عزم جدی وزارت صنعت برای رونق خودروسازی وارد فاز جدید شد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: در شرايطي که تب حمايت از محصولات توليد داخل اين روزها داغتر از هميشه است، اما به نظر ميرسد همچنان واردات کنترل نشده بعضي محصولات از مسيرهاي رسميو قاچاق در حال آسيب زدن به صنعت توليد مشابه آن در کشور است.
به گفته فعالان در زمينه توليد قطعات خودرو، همين سبک واردات همچنان تهديدي براي اين بخش صنعت محسوب ميشود، به صورتي که رئيس انجمن قطعهسازان ايران در يکي از اظهار نظرهاي اخير خود از افزايش تمايل به استفاده از قطعات وارداتي ابراز نگراني و تاکيد کرد که اجازه ادامه اين روند و صدمه خوردن به توليدکنندگان داخل داده نميشود.
در اين ميان برخي فعالان اين حوزه معتقدند كه به نظر نميرسد با تغيير نرخ تعرفه واردات قطعات بتوان مانع انحصار و يا قاچاق در اين بخش شذ. هرچند در صورتي که تعرفه واردات قطعات به رقم پيشنهادي قطعهسازان افزايش پيدا كرده، اما ميتوان گفت كه اين اقدام به صنعت خودرو و قطعهسازي کشور کمک موثري خواهد کرد. البته با افزايش تعرفه واردات قطعات ميتوان ساخت داخل در اين صنعت را رونق بخشيد هرچند دستيابي به هدف بسته به شرايطي داشته و نيازمند بررسي بيشتري است. در شرايطي که قطعهسازان همچنان با مشکل نقدينگي مواجه هستند مسلما هرگونه ارتقاء در توليد و تکنولوژي براي واحدهاي قطعهسازي عملا مستلزم شرايطي است که بايد فراهم شود.
با اين همه به اعتقاد فعالان صنعت قطعهسازي با پرداخت مطالبات قطعهسازان و رفع مشکلات نقدينگي اين صنعت، شاهد تحول در توليد و کيفيت در واحدهاي قطعهسازي خواهيم بود چراکهامروز بخش مهمياز موانع ناشي از توليد و افزايش واردات ناشي مشکل نقدينگي و هزينه توليد است. در چنين شرايطي قطعا صنعت قطعهسازي نياز حمايتهاي تعرفهاي و تسهيلاتي است تا قادر به ادامه فعاليت باشد ضمن اينکه با بهبود اوضاع توليد قطعهسازان به لحاظ کميو کيفي وضعيت صنعت خودروسازي نيز بهبود خواهد يافت. در حقيقت بايد زمينه سرمايهگذاري در اين صنعت بيش از گذشته فراهم شود؛ هرچند هرگونه همکاري و سرمايهگذاري مشترک در صنعت قطعهسازي ايران بستگي به هدفگذاري و سياستهاي دولتمردان و وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد که در قرارداد با شرکتهاي خارجي به چه نحوي عمل كند.
افزايش تعرفه واردات براي قطعهسازان
تامين مواد اوليه مورد نياز يكي از مهمترين مسائل جدي اين روزهاي براي بسياري از قطعهسازان است. با اين حال افزايش يکباره تعرفه واردات مواد اوليه مورد نياز واحدهاي قطعهسازي، به بخش مهمياز مشکلات امروز قطعهسازان تبديل شده است. در اين ميان تلاشهاي صورت گرفته به منظور رفع اين مشکل، هرچند با توجه به قوانين جديد به خصوص افزايش تعرفه در بخش مواد فولادي، قطعهسازان در حال کسب مجوزهاي اختصاصي براي تهيه بخشي از مواد اوليه خود كهامكان تامين آن در داخل وجود ندارد، با تعرفههاي قابل قبول هستند. تا پيش از اين تعرفه برخي از مواد اوليه مورد نياز در واحدهاي قطعهسازي 5 درصد بود که به 20 درصد افزايش يافته است. همچنين در حال حاضر برخي قطعهسازان به دنبال دريافت مجوز براي برخي از واحدها هستند.
