دكترحبيب احمدي درگفت وگوبا«تجارت»:
تجارت- سوگند السادات چاوشي:براساس آخرين آمارهاي پولي وبانکي كشور،بدهي دولت به نظام بانکي به بيش از100 هزارميليارد تومان رسيده است که در سال‌هاي گذشته علاوه بربدهي كلان دولت به نظام بانكي، بخش قابل توجهي از مردم، فعالان اقتصادي و کشاورزان هم به دليل ركود اقتصادي نتوانسته‌اند وام‌هاي بانکي خود را تسويه‌ کنند و اين امر باعث شده است که هر ساله جرايمي‌به وام‌هاي تسويه نشده، تعلق ‌گيرد كه اين جرايم ديركرد به صورت مرکب افزايش پيدا كرده و حجم کلي مطالبات معوق غيرجاري نظام بانکي را افزايش داده است که درحال حاضر به بيش از 90 هزارميليارد تومان رسيده است، لذا بانک‌هاي ايراني با کمبود نقدينگي دست و پنجه نرم مي‌کنند.
باتوجه به اينکه بانک‌ها توانايي وصول مطالبات معوق غيرجاري را درجهت افزايش حجم نقدينگي ندارند، بنابراين يکي از منابع درآمدي بانک‌ها مي‌تواند کارمزدحوالجات ارزي و گشايش ال‌سي‌ها باشد که متاسفانه طي ده سال گذشته بانک‌ها به دليل تحريم‌ها و بسته شدن سوئيفت از اين منبع درآمدي محروم بودند به همين جهت اتصال شبکه بانکي کشور به سوئيفت يکي از دستاوردهاي بزرگ و مهم اجرايي شدن برجام محسوب مي‌شود.
تاريخچه سوئيفت درنظام بانکي ايران
سوئيفت درواقع مرکز مبادلات پولي وبانکي جهان است و تا قبل از اينکه نهاد سوئيفت تاسيس شود تمام مبادلات بين بانکي از طريق Telex انجام مي‌شد. کانون سوئيفت درابتدا توسط ۶کشور در سال ۱۹۷۳ ميلادي در کشور بلژيک تاسيس شد، اما پس از مدتي کشورهاي ديگر هم به کانون سوئيفت ملحق شدند، در واقع سوئيفت بستري است که بين بانک‌ها فعاليت مي‌کند و به معاملات ارزي بين بانک‌ها سرعت و امنيت مي‌بخشد و ال سي به نوعي گشايش اعتبار است که در بستر سوئيفت اتفاق مي‌افتد. پس از انقلاب شکوهمند اسلامي‌با توجه به مسايل جنگ و نابه ساماني‌هايي که در کشور پيش آمده بود ايران نتوانست به سوئيفت متصل شود اما از سال ۱۳۷۱ تا ده سال گذشته که هنوز تحريم‌ها بر ايران تحميل نشده بود توانست از مزاياي سرعت و امنيت سوئيفت برخوردار شود. متاسفانه طي ده سال گذشته با توجه به قطعنامه‌هاي صادره از سوي شوراي امنيت و کشورهاي اتحاديه اروپا دريچه سوئيفت بر ايران بسته شد، بدين صورت که ايران ديگر توانايي گشايش ال سي و مبادلات تجاري بر پايه استانداردهاي جهاني را نداشت، درآن زمان تمام نيازهاي کشور به بخش پولي از طريق راه‌هاي غيررسمي، پرهزينه و پرخطر صورت مي‌گرفت که يکي از متداول‌ترين راه‌هاي آن استفاده از شبکه صرافي بود که هزينه استفاده از شبکه صرافي به هيچ عنوان قابل مقايسه با شبکه بانکي نبود و طي ده سال گذشته افراد زيادي با مشکلات مالي جدي مواجه شدند و سرمايه و ثروت آن‌ها به دليل برخوردار نبودن از امنيت شبکه سوئيفت از دست رفت، اما