توني باربر
فايننشال تايمز

حمله تروريستي در بارسلون نشانه اي واضح و مشابه از خشونت در دوسال اخير بود که در بلژيک، فرانسه، آلمان ، سوئد و انگليس رخ داد. با اين وجود تفاوت‌هايي در بعد اسپانيايي و شمال آفريقا در مورد حمله بارسلون وجود دارد.چندين ساعت پس از حمله بارسلون ، گروه تروريستي داعش، مسئوليت اين حمله را به عهده گرفت. درعين حال هشياري در نتيجه گيري از مسئوليت اصلي اين حمله در اروپا مهم است .اين درسي از بررسي‌هاي بمبگذاريهاي مادريد در سال 2004 بود که باعث کشته شدن 191 نفر و زخمي‌شدن هزاروهشتصد تن شد. درابتدا حزب محافظه کار گروه نظامي‌اتا و جداييطلبان باسک را مسئول حمله مادريد دانست گمانه اي که مدرکي برآن نبود سپس تحقيقات القاعده را مسئول اين حمله دانست و گروهي از مردان جوانان شمال آفريقا اجرا کننده اين حمله بودند اما هيچ رد مستقيمي‌بين آنها و القاعده وجود نداشت. آنچه مهم است داشتن ريشه افراطگرايان در شمال آفريقاست که شمال مراکش و اروپاييان مراکشي تبار از سال 2004 به عنوان تهديدي براي اسپانيا محسوب شده‌اند. در ماه نوامبر پليس اسپانيا يک مراکشي را در نزديک مادريد به ظن حمله دستگير کرد. اين مشکل تاريخي است و در اسپانيا و شمال آفريقاي دوران قرون وسطي و مدرن ريشه دارد.براي افراط گرايان اسپانيا اندلوس است سرزميني که درسال 711 به دست مسلمانان افتاد که در 1492 از دست حکمرانان مسلمان خارج شد.بسياري از سايت‌هاي افراطي افکار بمبگذاران مادريد را به اين موضوع سوق دادند. در دوران مدرن بيشتر مراکش درسال اوايل قرن بيستم تحت کنترل فرانسه بوده است اما بخشي از آن تحت کنترل اسپانيا بوده است در دهه 20 نيروهاي اسپانيا با سلاح شيمايي شورش منطقه ريف در شمال مراکش را سرکوب کردند. فرانسه و اسپانيا در1956 از مراکش خارج شدند و روابط اين دو کشور با مراکش به صورت عادي برگشته‌اما لحظه مهم و حساس براي اروپا بحران پناهجويان بود .اسپانيا انتظار ورود پناهجويان بيشتري را دارد.اين چالشي است که براي اسپانيا وجود دارد.حملات بارسلون بيانگر نياز به اصلاحات در مراکش و عملکرد اروپا به بحران مهاجرت است. ترجمه : فاطمه مهتدي


کنترل ارتش لبنان
 بر 80 درصد قلمروي داعش در مرز با سوريه

 ارتش لبنان در دومين روز از عمليات خود براي پاکسازي مرزهاي اين کشور با سوريه، کنترل 80 کيلومتر مربع از اين مناطق را در دست گرفت. به گزارش شبکه خبري روسيا اليوم، ارتش لبنان اعلام کرد که در دومين روز از عمليات "فجر الجرود" عليه داعش در مناطق جرود القاع، رأس بعلبک و الفاکهه 30 کيلومتر مربع را آزاد کرد. ارتش لبنان پيش از اين نيز 50 کيلومتر مربع از مناطق مرزي با سوريه را آزاد کرده بود که به اين ترتيب از مجموع 120 کيلومتر مساحت تحت اشغال داعش، ارتش لبنان 80 کيلومتر را آزاد کرده است. روز يکشنبه ارتش لبنان 12 مرکز تروريست‌ها را منهدم و مقاديري تسليحات و مهمات کشف و ضبط کرد. همچنين يک خودرو و موتورسيکلت بمب‌گذاري شده را منفجر کرد. در پي پيشروي ارتش لبنان تروريست‌هاي داعش پا به فرار گذاشته‌اند. براساس گزارش وزارت دفاع لبنان تاکنون سه تن از نيروهاي ارتش در اين عمليات کشته شده و چند تن نيز زخمي‌شده‌اند.

