پژوهشگر انستیتو پژوهش نیوکاسل انگلستان در گفتگو با «تجارت» تشریح کرد:
تجارت- گروه انرژی: پژوهشگر انستیتو پژوهش نیوکاسل انگلستان گفت: 8 ویژگی برای حکمرانی خوب داریم، پاسخگویی، اجماعمحوری، مشارکت، قانونمحوری، کارایی و اثربخشی، عدالتجویی، مسئولیتپذیری و شفافیت. لذا این چالشهایی است که الان ما با آن روبرو هستیم و برای رسیدن به حکمرانی خوب منابع آب و خاک 6 مولفه وجود دارد.
سيد مختارهاشميپژوهشگر انستيتو پژوهش نيوکاسل انگلستان و استاد مدعو دانشگاه کردستان در گفتوگو با خبرنگار حوزه انرژي روزنامه تجارت در خصوص مديريت کلان آب در کشور اظهار داشت: يکي از مهمترين چالشهاي ايران رسيدن به مديريت پايدار منابع آب است. در حقيقت ما 8 ويژگي براي حکمراني خوب داريم، پاسخگويي، اجماعمحوري، مشارکت، قانونمحوري، کارايي و اثربخشي، عدالتجويي، مسئوليتپذيري و شفافيت. لذا اين چالشهايي است که الان ما با آن روبرو هستيم. هاشميگفت: ما بايد بکوشيم که زمينه را براي اينکه به اين حکمراني خوب دستيابي پيدا کنيم، ايجاد کنيم. در واقع ما چطور ميتوانيم دسترسي پيدا کنيم؟ اين است که رسيدن به حکمراني خوب منابع آب و خاک و راههاي رسيدن به آن بسيار مهم است. وي عنوان کرد: در اين خصوص 6 مولفه وجود دارد، اول اينکه ما چگونه ويژگيهاي به هم پيوستگي و معيارهاي پايداري را براي تحقق توسعه پايدار و ايجاد مکانيسمهايي براي مشارکت درست کنيم و يکي از مشکلاتي که ما داريم و براي نمونه در تشخيص مصلحت نظام و در کميسيون چشمانداز، خيلي از شاخصها در مورد حکمراني تدوين شدهاما خب دادههايي وجود ندارد که بتوان اين معيارها را با آن سنجيد لذا ما ميتوانيم معيار پايداري را توصيف کنيم و به دست بياوريم اما متوجه ميشويم که دادهاش را نداريم که بعدا بخواهيم آن را بسنجيم، لذا ما بايد يکي از ويژگيهاي به هم پيوستگي و معيارهاي پايداري را ايجاد کنيم و بعد بايد داده داشته باشيم که بالاخره بتوانيم بسنجيم. وي بيان کرد: دوم اينکه ما نبايد فقط متغيرهاي فيزيکي را در نظر بگيريم. ما بايد متغييرهاي اجتماعي اکولوژيک را در نظر بگيريم يعني سيستم حکمراني تنها تحت تاثير متغيرهاي سازماني اجتماعي و سياسي قرار نميگيرد بلکه تحت تاثير دستهاي از متغييرها است. هاشميافزود: سوم اينکه لازم است ظرفيت سازماني را توسعه بدهيم و مشارکت مردميکه از مقولههايي مانند حکمراني خوب و دموکراسي و ... براي بهبود پاسخگويي و شفافيت سرچشمه گرفته، هنوز يکي از مسائل بسيار مهم در مديريت منابع آب است لذا مشارکت بيشتر در ايران تا حد يک مشورت تنزل يافته است و در تصميمگيريها غالبا خودشان هستند و مردم دخيل نيستند. به طور مثال در درياچه اروميه که داريم ارزيابي ميکنيم، (خود بنده 9 سال مشاور ملي پروژه و طرح حفاظت از تالابهاي ايران بودم) مشکل اين است که فقط دستگاههاي اجرايي و چند تا NGO که به اصطلاح به شيوهاي با دستگاهها در ارتباط هستند، دخيل هستند و اکثر مردم کار خودشان را ميکنند و معلوم شده که خيلي فعاليت مردم قابل کنترل نيست. براي نمونه 50 تا 60 درصد برداشت غيررسميو غيرمجاز از آبهاي سطحي و نيز حدود 40 هزار چاه غيرمجاز در حوزه درياچه اروميه داريم. بنابراين مساله مشارکت خيلي مهم است. هاشميبيان کرد: مولفه چهارم اخلاقي است، همانطور که گفتم بهرهبرداريهاي بيرويه و بيحد منابع طبيعي را بايد يک مساله اخلاقي در نظر بگيريم هرچند فرهنگ ايراني اسلاميداريم، اما در واقع در سيستم ما خيلي توجهي به مسائل اخلاقي در تصميمگيريهاي حکمراني