افزايش 23 درصدي پيش‌بيني‌هاي «واميد»
شرکت مديريت سرمايه‌گذاري اميد عملکرد شش ماهه منتهي به 31 تير ماه 96 را حسابرسي شده و با سرمايه 30 هزار ميليارد ريال منتشر کرد. به نقل از سنا، شرکت مديريت سرمايه گذاري اميد با انتشار عملکرد شش ماهه نخست سال مالي منتهي به 30 دي ماه 96 بصورت حسابرسي شده اعلام کرد طي شش ماهه ياد شده مبلغ 210 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت و 59 درصد از پيش بيني‌هايش را محقق کرد . اين درحالي است که "واميد" در دوره شش ماهه سال مالي قبل با اختصاص 171 ريال سود به ازاي هر سهم معادل 53 درصد از پيش بيني‌هايش را پوشش داده بود.

بهپاک بر سودسازي تاکيد کرد
مدير عامل شرکت بهپاک در نامه‌اي تاکيد کرده است طبق صورت‌هاي مالي حسابرسي شده شش ماهه منتهي به پايان خرداد ماه 96، 45 درصد پيش‌بيني سود يک ساله منتهي به پايان آذرماه 96 ايت شرکت محقق شده است. به گزارش سنا، شرکت بهپاک در نامه اي خطاب به رييس اداره نظارت بر ناشران فرابورسي بر سود سال مالي منتهي به پايان آذر 96 تاکيد کرد. عليرضا شرفي، مدير عامل شرکت بهپاک در اين نامه تاکيد کرده است طبق صورت‌هاي مالي حسابرسي شده شش ماهه منتهي به پايان خرداد ماه 96، 45 درصد پيش‌بيني سود يک ساله منتهي به پايان آذرماه 96 ايت شرکت محقق شده است.