ناپدید شدن ملوان های آمریکایی در سنگاپور
يک ناوشکن آمريکايي در آبهاي شرق دور در نزديکي سنگاپور با يک کشتي باري تصادف کرده است. در اين حادثه پنج ملوان آمريکايي زخمي‌و ۱۰ نفر ديگر ناپديد شده‌اند. اين دومين تصادف ناوهاي آمريکايي در دو ماه اخير است.قسمت چپ عقب ناوشکن آمريکا نيز خسارت ديده است. ناوشکن در حال حاضر در حال حرکت به سوي سنگاپور است.يکي از خدمه‌هاي ناوشکن آمريکايي به خبرگزاري رويترز گفته است کشتي باري که با ناوشکن تصادف کرده يک نفتکش و در حال انتقال نفت از تايوان به سنگاپور بود. به گفته اين ملوان، هيچگونه مواد نفتي از نفتکش به بيرون نشت نکرده است.مقا‌م‌هاي سنگاپور نيز گفته‌اند گزارشي درباره آلودگي احتمالي محيط در اثر اين تصادف دريافت نکرده‌اند. علاوه براين، اين تصادف مشکلي براي آمدوشد کشتي‌ها در سنگاپور ايجاد نکرده است. کشتي باري با پرچم لبنان حرکت مي‌کرده و بار آن نفت و مواد شيميايي بوده است. اين کشتي ۱۸۳ متر طول دارد و در سال ۲۰۰۸ ساخته شده است. از تعداد سرنشينان آن اطلاعي در دست نيست.

جري لوييس کمدين سينما درگذشت
جري لوييس که براي بازي در نقش‌هاي کمدي در جهان شناخته مي‌شد، درگذشت. مدير برنامه‌هاي سلطان کمدي تاييد کرده که او در ۹۱ سالگي در لاس وگاس چشم از جهان فروبسته است. جري لوييس، کمدين بي‌پروايي که در دهه ۱۹۵۰ با دين مارتين هم‌تيم شد و بعدها در «پروفسور ديوانه» و «پادو» بازي کرد و تله‌تون «ديستروفي عضلاني» را خلق کرد، در ۹۱ سالگي درگذشت.طي ۱۰ سال آخر زندگي‌اش، اعتبار اين الگوي کمدي کمي‌خدشه‌دار شده بود چون مجبور شد بعد از اينکه چند شوخي بد کرده بود معذرت‌خواهي کند و حتي در ۹۰ سالگي‌اش هم شوخي‌هاي زن‌ستيزانه مي‌کرد و ايده‌هاي سياسي راستي خود را به اشتراک مي‌گذاشت.

انفجار بمب در نشست‌ کردها در برلين
 ۹ زخمي‌برجاي گذاشت

پليس آلمان از انفجار يک بمب دودزا در يک تجمع مربوط به کردها در برلين خبر داد و اعلام کرد که ۹ تن در اين رخداد زخمي‌شدند. به گزارش خبرگزاري پي.تي.آي، پليس برلين گزارش داد ۹ تن از شرکت کنندگان در اين مراسم که توسط کردهاي مقيم آلمان برگزار شده بود، به دليل مشکلات تنفسي ناشي از انفجار اين بمب دودزا روانه بيمارستان شدند. اين نشست درباره تصميم منطقه خودمختار کردستان عراق براي برگزاري رفراندوم استقلال در ماه آتي ميلادي بود.دولت ترکيه به جد مخالف اين همه‌پرسي است و هشدار داده که اين رفراندوم باعث جنگ داخلي مي‌شود.ترکيه با کردهايي که به دنبال استقلال بيشتر هستند، مدت‌هاست درگير است.پليس آلمان گفته است که هنوز مشخص نيست که چه انگيزه‌اي پشت اين رخداد است. در اين نشست ۴۰۰ تن حضور داشتند.

