بهره برداري از ۹۱۹ کيلومتر خط ريلي تا پايان سال
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل گفت: در سال جاري ساخت ۹۱۹ کيلومتر مسير ريلي جديد به پايان مي‌رسد که اين اقدامات معادل عملکرد ۵ ساله اقدامات در حوزه ريلي است. خيرالله خادمي‌با اشاره به اقدامات وزارت راه و شهرسازي در حوزه توسعه شبکه ريلي در طول چهار سال گذشته، اظهار داشت: وزارت راه وشهرسازي در سال ۹۲ براي تسريع در تکميل و ساخت پروژه‌هاي وسعه شبکه ريلي کشور، اولويت بندي انجام داد که براساس اين اولويت بندي‌ها بتوانيم پروژه‌هاي با اهميت را در دوره زماني کوتاه تري به بهره برداري برسانيم.

بهره برداري از آزادراه آبيک تا ۲ سال آينده
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها گفت: آزادراه آبيک- چرمشهر تا ۲ سال آينده به بهره برداري مي‌رسد.  به گزارش خبرنگار مهر سيد حسين مير شفيع، در حاشيه بازديد از مسير آزادراه چرمشهر- بومهن که با حضور علي صادقي، فرماندار پاکدشت صورت گرفت، در جمع خبرنگاران با بيان اين که ساخت اين آزادراه‌ها با سرمايه گذاري بخش خصوصي و نيز جذب سرمايه‌هاي خارجي انجام مي‌شود، اظهار داشت: ساخت آزادراه چرمشهر- بومهن بار ترافيکي جنوب و غرب تهران به سمت شمال کشور را به طور محسوسي کاهش خواهد داد. وي ادامه داد: اين آزادراه تاثير فراواني در کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافيک و حفظ محيط زيست خواهد داشت.

نوسازي بافت فرسوده ، توسعه شهرهاي مياني   
بهترين روش براي نوسازي بافت فرسوده در ايران، توسعه شهرهاي مياني با همکاري بخش خصوصي است.به گزارش خبرگزاري صدا و سيما؛ بيت الله ستاريان کارشناس اقتصاد مسکن گفت:: نزديک به ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار محله بد مسکن به روايت وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم در کشور داريم که شناسايي شده است. محله‌هايي که به قول آخوندي براي رفع معضل فرسودگي هرکدام بايد راه‌حل‌هاي مشخصي را دنبال کرد که به گفته ايشان طي يک برنامه ۱۰ ساله اين کار شدني است.وي افزود: مطلبي که وزير راه و شهرسازي به آن اشاره‌کرده کاملاً درست است. چاره‌اي جز بازسازي بافت فرسوده نداريم و بايد بد مسکن‌ها را بازسازي کنيم.

عضو مرکز تحقيقات مسکن و شهرسازي در گفتگو با« تجارت» تشریح کرد؛
در هياهوي انتخابات رياست جمهوري دوازدهم و حالا هم بحث راي اعتماد به وزراي پيشنهادي و انواع بحث‌هاي سياسي و اقتصادي و اجتماعي، موضوعاتي که به نوبه خود مهم هم هستند مغفول مانده‌اند و به هر دليل يادي از آن‌ها نمي‌شود.
از جمله اين بحث‌ها يکي هم بحث وضعيت آشفته معماري و نماي ساختمان‌ها و همچنين دکوراسيون و معماري داخلي منازل است که با کمترين نظارت، تقريبا به حال خود رها شده است و اگر نظارتي هم هست در حد رعايت برخي آيين نامه‌ها و بخشنامه‌هايي است که مدت‌هاست از تاريخ صدور آن‌ها مي‌گذرد و بازبيني و تجديد نظر لازم در آن‌ها صورت نگرفته است. نتيجه اين که از ابتداي ورودي شهرهاي کشورمان و به خصوص تهران با انواع سبک‌ها و طرح‌هاي که بعضي از آن‌ها هم تابع هيچ قاعده و رويکردي نيست مواجه مي‌شويم . در اين ميان استثناهايي هم کم و بيش وجود دارد که البته تاريخ ايجاد و احداث آن‌ها به خيلي قبل از زمان حاضر برمي‌گردد و اين همان معماري‌ها و نماهايي است که حال گردشگران خارجي را خوب مي‌کند و از ديدن آن مناظر سرشوق مي‌آيند ولي در بقيه موارد بي سليقگي‌ها و شلختگي‌هاي نماهاي ساختمان‌ها هيچ حس خاص و خوشايندي را در بيننده بر نمي‌انگيزد و بي آن که بدانيم در روان و خلقيات ما تاثير مي‌گذارد و در برخوردهايمان با ديگران و با محيط زندگيمان تاثيرات زيرپوستي ناخوشايندي را برجاي مي‌گذارد که خروجي و نتيجه نهايي آن آشفتگي‌هاي روحي و ذهني زيانبار است. به اين بهانه بر آن شديم تا با خانم دکتر ندا رفيع زاده عضو مرکز تحقيقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازي گفتگويي داشته و جوياي نظر ايشان باشيم.
