آلبرت بغازيان در گفت و گو با «تجارت» تشریح کرد:
تجارت- سوگند السادات چاوشي: روز چهارشنبه ( 15 شهريور 96) مرکز آمار ايران، جزئيات نرخ رشد اقتصادي فصل بهار سال 96 را اعلام کرد که براساس آن در سه ماهه نخست امسال نرخ رشد اقتصادي با احتساب نفت ۷ درصد و بدون احتساب نفت، ۶.۵ درصد بوده است.
همواره افزايش و تثبيت نرخ رشد اقتصادي به عنوان يکي از اهداف مهم سياست‌گذاري اقتصادي دولت‌ها بوده است که اين شاخص کلان اقتصادي در شش برنامه پنج ساله توسعه‌اي کشور نيز مورد توجه قرار گرفته است به طوري که براساس برنامه‌هاي توسعه‌اي کشور نرخ رشد اقتصادي بايد به 8 درصد برسد. طي دوازده سال گذشته و در طول عمر دولت‌هاي نهم، دهم و يازدهم رشد اقتصادي کشور دچار نوسان‌هاي زيادي شده است که بدون شک نشانگر عدم ثبات اقتصاد ملي است.
نرخ رشد اقتصادي در دولت نهم
درسال 1384 نرخ رشد اقتصادي 6.3 درصد در آغاز دولت نهم بود که نرخ رشد هدف‌گذاري شده براي سال‌هاي اجراي برنامه چهارم توسعه 8 درصد بوده است.
 در شروع دولت نهم با توجه به بالا بودن قيمت‌هاي جهاني نفت و درآمدهاي هنگفت نفتي، اقتصاد ملي در سال 85 نرخ رشدي برابر 6.1 درصد و در سال 86 نرخ رشدي برابر 7.7 درصد را تجربه کرد. علي رغم اين موضوع در سال 87 نرخ رشد اقتصادي به 0.6 درصد رسيد و در سال 88 در نرخ 1.3 درصدي محدود شد.
نرخ رشد اقتصادي در دولت دهم
در سال‌هاي 89 و 90 به دليل جهش مجدد قيمت جهاني نفت، نرخ رشد اقتصادي در سال 89 به 6.5 درصد و در سال 90 به 4.3 درصد رسيد، اما در سال 91 به دليل تشديد تحريم‌هاي اقتصادي، آغاز روند نزولي حجم نفت صادراتي کشور و محدوديت‌هاي مالي، روند فزاينده نرخ تورم، افزايش و نوسان شديد قيمت ارز و به تبع آن بي ثباتي در ساير بازارها باعث شد تا نرخ رشد اقتصادي در سال 91 به پايين‌ترين سطح در دهه‌هاي اخير يعني منفي 6.8 درصد سقوط کند. متوسط نرخ رشد اقتصادي در دولت دهم 1.3 درصد و طي سال‌هاي 84 تا 91 حدود 3.3 درصد بوده است.
نرخ رشد اقتصادي در دولت يازدهم
 با روي کارآمدن دولت يازدهم از اواسط سال 92، نرخ رشد اقتصادي با منفي 1 درصد همچنان در حال کاهش بود، اما از سال 93 چرخشي در روند نرخ رشد اقتصادي صورت گرفت و اقتصاد ملي رشدي برابر مثبت 3 درصد را تجربه کرد. در سال 94 نرخ رشد اقتصادي دوباره کاهش پيدا کرد و به منفي 1.8 درصد رسيد. اما در نه ماهه نخست سال 95 اقتصاد ملي رشد قابل توجهي پيدا کرد و با احتساب نفت به 11.6 درصد و بدون احتساب نفت به 1.9 درصد رسيد. به عقيده بسياري از کارشناسان رشد خيره کننده اقتصادي در سال 95 ناشي از لغو تحريم‌ها و افزايش توليد و صادرات نفت بوده که اشتغالي ايجاد نکرده است.
در هر حال دولت دوازدهم در شرايطي کار خود را آغاز کرده است که اقتصاد ملي در سال 95 رشد اقتصادي 11.6 درصدي را تجربه کرده است که استمرار اين رشد در چهار سال دوم دولت تدبير و اميد نيازمند به برنامه ريزي کارشناسانه از سوي تئوريسن‌هاي اقتصادي است به عبارت ساده‌تر لازمه تحقق رشد اقتصادي پايدار اشتغال‌زا در کشور بهبود فضاي کسب و کار و به دنبال آن جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي است.
