گوون ساک
حريت
روزي نيست که عمليات امنيت داخلي عليه نيروهاي داعش در ترکيه رخ ندهد اين حرفي است که يکي از کارشناسان امنيتي پس از اخبار حملات تروريستي بارسلون بيان کرد.مشکل اينجاست که مهاجرين سوري اکنون در ترکيه مانده‌اند.بسياري براي رسيدن به اروپا در ترکيه گيرکردند. برخي قصد بازگشت به سوريه را دارند که آن مسير نيز با پيچيدگي‌هاي خود روبروست.شرايط کنوني در سوريه اصلا مناسب بازگشت نيست دراين ميان بسياري از ورود به اروپا منع شدند. اين به معني آن است که افراد زيادي از سوريه که شاهد جنگ و کشتار بودند و يا به عمليات تروريستي آگاهند در ترکيه خواهند بود.
بنابراين به چه چيزي احتياج است ؟ بعد امنيتي کاملا مشخص است اما پناهجويان موضوعي ديگر است. اين افراد که چارچوب زندگي آنها نابود شده است اکنون در چارچوبي تازه زندگي مي‌کنند. آنها نيازمند نگهداري هستند. به همين دليل ادغام بازار کار کليد حل مشکل است. پناهجويان براي دريافت اجازه کار يا اجازه کار موقت نيازمند شهروند شدن کشور اقامت هستند.برطبق نظرسنجي‌ها 87 درصد شهروندان ترکيه مخالف ارائه‌امتياز شهروندي به پناهجويان سوري هستند. 75 درصد نيز مخالف ارائه اجازه کار موقت براي سوري‌ها هستند.اکنون تنها 15 هزار سوري از ميان 3 ميليون نفر در ترکيه اجازه کار دارند.درحالي که دولت چشم‌هايش را برآن بسته است.از ماه مه 2017 نزديک به 3.25 ميليون نفر بيکار در ترکيه وجود دارد و نرخ بيکاري در ترکيه سه برابر بيکاري در آلمان است. درنتيجه بيش از 20 درصد بيکاران جوان هستند با نزديک شدن انتخابات 2019 اجازه کار به سوري‌ها يک خودکشي سياسي براي دولت ترکيه خواهد بود. سياستمداران آلمان اکنون تلاش دارند تا همکاري اتحاديه اروپا با ترکيه کمتر شود. امنيت در ترکيه به معني امنيت در اروپاست و به العکس اما موانع براي درک واقعيت بايد از سوي دوطرف پذيرفته شود.هر دو طرف نيازمند از بين بردن موانع و همکاري نزديکتر بايکديگر هستند.ترجمه: فاطمه مهتدي



شمار قربانيان جنگ يمن  از مرز ۸ هزار تن گذشت
بنا به گزارش سازمان بهداشت جهاني، شمار قربانيان مستقيم جنگ يمن به بيش از ۸۰۰۰ تن رسيده، طيق آمار اين سازمان بين آلمللي جنگ در نخستين سال بيش از دو سال بعدي قرباني داشته است. به گزارش خبرگزاري آناتولي، سازمان بهداشت جهاني اعلام کرد، براساس آخرين آمار، از مارس ۲۰۱۵ تا اواسط ماه جاري، هشت هزار و ۳۸۰ تن در جنگ يمن جان باخته‌اند. سازمان بهداشت جهاني به مناسبت ۱۹ اوت، روز "کار بشر دوستانه"، گزارش مذکور را منتشر کرده است. بنا بر اين گزارش، از ۱۹ مارس ۲۰۱۵، يعني يک هفته پيش از آغاز عمليات ائتلاف عربي عليه يمن تا اواسط ماه جاري، ۴۷ هزار و ۷۴۱ تن نيز زخمي‌شده‌اند. از مجموع کشته‌ها اين جنگ هفت هزار و ۸۹ کشته مرد و بقيه زن و يا کودک بوده‌اند. در ميان زخمي‌ها نيز ۳۹ هزار و ۶۹۵ زخمي‌اين جنگ مرد بوده‌اند. در اين گزارش آمده است، اين ارقام آن چيزي است که به شکل رسمي‌در مراکز درماني ثبت شده و احتمالا تعداد قربانيان و زخمي‌هاي اين جنگ بيش از رقم اعلام شده باشد. بر اساس اين گزارش، جنگ در يمن در سال نخست (۲۰۱۵) بسيار خونين‌تر از دو سال بعدي (۲۰۱۶ و ۲۰۱۷) بوده است. ارقام اعلام شده از سوي سازمان بهداشت جهاني با ارقام صادره از سوي دولت مستعفي يمن هم‌خواني ندارد. محمد عسکر، از مسئولان دولت مستعفي يمن در آغاز ماه جاري اعلام کرد، يازده هزار و ۲۵۱ تن از زمان کنترل جنبش انصارالله بر صنعا که در سپتامبر ۲۰۱۴ رخ داد، کشته شده‌اند.