معافيت براي واردات مواد اوليه قطعهسازان
با اين همه بيشک افزايش تعرفه مواد اوليه مورد نياز قطعهسازان تاثير زيادي بر هزينههاي توليد در واحدهاي قطعهسازي خواهد داشت. در شرايط فعلي نيز برخي واحدهاي قطعهسازي داراي مشکل تامين مواد اوليه پس از معرفي به وزارت صنعت و معدن و پس از تاييد، معافيت مقطعي واردات را دريافت ميکنند. البته اين امکان به صورت طرح و قانون مدوني نيست که همه قطعهسازان يکجا و به يکباره بتوانند در اين زمينه اقدام به واردات کنند. در اين ميان ايجاد مشکلاتي در گروه مواد فلزي، توليدکنندگان آهن و فولاد و ورقهاي فلزي با توجه به اثرگذاري بيشتر در وزارتخانه و به منظور مقابله با واردات، تعرفه يک سري اقلام و مواد را به صورت کلي افزايش دادند در حالي که بايد پيش از اين اقدام نسبت به مواد اوليه توليدي در داخل و وارداتي تفکيکي صورت ميگرفت که متاسفانه اين مساله مورد توجه قرار نگرفت.
اميدواري براي پرداخت مطالبات قطعهسازان
در همين ارتباط فرهاد بهنيا، عضو انجمن قطعهسازي کشور در گفتگو با خبرنگار «تجارت» ضمن اشاره به ضرورت سرمايهگذاري ثابت ارزي و ريالي در صنعت قطعهسازي کشور گفت: تا زماني که مطالبات قطعهسازان پرداخت نشود و بانکها دستي گشوده نداشته باشند و جوينت ونچرهاي محکميدر اين صنعت ايجاد نشود نميتوان اميدي به سرمايهگذاري در صنعت قطعهسازي داشت. اين فعال صنعت قطعهسازي ادامه داد: بيشک سرمايه مورد نياز واحدهاي قطعهساز را ميتوان از محل دريافت مطالبات معوق، تسهيلات بانکي، فاينانسها و جوينت ونچرهاي خارجي نيز تامين كرد. او با اشاره به بهبود جريان تشکيل جوينت ونچرها خارجي در صنعت قطعهسازي ادامه داد: در اين زمينه تلاش خوبي توسط قطعهسازان صورت گرفته و انتظار ميرود در آينده شاهد تشکيل جوينت ونچرهاي بيشتري در صنعت قطعهسازي باشيم. وي با اشاره به تاثير اين جونت ونچرها در اوضاع قطعهسازان گفت: اميد است آنچه که پيشبيني ميشود در نتيجه تشکيل اين جوينت ونچرها در صنعت قطعهسازي کشور حاصل شود.
معافيت مقطعي براي قطعهسازان
بهنيا همچنين در ادامه از اختصاص معافيت مقطعي خريد برخي مواد اوليه وارداتي به قطعهسازان خبر داد و گفت: افزايش يکباره تعرفه واردات مواد اوليه مورد نياز واحدهاي قطعهسازي تبديل به مشکلي براي قطعهسازان شده است. عضو انجمن قطعهسازان ادامه داد: به جهت قوانين جديد به خصوص در بخش افزايش تعرفه مواد فولادي، در حال کسب مجوزهاي اختصاصي براي بخشي از قطعهسازان هستيم تا با تعرفههاي قابل قبول مواد اوليهاي که در داخل امکان تامين ندارد را وارد كند. وي اظهار داشت تاکيد کرد: البته تا قبل از اين تعرفه برخي از مواد اوليه مورد نياز در واحدهاي قطعهسازي 5 درصد بود که هماکنون به 20 درصد افزايش يافته است به همين جهت در حال دريافت مجوز براي برخي از قطعهسازان هستيم تا با رقم قبلي و تعرفه 5 درصد بتوانند مواد مورد نياز را تامين و وارد کنند. بهنيا با اشاره به تاثير افزايش تعرفه واردات مواد اوليه بر هزينه توليد قطعهسازان، گفت: البته به صورت مورد واحدهاي قطعهسازي داراي مشکل تامين مواد اوليه به وزارت صنعت و معدن معرفي و پس از دريافت تاييده، معافيت مقطعي واردات را اخذ خواهند کرد.
رييس کنفدراسيون صادرات ايران تاکيد کرد: توسعه صادرات کشور با رفع مشکلات داخلي و موانع بيروني امکانپذير و عضو نشدن در سازمان تجارت جهاني با وضع تعرفههاي تجاري با کشورهاي هدف قابل جبران است.
محمد لاهوتي در گفتگو با ايرنا افزود: وضعيت ايران به عنوان يکي از بزرگترين اقتصادهاي خارج از سازمان جهاني تجارت قابل تامل و تفکر است. به گفته اين مسئول، در دولت دوازدهم يا بايد به اين سازمان ملحق شويم يا با انعقاد توافقنامههاي ترجيحي با کشورهاي طرف تجاري با ايران، همه شرکا را از مزاياي تعرفه تجاري بهرهمند و آثار غيبت از سازمان جهاني تجارت را کمرنگ و کم اثر کنيم. وي يادآوري کرد: زماني آمريکا به دليل مشکلات سياسي با چين، با حضور آن کشور در سازمان جهاني تجارت مخالفت ميکرد و در مقابل چين نسبت بهامضاي توافقنامه تعرفه تجاري با همه شرکاي خود مبادرت کرد. در نتيجهامريکا تنها ماند و در نهايت با حضور چين در اين سازمان موافقت کرد.