جزئيات رشد اقتصادي ايران در بهار 96
براساس گزارش مرکز آمار ايران، توليد ناخالص داخلي به قيمت ثابت سال ۱۳۹۰در سه ماهه نخست امسال به رقم ۱۸۳۶۴۲۷ميليارد ريال با نفت و ۱۴۵۶۶۹۳ ميليارد ريال بدون احتساب نفت رسيده است، در حالي‌که رقم مذکور در مدت مشابه سال گذشته با نفت ۱۷۲۳۸۵۷ ميليارد ريال و بدون نفت ۱۳۶۱۰۰۵ ميليارد ريال بوده که نشان از رشد 7 درصدي توليد ناخالص داخلي با نفت و 6.5 درصدي توليد ناخالص داخلي بدون نفت در فصل بهار سال ۱۳۹۶ دارد.
محاسبات فصلي در مرکز آمار ايران در قالب ۱۵ بخش اصلي متشکل از ۴۲ رشته فعاليت انجام مي‌شود که بر اين اساس گروه کشاورزي شامل زير بخش‌هاي زراعت و باغداري، دامداري، جنگل‌داري و ماهيگيري، گروه صنعت شامل زير بخش‌هاي استخراج نفت خام و گاز طبيعي، استخراج ساير معادن، صنعت، تامين آب، برق و گاز طبيعي و ساختمان است و گروه خدمات شامل زير بخش‌هاي عمده‌فروشي و خرده فروشي، هتل و رستوران، حمل و نقل و ارتباطات، واسطه‌گري‌هاي مالي، مستغلات، امور عمومي، آموزش، بهداشت و مددکاري و ساير خدمات است. نتايج مذکور حاکي از آن است که در سه ماهه نخست سال جاري رشته فعاليت‌هاي گروه کشاورزي ۳.۱ درصد، گروه صنعت ۴.۹ درصد و گروه خدمات ۸.۳ درصد نسبت به فصل مشابه سال گذشته رشد داشته است.
نظام آماري مخدوش
رشد اقتصادي، دلالت بر افزايش توليد يا درآمد سرانه ملي دارد. به عبارت ساده‌تر اگر توليد کالا يا خدمات در يک کشور افزايش پيدا کند در اين صورت مي‌توان گفت که در آن کشور، رشد اقتصادي اتفاق افتاده ‌است که منابع رشد اقتصادي شامل افزايش نهاده‌هاي توليد يعني افزايش سرمايه يا نيروي کار، افزايش بهره‌وري عوامل توليد و به ‌کارگيري ظرفيت‌هاي احتمالي خالي در اقتصاد است.
با توجه به نرخ 12.4 درصدي بيكاري در کشور و بدهي کلان واحدهاي توليدي به بانک‌ها احتمال اينکه در طول سه ماهه فصل بهار 96 بخش توليدي کشور به ويژه صنعت آنچنان رشد صعودي را طي کرده باشد، اندک است. همچنين اين آمارها براي مردم معنايي ندارد و آثار آن را در زندگي روزمره خود احساس نمي‌کنند، به عبارت ساده‌تر زماني که خانواده‌اي براي خريد اقلام پر مصرف مورد نياز خود به فروشگاه‌ها مراجعه مي‌کند، به راحتي مي‌تواند نرخ تورم را در قيمت کالاهاي اساسي تشخيص دهد و همچنين تاخير در پرداخت حقوق، وجود بيش از سه ميليون نفر بيکار در کشور و معوقات بانکي تا حدودي بيانگر وضعيت رشد اقتصادي کشور است. بدون‌شک ارائه‌امارهاي غيرواقعي و فاصله زياد ميان آمار واقعي و آمار اعلام شده از سوي دولت‌مردان تنها اعتماد ملي را دچار خدشه مي‌کند. به عقيده بسياري از کارشناسان اقتصادي دولت بايد در وهله اول برنامه‌هاي اقتصادي خود را جدي‌تر پيگيري کرده و سپس دولتمردان را به صبر و حوصله تشويق کند تا در مسير بهبود شاخص‌هاي کلان اقتصادي گام بردارد.
خوش بيني دردي از اقتصاد دوا نمي‌کند
در اين‌باره علي اکبر نيکو اقبال اقتصاددان مي‌گويد: با بررسي وضعيت کشورهايي که رکود را تجربه کرده‌اند. متوجه مي‌شويم که در آن کشورها براي خروج از رکود چندين سال زمان صرف شده است. درنتيجه در ايران نيز چنين وضعيتي وجود دارد و ما نگرانيم که دولت از طريق آرايش کردن ارقام، آمارها را به گونه‌اي ديگر جلوه داده و منجر به مخدوش شدن سرمايه اجتماعي نظام آماري کشور شود.