مذاکرات پاکستان و افغانستان
براي برقراري صلح

مقامات پاکستان و افغانستان درباره راه‌هاي برقراري صلح و ثبات در افغانستان گفت‌وگو کردند.به گزارش خبرگزاري آناتولي، نصير انديشه، معاون وزير خارجه افغانستان در سفر خود به پاکستان براي حضور در مراسم استقلال افغانستان و همچنين مراسم افتتاح سفارت جديد افغانستان در اسلام آباد با وزير امور خارجه پاکستان ديدار و گفت‌وگو کرد. اين دومين ديدار ميان مقامات دو کشور در کمتر از يک هفته بوده است که مي‌توان آن را به عنوان بخشي از تلاش‌ها براي بازسازي روابط ميان دو کشور دانست. چند روز گذشته وزير امور خارجه پاکستان در راس يک هيات ديپلماتيک به کابل رفته و با مقامات اين کشور ديدار و گفت‌وگو کرد. اين تلاش‌ها در حالي انجام مي‌گيرد که روابط دو کشور با چالش‌هايي مبني بر تروريسم مرزي، محدوديت‌هاي تجاري و اتهامات مبني بر دخالت در امور داخلي روبرو است. اسلام آباد و کابل بارها همديگر را به تامين مخفي‌گاه‌هاي امن براي شبه نظاميان متهم مي‌کند. در ديدار معاون وزير امور خارجه افغانستان با وزير امور خارجه پاکستان دو طرف درباره تعميق همکاري‌ها و هماهنگي‌ها در مبارزه عليه تروريسم تاکيد کردند.
 استعفاي کارگران با افزايش قيمت بليط قطار در انگليس
هزينه بالاي قيمت بليط قطار باعث خواهد شد تا کارگران خدمات عمومي‌انگليس و يا کارگران نيمه وقت کار خود را رها کنند. اين روند درحالي رخ مي‌دهد که انگليس آماده خروج از اتحاديه اروپا يا برگزيت مي‌شود. به گزارش گاردين، اتحاديه کارگري با هشدار درباره استعفاي کارگران به دليل افزايش هزينه‌ها معتقد است بهترين راه براي کمک به کارگران ارائه يارانه براي خريد بليط قطار يا هزينه‌هاي قابل قبول تر است. تاثيرافزايش 3.6 درصدي بهاي بليط قطار در ماه ژانويه خود را نشان خواهد داد.شرکت‌هاي حمل و نقل با اعتراض به اين افزايش معتقدند اين امر باعث عصبانيت مسافران خواهد شد.اکنون اين نگراني بيشتر شده که کارگران بخش‌هاي عمومي‌از جمله پرستاران، رفتگران و تکنسين‌ها قادر به پرداخت اين هزينه‌ها نباشند.اين درحالي است که بخش خدمات درماني انگليس با بحرام کمبود پرستار ربروست.

دروغ وستمينيستر درباره نفت درياي شمال
مديريت نادرست دولت انگليس و وستمينيستر از زمان کاهش قيمت نفت در دوسال گذشته باعث ضرر ميليارد دلاري به اسکاتلند شده است. به گزارش ساندي هرالد، اشتباه مديريتي وزراي انگليس درباره ثروت نفت شمال از زمان بحران قيمت نفت باعث کاهش درآمدها شده است در سال 2015 در زماني که درآمد نروژ از نفت درياي شمال 29.33 ميليارد پوند بوده انگليس 22.8 ميليون پوند خسارت ديده است و مديريت نادرست انگليس درباره نفت اسکاتلند براي اعمال فشار به اقتصاد اسکاتلند بوده که طرح استقلال از انگليس را درسردارد و کاهش قيمت نفت براي حمله به اسکاتلند از سوي نمايندگان پارلماني انگليس استفاده شده است.دراين ميان درحاليکه نروژ با اعمال ماليات 4.6 ميليارد پوند از شرکت شل دريافت کرده و درمقابل انگليس تنها 179 ميليون پوند ماليات دريافت کرده است. سياست‌هاي نفتي و گازي دولت انگليس باعث کسري بودجه اسکاتلند شده است.

کره شمالي ديروز هشدار داد، آمريکا با برگزاري رزمايش سالانه مشترکش با کره‌ جنوبي طي روزهاي آينده "بنزين روي آتش مي‌ريزد".
