آخوندی در جلسه معارفه معاون جدید معماری و شهرسازی اعلام کرد:
وزير راه و شهرسازي با اشاره به وضعيت شهرنشيني و مفهوم شهري در ايران بيان کرد: متأسفانه ما در ايران در دوره بسيار سختي به سر ميبريم و راه ناپيموده بسيار طولاني را در پيش داريم، بدون شک وضع شهرسازي در ايران وضعيت بسيار آشفتهاي بوده و هنوز هم تا رسيدن به يک مرحله قابل قبول اقدامات بسيار سختي وجود دارد.
عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در مراسم توديع پيروز حناچي مشاور فعلي وزير راه وشهرسازي در حوزه معماري و شهرسازي و معارفه محمدسعيد ايزدي در سمت جديد معاونت معماري و شهرسازي اعلام کرد: قطعا تصميمگيري در اينگونه موقعيتها کار بسيار سختي است چراکه با توجه به مجموعه فهميکه از منافع ملي ايران در کشور وجود داشته و تواناييهايي که در بين همکاران بوده و هرکدام نيز داراي ارزشها و برجستگيهاي ويژه مربوط به خودشان است، اين کار را بسيار دشوار ميکند.عضو کابينه دولت تدبير و اميد در ادامه سخنان خود در اشاره به وضعيت شهرنشيني و مفهوم شهري در ايران بيان کرد: متأسفانه ما در ايران در دوره بسيار سختي به سر ميبريم و راه ناپيموده بسيار طولاني را در پيش داريم، همچنان که در گفتههاي آقاي بهشتي به آن اشاره شد بدون شک وضع شهرسازي در ايران وضعيت بسيار آشفتهاي بوده و هنوز هم تا رسيدن به يک مرحله قابل قبول اقدامات بسيار سختي وجود دارد.آخوندي در ادامه بابيان اينکه با توجه به گفتگوهاي انجام گرفته به وجود مشکل در ۲ بحث قابليت جابهجايي و قابليت سکونتپذيري درحوزه تکنيکي رسيدهايم گفت: واقعيت آن است که در ايران مسائل بسيار پيچيدهاي وجود دارد ما در حقيقت راجع به مفهوم شهر و ايران دچار سرگشتگي و گمگشتگي شدهايم، مسائل ما پيچيدهتر از آن بود که بخواهيم اقداماتي تکنيکي براي رفع آنها انجام دهيم.به گفته وزير راه و شهرسازي ما ويژگيهايي چون تمدن و مدنيت در مفهوم شهري را که از انضباط، قانون و حقمداري در شهر به وجود ميآيند را از دست دادهايم و داراي شهري هستيم که همواره در عرصه تاخت و تاز سوداگران و تصميمات آنها بوده است.شاهد فرسودگي از درون و حاشيهنشيني و بيانضباطي از برون شهرها هستيم.عضو کابينه دولت تدبير و اميد در ادامه با اشاره به اين نکته که شايد عدهاي تصور کنند من در اين حوزه بسيار اغراق ميکنم گفت: در هر صورت من بر اين باور هستم که ما طي چند دهه آينده در ايران درگير مشکلات گفته شده هستيم، وقتي يک نظام شهرنشيني از قاعده خارج ميشود ديگر نميتوان به راحتي و با يک تصميم دولتي و اداري آن را به قاعده برگرداند.آخوندي در اينباره ادامه داد: درحقيقت آنچه که ما امروز در شهرها ميبينيم جز فرسودگي از درون و حاشيهنشيني و بيانضباطي از برون نيست که هر دوي آنها نيز ۲ روي يک سکه هستند، اين موارد حقيقتي هستند که مفهوم شهر، قانون و شهروند را از دست دادهاند.وي با تأکيد براينکه همه شواهد در نظام شهرنشيني فعلي حاکي از عدم تعادل در شهرهاست گفت: در حال حاضر ۱۵ ميليون نفر در منطقه بزرگ تهران زندگي ميکنند که درمقايسه با جمعيت شهري ايران رقم کمينيست، ما هماکنون در اين کلانشهر داراي ۵۰۰ هزار خانه خالي هستيم با وجود آنکه جمعيت بسيار بالايي در فلاکت ممتد زندگي ميکنند، به واقع اين چه عدم تعادلي است؟ بحراني که به هيچ وجه با دستور يک تصميم دولتي حل نخواهد شد.عضو کابينه دولت دوازدهم در اشاره به وضعيت شمال استان تهران تأکيد کرد: شمال تهران که زماني باغشهر تهران نام داشت در حال حاضر در چه وضعيتي به سر ميبرد؟ بدون شک ما داراي گرفتاريهاي بسيار زيادي در اين حوزه هستيم که رسيدن به يک اجماع درخصوص فهم شهرنشيني را کار به شدت دشواري ميکند.آخوندي با تأکيد براين نکته که متأسفانه ما هنوز در مورد فهم شهرنشيني به تفاهم نرسيده و بايد برسر آن گفتگو کنيم گفت: ما بايد بدانيم که شهر چيست و چگونه ميخواهيم به آن برگرديم، شهري که حکايت از حقوق، مدنيت، شهروند، فرهنگ و ادب، موسيقي و هنر، اذت، آسايش و امنيت داشته باشد، به واقع در اين حوزه داراي گرفتاريهاي بسيار زيادي هستيم.وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه نکته تحليلهاي عده بسياري بر تداوم روشهاي قبلي در رفع مشکلات شهرسازي بود گفت: من اين مسئله را در مجلس شوراي اسلامينيز بيان کردم که قطعا اگر رشد و توسعه به مفهوم سابق بخواهد ادامه پيدا کند من نميخواهم در کسب اين افتخار سهيم بوده و کاري انجام دهم، به عقيده من ساختماني ارزشمند است که بتواند مدنيت را برمبناي شهرنشيني شکل دهد.آخوندي همچنين اظهار کرد: از روز اولي که در سال ۹۲ با شهرداري به گفتگو پرداختيم بحث براين بود تا ببينيم در تهران تا چهاندازه ظرفيت سکونتپذيري ايجاد شده است، طبق آمار درحال حاضر اين ظرفيت بيش از ۱۱ ميليون نفر است درحالي که براساس طرح جامع کلانشهر تهران اين رقم نبايد از ۸.۷ ميليون نفر فراتر ميرفت.عضو کابينه دولت دوازدهم با بيان اين مطلب که همچنان عدهاي بر تداوم اين روش اصرار داشته و تصور ميکنند شهردار امروز تهران اگر بخواهد وظيفه خود را به خوبي انجام دهد بايد ۲ ميليون ظرفيت ديگر به اين رقم اضافه کند گفت: بدون شک اين تصور عين بيراهه بوده و نادرست است، به همين دليل است که ما در اين دوره کار سختي را در پيش رو داريم و از آن سختتر پيدا کردن مفهوم واقعي ايران بوده که در آخر کار بايد در شهرهاي ما داراي نشان و علائم خاص خود باشد.
بدون شک مفهوم ايران در کشور در غربت به سر ميبرد
به گفته اين مقام مسئول تا کنون هزاران ميليارد تومان در شهرها به ويژه تهران هزينه شده است اما آيا پرديس، پرند و شهرهاي مشابه آنها نشاني از ايران دارند؟ به واقع در شهرهاي مختلف ما چه نشانهايي از ايران و ايراني باقي مانده است؟ ما در آخر کار نميتوانيم در ناکجاآبادها زندگي کنيم، قطعا بازگشتن به مفهوم ايران و برجسته کردن آن در کشور به يک معضل تبديل شده است.آخوندي با تأکيد براينکه بدون شک مفهوم ايران در کشور در غربت به سر ميبرد گفت: عدهاي تصور ميکنند چرا وزير راه به جاي ساخت راه و جاده به گفتن اين مسائل ميپردازد، ولي به عقيده من واقعيت آن است که اگر قرار نيست ما در ايران زندگي کرده و مفهوم ايراني – اسلاميبراي ما مطرح نيست چرا بايد اين همه رنج را تحمل کنيم، به واقع اين مسائل پايدارترين مسائل شهرنشيني در کشور است که عدهاي به آن اهميت نميدهند و تصور ميکنند اينگونه افرادي کارآمد به شمار ميروند ولي بايد بگويم قطعا کارآمدي زماني پديد ميآيند که فردي بتواند تمدني پايدار را در کشور ايجاد کند.