 براساس شواهد حاکم بر وضعيت اقتصادي کشور تاکنون صنايع مهمي‌مانند ماشين‌سازي و ساختمان‌سازي رشد نکرده‌اند، لذا اگر رشد اقتصادي اعلام شده از سوي مرکز آمار ايران دقيق باشد بهتر است که جزييات رشد در کدام صنايع محقق شده است نيز اعلام شود. در ميان بخش‌هاي اعلام شده تنها رشد گروه کشاورزي حدود سه درصد قابل قبول است وگرنه باقي صنايع بهبود آن‌چناني پيدا نکرده‌اند. اگر دولت مدعي است که رشد اقتصادي با احتساب نفت 7درصد شده است، بايد آمارهاي پشتيبان از اين نرخ رشد 7 درصدي حمايت کنند. از سوي ديگر بايدشاهد افزايش نرخ اشتغال در کشور باشيم و در بخش‌هاي مختلف اقتصاد براي کاهش آمار بيکاري اقدام کنيم که هنوز اين امر محقق نشده است.
نظام آماري زير نفوذ دولت است
اين اقتصاددان با بيان اينکه نظام آماري در ايران زير نفوذ دولت است،مي‌گويد: هم مرکز آمار ايران و هم بانک مرکزي را دولت مديريت مي‌کند و اگر بخواهد مي‌تواند با آرايش ارقام در آمار دست بزند.
هنوز به ياد داريم که در دولت محمود احمدي‌نژاد بيش از سه رييس بانک مرکزي در يک دوره عوض شد که به طورحتم چنين ساختاري کمک خواهد کرد که‌امار و ارقام مطابق با ميل دولت ارائه شود. متاسفانه وضعيت رشد اقتصادي در ايران هنوز مثبت نيست که مراجع بين‌المللي به ايران اعتماد کنند، به‌طوري که بانک جهاني هنوز اقدام به تخصيص وام به ايران نکرده است، زيرا از بازگشت پول خود مطمئن نيست، لذا راهکار دولت بايد اين باشد که با برنامه‌ريزي دقيق و کارشناسانه مسير پيشرفت توسعه را پيگيري کند، نه اينکه سعي کند خوش‌بيني ايجاد کند. توسعه کارشناسي به دولت اين است که به‌امارها دست نزند چون ايجاد خوش‌بيني مشکلي را از اقتصاد ايران حل نمي‌کند.
رشد اقتصادي بدون اشتغال
براساس گزارش اخير مركز آمار ايران نرخ رشد اقتصادي بدون احتساب نفت در سه ماهه نخست امسال 6.5 درصد است، بنابراين مردم بايد ثمرات اين رشد مثبت اقتصادي را به ويژه در رابطه با کاهش نرخ بيکاري و ايجاد اشتغال در زندگي خود احساس كنند كه در اين زمينه آلبرت بغازيان در گفت‌و‌گو با «تجارت» مي‌گويد: تا امروز رشد اقتصادي کشور بيشتر بر پايه توليد و فروش نفت بوده است و معمولا درآمدحاصل از فروش نفت ايجاد شغل نمي‌کند، لذا سوالي که مطرح مي‌شود اين است که چقدر درآمدهاي ارزي کشور به بخش‌هايي تخصيص يافته است که اين بخش‌ها نيازمند به تامين مالي هستند؟
رفتار محتاطانه کارفرمايان
اين کارشناس اقتصادي تصريح مي‌کند: در چند سال اخير برخي بنگاه‌هاي اقتصادي کشور ظرفيت توليدي خود را کاهش دادند که هم اکنون به دليل تامين ارز مورد نياز، ظرفيت توليدي خود را افزايش داده‌اند، اما لزوما نيروي انساني خود را از دست ندادند به عبارتي کارفرما، کارگران خود را نگه داشته يا به دليل کاهش ظرفيت توليدي آن‌ها را اخراج کرده است، اما در حال حاضر کارفرما براي اينکه کارگران خود را حفظ کرده يا نيروي انساني تقليل يافته را جبران کند، محتاطانه رفتار مي‌کند.
همچنين سرمايه‌گذاري‌هاي جديد مي‌تواند اين نرخ رشد اقتصادي را رقم زند، بنابراين بايد در آمار اعلام شده از سوي مرکز آمار ايران مطرح شود که چقدر سرمايه گذاري جديد صورت گرفته است و سرمايه گذاري جديد چه ميزان اشتغالي را در کشور ايجاد کرده است؟ معتقدم هم اکنون حجم ظرفيت خالي صنايع بسيار زياداست، بنابراين تا اين ظرفيت‌هاي خالي تکميل شود و همچنين اگر خط توليد جديدي اضافه شده باشد تا اين خط توليد به بهره برداري کامل برسد، کارفرما بسيار محتاطانه با اشتغال رفتار مي‌کند و به راحتي نيروي انساني جديد استخدام نخواهد کرد که اين رشد اقتصادي حاصل از افزايش ظرفيت توليدي بنگاه‌ها اشتغال زا باشد.
