هشدار نسبت به مخاطرات ثبات قيمت نفت
به گفته نيل آتکينسون کمبود سرمايه گذاري جديد در توليد نفت ممکن است با محدود کردن عرضه، ثبات قيمت‌ها را به مخاطره بياندازد. نيل آتکينسون، مدير بخش بازارهاي نفت آژانس بين‌المللي انرژي گفت: ظرفيت توليد شناور جهاني بدون سرمايه گذاري بيشتر در اکتشاف و توليد، کاهش خواهد يافت.به گفته وي، همچنان نشانه‌هاي کافي از آغاز بازگشت سرمايه گذاري وجود ندارد و اين مسئله ريسک محدود شدن عرضه بازار در پنج سال آينده و ريسکي براي ثبات قيمت‌هاي نفت را ايجاد مي‌کند. دستکم اين احتمال وجود دارد که به ۱۰ سال قبل بازگرديم که نفت در زماني که تقاضا رشد داشت، در قيمت بسيار بسيار بالايي بود.

درآمد 2/3 ميليارد دلاري ايران از «يادآوران»
برداشت از ميدان نفتي يادآوران تاکنون ۶۵ ميليون بشکه نفت خام معادل ۳.۲ ميليارد دلار درآمد براي کشور بوده است.به گزارش ايسنا، ميدان نفتي يادآوران که از ميادين نفتي مشترک با عراق به شمار مي‌رود، در ۷۰ کيلومتري جنوب غربي اهواز و در منطقه مرزي ايران و عراق قرار گرفته‌ است. طول اين ميدان حدود ۴۵ کيلومتر و عرض آن ۱۵ کيلومتر بوده که به‌صورت شمالي-جنوبي در گستره نوار مرزي با کشور عراق واقع شده است.فاز اول توسعه اين ميدان به‌صورت بيع متقابل با ساينوپک چين انجام شده است و در خصوص فازهاي توسعه‌اي بعدي، مذاکراتي در چارچوب تفاهم‌نامه با شرکت SHELL درقالب مدل قراردادهاي جديد در جريان است.

عربستان قيمت بنزين را ۸۰ درصد گران مي‌کند
منابع آگاه اعلام کردند که عربستان سعودي قرار است قيمت بنزين را در ماه نوامبر ۸۰ درصد افزايش دهد. به گزارش مهر به نقل از بلومبرگ انگليسي، عربستان سعودي در حال بررسي طرحي است که قيمت داخلي بنزين و سوخت جت را در ماه نوامبر افزايش قابل توجهي مي‌دهد.
اين در حالي است که عربستان از زمان سقوط بهاي نفت در سال ۲۰۱۴ ميلادي به دنبال محدود کردن هزينه‌هاي خود و کاهش وابستگي به نفت خام است.
همچنين يک منبع آگاه در اين باره گفت: دولت عربستان قيمت بنزين را افزايش خواهد داد تا اختلاف قيمت بين المللي آن را در اين کشور يکسان کند.
قاضی مقیسه به دلیل درگیری‌های لفظی دستورداد؛
چهاردهمين جلسه رسيدگي به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي صبح ديروز (دوشنبه) 27 شهريور ماه در شعبه 28 دادگاه انقلاب به رياست قاضي مقيسه آغاز شد. بابک زنجاني در اين جلسه دادگاه در بخشي که مربوط به شفاف‌سازي در خصوص اظهارات حميد فلاح هروي و مهدي شمس بود خطاب به قاضي گفت: اينجا همه بگويند تقصير من است، من قبول دارم؛ آخرش براي من اعدام است.
به نقل از ايسنا، بابک زنجاني براي حضور در اين جلسه رسيدگي از زندان به دادگاه انقلاب منتقل شد. در اين جلسه قاضي مقيسه ضمن بيان اتهامات متهمان پرونده، بر اساس ماده 354 قانون آئين دادرسي کيفري به حاضران در جلسه از باب حفظ نظم دادگاه تذکر داد.
وي اعلام کرد: حميد فلاح هروي به دليل اينکه حالش بد شده در حال حاضر در دادگاه حاضر نيست. وکيل ايشان حضور دارد و دفاعيه را قرائت مي‌کند.
