ساخت بزرگ‌ترين نيروگاه بادي فراساحلي جهان
شرکت دانمارکي DONG Energy در مناقصه انگليس براي انرژي‌هاي تجديدپذير، برنده قراردادي براي ساخت ۱.۴ گيگاوات ظرفيت در پروژه نيروي بادي هورن سي ۲ شد که بزرگترين نيروگاه بادي فراساحلي جهان را ايجاد خواهد کرد.
به گزارش ايسنا، شرکت DONG اعلام کرد قيمت تضمين شده براي نيرويي که تامين خواهد شد، ۵۷.۵۰ پوند (۷۵.۸۱ دلار) بر هر مگاوات ساعت تعيين شده که ۵۰ درصد کمتر از سهميه مناقصه دو سال پيش است.انگليس در راستاي اصلاحات در بازار برق خود، يارانه‌هاي مستقيمي‌براي نيروي تجديدپذير با سيستم CFD قرار داده است.بر اساس گزارش رويترز، با افزوده شدن فاز دوم، پروژه هورن سي بزرگترين نيروگاه بادي فراساحلي جهان خواهد شد.

تشريح نتايج مطالعات «شل» روي ميدان کيش
نتايج مطالعات شرکت انگليسي-هلندي شل روي ميدان کيش، تشريح شد.به گزارش شانا، نشست مشترکي با حضور‌هانس نايکمپ، معاون شرکت انگليسي-هلندي شل در راس هيئت نمايندگان اين شرکت، غلامرضا منوچهري، معاون توسعه و مهندسي شرکت ملي نفت، نورالدين شهنازي‎زاده، مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه نفت و ديگر کارشناسان شرکت ملي نفت برگزار و نتايج مطالعات شل روي ميدان کيش تشريح شد.تفاهم‌نامه همکاري شرکت ملي نفت ايران و شرکت شل با هدف مطالعه سه ميدان آزادگان، يادآوران و کيش، ۱۷ آذرماه پارسال امضا شده بود و اين شرکت اروپايي پيش از اين، در نشست مشابهي نتايج مطالعات خود بر روي ميدان‎هاي آزادگان و يادآوران را ارائه داده بود.