وي ادامه مي‌دهد: اينکه نرخ رشد اقتصادي 7 درصدي در سه ماهه نخست امسال محقق شده است يا خير؟ معتقدم بله اين نرخ رشد اقتصادي قابل دست يابي و تصور است.
تداوم رشد مثبت اقتصادي
بغازيان در پاسخ به اين سوال که آيا اين نرخ رشد اقتصادي تا پايان سال 96 تداوم پيدا مي‌کند؟ مي‌گويد: نرخ رشد اقتصادي 7 درصدي براي سه ماهه نخست امسال اعلام شده است و تصور تداوم آن در ماه‌هاي بعدي سال با توجه به شرايط اقتصادي کشور از جمله نوسان قيمت جهاني نفت غلط و اشتباه است، زيرا آنچه که در حال حاضر مطرح است اينکه توليد صورت گرفته است اما اين ميزان توليد بايدبه فروش برسد تا بنگاه‌ها براي توليدات بعدي خود منابع مالي مورد نياز را داشته باشند.
 به عبارت ساده‌تر بخش‌هاي کشاورزي، صنعت، نفت و خدمات ميزان توليد خود را در سه ماهه نخست امسال اعلام کرده‌اند که منجر به رشد توليد ناخالص داخلي شده است، بنابراين معتقدم تا پايان سال 96 همين ميزان نرخ رشد اقتصادي با کمي‌نوسان تداوم پيدا کند. براساس برنامه ششم توسعه نرخ رشد اقتصادي بايد به 8 درصد برسد که اين آمار و ارقام تنها برروي کاغذ نوشته شده است و مشخص نيست که با چه اقداماتي بايد به نرخ رشد اقتصادي 8 درصدي برسيم؟ لذا بايد مشخص شود که نرخ رشد اقتصادي 8 درصدي پيش بيني شده در برنامه ششم توسعه مطابق با چه فرمولي مد نظر قرار گرفته است؟ معتقدم در اعداد و ارقام پيش بيني شده در برنامه ششم توسعه مدل اقتصاد سنجي وجود ندارد، اما لازم به ذکر است که نرسيدن به اين اعداد و ارقام به منزله عدم تلاش دولت نيست، بلکه ممکن است که نرخ رشد 8 درصدي اقتصاد در سال‌هاي بعدي دلت دوازدهم محقق شود. 

تاكيد رئيس كل بيمه مركزي
 بر پرداخت سريع خسارت دانش آموزان

صنعت بيمه كشور خسارت مربوط به حادثه دانش آموزان استان هرمزگان را بطور كامل پرداخت مي‌كند.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از اداره كل روابط عمومي‌و امور بين الملل بيمه مركزي جمهوري اسلامي‌ايران رئيس كل بيمه مركزي با بيان مطلب بالادر گفت و گو با خبرنگاران گفت: در اين حادثه متاسفانه ۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند كه هفت نفر از آنان دانش آموزان عزيز بوده‌اندو تعداد هشت نفر هم مصدوم شده‌اند.
وي بااشاره به اين نكته كه به خاطر تالمات روحي بازماندگان حادثه، امكان تشكيل پرونده ممكن نبود، ازمدير عامل و مديران شركت بيمه دانا به خاطر سرعت در طي فرايندهاي بيمه اي براي پرداخت خسارت تشكر كرد و گفت اين شركت براي تسكين الام بازماندگان مبالغي را به صورت علي الحساب به آنها پرداخت كرده
است.  دكتر همتي اضافه كرد پوشش فوتي براي در گذشتگان ۲۸۰ميليون تومان ديه كامل بعلاوه ۱۹ ميليون تومان بيمه حادثه است يعني به هريك از متوفيان مبلغ ۲۹۹ ميليون تومان پرداخت مي‌شود. رئيس كل بيمه مركزي ميزان پرداختي علي الحساب به هريك از درگذشتگان را ۵۰ ميليون تومان اعلام و اضافه كرد: پرداخت خسارت به مصدومان قطع نخاع و قطع عضو نيازمند حكم دادگاه براي تعيين ميزان ديات است چراكه ميزان خسارت بايد با ميزان ديه، طول مدت درمان، هزينه‌هاي درماني و بهداشتي و... تناسب داشته باشد، وليكن صنعت بيمه كشور متعهد است كه پس از دريافت احكام دادگاه، همه خسارت‌هاي متعلقه را پرداخت نمايد.
