ميزبان همايش
 بهبود حمل و نقل آبي و توسعه پايدار سواحل مي‌شود

نخستين جلسه مشترک برگزاري دهمين همايش بين المللي مهندسي سواحل و بنادر در کشورهاي در حال توسعه، با حضور اعضاي کميته‌هاي هماهنگي بين المللي (IOC) و کميته هماهنگي ملي (LOC) در جزيره کيش برگزار و تفاهم نامه برپايي همايش امضا شد.  به گزارش خبرگزاري صدا و سيما به نقل از سازمان بنادر و دريانوردي ايران ؛ در اين جلسه دبير کل انجمن و مسئولان ارشد انجمن جهاني زير ساخت‌هاي حمل و نقل آبي انجمن پيانک(PIANC) و نمايندگاني از آلمان، آرژانتين، فيليپين، بل‍ژيک به عنوان اعضاي کميته‌هاي هماهنگي بين المللي (IOC) و مديرکل مهندسي سواحل و بنادر ، رييس اداره بندر و دريانوردي کيش، رئيس اداره مهندسي سواحل به عنوان اعضاي کميته هماهنگي ملي (LOC) حضور داشتند. محمدرضا الهيار ، در اين جلسه از تصويب برگزاري دهمين دوره از همايش‌هاي بين المللي مهندسي سواحل و بنادر درکشورهاي در حال توسعه در سال 2020 ميلادي در جزيره کيش خبر داد و افزود : هدف از برپايي اين نشست ، بررسي و تاييد برنامه‌هاي ميزبان و نهايي شدن زمان و مکان برگزاري و همچنين تعيين محور اصلي همايش يعني ارتقاي حمل و نقل آبي، توسعه پايدار زيرساخت‌ها و مناطق ساحلي بود.

انتصاب سرپرست اداره کل مسکن و شهرسازي استان سمنان
وزير راه و شهرسازي طي حکمي‌حسين دهقان را به عنوان سرپرست اداره کل مسکن و شهرسازي استان سمنان منصوب کرد.  عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي طي حکمي‌حسين دهقان را به عنوان سرپرست اداره کل مسکن و شهرسازي استان سمنان منصوب کرد.
متن اين حکم به شرح زير است: جناب آقاي حسين دهقان
سلام عليکم
به موجب اين ابلاغ جناب‌عالي را تا تعيين مديرکل به عنوان سرپرست اداره کل مسکن و شهرسازي استان سمنان منصوب مي‌نمايم. توفيقات شما را از خداي تعالي خواستارم. وي با اشاره به اين‌که يارانه نقدي در چهار مرحله پرداخته شده است، ادامه داد: تکميل پروژه‌هاي مسکن مهر در همه فازها با سرعت بالايي در حال انجام است. مديرعامل شرکت عمران پرديس با بيان اين‌که حدود 4000 هزار واحد مسکن مهر براي هفته دولت آماده افتتاح شده است، افزود:‌ از دستگاه‌هاي خدمات‌رسان مي‌خواهيم سرعت خدمات‌رساني خود به واحدهاي تکميل شده مسکن مهر را افزايش دهند تا بتوانيم بر اساس برنامه‌ريزي صورت گرفته اين واحدها را افتتاح و به متقاضيان تحويل دهيم.

۳ علامت جديد خروج مسکن از رکود بدون گراني
معاون طرح‌هاي آماري و آمارهاي ثبتي مرکز آمار ايران مي‌گويد: آمارهاي ساخت و ساز علائم خروج از رکود در بخش ساختمان را تاييد مي‌کند.  به گزارش تسنيم، علير ضا زاهديان افزود: در زمستان 1395 تعداد واحدهاي مسکوني پيش‌بيني شده در پروانه‌هاي ساختماني صادر شده با 9.9 درصد رشد نسبت به زمستان 1394 به رقم 102022 رسيده است و در شهر تهران نيز اين تعداد با 25.5درصد رشد به 18508 واحد مسکوني افزايش يافته است. معاون طرح‌هاي آماري و آمارهاي ثبتي مرکز آمار ايران با اشاره به نتايج طرح آمارگيري از نيروي کار در بهار 1396 گفت:‌ نتايج اين طرح نشان مي‌دهد تعداد شاغلين بخش ساختمان با افزايش 96137 نفري نسبت به بهار 1395 همراه بوده است. بنابراين آمارهاي حاصل از دو منبع آماري متفاوت علائم خروج بخش ساختمان از رکود را تاييد مي‌کنند. زاهديان گفت : علاوه بر اين انتظار مي‌رود در فاصله‌اي حدود 1 تا 3 ماه بخش‌هايي از صنعت که مرتبط به بخش ساختمان هستند نيز از رشد ساخت و ساز تاثير مثبت بگيرند.