آب نميشود. وي ادامه داد: مولفه پنجم اين است که ما بايد سازمانهاي بلندمدت و بادوام را طراحي کنيم. طراحي سازماني براي ايجاد سازمانهاي بلندمدت و بادوام مساله مهمياست. در حال حاضر يک ستاد، کميته يا کارگروه ايران مساله را به خود سيستم تزريق ميکنند، يا يک کارگروه ملي به رياست معاون اول رئيس جمهور تشکيل ميشود که اصلا وقت براي اين کار ندارد، يا يک وزير را دبير کارگروه ميکنند که وقت ندارد، و بعد اعضايي را در کارگروه انتخاب ميکنند که آنها هم وقت ندارند که کار کنند. در ايران ايم امر معمول شده و خيلي هم کارساز نيست و غالبا به اشخاص مربوط ميشود.پژوهشگر انستيتو پژوهش نيوکاسل انگلستان افزود: مولفه ششم که بايد روي آن کار کنيم برقراري نظام حکمراني انطباقي با درنظر گرفتن علم هيدرولوژي به عنوان اساس براي تحقيق منابع آب است. چون ما به طور مثال يکسال آب زياد داريم و يک سال کمبود آب، يعني براي تخصيص منابع آب مديريتي نداريم لذا ما بايد اين سيستم را داشته باشيم که با شرايط هيدرولوژي منطبق باشد اما متاسفانه ما علم هيدرولوژي و علم آب را کاملا فراموش کردهايم. وي در پايان گفت: سخن آخر اينکه کمبود آب يک حقيقت است و سيستم منابع آب و خاک ما در وضعيت خيلي بحراني شديد قرار دارد و بايد تشکيلات سازماني بخش آب به نوعي تغيير کند که بتوان نيازهاي آينده و تغييرات مربوط به تقاضا و عرضه را در خود بگنجاند. آن موضوعي که واقعا بنده هم به دنبال آن هستم، اين است که ما به کيفيت آب اصلا توجه نداريم، حتي پساب کارخانهها و فاضلاب آنها وارد رودخانه ميشود و کيفيت پايين ميآيد. اين آلودگي خودش معنايش اين است که آب از دست ما رفته است و تصفيه خانه هم نداريم و خيلي هم هزينهبر است. لذا ما نبايد فقط به دنبال کميت باشيم و کيفيت را نيز بايد در نظر بگيريم. تخريب زيستمحيطي و آلودگي بزرگترين تهديدها براي امنيت ملي هستند و آن را به خطر مياندازند و بايد نگرش جديد داشته باشيم.
مديرعامل پتروشيميمهاباد از آغاز صادرات محصولات پلي اتيلني پتروشيميمهاباد به بلژيک در سال ۹۶ خبر داد. به نقل از شانا، محسن مجيدي از صادرات بيش از ۹۰ هزار تن محصول پتروشيميمهاباد از ابتداي امسال تاکنون خبر داد و گفت: ارزش محصولات صادراتي اين مجتمع حدود ۸۵ ميليون دلار برآورد ميشود.
وي از کشورهاي هند، ترکيه، چين و بلژيک به عنوان مهمترين مشتريان و خريداران محصولات پتروشيميمجتمع مهاباد در سال ۹۶ ياد کرد و افزود: حجم محصولات صادراتي اين مجتمع امسال و در مقايسه با مدت مشابه پارسال حدود يک درصد افزايش يافته است. مديرعامل پتروشيميمهاباد با يادآوري اين که ظرفيت توليد سالانه پتروشيميمهاباد ۳۰۰ هزار تن پلي اتيلن سبک خطي و سنگين و ۳۰ هزار تن بوتن-۱ است، اظهار کرد: اين طرح پس از بهرهبرداري کامل زمينه اشتغال براي يکهزار نفر به صورت مستقيم و چهار هزار نفر به صورت غيرمستقيم را فراهم ميکند. پتروشيميمهاباد يکي از طرحهاي افتتاح شده در طول فعاليت دولت يازدهم در مسير خط لوله اتيلن غرب است که در کنار طرحهايي همچون پليمر کرمانشاه، پلي اتيلن ايلام، کردستان، لرستان، کاويان و مرواريد از مهمترين طرحها در مسير اين خط لوله است. خط لوله ۲ هزار و ۶۵۰ کيلومتري اتيلن غرب يکي از بزرگترين و طولانيترين مسيرهاي انتقال اتيلن در منطقه خاورميانه و حتي جهان بوده که پيش بيني ميشود در برنامه ششم توسعه ديگر طرحهاي مسير اين خط لوله شامل پتروشيميمياندوآب، همدان، انديمشک و طرحهاي پتروشيميشاخه دنا هم به بهره برداري برسند.