جمع‌بندي فراکسيون اميد درمورد وزرا  
سخنگوي فراکسيون اميد مجلس با اشاره به جلسه مجمع عمومي‌اين فراکسيون گفت: جمع بندي فراکسيون اميد درباره مخالفت يا موافقت با وزراي پيشنهادي پيش از آغاز راي‌گيري براي وزرا در مجلس به اطلاع اعضاي فراکسيون خواهد رسيد.بهرام پارسيايي در گفت‌وگو با ايسنا گفت: جلسه مجمع عمومي‌فراکسيون اميد با حضور ۹۰ نفر از اعضاي اين فراکسيون برگزار شد که در اين جلسه کميته‌هاي تخصصي اين فراکسيون گزارشي را در مورد ارزيابي‌هاي خود نسبت به وزارتخانه‌هاي مختلف ارائه و برخي نمايندگان نيز نظرات خود را در اين زمينه مطرح کردند.وي افزود: فرم‌هايي با اسامي‌۱۷ وزير پيشنهادي در اختيار اعضاي فراکسيون قرار گرفت و نظر مخالف و موافق اعضاي فراکسيون گرفته شد.

ليست اموال وزرا را اعلام کنيد  
نماينده لنگرود در مجلس از رئيس مجلس خواست تدبيري صورت دهد تا نمايندگان در جريان ليست اموال وزرا قرار گيرند.به گزارش ايسنا، مهرداد لاهوتي در اخطاري مبني بر ضرورت اعلام فهرست اموال دارايي مسئولان به قوه قضائيه قبل و بعد از مسئوليت‌ آنها گفت: اصل ۱۴۲ به اين معنا نيست که ما نمايندگان محرم مردم نباشيم و در جريان اين اعداد و ارقام قرار نگيريم.وي با اشاره به طرح برخي اعداد غير واقعي در مورد اموال و دارايي مسئولان، توجه به شفافيت در اين امر را موجب اثرگزاري بر راي نمايندگان دانست. علي لاريجاني در پاسخ گفت: برخي سابقه وزارت داشته‌اند و مي‌توان درباره‌اموالشان پرسيد. بعضي تازه براي وزارت مطرح شده‌اند.

معرفي سرپرست براي وزرات علوم
نماينده خميني‌شهر با تاکيد بر اينکه رييس‌جمهوري بايد هيات وزيران را به طور کامل معرفي مي‌کرد خواستار استفساريه‌اي درباره معرفي سرپرست وزارت علوم شد که رييس‌مجلس نيز اعلام کرد که حتي مي‌توان از شوراي نگهبان نيز سوال کرد اما في الحال بايد خودمان تصميم بگيريم. به گزارش ايلنا محمدجواد ابطحي گفت: اينکه رئيس جمهوري مي‌تواند براي وزارتخانه‌اي سرپرست معرفي کند، مربوط به زماني است که کابينه تشکيل شده باشد چرا که در اين اصل آمده رئيس جمهوري مي‌تواند به جاي وزرايي که استيضاح شده يا مجلس به آنها راي اعتماد نداده، سرپرست معرفي کند. قرار است به وزير آموزش و پرورش راي بدهيم هنگامي‌که وزير علوم معرفي نشده، چگونه مي‌توانيم به وزير آموزش و پرورش راي بدهيم.


بيژن زنگنه مشکلات وزارتخانه متبوعش را تشريح کرد:
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه صلاحيت بيژن نامدار زنگنه وزير پيشنهادي نفت را بررسي کردند. بيژن نامدارزنگنه ۶۵ ساله کارشناسي ارشد مهندسي عمران دارد، وزير نفت (سه دوره)، وزير نيرو (دو دوره)، وزير جهاد سازندگي (دو دوره)، معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌را در کارنامه کاري خود دارد.