 به گزارش خبرگزاري فرانسه، آمريکا و کره‌ جنوبي قرار است از دوشنبه رزمايش سالانه مشترک خود به نام نگهبان آزادي اولچي را با شرکت ده‌ها هزار سرباز آغاز کنند. روزنامه رودونگ سينمون وابسته به حکومت کره شمالي در مقاله‌اي نوشت: اين رزمايش‌هاي مشترک واضح‌ترين ابراز خصومت عليه ما بوده و هيچکس نمي‌تواند تضمين کند که اين رزمايش به درگيري عملي نينجامد. رزمايش نظامي‌نگهبان آزادي اولچي مثل ريختن بنزين روي آتش و بدتر کردن وضعيت در شبه جزيره کره است. اين نشريه همچنين نسبت به "فاز غيرقابل کنترل جنگ هسته‌اي" در شبه جزيره کره هشدار داد.در اين مطلب آمده است: اگر آمريکا اين توهم را دارد که جنگ در شبه جزيره کره پشت در خانه يک نفر ديگر است که خيلي از خاکش در آن طرف اقيانوس آرام فاصله دارد خيلي بيشتر از قبل اشتباه مي‌کند.اين در حالي است که خبرگزاري يونهاپ کره‌ جنوبي گزارش داد که‌امريکا و کره‌ جنوبي در حال بررسي لغو يک طرح اوليه خود براي شرکت دادن دو ناو هواپيمابر در اين رزمايش هستند. رئيس ستاد مشترک ارتش کره‌ جنوبي ديروز گفت: وضعيت فعلي امنيتي در شبه جزيره کره جدي‌تر از هر زمان ديگري بوده و به پيونگ يانگ نسبت به تلافي بي رحمانه هرگونه حمله‌اي هشدار داد.

حيدر عبادي، نخست‌وزير عراق ديروز اعلام کرد عمليات ارتش اين کشور براي آزادسازي تلعفر از دست داعش آغاز شده است. اين شهر در استان نينوا در غرب عراق و در ۶۵ کيلومتري موصل قرار دارد.
ارتش عراق از فروپاشي خطوط دفاعي اول داعش در محورهاي نزديک به شهر تلعفر خبر داد. به گزارش شبکه خبري روسيا اليوم، عبدالامير رشيد يارالله، فرمانده عمليات " مي‌آييم تلعفر" که از صبح ديروز آغاز شده با اعلام اين خبر گفت: نيروهاي مشترک ما هرگز آرام نخواهند گرفت مگر زماني که تمامي‌خاک عراق از لوث وجود داعش پاکسازي شود.
شهر تلعفر و ده‌ها روستا و شهرک اطراف آن اکنون از شمال در محاصره کردهاست و از سه سمت ديگر در محاصره ارتش عراق و نيروهاي حشد الشعبي است. داعش خطوط دفاعي خود از شهر تلعفر را در چند لايه چيده است که خط اول کيلومترها دور تر از شهر و در روستاهاي اطراف واقع است. يارالله از مشارکت ارتش عراق و نيروهاي مبارزه با تروريسم و پليس فدرال و واکنش سريع و لشگر ششم و نيروهاي حشد شعبي با پشتيباني نيروي هوايي عراق و جنگنده‌هاي ارتش خبر داد. اعلام خبر آغاز عمليات آزادسازي تلعفر در حالي است که نيروهاي عراقي روز پنج‌شنبه يک حمله هوايي عليه تلعفر به منظور آماده‌‌سازي براي آزادسازي اين شهر انجام دادند.

يک هفته پس از درگيري‌هاي خشونت‌بار ميان گروه‌هاي راست افراطي و مخالفانشان در شهر شارلوتزويل آمريکا، دهها هزار نفر در بوستون عليه نژادپرستي تظاهرات کردند.
اين تظاهرات با دستگيري 40 نفر، اما آرام و بدون خشونت برگزار شد. تظاهرات آرام و دهها هزار نفري مخالفان نژادپرستي در واکنش به تجمع کوچک راست‌گرايان افراطي برگزار شد که به نام "آزادي بيان"، همزمان در پارکي در بوستون صورت گرفته بود. معترضان با سر و صداي زيادي شعار مي‌دادند اما اعتراضات عمدتا مسالمت‌آميز برگزار شد. معترضان آمريکايي در شهرهاي بسياري از جمله بوستون، آتلانتا، دالاس، هوستون، ممفيس و نيواورلئان دست به تظاهرات زدند. طبق برآورد پليس، فقط در شهر بوستون ۴۰ هزار تن در اعتراضات مشارکت کردند. حضور نيروهاي امنيتي خصوصا پس از انتقاداتي که درباره آنها درخصوص حادثه شارلوتزويل مطرح شد، به شدت سنگين بود. طبق اعلام پليس، ۳۳ تن در بوستون بازداشت شدند که اتهام آنها عمدتا اخلال در نظم عمومي‌بوده است. در نقاط مختلف آمريکا معترضان خواستار برخورد قاطع مقام‌ها با نژادپرستي و خشونت شده و تقاضا داشتند تا نمادهاي "ارتش کنفدراسيون جنوب" (حاميان برده‌داري) جمع‌آوري شود. هفته گذشته در شارلوتزويل در ايالت ويرجينيا، درگيري ميان راست‌گرايان افراطي و مخالفان منجر به کشته شدن يک زن شد.