قاضي رسيدگي‌کننده به اين پرونده گفت: در جلسه قبل مطالبي عنوان شد که جا دارد بابک زنجاني در اين جلسه به بيان نقش حميد فلاح هروي و مهدي شمس بپردازد.
قاضي مقيسه از بابک زنجاني خواست تا در جايگاه حضور پيدا کند و از او خواست در خصوص مشارکت حميد فلاح هروي در بانک اف‌آي‌آي‌بي و فروش بانک اف‌آ‌ي‌آي‌بي به بانک ملت و مبلغي که از بانک ملت به فلاح هروي تعلق گرفت، توضيح دهد.
بابک زنجاني اظهار کرد: قطعا نيازي به اينکه در خصوص خودم صحبت کنم ندارم، ولي مدارکي به دست من رسيده و آن را به دادستان ارسال کردم و در جلسات اول هم به شما اعلام کردم.
قاضي مقيسه يادآور شد: مدارک را به دادستان ارائه کردي و قرار است بررسي شود. الان به عنوان مطلع و مسئول تشکيلات در دادگاه حضور داريد و اين جلسه، دادگاه شما نيست؛ بنابراين به سوالاتي که پرسيده مي‌شود جواب دهيد.
بيان چگونگي مشارکت زنجاني با دو متهم ديگر
بابک زنجاني گفت: ماه 4 سال 91 با وزارت نفت شروع به کار کرديم. قبل از اين تاريخ ما فعاليت را با آقايان شمس و فلاح در موردهاي مختلف داشتيم. در حقيقت از سال 88 هر دو با من کار مي‌کردند. آقاي شمس در خصوص هواپيما و خريد کشتي در سال 90 يعني يک سال قبل از حضور وزارت نفت، با من همکاري مي‌کرد و اين موضوع هيچ ربطي به وزارت نفت ندارد.
قاضي مقيسه با طرح اين سوال که فلاح در چند درصد از هلدينگ شريک بوده است و چه مدت عضو بوده، از بابک زنجاني خواستار توضيح شد.
متهم رديف اول پرونده در پاسخ گفت: حدودا از سال 89 تا سال 91 زماني که مي‌خواستم کار را با وزارت نفت شروع کنم، اين همکاري وجود داشت تا اينکه وزارت اطلاعات خواست که ايشان را کنار بگذارم.
قاضي مقيسه ادامه داد: ... که استخاره گرفت و خوب آمد که کنار تو بماند.
بابک زنجاني با تاييد اين حرف ادامه داد: اينکه مي‌گويند بانک را 4 ميليارد فروختند کذب محض است. بانک دو قسمت دارد. لايسنس را 4 ميليون دلار خريديم، وقتي خواستيم با بانک ملت مشارکت کنيم آن را 7 ميليون دلار به مشارکت گذاشتيم. 90 ميليون دلار شامل ساختمان بانک و حساب‌ها مي‌شود. اينکه سهم 60 درصدي را واگذار کرديم به اين معني است که 60 درصد اموال موجود مثل پول نقد، دو ساختمان، ماشين، پول‌هايي که در بانک روسيه، بانک تجارت و بانک تاجيکستان بوده را شامل مي‌شود و کل سود ما 3 ميليون دلار بوده است.
وي خاطرنشان کرد: فلاح هروي در هيچ کدام از کارهاي نفتي دخالت نداشت.
قاضي مقيسه با طرح اين سوال که از اين مبلغ خريد و فروش چه ميزاني را به فلاح هروي پرداخت‌ کرده‌ايد، از زنجاني توضيح خواست و زنجاني خاطرنشان کرد: سه ميليون يورو به فلاح دادم.
اظهارات ضد و نقيض زنجاني
قاضي مقيسه پرسيد: به چه منظور اين مبلغ را داديد؟
بابک زنجاني پاسخ داد: به دليل اينکه کار مي‌کرد.
قاضي مقيسه پرسيد: چه کاري انجام مي‌داد؟ اين مبلغ را آن زمان به چه دليل به او داديد؟
بابک زنجاني ادامه داد: به اين دليل که با من همکاري و کار مي‌کرد.
