تهران برای تجارت آزاد با افغانستان، پاکستان و عمان اعلام آمادگی کرد؛
گروه اجتماعي: توسعه روابط اقتصادي و تجاري با كشورهاي منطقه يكي از مهمترين اولويتهاي دولت دوازدهم است. هرچند پيش از اين و در دوره چهارساله دولت يازدهم نيز برنامههاي خوبي براي بهبود عملكرد تجاري كشور صورت گرفته، اما به نظر ميرسد در دولت دوازدهم اين برنامهها قرار است به صورت جديتري در دستور كار قرار گرفته و پيگيري شود.
از ماهها قبل زمزمههاي برقراري روابط تجارت آزاد ميان ايران و كشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا مطرح شده است. پيگيري اين موضوع و مذاكرات آن ماهها زمان برد، با اين همه مدتي قبل بود كه مسئولان اقتصادي اتحاديه اوراسيا از قطعي شدن بحث تجارت آزاد ميان ايران و اين اتحاديه در آيندهاي نزديك خبر دادند. پيش از اين هم مجتبي خسروتاج، رئيس سازمان توسعه تجارت كشور اعلام كرده بود كه توافقنامههاي تجارت ترجيحي و تجارت آزاد ميان ايران و ساير كشورها از اولويتهاي اقتصادي دولت خواهد بود. در همين حال آنطور كه خبرگزاريها اعلام كردهاند خسروتاج، رئيس سازمان توسعه تجارت در جلسه کارگروه توسعه صادرات غيرنفتي سيستان و بلوچستان از آمادگي ايران براي برقراري تجارت آزاد با افغانستان، پاکستان و عمان خبر داده است.
مجتبي خسروتاج در جلسه کارگروه توسعه صادرات غيرنفتي سيستان و بلوچستان گفت: دولت به جز نفت در صادرات سهميندارد و ما رصد ميکنيم ودر موضوع صادرات نقش سياستگذار و حمايتي داريم. وي گفت: اقتصاد و صادرات متکي بر بازار رقابتي است و بايد با ايجاد رقابت و نوع کالاي صادراتي و تکنولوژي با پويايي در اين زمينه پيش برويم تا بتوانيم در بازارهاي منطقه و جهان سهم بيشتري داشته باشيم. وي افزود: برنامههايي در حوزه مبادلات تجاري تدوين کردهايم که در بلندمدت تجارت ما در کشورهاي مختلف شکننده نباشد و حتي در برخي از کشورها بنگاههاي توليدي ايران در حال فعاليت توليدي هستند. قائممقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت گفت: براي توسعه روابط با کشورهاي افغانستان، پاکستان و عمان، سيستان و بلوچستان نقش کليدي دارد و بر همين اساس به سمت تشکيل ميزهاي تخصصي کالايي پيش رفتهايم که از مزيتهاي هر منطقه براي صادرات استفاده کنيم و ميزهاي کالايي در چشمانداز توسعه صادرات تعريف شده و هماکنون ميزهاي کالايي مختلف از جمله ميز کالايي ترانزيت، خرما و... را در استان سيستان و بلوچستان راهاندازي کردهايم.
خسروتاج تصريح کرد: در زمينه تعرفههاي ترجيحي و تجارت آزاد برنامهريزي صورت پذيرفته و جزو فعاليتهاي ما است و با برخي از کشورها بويژه افغانستان، پاکستان و عمان که با سيستان و بلوچستان بصورت زميني و دريايي هم مرز هستند آمادگي اجراي آن را داريم. وي گفت: در زمينه حمايت از صادرکنندگان استان سيستان و بلوچستان جهت حضور در نمايشگاههاي بينالمللي، پذيرش و اعزام هياتهاي تجاري، راهاندازي خطوط کشتيراني و توسعه ترانزيت و استفاده از بندر شهيد بهشتي آمادگي کامل داريم. وي در ادامه افزود: صادرکنندگان در صورتي که در گذشته تسهيلات بالاي ۱۸ درصد دريافت نمودهاند از طريق يارانه مابه التفاوت به آنها پرداخت خواهد شد. قائممقام وزير صنعت، معدن و تجارت در پايان ضمن اشاره به صادرات محصولات ساختماني از جمله سيمان گفت: با توجه به اينکه هزينه حمل و نقل در قيمت صادراتي اين محصولات بسيار تاثيرگذار است، در سال گذشته به شرکت کشتيراني جمهوري اسلاميايران يارانه پرداخت نمودهايم و اين موضوع جزو سياستهاي ما به شمار ميرود و با توجه به اينکه سيمان از جمله محصولات مهم صادراتي سيستان و بلوچستان به شمار ميرود در اين زمينهاماده همکاري هستيم.
