چدن رکورد زد
عرضه اوليه سهام شرکت چدن سازان به بيش از 101 هزار کد معاملاتي تخصيص يافت.کل خريداران 101287شخص بودند که 100509 شخص حقيقي (99.2 درصد) خريدها را انجام دادند و ما بقي خريدها (0.8 درصد) توسط 777 شخص حقوقي انجام شده است.به نقل از بورس تهران، در تاريخ 21 شهريور1396 تعداد 80 ميليون سهم از سهام شرکت چدن سازان براي اولين بار در بورس اوراق بهادار تهران به روش ثبت سفارش عرضه و با قيمت هر سهم برابر با 1950 ريال مورد معامله قرار گرفت.در جريان اين معاملات، حقيقي‌ها توانستند تعداد 55569766 سهم چدن معادل 69.5 درصد را به خود اختصاص دهند و تعداد 430234 سهم نيز معادل 0.5 درصد به حقوقي‌ها اختصاص يافت.

پيش‌بيني 97 «وآذر» منتشر شد
شرکت سرمايه گذاري توسعه آذربايجان پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 31 شهريور ماه 97 را مبلغ پنج ريال اعلام کرد که در مقايسه با پيش بيني سال مالي 96 افزايش داشته است.شرکت سرمايه گذاري توسعه آذربايجان نخستين پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 31 شهريور ماه 97 را حسابرسي شده و با سرمايه معادل يکصد ميليارد ريال منتشر کرد.
به گزارش سنا، شرکت سرمايه گذاري توسعه آذربايجان پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي 97 را حسابرسي شده مبلغ پنج ريال اعلام کرد در حالي که براي پيش بيني سال مالي 96 مبلغ 134 ريال زيان اعلام کرده است.

انتشار پيش‌بيني‌هاي سال 97 «شپارس»
شرکت بين المللي محصولات پارس نخستين پيش بيني درآمد هر سهم 12 ماهه منتهي به 31 شهريور ماه 97 را حسابرسي شده و با سرمايه 400 ميليارد ريال منتشر کرد. به گزارش سنا، شرکت بين المللي محصولات پارس با انتشار نخستين پيش بيني سال مالي 97 اعلام کرد، معادل دو ميليارد و 111 ميليون ريال سود خالص براي سال مالي جديد در نظر گرفته و بر اين اساس مبلغ 4 ريال سود خالص به ازاي هر سهم پيش بيني کرده است که اين رقم در مقايسه با پيش بيني سال مالي 96 معادل 64 درصد کاهش داشته است. "شپارس" پيش بيني سود خالص هر سهم سال مالي 96 را مبلغ 11 ريال اعلام کرده بود.
عرضه 360 ميليون سهم «داده گستر عصر نوين» در بورس
ديروز پنجمين عرضه اوليه بازار سرمايه به روش ثبت سفارش انجام شد؛ مديرعامل شرکت عرضه شده "هاي وب"، معتقد است بدون حضور کارکنانش شرکت به اينجا نمي‌رسيد و با توصيه اهالي بازار سرمايه سهم کارکنان را در اين عرضه کاهش داده و بابت اين موضوع شرمنده کارکنانش است.
روح‌الله حسيني مقدم ديروز در نشست خبري که به مناسبت عرضه "هاي وب" در بورس برگزار شد، گفت: طي يک سال اخير با علاقه‌مندي شرکت‌ها براي حضور در بورس تهران مواجه شديم و ۴۰ پرونده پذيرش در سال ۱۳۹۵ داشتيم که آن پرونده‌ها در حال آماده سازي و پيگيري است. اين شرکت نيز براي اولين بار در بورس عرضه و با قيمت ۲۸۵ تومان کشف قيمت شد.
وي ادامه داد: اشتياقي که براي ورود به بازار سرمايه وجود دارد يکي مربوط به مسائل مادي، تامين مالي و بحث افزايش سرمايه و انتشار اوراق بهادار است و ديگري مربوط به موضوعات غيرمادي همچون اعتبار شرکت است.