قاضي رسيدگي‌کننده به پرونده خطاب به زنجاني اظهار کرد: در خصوص هدايايي که به فلاح داده شده و خانه‌اي که به او داده اي بگو که در چه موقعيت مکاني قرار دارد و ارزش مالي آن چقدر است؟ خانه تهران چقدر ارزش دارد؟ ويلاي کيش به چه منظور داده شده است؟
متهم رديف اول گفت: اولا اين هدايا بابت کارکرد و تجارت‌هايي بوده که با وزارت نفت داشتيم که سال 89 تا 90 من آنها را به او دادم. فلاح هروي از زماني که کار کرد قرار بود 3 درصد از سود را به او بدهيم.
قاضي مقيسه افزود: شما گفتيد هديه دادم.
بابک زنجاني خاطرنشان کرد: خانه شهرک غرب را به او فروختم.
قاضي با تعجب پرسيد: فروختيد؟ قرارداد داريد؟ کجا به نام کرده‌ايد؟ آيا در ازاي فروش پولي دريافت کرديد؟
زنجاني پاسخ داد: پولي نگرفتم ولي آن را به نام زدم.
قاضي مقيسه از بابک زنجاني پرسيد: در حال حاضر ارزش آن خانه چه‌اندازه است؟ 50 ميليارد؟
زنجاني خطاب به وي پاسخ داد: چرا دنبال اين موارد هستيد؟
قاضي مقيسه گفت: شما ويلاي کيش را داديد و پول نگرفتيد.
بابک زنجاني پاسخ داد: جمعا 14 ميليارد و 800 ميليون به ايشان هديه کردم.
قاضي مقيسه پرسيد: اينها به خاطر همکاري و زحمات به او داده شده است؟ ما هم حرف‌مان همين است. ادعا کردي 25 ميليارد از بيمارستان پارسيان گرفته است.
بابک زنجاني به حالت اعتراض گفت: من نگفتم، ما بيمارستان پارسيان را خريداري کرديم و پس از آن متوجه شديم سند بيمارستان جعلي است. دادستان ادعا کرده که 25 ميليارد را آقاي فلاح هروي برده‌اند.
زنجاني: بانکي وجود دارد که پول‌ها در آن است
قاضي مقيسه در ادامه رسيدگي به پرونده همدستان متهم نفتي به ماجراي خريد شرکت‌هاي تأمين اجتماعي و دريافت ۵ فقره چک اشاره کرد و خطاب به بابک زنجاني گفت: شما به چه علت به آقاي فلاح زنگ زديد که شبانه از مشهد حرکت کرد؟
زنجاني هم در پاسخ مدعي شد: آقاي فلاح ربطي به تامين اجتماعي ندارد. من چهار ميليارد يورو به حساب تامين اجتماعي در بانک مسکن واريز کردم و وقتي که در امارات بودم متوجه شدم مشمول تحريم‌هاي غرب شدم، براي همين در امارات بازداشت شدم. در آنجا با وزير نفت تماس گرفتم و وزير نفت با آقاي مصلحي وزير اطلاعات تماس گرفتند. آقاي مصلحي با تيم‌شان هماهنگ کردند که مشکلي پيش نيايد. از آن طرف هم بانک
 اف آي آي بي با من تماس گرفت و گفت که به ما نامه‌اي زده و گفته‌اند ظرف ۱۵ روز آينده حساب‌هاي ما مسدود مي‌شود و اگر اين طور شود دسترسي به هيچ پولي نخواهيم داشت.
زنجاني افزود: وزير نفت از من پرسيد چه کار مي‌توانيم بکنيم. به ايشان گفتم چهار ميليارد يورو به حساب تامين اجتماعي واريز کردم تا از اين شرکت خريد کنم. وزير نفت هم گفت مي‌توانيد دو ميليارد از آن پول را به ما بدهيد و کمتر خريد کنيد.