به آينده‌اميدوار هستيم
رفيع زاده در پاسخ به اين سئوال که آيا جاي خالي پرداختن به بحث معماري و شهرسازي در روزهاي اخير احساس مي‌شود ياخير پاسخ مي‌دهد: متاسفانه همين طور است که مي‌گوييد.عضو مرکز تحقيقات راه و مسکن ادامه مي‌دهد: نه تنها در روزهاي اخير بلکه در چند سال اخير هم وضع به همين منوال است و شرايط به سمتي رفته است که بيشتر به موضوع حمل و نقل پرداخته مي‌شود و هم بحث معماري و هم بحث مسکن در مراحل بعدي اهميت قرار گرفته است. رفيع زاده در باب چرايي اين امر توضيح مي‌دهد: متاسفانه‌امروزه خيلي از موارد در رکود به سر مي‌برند و دامنه اين رکود هم به بحث مسکن و معماري کشيده شده است و بايد منتظر ماند و ديد که چه پيش مي‌آيد. کارشناس ارشد معماري در پاسخ به اين پرسش که چشم انداز شما در باره آينده موضوع معماري چيست مي‌گويد: من خوشبين هستم، اما من و همکارانم کارشناس هستيم و اهرم و قدرت اجرايي نداريم که بتوانيم در رسيدن به اين چشم انداز خوشبينانه موثر باشيم و به همين دليل بايد فقط خوشبين باشيم و اميدوار که اتفاقات خوبي در اين حوزه بيفتد. از رفيع زاده مي‌پرسيم آيا اتفاق مهم و قابل تاملي در گوشه کنار مملکت و در مرکز در حوزه معماري در روزهاي جاري رخ داده است که قابل درنگ و پيگيري باشد، پاسخ اين است: نه متاسفانه، خبر خاص و قابل تاملي وجود ندارد و به همان نسبتي که در حوزه مسکن رکود حاکم است در بخش معماري هم وضعيت راکد است و خبر مهمي‌اتفاق نيفتاده است که قابل تامل باشد. نظر او را در باره اتفاقات مجلس و انتخاب دوباره آقاي عباس آخوندي به وزارت راه و شهرسازي و تاثيري که اين انتخاب در آينده حوزه معماري و شهرسازي مي‌تواند داشته باشد جويا مي‌شويم، وي معتقد است: اميدواريم در دوره جديد با توجه بيشتر به حوزه معماري و شهرسازي و با ابتکار عمل در اين زمينه و نيز به کارگيري خلاقيت در جهت ايجاد تحول در وضعيت معماري شهرها شاهد شکوفايي امر مسکن و ساختمان و ساماندهي معماري و نماي شهرها باشيم.
