آشفتگي بازارها در پي آزمايش موشکي کره‌شمالي  
در ساعات ابتدايي روز جمعه خبر ارسال يک موشک ديگر به سمت ژاپن از کره جنوبي، بازارها را با آشفتگي همراه کرد در حالي که بازارهاي اروپايي با بيشترين روند کاهشي همراه شدند.
اوراق قرضه دولتي کشورها به اين دليل با کاهش زيادي همراه شد در حالي که قيمت ين و طلا نيز با روند کاهشي رو به رو شدند.
شاخص يورواستاکس افت 0.02 درصدي همراه شد در حالي که شاخص فوتسي لندن 0.7 درصد منفي شد و داکس آلمان نيز با روند کاهشي 0.02 درصدي معاملات را خاتمه داد.
شاخص تاپيکس با رشد 0.4 درصدي همراه شد و اس اند پي استراليا نيز افت 0.8 درصدي را از آن خود کرد.

پوشش 41 درصدي پيش‌بيني‌هاي گلتاش
شرکت گلتاش عملکرد شش ماهه منتهي به 31 خرداد ماه 96 را حسابرسي نشده و با سرمايه 200 ميليارد منتشر کرد.
به گزارش سنا، شرکت گلتاش پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 30 آذر ماه 96 را حسابرسي نشده مبلغ 840 ريال اعلام کرد و طي دوره شش ماه با اختصاص مبلغ 346 ريال سود به ازاي هر سهم به 41 درصد از پيش بيني‌هايش رسيد که سود حاصل شده در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 16 درصد کاهش يافته است.
اين شرکت در شش ماهه نخست سال مالي قبل مبلغ 416 ريال سود به ازاي هر سهم اختصاص و 46 درصد از پيش بيني‌هايش را پوشش داد.

اعلام نخستين پيش‌بيني‌هاي 97 «وثاخت»
شرکت بين المللي توسعه ساختمان نخستين پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 31 شهريور ماه 97 را حسابرسي شده و با سرمايه سه هزار ميليارد ريال منتشر کرد.به گزارش سنا، شرکت بين المللي توسعه ساختمان، نخستين پيش بيني سال مالي 97 را حسابرسي شده مبلغ 86 ريال اعلام کرد که در مقايسه با سال مالي قبل معادل 25 درصد کاهش يافت.گفتني است اين شرکت پيش بيني سال مالي 96 را مبلغ 115 ريال اعلام کرده بود.
" ثاخت" دلايل تغيير اطلاعات پيش بيني سال منتهي به 31 شهريور ماه 97 و 96 را حسابرسي شده نسبت به اطلاعيه قبلي اعلام کرد.
مهرداد لاهوتی:
به گفته نماينده مجلس شوراي اسلامي، اقدام سازمان بورس مبني بر ايجاد بانک اطلاعاتي نهادهاي مالي در راستاي شفاف سازي و افزايش اعتماد سرمايه گذاران است.
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي‌فعال شدن ابزار جديد افشاي اطلاعات تمامي‌نهادهاي مالي داراي مجوز از سازمان بورس را، گامي‌در مسير شفاف سازي دانست و گفت: اميدواريم در ساير ابعاد اقتصادي کشور نيز مشابه اين اقدام خوب سازمان بورس صورت گيرد.
مهرداد لاهوتي، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي‌در گفتگو با سنا، عنوان کرد: اقدام سازمان بورس مبني بر ايجاد بانک اطلاعاتي نهاد‌هاي مالي در راستاي شفاف سازي و افزايش اعتماد سرمايه گذاران است.وي با بيان اينکه اين رويکرد اطمينان و اعتماد آحاد جامعه به منظور سرمايه گذاري در نهادي مانند بازار سرمايه را افزايش مي‌دهد، گفت: با افشاي اطلاعات تمامي‌نهادهاي مالي داراي مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، مشکلاتي که تا پيش از اين در بازارهاي پولي کشور رخ داده بود برطرف مي‌شود.وي ادامه داد: اين مدل افشاي اطلاعات، نشانه نکته سنجي متوليان سازمان بورس است و باعث خواهد شد مردم و سرمايه گذاران با چالش روبرو نشوند و بدون دغدغه و اطمينان خاطر بتوانند در بازار پرپتانسيلي مانند بورس سرمايه گذاري کنند و مسير سرمايه گذاري مطمئن در بورس، بيش از پيش هموار شده است.