برقراري تعرفه تجارت ترجيحي بين کشورها که معمولا با کاهش تعرفه واردات و حقوق گمرکي همراه است، يکي از روشهاي گسترش مبادلات تجاري و رونق اقتصادي محسوب ميشود. در اين روش براساس توافقي که بين دولتها صورت ميگيرد، برخي کالاهاي مهم و اصلي از کاهش يا تخفيف عوارض گمرکي برخوردار ميشوند. اين اقدام موجب ميشود کالا با قيمت مناسبتري به بازار هدف برسد و قدرت رقابتپذيري آن بيشتر شود. لاهوتي رشد نامتوازن صادرات کشور را نه فقط به دليل نپيوستن به سازمان تجارت جهاني، بلکه متاثر از موضوعات داخلي برشمرد و گفت: تا اين مشکلات برطرف نشود، خطر کاهش صادرات را حس ميکنيم. وي بيان داشت: در حالي که ميانگين رشد صادراتي کشور ساليانه 20 درصد هدفگذاري شده بود اما در دولت يازدهم که به نوعي بهترين عملکرد را در حمايت از صادرات و رفع موانع صادراتي داشت، رشد 5.5 درصدي- از نظر ارزش- به ثبت رسيد.
مجموع صادرات غيرنفتي ايران در چهارماهه نخست امسال به 13 ميليارد و 459 ميليون دلار رسيد که در مقايسه با مدت مشابه پارسال به ميزان 9.54 درصد کاهش يافت. رييس کنفدراسيون صادرات ايران اضافه کرد: البته اين رشد نشان داد جهتگيري صادرات در کشور بيشتر به سمت مواد خام و مواد با ارزش افزوده پايينتر بوده که برخلاف اهداف اقتصاد مقاومتي است. اين عضو اتاق تهران تصريح کرد: مهمتر از مشکلات خارجي مانند پيوستن به سازمان جهاني تجارت، توسعه روابط با ساير کشورها، بهبود ديپلماسي اقتصادي، عاديسازي روابط بانکي و...، بايد به حل و فصل مشکلات داخلي پرداخت.
لاهوتي يادآوري کرد: امروز واقعيتهايي در زمينه نرخ ارز وجود دارد که همگان آنها را تاييد ميکنند اما کسي به دنبال رفع آنها نيست. همچنين همگان قبول دارند زيرساختهاي نامناسب حمل و نقل روي قيمت تمام شده کالاها تاثيرگذار است اما نسبت به آن کم توجهي ميشود. اين مسوول ادامه داد: نرخ تسهيلات غيرمنطقي و غيررقابتي که همگان آن را تاييد ميکنند اما هيچ اتفاقي براي اصلاح آن صورت نگرفته، از ديگر موضوعاتي است که در اختيار دولت و حاکميت قرار دارد؛ بر اين اساس ابتدا بايد گامهاي اوليه را از درون اقتصاد برداشت و همزمان به دنبال رفع موانع بيروني باشم.
مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرکهاي صنعتي ايران گفت: تا پايان سالجاري به 30 هزار واحد توليدي در کشور تسهيلات پرداخت ميشود.
به گزارش ايرنا علي يزداني از وجود 794 شهرک و ناحيه صنعتي در حال واگذاري در کشور خبر داد و گفت: به منظور حمايت از توليد در بسياري ازشهرکها و نواحي صنعتي دولتي 5 الي 10 درصد پيش پرداخت براي حق انتفاع منظور ميشود و بعضاً بين 50 تا 80 درصد تخفيف در کل بهاي حق بهرهبرداري بهعنوان مشوق به سرمايهگذاران ارائه ميشود. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به قانون اصلاحي دولت در زمينه شهرکهاي صنعتي غيردولتي 8 گانه استان، گفت: پيش از اين براساس مصوبه هيات دولت پروانه بهرهبرداري شهرک صنعتي غيردولتي صرفاً براي ساماندهي وضع موجود صادر ميشد، اما بعد از مصوبه اصلاحي دولت، واحدهاي دانشبنيان و انتقالي ميتوانند در اين منطقه مستقر شوند چراکه در محدوده 120 کيلومتري شهري قرار دارد. مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرکهاي صنعتي ايران اظهار داشت: در اين شهرک با توجه به موقعيت و احتمال جذب سرمايهگذاري فرصت مناسبي براي توسعه وجود دارد. يزداني افزود: به گفته رئيسجمهور مراکز توليدي بايد به مراکز زندگي تبديل شود به اين معنا که محل توليد بايد محل زندگي هم باشد.