نماي شهر با ما حرف مي‌زند
علي سلطاني‌فر - طي سال‌هاي اخير افزايش چشم‌گير گرايش مردم به زندگي در شهر و رشد بي‌رويه شهرنشيني، تقاضاي فزاينده‌يي را براي تهيه مسکن در پي داشته است و اين موضوع نيز مشکلات متعددي را در زمينه توسعه شهري به وجود آورده است. در پاسخ به اين نياز شهروندان، بيشتر توليدکنندگان مسکن به‌دليل اينکه به‌دنبال فروش سريع و بازگشت سرمايه خود هستند، لذا سعي در هرچه بيشتر مطرح کردن خود در محله مسکوني و نمايشي متمايز از بناي خود دارند و به همين دليل موجب ناهماهنگي نماي ساختمان‌ها در سطح شهر شده و بر آشفتگي بصري شهر دامن مي‌زنند. اين در حالي است که‌امروزه مفهوم زندگي در شهر ابعادي پيچيده‌تر ازگذشته پيدا کرده است و زندگي در کلان‌شهرها صرفا به معناي محلي براي اسکان نيست. جداي از ده‌ها و بلکه صدها مشکل و معضلي که زندگي شهري امروز به دليل تراکم شديد، ترافيک سنگين، انواع آلودگي‌ها و... ... به شهرنشينان وارد مي‌کند نوع مبلمان شهري، نماي ساختمان‌ها و ساير مواردي که به ويژگي‌هاي بصري شهر مربوط مي‌شود تاثيرات محرزي بر ساختار زندگي به ويژه در کلان‌شهرها دارد. به اعتقاد کارشناسان معماري و متخصصان شهرسازي نماي شهر از چنان هويتي برخوردار است که به تعبير و تمثيلي، با ما حرف مي‌زند. متاسفانه در اکثر شهرهاي ما زبان مشترکي بين نماها وجود ندارد، نه فرهنگ مشترکي براي بيان دارند، نه مصالح يکساني به کار گرفته‌اند و نه سبک مشخصي را دنبال مي‌کنند. کلان‌شهر تهران از اين منظر به‌شدت آسيب‌پذير است و يکي از ويژگي‌هاي منفي اين شهر نماي بصري آشفته و مبلمان ناموزون آن است که نه تنها تردد در تهران را دچار مشکل و نوعي سردرگمي‌کرده، بلکه آلودگي‌هاي بصري بسياري را به وجود آورده است. چنين وضعيتي بي‌شک آسيب‌هاي بسياري در ابعاد اجتماعي، فردي و رواني به شهروندان وارد مي‌کند و موجب کاهش نشاط در زندگي شهري مي‌شود. اين در حالي است امروزه در اکثر کشورهاي دنيا و در بسياري از شهر‌هاي بزرگ جهان، ضوابط و مقررات ويژه‌يي در ارتباط با سيما و کالبد شهر وجود دارد و گروهي از برجسته‌ترين افراد با تخصص‌هاي مرتبط هنر زيبا‌سازي و زيبايي‌شناسي به کنترل طرح‌هاي بزرگ و کوچک معماري و شهري از نقطه نظر هماهنگي نماي بيروني ساختمان‌ها و محيط شهري يعني از جنبه‌هاي رنگ، حجم، مصالح مناسب، فضاي پر و خالي نما، رعايت اصول هماهنگي و تناسبات و... مي‌پردازند.
توجه و حساسيت مسوولان شهري به مبلمان و نماي شهري نه تنها موجب تسهيل رفت و آمد در شهر مي‌شود بلکه فضايي آرامش بخش براي شهروندان به وجود مي‌‎آورد. اين توجه و دقت درعين حال يک سرمايه‌گذاري مناسب در عرصه گردشگري محسوب مي‌شود. در واقع تمامي‌آناني که از ديرباز به قصد سياحت، از شهري به شهري يا از کشوري به کشور ديگر مي‌رفته‌اند، در بخشي از سفر خود به تماشاي آن چيزي پرداخته‌اند که جلوه‌يي از هنر معماري بوده است. بسياري از کساني که به عنوان گردشگر از کشور يا شهر خود به کشور يا شهر ديگري مي‌روند علاوه بر تماشاي بناهاي تاريخي و جاذبه‌هاي طبيعي، بخش اعظمي‌از رضايت خود را ناشي از آرامش و زيبايي و نظم بصري شهر يا کشوري مي‌دانند که به آن سفر کرده‌اند. خوشبختانه در سال‌هاي اخير پس از مطرح شدن دوباره اهميت فضاهاي عمومي‌و ارزش زندگي شهري، موضوع نما اهميت دوباره‌يي يافته است. لذا با توجه به اهميت موضوع و مواردي که ذکرشد بررسي ميداني طرح ساختمان‌ها با بناهاي اطراف از لحاظ کيفيت طرح معماري، نماي ساختمان، تناسب حجم آن با ساختمان‌هاي اطراف، زيبايي طرح و مصالح مورد استفاده و… ضروري بوده و گامي‌موثر در بالا بردن کيفيت نماهاي شهري است. بي‌شک در اين زمينه نقش قانون‌گذاري و نظارتي شوراي شهر بسيار اهميت دارد و همچنين نقش و سهم کارشناسي سازمان ميراث فرهنگي براي حفظ هويت و اصالت معماري شهر محرز است و بالاخره دقت نظر شهرداري در فرآيند اجرا، به عنوان ضلع سوم اين مثلث، مطرح مي‌شود و تعامل اصولي اين سه مجموعه مي‌تواند موجب ارتقاي کيفيت بصري، نما و مبلمان شهر شود.