دكتر همتي در بخش ديگري از اين مصاحبه با بيان اين نكته كه صنعت بيمه در سال گذشته بابت خسارت‌هاي ناشي از حوادث رانندگي ۱۱هزار ميليارد تومان خسارت محقق شده را پرداخت كرده است،گفت: متاسفانه هرسال ۳۳۰هزار نفر يعني هر سه سال يك ميليون نفر در حوادث رانندگي مصدوم مي‌شوند، اين ارقام نشان مي‌دهد كه حل اين مشكل نيازمند عزم ملي و همكاري همه اركان كشور و همه مردم است، اما صنعت بيمه كشور هميشه‌اماده است تا تعهدات خود را به درستي انجام دهد. رئيس كل بيمه مركزي در پاسخ به سوالي در باره تدوين آيين نامه‌هاي مرتبط با قانون جديد بيمه شخص ثالث گفت: تعدادي از اين آيين نامه‌ها تهيه و تدوين شده است و به محض ابلاغ دولت اجرا خواهد شد، درمقررات جديد كساني كه تخلفات حادثه ساز زيادي داشته باشند جريمه مي‌شوند و به كساني كه رانندگي مطلوب داشته باشند تخفيفاتي تعلق مي‌گيردو به محض تصويب و ابلاغ نهايي، اطلاع رساني‌هاي لازم درباره ميزان جريمه و تخفيف انجام خواهدشد. دكتر همتي ميزان استقبال موتورسواران از بيمه موتور سيكلت را نا مطلوب ارزيابي كرد و گفت: در حال حاضر در كشورحدود ۱۱ ميليون موتورسيكلت تردد مي‌كنند كه متاسفانه كمتر از ۱۰ درصد انها داراي بيمه نامه هستند اين درحالي است كه موتور سواران در بسياري از تصادفات بصورت مستقيم و غير مستقيم درگير هستند، بيمه موتور سواران يكي از مسائل مهمي‌است كه نيازمند فرهنگ‌سازي است.
رئيس شوراي عالي بيمه در بخش ديگري از اين مصاحبه درباره عملكرد صنعت بيمه در باره خصوصي سازي گفت: مطابق آن چيزي كه در مجمع تشخيص مصلحت نظام تصويب شده به جز بيمه بيمه ايران همه شركت‌هاي بيمه اي خصوصي هستند و براين اساس بايد باقي مانده سهام دولتي سه شركت بيمه دانا، البرز و آسيا هم به بخش خصوصي واگذار شود.در حال حاضر رقابت خوبي بين شركت‌هاي بيمه اي وجود دارد و همين رقابت باعث شده ضريب نفوذ بيمه در كشور به ۲.۲ برسد.
دكتر همتي اضافه كرد با توسعه رقابت، پرداخت به موقع و سريع خسارت و معرفي محصولات جديد بيمه اي قطعا صنعت بيمه گسترش پيدا خواهد كرد .

مديرعامل بيمه آرمان:
ضرورت ارتقاي فرهنگ بيمه اي توسط دولت  

صنعت بيمه به عنوان يکي از شاخص‌هاي توسعه يافتگي از يک سو به عنوان يکي از عمده‌ترين نهادهاي اقتصادي مطرح بوده و از سوي ديگر فعاليت ساير نهادها را پشتيابي مي‌کند. اين صنعت به عنوان يکي از ابزارهاي مديريت ريسک وتامين امنيت و آرامش خاطر از يک سو سبب گسترش رفاه اجتماعي مي‌شود و از سوي ديگر باعث رشد سرمايه گذاري شده و درپي آن توليد با سرعت بيشتري رشد نموده واقتصاد رونق مي‌ گيرد و اين صنعت براي پيشرفت نيازمند حمايت همه جانبه مردم ومسئولان است .
به همين منظور به سراغ "عليرضا بيانيان" مديرعامل بيمه آرمان رفته و عصراقتصاد با وي به گفت وگو پرداخته که در ادامه مي‌خوانيد.
"عليرضا بيانيان" درخصوص وضعيت صنعت بيمه بعد از برجام گفت: بعد از برجام هنوز محدوديت‌ها به خاطر عدم همکاري و هماهنگي ساير کشورها به طور کامل مرتفع نشده است . به خصوص در بخش بيمه باربري شاهد تاثير مثبتي دراين حوزه نبوده‌ايم  . درصورت برداشته شدن تحريم‌ها ، ايجاد تبادلات بازرگاني و راه‌اندازي شرکت‌هاي بيمه در اين صنعت شاهد تحولات مثبتي خواهيم بود. وي درخصوص تاثيرکاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانکي بر صنعت بيمه افزود: قراردادهاي بسته شده ، مانند سپرده‌هاي بانکي طولاني مدت ، بدون قيد و شرط الزام آور و تعهد آور است و براساس نرخ بهره وتورم، تعهد سرمايه به عنوان سود مشارکت پرداخت مي‌شود . بيانيان ادامه داد: محل سرمايه گذاري صنعت بيمه سپرده‌هاي بانکي و پروژه‌هاي ساختماني است . اين درشرايطي است که پروژه‌هاي ساختماني جذابيتي براي سرمايه گذاري ندارد ، درنتيجه کاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانکي قطعا معضل بزرگي براي صنعت بيمه ايجاد خواهد کرد .