همچنين رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت سيستان و بلوچستان در اين جلسه گفت: ميزان خروجي کالا از مرزهاي سيستان و بلوچستان با احتساب ترانزيت کالا، کالاهاي صادراتي از استان و کالاهاي احراز شده از ساير گمرکات و خروجي از مرزهاي استان به ۳ ميليارد دلار رسيده است. نادر ميرشکار گفت: براساس هدفگذاري، بايد در سال ۹۵ ميزان صادرات از استان ۴۴۰ ميليون دلار ميبود که به ۴۸۳ ميليون دلار رسيد. وي گفت: تراز تجاري استان در سال ۹۵ نيز مثبت بوده و ميزان صادرات ما نسبت به واردات بيشتر بوده است.
در ادامه نيز استاندار سيستان و بلوچستان گفت: با توجه به همسايگي ۱۵ کشور با جمهوري اسلاميايران روابط اقتصادي و ارتباطات تجاري با اين کشورهاي همسايه نيازمند يک بازنگري جدي است. علي اوسطهاشمياظهار داشت: با توجه به اينکه بخش عمده نيازهاي ملي از کشورهاي همسايه قابل تامين است ميتوان از اين ظرفيت به بهترين نحو براي افزايش ارتباطات اقتصادي و اجتماعي بهره گرفت. وي تاکيد کرد: سياستهايي که مانع ارتباط اقتصادي با کشورهاي همسايه ميشود بايد مورد بازنگري قرار گيرد. وي افزود: تامين نيازهاي کشور تنها در روزهاي سخت از طريق کشورهاي همسايه نبايد صورت گيرد بلکه همواره ميتوان از اين ظرفيت بالقوه بهره گرفت تا با کمترين هزينه بيشترين استفاده را برد. وي تصريح کرد: براي مبارزه با قاچاق برخورد انتظاميبه هيچ وجه جواب نميدهد بلکه بايد فرصت مرز را براي مرزنشينان به خوبي معنادار کرد.
هاشميبا بيان اينکه در مرز بايد حاکميت دولت سايه سنگين بياندازد گفت: از آنجايي که مسئوليت اقتصاد با دولت است حاکميت اقتصادي دولت بايد در مرز سايه سنگين داشته باشد. وي با بيان اينکه نگرش بخشي در سياست مرزي خطاست افزود: نگرش ملي بايد تضمين کننده منافع همه جانبه ملي باشد نه صرفا اقتصادي و اين معرفت بايد ارتقا پيدا کند تا کمتر شاهد کوله بري و تحقير جامعه انساني و خسارت زايي براي کشور باشيم. استاندار سيستان و بلوچستان افزود: از آنجايي که متاسفانه رايزن بازرگاني ايران و افغانستان حتي يک نشست براي افزايش ارتباطات ۲ کشور برگزار نکرده بود ما با برقراري و افزايش ارتباطات با اين کشور همسايه زمينه مراودات بيشتر را فراهم کرديم و اينک ضروري است اين مهم مورد بازنگري قرار گيرد زيرا رايزن بازرگاني بايد پل ارتباطي قوي بين ۲ کشور ايجاد کند.