زنجاني اظهار داشت: براي همين موضوع به آقاي فلاح دستور دادم که به تامين اجتماعي برود و چک‌ها را بگيرد و از شرکت هم خواستم که به ايشان يک معرفي‌نامه بدهد. چون قرار بود دو ميليارد از اين پول را به شرکت نفت بدهيم طي تماس تلفني با آقاي مرتضوي، از ايشان خواستم که پنج فقره چک صادر کند. فلاح چک‌ها را گرفت و به آقاي ميرکاظمي‌که‌امين من بود، تحويل داد.
قاضي مقيسه در ادامه به فروش نفت توسط مهدي شمس اشاره کرد و گفت: آيا شما شرکت فال را انتخاب کرديد؟ نحوه فعاليت آقاي شمس را در اين موضوع بگوييد و آيا شما دستور داديد شرکت اونر اير خريداري شود؟
زنجاني گفت: شمس اجازه نداشت پول نفت را به وزارت نفت بدهد زيرا طرف حساب او من بودم. طبق قراردادي که با شرکت نفت داشتم بايد پول نفت را به حساب آنها در بانک اف آي آي بي واريز مي‌کردم. در رابطه با شرکت فال بايد بگويم زماني که در ترکيه بودم شخصي به نام آقاي «حلمي» به من مراجعه کرد و ادعا کرد در کار خريد و فروش نفت است. من هم به آقاي شمس زنگ زدم گفتم که راجع به اين آقا تحقيق کند. به آقاي شمس نامه زدم که با حلمي‌جلسه‌اي بگذاريد و اين موضوع را پيگيري کنيد. گويا شرکت فال را همين آقاي حلمي‌معرفي کرده است.
مقيسه خطاب به متهم گفت: آقاي شمس ادعا مي‌کند که شرکت فال را با هم‌فکري شما انتخاب کرده است.
زنجاني گفت: شمس با فال يک جلسه داشت و آنها را ارزيابي کرد. من هم در آن جلسه حضور پيدا کردم که ظاهر کار مناسب بود. وقتي با آقاي جشن‌ساز صحبت کرديم آقاي جشن ساز گفت که شرکت فال ورشکسته است.
دعواي لفظي دو متهم در دادگاه
در ادامه جلسه مهدي شمس بابک زنجاني را مخاطب قرار داد و گفت: شما به من نامه زديد و شرکت فال را معرفي کرديد و آن نامه را خدمت دادگاه ارائه کرده‌ام.
قاضي مقيسه هم گفت: پس قبول داريد که شرکت فال را شما به آقاي شمس معرفي کرديد؟
زنجاني گفت: بله، ولي من در جلسه نبودم.
شمس واکنش نشان داد و گفت: شما در آن جلسه بوديد.
مقيسه از بابک زنجاني پرسيد: اين اظهارات را قبول داريد؟
زنجاني گفت: آقاي مقيسه من دستور دادم که جلسه‌اي بگذاريد. باشد من فال را معرفي کردم شما نمي‌گذاريد من حرف بزنم.
مقيسه گفت: بنابراين نامه‌اي که آقاي شمس ادعا کرده جعلي نيست.
زنجاني: انتهاي اين ماجرا اعدام است
زنجاني پاسخ داد: اگر همه اينجا بگويند که من مقصرم قبول دارم. انتهاي اين ماجرا اعدام است. لااقل اينها نجات پيدا کنند.
مقيسه گفت: پرونده اونر اير به چه شکلي بود. آيا از پول نفت پول خريد اونر اير را داديد؟
زنجاني پاسخ داد: آقاي قاضي شما مي‌خواهيد به واقعيت دست پيدا کنيد يا نه؟ بانکي وجود دارد که اينها يک ميليارد و ۹۶۷ ميليون يورو در آن پول دارند.
مقيسه گفت: شما قصد پرداخت اين پول را نداريد. 8 هزار ميليارد تومان پول مردم دست شماست و نمي‌دهيد.
متهم اصلي پرونده نفتي هم پاسخ داد: اين نظر شماست، من متعهد به پرداخت اين مقدار پول هستم.
مقيسه گفت: خيلي خب. پرداخت کنيد.
زنجاني هم افزود: پرداخت کردن که اين طور نيست.
قاضي دادگاه خطاب به زنجاني گفت: ما پرونده شما را رسيدگي کرديم، راجع به اونر اير بگوييد.
