کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com

دولت دوازدهم با راي اعتماد بالاي مجلس دهم تشکيل شد و 16 وزيري که راي گرفتند مي‌توانند امور اجرايي کشور را پيگيري کنند. اما نکته مهم اينجاست که زماني براي اتلاف وقت وجود ندارد زيرا امروزه کشور با مشکلات بسياري رو به رو است. در بخشهاي عمراني با کمبود شديد اعتبار رو به رو هستيم و حدود 400 هزار ميليارد تومان پروژه نيمه تمام در کشور وجود دارد که مي‌بايست به سرعت به پايان برسد،‌در حالي که دولت از نظر مالي با مشکل رو به رو است و بايد به فکر جذب سرمايه گذار باشد. البته ابتدا بايد امنيت سرمايه گذاري تضمين شود. اما سرمايه گذاري در دو بخش داخلي وخارجي تعريف مي‌شود که بايد سرمايه گذار خارجي جلب اعتماد شود و سرمايه گذار خارجي نيز با ظرفيت‌هاي کشورمان آشنا شود تا بتوانيم از آنها نهايت استفاده را ببريم که اين وظيفه خطير بر دوش وزارت خارجه است تا در عرصه‌هاي اقتصاد خارجي نيز فعال شود. از سوي ديگر امروزه در بخش کشاورزي با مشکلات بسياري رو به رو هستيم که کشاورزان ما نيازمند حمايت هستند و از اين پس وزير جهاد کشاورزي بايد با کشاورزان صميميت بيشتري داشته باشد. در بخش صنعت نيز بايد روال گذشته ادامه داشته باشد و نقدينگي لازم به صنايع بحران زده تزريق شود و صنايعي که‌امکان توسعه دارد، با حمايت مالي تقويت شوند. نکته مهمتر کم لطفي‌هايي است که در بخش بازرگاني شاهد هستيم. مقام معظم رهبري با تاکيد بر اقتصاد مقاومتي، بر حمايت از توليد داخل تاکيد کردند. اما ميزان واردات بي رويه و قاچاق کالا باعث شده تا با چالشهاي جدي رو به رو باشيم. امروزه بسياري از بخشهاي توليدي کشور در زمينه صنعت و کشاورزي با چالشي به نام واردات رو به رو هستند. کالاهايي وارد کشور مي‌شوند که کمر توليد داخلي را مي‌شکنند و اشتغال را به نفع کشورهاي خارجي نابود مي‌کنند. بنابر اين دستگاههاي اجرايي والبته انتظامي‌بايد دست دردست هم بدهند تا با اين معضل با قاطعيت مقابله کنند. خلاصه اينکه فصل خدمت آغاز شده و دولت دوازدهم بايد اين رويکرد خود را به تمامي‌کساني که آراي خود را به سبد روحاني ريختند، اثبات کند.

نمایندگان ملت به 16 وزیر اعتماد کردند؛
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌از روز سه شنبه هفته گذشته در ۵ روز و ۸ شيفت کاري، صلاحيت ۱۷ وزير پيشنهادي دولت دوازدهم را که از سوي حسن روحاني به مجلس اعلام شده بود، مورد بررسي قرار دادند و در نهايت ماراتن نفس گير بررسي صلاحيت ۱۷ وزير پيشنهادي دولت دوازدهم ظهر روز گذشته در مجلس پايان يافت. رئيس جمهور و معاون اول وي نيز در روز سه‌شنبه به دفاع از برنامه و صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت پرداختند و در آخرين روز بررسي صلاحيت نيز رئيس جمهور با حضور در مجلس و با استفاده از باقي مانده وقت وزراي پيشنهادي، به دفاع مجدد از گزينه‌هاي خود پرداخت.