به گفته مسئولان از زمان اجرايي شدن برجام تا امروز بيش از هزار فقره ال‌سي گشايش شده است و گشايش هر يک فقره ال سي در سرعت بخشيدن گردش مالي و پولي کشور تاثير بسزايي دارد به طوري که با هر يک از اين ال‌سي‌ها حجم زيادي از جامعه اقتصادي و نيروي کار کشور به گردش در مي‌آيند، لذا سوالي که مطرح مي‌شود اين است که چرا علي رغم اتصال بانک‌هاي ايراني به شبکه سوئيفت تاکنون گشايش ال‌سي‌ها عملياتي نشده است؟
عدم کفايت سرمايه بانک‌هاي ايراني
اصطلاحي در روابط بانکي وجود دارد مبني بر اينکه بانک‌ها بايد مورد اعتماد بانک‌هاي‌ مقابل قرار بگيرند به همين جهت چنانچه ال‌سي توسط بانک‌هاي ايراني گشايش شود بايد در بانک‌هاي کشور مقصد هم اعلام و کالا حمل شود، به عبارتي بانک مقصد بايد هزينه مبادله را به طرف تجاري در کشور خود دهد و سپس از بانک‌هاي ايراني دريافت کند، اما متاسفانه به دليل اينکه بانک‌هاي خارجي به بانک‌هاي ايراني اعتماد ندارند تاکنون گشايش ال‌سي‌ها عملياتي نشده است. به عبارت ساده‌تر سوئيفت تنها يک کد است که براي انتقال و جابه جايي پول استفاده مي‌شود که در حال حاضر علي رغم اتصال بانک‌هاي ايراني به شبکه سوئيفت، بانک‌هاي پذيرنده در اروپا،حواله ارزي و اسناد اعتباري بانک‌هاي ايراني را قبول نمي‌کنند، بنابراين عدم اجراي روابط تجاري بين‌المللي به دليل پابرجا بودن تحريم‌ها درکشور نيست، بلکه به دليل عدم اطمينان بانک‌هاي خصوصي آمريکايي و اروپايي به بانک‌هاي ايراني است، زيرا طبق ضوابط بين‌المللي داشتن سرمايه درحال گردش حداقلي براي بانک‌ها الزامي‌است، به‌طوري که سرمايه درحال گردش هر بانکي حداقل بايد معادل 10 درصد از مجموع دارايي‌هاي آن بانک باشد يعني معادل 10 درصد از تسهيلاتي باشد که بانک‌ها تخصيص مي‌دهند. با اين استاندارد درحال حاضر هيچ‌کدام از بانک‌هاي کشور سرمايه درحال گردش لازم و کافي ندارند به‌طوري که طي بررسي‌هاي انجام شده هم‌اکنون بسياري از بانک‌هاي کشور تنها پنج درصد از مجموع دارايي‌هاي خود سرمايه درحال گردش دارند و برخي از بانک‌هاي کشور نيز حتي يک درصد هم سرمايه درحال گردش ندارند به‌همين جهت بانك‌هاي خارجي اعتماد كافي و لازم به بانك‌هاي ايراني براي همكاري و تعامل ندارند.
فلج كردن شريان سيستم اقتصادي كشور
در تشريح وضعيت کنوني روابط بانك‌هاي ايراني با بانک‌هاي اروپايي، دكتر حبيب احمدي مدير امور شعب و بازاريابي بانك توسعه صادرات ايران در گفت و گو با «تجارت» مي‌گويد: يكي از اهداف اصلي كه عليه كشور به بهانه مسائل هسته‌اي با وضع تحريم‌ها دنبال مي‌شد، ايجاد محدوديت در نقل و انتقالات بين‌المللي، تجارت خارجي و فلج كردن شريان سيستم اقتصادي كشور بود. به همين بهانه دسترسي بيشتر بانك‌هاي ايراني به شبكه جهاني سوئيفت با دستاويز قرارگرفتن تحريم‌ها قطع شد.