زنجاني پاسخ داد: شمس‌زاده به من ايميل زد و گفت ۵۰۲ ميليون دلار وجه حاصل از فروش نفت را کجا هزينه کرده است که ۲۳۵ ميليون دلار آن بابت خريد اونر اير بوده است.
زنجاني گفت: پول شرکت اونر اير را من بايد از منابع مالي خودم پرداخت مي‌کردم و ربطي به شرکت نفت ندارد. شرکت نفت پول خود را قبلا گرفته بود.
شمس در اينجا واکنش نشان داد و گفت:‌ ما به واسطه نفتي که در دست شرکت فال داشتيم يک ميليارد دلار اعتبار گرفتيم و با آن اين خريدها را انجام داديم. بعداً مشخص شد شرکت فال بدون اجازه ما اين نفت‌ها را فروخته است.
مقيسه گفت: پول اونر اير را پس از پول نفت داديد.
شمس متهم رديف دوم پرونده نفتي گفت: از اعتباري که از شرکت فال گرفتيم داديم.
زنجاني در ادامه خطاب به قاضي مقيسه گفت: سوالات شما ناقص است. شمس از جانب ما مامور بود که اونر اير را بخرد و مبلغ اين معامله ۲۳۵ ميليون دلار بود. آقاي شمس براي خريد اين شرکت از يک شرکت که زيرمجموعه شرکت فال بود ۲۳۵ ميليون دلار چک مدت‌دار گرفت و به صاحب شرکت اونر اير ارائه داد اما صاحب اين شرکت اين چک‌ها را قبول نکرد. بنابراين اقاي شمس اين چک‌ها را به وسيله فردي در دبي، زودتر از موعد نقد کرد.
قاضي مقيسه گفت: محاکمه شما تمام شده است. آقايان ادعايي کردند که ما بايد ببينيم واقعيت دارد يا نه.
بابک زنجاني پاسخ داد: شما مي‌خواهيد به حقيقت برسيد؟ نمي‌شود که به شمس بگوييد تو دروغ مي‌گويي، به زنجاني هم بگوييد تو دروغ مي‌گويي.
در بخش ديگري از جلسه دادگاه، بابک زنجاني با وکيل مدافع شرکت نفت مشاجره لفظي کرد که با تذکر قاضي مقيسه مواجه شد و در نهايت، رييس دادگاه، بابک زنجاني را از جلسه دادگاه اخراج کرد.
پايان چهاردهمين جلسه محاکمه دو متهم نفتي؛ ادامه رسيدگي به جلسه‌اي ديگر موکول شد
چهاردهمين جلسه رسيدگي به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي ساعت 12:20 به پايان رسيد.
در ابتداي جلسه، بابک زنجاني سخناني را بيان کرد و در ادامه به دليل درگيري لفظي با وکيل شرکت نفت، از دادگاه اخراج شد.
در ادامه مهدي شمس به ارائه دفاعيات خود پرداخت و پس از پايان قرائت دفاعيات وي، قاضي مقيسه ختم جلسه را اعلام کرد.
قاضي مقيسه خاطرنشان کرد: جلسه بعدي دادگاه پس از بهبودي حميد فلاح هروي برگزار مي‌شود.
قاضي مقيسه: پس از بهبودي متهم رديف سوم، جلسه‌اي براي اخذ دفاع آخر برگزار مي‌شود
قاضي مقيسه در حاشيه چهاردهمين جلسه رسيدگي به پرونده دو متهم نفتي در رابطه با عدم حضور فلاح هروي در دادگاه گفت: وي بيمار بود و حال مساعدي نداشت. بنابراين پس از بهبودي جلسه‌اي براي اخذ دفاع آخر برگزار مي‌شود که اگر الزامي‌باشد علني برگزار شود، اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: افرادی در داخل از این اموال بیت المال برخوردار بودند و نزدیک ٢٠٠ میلیارد تومان اموال در دست افراد است که امیدواریم در جهت برگشت اموال تلاش شود؛ چرا که در این جلسه هم خودش بیان کرد نزدیک ٢٠٠ میلیارد از پولش در دست افراد است.