مديرعامل بيمه آرمان در خصوص عزم دولت دوازدهم در مورد واگذاري سهام دولتي سه شرکت بيمه ، خاطر نشان کرد : با توجه به اينکه صنعت بيمه يک بخش سرويس دهي وخدماتي است ، هر چه دولت بتواند بار اجرايي خود را در رابطه با تعهداتش کمتر و ميزان کنترل و نظارت‌ها را افزايش دهد، بهبود بيشتري حاصل خواهد شد.
وي تصريح کرد: نمايندگان فروش ، کارگزاران و بازاريابان بازوي اجرايي صنعت بيمه هستند. جايگاه بازاريابان در بيمه‌هاي عمر و سرمايه گذاري مشخص است. نمايندگان شرکت بيمه به دليل اينکه انتقال دهنده اطلاعات به بيمه گذار هستند ، بايد با دارا بودن دانش فني لازم، راهنمايي‌هاي درست را به بيمه گذاران ارائه دهند.
بيانيان در رابطه با نقش کم رنگ صنعت بيمه در اقتصاد کشور بيان کرد : يکي از معضلات صنعت بيمه، عدم شناخت واطلاعات کافي مردم در ارتباط با موضوع بيمه است.
وي خاطرنشان کرد : درکشور دچار ضعف فرهنگ بيمه اي هستيم . به عنوان مثال ؛ در بيمه‌هاي اجباري در بخش ثالث ، عده اي فاقد پوشش بيمه يا عدم پوشش کافي هستند. در حال حاضر به دليل بالابودن نرخ ديه ، صدور الحاقيه منتفي شده است و شرکت‌هاي بيمه با افزايش ميزان ديه ملزم به افزايش تعهدات خود هستند.
وي با اشاره به رواج صحنه سازي و دريافت خسارت از شرکت‌هاي بيمه در بخش ثالث ، گفت : درصورت نظارت اندک و هم سو نبودن نهادهاي ناظر شاهد مشکلاتي مي‌شويم. يکي از راهکارهاي موجود اين است که شرکت‌هاي بيمه با نهادهاي راهنمايي و رانندگي هم سو شوند. به عنوان مثال ؛ درصورت رخ دادن هر گونه حادثه با انتقال سريع اطلاعات درسايت مشخص، شرکت‌هاي بيمه بتوانند به صحت حادثه پي ببرند ، تا شاهد صحنه سازي در حوادث نباشيم و يکي از اهرم‌ها در اين بخش راهنمايي ورانندگي است.

بيمه مستمري زنان خانه‌دار بيمه ملت
 محصولي متفاوت براي بانوان

يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي زنان خانه‌دار به عنوان اصلي‌ترين رکن خانواده، نگراني از تامين نيازهاي مادي خود در آينده است. اگر به خانه‌داري به عنوان يک شغل نگاه شود و براي آن بيمه و مزايا در نظر گرفته شود مي‌توان بارِ نگراني‌ها و مشکلات زنان و مادران خانه‌دار را نسبت به آينده کاهش داد. بيمه‌ملت محصول بيمه «مستمري زنان خانه‌دار» را براي اين قشر از جامعه ارائه کرده است که به همين مناسبت با محمدمهدي اماني، معاون فني بيمه‌هاي زندگي بيمه‌ملت، به گفت‌وگو نشستيم که در پي مي‌خوانيد:
 به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط‌عمومي‌شرکت بيمه‌ملت؛ محمدمهدي اماني، ايجاد ارتباط و دوستي بيشتر جامعه با فرهنگ استفاده از بيمه را به عنوان يکي از نيازهاي اصلي خانواده‌ها اعلام کرد و گفت: بيمه‌ملت، محصولي کاملا تخصصي را براي زنان و دختران به نام «بيمه مستمري زنان خانه‌دار» در مجموعه بيمه‌هاي زندگي، براي ارج نهادن به زحمات اين قشر وسيع از بانوان ايراني که نقش بسيار مهمي‌در ساختن جامعه و زندگي اجتماعي دارند؛ طراحي کرده است.