برقراري روابط رمزدار بانكي پس از برجام
اين کارشناس ارشد بانکي با اشاره به تبعات منفي قطع ارتباط شبکه بانکي ايران با شبکه جهاني سوئيفت، تصريح مي‌کند: عدم امكان ارسال و دريافت پيام‌هاي مالي، عدم دريافت به موقع صورت حساب‌ها، اجبار به استفاده از روش‌هاي غيرمعمول مانند استفاده از خطوط تلفن و فكس در كشورهاي ثالث ازجمله تركيه، امارات، چين و ... براي تبادل پيام و نقل و انتقالات و به تبع آن افزايش ريسك و بالارفتن هزينه‌هاي عمليات ارزي و بانكي كشور از تبعات منفي اين قطع ارتباط بود که خوشبختانه با اجرايي شدن برجام و گشايش‌هاي انجام شده پس از آن، تحريم جهاني سوئيفت رفع شد و ضمن اتصال مجدد عموم بانك‌هاي كشور به اين شبكه با برقراري روابط رمزدار بانكي (ار ام اي)، امکان دريافت و ارسال پيام‌هاي مالي با سرعت و امنيت بالا، استاندارد،‌ قابليت اطمينان، كاهش هزينه‌ها، قابليت دستيابي و تسويه سريع و همزمان حساب‌ها محقق شده است. احمدي ادامه مي‌دهد: هرچند ارتباطات سوئيفتي مجدد برقرار شده است، اما آن گونه كه انتظار مي‌رفت تمام موانع نقل و انتقالات ارزي بين‌المللي برداشته نشده است و به دليل مشكلاتي كه برخي از آن‌ها نيز قابل پيش‌بيني بود، هنوز به روال طبيعي قبل از وضع تحريم‌ها بازنگشته‌ايم. لذا سوالي که مطرح مي‌شود اين است که دليل اين امر چيست و ريشه‌هاي اين مشكل را در كجا بايد جستجو كرد؟ بررسي‌ها نشان مي‌دهد يكي از موانع مهم در نقل و انتقالات بين‌المللي پس از برجام مانع تراشي‌هاي بانك مركزي ايالات متحده يا فدرال رزرو و ادامه تحريم‌هاي دلاري آمريكاست با اين ادعا كه اين تحريم‌ها مربوط به برجام نيست.
تحريم‌ دلاري آمريکا
مدير امور شعب و بازاريابي بانك توسعه صادرات ايران در پاسخ به اين سوال که منظور از تحريم دلاري چيست و چگونه برقراري ارتباط نظام بانكي و مالي ايران با نظام بانكي بين‌المللي را با مشكل مواجه مي‌سازد، مطرح مي‌کند: به ‌طور كلي براي تعيين نرخ تبديل ارزها به يكديگر، يك ارز ثابت بين‌المللي به عنوان مبنا ‌مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه درحال حاضر دلار آمريكا به عنوان ارز پايه يا hard currency استفاده مي‌شود. اهميت اين موضوع زماني بيشتر مي‌شود كه تبديل ارز مبدا به مقصد براي چند لحظه نياز به استفاده از ارزش دلار به عنوان مبنا در سامانه سوئيفت دارد و لحظاتي تحت نظارت بانک مرکزي آمريکا قرار مي‌گيرد و اين موضوع باعث مي‌شود تا ايالات متحده با ابزار تحريم دلاري در نقل و انتقالاتي كه از ايران يا به مقصد بانك‌هاي ايراني قرار است انجام شود اختلال ايجاد كند و عملا تبديل بسياري از ارزها به يكديگر را با مشكل مواجه و نقل و انتقال آن‌ها را غير ممكن سازد. مگر در مواردي كه يك ارز رايج مانند يورو بدون تبديل از يك بانك به بانك ديگر منتقل شود و ذكر اين نكته ضروري است كه مبادلات بر مبناي يورو مستلزم استفاده از يورو هم در كشور مبدا و هم دركشور مقصد است. هرچند كشورهاي حوزه يورو عموماٌ از ارز يورو به عنوان مبنا استفاده مي‌كنند، اما هنوز بسياري از كشورها مانند هند و امارات مبناي محاسباتشان دلار است و به همين خاطر تحريم دلار باعث ايجاد اختلال در نقل و انتقالات بين‌المللي از طريق اين كشورها مي‌شود.