صرفه‌جويي شگفت‌انگيز استحصال آب از طريق باروري ابرها
رئيس مرکز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرها از همکاري ايران با يک شرکت آلماني در زمينه تگرگ زدايي خبر داد.
به نقل از ايسنا، فريد گلکار در سمپوزيوم آشنايي با آخرين دستاوردهاي تعديل وضع هوا با رويکرد باروري ابرهاي سرد، گرم و بهبود بارش (تگرگ‌زدايي) گفت: تکنولوژي باروري ابرها داراي سابقه طولاني بوده و باوجودي که حدود ۲۰ سال است از اين فناوري در کشور استفاده مي‌شود، تاکنون مورد حمايت مناسب قرار نگرفته است.
وي با بيان اينکه همه ساله بروز پديده بارش تگرگ در جهان و ايران خسارات بسياري را به محصولات کشاورزي و ساختمان‌ها و خودروها وارد مي‌کند، اظهار کرد: موسسه تحقيقات آب تلاش دارد با همکاري شرکت FKA آلمان ضمن افزايش بارش در کشور در بحث تگرگ زدايي نيز از بروز خسارات جدي به محصولات کشاورزي و آسيب به خودروهايي که در پارکينگ فضاي باز کارخانه‌هاي خودروسازي وارد مي‌شود جلوگيري کند.گلکار با اشاره به اينکه در نيمه خرداد سال جاري بارش تگرگ در استان خراسان رضوي باعث نابودي کل محصولات کشاورزي منطقه شد، گفت: بارش تگرگ امسال در خراسان رضوي، بيش از ۱۰۰ ميليارد تومان خسارت به محصولات کشاورزي وارد کرد، در حالي که با استفاده از اين فناوري و هزينه بسيار کم آن مي‌توانستيم از بروز اين خسارت جلوگيري کنيم.
وي با بيان اينکه اين شرکت هم اينک در منطقه جنوب آلمان و بخشي از سوئيس با تکنولوژي تگرگ‌زدايي در حال فعاليت است، افزود: در اين زمينه تفاهم نامه اي بين موسسه تحقيقات آب و شرکت FKA آلمان به‌امضا رسيده که بر اساس آن، اين شرکت آمادگي دارد تا ضمن سرمايه‌گذاري در اين زمينه، با استفاده از تجهيزات مدرن و فناوري نوين، دامنه همکاري‌هاي خود را در کشور ما گسترش دهد.
رئيس مرکز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرها با بيان اينکه کشوهاي اروپايي مدام از فناوري باروري ابرها استفاده مي‌کنند، گفت: با توجه به مساله خشکسالي و محدوديت منابع آبي، شايسته نيست که همه ساله ابرهايي با مقادير زياد آب از فراز کشور ما عبور کنند و نتوانيم از آب موجود در آن‌ها بهره ببريم.
وي با اشاره به اينکه ميزان سرانه آب تجديد شونده کشور از ۶ هزارو ۸۵۰ مترمکعب در سال ۱۳۳۵ هم اکنون به ۱۱۰۰ متر مکعب رسيده است، افزود: منابع آب جوي جزو منابع آب مغفول مانده است و لازم است از اين منابع که با قيمت ارزان مي‌شود آن را در اختيار گرفت استفاده بهينه شود.گلکار در مقايسه اقتصادي بين راهکارهاي طبيعي براي استحصال آب و استحصال از طريق باروري ابرها گفت: شيرين کردن ۱۰۰۰ متر مکعب آب شور حدود ۲ هزار دلار، انتقال بين حوضه اي ۱۰۰۰ متر مکعب آب حدود ۴۰۰ دلار، تغذيه مصنوغي ۱۰۰۰ متر مکعب از سفره‌هاي آب زيرزميني حدود ۲۳۰ دلار و تصفيه ۱۰۰۰ متر مکعب فاضلاب حدود ۲۲۰ دلار هزينه در بر دارد؛ در حاليکه براي استحصال ۱۰۰۰ مترمکعب آب از طريق باروري ابرها فقط نياز به ۱۵ دلار سرمايه‌گذاري است.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌از تعيين تکليف سرمايه‌‌گذاري شرکت‌هاي خارجي در صنعت پتروشيمي‌طي سه ماه آينده خبر داد.