حمله يک خودرو به عابران در مارسي
مردي در مارسي با راندن خودروي خود به دو ايستگاه اتوبوس يک رهگذر را از پاي درآورد و يک نفر ديگر را زخمي‌کرد. حادثه بين ساعت ۸:۳۰ تا ۹:۳۰ بامداد ديروز به وقت محلي رخ داد و در جريان آن دو نفر زخمي‌شدند. لحظاتي پس از حادثه يکي از رهگذران که زني۴۲ ساله بود از شدت جراحات وارده جان باخت. راننده ۳۵ ساله از صحنه گريخت اما يک شاهد عيني با ثبت شماره پلاک خودرو پليس را در جريان قرار داد.عمليات تعقيب و گريز راننده خاطي براي ساعاتي موجب اختلال در رفت و آمد خودروها شد. راننده فرانسوي تبار بازداشت شده و تحت بازجويي قرار گرفته است.مهاجم گرچه براي نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي فرانسه ناشناخته بوده‌اما به دليل ارتکاب جرائمي‌مثل دزدي و حمل سلاح براي پليس چهره‌اي آشنا بوده است.دادستان مارسي در يکي از اولين واکنش‌ها نسبت به اين حادثه با اعلام اين که تحقيقات در اين زمينه ادامه دارد گفت به نظر نمي‌رسد که منشاء اين حادثه تروريستي است و گمان مي‌رود که شخص مهاجم احتمالا دچار مشکلات رواني است.
 اختلاف نظر ميان کشورهاي عضو نفتا
آمريکا، مکزيک و کانادا در دور اول مذاکرات قرارداد تجارت آزاد نفتا در آمريکاي شمالي بحث و گفتگو کردند اما تنش درباره برخي موارد در قرارداد نشانگر يک بحث سخت و طولاني براي سه کشور عضو نفتا خواهد بود. به گزارش وال استريت ژورنال،اين بحث شامل مواضع تند رئيس جمهور آمريکا دونالد ترامپ بود که خواستار محدوديت توليد قطعات يدکي در مکزيک بود و به طور کلي خواستار پيشبرد شعار "اول آمريکا" بود. تصميم ترامپ درخصوص مذاکره مجدد «نفتا» آينده‌اي مبهم پيش روي شرکت‌هاي خودروسازي قرار داده است. يکي از منافع قرارداد تجاري نفتا کاهش يا حذف تعرفه‌هاي گمرکي ميان اين سه کشور بود. کشورهاي عضو پيمان نفتا اعلام کردند کار را براي پيشبرد مذاکره بر سر متن پيمان آغاز کرده‌اند و موافقت کردند در دو هفته آينده متن الحاقي، اظهارات الحاقي يا پيشنهادهاي جايگزين ارايه کنند.

يک ميليون زن در ترکيه کار خود را رها کردند
در پنج سال گذشته يک ميليون زن در ترکيه براي بزرگ کردن کودکان خود مشاغلشان را ترک کردند. به گزارش حريت، همچنين علاوه بر اين تعداد 112 هزار نفر شغل خود را براي مراقبت از اعضاي کهنسال خانواده رها کردند.سيستم کاري ترکيه نيازمند ايجاد فضا براي ادامه کار زنان شاغل داراي فرزند است تا علاوه بر کار مسئوليت خانواده را هم انجام دهند.کمبود تعداد مهدکودک‌ها و همچنين هزينته‌هاي بالاي مراکز خدماتي در نگهداري از کودکان باعث شده تا اين کارمندان شغل خود را رها کنند. قابل ذکر است که تقاضا براي سرويس‌هاي خدماتي به مادران ترک فشار بيشتري را اعمال کرده است. وام‌هاي تولد ، هزينه بيمه اجتماعي مي‌تواند زنان را به بازگشت به کار پس از وضع حمل تشويق کند تا نرخ زنان فعال افزايش يابد. 45.6 درصد زنان در ترکيه درآمدي کمتراز يک هزار ليره در ماه دارند.