لزوم برقراري روابط كارگزاري گسترده با بانك‌هاي دنيا
احمدي تصريح مي‌کند: اتصال به شبکه سوئيفت هر چند به عنوان شرط لازم، بستر مناسب براي تبادل امن، استاندارد و مقرون به صرفه ارز در سطح بين‌المللي را فراهم مي‌كند، اما شرط كافي براي بهره‌مند شدن از اين ابزار، برقراري روابط كارگزاري گسترده با بانك‌هاي دنيا به ويژه بانك‌هاي بزرگ و معتبر است. باتوجه به اهميت نظام مالي آمريكا و نقش بانك‌هاي آمريكايي در تسويه دلار و از سوي ديگر اعمال محدوديت و جريمه براي بانك‌هايي كه با ايران همكاري داشته‌اند، علي‌رغم افزايش تعداد بانك‌هاي كارگزار از 50 بانك به حدود 238 كارگزار كماكان از نقطه مطلوب يا حتي وضعيت قبل از وضع تحريم‌ها كه با نزديك به 633 بانك روابط كارگزاري داشتيم فاصله وجود دارد و باعث شده است بانك‌هاي بزرگ و اروپايي كه قبل از اعمال تحريم‌ها داراي روابط گسترده‌اي با ايران بودند به دليل ترس از تنبيهات ايالات متحده در برقراري ارتباط با بانك‌هاي ايراني احتياط پيشه كنند.اين کارشناس ارشد بانکي تاکيد مي‌کند: دلايل ديگري از جمله فرآيندهاي پيچيده و طولاني مدت اجراي استانداردها و ضوابط بين‌الملي فعاليت بانكي در سال‌هاي اخير، ارائه خدمات تنها به نفع مشتريان خود و در داخل كشور خود جهت رعايت مقررات مبارزه با پولشويي، ترس از تحريم مجدد، تمديد تعليق اقدامات متقابل عليه ايران توسطFATF  جهت ايجاد شفافيت در عمليات مالي بانك‌هاي ايراني و اطمينان از نداشتن عمليات پول‌شويي و تامين مالي تروريسم نيز باعث شده است که روند برقراري روابط كارگزاري با ايران كند باشد.
رشد اقتصادي منوط به رفع مشكلات نقل وانتقالات ارزي
مديرامورشعب و بازاريابي بانك توسعه صادرات ايران مي‌گويد: بدون شك همكاري ايران با نهادهاي بين‌المللي درمقابله با پولشويي و مبارزه با تامين مالي تروريسم جهت خروج ازفهرست كشورهايي كه نيازبه شناسايي با دقت مضاعف دارند،رعايت استانداردهاي جهاني، همكاري با كشورهاي اروپايي وهمچنين انعقاد قراردادهاي تجاري با شركت‌هاي بزرگ جهاني مي‌تواند به عنوان راه‌كارهايي باشد كه جلوي كارشكني‌هاي دولت آمريكا را گرفته و مسير را براي برقراي روابط كارگزاري موثر با بانك‌هاي بزرگ هموار سازد. اميد مي‌رود كه با تداوم تدابيردولت دوازدهم و ايجاد فضاي اعتماد وبستر مناسب درعرصه بين‌الملل،شاهد شتاب بيشتري درتوسعه رابطه با بانك‌هاي معتبر دنيا، رفع مشكلات ناشي از نقل و انتقالات ارزي و به تبع آن رشد و شكوفايي اقتصاد ملي باشيم.

شکل گيري نخستين رويداد استارتاپي
 بيمه کشور با حمايت بيمه آرمان

مدير عامل بيمه آرمان گفت :براي نخستين بار در صنعت بيمه گام بزرگي با هدف
 نو آوري فناوري جديد براي نياز‌هاي صنعت بيمه برداشته که مي‌تواند صنعت بيمه را متحول کند. به گزارش روزنامه تجارت عليرضا بيانيان در نشست خبري با بيان مطلب فوق افزود:اولين دوره ماراتن برنامه نويسي بيمه شهيد بهشتي به عنوان (BimeHTECh) با حمايت بيمه آرمان و توسط شتابدهنده فارابي در راستاي حمايت از جوانان با ايده‌هاي نوين براي سرويس دهي با كيفيت بالاتر به مشتريان و تبديل آن به كسب و كار به مدت ٣روز از تاريخ ٢٦تا ٢٨مهرماه در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار مي‌شود. وي ادامه داد: طبيعتا هر نوع نوآوري با مقاومت‌هايي در هر کسب و کاري مواجه مي‌شود و هر ايده اي که بخواهد افکار کلاسيک را کنار گذاشته و خدماتي نوين ارائه دهد ممکن است با مشکلاتي مواجه شود. اما هدف ما اين است که با حمايت از استارت‌آپ‌ها به آنها کمک کنيم تا ضمن گذر از اين مرحله در ارائه خدماتي نوين در صنعت بيمه سرعت مناسب را داشته باشند.
بيانيان افزود: بيمه آرمان به عنوان بيمه اي که رويکردي نو را آغاز کرده در صدد است تا تحولي را در صنعت بيمه آغاز کند و در جهان نيز حرکت به اين سمت و حضور استارت‌آپ‌ها در ارائه خدمات بيمه اي از سالها پيش آغاز شده است.