هاشميبا اشاره به ظرفيتهاي بالاي بندر چابهار براي ارتباطات دريايي با کشورهاي همسايه گفت: ظرفيتهاي بالاي منطقه ايجاب ميکند که با بازنگري در سياستها، قسمت قابل توجه اي از صادرات ملي را به سمت اين بندر سوق دهيم. استاندار سيستان و بلوچستان همچنين به ظرفيتهاي بالاي اين استان در بازارچههاي مرزي و فرودگاهها براي افزايش ارتباطات با کشورهاي مختلف اشاره کرد و گفت: ضروري است اين استان پايلوت کشوري فصل نو و نگاه نو به مرز در جهت تحقق اهداف ملي شود. وي تاکيد کرد: با توجه به ظرفيتهاي بالاي سيستان و بلوچستان و برخورداري از پنج فرودگاه، قابل قبول نيست که با کشورهاي همسايه پرواز مستقيم نداشته باشد.هاشميدر پايان با بيان اينکه در مرز بايد ابتدا رويکرد کاملا مردميباشد گفت: تجارت آزاد و معافيتها در بازارچهها ميتواند کمک قابل توجهي به افزايش مبادلات مرزي و جلوگيري از قاچاق باشد.
در روزهاي گذشته برخي مسئولان و نمايندگان مجلس در مصاحبه با رسانهها، از افزايش قيمت سيمان خبر دادهاند.
پيش از اين سخنگوي کميسيون عمران مجلس با اشاره به اينکه قيمت مصالح ساختماني در کشور بدون دليل افزايش يافته، اعلام کرده بود كه قيمت ميلگرد از کيلويي 1800 تومان به کيلويي 2600 تومان، همچنين قيمت سيمان به 115هزار تومان رسيده است که اين موارد از مهمترين دلايل افزايش قيمت مسکن به شمار ميرود. در همين حال، عبدالرضا شيخان، دبير انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان در گفتگو با ايرنا افزود: به شرکتهاي توليدکننده سيمان اجازه داده شده که بر مبناي قيمتهاي «ارشادي»، نرخ فروش توليدات خود را تا 115 هزار تومان در هر تن افزايش دهند. وي خاطرنشان کرد: افزايش نرخي که اين روزها برخي افراد در بعضي رسانهها عنوان ميکنند به هيچ عنوان صحيح نيست. شيخان با اشاره به آخرين قيمت سيمان مصوب 31 خرداد ماه سال 1393 که بر مبناي آن قيمت هر تن سيمان فله درب کارخانه يکصد هزار تومان تعيين شده بود، يادآوري کرد: 2 ماه پس از اين تاريخ، به دليل رکود در ساخت و سازها متاثر از کاهش مصارف سيمان در پروژههاي مسکن مهر، قيمتها نيز تحت تاثير قرار گرفت. وي گفت: ظرفيت توليد سيمان کشور ساليانه 79.5 ميليون تن است که مطابق با محقق شدن رشد هشت درصدي در اقتصاد پيشبيني شده، اما در عمل در دولت دهم شاهد رشد منفي 6 درصدي بوديم؛ بر اين اساس رکود حادث شده سبب کاهش استفاده از ظرفيتها شد؛ بهطوري که ميزان مصرف سيمان توليدي به کمتر از 60 ميليون تن در سال با احتساب صادرات تقليل يافت. دبير انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان خاطرنشان کرد: افزايش عرضه سيمان در مقايسه با تقاضا سبب شد اين محصول نتواند حتي به نسبت افزايش تورم، افزايش قيمت داشته باشد و در سال 1394 همان پايه قيمتي سال 1393 اجرايي شد، اما از آنجايي که بازاري براي اين توليدات وجود نداشت، کارخانجات شروع به ارائه تخفيفات براي فروش محصول خود کردند؛ در نتيجه قيمتها به کمتر از سال 1393 و پايين تر از 100 هزار تومان در هر تن رسيد. به گفته وي، کاهش درآمدها و در مقابل افزايش بدهيهاي ارزي، بيمهاي و مالياتي کارخانجات شرايطي ايجاد کرد که صنعت