حجت الاسلام حسن روحاني در آخرين دفاع از وزراي پيشنهادي، بررسي وزرا در مجلس اين دوره را يک کار حرفه‌اي براي مجلس دهم دانست. وي با اشاره به ضرورت تشکيل هر چه سريعتر دولت گفت: ما اميدواريم هر چه سريعتر دولت دوازدهم کار خود را شروع کند. رييس دولت دوازدهم افزود: بايد همه مصالح کشور را کنار هم ببينيم و بسنجيم. اگر وزير وزارتخانه‌اي راي نياورد، رئيس جمهور مجبور است چند ماهي را سرپرست بگذارد تا بتواند مجدد فردي را معرفي کند. روحاني به تبعات راي نياوردن هر يک از وزراي پيشنهادي اشاره کرد و گفت: هر وزير پيشنهادي که راي نياورد، خود به خود چند ماه کار عقب مي‌افتد. مصالح کشور را در نظر بگيريم. اولويت اول ما سرعت براي تشکيل دولت است.در ادامه کار مجلس و بعد از دفاعيات پاياني رئيس‌جمهور درباره وزراي پيشنهادي‌، با توزيع کارت‌هاي مخصوص، کار راي‌گيري از نمايندگان مجلس براي صلاحيت ۱۷ وزير پيشنهادي دولت دوازدهم انجام شد و نمايندگان براي تک تک وزيران راي گيري انجام دادند که در نتيجه آن ۱۶ وزير پيشنهادي روحاني موفق به کسب راي اعتماد از نمايندگان مجلس شدند و تنها حبيب الله بيطرف وزير پيشنهادي نيرو از کابينه دوازدهم جا ماند.
استفاده وزرا از اعتماد مجلس
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌در جريان اخذ راي براي وزراي پيشنهادي دولت گفت که آيين نامه داخلي مجلس مي‌تواند براي تسريع در جريان اخذ راي اصلاح شود.به گزارش ايسنا، علي لاريجاني پس از توزيع کارت‌هاي مخصوص راي گيري در بين نمايندگان در اين باره توضيح داد:‌ يک کارت در اختيار هر نماينده قرار مي‌گيرد که در آن اسامي‌هر يک از وزرا وجود دارد و نمايندگان بايد آراي مخالف و موافق و ممتنع خود را لحاظ کنند.وي افزود: صندوق‌هايي بين نمايندگان آورده مي‌شود که کارتها را جمع آوري کنند؛ بنابراين نيازي به تردد در صحن نيست.رئيس مجلس به نمايندگان گفت که آراي ممتنع در مورد وزراي پيشنهادي به عنوان مخالف محاسبه خواهد شد و فقط راي مثبت لحاظ مي‌شود.رئيس مجلس همچنين اضافه کرد که در آينده مي‌توان تمهيدي انديشيده شود که راي گيري با اثر انگشت و ظرف چند دقيقه انجام شود.محمد حسين فرهنگي عضو هيات رئيسه مجلس نيز در توضيحاتي به نمايندگان گفت:‌ اخذ راي در مورد وزرا بر خلاف راي اعتمادهاي قبلي در محل صندلي‌هاي نمايندگان انجام مي‌شود و نياز به تردد نيست.از سوي ديگر رئيس مجلس شوراي اسلامي‌پيش از اعلام نتايج آراء راي اعتماد به وزرا گفت: اميدواريم وزرايي که راي اعتماد گرفتند از پشتيباني جدي مجلس استفاده کنند. علي لاريجاني افزود: از همه نمايندگان که با احساس مسئوليت در اين چند روز صبح و بعد از ظهر وقت گذاشتند براي اين کار مهم که تشکيل کابينه است، تشکر مي‌کنم.