رحمت اله مه‎آبادي از انجام ۲۳۴ پرواز براي انتقال ۶۱ هزار و ۸۶۹ زائر به مدينه و جده خبر داد.
رئيس هيئت مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه ها با اشاره با اينکه اين آمار مربوط به اجراي عمليات اعزام حجاج از ابتدا تا صبح امروز ۲۸ مرداد است، گفت: طبق برنامه اعلامي‌پروازهاي رفت از ۸ مرداد آغاز شده است و تا ۴ شهريورتمام خواهد شد و پروازهاي برگشت نيز از ۱۵ شهريور آغاز و تا ۳ مهرخاتمه خواهد يافت. وي با بيان اينکه پيش از ۸ مرداد نيز سه پرواز به عنوان پيش پرواز انجام شد، در مورد عملکرد و سهم دو خط هوايي ايران اير و شرکت هواپيمايي سعودي که وظيفه اعزام حجاج را دارند، گفت: تاکنون ايران اير با انجام ۱۷۹ پرواز و انتقال ۴۶ هزار ۴۷۸ زائر سهمي‌۷۶.۸ درصدي و هواپيمايي سعودي با انجام ۵۵ پرواز و انتقال ۱۵ هزار و ۳۹۱ زائر سهمي‌۲۳.۲ درصدي را داشته‌اند.مه‌آبادي در مورد عملکرد فرودگاه ها نيز گفت: تاکنون پروازهاي حج از ۱۷ فرودگاه شامل امام خميني (ره)، همدان، بندرعباس، اردبيل، تبريز، اصفهان، کرمان، مشهد، رشت، شيراز، اروميه، اهواز، بوشهر، ساري، گرگان و يزد انجام شده و در حال انجام است که اکنون ۱۰ فرودگاه‌ اردبيل، بندرعباس، همدان، تبريز، اصفهان، بوشهر، رشت، شيراز، کرمان و مشهد کار خود را به اتمام رسانده اند.
استاندار کرمانشاه با اشاره به تاثير راه آهن بر توسعه استان، گفت: در ۵۰ سال اخير هيچ پروژه‌اي به اهميت راه آهن در کرمانشاه اجرا نشده است.
به گزارش ايسنا، اسدالله رازاني در نشست کاري با فرمانداران و بخشداران استان با بيان اينکه در اين دولت راه آهن از ملاير به کرمانشاه رسيد که اتفاق بزرگي است، گفت: خصوصا در شش ماه اخير سرعت اين پروژه بي نظير بود و اگر پيگيريها نبود اين پروژه اکنون به نتيجه نرسيده بود.
وي به تاثير راه آهن کرمانشاه در توسعه استان هم اشاره کرد و گفت: اين پروژه آنقدر براي توسعه استان مهم است که در ۵۰ سال اخير هيچ پروژه اي با اين اهميت در استان اجرا نشده است.
رازاني گفت: در اين چهار سال پروژه‌هاي مهم ديگري همچون خودروسازي و سامانه گرمسيري نيز در استان اجرا شده، با اين وجود هنوز مشکل ديرينه استان يعني بيکاري پابرجاست و بايد با تلاش بيشتري به سمت کاهش بيکاري استان برويم.
رازاني اظهار کرد: با روند خوبي که در کشور ايجاد شده و تجربه کسب شده در چهار سال گذشته و همچنين اصلاحاتي که در کابينه صورت گرفته، يقينا در چهار سال آينده بخش زيادي از مشکلات کشور مرتفع خواهد شد.