ايران و سوريه در آستانه همکاري‌هاي گسترده برقي
سرپرست وزارت نيرو با اشاره به انعقاد چندين تفاهم نامه مشترک ميان طرف ايراني و وزير برق سوريه، گفت:‌ عمده اين قراردادها مربوط به بازسازي تجهيزات برق، نيروگاه‌ها و خطوط انتقال است تا بتوانيم خدمات بهتري را در اختيار مشترکان سوري قرار بدهيم.
به نقل‌از ايلنا، ستار محمودي در حاشيه نشست مشترک خود با وزير برق سوريه با تاکيد بر اينکه ظرفيت ايران و ساخت تجهيزات در آن در خاورميانه بي‌نظير است، گفت: بدين منظور شرکت‌هاي ما با ظرفيت بالاي کاري و حرکت در مسير دانش روز در تلاش براي بازسازي و توسعه ظرفيت زيرساخت‌هاي اصلي سوريه همچون آب، برق و تاسيسات بهداشتي آب و فاضلاب خواهند بود.
روسيه از آمادگي براي نفت ۴۰ دلاري در 2018 خبر داد؛
مديرعامل روس‌نفت در يک مصاحبه تلويزيوني گفت اين شرکت انتظار دارد قيمت‌هاي نفت جهاني در سال ۲۰۱۸ بين ۴۰ تا۴۳ دلار در هر بشکه باشد و براي چنين قيمتي آماده شده است.به نقل از ايسنا، ايگور سچين، مديرعامل روس‌نفت در مصاحبه با شبکه تلويزيوني روسيا ۲۴ گفت: تصور مي‌کنم متوسط قيمت ۴۰ تا ۴۳ دلار براي هر بشکه نفت در سال ۲۰۱۸ خواهيم داشت و براي آن آماده هستيم.
نفت برنت که قيمت پايه جهاني براي صادرات روسيه است، در حال حاضر بالاي ۵۳ دلار در هر بشکه معامله مي‌شود.
روسيه و عربستان يک توافق توليد جهاني را هدايت مي‌کنند که تحت آن اوپک و ساير توليدکنندگان خارج از اين سازمان توافق کرده‌اند تا مارس سال آينده توليدشان را حدود ۱.۸ ميليون بشکه در روز کاهش دهند.
بر اساس گزارش رويترز، روس‌نفت بزرگترين توليدکننده نفت روسيه بوده و بزرگترين سهم را در کاهش توليد اين کشور داشته است.سچين درباره اينکه چرا انتظار دارد قيمت نفت در سطح مذکور باشد، توضيحي نداد. الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه قيمت هر بشکه نفت را ۴۵ تا ۵۵ دلار پيش بيني کرده است.مديرعامل روس‌نفت همچنين گفت: اين شرکت چهار عضو در هيات مديران پالايشگاه هندي اسار اويل که اين غول نفتي اخيرا ۴۹ درصد سهم آن را خريداري کرده، پيشنهاد کرده است.
نفت از افزايش قيمت بازماند
قيمت‌هاي نفت در اوايل معاملات روز سه‌شنبه بازار آسيا که معامله‌گران در حال سبک و سنگين کردن تاثير توفان ايرما بر تقاضا براي نفت بودند، کاهش يافت.نفت برنت که قيمت پايه براي بازار بين‌المللي است ۵ سنت يا ۰.۱ درصد کاهش يافت و به ۵۳.۷۹ دلار در هر بشکه رسيد. بهاي معاملات برنت روز دوشنبه ۶ سنت يا ۰.۱ درصد افزايش يافت و در ۵۳.۸۴ دلار در هر بشکه بسته شد.
نفت وست تگزاس اينترمديت آمريکا با چهار سنت يا ۰.۱ درصد کاهش ۴۸.۰۳ دلار در هر بشکه معامله شد. نفت خام آمريکا روز دوشنبه با ۵۹ سنت يا ۱.۲ درصد افزايش، در ۴۸.۰۷ دلار در هر بشکه بسته شده بود.
پالايشگاه‌هاي آمريکا از جمله پالايشگاه موتيوا اينترپرايز که بزرگ‌ترين پالايشگاه اين کشور است، به تدريج در حال از سرگيري توليد هستند. موتيوا توليد خود را روز دوشنبه پس از اين که به مدت دو هفته پس از وقوع توفان‌هاروي در منطقه گلف کاست تعطيل شده بود، از سرگرفت.
پس از اينکه توفان‌هاروي منطقه گلف کاست را درهم کوبيد، توفان ايرما نيز روز يکشنبه فلوريدا را درنورديد و بيش از ۷.۴ ميليون خانه و شرکت را بدون برق گذاشت، اما از آن زمان از قدرتش کاسته شده و به يک توفان گرمسيري تبديل شده است.طبق نظرسنجي مقدماتي رويترز، ذخاير نفت آمريکا هفته گذشته تحت تاثير توفان احتمالا افزايش يافته است در حالي که پيش بيني مي‌شود ذخاير فرآورده‌هاي پالايش شده کاهش پيدا کرده باشد.
شش تحليلگر در آستانه انتشار گزارش ذخاير نفت و فرآورده‌هاي نفتي از سوي موسسه‌امريکن پتروليوم و اداره اطلاعات انرژي وزارت انرژي آمريکا، برآورد کردند که ذخاير نفت احتمالا در هفته منتهي به هشت سپتامبر به ميزان ۲.۳ ميليون بشکه افزايش يافته است.به گفته ريک اسپونر، تحليلگر ارشد بازار در شرکت "سي ام سي مارکتز"، بازار در انتظار افزايش چشمگير ذخاير نفت است. اين مسئله با توجه به اختلال فعاليت پالايشگاه‌ها پس از توفان‌هاي اخير تعجب آور نيست.
در بحبوحه نگراني‌ها نسبت به اشباع عرضه، خالد الفالح، وزير انرژي عربستان سعودي، با همتايان ونزوئلايي و قزاقستاني خود مذاکراتي درباره احتمال تمديد توافق کاهش توليد پس از مارس سال ۲۰۱۸ داشته است.
اوپک که در راس آن عربستان سعودي قرار دارد و ساير توليد کنندگان‌ از جمله روسيه موافقت کرده‌اند براي حمايت از قيمت‌ها، توليدشان را حدود ۱.۸ ميليون بشکه در روز تا مارس آينده کاهش دهند.محمد بارکيندو دبير کل اوپک روز دوشنبه، گفت: انتظار مي‌رود توافق کاهش توليد به متوازن شدن بازار نفت جهاني کمک کند و تقاضاي قوي ممکن است ذخاير نفت را کاهش بيشتري دهد.

مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شرکت ملي نفت خبر داد:
مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شرکت ملي نفت ايران با بيان اينکه مذاکرات با مرسک براي توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي ادامه دارد از آغاز مذاکره با شرکت‌هاي ديگر براي توسعه اين لايه‌ها خبر داد.
کريم زبيدي در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه مذاکرات با شرکت مرسک براي طرح توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي ادامه دارد، گفت: اين مسئله که توتال شاخه نفتي مرسک را خريداري کرده، جاي نگراني دارد. ما براي ادامه مذاکرات با اين شرکت بايد مسائل جانبي را در نظر بگيريم.
وي با اشاره به فعاليت توتال در لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي در کشور قطر اظهار کرد: با توجه به اينکه توتال در مقابل روي لايه‌هاي نفتي ميدان مشترک پارس جنوبي در حال فعاليت است، ما بايد پيش‌بيني‌هاي لازم را در نظر بگيريم.
مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شرکت ملي نفت ايران در ادامه با بيان اينکه وزير نفت از شرکت‌هاي خارجي براي مشارکت در طرح توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي دعوت به همکاري کرده است، گفت: مذاکرات در اين راستا آغاز شده و شرکت نفت و گاز پارس فعلا در حال مذاکره با شرکت‌هاي مختلف است. هنوز هيچ شرکتي به طور قطعي اعلام آمادگي نکرده است.
بر اساس اين گزارش پيش از اين اعلام شده بود که مذاکرات بين شرکت ملي نفت ايران با شرکت مرسک براي توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي در مراحل نهايي قرار دارد تا اينکه طبق آخرين اخبار اعلام شد توتال بخشي از شرکت مرسک را خريداري کرده است.
توافق هند براي واردات
 يک ميليون تن ديگر LNG از استراليا

شرکت پترونت LNG هند براي خريد يک ميليون تن ديگر LNG از سهم اکسون موبيل در پروژه گورگان در استراليا توافق کرده است.به نقل از ايسنا، منابع آگاه به رويترز اظهار کردند شرکت پترونت LNG را با قيمت معادل حدود ۱۲.۵ درصد قيمت‌هاي نفت برنت خريداري خواهد کرد. قرارداد براي خريد حجم اضافي هنوز امضا نشده است.دارمندرا پرادهان، وزير نفت هند روز شنبه اعلام کرده بود پترونت موفق شده مفاد قراردادي که در سال ۲۰۰۹ با اکسون موبيل براي خريد حدود ۱.۵ ميليون تن LNG در سال امضا کرده بود را بازبيني کند.بر اساس گزارش رويترز، مذاکرات مجدد نشان مي‌دهد چگونه ضعيف شدن قيمت‌هاي نفت جهاني و اشباع عرضه جهاني، صادرکنندگان LNG را ناچار کرده است شرايط بهتري عرضه کنند تا سهم‌شان در بازار انرژي جهاني را حفظ کنند.

توافق عربستان و امارات
 براي بررسي گزينه تمديد توافق نفتي

وزير انرژي عربستان با همتاي اماراتي خود توافق کرد پس از پايان زمان توافق کاهش توليد در مارس ۲۰۱۸، گزينه تمديد آن با توجه به شرايط بازار مورد بررسي قرار گيرد.به نقل از ايسنا، وزارت انرژي عربستان در بيانيه‌اي اعلام کرد خالد الفالح، وزير انرژي عربستان در شهر آستانه با سهيل المزروعي، همتاي اماراتي خود ديدار کرد و در اين ديدار دو طرف درباره وضعيت بازار نفت گفت و گو کرده و از بهبود شرايط بازار ابراز رضايت کردند.بر اساس گزارش رويترز، در اين ديدار مزروعي گفت: شرکت ملي نفت ابوظبي (ادنوک) سهميه فروش در سپتامبر و اکتبر را به ميزان ۱۰ درصد کاهش داده است. اين شرکت به منظور نشان دادن شفافيت و بالا بردن اعتبار امارات در زمينه پايبندي به توافق کاهش توليد، بر مبناي ماهانه مشتريانش و بازار را از تغييرات صورت گرفته در برنامه فروش خود مطلع مي‌کند.

رکورد مصرف بنزين شکسته شد
مدير تامين و توزيع شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي از رکوردشکني مصرف بنزين در سال جاري در ۱۶ شهريورماه با ميزان ۱۰۴.۷ ميليون ليتر خبر داد.سيد محمدرضا موسوي‌خواه در گفت‌وگو با ايسنا، در مورد ميانگين مصرف بنزين در سال جاري، اظهار کرد: ميانگين مصرف روزانه بنزين در سال جاري ۸۱ ميليون و ۲۰۰ هزار ليتر بوده که اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۷۴.۹ ميليون ليتر) ۸.۴ درصد رشد داشته است. رشد مصرف بنزين در شهريورماه سال جاري نسبت به شهريورماه گذشته ۹.۶ بوده است.وي افزود: پيش‌بيني مي‌شد ميزان مصرف بنزين در سال جاري ۵.۵ درصد رشد داشته باشد، اما اين ميزان به ۸.۴ درصد رسيد که عوامل زيادي از جمله گشايش‌هاي پس از برجام، افزايش توليد و واردات خودرو، ارتقاي سطح مالي مردم و غيره در افزايش ميزان مصرف تاثير داشته‌اند.