سايه گراني بر سر مستاجران
در حالي که بسياري از مسئولان از کنترل قيمت‌ها در بازار اجاره خبر مي‌دهند،گزارش‌هاي ميداني حاکي از افزايش بيش از ۴۰ درصدي اجاره‌ها در برخي از مناطق تهران خبر مي‌دهد.  به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، اين روز‌ها اوضاع بازار مسکن به شدت متشنج شده به طوري که بسياري از مستاجران از اين وضعيت نگران شده‌اند و چاره‌اي جز تمديد واحد‌هاي خود ندارد.گزارش‌هاي ميداني حاکي از آن است که قيمت‌ها در بازار مسکن بيش از ۳۰ درصد افزايش يافته است.
50 درصد از مستاجران واحدهاي خود را تمديد کرده‌اند
به گفته يکي از مشاوران املاک،در حال حاضر قيمت‌هاي اجاره در مناطق جنوبي شهر بيش از ۵۰ درصد افزايش يافته و اين درحالي است که کمتر مالکي قبول مي‌کند که واحد خود را رهن کامل بدهد.  اين مشاور املاک با اشاره به اينکه حدود ۵۰ درصد از مستاجران مجبور شده‌اند که واحد خود را تمديد کنند، افزود: تمديد کردن واحد در برخي از موارد به نفع مستاجران است، اما در برخي از موارد مستاجر مجبور است براي دردسر نکشيدن تن به قيمت‌هاي کذايي مالک بدهد. اين مشاور املاک در خصوص بازار خريد وفروش مسکن نيز گفت: متاسفانه نشانه‌ها حاکي از آن است که قيمت ملک تا سال آينده ۳۰ درصد افزايش مي‌يابد و اين باعث شده که ميزان خريد و فروش مسکن طي چند ماه گذشته کمي‌تکان بخورد.
رهن کامل واحدهاي مسکوني ناياب شد
از سوي ديگر يکي ديگر از مشاوران املاک با اشاره به اينکه هيچ واحد مسکوني در مناطق جنوب تهران رهن کامل داده نمي‌شود، گفت: بسياري از مالکان طمع کار هستند به طوري که حاضرند ملک خود را چندين ماه خالي بگذارند، اما به قيمت مناسب اجاره داده ندهند. اين مشاور املاک تصريح کرد: ما به بسياري از مالکان گوش زد مي‌کنيم که اين قيمت رهني که گذاشته‌ايد بسيار بالاست، اما آن‌ها مي‌گويند اگر شما قبول نمي‌کنيد به‌املاک ديگر مي‌سپاريم. وي در ادامه افزود: متاسفانه در بخش املاک گروه‌هاي جواني وارد شده‌اند که باوعده‌هاي خوب سعي در جذب مشتري دارند و به هر قيمتي که مالک مي‌گويد ملک را رهن دهند و اين خود باعث افزايش قيمت‌ها به صورت نجومي‌شده است.
هيچ نظارتي بر روي بازار اجاره وجود ندارد
يکي ديگر از مشاوران املاک ، با اشاره به اينکه بسياري از فايل‌هاي اجاره در مناطق ۱۲ تهران ناقص است، گفت: متاسفانه به دليل حجم بالاي تراکم در اين مناطق مالکان سعي دارند به هر قيمتي که شده واحد‌هاي ناقص خود را اجاره دهند. وي در ادامه افزود: در يکي از محله‌ها دوخيابان هر کدام متري ۲ ميليون تومان تفاوت قيمتي دارند به طوري که در يکي از خيابان‌ها متري ۴ ميليون تومان است و در خيابان ديگر متري ۶ ميليون تومان است. اين مشاور املاک اظهار داشت: هيچ نظارتي در اين بخش وجود ندارد و مالکان نيز از اين فرصت سوء استفاده کرده و هر قيمتي که بخواهند واحد‌هاي خود را اجاره مي‌دهند.