معاون سازمان بنادر و دريانوردي در مراسم بهره برداري از سامانه جامع مديريت پروژه سازمان بنادر و دريانوردي گفت: با توجه به سياست‌هاي دولت براي استقرار دولت الکترونيک و تأکيد وزير راه و شهرسازي مبني بر استقرار سيستم‌هاي نظارتي هوشمند و مکانيزه، از دانش‌هاي نوين استفاده شد.
نورالدين علي‌آبادي در مراسم بهره‌برداري از سامانه جامع مديريت پروژه CPMS که در سازمان بنادر و دريانوردي برگزار شد با اشاره به اهميت فناوري‌هاي نوين در امور جاري اظهار داشت: امروزه اگر از هر شخصي در مورد ميزان مفيد بودن کنترل و نظارت در پروژه سؤال شود، بعيد است که نظر منفي ارائه کند.وي افزود: کنترل و نظارت در کاهش هزينه، بهبود وضعيت، زمان‌بندي پروژه و جنبه‌هاي مختلف قرارداد مفيد است.
معاون مهندسي و توسعه‌امور زيربنايي سازمان بندرها و دريانوردي با بيان اينکه «بحث اصلي ميزان اثرگذاري است» تصريح کرد: همواره بحث ميان افراد داراي اينرسي حرکت و سکون وجود داشته است؛ اما اختراعات مهمي‌مانند ماشين‌حساب، چاپ و موتور بخار که همواره با مخالفت افراد داراي اينرسي سکون مواجه بود سرانجام باعث شد تا اين افراد خود را با شرايط موجود منطبق کنند.
علي‌آبادي با اشاره به وجود بيش از هزار پروژه در ابعاد و قيمت‌هاي مختلف در سازمان بندرها و دريانوردي گفت: اگر تعداد پروژه کم و مقياس آن‌ها کوچک بود شايد مي‌توانستيم با روش‌هاي قديمي‌آن‌ها را نظارت و مديريت کنيم،‌اما امروز براي اينکه بتوانيم پروژه‌ها را به‌طور مناسب شکست دهيم، ميزان پيشرفت را رسد و نقاط ضعف را شناسايي کنيم و از همه مهم‌تر اين اطلاعات براي ذي‌نفعان قابل‌مشاهده و در دسترس باشد به روش‌هاي جديدي نياز داريم.معاون سازمان بندرها و دريانوردي خاطرنشان کرد: با توجه به سياست‌هاي دولت براي استقرار دولت الکترونيک و تأکيد وزير راه و شهرسازي مبني بر استقرار سيستم‌هاي نظارتي هوشمند و مکانيزه، بايد در اين راستا از دانش‌هاي نوين استفاده کنيم.وي با اشاره به محدوديت‌هاي اين پروژه در زمان تهيه يادآور شد: به دليل اينکه سيستم اوليه بر پايه share point بود، امکان گسترش وجود نداشت و مدام بايد براي به‌روزرساني نسخه‌هاي جديد خريداري مي‌شد و به دليل قفل‌هاي مکرر، سرعت کار در سازمان به‌شدت کاهش مي‌يافت.به گفته علي‌آبادي، وجود چنين محدوديت‌هايي باعث حرکت به سمت تهيه سيستم جديد شد و با توجه به سياست‌هاي سازمان و بخش فاوا ما به دنبال سيستم‌هايي با قابليت عدم اتکا به اينترنت و در مقابل با قابليت استفاده از شبکه‌هاي اينترانت داخلي، استفاده از کد نويسي داخلي حرکت کرديم؛ و درنهايت منجر به انتخاب سامانه‌هاي CPMS و PAYWEB شد که بر پايه PMBUG نوشته شده است.معاون سازمان بندرها و دريانوردي در ادامه بيان داشت: در مرحله اول سه سرفصل زمان، هزينه و قيمت به‌عنوان برنامه‌هاي کاري قرار گرفت و طبق قرارداد با شرکت سفيران، فرايندهاي مختلف تدوين و در سيستم اعمال مي‌شود تا نيازهاي تمامي‌ذي‌نفعان از شرکت‌هاي مشاور و پيمانکار گرفته تا مديران سازمان و بندرها را برطرف کند و اطلاعات را به سمع و نظر آن‌ها برساند.