به دنبال ميراث ارزشمند مکتوب هستيم
آخوندي با تأکيد بر اينکه ما قطعا در کشور به دنبال ميراث ارزشمند مکتوب نيز هستيم گفت: بدون شک همه ميدانند که ساختمانها در اين عرصه از برجستگي بسيار بالايي برخوردار هستند.وي ادامه داد: من از آقاي ايزدي نيز ميخواهم تا همچنان مفهوم بازآفريني شهري را در دستور کار اصلي خود قرار داده و همه ضوابط را در چارچوب اين مفهوم مورد بازنگري قرار دهد.به گفته اين مقام مسئول تماميمسائل مربوط بهامايشهاي سرزميني، توسعه منطقهاي، طرح ناحيه، طرحهاي جامع و تفصيلي همه بايد بر مبناي بازآفريني مورد بازنگري قرار بگيرد.عضو کابينه دولت تدبير و اميد در ادامه سخنان خود با تأکيد براينکه ما در زمان فعلي به رستاخيز انديشهاي در حوزه معماري و شهرسازي برمبناي بازآفريني شهري در کشور نياز داريم گفت: ما نبايد همانند گذشته شهر را به عنوان يک فضاي کالبدي نگاه کنيم بلکه بايد با ديد يک سازمان اجتماعي به آن بنگريم، امري که براي تحقق آن نياز به بازنگري تماميبخشهاي مربوط به آن حوزه داريم.
معاون سابق وزير راه و شهرسازي با بيان اين که برخي شهرهاي کشور جمعيت زير هزار نفر دارند و واقعا شهر نيستند، گفت: اگر دبيرخانه شورايعالي معماري و شهرسازي وارد مسائلي از جمله پديده شانديز نميشد کشور دچار معضلات بسيار جدي ميشد.
به گزارش تسنيم، پيروز حناچي در مراسم توديع خود، اظهار کرد: سال 92 اصليترين مشکل ما جايگاه نازل شورايعالي معماري و شهرسازي در تصميم گيريها بود و اين شورا در برخي جاها که محل اعمال نظر بود برعکس عمل ميکرد.وي تصريح کرد: به عنوان مقال تصميماتي بر خلاف مطالعات بالادست در خلاف جمعيت پذيري گرفته ميشد و تلاش کرديم اين شورا جايگاه واقعي خود را پيدا کند.وي کيفيت فضاي شهري را به عنوان يکي از محورهاي با اهميت در کشور عنوان کرد و افزود: براي اصلاح کميسيون ماده 5 تمام تلاش خود را در تهران، کلانشهرها و شهرهاي کوچک به کار بستيم که نتيجه آن اين بود که تمام مصوبات اين کميسيون بايد قبل از اجرا اطلاع رساني ميشد.معاون سابق وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اين که هر مصوبه اي که اطلاع رساني نميشد قابليت اجرا شدن را نداشت، اظهار کرد: نيمه سال 92 با قبل از آن را اگر بخواهيم مقايسه کنيم تغيير رويکرد جدي داشتيم .
عضو شورايعالي ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: در گذشته شرکت عمران و بهسازي شهري ايران خيلي کار کرد و البته خيلي هم خرابي به بار آورد.
به گزارش تسنيم، سيدمحمد بهشتي در مراسم توديع و معارفه معاونان سابق و جديد معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي با بيان اين که دوره قبلي وزارت آقاي آخوندي اين حسن را داشت که شاهد عدل در حوزه معماري و شهرسازي بوديم، اظهار کرد: با حضور دکتر حناچي شاهد دوره بسيار ارزشمندي بوديم که عدل در حوزه معماري و شهرسازي برقرار شد و در مسير عدل قرار گرفيتم.وي با بيان اين که در گذشته شرکت عمران و بهسازي شهري ايران خيلي کار کرد و خيلي هم خرابي به بار آورد، افزود: در حوزه معاونت شهرسازي در بحث عدل نبايد به حداقلها اکتفا کنيم.وي بيان کرد: از روزگاري که کشورمان در جهت قوانين و مقررات و ساز و کارهاي مديريتي در حوزه معماري و شهرسازي (قبل از وزارت اباداني و مسکن) تا قبل از سال 92 به کميات ميپردازد. اينقدر اين کميت تقليل يافت که شاهد سيطره همه جانبه کميت هستيم و ديگر شاهد کيفيت نيستيم.عضو شورايعالي ميراث فرهنگي و گردشگري بيان کرد: معاون سابق وزير دوره خوبي را طي کرد و اميدوارم معاون جديد وزير راه و شهرسازي بتوان عدل را در حوزه معماري و شهرسازي کشور برقرار کند.