معاون شرکت بورس تهران ادامه داد: شرکت با ورود بورس موضوع مديريت و نظارت را از هم جدا مي‌کند و بخشي از سهام را به کارکنان خود مي‌دهد تا در مجموعه بين کارکنان تشريک مساعي به وجود آيد. با اين کار کارکنان شرکت که سابقا به ديد حقوق بگير در مجموعه حضور داشتند، از اين به بعد نقش شريک شرکت را دارند.حسيني‌مقدم يادآور شد: در سه عرضه‌اي که براي سال جاري در بورس داشتيم، چدن سازان سه درصد از سهام را به کارکنان داد، به‌پرداخت دو درصد و‌هاي وب نيز يک درصد از سهم عرضه شده را به کارکنان تخصيص داد.وي درباره‌ شفافيت در شرکت‌هاي بورسي گفت: ما سالي چهار بار شرکت‌هاي شفاف را در بورس معرفي مي‌کنيم، اما هيچ گاه از آنها تقدير نکرديم، اما مي‌خواهيم جايزه‌اي بابت شفافيت براي شرکت‌هاي شفاف تدارک ببينيم. اميدواريم شفافيت‌هاي وب ادامه داشته باشد، چرا که شرکت مي‌تواند از منافع شفافيت استفاده کند.
در ادامه اين نشست خبري ايمان ميري مديرعامل "هاي وب" درباره برنامه‌هاي شرکت، اظهار کرد: يکي بحث اينترنت روستايي است که براي دولت دوازدهم مهم است. تلاش خواهيم کرد با توجه به نيازهاي وزارت ارتباطات به بهترين نحو کارهايي که به ما سپرده مي‌شود را انجام دهيم. افزايش پوشش شبکه مي‌تواند براي مردم دسترسي راحت‌تري را ايجاد کند. تقاضاها پرحجم است و بايد نيازهاي مردم را پوشش دهيم.
بانک مي‌خواست زمين‌ها به عنوان ضمانت از دارايي‌هاي شرکت باشد
وي در پاسخ به اين سوال که شما در سال ۱۳۹۵ دو زمين به مبلغ ۷۰ ميليارد تومان خريده‌ايد که جمعا ۱۰ هزار متر مي‌شود، يعني اين زمين حدود هفت ميليون تومان خريداري شده، اين زمين براي شرکتي مثل شما چه کاربردي دارد؟ و محل اين زمين با اين قيمت کجاست؟ گفت: اين شرکت از سال ۱۳۸۲ کار را شروع کرده و سال ۱۳۸۸ ما شرکت را خريديم. شرکت قراردادهاي زيادي با دولت دارد و هر قراردادي که با دولت منعقد مي‌کنيم بايد بابت قراردادها ضمانت‌نامه بدهيم.مديرعامل‌هاي وب در ادامه توضيح داد: وقتي که مي‌خواهيم به بانک ضمانتنامه بدهيم، از ما چند نوع تضمين مي‌گيرند يا بابت تضامين بايد پول نقد بدهيم يا بايد ملک يا بايد سهام بدهيم. با توجه به اين که شرکت تا قبل از امسال خانوادگي بود، ما زميني که براي خودمان بود را در رهن بانک مي‌گذاشتيم، اما بعد از اين که وارد بورس شديم بانک‌ها مي‌گفتند زمين‌هايي که در رهن کامل مي‌گذاريم بايد براي شرکت باشد. اين يک قاعده براي بانک بود.
ميري افزود: در سال گذشته با توجه به اين که نمي‌توانستيم در برابر اين قاعده مقاومت کنيم با توجه به قيمت کارشناسي که خود بانک گذاشته بود آن ملک را جزو دارايي‌هاي شرکت خريداري کرديم.وي توضيح داد: هر دوي اين ملک‌ها براي شخص من بودند ما راهي به جز اين نداشتيم، چرا که ملک در رهن بانک بود و بانک دو راه‌حل مي‌داد يکي اين که وام و ضمانت را پس دهيم و ديگري اين که ملک را جابه‌جا کنيم. معقول‌ترين راه اين بود که ما ملک را جابه‌جا کنيم، البته آن ملک‌ها ارزنده هستند و اگر قرار است در شرکت ارزش افزوده ايجاد کند، خيلي راحت اين ارزش افزوده ايجاد مي‌شود، اما هدف ما اين بود که الزامات بانک را انجام دهيم.