سيمان رو به ورشگستگي بود، در نتيجه تلاش شد تا عرضه و تقاضا در اين حوزه متعادلسازي شود. شيخان ادامه داد: با هماهنگيهاي انجام شده در دولت يازدهم، مديران عامل شرکتهاي سيمان سراسر کشور نسبت به کاهش توليد سيمان مطابق با تقاضاي موجود هماهنگ شدند و در سال مالي 1395 قيمتها مجددا به قيمتهاي سال 1393 نزديک شد؛ در نتيجه سوددهي شرکتها اندکي بهبود يافت و از حالت ورشکستگي خارج شدند. شيخان بيان داشت: در زمستان سال 1395 به دليل کاهش سنتي مصرف سيمان، مجددا رقابتي در اين صنعت ايجاد شد؛ در اين زمان قيمت سيمان تحويل مصرفکنندگان بزرگ با توجه به متوسط کرايه حمل 15 هزار توماني در هر تن و ارزش افزوده 9 درصدي تعيين شد. اين مقام مسئول اضافه کرد: از آنجايي که مطابق اعلام سازمان حمايت از مصرفکنندگان و توليدکنندگان، رصد همه کرايه حملهاي سيمان براي اين سازمان ميسر نبود، در نتيجه قيمت درب کارخانه در پايان سال 95 به ميزان 115 هزار تومان در هر تن و به عنوان قيمت ارشادي تعيين شد که افزايش بيشتر از اين حد قيمتي ممکن نيست. وي اظهار داشت: اين قيمت و رشد تقريبي 15 درصدي براي جلوگيري از تعطيلي کارخانجات سيمان و با هماهنگي سازمان حمايت تعيين شد، اما در مقابل بازار واکنش مثبتي نسبت به آن نداشت؛ بر اين اساس قيمتها مجددا با تخفيف همراه شد. شيخان تصريح کرد: با مطالب عنوان شده، امروز قيمت فروش کارخانجات سيمان همان قيمتهاي سال 93 است و به دليل ارائه تخفيفات، حتما به ميزان 115 هزار تومان در هر تن نيز نيست.
عضو هيئت مديره انجمن صادرکنندگان کشور در گفتگو با ايلنا درخصوص آخرين وضعيت بازار عراق گفت: متاسفانه هر روز وضعيت صادرات ما به اين کشور وخيمتر ميشود و امروز به جايي رسيديم که ديگر عراق به ما احتياج ندارد بلکه اين ما هستيم که به آنها احتياج داريم.
سيدمصطفي موسوي ادامه داد: ما بايد ديپلماسي اقتصادي خود را فعال کنيم بهطور مثال اردن از زمان صدام تعرفه ترجيحي صفر با عراق داشته است اما امروز که روابط سياسي ما با عراق بيش از اردن است اما هنوز در صادرات مشکل داريم. بهطور مثال الان تعرفه سيمان ايران 50 درصد تعيين شده در صورتي که تعرفه سيمان عربستان 15 درصد است البته بخشي از بالا بودن اين تعرفه به سبب رقابت منفي شرکتهاي سيماني ما بوده است. وي ادامه داد: بازار عراق يک بازار بسيار پيچيده است. عراقي جزو کشورهايي است که فساد اداري در آن بيداد ميکند بهطوري کهامروز در آن کشور مافياي تعرفه و ترخيص کاري در مرز ايران وجود دارد. همين باند در عرض 6 ماه به راحتي تعرفه کالايي را 100 درصد زياد ميکند. وي در مورد رقابت شرکتهاي ايران با عراقي گفت: شرايط ما براي رقابت اصلا مساعد نيست. براي تاسيس يک شرکت در عراق بايد 15 هزار دلار هزينه شود.
دبير انجمن تخصصي صنايع همگن قطعهسازان خودرو کشور ميگويد: حضور قطعهسازان در همکاريهاي خودرويي و يا به نوعي پيش شرط عقد قراردادي خوب، مستلزم پيوست قرارداد قطعهسازي در کنار قرارداد اصلي است. آرش محبينژاد در گفتگو با خبر خودرو، اظهار داشت: در چنين شرايطي قطعهسازان ميتوانند از قراردادها استفاده كرده و در زنجيره تامين بينالمللي خودروسازان قرار گيرند.