سازمان ملي زمين و مسکن مصاديق حقوق شهروندي در سازمان ملي زمينومسکن به عنوان يکي از سياستهاي کلان وزارت راهوشهرسازي با امکان دسترسي به مجموعه قوانين، دستورالعملها و بخشنامهها، آگاهي از فرآيندهاي خدمات سازمان در نحوه واگذاري زمين و مسکن و همچنين برخورداري از خدمات مناسب به درخواستها و شکايات شهروندان، تشريح شد.
مرکز توسعه و سياستهاي راهبردي وزارت راه و شهرسازي، در راستاي سياست کلان وزارت راه و شهرسازي تحت عنوان سلامت اداري و مبارزه با فساد و تقويت نظام پاسخگويي مصاديق حقوق شهروندي را در سازمان ملي زمين و مسکن تشريح کرد. بر اساس اين گزارش مصاديق حقوق شهروندي در سازمان ملي زمين ومسکن شامل موارد زير است:
۱.امکان دسترسي آسان و سريع به مجموعه قوانين، آييننامهها، دستورالعملها و بخشنامههاي مرتبط با سازمان.
۲.آگاهي از فرايندهاي خدمات سازمان در موضوعات زير از طريق وب سايت سازمان:
-نحوه واگذاري زمين
-واگذاري مسکن
-واگذاري خانههاي سازماني
-دريافت حقوق مالکانه
-گردش کار تشکيل پرونده کميسيون ماده ۱۲
-دسترسي به آگهيهاي مزايدهها و مناقصهها
-پاسخگويي به استعلامات و مکاتبات
-تسهيلات اعطايي به ايثارگران و ...
۳. برخورداري از خدمات مناسب در بخش رسيدگي و پاسخگويي به درخواستها و شکايات.
اقدام اجرايي - تعيين گلوگاهها و واحدهاي آسيبپذير و اصلاح فرآيندهاي مرتبط با آنها بود. راهکارهاي مناسب جهت افزايش سلامت واحدهاي آسيبپذير نيز از طريق اعمال نظارت بيشتر و مستمر بر عملکرد کارکنان واحدهاي آسيبپذير، استفاده از ابزارها و فنآوريهاي نوين جهت کنترل دقيق تر بر عملکرد کارکنان، ارزيابي مستمر عملکرد واحدهاي آسيبپذير در جهت اعمال سياستهاي تشويقي و تنبيهي و برخورد قاطع با کارکنان متخلف و سهلانگار، طبق قوانين موضوعه انجام شد.
نقاط آسيب پذير سازمان ملي زمين و مسكن
نقاط آسيبپذير به واحدهايي اطلاق ميشود که عموماً اسناد و مدارک اموال و داراييهاي سازمان در آنجا متمرکز است. اين نقاط شامل واحدهاي مرتبط با امور املاک، واگذاري، حقوقي و قراردادها و پيمان و رسيدگي، واحدهاي مرتبط با نگهداري اسناد و مدارک و پروندهها، واحدهاي مرتبط با نگهداري اطلاعات و دادههاي الکترونيکي، واحدهاي مرتبط با صدور، مجوز، اسناد و اوراق بهاء دار و واحدهاي مرتبط با خريد اموال، ملزومات وچگونگي توزيع و نگهداري آنها.
ايجاد سامانه جامع ثبت معاملات املاک و مستغلات
سامانه جامع ثبت معاملات املاک و مستغلات، به منظور مديريت فرآيندها، فعاليتها و اطلاعات مربوطه به ثبت معاملات و قراردادهاي مربوط به معاملات املاك و مستغلات در مشاورين املاك مورد استفاده قرار ميگيرد. مهمترين قابليتهاي اين سامانه عبارتند از:
-مديريت ثبت اطلاعات دفاتر مشاور املاك داراي پروانه كسب و دفاتر اسناد رسمي.
-ثبت نام مشاورين املاك.
-مديريت ثبت اطلاعات معاملات و قراردادها (شامل: قراردادهاي مبايعه نامه؛ اجاره نامه؛ اجاره به شرط تمليك؛ انتقال سرقفلي؛ پيش فروش؛ وقف؛ هبه؛ صلح؛ واگذاري تعاون مسكن/ انبوه ساز؛ قراردادهاي ۱۰۰ % دولتي؛ حكم قضايي؛ قراردادهاي غيررسمي؛ قراردادهاي توافقي؛ معاوضه ملك.)