اين نماينده مجلس گفت: به منظور ايجاد آرامش و رفع نگراني مردم بايد علاوه بر افشاي اين اطلاعات، ساير مجوز‌هاي قانوني نيز از سوي متوليان کنترل شده و اين نظارت‌ها به شکل مستمر اجرايي شود.عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس تصريح کرد: اتفاقاتي مانند مشکلات پيش آمده براي سپرده گذاران کاسپين ناشي از عدم شفافيت و کمبود نظارت بود و بهترين راه موفقيت و حرکت روبه جلو شفاف سازي است.
لاهوتي با اشاره به اينکه خروج از روند سنتي و حرکت به سمت شفافيت راه تخلفات را مسدود مي‌کند خاطرنشان کرد: تا زماني که فعاليت‌ها به شکل سنتي انجام شود امکان تخلف وجود دارد اما در صورتيکه به سمت مدرنيزه شدن ابزارها و شفاف سازي اطلاعات حرکت کنيم، ميزان تخلفات به جد کاهش خواهد داشت.
يادآور مي‌شود: بر اساس اعلام سازمان بورس از شنبه (25 شهريور) بانک اطلاعاتي نهادهاي مالي داراي مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف اطلاع رساني و جلوگيري از ايجاد مشکلات حاشيه اي براي سرمايه گذاران فعال مي‌شود.
همچنين بر اساس اين الزام، اطلاعات تمامي‌نهادهاي مالي داراي مجوز سازمان بورس اعم از شرکت‌هاي کارگزاري، تأمين سرمايه، مشاوره سرمايه‌گذاري، شرکت‌هاي سبدگردان و ... به همراه شعب، نمايندگي، مشخصات کامل مديران و آدرس آنها اعلام و به‌روزرساني مي‌شود.
در هفته سوم شهريور در تالار محصولات صنعتي و معدني، ۱۶۶ هزار و ۲۸۵ تن انواع کالا به ارزش ۴ هزار و ۶۳۱ ميليارد ريال معامله شد.در اين تالار، ۱۵۸ هزار و ۹۴۵ تن فولاد، ۴ هزار تن آلومينيوم، ۳ هزار و ۲۰۰ تن مس، ۱۴۰ تن کنسانتره موليبدن و ۳ کيلوگرم شمش طلا از سوي مشتريان خريداري شد.
طي هفته منتهي به ۲۳ شهريورماه، حدود ۵۰۶ هزار و ۸۳۰ تن انواع کالا به ارزش بيش از ۹ هزار و ۸۸۸ ميليارد ريال در بورس کالاي ايران مورد دادوستد قرار گرفت که نشان از رشد ۱۴ درصدي ارزش و ۸ درصدي حجم معاملات هفته مذکور دارد.
به نقل از بورس کالاي ايران، در هفته سوم شهريور در تالار محصولات صنعتي و معدني، ۱۶۶ هزار و ۲۸۵ تن انواع کالا به ارزش ۴ هزار و ۶۳۱ ميليارد ريال معامله شد.در اين تالار، ۱۵۸ هزار و ۹۴۵ تن فولاد، ۴ هزار تن آلومينيوم، ۳ هزار و ۲۰۰ تن مس، ۱۴۰ تن کنسانتره موليبدن و ۳ کيلوگرم شمش طلا از سوي مشتريان خريداري شد.
همچنين در هفته معاملاتي مذکور در دو بخش داخلي و صادراتي تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي، ۳۰۵ هزار و ۸۰۸ تن انواع کالا به ارزش ۴ هزار و ۸۶۵ ميليارد ريال به فروش رسيد.
در اين تالار، ۹۸ هزار و ۹۱۰ تن قير، ۶۲ هزار و ۲۰۳ تن مواد پليمري، ۱۰۶ هزار تن وکيوم باتوم، ۱۳ هزار و ۵۲۰ تن لوب کات، ۱۸ هزار و ۹۵۹ تن مواد شيميايي، ۴ هزار و ۷۰۰ تن گوگرد، ۸۷۴ تن روغن پايه و اسلاک واکس، ۶۲۲ تن عايق رطوبتي و همچنين ۲۰ تن آرگون خريداري شد.