نماينده خميني شهر در مخالفت با زنگنه گفت: چرا در سال ۹۲ پول خوراک پتروشيمي‌ها را به ارز مبادله‌اي گرفتيد در حالي که پيشتر در خارج از کشور دريافت مي‌کرديد؟ چرا شبانه قرارداد چيني‌ها را فسخ کرديد و الان مجبور شديد همان قراردادها را با آنان منعقد کنيد؟سيدمحمدجواد ابطحي گفت: کاري به مسائل فني وزارت نفت ندارم. تضاد منافع در بحث کسب و کار و مديريت استراتژيک را داريم. مي‌گوييم وقتي مديريت دولتي و خصوصي در يک جايي با هم يکسان شد، فساد مي‌آورد. اين عضو کميسيون آموزش و تحقيقات ادامه داد: گره اصلي فسادهاي نهادينه شده عدم توجه به تعارض منافع است. اصل ۱۴۱ قانون اساسي رييس‌جمهور و معاونان و کارکنان رييس‌جمهور را از داشتن دو شغل برحذر مي‌داند. از جمله مديريت عامل و هيات مديره انواع شرکت‌هاي خصوصي. باشگاه‌انديشه‌ورزان نفت و نيرو را داريم. آقاي زنگنه بفرماييد خودتان، معاونان و رييس‌ دفتر شما در اين باشگاه چه مي‌کنيد؟ اين باشگاه موسسه‌اي خصوصي است که در سال ۹۴ تاسيس شده است. تصميمات راهبردي وزارت نفت در اين باشگاه گرفته مي‌شود. بايد تکليف مشخص شود. اين مسئله تعارض منافع ايجاد مي‌کند. آقايان مي‌توانند باشگاه بزنند ولي آنجا نروند. تهمت نمي‌زنم اما نبايد عضو اين باشگاه باشيد.اين عضو فراکسيون اصولگرايان ولايي گفت: اينکه وزير گفت، جاي گروهبان‌ها نيست بايد بگوييم آقاي زنگنه شما ۲۸ ساله بوديد معاون وزير ارشاد بوديد و ۳۰ ساله وزير شديد. شما از کي ژنرال شديد؟ آقاي زنگنه بايد به مجلس مي‌آمديد و نماينده مي‌شديد. کي به بچه‌ها ميدان داده شده مدير اجرايي شوند؟ جوانان الان چه کنند؟ فارغ‌التحصيلان نفت پشت در هستند.
در ادامه نايب رييس کميسيون انرژي در مخالفت گفت: رييس جمهور و رييس مجلس و رييس قوه قضاييه لطفا جلوي اين مفسده و رانت دو طرفه يعني استخدام نمايندگان مجلس در وزارت نفت را بگيريد. اگر اميد به استخدام‌ها نبود آن وقت وزيران پيشنهادي بهتر صداقت موافقان و مخالفان واقعي خود و تعداد آراي واقعي خود را مشاهده مي‌کردند.هدايت الله خادمي‌گفت: طي چهار سال گذشته دهها بار در رسانه‌ها مطرح شد که وزارت نفت ۵۰ ميليارد دلار بدهکار است؛ يعني ۵۰ ميليارد دلار وام بدون بهره برداري اجرايي کردن پروژه‌هاي اساسي به وزارت نفت داده شده است يعني ۵۰ ميليارد دلار فاينانس داخلي بدوه بهره که جاي تقدير و تشکر دارد.نماينده ايذه و باغملک با بخشي از اين منابع مالي فازهاي ۱۲، ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبي تا شهريور ۹۲، ۹۳ درصد پيشرفت، فازهاي ۱۷ و ۱۸، ۸۵ درصد و فازهاي ۱۹، ۲۰ و ۲۱ بيش از ۶۶ درصد پيشرفت فيزيکي داشتند و يک سال پس از حضور حضرتعالي با همت شما و همکارانتان تکميل و باعث شد برداشت از مخازن مشترک پارس جنوبي براي اولين بار برابر يا بيشتر از قطر شود. پس اين فاينانس داخلي چه اشکالي داشته است؟ وي گفت: جناب مهندس، فرموديد در سال ۹۴ در بنزين خودکفا مي‌شويم اما روزانه ۱۰ ميليون ليتر بنزين وارد مي‌شود، گفتيد مديريت مصرف سوخت را سامان مي‌دهيد اما نه تنها سامان نداديد که ميزان مصرف بنزين به بيش از ۸۰ ميليون ليتر در روز رسيد، گفتيد تا سال ۹۶ و در شرايط تحريم مي‌توانيد توليد نفت و ميعانات گازي را به ۵.۷ ميليون بشکه برسانيد ولي نشد، گفتيد پرونده پارس جنوبي را در پايان دولت يازدهم مي‌بنديد ولي نبستيد، گفتيد ژنرال‌ها را جايگزين گروهبان‌ها مي‌کنيد ضمن ايراد به اين ادبيات که در صنعت جايگاهي ندارد و از فرد بزرگي مثل شما انتظار نمي‌رود اما هر شش معاون و قائم مقام شما استعفا دادند و رفتند.