مديرعامل‌هاي وب در پاسخ به اين سوال که پرسيد اين ملک‌ها در کجا واقع هستند، اظهار کرد: در شفاف‌سازي که ارائه کرديم صراحتا اين موضوع را نوشتيم که ملک داخل شهر گرگان است و ضمانت‌ نامه‌ها براي پست بانک و بانک صادرات هستند.
هزينه‌ها به يک نسبت با درآمدها بالا نمي‌رود
ميري در پاسخ به اين سوال که در توضيحات صورت مالي شما درآمد حاصل از خدمات پروانه TRUNK حدودا چهار برابر شده‌اما بهاي تمام شده عملياتي نه تنها افزايش پيدا نکرده بلکه کاهش نيز يافته، چه طور مي‌شود درآمد اين طور افزايش پيدا کند، اما بهاي تمام شده کاهش پيدا کند؟ گفت: ما به مدت ۱۵ سال انحصار شبکه TRUNK را داريم. اين شبکه همان شبکه بي سيم است که در دست مردم و حراست‌ها مي‌بينيم. البته قرارداد انحصاري ما دو گروه که يکي امنيتي‌ها هستند و يکي نظامي‌ها را مستثني مي‌کند. غير از اين دو مورد همه از جمله شهرداري‌ها، آتش نشاني‌ها و معادن بايد روي TRUNK عمومي‌سوئيچ کنند.
وي توضيح داد: خود دولت سه سال پيش برآورد کرد که يک ميليون متقاضي TRUNK وجود دارد. اين شبکه‌ نيمه دوم سال جاري به بهره برداري مي‌رسد. تجهيزات اين شبکه وارد شده و تعرفه‌هايش توسط سازمان آورده شده است. در حوزه TRUNK تجهيزات خيلي گران است و مردم اگر بخواهند بي سيم دستي بخرند بايد حداقل دو ميليون تومان خرج کنند. علاوه بر اين تقاضا براساس تعداد وجود دارد. ما خيلي سعي کرديم تقاضاي شش ماه دوم را محتاطانه پيش بيني کنيم. اين موضوعات علت افزايش درآمد است که در مورد آن سوال پرسيديد.
مديرعامل‌هاي وب در پاسخ به آن بخش از سوال که چرا بهاي تمام شده هزينه‌ها افزايش پيدا نکرده که هيچ، بلکه کاهش پيدا کرده، گفت: از آنجايي که ما چند شبکه داريم و يک مديريت وجود دارد، هزينه‌ها سرشکن مي‌شود. وقتي شبکه‌هاي بيشتري داريم منابع درآمدي افزايش پيدا مي‌کند، اما اين به آن معنا نيست که بايد هزينه‌ها نيز افزايش يابد. در شبکه‌هاي مخابراتي مقياس‌ها بزرگ هستند، اگر شما بخواهيد درآمد را دو برابر کنيد هزينه‌ها ۱۰ درصد افزايش مي‌يابد.
کاهش تعرفه‌هاي اينترنت هزينه‌هايمان را کاهش داد
ميري ادامه داد: تعرفه‌ها سال گذشته کاهش پيدا کرد که مهم‌ترين کاهش مربوط به انتهاي سال ۱۳۹۵ بود. در نتيجه هزينه‌هاي تمام شده در آن بخش کاهش پيدا کرد، اما در بخش‌هاي ديگر همچون تبليغات و تسهيلات هزينه‌ها افزايش پيدا کرد.