تالار محصولات کشاورزي بورس کالاي ايران نيز در هفته سوم شهريور، شاهد معامله ۳۰ هزار و ۳۲۸ تن انواع کالا به ارزش نزديک به ۳۳۰ ميليارد ريال بود؛ در اين تالار داد و ستد ۶۶۷ تن جو دامي، ۲۶ هزار و ۵۰ تن گندم، ۳ هزار و ۵۰۰ تن شکر سفيد و ۱۱۰ هزار و ۵۰۰ قطعه جوجه يک روزه گوشتي مشاهده شد.
لازم به ذکر است در هفته اي که گذشت و در بازار فرعي بورس کالاي ايران، ۲ هزار و ۳۰ تن ورق گرم ضخامت ۲ به همراه يک هزار و ۸۳۲ تن کنسانتره فسفات، ۳۰۰ تن سولفات آمونيوم، ۲۴۵ تن ضايعات فلزي و ۲ تن بشکه خالي داد و ستد شد.

در معاملات ديروز بازار سهام انتظار براي نوسان قيمت جهاني نفت خام باعث شد تا پالايشي‌هاي پيش‌رو بازار سهام باشند، بازاري که هنوز به تک‌سهم‌ها و شرکت‌هاي برخوردار از سهام شناوري پايين توجه دارد.
به نقل از فارس، شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز شنبه 25 شهريور ماه 96 با افزايش 159 واحدي روي رقم 83 هزار و 683 واحد ايستاد.شاخص کل هم ‌وزن اما با افزايش 43 واحدي عدد 17 هزار و 589 واحد را به نمايش گذاشت.شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 35 واحدي به رقم 91 هزار و 224 واحد دست يافت.
شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 37 واحدي به رقم 58 هزار و 181 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 747 واحدي عدد 184 هزار و 865 واحد را به نمايش گذاشت.ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) با افزايش 7 واحدي به رقم 951 واحد رضايت داد.
ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي پالايش نفت اصفهان و پالايش نفت تهران هر يک با 55 واحد، پالايش نفت بندر عباس با 48 واحد و پالايش نفت تبريز با 27 واحد افزايش بيشترين تاثيرمثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي ملي صنايع مس ايران با 78 واحد، فولاد مبارکه با 18 واحد و سايپا با 10 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند.ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 194 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 728 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 42 هزار و 368 نوبت داد و ستد بود.ديروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد 220 ميليون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش کمتر از 42 ميليارد تومان کد به کد شد.در پتروشيمي‌مبني نيز 10 ميليون سهم به ارزش کمتر از 4 ميليارد تومان به کدهاي انتقالي سهامدار عمده جابه‌جا شد.ديروز بازار سهام همسو با خبرهاي جهاني و ماجراجويي‌هاي جديد کره شمالي بر سر آزمايش موشک هسته‌اي ديگري که در روز گذشته انجام شد، شاهد پيش‌رو گروه پالايشي‌ها به تبع رشد قيمت جهاني نفت خام بود. بازاري که به نظر مي‌رسد با وجود شکل‌گيري صف خريدها نه چندان پايدار در گروه پالايشي اما همچنان به دنبال فرصت فروش با هدف شناسايي سود در واپسين روزهاي باقيمانده تا پايان شهريور ماه‌امسال است.با اين همه معامله‌گران کوتاه‌مدت‌نگر همچنان تمرکز اصلي خود را بر سهم‌هاي کوچک و برخودار از سهام‌شناوري پايين دوخته‌اند. در اين بين گروه غذايي‌ها با رنج شدن قيمت سهام همزمان با برخي خبرهاي خوش صادراتي در اين گروه دارند. در گروه ساير محصولات کاني غيرفلزي نيز ديروز بازار سهام شاهد تکاپوي معامله‌گران حقيقي براي حرکت قيمت سهام در دامنه نوسان مثبت قيمتي بود.