سرعت در ابلاغ احکام وزرا
هنوز مدت زيادي از اعلام مجلس شوراي اسلامي‌نگذشته بود که رييس دوازدهم در احکام جداگانه اي، 16 وزيري که راي اعتماد مجلس را کسب کرده بودند، منصوب کرد. پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري با انتشار خبري اعلام کرد که رئيس جمهور با استناد به اصول 87 و 133 قانون اساسي جمهوري اسلامي‌ايران و در احکام جداگانه اي، 16 وزيري را که موفق شدند روز يکشنبه راي اعتماد مجلس شوراي اسلامي‌را کسب کنند، منصوب کرد.حجت الاسلام حسن روحاني در اين احکام از وزيران خواسته با به‌کارگيري همه استعداد و صلاحيت خويش و استفاده از مديران شايسته، در پيشبرد برنامه دولت دوازدهم و اولويت‌ها و مأموريت‌هاي ابلاغي رئيس جمهور اقدام نماييد.رييس جمهوري ابراز اميدواري کرده است اين وزرا با اتکا به خداوند متعال، در هماهنگي با هيأت وزيران و با حرکت در مسير اعتدال و رعايت کامل «منشور اخلاقي دولت تدبير و اميد» در انجام شايسته وظايف قانوني و تحقق اهداف «آزادي، امنيت، آرامش و پيشرفت» و خدمت به اسلام و ملت شريف ايران موفق باشند.
انتصابات جديد در دولت
همچنين رييس جمهور در حکم‌هاي جداگانه محمود واعظي را به عنوان "رييس دفتر رييس جمهور و سرپرست نهاد رياست جمهوري» ، محمد نهاونديان را به عنوان «معاون اقتصادي رييس جمهور» ، جمشيدانصاري را به عنوان «معاون رييس جمهور و رييس سازمان اداري و استخدامي‌کشور» ، محمدباقر نوبخت را به عنوان «معاون رييس جمهور و رييس سازمان برنامه و بودجه کشور» ، سيدضياء‌هاشمي‌را به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و ستار محمودي را به سرپرستي «وزارت نيرو» منصوب کرد.

«آپارات»، «ايران» و «صدا» در دادگاه
دبير هيات منصفه مطبوعات گفت: جلسه رسيدگي به پرونده‌هاي سايت «آپارات»، روزنامه «ايران» و هفته‌نامه «صدا» در شعبه 9 دادگاه کيفري يک استان تهران به رياست قاضي محمدي کشکولي برگزار شد.علي اکبر کساييان در گفت‌وگو با ايسنا گفت: در اين جلسه به پرونده مديرمسول سايت آپارات به اتهام عرضه و پخش آثار ديگران بدون اجازه صاحب اثر رسيدگي شد که مديرمسول اين سايت با اکثريت آرا مجرم شناخته نشد.وي افزود: همچنين به اتهامات افترا و نشر اکاذيب مديرمسول وقت روزنامه ايران رسيدگي شد که مديرمسول وقت اين روزنامه در هر دو اتهام به اتفاق آرا مجرم شناخته نشد.کساييان اضافه کرد: به پرونده مديرمسول و نويسنده مقاله هفته نامه صدا نيز رسيدگي شد. مديرمسول و نويسنده مقاله اين هفته نامه در خصوص اتهام توهين به مقامات با اکثريت آرا مجرم شناخته شدند. در خصوص اتهام نشر مطالب خلاف واقع نيز با اکثريت آرا مجرم شناخته نشدند. در خصوص اتهام سوم با عنوان ترويج مطالبي که به نظام اسلامي‌لطمه وارد مي‌کند نيز با اکثريت آرا مجرم شناخته نشدند.

همکاري‌ جديد هسته اي ايران و سوئيس
روساي مراکز نظام هسته اي ايران و سوئيس توافق کردند که با توجه به رياست سوئيس بر انجمن نظام‌هاي ايمني کشورهاي غرب اروپا،دو طرف در اين حوزه همکاري‌هاي جديدي را طراحي کنند. حجت الله صالحي رييس مرکز نظام ايمني هسته اي کشور با‌هانس وانر رييس نظام ايمني هسته اي سوييس ديدار کرد.اين ديدار در پي امضا تفاهم نامه بين نظام‌هاي ايمني ايران و سوئيس در سال گذشته و به منظور برنامه ريزي براي شروع همکاري بين دو طرف انجام شد.در اين ديدار مقرر شد طبق اولويت ارائه شده توسط ايران، هياتي از کارشناسان نظام ايمني هسته اي سوئيس در پائيز امسال با حضور درمرکز نظام ايمني هسته اي ايران همکاري خود را با اين مرکز آغاز کنند.هيات ايراني در اين سفر از مرکز تحليل شرايط اضطراري کشور سوئيس و همچنين تاسيسات جديد ايجاد شده در نيروگاه اتمي‌گوسگن بازديد کرده و با کارشناسان آن به بحث و تبادل نظر پرداخت.