رئيس انجمن قطعهسازان، خروج خودروهاي قديميرا اجباري براي صنعت خودرو و قطعهسازي کشور ميداند و ميگويد: شرايط روز توليد خودروسازي در دنيا ايجاد ميکند که صنعت خودروسازي و قطعهسازي ايران نيز جريان رشد و ارتقاء تکنولوژي را به گونهاي دنبال كند که بتوانند خودروهايي با استاندارد بهتر و مصرف سوخت پايينتر را توليد كنند.
رضا رضايي در گفتگو با خبر خودرو اظهار داشت: در دنيا عموما خودروهايي که توليد ميشوند حداکثر 12 سال عمر مفيد دارند و پس از اين زمان بايد از چرخه توليد خارج شوند. وي با اشاره به دغدغه قطعهسازان در جريان توقف توليدات قديميبه موضوع دعوت از قطعهسازان براي همکاري در طراحي و توليد خودروهاي جديد اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود طرح الزام توقف خودروهاي قديمي، شرکتهاي خودروساز نيز در حال طراحي خودروهاي جديد هستند چنانچه شرکت سايپا از کليه قطعهسازان دعوت كرده تا در جريان توليد خودروهاي جديد همکاري كنند. رضايي با اشاره به مشکلات قطعهسازان براي همکاري در توليدات جديد، اظهار داشت: براي حضور قطعهسازان در توليدات جديد بايد توان مهندسي قطعهسازان افزايش يابد تا در حوزههاي طراحي، نمونهسازي و توليد قالبها امکان همکاري فراهم شود، اما عمده قطعهسازان توان مهندسي آنها پاسخگوي نياز امروز خودروسازان و توليدات جديد نيست.
به گفته معاون امور اقتصادي و بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت مکانيزم درج قيمت کالاها توسط توزيع کنندهها در جهت ايجاد شفافيت در جريان گردش کالا و رقابتيتر شدن بازار کالايي بوده است.
به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ يداله صادقي با تأکيد بر ضرورت شفاف سازي هر چه بيشتر قيمت گذاري کالا عنوان کرد: تصميم وزارت صنعت، معدن و تجارت براي درج قيمت چند گروه کالايي توسط توزيع کنندهها و حذف قيمت گذاريها توسط توليد کنندگان به جهت شفافيت در قيمت کالاها و رقابتي تر شدن بازار بوده است.
وي با اشاره به اين موضوع که در مرحله نخست اين طرح، قيمت گذاري چند گروه کالايي غير ضروري به عنوان پايلوت به توزيع کننده محول شده است، افزود: توزيع کننده بر اساس فاکتور خريد شرکت پخش و با اعمال ضريب سود قانوني که هيأت عالي نظارت مشخص ميکند، قيمت اين کالاها را تعيين و در معرض ديد مصرف کننده قرار ميدهد.
همچنين محصولات سلولزي و گروههاي کالايي شامل شيريني، شکلات، چيپس، پفک و ساير تنقلات که غير ضروري و از حساسيت کمتري برخوردار هستند، در مرحله اول شامل اين طرح ميشوند. معاون امور اقتصادي و بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت تخفيفات اعمال شده روي بيشتر کالاها توسط کارخانهها را غير متعارف دانست و گفت: در شرايط کنوني در بيشتر قيمتهاي روي جلد که توسط کارخانهها زده ميشود، ضرايب سود به طور اصولي رعايت نميشود و حقوق مصرف کننده به نوعي ضايع ميشود که با تصميم جديد گرفته شده قيمت کالاها از کارخانه تا مرحله عرضه کاناليزه ميشود و توزيع کنندگان بدون دغدغه درج قيمت کالا توسط کارخانه، کالاها را با قيمتي رقابتي و پايين تر از قبل به مصرف کننده ارايه ميدهند. صادقي با اشاره به اينکه کالاهاي در نظر گرفته شده در مرحله پايلوت کالاهاي صنعتي محسوب ميشوند، گفت: اين کالاها در کارخانه توليد و بسته بندي و توسط شرکت پخش توزيع ميشوند، اما درج قيمت بر خلاف گذشته به جاي اينکه توسط کارخانه صورت گيرد، به عهده توزيع کننده گذاشته شده است.