معاون مهندسي و توسعه‌امور زيربنايي سازمان بندرها و دريانوردي ابراز داشت: هم‌اکنون مرحله استقرار پروژه انجام‌شده و حدود يک ماه است که مشاوران و پيمانکاران علاوه بر معرفي خود به سامانه، اطلاعات موردنياز را وارد آن مي‌کنند. همچنين براي تکميل مرحله انتقال اطلاعات در PMIS براي انطباق موارد به کمي‌زمان نياز است. به‌علاوه در بخش آموزش نيز تاکنون چند جلسه‌اموزشي براي شرکت‌ها برگزار شده و برگزاري دوره‌هاي آموزش‌هاي غيرحضوري و حضور نيز در دستور کار قرار دارد.
علي‌آبادي به هدف تغيير رفتار سازماني در مرحله آخر اشاره کرد و گفت: ضمن اميدواري نسبت به تحقق هدف خود، تمامي‌پروژه‌هاي BOT، BLT و تمامي‌قرارداد‌ها در اين سامانه ثبت خواهد شد.
تشريح مزاياي سامانه CPMS نسبت به PMIS
همچنين نورالدين علي‌آبادي در حاشيه مراسم راه‌اندازي سامانه جامع مديريت پروژه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اين سامانه براي کنترل پروژه‌هاي مختلف اجرايي در کشور است که سازمان بنادر و دريانوردي از يکي از مکانيسم‌هاي آن با استاندارد PMI استفاده مي‌کند.
وي افزود: اين سامانه‌امکان کنترل و نظارت بر مراحل مختلف پروژه را نشان مي‌دهد به‌طوري‌که با استفاده از اين سامانه مي‌توان قسمت‌هايي که بايد سريع‌تر از ساير بخش‌ها آغاز شود به‌علاوه هزينه‌هاي بخش‌هاي مختلف و نقاط بحراني پروژه را شناسايي کرد و بر اساس آن پروژه‌ها را در بهترين حالت جلو برد.معاون سازمان بنادر و دريانوردي از اجراي اولين نمونه PMIS در بندر امام خميني (ره) خبر داد و گفت: اين سامانه در بندر امام فقط براي پروژه‌هاي مخصوص اين بندر راه‌اندازي شد و تهران در سال ۸۴ از اين پروژه براي تمامي‌بندرها استفاده کرد؛ اما امروز با استفاده از نرم‌افزارهاي بومي، يک سامانه جامع و کامل، جايگزين سامانه قبلي مي‌شود.علي‌آبادي هزينه تهيه اين پروژه را ۹ ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: مزيت‌هاي اين پروژه نسبت به سامانه PMIS در حذف محدوديت‌هاي دسترسي و کاهش ميزان وابستگي به شبکه اينترنت است. پروژه از زمان شروع و پيدايش مراحل ۱۰ گانه اي دارد که فقط ۳ مرحله از موضوعات شامل محدوده، زمان و هزينه‌هاي پروژه مديريت مي‌شود.
معاون مهندسي و توسعه‌امور زيربنايي سازمان بنادر و دريانوردي بيان داشت: اجراي اين پروژه بين يک تا ۳۰ درصد در کاهش هزينه‌ها تأثير خواهد داشت.مقاومت در برابر سامانه‌هاي نوين در تمام سازمان‌ها وجود دارد اما خوشبختانه اين مقاومت‌هاي به هم‌گرايي تبديل شد و تمامي‌ذي‌نفعان با يکديگر همکاري دارند. نکته قابل‌توجه اين است که با استفاده از قابليت ثبت امضا الکترونيک اين سامانه علاوه بر شفاف‌سازي ديگر شاهد شکايت و ادعايي مبني بر دير يا زود پرداخت شدن صورت‌وضعيت‌ها نخواهيم بود.علي‌آبادي ضمن تکذيب شايعاتي مبني بر احتمال انتخاب وي به‌عنوان معاون وزير و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در دولت دوازدهم گفت: بنده تابه‌حال امثال چنين صحبت‌هايي را نشنيده‌ام.