در ادامه نماينده چالوس به عنوان موافق گفت: قرار است از وزيري صحبت کنيم که پنج سال در وزارت جهاد، ۹ سال در وزارت نيرو و ۱۲ سال در وزارت نفت حضور داشته است و ۲۶ سال تجربه وزارت را با خود همراه دارد و ۹ بار از مجلس راي اعتماد گرفت.قاسم احمدي لاشکي افزود: توليد روزانه نفت خام ما در مدت چهار سال اخير يک ميليون و ۲۷۰ هزار بشکه افزايش يافته و ميزان صادرات دو برابر شد. همين‌طور ۹ هزار روستا از نعمت گاز بهره‌مند شدند.وي افزود: توسعه حوزه درياي خزر و انطباق عملکرد وزارت نفت با برنامه‌ها و اسناد بالادستي بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس در برنامه‌ها و عملکرد آقاي زنگنه برگ زرين و افتخارآميزي را رقم زده که همراهي و انطباق با سياست‌هاي رهبري در حوزه نفت و گاز اين کارنامه را درخشان‌تر مي‌کند.
پس از آن نماينده لنگرود در موافقت گفت: در شرايطي که توليد نفت وضع بحراني داشت و بايد با ذره‌بين به دنبال مشتريان نفتي مي‌گشتيم بعد از حادثه بزرگ برجام و به همت تيم مذاکره‌کننده و وزارت نفت به صادرات ۲.۵ ميليون بشکه نفت رسيديم. مهرداد لاهوتي افزود: در پارس جنوبي عملکرد وزارت نفت عملکرد درخشاني بود و پنج فاز از ۱۱ فاز در اين دوره چهار ساله به بهره‌برداري رسيد و در حالي که سال‌ها آرزوي توليد نفت و گاز همسنگ قطري‌ها را داشتيم امروز بيش از قطر توليد داريم.
در ادامه عضو کميسيون اقتصادي مجلس درمخالفت با زنگنه با انتقاد از واردات بنزين به کشور علاوه بر داشتن منابع نفتي و گازي گفت: جذب سرمايه گذاري و توسعه ميادين مشترک متناسب با اهداف برنامه پنجم نبوده است.احمد محمدي انارکي با بيان اينکه ابهامات و سوالاتي در برنامه پيشنهادي زنگنه وجود دارد گفت:‌چرا در شرايطي که همسايه‌هاي ما با سرعت در حال توسعه و برداشت از ميادين مشترک هستند از سرمايه‌هاي در گردش مردم در صنعت نفت استفاده نمي‌شود. انارکي ادامه داد: يکي از بندهاي برنامه پيشنهادي آقاي زنگنه جذب سرمايه گذاري از کشورهاي خارجي براي کسب درآمد است. سوال اين است آيا قرار است اين درآمد محدود به چند کشور شود؟ همچنين معلوم نيست که قرار است امنيت اقتصادي سرمايه گذاران را تامين کرد؛ از طرف ديگر به موضوع مشارکت بخش خصوصي در اين سند اشاره شده که افکار عمومي‌خاطره خوشي از حضور بخش خصوصي در فروش نفت ندارند.
سپس نماينده علي آباد کتول در موافقت با وزير نفت گفت: بيژن زنگنه در دوران وزارت نفت دولت يازدهم سايه تهديد گاز ترکمنستان را از سر ايران برداشته است.اسدالله قره‌خاني گفت:‌ رسيدن به ظرفيت برابر با قطر آرزوي دست نيافتني بود که تبديل به عقده حقارت شده بود سهم ايران از پارس جنوبي ۲۸۰ ميليون متر مکعب گاز در روز بوده که با افتتاح فازهاي مختلف پارس جنوبي به ۵۷۵ ميليون مترمکعب گاز در روز برابر با قطر افزايش پيدا کرد.اين نماينده مجلس گفت:‌ مي‌خواستند با طرح فريز نفتي و کاهش سهم نفت در کويت ما را بي بهره کنند اما بعد از برجام جمع کثيري از شرکت‌هاي بزرگ و کوچک بين‌المللي به منظور مشارکت در سرمايه گذاري نفت و گاز به ايران سرازير شدند.