به نقل از ايسنا، مرضيه شاهدايي در نشست خبري نمايشگاه بين‌المللي ايران پلاست با بيان اين که ايران پلاست فرصت‌هاي زيادي را براي فعالان پليمر کشور ايجاد مي‌کند، گفت: هدف اصلي اين نمايشگاه انتقال فناوري‌هاي پيشرفته، جذب بازار، توسعه صادرات و افزايش سهم اشتغالزايي پتروشيمي‌با توسعه زنجيره ارزش است.
وي با بيان اينکه ايران پس از انقلاب حدود سه ميليون تن توليد محصولات پتروشيمي‌داشته است، اظهار کرد: با جهشي که صورت گرفت اکنون ظرفيت بيش از ۲۰ برابر شده و به بيش از ۶۰ ميليون تن رسيده است. چشم انداز ما رسيدن به جايگاه اول منطقه از نظر ارزش محصولات پتروشيمي‌است.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌در ادامه در مورد ظرفيت جهاني توليد پليمر، توضيح داد: ظرفيت جهاني توليد پليمر ۳۹۰ ميليون تن در سال است و سهم پلي‌اتيلن‌ها ۱۰۷ ميليون تن و سهم پلي پروپيلن‌ها ۷۵ ميليون تن اعلام شده است. براساس برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته ايران درصدد افزايش توليد پلي پروپيلن است. در حال حاضر ۱۰ درصد از ۳۰۴ ميليون تن محصولات پليمري مربوط به خاورميانه و دو درصد از اين سهم مربوط به ايران است.
شاهدايي با بيان اينکه ايران در سال ۱۳۹۵، شش ميليون و ۱۳۳ هزار تن پليمر توليد کرده، گفت: با بالا بردن راندمان درصدد افزايش يک ميليون تن توليد پليمر هستيم. در سال ۱۳۹۵، سه ميليون و ۱۲۴ هزار تن به ارزش سه ميليارد و ۴۱۳ ميليون دلار صادرات محصولات پتروشيمي‌صورت گرفته است و تلاش مي‌کنيم صادرات و فروش داخل را افزايش داده و ميزان صادرات را به چهار ميليون تن برسانيم.
وي ادامه داد: برنامه ريزي شده تا طي ۹ سال آينده و تا سال ۱۴۰۴ توليد پليمرها به ۲۱ ميليون تن و سهم آن در جهان به چهار درصد برسد.
معاون وزير نفت در ادامه با تاکيد بر اينکه در حال حاضر ۲۱ واحد پليمري در دست اجراست، اظهار کرد: همچنين واحدهايي براي تکميل زنجيره ارزش طراحي شده است. همچنين مجوزهاي جديد پتروشيمي‌براساس تکميل زنجيره صادر شده است. البته برخي واحدها پيشرفت فيزيکي بالايي دارند و برخي نيز متوقف هستند. براي مثال پتروشيمي‌هگمتانه پيشرفت خوبي دارد. فعاليت دهدشت تازه آغاز شده و پتروشيمي‌هاي صدف، جم و مياندوآب پيشرفت خوبي دارند. برخي از طرح‌ها نيز به دليل عدم کسب دانش فني معطل مانده‌اند.
شاهدايي با بيان اينکه شرکت ملي پتروشيمي‌درصدد ثبات عرضه محصولات پتروشيمي‌در بورس کالاست، تصريح کرد: اين اقدام با هدف جلوگيري از تلاطم عرضه در بورس صورت مي‌گيرد. از طرف ديگر عقد قراردادهاي بلند مدت تامين خوراک پيگيري مي‌شود و به دنبال افزايش توان خريد شرکت‌هاي پايين دست هستيم.