نيروهاي عراقي به همراه حشد شعبي در دومين روز از عمليات خود براي آزادسازي شهر تلعفر و روستاهاي اطراف آن، توانستند مناطق ديگري را آزاد کنند و دست‌کم 20 تروريست را از پاي درآورند.
 به گزارش شبکه سومريه نيوز عراق، در دومين روز عمليات ارتش عراق 9 روستا در جنوب غرب شهرستان تلعفر آزاد شد و نيروها توانستند بخشي از ارتفاعات زمبر در نزديکي شهر تلعفر را که مشرف به منطقه است را از کنترل داعش خارج کردند. بنا بر اين گزارش استحکامات و خطوط دفاعي داعش در اطراف شهر تلعفر تقريبا منهدم شده و در 24 ساعت گذشته تروريست‌ها تنها با استفاده از يک خودروي بمب‌گذاري شده به رويارويي با نيروهاي عراقي پرداختند که آن هم پيش از رسيدن خودرو به نيروهاي دولتي هدف قرار گرفت و منفجر شد. کارشناسان احتمال مي‌دهند که داعش امکانات اصلي خود براي مواجهه با نيروهاي عراقي را براي جنگ در شهر تلعفر اختصاص داده و در روستاهاي اطراف تنها به مقاومت محدود روي آورده و در عين حال تلاش کند که تلافات وارده به نيروهاي دولتي را تا حد امکان افزايش دهد. ارتش عراق مي‌گويد در درگيري‌ها دست‌کم 20 داعشي را از پاي درآورده و توانسته مواضع خود در اطراف تلعفر را تقويت کند که کار را براي ادامه عمليات در روزهاي آتي آسان‌تر خواهد کرد.

به گفته پليس اسپانيا يک هسته "تروريستي " ۱۲ نفره که مسئوليت دو حمله مرگبار در اين کشور را برعهده داشتند ۱۲۰ کپسول گاز جمع آوري کرده بودند و قصد داشتند که از آن‌ها در حملات خود استفاده کنند.
به گفته پليس مهاجمان شش ماه براي انجام اين حملات و پر کردن سه خودرو ون از مواد منفجره برنامه‌ريزي کرده بودند. اين کپسول‌هاي گاز در خانه‌اي که گفته شده مورد استفاده اين گروه بوده، پيدا شده است. اين خانه در شهر آلکانار واقع است و چهارشنبه شب گذشته انفجاري در آن رخ داد. پليس گفته است که همچنان در جستجوي راننده خودرويي است که به ده‌ها عابر در شهر بارسلون برخورد کرد و ۱۳ نفر را کشت.يونس ابويعقوب، ۲۲ ساله، فردي است که به عنوان راننده احتمالي ون در رسانه‌هاي اسپانيايي معرفي شده است. پدر دو مظنون افراطگرا که در جريان حمله به کمبريلز کشته شدند به بي‌بي‌سي گفت که عبدالباقي الساتي، امام جماعت يکي از مساجد عامل افراط گرايي فرزندان او بوده است. او در حال حاضر فراري است. هشت مهاجمي‌که در حملات کمبريلز و بارسلون دخالت داشتند از شهر ريپي بودند، جايي که اين فرد امام جماعت مسجد آنجا بود. گروه تروريستي داعش مسئوليت حملات اسپانيا را به عهده گرفته است.