افق صنعت هوايي روشن است
 يک کارشناس صنعت هوايي معتقد است: با وجود اقداماتي که در طول سال‌هاي گذشته براي بهبود شرايط اين صنعت انجام شده هنوز نمي‌توان از بهبود اوضاع و تغيير قطعي صنعت هوايي ايران در قياس با گذشته سخن گفت.محمد بشارتي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين که به عملکرد وزارت راه و شهرسازي دولت يازدهم با اغماض نمره قبولي مي‌دهم، اظهار کرد: با وجود آنکه در اين چهار سال تلاش شد اقداماتي مثبت در دستور کار قرار گيرد و شرايط براي توسعه دوباره اين بخش مهم فراهم شود، اما در عمل آنچه اتفاق افتاده با هدف گذاري‌هاي کلان فاصله‌اي جدي دارد.وي ادامه داد: هرچند نمي‌توان شرايط سخت تحريم و محدوديت‌هاي اقتصادي موجود را فراموش کرد و به آنها توجهي نداشت، اما آنچه بيشترين اهميت را دارد نياز به تغيير قطعي در شرايطي است که هنوز مانند قبل ادامه پيدا مي‌کند.اين کارشناس صنعت هوايي با اشاره به نياز ايران به خريد ۴۰۰ فروند هواپيماي مسافرتي صرفا براي پاسخ دادن به نيازهاي امروز بازار ايران، توضيح داد: ما امروز با شرايطي روبه‌رو هستيم که نزديک ۹۰ درصد از بازار ايران از سوي شرکت‌هاي حمل و نقل خارجي مديريت مي‌شود. امروز شرکتي مانند ايران‌اير ۴۵ هواپيما دارد که از اين ميان حدود ۷۰ درصد آنها زمين‌گير هستند و به جز هواپيماهاي ماهان تعداد هواپيماهاي ديگر شرکت‌ها شايد به ۱۰ فروند نرسد.بشارتي ادامه داد: اگر ما قصد داريم با ايرلاين‌هاي منطقه مانند قطر و امارات متحده عربي رقابت کنيم نياز به وارد شدن تعداد بسيار زيادي هواپيماي جديد خواهد بود هرچند پس از سال‌هاي طولاني هفت فروند هواپيما به ايران وارد شده، اما اين هواپيماها براي شرايط ايران حتي مسکن نيز نيستند.وي با بيان اين که با تغييرات به وجود آمده لغو تحريم‌ها و اقدامات ابتدايي صورت گرفته افق صنعت هوايي کشور روشن است، خاطر نشان کرد: براي رسيدن به اين افق روشن نياز به انجام اقداماتي جدي داريم تا ساختار صنعت هوايي ايران با تغييرات روز جهاني همراه شود. براي آنکه بتوان به وزارت راه و شهرسازي دولت قبل نمره‌اي بالاتر داد بايد بسياري از شرايط امروز اين صنعت تغيير کند و امکان رقابت با شرکت‌هاي منطقه و حتي جهان فراهم شود.

رونق ساخت و ساز
به معناي خروج بازار  از رکود نيست

دست اندرکاران بازار مسکن معتقدند افزايش کارگاه‌هاي ساختماني به معني خروج بازار از رکود نيست و در عين حال به اذعان مسئولان،آنچه به تدريج رونق خواهد گرفت، بازار مسکن مصرفي است، نه دلالي.
به گزارش خبرنگار مهر طي روزهاي اخير يک مقام مسئول در مرکز آمار ايران از افزايش ۲۵.۵ درصدي پروانه‌هاي ساختماني در بخش مسکوني تهران در زمستان سال ۹۵ خبر داده و پيش بيني کرده بود با توجه به اينکه اين پروانه‌هاي ساخت و ساز در زمستان سال گذشته صادر شده‌اند، طي فصول بهار و تابستان سال جاري که بيشترين بازه زماني ساخت و ساز در کشور محسوب مي‌شوند، اين پروانه‌هابه افزايش ساخت و ساز منجر شوند به خصوص که بر اساس آمار اشتغال در بهار امسال، شاغلان بخش ساخت و ساز افزايش حدودا ۱۰۰ هزار نفري نسبت به بهار ۹۵ داشته‌اند.