همچنين نماينده پاوه در موافقت با زنگنه گفت: ايشان با درايت موفق به حفظ و تثبيت سهم ايران در اوپک شد. شهاب نادري گفت:‌‌ آقاي زنگنه تمام عمرش را در شرايط دفاع مقدس، سازندگي و شرايط حاصل از تحريم گذراند. در زمان دفاع مقدس و زير بمباران صدام نگذاشت صادرات نفت قطع شود. قيمت نفت را کاهش داد اما مديريت و تجربه آقاي زنگنه باعث شد سهم ايران از اکو اضافه شود. مهندس زنگنه چهره نام آشناي عرصه سازندگي و داراي قدرت بالاي چانه زني و تاثيرگذاري در عرصه بين‌المللي است که اقدامات شايسته اي در بازار نفت و گاز جهان انجام داده و با درايت و زيرکي موفق به حفظ و تثبيت سهم ايران در اوپک شده در حاليکه کشورهاي ديگر موظف به کاهش سهم خود بوده‌اند.
در نهايت وزير پيشنهادي نفت با بيان اينکه ما سومين ذخاير نفت دنيا را در اختيار داريم، گفت: عقد قراردادهاي جديد نفتي را با هدف توسعه ميدان‌ها، جذب سرمايه‌گذاري خارجي و ايجاد اشتغال انجام خواهيم داد. بيژن نامدار زنگنه گفت: در کشور ما هنگامي‌که از نفت صحبت مي‌کنيم فقط يک کالا نيست. نفت و وزارت نفت داراي ابعاد اقتصادي، سياسي، سياست خارجي و بازرگاني خارجي است و در مسير توسعه اقتصادي غيرمتکي به نفت و صنعت پتروشيمي‌نيستيم. ضمن اينکه بودجه کشور مستقيم و غيرمستقيم به نفت وابسته است.وي تصريح کرد: اين اهميت سبب شده تا دشمنان در برخورد با جمهوري اسلامي‌ايران بيش از هر موردي به اعمال تحريم‌ها و اشکال‌تراشي عليه صنعت نفت پافشاري کنند. صنعت نفت و مجاهدان آن خط مقدم جبهه مبارزه با دشمن هستند.
در ادامه نوبت به بررسي صلاحيت بيطرف، وزير پيشنهادي نيرو رسيد که تنها دو تن از نمايندگان در خصوص وي صحبت کردند و ادامه رسيدگي به جلسه صبح مجلس موکول شد.

سردار عبداللهي با بيان اينکه سياست ما مبتني بر پشتيباني از دولت براي پيشبرد اهداف انقلاب اسلامي‌است، گفت: سپاه در کمک به دولت و حل مشکلات مردم همواره پيشگام است.
به گزارش ايلنا، سرتيپ عبادالله عبداللهي گفت: قرارگاه سازندگي خاتم‎الانبيا در همه مقاطع مختلف در راستاي کمک به دولت‎ها و حل مشکلات مردم پيشگام بوده است و در اين زمينه از پاي نخواهد نشست.
او با اشاره به اولويت‎هاي قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء اظهار داشت: وظيفه ما در راستاي حل مشکلات مردم، اشتغال و اجراي پروژه‎هاي بزرگ است. بر اساس وظيفه تلاش داريم تا براي رفع مشکلات به دولت کمک کنيم، با روحيه جهادي و انقلابي که در قرارگاه سازندگي وجود دارد در راستاي حل مشکلات مردم کوتاهي نخواهيم کرد.
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء از اشتغال به عنوان يکي از مهمترين مسائل کشور و دغدغه جوانان ياد کرد و افزود: قرارگاه سازندگي خاتم‎الانبياء پروژه‎هاي زيادي در حوزه‎هاي مختلف نفت و گاز دارد، در حوزه زيرساخت‎هاي ريلي، سدسازي، خطوط انتقال و دريا پروژه‎هايي را پيگيري مي‎کند که خروجي آن ايجاد اشتغال است.
عبداللهي توجه به پروژه‎هاي اولويت‎دار را يکي از وظايف مهم قرارگاه سازندگي خاتم‎الانبياء دانست و تصريح کرد: پروژه‎هايي که مي‎تواند خروجي خوبي براي کشور داشته باشد آنها را دنبال مي‎کنيم. پروژه‎هاي گازي و پالايشگاه‎هاي بزرگي از سوي قرارگاه سازندگي خاتم‎الانبياء در حال ساخت است.