 ۵ درصد از سهام عرضه شده حق کارکنان بود
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري پرسيد چرا سهم کارکنان‌تان در عرضه اوليه‌امروز از ۲۰۰ ميليون سهم به ۴۰ ميليون سهم کاهش پيدا کرد، اظهار کرد: ما واقعا بابت کاهش سهم پرسنل‌مان ناراحت شديم، اين حق پرسنل بود، اين که کسي فکر کند افراد بدون تيم و پرسنل مي‌توانند کار کنند حرف گزافي زده‌اند و احتمالا کار نکرده‌اند.
بدون تلاش کارکنانم اينجا نبودم، شرمنده آنها شدم
مديرعامل‌هاي وب تاکيد کرد: آن مقدار حق قانوني پرسنل ما بود. ايمان ميري بدون کارکنانش کجا مي‌توانست باشد. ما يادمان مي‌رود که وقتي شخصي به جايي مي‌رسد، تيم‌اش است که او را به آنجا رسانده است نه خودش. من در اين مورد شرمنده همکارانم شدم.ميري توضيح داد: هيچ شرکتي نمي‌گويد که با کف قيمت همه سهام را بدهيد البته من نمي‌خواهم که وارد جزئيات قيمت گذاري شوم. من گفتم که ۹ درصد سهم را مي‌دهم ولي کسي با پرسنل من کاري نداشته باشد، اما در نهايت آنچه که من مي‌خواستم نشد. من در اين مورد به پرسنلم قول داده‌ام و جبران خواهم کرد. مطمئن باشيد ما تعهدات‌مان را فراموش نمي‌کنيم.
دلسوزان گفتند براي اينکه بورس آرام شود سهم کارکنان را کم کنيم
وي اضافه کرد: اين که مي‌گوييد سهم پرسنل کم شده به علت اين است که بازار اين طور خواست. دوستان و دلسوزان گفتند براي اين که بازار آرام باشد اين سهم را کاهش داديم. ما هم نمي‌خواستيم ناراحتي و کدورتي پيش
بيايد.
ليست کارکنان بيمه‌اي را به موقع اعلام کرديد؟
مديرعامل‌هاي‌وب در پاسخ به اين سوال که گفته مي‌شد که شما ليست کارکنان بيمه شده‌تان را به موقع اعلام نکرديد آيا اين طور است؟ اظهار کرد: ما اميدنامه داريم و مدارک‌مان را فرستاديم، اما شما ببينيد چه هجمه‌اي به ما وارد کرده‌اند. در تمام شرکت‌هاي گروه ما تعداد نفرات کاملا معلوم است و من شفاف در آيين‌نامه نوشتم که ليست بيمه ملاک است و ليست بيمه همه جا هست. طبق آماري که به من اعلام کردند خوشحالم که ۱۰۴ هزار نفر شرکت کرده‌اند که من از اين بابت خوشحالم. اميدوارم تمام اين دوستان سود خوبي ببرند.پس از عرضه اوليه "به پرداخت ملت" در تيرماه در بورس اوراق بهادار، "مبين وان کيش" در مردادماه در فرابورس ايران، "هتل پارسيان کوثر اصفهان" و "توليدي چدن سازان" در شهريورماه در فرابورس، پنجمين عرضه اوليه‌امسال بازار سرمايه ديروز با عرضه 10 درصد سهام داده گستر عصر نوين در بورس اوراق بهادار تهران رقم خورد

معامله‌گران بورس تهران در حالي با معاملات کم حجم مواجه شدند که به مدد حمايت شرکت‌هاي حقوقي‌ پالايشي نماگرهاي بورس تهران سبزپوش باقي ماندند، معاملات درون گروهي در هلدينگ خليج فارس سوپاپ اطمينان نماگر بورس شد.