مجلس شوراي اسلامي‌ايران پس از چند روز بحث و بررسي کابينه و وزيران پيشنهادي، سرانجام به 16 وزير پيشنهادي روحاني راي مثبت داد. اين رويداد در رسانه‌هاي بين‌المللي نيز بازتاب داشته است.
به گزارش ايسنا، خبرگزاري رويترز با انتشار خبر راي‌گيري مجلس شوراي اسلامي‌درباره وزيران پيشنهادي حسن روحاني رئيس‌جمهور کشورمان گزارش داد: پارلمان ايران، روز يک‌شنبه به حفظ وزيران نفت و امور خارجه که دو عضو کليدي و عمل‌گراي کابينه روحاني محسوب مي‌شوند، راي داد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز با اعلام اين‌که قانونگذاران ايراني اغلب وزيران پيشنهادي حسن روحاني را مورد تاييد قرار دادند، گزارش داد: پارلمان ايران به 16 نفر از 17 وزير پيشنهاد شده از سوي رئيس‌جمهور راي مثبت داد که از ميان آنها، بيش‌ترين راي متعلق به ژنرال امير حاتمي، وزير دفاع است که 261 راي را به خود اختصاص داد.آسوشيتدپرس در ادامه گزارش خود بخش‌هايي از اظهارات امير سرتيپ حاتمي‌در مجلس براي دفاع از خود منتشر کرده است که گفته بود توسعه برنامه موشکي ايران در دستور کار وي قرار دارد.
هم‌چنين خبرگزاري فرانسه با انتشار خبر راي‌گيري درباره وزيران پيشنهادي روحاني در مجلس شوراي اسلامي‌تاکيد کرد که اغلب گزينه‌هاي مورد نظر رئيس‌جمهور ايران براي تصدي پست‌هاي کابينه راي مثبت به دست آورده‌اند.
اين خبرگزاري در ادامه گزارش داد: حسن روحاني رئيس‌جمهوري ايران روز يک‌شنبه در سخنانش در ميان قانونگذاران گفت که اولويت سياست خارجي‌اش محافظت از توافق هسته‌اي در برابر آمريکا است.
شبکه بلومبرگ در پايگاه اينترنتي خود نوشت: روحاني تاييد پارلمان براي گزينه‌هاي پيشنهادي کابينه‌اش را به دست آورد.
خبرگزاري اسپوتنيک نيز در گزارش خود درباره همين موضوع آورده است که پارلمان ايران تقريبيا تمامي‌وزيران پيشنهادي روحاني غير از حبيب‌الله بيطرف گزينه پيشنهادي براي وزارت نيرو را مورد تاييد قرار داد.
شبکه الجزيره، شبکه ان‌بي‌سي، روزنامه ايندياتايمز، روزنامه گلف نيوز، روزنامه آسيا تايمز و ... از ديگر رسانه‌هايي هستند که خبر راي‌گيري مجلس درباره کابينه پيشنهادي رئيس‌جمهور را با جزئيات آراء وزيران منتشر کرده‌اند.
رييس‌جمهور سوريه در همايش سالانه وزارت خارجه سوريه گفت: در موضوع نشست آستانه ما به ايران و روسيه اعتماد داريم.
به گزارش ايسنا، بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه در سخناني گفت: در رابطه با موضوع نشست آستانه ما به ايران و روسيه اعتماد داريم و مي‌دانيم که هدف آن‌ها حل بحران است، اما ترکيه طرفدار تروريست‌ها است و چون شکست خورده بود مي‌خواست اين شکست را با ورود به نشست آستانه بپوشاند. آنها به دنبال اهداف خود هستند و اردوغان نمي‌تواند حمايتش از تروريست‌ها را توجيه کند.