در ادامه عمليات ارتش لبنان عليه عناصر گروه تروريستي داعش در منطقه القاع و راس بعلبک، ۳۰ کيلومتر از مناطق تحت اشغال داعش آزاد شد.
به گزارش المنار، منابع خبري اعلام کردند که نيروهاي ارتش لبنان از صبح دیروز  در ادامه عمليات «فجر الجرود» با آتش سنگين توپخانه مواضع گروه تروريستي داعش در جرود راس بعلبک و القاع را مورد حمله قرار دادند.نيروهاي زميني ارتش لبنان نيز با حمايت آتش توپخانه توانستند ضمن پيشروي گسترده استحاکامات گروه تروريستي داعش در اين مناطق را در هم بشکنند.در همين راستا نيروهاي ارتش لبنان در روز نخست عمليات بيش از ۳۰ کيلومتر مربع از مجموع ۱۲۰ کيلومتر مربع تحت اشغال داعش را آزاد کردند.ارتش لبنان که از دو محور شرقي وجنوبي اين عمليات را آغاز کرده‌ است، موفق به آزادسازي برخي مناطق استراتژيک و راهبردي از جمله منطقه «طلعه العدم» و ارتفاعات ۱۵۶۴ شدند.ارتش لبنان اعلام کرد ۱۱ مرکز مهم گروه تروريستي داعش اعم از خطوط امدادي و لجستيکي و همچنين مواضع مهم اين گروه تروريستي منهدم شده است. در اين عمليات همچنين ۲۰ تروريست داعشي کشته و ۱۰ سرباز ارتش لبنان نيز زخمي‌شدند.همچنين ارتش لبنان در تازه‌ترين پيشروي خود موفق شد ارتفاعات «ضليل ام الجماعه» واقع در شمال شرق ارتفاعات آزاد شده «ضهور الخنزير» در راس بعلبک را به کنترل خود درآورد.

پارلمان ونزوئلا اختيارات قانون‌گذاري مجلس موسسان را رد کرد
گروه بين الملل – درحاليکه ونزوئلا با تهديد خارجي حمله‌امريکا روبروست درگيريهاي داخلي نيز همچنان ادامه دارد.پارلمان تحت کنترل اپوزيسيون ونزوئلا اختيارات "خودخوانده" قانونگذاري مجلس تازه تاسيس موسسان را رد کرد؛ اقدامي‌که باعث تشديد اختلافات سياسي در اين کشور بحران زده مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري رويترز، اعلام "مقاومت" پارلمان ونزوئلا به دنبال بيانيه‌هاي گروهي متشکل از ۱۲ کشور منطقه‌اي به اضافه‌امريکا مطرح شد که در آن آمده است، آنها همچنان کنگره و نه مجلس موسسان را به عنوان تنها هيات قانونگذاري مشروع ونزوئلا به رسميت مي‌شناسند.فردي گوئوارا، معاون رئيس کنگره ونزوئلا در جلسه ويژه گفت: اين يک "کنگره در مقاومت" نسبت به ديکتاتوري نظامي‌مسلحي است که اختيارات کنگره را زير سلطه برده و آنچه را که نمي‌تواند در جريان انتخابات به دست آورد به صورت نظامي‌به چنگ آورده است.اپوزيسيون ونزوئلا در سال ۲۰۱۵ ميلادي کنترل کنگره را به دست آورد اما دادگاه عالي ونزوئلا که به شدت به نيکولاس مادورو، رئيس‌جمهور اين کشور وفادار است هر قانوني را که کنگره تصويب کرده رد کرده است.اين مساله در شرايطي است که ونزوئلا با يک تورم سه رقمي‌و کمبود موادغذايي و دارو دائما در يک رکود عميق‌تر فرو مي‌رود.مجلس موسسان اواخر ژوئيه سال جاري ميلادي تاسيس شد تا قانون اساسي را بازنويسي کند؛ اقدامي‌که به گفته مادورو تنها راه حل براي برقراري صلح در ونزوئلا پس از چهار ماه اعتراضات مرگبار است. اپوزيسيون اين انتخابات را تحريم کرد و آن را ضربه‌اي به دموکراسي خواند.