به نقل از فارس، شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز چهار شنبه 22 شهريور ماه 96 با افزايش 54 واحدي روي رقم 83 هزار و 523 واحد ايستاد.شاخص کل هم ‌وزن اما با افزايش 5 واحدي عدد 17 هزار و 546 واحد را به نمايش گذاشت.شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 21 واحدي به رقم 91 هزار و 189 واحد دست يافت.شاخص بازار اول اما در حالي با کاهش 52 واحدي به رقم 58 هزار و 144 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 611 واحدي عدد 184 هزار و 118 واحد را به نمايش گذاشت.ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) بدون تغيير چنداني به رقم 944 واحد رضايت داد.براساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي مپنا با 52 واحد ، ملي صنايع مس ايران با 49 واحد و بانک ملت با 24 واحد کاهش بيشترين تاثيرمنفي را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي پالايش نفت بندر عباس با 34 واحد ، پالايش نفت تهران با 32 واحد و آسان پرداخت پرشين با 22 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را در برآورد، اين نماگر به دوش کشيدند.ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 242 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 588 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 51 هزار و 25 نوبت داد و ستد بود.با اين همه ارزش معاملات ديروز بورس در بازار نقد از 140 ميليارد تومان فراتر نرفت.طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي قند شيرين خراسان، حق تقدم خريد سهام شهد ايران،‌هاي‌وب، شهرسازي و خانه‌سازي باغميشه، سرمايه‌گذاري چشم‌انداز توسعه شمال، صندوق سرمايه‌گذاري جسورانه يکم آرمان‌آتي، تهيه و توليد خاک نسوز استقلال آباده، پشم‌بافي طوس، مهندسي فيروزا، ورزيران، صنعتي شيميايي رنگين، ماليبل سايپا، آرتاويل تاير، پشم‌بافي افشار يزد، سيمان لارستان، فني و مهندسي مشانير، جوش اکسيژن ايران، شيرين دارو از سوي ناظر بازار سهام بازگشايي و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي پتروشيمي‌فارابي، اوراق اجاره دولت جمهوري اسلامي‌ايران(اجاد11)، کارت اعتباري ايران کيش و حق تقدم خريد سهام آن متوقف شدند. ديروز همچنين نماد معاملاتي بيمه زندگي خاورميانه در تابلوي بازار پايه ج گشايش يافت.ديروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد اندکي بيش از 44 ميليون سهم پالايش نفت تبريز به ارزش بيش از 24 ميليارد تومان کد به کد شد. 21 ميليون سهم فولاد مبارکه نيز به ارزش بيش از 4 ميليارد تومان کد به کد شد، ديروز همچنين بيش از 6.5 ميليون سهم پتروشيمي‌فجر به ارزش 3.5 ميليارد تومان ميان سهامداران عمده اين سهم با معاملات انتقالي روبرو بود.در پالايش نفت اصفهان اما 6 ميليون سهم به ارزش کمتر از 2 ميليارد تومان به کدهاي انتقالي سهامدار عمده جابه‌جا شد. همچنين در شرکت گروه مپنا 5 ميليون سهم به ارزش بيش از 3 ميليارد تومان کد به کد شد. در نماد کارگزاران بورس اوراق بهادار نيز 5 ميليون سهم به ارزش کمنتر از 2 ميليارد تومان با معاملات انتقالي مواجه شد همچنين 5 ميليون سهم پخش البرز به ارزش بيش از يک ميليارد تومان کد به کد شد. همين وضعيت نيز در پالايش نفت تهران رخ داد به طوريکه 5 ميليون سهم اين شرکت به ارزش کمتر از 1.5 ميليارد تومان از سوي سهامدار عمده کد به کد شد و در نهايت 5 ميليون سهم معدني و صنعتي گل‌گهر به ارزش بيش از يک ميليارد تومان از سوي سهامدار عمده کد به کد شد.