معاون فني بيمه‌هاي زندگي بيمه ملت در خصوص اين طرح بيان کرد: با وجود اين‌که اين بيمه‌نامه به نام زنان خانه‌دار نام‌گذاري شده‌اما محدوديت شغلي براي اين زنان وجود ندارد و هر بانويي از 18 تا 60 سال، فارغ از دارابودن شغل يا ساير بيمه‌ها -هم‌چون تامين اجتماعي و خدمات درماني-، مي‌تواند به خريد اين بيمه‌نامه اقدام کند. وي با اشاره به اين‌که بيمه «مستمري زنان خانه‌دار»، آتيه اين افراد را با پرداخت مبلغي ثابت به صورت ماهانه تضمين مي‌کند؛ ادامه داد: بانوان ايراني با بيمه‌شدن در اين طرح، همانند تمـامي‌مشـاغل، تحت پوشش بيمه مستمري قـرار گرفته و با پرداخت 13 تا 30 سـال حـق بيمه، تا پايان عمر از حقوق مسـتمري بهـره‌مند مي‌شوند.
اماني در بخش ديگري از سخنان خود افزود: زنان خانه‌دار مي‌توانند با مديريت هزينه‌هاي منزل خود، از مبالغي که معمولا براي آن برنامه‌ريزي خاصي ندارند، پس‌انداز کوچکي را به اين بيمه‌نامه اختصاص دهند و اطمينان داشته باشند که اين پس‌انداز به طور منظم و سيستماتيک براي آنها سرمايه‌گذاري خواهد شد. وي با تاکيد بر عدم محدوديت سني در اين طرح اظهار کرد: خانم‌ها در هنگام خريد بيمه‌نامه با توجه به سِن خود در يک گروه سني با دوره پرداخت مشخص قرار مي‌گيرند و پس از تعيين حق بيمه، نسبت به پرداخت آن اقدام مي‌کنند.
معاون فني بيمه‌هاي زندگي بيمه ملت، مبلغ حق بيمه مستمري زنان خانه‌دار را از مسائل مهمي‌دانست که در اين بيمه‌نامه مورد توجه قرار گرفته و توضيح داد: ميزان مبلغ حق بيمه ماهيانه در اين طرح به گونه‌اي است که اقشار کم‌درآمد جامعه نيز بتوانند از آن استفاده کنند و براي هر فرد از 10 هزارتومان تا 400 هزارتومان، بسته به توان مالي و برنامه‌اي که براي پس‌انداز آينده‌ خود دارد، متغير است.
وي در همين خصوص بيان کرد: بيمه‌گزار مي‌تواند مبلغ حق بيمه خود را که در ابتداي عقد بيمه‌نامه معين مي‌شود، ساليانه به ميزان 5 تا 20 درصد افزايش دهد و هر اندازه ميزان پرداختي حق بيمه فرد بيشتر باشد، به همان نسبت، در دوره دريافت مستمري هم مبلغ بالاتري را دريافت خواهد کرد.
معاون فني بيمه‌هاي زندگي، با تاکيد بر اين‌که «بيمه مستمري زنان خانه‌دار» امکان پرداخت حق بيمه با هر وضعيت مالي را براي متقاضيان فراهم مي‌کند؛ بيان کرد: بانوان با هر شرايط اقتصادي مي‌توانند از اين مستمري مادام‌العمر بهره‌مند شوند.
وي افزود: اگر بيمه‌گزار در دوران پرداخت حق بيمه فوت کند، اندوخته ايجاد شده او به ذينفع يا ذينفعانش پرداخت مي‌شود و در صورت فوت بيمه‌شده در طول 10 سال اوليه دريافت مستمري، مبلغ مستمري براي ذينفعان به مدت 10 سال واريز شده و آنها براي جبران هزينه‌هاي ضروري فوت بيمه‌شده، سه برابر آخرين مستمري بيمه‌گزار را دريافت مي‌کنند.

طرح ويژه بيمه معلم براي آژانس‌هاي مسافرتي
پوشش خسارتهاي جاني براي مسافران تورهاي سياحتي و زيارتي صورت مي‌پذيرد.
 در گفتگوي اخبار پولي مالي با بهروز طيار مدير بيمه‌هاي مسئوليت بيمه معلم در مورد طرح اين بيمه در بخش بيمه مسئوليت آژانس‌هاي مسافرتي (ويژه تورهاي سياحتي و زيارتي) گفت: اين بيمه نامه به منظور پوشش خسارت‌هاي جاني احتمالي براي مسافران تورهاي سياحتي و زيارتي صادر مي‌شود ، در صورتي که براي هر يک از مسافران تور اتفاقي رخ دهد و خسارت آن بر طبق راي مراجع ذيصلاح بر عهده مدير آژانس مسافرتي باشد ، بيمه نامه مسئوليت مديران تورهاي مسافرتي سياحتي خسارت را جبران مي‌نمايد.