منتقدان مادورو خواستار برگزاري يک انتخابات رياست جمهوري زودهنگام هستند و مطمئن هستند همزمان با کاهش محبوبيت مادورو به دنبال بحران اقتصادي وي در اين انتخابات شکست خواهد خورد. روز جمعه مجلس موسسان که ۵۴۵ عضو دارد به صورت خودخوانده اختياراتي را براي تصويب قانون به خودش داد.بلوک منطقه‌اي ليما متشکل از پرو، آرژانتين، برزيل، کانادا، کلمبيا و هفت کشور ديگر در نيم کره جنوبي آمريکا اواخر روز جمعه در انتقاد از مجلس موسسان به خاطر غصب قدرت‌هاي کنگره، به‌امريکا پيوستند. رهبران پارلمان ملي ونزوئلا در مخالفت با اين حکم دادگاه، از شماري از ديپلمات‌هاي خارجي خواستند تا در جلسه روز شنبه حضور بهم رسانند.نمايندگاني از اتحاديه اروپا و آمريکا، آرژانتين، شيلي، مکزيک، پرو و برخي ديگر کشورها در اين جلسه حاضر شدند. کليه اعضاي بلوک تجاري مرکوسور اقدامات مجلس موسسان جديد ونزوئلا را محکوم کردند. اين در حالي است که دولت مادورو در بيانيه‌اي مداخله واشنگتن در امورش را رد کرد در بيانيه مرکوسور آمده است: اين بلوک تجاري اقدامات مجلس موسسان ونزوئلا را به رسميت نخواهد شناخت.وزارت خارجه‌امريکا نيز با انتشار بيانيه‌اي، تصميم مجلس موسسان ونزوئلا براي گرفتن قدرت و اختيارات مجمع ملي اين کشور در تصويب قوانين را به شدت محکوم کرده است..مجلس تازه تاسيس موسسان، اپوزيسيون را به خاطر ناآرامي‌هايي که از آوريل سال جاري ميلادي به راه افتاده و در آن بيش از ۱۲۵ تن کشته شدند، مقصر مي‌داند.
 فرار دادستان کل سابق ونزوئلا
فشارهاي سياسي در ونزوئلا به حدي افزايش يافته که دادستان سابق اين کشور که توسط مجلس موسسان برکنار شده، به کلمبيا گريخت. اورتگا گفته است که نگران جان و سلامتي اش بوده و به همين دليل از ونزوئلا فرار کرده است.اورتگا از اواخر مارس به يکي از منتقدان جدي نيکولاس مادورو رئيس جمهور ونزوئلا تبديل شده بود و اين مساله در نهايت منجر شد تا مجلس موسسان ونزوئلا وي را برکنار کند. اورتگا هشدار داده است که تشکيل مجلس موسسان خطر ايجاد يک رژيم سياسي توتاليتر و اقتدارگرا را به شدت افزايش خواهد داد.پيشتر دادستان کل اخراجي ونزوئلا اعلام کرده بود مدارکي دارد که نشان مي‌دهد نيکولاس مادورو و حلقه ياران او در پرونده رسوايي بزرگ با مشارکت شرکت ساخت و ساز اودبرشت همدست هستند. شرکت اودبرشت به پرداخت صدها ميليون دلار رشوه براي پيروزي در قراردادهاي هنگفت در ۱۲ کشور از جمله ونزوئلا اذعان کرده است، رسوايي بزرگي که سياست آمريکاي لاتين را متزلزل کرده است. با اين حال، هنوز اسمي‌از مقام‌ها در ونزوئلا منتشر نشده است.
تهديدهاي خارجي
درحاليکه تهديدهاي دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا درباره احتمال حمله به ونزوئلا همچنان برجاي خود است وزير امور خارجه مکزيک در‌هاوانا اميدوار است که بتواند کوبا را به عنوان يکي از متحدان ارشد ونزوئلا تشويق کند که به حل وضعيت تنش‌زا در اين کشور کمک کند. مقامات مکزيکي و آمريکايي اعلام کردند که مکزيک رهبري تلاش‌هاي منطقه‌اي عليه ونزوئلا را به عنوان بخشي از تلاش‌هاي خود براي ايمن کردن مذاکرات دوباره درمورد توافق تجارت آزاد آمريکاي شمالي با واشنگتن انجام مي‌دهد.