وي با بيان اينکه ارائه بسياري از خدمات بيمه اي از جمله بيمه شخص ثالث همچنان به صورت کاغذي است گفت: فروش بيمه نامه شخص ثالث يکي از پرفروش‌ترين بيمه نامه‌هاي کشور است و يکي از اهداف ما اين است که در حرکت نوين بيمه اي ارائه بيمه نامه کاغذي براي شخص ثالث حذف شود.
بيانيان خاطرنشان کرد: اگر از تمام جهات برنامه نويسي شود ورود استارت‌آپ‌ها به عرصه بيمه با اقبال همه مواجه مي‌شود و بايد گفت نمي‌توان جلوي تحول و جريان تکنولوژي را که در بسياري از عرصه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي وارد شده‌اند را گرفت.
مديرعامل بيمه آرمان به استارت‌آپ‌ها توصيه کرد جسارت لازم براي ورود به عرصه را داشته باشند و افزود: بازار انحصاري صنعت بيمه سالها در اختيار شرکت‌هاي بيمه اي بوده و استارت‌آپ‌ها بايد تلاش کنند سهمي‌از اين بازار کسب کنند. وي ادامه داد: کساني که افکار سنتي دارند مجبورند به مسير تحول ديجيتالي بپيوندند.
در ادامه مينا صديق نوحي قائم مقام بيمه آرمان با اشاره به اين كه بحث فناوري‌هاي نوين در دنيا و بازارهاي جهاني فعال شده است اضافه كرد: شركت نيز بر ان شده است تا اين فناوري و نو آوري را براي ارائه خدمات بهتر به مشتريان و بيمه گذاران از بابت پوششهاي متنوع و پرداخت خسارت‌ها در كشور توسعه دهد.
هادي رييس الذاكرين معاون فروش و بازاريابي و عضو هيات مديره بيمه آرمان نيز گفت:با توجه به اين كه وارد يك دوره جديد اقتصادي شدهايم كه بر اساس ٣اصل اقتصاد مبتني بر منابع طبيعي و اقتصاد مبتني بر بهره وري و نوآوري استوار است بايد به بحث استارت آپ‌ها و ايده‌هاي جديد ورود كنيم.
رييس الذاكرين با اشاره به اين كه ورود به حوزه استارت اپ‌ها ميتواند سهم سرانه و فرايند خدمات به بيمه گذاران را افزايش دهد.
وي افزود:بنا بر اين براي مدرنيته شدن بحث فروش ،بازاريابي،خسارت و صدورتعامل استارت اپ‌ها و شر كت‌هاي بيمه براي اين رويكرد بسيار تاثير گذار  است.
در ادامه اين نشست پويا کندري مدير ماراتن برنامه نويسي بيمه و مديراجرايي شتاب‌دهنده فارابي خاطرنشان کرد: انتظار ما اين است که از خروجي اين رويداد استارت‌آپ‌هاي مناسبي بيرون آيند و گذشته از بحث فرهنگ سازي به دنبال آن هستيم که تيم‌هاي مناسبي انتخاب شوند تا بتوانند باانگيزه و اشتياق وارد فعاليت شوند.
کندري خاطرنشان کرد: انتظار مي‌رود 40 تيم به صورت 3 تا 5 نفره در اين ماراتن ثبت نام کنند؛ تيم‌ها توسط دبيرخانه رويداد گزينش شده و از بين آنها تيم برتر براي شرکت در مسابقه انتخاب مي‌شوند و اعضاي تيم‌هاي شرکت کننده مي‌توانند شامل برنامه نويسان ، کاربر و طراحان کاربري و ظاهري باشند. مدير اجرائي ماراتن برنامه نويسي بيمه تصريح کرد: به تيم‌هاي اول تا سوم به ترتيب 10،5 و 3 ميليون تومان جايزه نقدي تعلق خواهد گرفت و همچنين تيم‌هاي برتر در اين رويداد به دعوت شتاب‌دهنده فارابي و با حمايت بيمه آرمان فعاليت خود را دوره شتاب‌دهي ادامه خواهند داد و از سرمايه گذاري و حمايت بيمه آرمان بهره مند خواهند شد.
بر اساس اين گزارش علاقمندان براي کسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند به وب سايت بيمه www.bimehtech.com مراجعه کنند.