او در خصوص اينکه در تکميل سد نرماب مشکل اساسي وجود ندارد، خاطرنشان کرد: سد نرماب در تامين آب شرب منطقه، جلوگيري از سيلاب، صنعت و کشاورزي بسيار مهم است. سد نرماب در حال حاضر ۷۴ درصد پيشرفت فيزيکي دارد که براي رفع مشکلات اين پروژه همت ويژه‎اي وجود دارد.
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء با بيان اينکه مهمترين معضل اساسي در کندي اين پروژه را در حوزه ساکنان منطقه عنوان کرد و ابراز داشت: ۱۰۰ خانوار در دو روستاي جنگلده پايين و جنگلده بالا بايد جابجا شوند.

سفير و نماينده دائم کشورمان در سازمان ملل در پاسخ به بيانيه نيکي هيلي نماينده‌امريکا در سازمان ملل که در 15 اوت در وب سايت اين نمايندگي منتشر شد، تصريح کرد: سفير آمريکا به جاي تحريف اظهارات رئيس جمهور ايران بايد به درس‌هاي تاريخ توجه کند و به برخي مقامات ارشد دولت آمريکا مشورت دهد که از تکرار اشتباهات گذشته اجتناب ورزند.
به گزارش ايسنا، غلامعلي خوشرو افزود: ادامه اين لفاظي‌ها و اتهامات بي‌اساس ضد ايران، تازه‌ترين نمونه از اظهارات تحريک‌کننده، تهديدات آشکار و اقدامات غيرمسئولانه برخي مقامات ارشد دولت آمريکا در بدنام‌سازي ايران است و تضعيف برجام مغاير با تعهدات آمريکا طبق بند 28 از توافق هسته ‌اي است.
وي با تاکيد بر اينکه بايد از تاريخ درس گرفته شود، گفت که مقامات آمريکايي بايد از اشتباهات گذشته خود اجتناب کنند.
نماينده ايران در سازمان ملل در ادامه اظهار کرد: کساني که قصد بازگشت به زبان تحريم و تهديد را دارند زنداني اوهام گذشته خود هستند و با هراس‌افکني و دشمن‌تراشي فقط خود را از منافع صلح محروم مي‌کنند.
خوشرو در بيانيه خود آورده است که اشتباهات و مداخله‌هاي نظامي‌آمريکا در خاورميانه طي دو دهه اخير منطقه را بي‌ثبات کرده و به افراط‌گرايي خشن و تروريسم و تنش دامن‌ زده است.
وي همچنين يادآور شد: مواضع افراطي و تندروانه اتخاذشده توسط برخي مقامات ارشد دولت آمريکا بر ضد ايران مي‌تواند بي‌ثباتي در منطقه را تشديد کند.
خوشرو افزود: ايران به عنوان نيرويي ثبات‌ساز در منطقه، مسئولانه در حال تلاش براي ريشه‌کني تروريسم در سوريه و عراق بوده و همچنان مصمم به دست‌يابي به خاورميانه‌اي با ثبات، صلح‌آميز، پيشرفته، موفق و عاري از سلاح‌هاي کشتار جمعي
 است.
سفير و نماينده دائم کشورمان در سازمان ملل در پايان بيانيه خود بر تعهد جمهوري اسلامي‌ايران در همکاري با کشورهاي منطقه‌ به منظور رسيدگي به چالش‌هاي موجود منطقه‌اي تاکيد کرد.

دبيرکل حزب پيش‌روي اصلاحات گفت: مجلس و رئيس‌جمهور بايد براي حفظ حقوق ملت به همکاري کابينه آتي با قواي ديگر تلاش کند.