اعلام دلايل افزايشي بودن پيش‌بيني‌هاي «ثغرب»
سرمايه گذاري مسکن شمالغرب پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي 97 را مبلغ 77 ريال اعلام کرد که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 7هزار و 600 درصد افزايش داشت.
شرکت سرمايه گذاري مسکن شمالغرب پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 31 شهريور ماه 97 را حسابرسي شده و با سرمايه معادل 900 ميليارد ريال منتشر کرد. به گزارش سنا، شرکت سرمايه گذاري مسکن شمالغرب نخستين پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي 97 را حسابرسي شده مبلغ 77 ريال اعلام کرده است اين در حالي است که نخستين پيش بيني سال مالي 96 مبلغ يک ريال اعلام شده بود.
مدیر تحقیق و توسعه بورس خبر داد؛
با توجه به زمان زيادي که سهامداران شرکت‌ها بايد براي دريافت سود تقسيمي‌خود منتظر باشند و خروج حجم قابل توجهي از ارزش بازار سهام، ارايه راهکاري مناسب براي دسترسي هرچه سريع‌تر سهامداران به سود تقسيمي، خارج نشدن سريع منابع مالي از شرکت پس از تشکيل مجمع و جلوگيري از ايجاد بحران نقدينگي براي شرکت‌ها و همچنين بازگشت سودهاي تقسيمي‌به بازار سرمايه به‌واسطه انتشار اوراق بدهي، الزامي‌به نظر مي‌رسد.
در راستاي بهبود در رويه‌هاي کنوني پرداخت سود تقسيمي‌مصوب مجامع شرکت‌ها، مديريت تحقيق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران با بررسي آماري سودهاي تقسيمي‌شرکت‌هاي بورسي و مطالعه چگونگي پرداخت سودهاي يادشده، الگويي پيشنهادي براي انتشار اوراق بهادار به پشتوانه سودهاي تقسيمي‌مصوب مجامع را تدوين کرده است.
به نقل از شرکت بورس، رضا کياني مديريت تحقيق و توسعه در کارگاه‌اموزشي با موضوع "الگوي پيشنهادي بورس تهران در خصوص اوراق بهادار سازي سود تقسيمي‌با رويکردي بر چگونگي پرداخت سودهاي تقسيمي‌شرکت‌هاي بورسي" که با حضور خبرنگاران برگزار شد با ذکر مطلب فوق گفت: يکي از چالش ‌برانگيزترين مواردي که در مجمع عمومي‌ساليانه در مورد آن تصميم‌گيري مي‌شود مقدار و زمان‌بندي پرداخت سود تقسيمي‌است. شرکت‌ها طبق قانون مي‌توانند حداکثر تا هشت ماه پس از برگزاري مجمع نسبت به پرداخت سود تقسيمي‌اقدام کنند.بر اين اساس مديران شرکت‌ها عموماً به‌منظور جلوگيري از خروج منابع مالي از شرکت تمايل دارند پرداخت سود تقسيمي‌را به تعويق بيندازند و از طرفي سهامداران به ويژه سرمايه‌گذاران فعال، تمايل به دريافت سريع تر سود تقسيمي‌دارند. از طرفي هر ساله بخش بزرگي از ارزش بازار سهام به‌واسطه پرداخت سود تقسيمي‌از بازار سهام خارج مي‌شود.
وي تصريح کرد: با توجه به زمان زيادي که سهامداران شرکت‌ها بايد براي دريافت سود تقسيمي‌خود منتظر باشند و خروج حجم قابل توجهي از ارزش بازار سهام، ارايه راهکاري مناسب براي دسترسي هرچه سريع‌تر سهامداران به سود تقسيمي، خارج نشدن سريع منابع مالي از شرکت پس از تشکيل مجمع و جلوگيري از ايجاد بحران نقدينگي براي شرکت‌ها و همچنين بازگشت سودهاي تقسيمي‌به بازار سرمايه به‌واسطه انتشار اوراق بدهي، الزامي‌به نظر مي‌رسد.مدير تحقيق و توسعه بورس تهران توضيح داد: در راستاي بهبود در رويه‌هاي کنوني پرداخت سود تقسيمي‌مصوب مجامع شرکت‌ها، مديريت تحقيق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران با بررسي آماري سودهاي تقسيمي‌شرکت‌هاي بورسي و مطالعه چگونگي پرداخت سودهاي يادشده، الگويي پيشنهادي براي انتشار اوراق بهادار به پشتوانه سودهاي تقسيمي‌مصوب مجامع را تدوين کرده است. بر اساس اين الگو سهامداران شرکت‌ها مي‌توانند بر اساس اهداف و شرايط خود سودهاي تقسيمي‌متعلق به خود را از طريق بورس به فروش برسانند. از طرفي خريداران اوراق مي‌توانند با در نظر گرفتن پارامترهايي همچون افق زماني سرمايه‌گذاري و از همه مهم‌تر نرخ تنزيل، اوراق مطلوب و منطبق با نياز خود را خريداري کنند.
کياني خاطر نشان کرد: انتشار هرگونه اوراق بدهي که تعهدي را بر ناشر (شرکت) تحميل کند، بي‌ترديد نيازمند بررسي و ارزيابي ريسک اعتباري ناشر است. در نبود مؤسسات رتبه‌بندي در ايران، گزارش تهيه‌شده در مديريت تحقيق و توسعه بورس تهران به ارزيابي ريسک ديرکرد در پرداخت سود تقسيمي‌شرکت‌ها در سه سطح پرداخته است. در سطح اول اصلاح در زمان‌بندي پرداخت سود مورد مطالعه قرار گرفته است. در سطح دوم شکايت سهامداران بابت سود تقسيمي‌از شرکت‌ها بررسي و در سطح سوم چگونگي پرداخت سود تقسيمي‌مطالعه شده است.
در اين نشست آقاي پيرايش کارشناس مديريت تحقيق و توسعه گفت: در گزارشي که براي انتشار اوراق سود تقسيمي‌تهيه شد تلاش شده است با شناخت واقعيت‌هاي موجود در ارتباط با سود تقسيمي‌شرکت‌ها، الگويي مطابق با نيازهاي ذينفعان طراحي‌شده و مسايل متأثر از انتشار اوراق بررسي و در صورت نياز راهکارهاي مقتضي ارايه شود. در اين گزارش براي شرکت‌ها طبقه‌بندي و الزاماتي جهت انتشار اوراق سود تقسيمي‌پيشنهاد شده است، که مي‌تواند ريسک اوراق سود تقسيمي‌را تا سطح قابل قبولي کاهش دهد.
همچنين عملياتي بودن و حفظ فرايندهاي موجود همواره يکي از دغدغه‌ها در زمينه طراحي الگو پيشنهادي بوده است. انتظار مي‌رود با انتشار اوراق سود تقسيمي‌سهامداران بتوانند در سريع‌ترين زمان ممکن به وجه نقد ناشي از سرمايه‌گذاري خود در سهام شرکت‌ها دسترسي داشته و علاوه بر کسب رضايت سهامداران، بتوان از پتانسيل سودهاي تقسيمي‌در راستاي رشد بازار سرمايه بهره گرفت.
معامله‌گران بورس ديروز در حالي همچنان شاهد معاملاتي کم‌حجم و رخوت‌آور بودند که حمايت خريداران حقوقي در گروه معدني‌ و تک‌سهم فولاد باعث شد تا شاخص‌هاي بورس با رشد ۱۱۳ واحدي سبزپوش بماند.
به نقل از فارس، شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات دوشنبه 20 شهريور ماه 96 با افزايش 113 واحدي روي رقم 83 هزار و 369 واحد ايستاد.شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 16 واحدي عدد 17هزار و 556 واحد را به نمايش گذاشت.شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 18 واحدي به رقم 91 هزار و 92 واحد دست يافت.شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 43 واحدي به رقم 58 هزار و 148 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 442 واحدي عدد 183 هزار و 169 واحد را به نمايش گذاشت.ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) بدون تغيير چنداني به رقم 943 واحد رضايت داد.براساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي هلدينگ پتروشيمي‌خليج فارس با 88 واحد، فولاد مبارکه با 41 واحد و معدني و صنعتي گل‌گهر با 19 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي سايپا با 19 واحد، پاکشو با 14 واحد و ملي صنايع مس با 13 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند.ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 142 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 478 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 37 هزار و 443 نوبت داد و ستد بود.ديروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد، 20 ميليون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش بيش از 3.5 ميليارد تومان کد به کد شد.اندکي بيش از 14.5 ميليون سهم پالايش نفت بندرعباس نيز به ارزش بيش از 7 ميليارد تومان کد به کد شد. در پالايش نفت اصفهان 14 ميليون سهم به ارزش بيش از 4 ميليارد تومان به کدهاي انتقالي سهامدار عمده انتقال يافت و 11 ميليون سهم آسان پرداخت پرشين به ارزش بيش از 12 ميليارد تومان به کدهاي انتقالي سهامدار عمده جابه‌جا شد.