آمادگي بيمه البرز براي ورود به بازار اوراق بهادار بيمه
مديرعامل بيمه البرز خبر داد: شركت بيمه البرز آمادگي دارد به عنوان اولين شركت بيمه وارد بازار اوراق بهادار بيمه شود.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه البرز، سيد رسول تاجدار در حاشيه آيين رونمايي از بيمه نامه "چترا"‌ي بيمه البرز،‌گفت: بازار بيمه اتكايي جهان در حال ورود به مرحله خاصي از عمر خويش است ، بطوريكه شاهد افت و كاهش قيمت‌ها و افزايش ظرفيت قبولي شركتها و از طرفي ورود ابزارهاي مالي جديد مانند اوراق ريسك، يا همان روش سرمايه جايگزين و در نهايت كاهش تدريجي سهم بازار شركتهاي سنتي اتكايي در جهان هستيم ، بطوريكه در ۵ سال گذشته ميزان رشد اوراق ريسك تقريباً معادل ۲ برابر ميزان رشد حق بيمه بازارهاي سنتي مي‌باشد ، هر چند قدر مطلق اعداد در بازار اوراق ريسك كوچك مي‌باشد ولي به سرعت در حال رقابت با بازارهاي سنتي است.
وي افزود :با عنايت به اينكه بيمه مركزي جمهوري اسلامي‌و رئيس كل محترم هميشه از ابزارهاي مالي و طرح‌هاي نوين بيمه اي حمايت كرده‌اند و از طرفي هم پژوهشكده بيمه ، گام‌هاي مهم و موثري در اين راستا برداشته ، بيمه البرز در نظر دارد با حمايت نرم افزاري و آيين نامه بيمه مركزي و شوراي محترم عالي بيمه به عنوان اولين شركت وارد بازار اوراق ريسك و عرضه اوراق بهادار اتكايي شود.

جلسه هم انديشي بيمه "ما" با کارگزاران صنعت بيمه
نشست هم انديشي مديران بيمه "ما" با کارگزاران صنعت بيمه برگزار شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه "ما" نشست هم انديشي مديران شرکت بيمه " ما" با کارگزاران صنعت بيمه با حضورمهندس صفدري مديرعامل بيمه "ما" ، حجت بهاري فر عضو هيات مديره، برخي معاونين و مشاورين و تعدادي از مديران بيمه "ما" برگزار شد.
بر اساس اين گزارش، در اين جلسه ضمن بررسي و گفتگو درباره راهکارهاي تعامل بيشتر با کارگزاران و مزيت‌هاي رقابتي و نقاط قوت و توانايي‌هاي بيمه "ما" ارائه شد.
در ابتداي مراسم عباس اسلامي‌مدير بيمه‌هاي عمر و سرمايه گذاري بيمه "ما" گفت: به عنوان يکي از شرکت‌هاي پيشتاز در رشته بيمه‌هاي زندگي همواره تلاش کرده تا ضمن صيانت از حقوق بيمه گذاران خود بالاترين بازدهي را براي سرمايه گذاران دراين رشته بيمه اي به ارمغان آورد.
وي در ادامه افزود:در حال حاضر در شرکت بيمه "ما" ، بيمه‌هاي زندگي حدودا 38 درصد از پرتفو را به خود اختصاص داده است.31 درصد اين سهم در بين انواع بيمه‌هاي زندگي که در اين شرکت ارائه مي‌شود به بيمه‌هاي عمرو سرمايه گذاري تعلق دارد. درضمن شرکت بيمه "ما" براساس آمار بيمه مرکزي طي 4 سال اخير همواره جزو چهار شرکتي است که سهم بيمه‌هاي زندگي در آنها بيش از 30 درصد محقق شده است.
در ادامه مهندس صفدري با اشاره به اينکه شرکت بيمه " ما " در سال 1396 به عنوان نخستين شرکت بيمه مجمع سالانه خود را برگزار کرد افزود: بيمه "ما" بالاترين سود را به ازاي هر سهم پرداخت کرده است که اين امر در سايه تلاش همه جانبه همکاران ستاد و شبکه فروش و شعب سراسر کشور و توجه ويژه تمامي‌پرسنل محقق شده است. به گفته مهندس صفدري ، بيمه "ما" در بورس کشور شفاف‌ترين شرکت معرفي شده است، به گونه اي که‌امروز در جايگاه 56 شرکت بورس کشور قرار گرفته‌ايم در حاليکه که در گذشته در رتبه 115 قرار داشتيم .