علي صوفي در گفت‌وگو با ايسنا، در ارتباط با ضرورت همکاري مجلس و دولت در خصوص تشکيل دولت دوازدهم اظهار کرد: در طول مدتي که انتخابات انجام و نتيجه آراي مردمي‌با رياست جمهوري روحاني مشخص شد تا ارائه ليست کابينه به مجلس بحث‌هاي زيادي در فضاي مجازي و رسانه‌هاي مکتوب درباره اين موضوعات شکل گرفت. وي ادامه داد: اما باز جا دارد تا يادآوري کرد که در انتخاب کابينه بايد به چند مسئله توجه شود؛ اولين و مهمترين آن رعايت حقوق ملت و مطالبات آنان است. از سوي ديگر توجه به همسويي کابينه با وعده‌هاي رئيس‌جمهور نيز اولويت ديگري است که بايد به آن توجه کرد. نکته ديگر هم کارآمدي وزرا و برنامه‌هايشان براي مديريت وزارتخانه‌ها فارغ از جهت‌گيري‌هاي سياسي شان است. هماهنگي ميان کابينه با ساير قوا نيز اولويت ديگري است که بايد نمايندگان در زمان راي اعتماد دادن به وزرا به آن دقت کنند. اين فعال سياسي اصلاح طلب در همين راستا افزود: با در نظر گرفتن اين اصول آقاي روحاني بايد فشارهاي خارج شدن از اين اصول را خنثي کند و جلوي آن بايستد. کانون‌هاي قدرت و جريان‌هاي سياسي که نمي‌خواهند کابينه‌اي، با ويژگي‌هايي که ذکر کردم ايجاد شود، دو هدف را پي مي‌گيرند. آنها مي‌خواهند دولت و شخص رئيس‌جمهور را ناتوان جلوه دهند. بنابراين از روحاني انتظار مي‌رود تا مقابل اين فشارها کوتاه نيايد. وي در ادامه اين گفت‌وگو تصريح کرد : بارها اعلام شده که آقاي رئيس‌جمهور تحت فشار هستند. حتي در صحبت‌هاي در مجلس هم به اين نکته اشاره کردند. از سوي ديگر اصولگرايان مطرح کردند که اصلاح طلبان از رئيس‌جمهور سهم خواهي مي‌کنند. اين در حالي است که اصلاح طلبان به صراحت اعلام کردند که براي ما رعايت منش اصلاح طلبي مهمتر از حضور وزراي اصلاح طلب در دولت است. صوفي ادامه داد: اصلاح طلبان همواره گفته‌اند که براي ما رعايت وعده‌هايي که روحاني به مردم داده است از همه چيز مهمتر است. آقاي روحاني در دوران انتخابات رويکرد اصلاح طلبانه‌اي داشته و حالا ما از ايشان ميخواهيم که همين رويکرد را ادامه دهند. وي افزود: در اين ميان است که وظيفه مجلس مشخص شده و نوع تعامل آنها با دولت روشن مي‌شود. مجلسي‌ها متوجه مي‌شوند که آيا دولت کابينه‌اش را تحت فشار انتخاب کرده يا خير. آن وقت وظيفه‌اش اين است که کانون اين فشار و نقطه‌ها را مشخص کند که روي کدام وزرا اين فشارها وجود داشته است. براين اساس است که مجلس مي‌تواند فشار را از روي روحاني بردارد. آنها به اين وسيله مي‌توانند به روحاني و دولتش کمک کنند و همکاري خود با دولت آتي را نشان دهند. صوفي در پايان گفت: انتخابي که تحت فشار انجام مي‌گيرد مي‌تواند بين رئيس‌جمهور با وزرا، بين رئيس‌جمهور با دولت، ميان دولت با ساير قوا فاصله ايجاد کند. در اينجا جريان اصلاح طلبي و عقبه راي آقاي روحاني آسيب جدي خواهد خورد به ويژه آنکه اصلاح طلبان از چهره‌هاي اصلي تاثيرگذار در پيروزي آقاي روحاني هستند که باز هم به راي مردم احتياج دارند؛ هرچند آقاي رئيس‌جمهور ديگر احتياج به راي آنها نداشته باشد.


تروريسم در هرصورت تروريسم است
محمد جواد ظريف در توييتي بدون نام بردن از دونالد ترامپ از رييس‌جمهور اين کشور انتقاد کرد.به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه کشورمان در اين توييت نوشت: سرعت در توهين به اسلام و مردد در محکوم کردن تروريسم نژادپرستانه در خانه. تروريسم به نام نژاد يا مذهب، تروريسم است و نماينده هيچ‌يک نيست.