وي هم‌چنين گفت: حزب‌الله لبنان هم‌پيمان ماست که قهرمانان آن در کنار ارتش سوريه جنگيدند و ما با افتخار در مورد آنها صحبت مي‌کنيم و همان‌گونه که مبارزان‌مان دفاع مي‌کردند و به شهادت مي‌رسيدند مبارزان حزب‌الله نيز دفاع مي‌کردند و به شهادت مي‌رسيدند.اسد در ادامه گفت: ايران در حق ما کوتاهي نکرد، سلاح و مشاوران نظامي‌به ما داد، کمک‌هاي ايران در موفقيت‌هاي ما بسيار تاثيرگذار بود و در کنار ما ماند و از اصول خود کوتاه نيامد.
رييس‌جمهوري سوريه هم‌چنين گفت: روسيه نيز در چندين جا تصميمات کشورهاي غرب را وتو کرد و از حق ما دفاع کرد.
با خطر «فتنه مذهبي» مواجهيم
فرمانده نيروي قدس سپاه گفت: ما امروز با دو خطر « فتنه مذهبي» در داخل و « تهاجم عليه جهان اسلام» در خارج مواجه هستيم.سرلشکر قاسم سليماني با تاکيد بر اينکه همه دعواي ما با عالم غرب و در عالم اسلام، بر سر مسجد است گفت: در عالم اسلام با 3 نوع مسجد و ثمره‌هاي آن روبرو هستيم. يکي مسجدي که آگاه سازي و تربيت کرده، مسجد ديگر، بذر بي‌تفاوتي و بي‌انگيزگي را در جامعه مي‌کارد که در کشور ما و شهر تهران هم وجود دارد. اين مساجد هم در ميان شيعيان است هم اهل سنت. مسجد ديگر که وظيفه اش انفجار ماشين اسلام است، مسجدي است که ائمه تکفيري بر آن سوارند و ثمره‌اش داعش و جبهه‌النصره است.

راه پيشرفت کشور توسعه دريامحور است
فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به اينکه راه پيشرفت کشور توسعه دريامحور است، گفت: ما مي‌توانيم با اندکي حمايت، تمام آنچه در عرصه دريا مورد نياز ماست را توليد کرده و از نياز به ساير کشورها بي‌بهره شويم.به گزارش فارس امير حبيب‌الله سياري گفت: امروزه کشورهاي بزرگي در دنيا وجود دارند که به آبهاي آزاد دسترسي ندارند اما کشور ما از اين نعمت برخوردار است.وي افزود: امروزه 9 گذرگاه مهم دريايي در دنيا وجود دارد،4 مورد از مهمترين اين گذرگاه‌ها در منطقه ما هستند که طي دوره‌هاي مختلف تاريخي، استعمارگران سعي کردند ما را از اين گذرگاه‌ها و همچنين سواحل مکران دور نگه دارند.سياري گفت: ما منافع بسياري از نفت و گاز در درياهاي عمان و خزر داريم که تاکنون استفاده نکرده‌ايم.

اصلاح‌طلبان به دنبال سهم خواهي نبودند
عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران با بيان اينکه ما مي‌دانستيم رئيس‌جمهور نمي‌تواند به سليقه اصلاح‌طلبان و حتي خودش کابينه را تشکيل دهد، گفت: بيطرف هيچ علاقه‌اي به عضويت در کابينه نداشت و او را به سختي قانع کردند، البته اگر با نشاط‌تر برنامه خود را ارائه مي‌کرد، قطعا رأي مي‌آورد.به گزارش فارس، محمد عطريانفر با بيان اينکه اصلاح‌طلب‌ها به دنبال سهم خواهي از دولت روحاني نبودند، اظهار داشت:‌ ما معتقديم سر اصلاح‌طلبان در جريان کابينه کلاه نرفته است.عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران افزود: ما مي‌دانستيم که رئيس‌جمهور نمي‌تواند به سليقه اصلاح‌طلبان و حتي خودش کابينه را صورت دهد چون با خيلي از محدوديت‌ها رو برو بوده است.