سهم بيمه‌هاي اتکايي اجباري بيمه مرکزي بتدريج کاهش مي‌يابد
مطابق با قانون سهم بيمه‌هاي اتکايي اجباري بيمه مرکزي در طول سالهاي اجرايي شدن برنامه ششم بتدريج کاهش خواهد يافت.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از اداره کل روابط عمومي‌و امور بين الملل بيمه مرکزي حسن متشرعي معاون بيمه‌هاي اتکايي بيمه مرکزي با بيان اين مطلب گفت: در اجراي بند ب ماده 21 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه مبني بر " کاهش تدريجي سهم بيمه اتکايي اجباري "، سهم اتکايي اجباري بيمه مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران بطور تدريجي و تا پايان برنامه ششم توسعه در بيمه‌هاي غير زندگي از 15 درصد به 10 درصد و در بيمه‌هاي زندگي از 25 درصد به 20 درصد کاهش يابد. گفتني است بر اساس بند ب ماده 21 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، به‌ منظور مردمي‌شدن اقتصاد و کاهش نقش تصدي‌گري دولت در صنعت بيمه و بر اساس اصلاح نظام نظارت تعرفه‌اي، بيمه مرکزي مکلف است نسبت به کاهش تدريجي نقش تصدي‌گري خود و کاهش بيمه اتکايي اجباري در صنعت بيمه بازرگاني اقدام نمايد.

حضور فعال بيمه ايران در نمايشگاه بين المللي حمل و نقل هوايي
حضور فعال بيمه ايران در نمايشگاه بين المللي حمل و نقل هوايي و تجهيزات فرودگاهي مورد اقبال عمومي‌مسئولان و کارشناسان صنعت هوايي کشور قرار گرفت . به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه ايران ، غرفه بيمه ايران با محوريت مديريت بيمه‌هاي کشتي، هواپيما و حمل کالاي بيمه ايران در سالن 9 -8 محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران ميزبان علاقه مندان به صنعت حمل و نقل هوايي و تجهيزات فرودگاهي است. رييس سازمان هواپيمايي کشوري ، رييس کميسيون امنيت ملي و جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، مديرعامل هواپيمايي ساها، رييس انجمن شرکتهاي هواپيمايي ايران و تعداد بسياري از فعالان وکارشناسان صنعت هوايي کشور از غرفه بيمه ايران در نمايشگاه بين المللي حمل نقل هوايي و تجهيزات فرودگاهي بازديد کردند. بنا به اين گزارش ، نمايشگاه بين المللي حمل و نقل هوايي و تجهيزات فرودگاهي که روز جمعه 24 شهريور توسط آقاي شريعتمداري وزير صنعت ، معدن و تجارت افتتاح شد و قرار بود تا 26 ماه جاري ادامه داشته باشد به دليل اقبال عمومي‌تا دوشنبه 27 شهريور تمديد شد و به کار خود ادامه خواهد داد.

بيمه سينا در چهاردهمين سال تأسيس
هويت برند خود را بازطراحي کرد

راب جانوف طراح لوگوي اپل اولين پروژه‌ي خود را با مشارکت همکار ‌ايراني خود به پايان رساند. طي اين پروژه بيمه سينا در چهاردهمين سال تأسيس، هويت برند خود را بازطراحي کرده است.
راب جانوف طراح لوگوي اپل اولين پروژه‌ي خود را با مشارکت همکار ‌ايراني خود به پايان رساند. طي اين پروژه بيمه سينا در چهاردهمين سال تأسيس، هويت برند خود را بازطراحي کرده است. امين شيرکاني مديرعامل بيمه سينا با اعلام اين خبر در پاسخ به چرايي اين تصميم مطرح کرد: «مجموعه‌ي ما در ادامه بروز رساني ساختار سازمان و فرآيندهاي ارائه خدمات خود و به منظور بهبود بسترهاي ارتباطي با مشتريان و مخاطبان، هويت بصري بيمه خود را به روز کرده است. ما در طراحي هويت جديد بيمه سينا به دنبال آن بوديم تا تصويري متناسب با جايگاه و رويکردهاي جديدمان را ارائه دهيم و ظاهر مجموعه را مطابق سليقه‌ي امروز مخاطب تعريف کنيم. در اين پروژه راب جانوف طراح لوگو اپل (Apple) به عنوان مدير طراحي در کنار ما بوده است و تلاش شده تا هويتي ايراني و در عين حال مطابق با استانداردهاي روز جهان براي اين شرکت طراحي شود.» با پايان يافتن آخرين مراحل حقوقي ثبت لوگوي جديد، روز سه‌شنبه ۲۸ شهريورماه از هويت بصري جديد بيمه سينا با حضور مديران صنعت بيمه‌اي کشور و خبرنگاران و متخصص امر رونمايي مي‌شود.