-صدور كد رهگيري براي معاملات املاك و مستغلات.
- مديريت اطلاعات سند رسميملك(سند رسميمربوط به هر قرارداد).
- قابليت ثبت و استعلام شناسنامه كليه مشاورين املاك.
- امكان ثبت و استعلام مشخصات املاك و مستغلات براساس كدپستي.
- امكان ثبت و استعلام مشخصات طرفين قرارداد براساس كدملي.
براي بهروز سازي حملونقل جادهاي بار در کشور؛
دكتر تاج الدين مديريت شركت سانا گستر سبز گفت: با کاهش واسطهگري در بخش حمل و نقل جادهاي کالا، الکترونيکي شدن کامل بارنامه، فراهمشدن امکان دسترسي سريع صاحبان کالا به ناوگان جادهاي، ميزان تردد يكسر خالي ناوگان باري كشور، کاهش خواهد يافت.
به گزارش خبرنگار روزنامه تجارت، حامد تاجالدين با بيان اينکه در حال حاضر سهم حمل و نقل جادهاي در جابهجايي کالا 90 درصد است، اظهار داشت: صنعت حملونقل زيرساخت اقتصاد کشور است و اگر ناکارآمد بوده و نرخ غيربهينه داشته باشد دست آخر زيان اصلي را مصرفکننده نهايي خواهد ديد.مديريت شركت" اوبار"گفت: در بخش حملونقل فعاليتها کماکان به صورت سنتي دنبال ميشود و ارتباط صاحبان کالا و کاميونداران سنتي است.تاجالدين گفت: در پايانههاي بندري و بنادر امام خميني (ره) و شهيد رجايي که يکي از محلهاي اصلي دپو بار هستند، راننده براي اخذ حواله بار، بارنامه، دريافت بار و غيره مشکلات فراواني دارد، همين امر نشان ميدهد در اين روش سنتي، ناوگان حملونقل کالاي جادهاي ما بهرهوري ندارد.وي بيان داشت: متأسفانه در سيستم قيمتگذاري نرخ حمل بار بين شهري هم فرايند سيستماتيک وجود ندارد و روش فعلي، چانهزني است، نرخگذاريها منطقي نيست.
تاجالدين با بيان اينکه در کشور ما سالانه 1.5 ميليارد دلار هزينه تردد يک سر خالي ناوگان حملونقل بار جادهاي است، افزود: در دنيا، آمار ترددهاي يک سر خالي حدود 10 درصد کل ترددها در ناوگان جادهاي بين شهري است اما در ايران 45 درصد ترددها يک سر خالي است.تاجالدين با اشاره به راهاندازي سامانه هوشمند ترابري «اوبار» براي بهروز سازي حملونقل جادهاي بار در کشور، بيان کرد: جمعي از فارغالتحصيلان دانشگاه شريف در قالب شرکتي دانشبنيان گردهم آمدهاند تا نسبت به بهروزسازي سيستم حملونقل بار بين شهري اقدام کنند.وي گفت: اين سامانه در حال حاضر کشوري است اما به زودي به صورت بينالمللي فعال خواهد بود .تاجالدين کاهش تردد يک سر خالي را از ديگر مزاياي اجراي اين سيستم عنوان کرد . وي پاسخدهي سريع، قيمتگذاري هوشمند، قابليت رصد لحظهاي بار در مسير، ثبت سفارش هوشمند و کاهش سفرهاي بدون بار (يکسر خالي) را از مزاياي اجراي اين سيستم عنوان کرد.تاجالدين به راهاندازي سيستم خودکار قيمتدهي کرايه در اين سامانه اشاره کرد و گفت: نرخگذاريها در اين سيستم کاملاً شفاف است ..تاجالدين با بيان اينکه در حال حاضر حدود 10 هزار نفر راننده در ناوگان خود داريم، گفت: تلاش ميکنيم هزينههاي حملونقل را تا 30 درصد کاهش دهيم و اين 30 درصد کاهش هزينه حملونقل کالاي بين شهري به 3 درصد رشد GDP منجر خواهد شد.وي با بيان اينکه براي پيشرفت نيازمند ياري دولت هستيم، گفت: از مجموعههاي نظارتي وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري درخواست ياري داريم.