وي تصريح کرد: البته در شرايط کنوني به جهت اينکه قطعهسازان در جريان قراردادهاي خارجي نيستند و اصولا مشورتي هم با آنها صورت نگرفته تمام اميدشان به 4 پيش شرط وزارت صنعت و معدن به عنوان چارچوب قراردادهاي خودرويي است. وي خاطرنشان کرد: توليد خودروهاي جديد با عمق 40 درصد ساخت داخل، صادرات 30 درصد از محصولات، سرمايهگذاري خارجي و انتقال دانش فني، از 4 پيش شرط وزارتخانه در همکاريهايي خودرويي است که موضوع انتقال دانش فني و 3 پيش شرط ديگر نيز بايد به حوزه قطعهسازي تسري پيدا کند. به گفته اين فعال صنعت قطعهسازي زنجيره تامين خودروسازان خارجي بايد در زنجيره تامين خودروساز ايراني نيز سرمايهگذاري کند و جوينت ونچرهايي نيز در اين ارتباط تشکيل شود.
بازار خودرو در شرايطي همچنان با نوسان قيمت همراه است که هر روز رکود در اين بازار سنگين تر ميشود به طوري که با وجود افت شديد تقاضا در بازار خودروهاي داخلي و وارداتي همچنان شاهد رشد قيمت در بازار برخي از خودروها هستيم اين در حالي است که بي ثباتي و حباب قيمت در بازار وارداتيها طي يکي دو ماه اخير موجب ريزش شديد تقاضا در بازار خودروهاي خارجي نيز شده است.
رئيس اتحاديه نمايشگاهداران در گفتگو با خبرخودرو با اشاره به تداوم جريان کاهش تقاضا در بازار خودرو گفت: با وجود افت تقاضا و کاهش خريد و فروش در بازار خودرو همچنان شاهد برخي نوسانات و افزايش قيمتها طي هفته جاري بوديم که عمدتا به دليل مديريت عرضه توسط شرکتهاست. سعيد موتمني با توجه به تحولات قيمتي برخي خودروها در بازار اظهار داشت: البته در يکي دو روز گذشته نسبت به هفته گذشته تنها چند خودرو داخلي با تغيير و افزايش قيمت همراه بوده است. وي در ادامه با اشاره به تدوام آشفتگي قيمت در بازار خودروهاي وارداتي گفت: متاسفانه بازار وارداتيها هفتههاست با عدم ثبات قيمت روبرو است بهطوري که عرضه کننده از اين بازار استفاده کرده و هر زمان قيمتي را تعيين ميکنند.
موتمني با توجه به اعلام افزايش 2 ميليوني قيمت کمري هيبريدي اظهار داشت: با توجه به عدم واردات کمري هيبريدي در چند ماه گذشته، هماکنون اين خودرو در بازار وجود ندارد که افزايش قيمت داشته باشد. وي در مورد قيمت برخي از خودروهاي وارداتي در بازار گفت: هماکنون قيمت سورنتو 290 ميليون، النترا 165 ميليون در بازار است در حالي که در يکي دو ماه اخير النترا 145 ميليون در بازار خريد و فروش ميگرديد. رئيس اتحاديه نمايشگاهداران افزود: همچنين قيمت سراتو نيز از که طي ماه گذشته 137 ميليون بود امروز در بازار به 155 ميليون رسيده است همچنين قيمت سوناتاهيبريد هم اکنون با ختلاف 23 ميليون به 185 ميليون و اپتيما فول نيز 205 ميليون در بازار رسيده است. وي گفت: متاسفانه به دليل جنگ رواني در بازار وارداتيها، خريداري نيز در بازار پر نوسان وارداتيها وجود ندارد.
وي تصريح کرد: افزايش قيمت در بازار خودروهاي صفر وارداتي بر قيمت خودروهاي دست دوم خارجي نيز تاثير گذاشته هرچند در اين بازار خريداري نيز براي اين خودروها نيز وجود ندارد. وي افزود: بازار وارداتيها در هفتههاي اخير عملا قفل شده و با رکود جدي مواجه شده است. موتمني با توجه به حباب قيمت در بازار وارداتيها تاکيد کرد: در چنين بازاري هرگونه خريد اشتباه است چراکه قيمتها غيرواقعي بوده و گاها با قيمتهاي جهاني نيز اختلاف زيادي دارند.