ديروز بورس تهران با معاملاتي متعادل و به نسبت کم‌حجم در اغلب نمادهاي معاملاتي روبرو بود در حاليکه به مدد حمايت ناچيز خريداران اغلب حقوقي در گروه پالايشي‌ها بازار سهام در کنار سوپاپ اطمينان حامي‌هميشگي خود در هلدينگ پتروشيمي‌خليج فارس شاهد سبزپوش شدن نماگرهاي منتخب بازار بود.با اين همه روند بازار نشان مي‌دهد که اغلب معامله‌گران در هفته‌هاي پاياني شهريورماه استراتژي کوتاه مدت نگري را با شناسايي تک‌سهم‌ها و شرکت‌هاي کوچک بازار در دستور کار قرار دادند. بازاري که با توجه به دستورالعمل جديد سقف معاملات اعتباري شرکت‌هاي کارگزاري تمايلي براي تحرک در گروه‌ها و شرکت‌هاي بزرگ ندارند.در ميانه بازار ديروز شايعاتي مبني بر اعلام تعديل سود با اهميت از سوي ذوب‌آهن اصفهان و تغيير زيان اين شرکت به سود با توجه به افزايش قيمت‌هاي صورت گرفته در ماه‌هاي اخير حکايت داشت، در عين حال در گروه محصولات دانش‌بنيان نيز شايعاتي مبني بر تکاپوي آتيه داده پرداز براي خريد سهام مديريتي در داده‌پردازي ايران حکايت داشت.در گروه خودرويي‌ها نيز ايران‌خودرو ديزل در حالي براي تغيير مدل فروش اتوبوس‌هاي داخل شهري خود تلاش مي‌کند که به دليل عدم تحقق برخي مطالبات با مشتريان، اين شرکت با تحريم‌هاي صنفي مواجه است. در سايپا اما برخي گزارش‌ها حاکي از اعلام خبرهاي مثبت در روزهاي آينده با توجه به روند توليد فروش اين شرکت و قراردادهاي خارجي دارد.ديروز بازار سهام بازاري متعادل و به نسبت کم‌حجم بود که تکاپوي معامله‌گران در سهم‌هاي کوچک و برخوردار سرمايه‌ پايين در آن جلوه مي‌کرد.
چهارمين جشنواره پسته ايران به ميزباني دامغان با حضور استاندار سمنان، معاون شرکت بورس کالاي ايران و سفراي کشورهاي مختلف به همراه پسته کاران استان‌هاي کشور برگزار شد.
به نقل از ايرنا، محمد اسکندري معاون توسعه بازار بورس کالاي ايران در آيين افتتاح چهارمين جشنواره ملي پسته در دامغان گفت: تاکنون ۲ صندوق پسته توسط بانک کشاورزي ايران و پسته کرمان ويژه فروش کوتاه مدت پسته ايجاد شده است.وي با بيان اينکه صندوق ويژه پسته در دامغان به منظور بهبود کيفيت، ارتقا و توسعه اين محصول راهبردي ايجاد مي‌شود، افزود: تجارت محصولات کشاورزي با ورود به بازار بورس، توسعه و ارتقا خواهد يافت.اسکندري تصريح کرد: در فصل برداشت قيمت پسته بسيار پايين است و پس از آن بالا مي‌رود اما پسته کاران مجبور به فروش محصول خود هستند بنابراين بورس در اين زمينه و همچنين تجارت بين الملل مي‌تواند، در رساندن سرمايه به صورت مستقيم به پسته کاران مثمر ثمر باشد.
وي با بيان اينکه با ورود پسته به بورس کالا، تجارت بين المللي پسته تقويت شده و منافع پسته وارد جيب باغدار مي‌شود،گفت: شهرستان کرمان به عنوان قطب پسته وارد بورس کالا شده است و امروز نوبت شهرستان دامغان است تا از اين امکان بهره مند شود.
بازدهي سرمايه‌گذاري در بورس ايران از آمريکا بالاتر است
يک تحليلگر اقتصادي معتقد است، با توجه به مفهوم ريسک و بازده سرمايه، بازار سرمايه ايران شانس بازده بهتر سرمايه را در مقايسه با بازارهاي بين المللي به سرمايه گذاران مي‌دهد.به گزارش تسنيم به نقل از پايگاه خبري ترند، يک تحليلگر اقتصادي معتقد است، با توجه به مفهوم ريسک و بازده سرمايه، بازار سرمايه ايران شانس بازده بهتر سرمايه را در مقايسه با بازارهاي بين المللي به سرمايه گذاران مي‌دهد.