چهارمين عمل قلب کروبي با موفقيت
فرزند حجت‌الاسلام مهدي کروبي درباره عمل پدرش گفت: عملي که انجام شد چهارمين عمل آقاي کروبي در اين ماه بود. محمد حسين کروبي در گفتگو با ايلنا،‌ گفت: بعداز اين که ايشان با هماهنگي پزشک و تشخيص آقاي قاضي‌زاده‌هاشمي‌به بيمارستان منتقل شد، در پي انجام آزمايشات مشخص شد باتري که در قلب ايشان کار گذاشته شده است، کار نمي‌کند.فرزند حجت‌الاسلام کروبي در ادامه تشريح کرد: البته اين اتفاق طبيعي است و معمولا در ۵ تا ۱۰ درصد مواردي که باتري براي قلب‌شان گذاشته مي‌شود، بدن افراد آن را قبول نمي‌کند و آقاي کروبي هم جزو اين ۱۰ درصد بودند.او افزود: آقاي کروبي به مدت دوساعت در اتاق عمل بودند و حال عمومي‌ايشان پس از عمل خوب است.کروبي تاکيد کرد: اگر پدر اعتصاب غذا نداشتند ما هيچ‌گاه متوجه نمي‌شديم که باتري کار گذاشته شده در قلب ايشان کار نمي‌کند خدا را شاکريم که عمل ايشان با موفقيت انجام شده است.


انتقاد سيدحسن خميني از انعکاس سخنانش
سيد حسن خميني نسبت به انعکاس نادرست اظهاراتش درباره نام‌گذاري بزرگراه آيت آلله‌هاشمي‌واکنش نشان داد.به گزارش ايلنا، حجت الاسلام حسن خميني در اينستاگرامش نوشت: مراسمى در تهران برگزار شد و به همت شهردارى تهران نام بزرگراه نيايش به آيت الله‌هاشمى رفسنجانى تغيير يافت. من هم در آن مراسم سخنرانى کردم. امروز هم طبق قاعده خبر اين سخنان در برخى رسانه‌ها و روزنامه‌ها منتشر شد. نکته عجيب براى من آن است که برخى از رسانه‌ها اين سخنان را چنين تيتر زده‌اند:"بهتر بود در زمان حيات آيت الله‌هاشمى خيابانى به نام او نامگذارى مى شد". تيتر حاوى مطلبى است که من نگفته‌ام و چندان هم به آن اعتقاد ندارم و جالب آنکه با استناد به داستانى از مرحوم دهخدا گفتم "همين کار بهتر بود که پس از رحلت ايشان، اين نامگذاري انجام شود". اين اشتباه شايد چندان مهم نباشد اما مى‌تواند درسى را در خود نهفته داشته باشد.در روزگار وسعت رسانه‌ها و در مورد سخنانى که مقابل تعداد زيادى از نخبگان و خبرنگاران ايراد شده هم ، گاهى خبرها با چنين اشتباهات فاحشى مخابره مى‌شوند. پس در حالى که بايد از دوستان خبرنگار بخواهيم در نقل اقوال ، دقت بيشترى به خرج دهند ، خودمان هم بايد خبرها را با حساسيت بيشترى قبول کنيم.

رويکرد نگران کننده ترامپ در قبال برجام
معاون پيشين سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا گفت: اينکه رئيس‌جمهور بخواهد بدون پشتوانه اطلاعاتي به يک تصميم گيري درباره ايران برسد، نگران کننده است و اين سياسي‌کاري به اعتبار اطلاعات ما آسيب خواهد زد.به گزارش ايسنا، دونالد ترامپ، رييس‌جمهور آمريکا بايد در ماه اکتبر بار ديگر تاييد کند که ايران به توافق هسته‌اي پايبند است.ديويد کوهن، معاون پيشين سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) در گفت‌وگو با سي‌.ان‌.ان اظهار کرد: اينکه ترامپ ممکن است پيش از دست يافتن به اطلاعاتي که از تصميمش دفاع کند، بخواهد به نتيجه‌اي درباره ايران برسد نگران کننده است.وي ادامه داد: تحليل‌گران اطلاعاتي ما که به مجموعه محرمانه ما، به آن‌چه متحدان ما در دنيا جمع آوري مي‌کنند و به گزارشات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌و تمام منابع اطلاعاتي علني در دنيا دسترسي دارند، در بهترين موقعيت براي ارزيابي پايبندي ايران به توافق هسته اي قرار دارند.معاون پيشين سيا گفت: اگر اطلاعات ما تخريب شده، به اين دليل است که به گونه‌اي که رئيس‌جمهور مي‌خواهد سياسي شده است و اين، بهره‌وري اطلاعاتي را در خارج تضعيف خواهد کرد.کوهن افزود: اگر سياسي شده باشد، اعتبار و قابل استناد بودن آن تضعيف شده است.اين مقام پيشين آمريکايي تصريح کرد: اگر واشنگتن به اين نتيجه برسد که تهران پايبند نيست، جامعه بين‌الملل احتمالا با تحريم‌هاي ما عليه ايران متحد نخواهد شد. درواقع شما ديگر باقي جامعه بين‌الملل را در کنار خود نخواهيد داشت. شما متحدان اروپايي‌مان را نخواهيد داشت. به طور قطع روسها و چيني‌ها براي اعمال فشار دوباره بر ايران، همراهي‌مان نخواهند کرد. بنابراين، براي فشار دوباره ايران يک شکاف ميان آمريکا و باقي جهان وجود خواهد داشت.وي در پايان يادآور شد: از طرف ديگر، با خارج شدن آمريکا از توافق هسته‌اي ايران خود را بي‌نياز از پايبندي به تعهداتش در اين توافق مي‌بيند. پس شايد آنها تصميم بگيرند که سانتريفيوژهاي بيشتري را بچرخانند.