هم اکنون بيمه معلم آماده مشاوره رايگان به کليه مخاطبين اين بيمه نامه مي‌باشد و تيم تخصصي بيمه معلم با بررسي نيازهاي آژانس‌هاي مسافرتي و سنجش دقيق ريسک‌هاي موجود ، نرخ و شرايط مناسب را اعلام مي‌نمايند.

افزايش 90درصدي
فروش بيمه‌‌‌هاي عمروحوادث کوثر

فروش بيمه‌‌هاي عمروحوادث در پنج ماهه اول سال96 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 90درصد افزايش يافت.  به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط‌ عمومي ‌بيمه‌کوثر و اعلام مدير بيمه‌هاي عمروحوادث شرکت بيمه‌کوثر؛ فروش بيمه‌هاي عمروحوادث در پنج‌ماهه اول سال96 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از مبلغ 447هزار و781 ميليون ريال به845هزارو675ميليون ريال رسيد. بهزاد شعباني‌فر با بيان اينکه تعامل و همکاري ميان شبکه فروش و ستاد مرکزي و همچنين تلاش کارشناسان عمروحوادث در سراسر کشور از عوامل مهم و کليدي اين افزايش فروش است، خاطرنشان‌کرد: کارشناسان بيمه‌هاي عمروحوادث در تلاش هستند تا با پرداخت خسارت در مدت کمتر از 10روز در راستاي افزايش رضايت‌مندي مشتريان گام بردارند. وي با اشاره به اينکه نخستين بيمه ترکيبي در رشته حوادث انفرادي از سال95 به بازار عرضه شده است، گفت: سعي داريم با طراحي بيمه‌نامه‌هاي جديد براي توسعه فرهنگ بيمه نقش‌افريني کنيم.

فروش اينترنتي بيمه شخص ثالث
شرکت بيمه سينا پس از راه‌اندازي "امکان تمديد اينترنتي بيمه‌نامه شخص ثالث" براي مشتريان فعلي خود، اقدام به راه‌اندازي "امکان فروش اينترنتي بيمه‌نامه شخص ثالث" به افرادي نموده است که خواهان خريد بيمه‌نامه شخص ثالث به صورت غيرحضوري هستند.  شرکت بيمه سينا در ادامه بکارگيري ابزار جديد و بهره‌مندي از امکانات نوين، اقدام به پياده‌سازي وب سايت فروش اينترنتي بيمه‌نامه شخص ثالث نموده تا از اين پس، مشتريان جديد شرکت بيمه سينا امکان خريد اينترنتي بيمه‌نامه شخص ثالث و دريافت آن را در محل مورد نظر را داشته باشند. همچنين، بنا بر خبر اعلام شده قبلي، مشتريان فعلي شرکت بيمه سينا، همچنان امکان تمديد بيمه‌نامه‌هاي خود را به صورت غيرحضوري و از طريق وب‌سايت شرکت بيمه سينا خواهند داشت. شرکت بيمه سينا پس از راه‌اندازي "امکان تمديد اينترنتي بيمه‌نامه شخص ثالث" براي مشتريان فعلي خود، اقدام به راه‌اندازي "امکان فروش اينترنتي بيمه‌نامه شخص ثالث" به افرادي نموده است که خواهان خريد بيمه‌نامه شخص ثالث به صورت غيرحضوري بوده و تمايلي به مراجعه به شعب و نمايندگي‌هاي سراسر کشور را نداشته يا مايل به استفاده از بستر اينترنتي جهت انجام امور خود مي‌باشند. براي اين منظور، پس از ورود به وب‌سايت اين شرکت،‌ با مراجعه به منوي "خدمات الکترونيک" و زير منوي "خريد بيمه‌نامه شخص ثالث" اقدام به طي مراحل خريد بيمه‌نامه خود نموده تا در انتها، بيمه‌نامه صادره خود را از مامور پست تحويل گرفته و لاشه بيمه‌نامه قبلي خود را - در صورت وجود- تحويل مامور پست نمايند. اميد است، امکان فراهم شده موجبات خرسندي و رضايت هموطنان را ايجاد نموده و گامي‌در جهت اعتلاي فرهنگ خريد آسان بيمه‌نامه‌ در کشور بردارد. شرکت بيمه سينا همواره در جهت ايجاد آسايش و آرامش براي عموم اقشار جامعه تلاش نموده و پذيراي انتقادات و پيشنهادات گرانقدر مشتريان خود خواهد بود.