وي با تاکيد بر اين که شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌با برگزاري همايش‌هاي داخل و خارج کشور درصدد جذب سرمايه‌ گذاري و توسعه بازارهاي داخلي و خارجي است، گفت: در اين راستا پيگير توليد گريدهاي جديد و خاص محصولات پليمري هستيم. در سال ۱۳۹۶ مصرف محصولات پتروشيمي‌در بازارهاي داخلي ۲۴ درصد و به ميزان يک ميليون تن افزايش خواهد يافت.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌در ادامه با اشاره به برگزاري نمايشگاه ايران پلاست، توضيح داد: شعار اين نمايشگاه بهبود فضاي کسب و کار در بين صنايع تکميلي و پتروشيمي‌و پلاستيک کشور است. شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌تلاش خود را در راستاي ارتقاي ايران پلاست در خاورميانه مي‌کند. در اين راستا حضور شرکت‌هاي خارجي در اين نمايشگاه نسبت به قبل از برجام رشد ۱۰۰ درصدي داشته و در اين نمايشگاه ۵۲۴ شرکت خارجي و ۶۰۰ شرکت داخلي حضور دارند.
شاهدايي در ادامه از تعيين تکليف سرمايه‌‌گذاري‌هاي شرکت‌هاي خارجي در صنعت پتروشيمي‌ظرف سه ماه آينده خبر داد و افزود: ظرف سه ماه آينده تکليف برخي از تفاهم نامه‌هايي که با شرکت‌هاي خارجي امضاء شده مشخص مي‌شود. همچنين نتيجه مطالعات و بررسي اقتصادي برخي از اين شرکت‌ها در نيمه دوم سال مشخص خواهد شد. توتال و شل از مهم‌ترين اين شرکت‌ها هستند. البته چند شرکت بزرگ ديگر نيز وجود دارند که تاکيد کردند نام آنها رسانه‌اي نشود.
وي در ادامه با اشاره به افزايش يک ميليون تني توليد در دولت دوازدهم، اظهار کرد: در اين راستا درصدد فعال کردن شرکت‌هاي غيرفعال، توسعه بازارهاي کشورهاي همسايه از جمله عراق و پاکستان و تغيير سياست براي عدم واگذاري اين بازارها به ترکيه و همچنين اجراي طرح‌هاي جديد براي افزايش توليد يک ميليون تني هستيم.
تشريح دليل تاخير در توليد تجاري پتروشيمي‌هاي پرديس و مرجان
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌در مورد بروز مشکلات و تاخير در توليد تجاري پتروشيمي‌هاي پرديس و مرجان نسبت به زمان پيش بيني شده، توضيح داد: متانول مرجان با تاخير شش ماهه و متانول کاوه در سال جاري به بهره‌برداري مي‌رسند. بعضي از طرح‌هاي کوچک که قرار بود امسال به بهره‌برداري برسد در اوايل سال ۱۳۹۷ به توليد پايدار مي‌رسند.شاهدايي از افزايش ظرفيت توليد ۵.۵ ميليون تن در سال جاري خبر داد و گفت: پس از برجام روابط ما با کشورهاي خارجي و شرکت‌هاي پتروشيمي‌بهبود يافته است. در اين راستا تلاش شد در نمايشگاه‌هاي جهاني همه شرکت‌هاي ايراني به صورت پاويون حضور داشته باشند.
وي با بيان اينکه تکنولوژي توليد محصولات پليمري در عسلويه و ماهشهر متعلق به بيش از ۱۰ سال گذشته است، تصريح کرد: فناوري توليد پليمرها دائما به روز مي‌شود و تلاش شده استفاده از تکنولوژي روز در سرمايه‌ گذاري‌ها مدنظر قرار بگيرد.
مذاکره با بانک مرکزي براي تامين مالي پتروشيمي
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌در ادامه در مورد تاسيس بانک تخصصي پتروشيمي‌توضيح داد: شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌با همه بانک‌ها تعامل خوبي دارد. اين شرکت به دنبال صندوق پروژه براي داخل و خارج از کشور است. در اين راستا مذاکراتي را با بانک مرکزي آغاز کرده تا شرايط را براي تامين منابع مالي مورد نياز پتروشيمي‌فراهم کند. تامين مالي طرح‌هاي صنعت پتروشيمي‌در وزارت نفت پيگيري مي‌شود، اما مذاکرات تاکنون به نتيجه نرسيده است.