موازي کاري در پيشگيري از وقوع جرم
مديرکل پيشگيري‌هاي مردمي‌قوه قضاييه با بيان اينکه در باب پيشگيري به تنهايي نمي‌توان اقدام کرد و بايد سياست جنايي مشارکتي را پياده و از ظرفيت‌هاي مردم استفاده کنيم، تاکيد کرد: در اداره کل پيشگيري‌هاي مردمي، امسال ۱۴ برنامه ملي و سه برنامه استاني پيش‌بيني شده و ۳۹ برنامه نيز طي هفته‌هاي گذشته به شوراي اجتماعي کشور ارسال شده است.به گزارش ايلنا، علي‌اصغر رفاهي در نشست اداره کل پيشگيري‌هاي مردمي‌با نمايندگان دستگاه‌هاي مختلف با محوريت موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: توليت پيشگيري از وقوع جرم با دستگاه قضايي است، اما متاسفانه هر دستگاهي ساز خودش را مي‌زند و راه خودش را مي‌رود.اين مقام مسئول در قوه‌قضاييه اظهار داشت: از معاونت پيشگيري از وقوع جرم انتظار مي‌رود دستگاه‌هاي دخيل در امر پيشگيري را همسو کند؛ زيرا در بحث پيشگيري، تعامل مطرح است و اهداف همه دستگاه‌ها پيشبرد اهداف نظام و منويات رهبر انقلاب است که قطعاً با برنامه مي‌توان به اين هدف رسيد.رفاهي با بيان اينکه در باب پيشگيري به تنهايي نمي‌توان اقدام کرد و بايد سياست جنايي مشارکتي را پياده و از ظرفيت‌هاي مردم استفاده کنيم، خاطرنشان کرد: در اداره کل پيشگيري‌هاي مردمي، امسال ۱۴ برنامه ملي و سه برنامه استاني پيش‌بيني شده و ۳۹ برنامه نيز طي هفته‌هاي گذشته به شوراي اجتماعي کشور ارسال شده است که از اين ۳۹ برنامه، ۱۷ الي ۱۸ برنامه در حيطه پيشگيري‌هاي مردمي‌است.اين مقام مسئول با اشاره به بهره‌گيري از ظرفيت سمن‌ها ابراز داشت: در کشور بيش از ۹۰ هزار هيات مذهبي و تعداد زيادي سمن داريم که اگر از ظرفيت اينها استفاده شود، جرايم و آسيب‌ها تا حد قابل توجهي کنترل مي‌شود.رفاهي با اشاره به ايجاد ديده‌بانان پيشگيري گفت: با استفاده از ظرفيت اين ديده‌بانان، قبل از اينکه تخلف يا جرمي‌واقع شود، مي‌توان از وقوع تخلف يا جرم جلوگيري کرد.مديرکل پيشگيري‌هاي مردمي‌معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه با تأکيد بر اينکه مقابله با جرايم به تنهايي جواب نداده و نمي‌دهد، بيان کرد: البته اين بدان معنا نيست که مقابله بايد به کلي کنار گذاشته شود بلکه بايد همواره برخورد با دانه درشت‌ها و سرشبکه‌ها به ويژه در حوزه قاچاق کالا و ارز در دستور کار دستگاه‌هاي ذي‌ربط باشد.