انتقال شاگرد تنبل‌هاي فرابورس
به بازار پايه «ج»

شرکت‌هاي ايرانيت، سرمايه‌گذاري فني و مهندسي مشانير، ساختمان اصفهان، سرمايه‌گذاري صنايع ايران، کارخانه‌هاي صنعتي آزمايش و سرمايه‌گذاري معيار صنعت پارس به دليل عدم افشاي اطلاعات، به تابلوي "پايه ج" فرابورس منتقل مي‌شوند.
به نقل از تسنيم؛ فرابورس ايران اعلام کرد پيرو اطلاعيه منتشر شده در سامانه کدال در يازده اسفند پارسال و در راستاي طبقه‌بندي شرکتهاي بازار پايه فرابورس ايران، بر اساس زمانبندي اعلام شده مطابق با مصوبه 25 شهريور امسال کميته درج فرابورس ايران، شرکتهايي که در دوره مالي مورد رسيدگي بيش از سه مرتبه اطلاعات مورد نظر در "دستورالعمل اجرايي افشاي اطلاعات شرکتهاي ثبت شده نزد سازمان بورس" را ارائه ننموده‌اند به تابلوي "پايه ج" منتقل شده و قابليت معامله براي سهام آنها مهيا مي‌شود.
بر اساس اين گزارش شرکتهاي ايرانيت با نماد "سايرا"، سرمايه‌گذاري فني و مهندسي مشانير با نماد "ومشا"، ساختمان اصفهام با نماد "ثاصفا"، سرمايه‌گذاري صنايع ايرام با نماد "وايرا"، کارخانه‌هاي صنعتي آزمايش با نماد "لازما" و سرمايه‌گذاري معيار صنعت پارس با نماد "معيار"، 6 شرکتي هستند که به دليل عدم افشاي اطلاعات، به تابلوي "پايه ج" فرابورس منتقل خواهند شد.
زمان توقف اين نمادهاي معاملاتي جهت انتقال به تابلوي "پايه ج" و شروع مجدد معاملات در اين تابلو، بزودي از طريق معاونت عمليات و نظارت بازار فرابورس ايران اطلاع‌رساني مي‌شود.

2 شرکت در آستانه ورود به بورس
مدير پذيرش بورس تهران با اعلام اينکه دو شرکت به زودي در بورس تهران عرضه مي‌شود، از اتفاقات خوبي که‌امسال براي ايرانسل خواهد افتاد خبر داد.اسماعيل درگاهي در گفت‌وگو با ايسنا، در پاسخ به اينکه وزير اقتصاد دولت دوازدهم چه اقداماتي براي رشد بازار سرمايه مي‌تواند انجام دهد؟ اظهار کرد: يکي از کارهايي که مي‌توان در بازار سرمايه انجام شود تسهيل انتشار اوراق ارزي است، وقتي شرکتي در ايران بتواند همکار خارجي بگيرد ميتواند از خارج کشور تامين مالي هم انجام دهد.وي ادامه داد: بالا بردن جايگاه تامين مالي از طريق بازار سرمايه در کل سيستم اقتصادي ميتواند براي اقتصاد ما راهکار مناسبي باشد. اين اتفاق ميتواند از کانال نهاد سازي رخ دهد. علاوه بر اين اگر وزير جديد در ابتداي کار يک مدل جامع براي بازار ببيند خيلي از مشکلات بازار سرمايه ما حل مي‌شود. مدير پذيرش بورس اوراق بهادار ادامه داد: وقتي قانون توسعه ابزارها آمد خيلي از مشکلاتي که در قانون تجارتادست و در حوزه تشکيل نهاد‌ها دست و پا گير بود سر و سامان گرفت. چانه زدن براي ارتقاي بازار سرمايه از کارهايي است که مي‌توان در سطح وزارت انجام داد.درگاهي در پاسخ به اينکه چند شرکت در حال حاضر براي ورود به بورس آماده هستند گفت: در حال حاضر دو شرکت‌هاي وب و چدن سازان آماده عرضه هستند و چند شرکت ديگر هم در حال آمدن به بازار سرمايه مي‌باشند.