 سيد اصغري، تحليلگر ساکن نروژ گفت: «اگر ما بازارهاي جهان را به 3 دسته توسعه يافته، نوظهور و بازارهاي پيشرو تقسيم کنيم، ايران جزو گروه سوم است.»وي افزود، معمولا به دليل پتانسيل بالاي بازده سرمايه و شانس رشد، سرمايه گذاران علاقمند به حضور در چنين بازارهايي هستند.سيد اصغري گفت، قيمت‌هاي نسبتا ارزان در بازار ايران نقش مهمي‌در جذب سرمايه گذاران خارجي دارد.«به طور کلي، قيمت سهام يک شرکت خاص در بازار‌هاي آمريکا حدود 18 برابر بيشتر از بازده احتمالي آن سهام است. متوسط بازدهي در بازارهاي خارج از آمريکا مجموعا حدود 13 برابر بيشتر از بازدهي برآورد شده سهام است. اين رقم در بازارهاي بورس ايران دود 7.5 برابر است که کمتر از استانداردهاي بين المللي است.»«اين بدان معناست که قيمت سهام يک شرکت خاص در ايران کمتر از نصف قيمت سهام يک شرکت مشابه در آمريکا با همان ميزان بازدهي است.»حجم سرمايه گذاري خارجي در بازار بورس ايران شاهد رشد قابل توجهي بوده و در طي سال شمسي گذشته به 391 ميليون دلار رسيده است. اين رقم در سال 2013 ميلادي يعني زماني که حسن روحاني به رياست جمهوري رسيد، حدود 35 ميليون لدار بود.بوس تهران در طي هفته گذشته روند صعودي خود را هرچند با شتابي کمتر ادامه داد. شاخص اصلي بورس تهران در پايان آخرين روز معاملات هفته گذشته، با نيم درصد رشد به 83 هزار و 675 واحد رسيد.

نخستين عرضه يک فرآورده پالايشگاه شازند در بورس انرژي
نخستين عرضه سي اس او پالايش نفت شازند ديروز به حجم ۲۰ هزار تن در رينگ بين‌الملل بورس انرژي ايران انجام شد.به نقل از فارس؛ کالاهاي آيزوريسايکل پالايش نفت اصفهان، حلال 410 پالايش نفت آبادان، نفتاي سنگين تصفيه نشده، حلال 404 و نفتاي سبک پالايش نفت شيراز، سي اس او پالايش نفت شازند و حلال 402 پالايش نفت کرمانشاه ديروز چهارشنبه در رينگ داخلي بورس انرژي عرضه شد.همچنين رينگ بين‌الملل بازار فيزيکي ميزبان عرضه کالاهاي آيزوريسايکل و حلال 404 پالايش نفت شيراز، حلال 402 پالايش نفت اصفهان و سي اس او پالايش نفت شازند بود.اين نخستين عرضه سي اس او در رينگ بين‌الملل بورس انرژي ايران به حجم 20.000 تن است.طي معاملات روز سه‌شنبه نيز کالاهاي برش سنگين پتروشيمي‌جم، آيزوريسايکل پالايش نفت بندرعباس، پروپيلن پالايش نفت شازند، ميعانات گازي پتروشيمي‌رازي، ريفورميت پتروشيمي‌بوعلي سينا و متانول پتروشيمي‌شيراز در رينگ داخلي و نفت گاز و نفت کوره 380 شرک ملي نفت ايران و نفتاي سنگين پالايش نفت لاوان در رينگ بين‌الملل عرضه شدند.حجم کل معاملات صورت‌گرفته 36,854 تن و به ارزش بيش از 612 ميليارد است.رينگ داخلي و بين‌الملل بورس انرژي روز سه‌شنبه ميزبان عرضه‌هاي متنوعي از محصولات نفت و گاز بود که با موفقيت به معامله انجاميدند.از اين جمله مي‌توان به معامله 500 تن ريفورميت پتروشيمي‌بوعلي سينا، 500 تن پروپيلن پتروشيمي‌شازند، 2000 تن متانول پتروشيمي‌زاگرس، 500 تن برش سنگين پتروشيمي‌جم و ديگر کالاهاي سبد محصولات پالايشگاهي و پتروشيمي‌در رينگ داخلي اشاره کرد.