کاخ سفيد مي‌گويد دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا، استراتژي نظامي‌جديد دولت خود در قبال افغانستان را اعلام مي‌کند.
جيمز ماتيس، وزير دفاع آمريکا، پيشتر تاييد کرده بود که دونالد ترامپ پس از بررسي دقيق گزينه‌هاي مختلف، تصميم نهايي را اتخاذ کرده است.ماتيس جزئياتي در اين خصوص جزئياتي ارائه نکرد. خبرگزاري رويترز به نقل از مقام‌هاي آمريکايي نوشته است که گزينه‌ها در مورد افغانستان براي آقاي ترامپ از خروج کامل نيروهاي آمريکايي از افغانستان تا افزايش متوسط اين نيروها بوده است.يک منبع از مقامات آمريکايي به اين خبرگزاري گفت که مقام‌هاي بلندرتبه‌امنيت ملي آمريکا از افزايش ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نيرو براي شرکت در جنگ با شورشيان در کنار نيروهاي دولتي افغان پشتيباني کرده‌اند.براساس تازه‌ترين بررسي ارتش آمريکا دولت افغانستان کمتر از ۶۰ درصد از افغانستان را در کنترل يا زير نفوذ خود دارد که نسبت به يک سال قبل ۱۱ درصد کاهش نشان مي‌دهد.چند ماه پيش دن کوتس، رئيس تشکيلات اطلاعاتي آمريکا، گفته بود با وجود افزايش کمک‌هاي نظامي‌از سوي آمريکا و متحدانش، اوضاع سياسي و امنيتي افغانستان تقريبا به طور قطع در سال ۲۰۱۸ ميلادي بدتر خواهد شد.گزارش‌هايي از بررسي اعزام نيروهاي بيشتر آمريکايي به افغانستان به عنوان طرحي در راهبر نظامي‌جديد آمريکا قبلا منتشر شده بود.