با توجه به اين که يکي از اصلي‌ترين مشکلات موجود در بخش مسکن، وجود تعداد زيادي خانه خالي (۲ ميليون و ۶۰۰ هزار واحد مسکوني بر اساس اعلام نتايج سرشماري نفوس و مسکن سال ۹۵) است، بنابراين سمت عرضه در بازار مسکن با خللي مواجه نيست؛ هر چند که طرح جامع مسکن ميزان نياز کشور به سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکوني را تأييد مي‌کند، با اين حال به دليل عدم تقويت سمت تقاضا و قدرت خريد پايين خانوارها، حتي در صورتي که واحدهاي مسکوني در حال ساخت منطبق با الگوي مصرف باشند، باز هم توانايي خريد واحدهاي مسکوني نوساز براي خانوارها با چالش‌هاي متعددي روبه رو است که برقرار کردن تناسب ميان خروج ساخت و ساز از رکود با خروج بخش مسکن از رکود را امکان پذير نمي‌کند به خصوص که انباشت پروانه‌هاي ساختماني صادره بدون شروع به ساخت طي سال‌هاي اخير نشان مي‌دهد که نمي‌توان بر پايه‌امار پروانه‌هاي ساختماني، پيش بيني درستي از آينده ساخت و ساز داشت.
مظاهريان: رشد ۵.۶ درصدي قيمت مسکن به معني فاصله گرفتن دلالان از بازار است
حامد مظاهريان در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره خروج ساخت و ساز از رکود و تناسب آن با خروج مسکن از رکود گفت: آماري که مرکز آمار ارائه مي‌دهد بر اساس داده‌هاي متفاوتي از آمار ارائه شده از سوي وزارت راه و شهرسازي است؛ چراکه‌امار اين وزارت را الگوي مصرف مسکن و ساختمان تعيين مي‌کند.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي افزود: آنچه ما در اين وزارت دنبال مي‌کنيم خروج مسکن مصرفي از رکود است نه خروج مسکن سفته بازانه از رکود. بنابراين آمار اين مرکز نمي‌تواند بيانگر قطعي آغاز دوره‌هاي رونق يا اتمام دوره‌هاي رکود بازار مسکن باشد.وي با اشاره به افزايش ۵.۶ درصدي ميانگين قيمت مسکن در تهران در ماه‌هاي اخير بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازي اظهار کرد: اين ميزان افزايش قيمت‌ها که کمتر از ميانگين تورم ماهيانه چند ماه گذشته است، بهترين نشانه براي پيش بيني رشد بازار با شيب کند قيمتي است و ما از اين موضوع کاملا رضايت داريم چراکه نشان مي‌دهد بازار مسکن به سمت رفع نياز واقعي خانوارها در حرکت بوده و از معاملات سفته بازانه فاصله زيادي گرفته است.
انحراف از ساخت و ساز مصرفي کنترل نشده است
محمدرضا معظمي، کارشناس مديريت ساخت نيز در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره خروج ساخت و ساز از رکود اظهار کرد: آنچه در جريان رونق ساخت و ساز در تهران ديده مي‌شود، اين است که همچنان الگوي مصرف رعايت نمي‌شود.وي با بيان اينکه بسياري از سازندگان ترجيح مي‌دهند ساخته‌هايشان مدت بيشتري بدون فروش بماند ولي از سود مورد نظر خود کوتاه نمي‌آيند گفت: به همين دليل به سمت ساخت واحدهاي مسکوني مورد نياز جامعه در محله‌هاي کمتر لوکس حرکت نمي‌کنند.کارشناس مديريت ساخت ادامه داد: بسيار ديده مي‌شود که مسکن سازان ساختمان‌هاي زير ۲۰ سال را در مناطق گران قيمت تهران تخريب و نوسازي مي‌کنند اما حاضر نيستند در بافت‌هاي فرسوده پايتخت که بيشتر در مناطق مياني شهر وجود دارند به ساخت و ساز بپردازند. بنابراين اينکه گفته مي‌شود ساخت و ساز از رکود خارج شده، به نظر من به معني خروج بازار مسکن از رکود نيست.