حضور فعال بيمه پارسيان
 در نمايشگاه بين المللي حمل و نقل هوايي

به گزارش روابط عمومي‌بيمه پارسيان؛ اين شرکت در نمايشگاه بين المللي حمل و نقل هوايي و تجهيزات فرودگاهي طي روزهاي 24 الي 27 شهريور ماه حضور فعال دارد. اين نمايشگاه که در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران و با تاييديه اتحاديه جهاني نمايشگاه‌هاي بين‌الملي(UFI) برگزار مي‌شود، شرکت‌هاي مختلف هواپيمايي، سازمان هواپيمايي کشوري، انجمن حمل و نقل هوايي، سازمان هوا و فضا، شرکت مادر تخصصي فرودگاه‌ها و شرکت‌هاي دانش بنيان؛ جديدترين توليدات و نوآوري‌هاي خود را به نمايش مي‌گذارند و بيمه پارسيان هم به عنوان بزرگترين شركت بيمه تماما خصوصي كشور در اين نمايشگاه (سالن 8) آماده پاسخگويي و ارائه آخرين دستاوردهاي اين شركت به بازديد كنندگان است. در اولين نمايشگاه بين المللي صنعت حمل و نقل هوايي و تجهيزات فرودگاهي نمايشگاه علاوه بر شرکت‌هاي داخلي، نمايندگان کشورهاي آلمان، چين، انگلستان، فرانسه، اسپانيا،يونان، ايتاليا و برخي از کشورهاي منطقه خاورميانه نيز حضور و مشارکت دارند.

برگزاري همايش تجليل از برگزيدگان شرکت بيمه ‌کوثر
همايش تجليل از برگزيدگان شرکت بيمه ‌کوثر به ‌منظور ارتقاي انگيزه کارکنان و توجه ‌به اصل برنامه‌ محوري و تحقق اهداف و برنامه‌هاي شرکت توسط معاونت‌ها و مديريت‌هاي ستادي و سرپرستي‌‌هاي سراسر کشور برگزار شد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط‌عمومي‌و اعلام مدير برنامه‌ريزي توسعه و پايش عملکرد بيمه‌کوثر؛ در اين مراسم که باحضور مديرعامل، معاونان، مديران و کارکنان شرکت برگزار شد، استان‌هاي بوشهر، يزد، البرز، لرستان و ايلام به‌عنوان سرپرستي‌هاي برتر و استان‌هاي تهران، گلستان، همدان، هرمزگان، خراسان‌رضوي و کرمان به‌عنوان سرپرستي‌هاي در حال پيشرفت معرفي شدند.  ابوالفضل آقادادي خاطرنشان‌کرد: سرپرستي‌هاي برتر و در حال رشد براساس شاخص‌هاي طرح‌تحرک ازجمله وضعيت ميزان فروش، ترکيب پرتفو، ضريب خسارت، ميزان بدهي‌هاي معوق و مقايسه شاخص‌ها با استاندارهاي صنعت بيمه و استان انتخاب شدند.

انتشار ماهنامه جديد بيمه دانا
تازه‌ترين شماره ماهنامه بيمه دانا منتشر شد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه دانا، در شماره 125 و 126 اين ماهنامه که به پرونده " بيمه و مجلس شوراي اسلامي" اختصاص دارد، مطالب متنوعي در خصوص تکليف مجلس به بيمه مرکزي در اجراي برنامه ششم توسعه، مجلس و افزايش سهم بيمه‌هاي زندگي، بهبود عمليات بيمه گري و رشد 50 درصدي پرتفوي،اختصاص بودجه براي کاهش تصادفات و تعامل مجلسي‌ها با بيمه‌ها براي رفع مشکلات احتمالي به چاپ رسيده است. در اين شماره ماهنامه بيمه دانا که با رويکرد خبري و اطلاع رساني منتشر مي‌شود، همچنين مطالب ديگري در باره پرداخت خسارت به بيمه گذاران، تلاش براي بازنشستگي پيش از موعد رانندگان، و اقدامات مشترک بيمه دانا و سازمان حفاظت از محيط زيست براي حفاظت از يوز پلنگ ايراني به چشم مي‌خورد.