بانک‌های آمریکا و اروپا روزهای خوشی را تجربه می‌کنند؛
گروه بين الملل – فاطمه مهتدي : سرعت رشد سود بانکي درجهان در نيمه دوم سال 2017 افزايش داشته است.به گزارش فايننشال تايمز اين امر به دليل گسترش رشد اقتصادي و همچنين احيايي بخش پرداخت‌هاي بانکي در سالهاي اخير بوده که سود خوبي را به همراه داشته است.سود تقسيمي‌ به جز سودهاي خاص و روند واحد‌هاي پولي و ديگر عوامل باعث رشد اقتصادي 7.2 درصدي در سه ماه اخير شدند که درمقايسه با همين دوره در سال 2016 بسيار قدرتمند بوده است.اين رشد تا حدي به دليل رشد هماهنگ اقتصادي جهان است.
سال گذشته درآمدهاي پايين وبي اطميناني به نتيجه انتخابات آمريکا باعث کندي شديد در رشد اقتصادي آمريکا شد.اما در نيمه دوم امسال سود بانکي در تمامي‌مناطق جهان رشد داشتند. اقتصاد جهاني براي سود شرکت‌ها بسيار مثبت بوده است.موسسات مالي نيمي‌از سود در اقتصاد جهاني را به خود اختصاص دادند و رشد سود بانکي تقريبا از سال گذشته تاکنون 9 درصد و برابر با 58 ميليارد دلار بوده است.اين بخش به عادي سازي سودها ادامه داده است و باعث افزايش سطح سرمايه پس از بحران استرس تست يا آزمايش قابليت‌هاي بانکي بوده است. زماني که سرمايه به سطح خوبي برسد مازاد يا در رشد اقتصاد سرمايه گذاري خواهد شد يا به صاحبان سهام‌ها بازگردانده مي‌شود. قوانين آمريکا بانک‌هاي اين کشور را موظف به پرداخت تمامي‌درآمد سودها به صاحبان سهام‌هاي بانکي کرد و امسال اين پرداخت به 100 ميليارد دلار رسيد.پرداخت‌هاي بانکي آمريکا در نيمه دوم سال رشد 5.9 درصدي داشته است درحاليکه بازارهاي نوظهور رشد 27.1 درصدي داشتند. در اروپا نيز رشد 5.8 درصد بوده که 86 درصد شرکت‌ها يا درحال رشد بودند يا سود سهام بانکي خود را در دست داشتند. در انگليس رشد سود بانکي 6.1 درصد بوده که بيشتر از سطح پيش بيني‌ها بوده است زيرا پرداخت‌هاي بانکي در بخش سهام معدن‌هاتوسط بانکها بهبود يافته است.در عين حال رشد سودها در انگليس به دليل برگزيت و کاهش شديد ارزش پوند به 3.5 درصد رسيده است.
نگراني بانک مرکزي اروپا از نرخ تورم
بانک مرکزي اروپا نيازمند کاهش سياست‌هاي سختگيرانه خود براي خريد 2 تريليون يورويي اوراق قرضه کشورهاي حوزه يورو است که دليل آن رشد کم در نرخ تورم دراين منطقه است. اگرچه رشد اقتصادي در منطقه يورو افزايش يافته‌اما بانک مرکزي بايد سياست خريد اوراق قرضه به ارزش 60 ميليارد يورو در ماه را کاهش دهد زيرا ديگر اوراق قرضه اي براي فروش باقي نمانده است. بانک مرکزي اروپا وارد رقصي حساس با داده‌هاي اقتصادي و بازارها شده است و همچنين سعي در عادي سازي سياستگذاري مالي دارد. اما تقويت وضعيت اقتصادي در منطقه يورو هنوز نتوانسته باعث رشد نرخ تورم شود.دراين ميان افزايش ارزش يورو که به بالاترين سطح خود درچندسال اخير رسيده مي‌تواند تبعات منفي اي بر اقتصاد حوزه يورو به دنبال داشته باشد که از جمله آنها مي‌توان به تضعيف تلاش‌هاي بانک مرکزي اروپا براي افزايش نرخ تورم و ترميم اقتصاد
 بحران زده اروپا اشاره کرد. به گزارش بلومبرگ، رشد بي رويه ارزش يورو، سياستگذاران بانک مرکزي اروپا را نگران کرده است. از ابتداي امسال تاکنون، در پي اعلام سياست‌هاي انقباضي بانک مرکزي اروپا، ارزش يورو در برابر دلار آمريکا 11 درصد افزايش يافته که بالاترين ميزان از حدود سال 2015 تاکنون است. ارزش يورو امسال در برابر 26 ارز از 36 ارز معتبر جهاني رشد داشته و تنها پزوي مکزيک، کوروناي چک، زلوتي لهستان، فورينت مجارستان و کروناي سوئد در مقابل ارز مشترک اروپايي شاهد رشد ارزش بوده‌اند. اين در حالي است که دلار آمريکا امسال در برابر 29 ارز از 31 ارز معتبر جهان تضعيف شده که ناشي از به نتيجه نرسيدن وعده‌هاي انتخاباتي ترامپ در زمينه افزايش هزينه‌هاي زيرساختي و اصلاحات مالياتي بوده است. به علاوه، نرخ پايين تورم در آمريکا برنامه‌هاي فدرال رزرو براي افزايش مجدد نرخ بهره را با مانع روبرو کرده است. ارزش يورو امسال در برابر پوند انگليس نيز حدود 7 درصد افزايش يافته است. با توجه به اينکه چشم انداز سياسي و اقتصادي حوزه يورو درخشان تر از انگليس است. بانک مرکزي اروپا براي حفظ يورو در ۵ سال اخير، ۱.۲ تريليون دلار هزينه کرده است. ترازنامه بانک مرکزي اروپا نشان مي‌دهد که تقريبا يک تريليون و ۲۰۰ ميليارد دلار معادل يک تريليون و ۴۰۰ ميليارد يورو، طي ۵ سال اخير براي حفظ ارزش يورو هزينه شده است. توليد ناخالص داخلي منطقه يورو، از سال ۲۰۱۲ ميلادي به بعد، به تقريبا ۱.۲ تريليون يورو افزايش يافت. قابل ذکر است بانک مرکزي اتحاديه اروپا در نيمه اول سال ۲۰۱۷، ۵۰۰ ميليون يورو از ذخاير ارزي خود را به سرمايه گذاري بر روي دارايي‌هاي يوآني اختصاص داده است. بعد از اعلام بانک مرکزي اتحاديه اروپا مبني بر تعديل ذخاير ارزي خود و جايگزين کردن يوآن با بعضي از اين ذخاير، فشار براي بين المللي کردن يوآن يک مرحله افزايش يافته و اطمينان به يوآن جهت استفاده به عنوان ذخيره ارزي را گسترش داده است. اين بانک اعلام کرده است که سرمايه گذاري در يوآن چين را با تغيير ترکيب فعلي ذخاير ارزي خارجي خود انجام داده است. بانک مرکزي اتحاديه اروپا بخشي از دارايي‌هاي دلاري خود را فروخته و آن را تبديل به دارايي‌هاي مبتني بر يوآن کرده است. حجم کلي ذخاير اين بانک بدون تغيير باقي مانده است. هرچند که سرمايه گذاري جديد بانک مرکزي يک درصد از کل دارايي‌هاي ۶۸ ميليارد يورويي اتحاديه اروپا را تشکيل مي‌دهد، ولي خريد دارايي‌هاي يوآني توسط بانک مرکزي اتحاديه اروپا نشان دهنده پذيرش رو به رشد بودن جايگاه چين در اتحاديه اروپا به عنوان يک قدرت اقتصادي جهاني مي‌باشد و تمايل به برقراري روابط نزديک با اين کشور که يکي از بزرگترين قدرت‌هاي اقتصادي جهان است را افزايش خواهد داد.ماريو دراگي رئيس بانک مرکزي اروپا در جريان جلسه تازه اين سازمان درباره ادامه يا توقف سياست‌هاي سختگيرانه در منطقه يورو تصميم گيري خواهد کرد.بنابراين اگر نرخ تورم افزايش نيابد آقاي دراگي قادر است تا قوانين را براي ميزان خريد بدهي‌هاي کشورهاي عضو يورو تغيير دهد.
با فشارهاي آلمان به بانک مرکزي اروپا به نظر مي‌رسد که افزايش سقف سياستگذاريهاي سختگيرانه تاثير خواهد داشت حتي اگر اين بانک نسبت به خريد اوراق قرضه آلمان محدود باشد. برداشتن محدوديت‌ها براي کشورهاي ديگر حوزه يورو از نظر سياسي نيز مشکل ساز خواهد بود . در نشست سياست گذاري بانک مرکزي اروپا که در ماه گذشته ميلادي برگزار شد، مقامات اروپايي در مورد جهش ارزش يورو در آينده و تغييرات ناشي از آن در اقتصاد اين منطقه و ديگر نقاط جهان ابراز نگراني کرده بودند که ناشي از سياستهاي سختگيرانه اين بانک بود. در اين بين پس از يک هفته بي‌ثباتي‌هاي ژئوپلتيکي در آمريکا و اروپا و در آستانه نشست بانکداران مرکزي کشور در آخر اين هفته، سرمايه‌گذاران در تلاشند تا يک مسير حرکت براي نرخ طلا بيابند. از آنجايي‌که نگراني‌هايي در مورد توانايي ترامپ براي اجراي تعهدات سياست‌هاي رشد در ميان سرمايه‌گذاران ايجاد شده است، بازارهاي بورس آسيايي و ارزش دلار امروز اندکي تغيير کرد.. بازار همچنين منتظر نشست بانکداران مرکزي کشورها در آخر هفته در جکسون هول است جايي‌که جنت يلن، رئيس فدرال رزرو سخنراني خواهد کرد و سرمايه‌گذاران براي يافتن سرنخ‌هايي در مورد يک افزايش ديگر در نرخ بهره بانکي آمريکا در سال جاري آن را رصد خواهند کرد. طلا به شدت نسبت به افزايش نرخ بهره بانکي آمريکا حساس است چراکه افزايش اين نرخ هزينه‌هاي نگهداري طلا را افزايش مي‌دهد.